عنوان : فرا تحليل تحقيقات انجام شده پيرامون ميزان سازگاري خانوادگي خانواده هاي شاهد و ايثارگر
كلمات كليدي : خانواده هاي شاهد و ايثارگر، سازگاري خانوادگي، فراتحليل
موضوعات مقالات :ايثار و شهادت
<>
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش، فرا تحلیل تحقیقات انجام شده پیرامون میزان سازگاری خانوادگی خانوادههای شاهد و ایثارگر است. برای دستیابی به این هدف، يك سؤال اصلی در مورد سازگاری خانوادگیخانوادههای شاهد و ایثارگر و يك سؤال فرعی در مورد تأثیر متغیر جنسیت بر سازگاری خانوادگی این خانوادهها طرح شد.
روش: به منظور پاسخگویی به پرسشهاي فراتحلیل، از مجموعه پژوهش های انجام شده درباره سازگاری خانوادگی خانوادههای شاهد و ایثارگران در سطح کشور، پنچ پژوهش که از لحاظ روش شناختی مورد پذيرش بود و ملاک های درون گنجی را داشت، برای انجام فرا تحلیل انتخاب شد.
نتایج: براساس نتایج این فراتحلیل، اندازه اثر مربوط به میزان سازگاری خانوادگی خانوادههای شاهد و ایثارگر متوسط بود (216/0). بر اساس نتایج این فراتحلیل، شهادت یا جانبازی پدر بر سازگاری خانوادگی خانوادههای شاهد و ایثارگر، تأثیر متوسطی داشته است.همچنین اندازه اثر مربوط به تأثیر جنسیت بر سازگاری خانوادگی (078/0)، در سطح متوسط با سازگاری خانوادگی خانوادههای شاهد و ایثارگر رابطه داشت. بنابر این، بر اساس نتایج این فراتحلیل، جنسیت فرزندان خانوادههای شاهد و ایثارگر بر میزان سازگاری خانوادگی آنها تأثیر اندکی داشته است.
مقدمه
خانواده محوری ترین محیط تربیتی است که در حفظ سلامت روانی، اجتماعی و جسمی فرد نقش بسزایی دارد.
خانواده کوچکترین نهاد اجتماعی است که حاصل پیوند مشروع زن و مرد است و با تولد فرزندان تکمیل میشود. مجموعهای پویا، فعال، جهتدار و منظم است که در آن برای هریک از اعضای آن نقش و پایگاهی وجود دارد. تعادل و سلامت خانواده منوط به ایفای نقش صحیح و بموقع تمام اعضای آن است. اعضای خانواده به انضمام وظایف آنها مجموعاً سیستم خانواده را تشکیل میدهند. موقعیت هریک از اعضای خانواده تعیینکننده نقش و وظیفه اوست(پارسونز[1]، 1956).
در نظام خانوادگی سالم ایفای نقشها هم سالم هستند. خانواده به عنوان یک واحد، شامل تأثیرات کل بر روی اجزاء و یا هر کدام از اجزاء بر یکدیگر یا جزء روی کل است. در نتیجه، تعاملات درون خانواده یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده سلامت روانی است. در بررسی تعاملات درون خانواده، روابط پدر و مادر با یکدیگر، روابط والدین با فرزندان و روابط فرزندان با یکدیگر مطرح است و هر یک از این روابط به سهم خود آثار ویژه ای بر شخصیت و بهداشت روانی فرد دارد.
در محیط گرم و دوستانه خانواده که در آن پدر، مادر و اعضای دیگر خانواده دارای روابط خوب و صمیمانه هستند، معمولاً کودکان سالم و با شخصیتی مثبت و فعال بار می آیند و بر عکس خانواده از هم پاشیده، زندگی در محیطهای آلوده، عدم مراقبت صحیح و دقیق والدین به دلیل فقدان یکی از والدین یا سایر علل و بی توجهی به تعلیم و تربیت فرزندان، اساس کجرویها و ابتلاء به مشکلات روانی و شخصیتی را تشکیل می دهد(ستوده، 1379).
یکی از عوامل خطر ایجاد آسیب روانی در نوجوانان "عوامل خانوادگی" از جمله طبقه اجتماعی پایین، تعارض خانوادگی، نابسامانی خانواده، انحراف در روابط خانوادگی، پیوستگی ضعیف والد –کودک و بیماری روانی اعضای خانواده است. سبک فرزند پروری و کیفیت تعامل والد – کودک نیز از جمله عوامل مهم هستند(کاپلان وسادوک[2]،2000).
در سامانه تربیتی خانواده، والدین نقش اساسی و سرنوشت سازی در زندگی فرزندانشان دارند و فقدان و غیبت هر کدام از آنها اثری مخرب بر فرزندان و خانواده می گذارد (کرامتی، مرادی و کاوه، 1384).
روانشناسان و جامعهشناسان در مورد اینکه کدام یک از والدین نقش مهمتری در رشد اجتماعی و شخصیتی فرزندان دارند، اختلاف نظر دارند، ولی اکثر آنها متفق القول هستند که وجود هر دو والد برای رشد اجتماعی- روانی و شخصیتی سالم فرزندان ضروری است(رهنما و علیین،1384).
در این زمینه، گاهی بر نقش مادر بسیار تأکید می شود، درحالی که اخیراً اهمیت نقش پدر نیز مورد توجه قرار گرفته است(کرامتی، مرادی و کاوه، 1384).
طبق نظر فروید، پدر نقش اساسی در سالهای اولیه زندگی کودک بر عهده دارد و تحول وجدان و همانند سازی در نقش جنسی از مهمترین آثار آن است. برخی از محققان پس از فروید بر نقش پدر در کنار مادر در سالهای اولیه زندگی تأکید کرده اند ، اما از نظر آنان، پدر علاوه بر نقش معمولی خود ؛ یعنی حمایت از مادر، نقش ویژه ای نیز بر عهده دارد که عبارت است از تکوین پایه های اساسی بخشی از شخصیت کودک که متوجه واقعیت است. از این لحاظ، آسیبهای روانی ناشی از فقدان پدر می تواند در شکل گیری شخصیت کودک تأثیر عمده داشته باشد. رفتارگرایان معتقدند پدر از طریق یادگیری بر تحول وجدان و همانند سازی جنسی کودک اثر می گذارد. بندورا و والتر[3] اظهار می دارند که" نظریه تقلید " بهتر از "نظریه همانندسازی" رفتار کودک را توجیه می کند. نظریه نقش پارسونز و بیلر[4] نقشی ابزاری برای پدر قايلند؛ یعنی مسؤولیت اولیه پدر این است که وسیله و رابطی میان خانواده و جامعه باشد(آدامز[5]،1369).
هنگام تولد، نقش مادر در زندگی کودک همه جانبه است، اما نقش پدر که هنگام تولد کودک ناچیز است،همزمان با کاهش نقش مادر افزایش می یابد، به طوری که در حدود هفت سالگی نقش هر دو والد برابر می شود(بای دیو[6]،1988).
میشوکسی معتقد است که سهم کودک از مادر، محبت و از پدر اقتدار و تسلط است(خدیوی زند،1373).
پدر عامل اقتدار و نظم خانواده است و مادر عامل پیوند صلح آمیز اعضای خانواده است(باقری و عطاری، 1370).
وقتی کودک به اندازه کافی بزرگ شد، پدر را عضو بسیار مهم در ایجاد نظم، ثبات و محور اصلی در گردش خانواده به شمار می آورد، زیرا در می یابد رفع نیاز او و سایر اعضای خانواده اغلب به دست پدر صورت می گیرد. ارزشهای مثبت خانواده بیشتر به روابط نزدیک کودک با پدر وابسته است تا مادر. پدر بیشتر می کوشد بر پسر اعمال قدرت کند و مادر بر دختر. گرچه پدر معمولاً به اندازه مادر در دختران خود نفوذ ندارد، ولی وجود پدر مهربان و دلسوز نیز به اعتماد به نفس و سازگاری دختر کمک مؤثری است(پارسا، 1370).
تحقیقات نیزمعمولاً از این دیدگاه سنتی که خانواده های تک والدی محیط زیان بخشی برای رشد سالم کودکان هستند، حمایت می کند؛ یعنی کودکان خانواده های تک والدی بیشتر در معرض خطر مشکلات روانشناختی، تحصیلی و رفتاری هستند. تبیین های اخیر در مورد علت این مسأله روی سه نکته عمده متمرکز شده اند: غیبت والد، مشقت اقتصادی و تعارض زناشویی( اوسوبمپا[7] ،1995). نتایج تحقیقات متعدد (برای مثال، آیینافروز و عبدالهی، 1373؛ سیلدین[8]، 1971 و میرلو، 1981) نشان داده است که وجود هر دو والد و ایفای نقش صحیح آنها برای رشد اجتماعی و شخصیتی مطلوب فرزندان لازم است(رهنما و علیین،1384).
فوت یکی از اعضای خانواده، بویژه پدر ساختار خانواده را متزلزل می کند(پارسونز، 1964). هم تغییر و تحول کودک و هم نقش پدر ماهیتاً چند وجهی هستند. پدر ممکن است تأثیراتی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم و از طریق مادر یا از طریق نظام کلی خانواده بر کودک داشته باشد(نجاتی،1371).
بررسی های انجام شده در زمینه نقش پدر، حاکی از آن است که واکنش کودک به حضور و غیبت پدر نیز مانند واکنش او در برابر حضور و غیبت مادر است، با این تفاوت که وابستگی به پدر کندتر شکل می گیرد (چاک[9] ، 1976).
کودکانی که پدر خویش را به دلیل مرگ از دست داده اند، در مقایسه با سایر کودکان محروم از پدر وضعیت بهتری دارند. همین طور در بین این عده آنهایی که پدرشان، در راه اهداف والا و ارزشهای مورد احترام خانواده و جامعه جان خود را از دست داده اند(به شهادت رسیده اند)، کمتر در معرض آسیب هستند. باید توجه داشت که واکنش فرزندان شاهد نسبت به از دست دادن و فقدان پدر با واکنش کودکان و نوجوانانی که پدر خود را بر اثر مرگ طبیعی و مواردی غیر از شهادت از دست داده اند، متفاوت است. وجود نگرش مثبت نسبت به شهادت و اعتقادات مذهبی باعث می شود که فقدان پدر برای فرزندان و از دست دادن همسر برای مادر، کمتر آسیب رساننده باشد و تا حدودی موجبات تسلی خاطر آنها را فراهم سازد(کرامتی، مرادی و کاوه، 1384).
با این حال، کودکان شاهد نیز با وجود این که از حمایتهای اجتماعی و اقتصادی برخوردار هستند و مرگ پدر آنها به دلیل شهادت، جنبة ارزشی دارد، در مقایسه با کودکان عادی بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات رفتاری و روانی هستند(شهشهایی،1365؛ حاتمی،1369و سهرابی،1369).
نتایج پژوهشها نشان داده است که دانش آموزان شاهد نسبت به دانش آموزان عادی، از امکانات زندگی و روابط خانوادگی، کمتر راضی هستند و سازگاری اجتماعی و فردی کمتری نشان می دهند (مکوندی، نجاریان وشکرکن، 1371؛ محمدی،1371).
البته، عواملی از قبیل سن فرزندان به هنگام فوت یکی از والدین، جنسیت والد از دست رفته و جنسیت کودک در تعیین میزان فشار روانی مؤثر است. آثار فقدان پدر تا حد زیادی متأثر از میزان وابستگی فرزندان به پدر، سن، جنس، تحصیلات مادر، میزان وابستگی به مادر، حضور یا عدم حضور ناپدری دارد. از سوی دیگر، نشان داده شده است که تأثیر فقدان پدر بر پسران بیش از دختران است(چاپمن،1977).
شاید بتوان چنین گفت که چون پسران والد همجنس خود را از دست می دهند، نسبت به دختران در موقعیت حساستری قرار میگیرند. شهادت پدر گذشته از این که فرزندان را از داشتن یک منبع حمایتی مهم محروم می کند، پسران را نیز فاقد الگوی نقش پذیری می سازد(کرامتی، مرادی و کاوه، 1384).
از طرفدیگر، وجود فردی معلول در خانواده، فضای روانی خانواده را تحت تأثیر قرار می دهد و بر روابط میان اعضا نیز اثرگذار خواهد بود. عوامل متفاوت ایجاد کننده معلولیت نیز آثار متفاوتی بر شخصیت فرد معلول و خانوادة وی خواهد داشت. مجروحان جنگی علاوه بر معلولیت، جنگ را نیز تجربه کرده اند(افروز و ویسمه، 1380).
جانبازان با شدیدترین تنیدگیها روبه رو بوده اند و گروهی از آنان علاوه بر تنیدگیهای شدید مربوط به حضور در میدانهای جنگ، تنیدگی ناشی از آسیب و نقص جسمانی ایجاد شده در جنگ را تا پایان عمر به همراه دارند که خود باعث ایجاد اختلالاتی در سازگاری آنها می گردد(متینی صدر،1370).
گزارش شده است که مسائل مربوط به عصبانیت، ابراز هیجان، اعتماد و تعارض زناشویی در میان سربازان خط مقدم در مقایسه با سربازان دیگر بیشتر مشکل زا است ( پنک و همکاران[10]،1981) و در میان سربازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه(PTSD) در مقایسه با سربازان غیر مبتلا شدیدتر است(روبرتز و همکاران[11]،1982؛ کارول و همکاران[12]،1985؛ نزو وکارنوال[13]، 1987 و کولکا و همکاران[14] ، 1988).
در ایران نیز جانبازان که جمعیت آنها نسبتاً زیاد- حدود نیم میلیون نفر- است(بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی،1375)، با مشکلات روانشناختی و اجتماعی متعددی روبه رو هستند(افروز و ویسمه، 1380). 36% جانبازان قطع عضو تاریخچه ای از اختلالات روانپزشکی از افسردگی خفیف تا اختلال استرس پس از سانحه را دارند(ابراهیم زاده و همکاران[15]،2006).
بدیهی است که عدم سلامت روانی یا جسمی پدر، خانواده را از وضعیت طبیعی خویش خارج ساخته وآسیب پذیری اعضا، بویژه فرزندان را در برابر بیماری های روانی افزایش می دهد(افروز و ویسمه، 1380).
معلولیت ناشی از قطع نخاع در جانبازان، یکی از مواردی است که در بسیاری مواقع کل خانواده را متأثر می سازد و بر انسجام آن اثر نامطلوب گذاشته ، چه بسا موجب بروز ابهام و تضاد در ایفای نقشهای خانوادگی می گردد (متینی صدر،1370). قطع نخاع فرد باعث خستگی زیاد در ایفای نقش خانواده و روابط خانوادگی می گردد(نورس،1999).
همین طور بررسی متون نشان می دهد که اختلال استرس پس از ضربه (PTSD) در سربازان به دنبال در معرض خشونت مستقیم قرار گرفتن، بر روابط خانوادگی و سازگاری روانشناختی اعضای خانواده های آنها تأثیر می گذارد(گالوسکی و لیونز[16]، 2004). بخصوص علايم کرختی و برانگیختگی این سربازان پیش بینی کننده ناراحتی خانواده است؛ ضمن اینکه به میزان کمتری عصبانیت سربازان با ارتباطات خانوادگی توأم با وحشت و آسیب زایی ثانوی در اعضای خانواده همراه است. برای مثال، نشان داده شده که خانواده های بازماندگان مرد جنگ ویتنام که به PTSD مبتلا هستند، در مقایسه با خانواده های آنهایی که مبتلا به PTSD نیستند، سطوح بالاتری از مشکلات شدید و عمیق در انطباق خانوادگی و زناشویی، مهارت های والدی و رفتار خصمانه را نشان می دهند(لاندی ، فیلد، مک بریت، آبرامز و کاراوی[17]، 1997).
نتایج پژوهش اورکات، کینگ و کینگ[18](2003) نشان داد که کیفیت ارتباط با مادر، استرس زاهای مرتبط با جنگ و شدت علايم PTSD ارتباط مستقیمی با بروز خشونت سربازان ویتنامی نسبت به همسر دارد. دیویدسون و میلور[19] (2001) با مقایسه50 کودک دارای پدر سربازPTSD با 50 کودک از خانواده های شهروندان عادی، دریافتند که تأثیر PTSD پدرسرباز بر عملکرد خانواده، بویژه در مورد ناتوانی خانواده هم در بروز پاسخهای هیجانی مناسب و هم در زمینه کفایت حل مسأله در محیط خانواده و خارج از خانواده، معنی دار است. نتایج پژوهش راویس، سیگال و کاروز[20](1997) نشان داد که سن کودک، جنس کودک، زمان مرگ والد، طول مدت بیماری والد، وجود همشیرها و
الگوهای ارتباطی بین والدین از پیش بینیکننده های سازگاری کودک با فقدان والد هستند. ووردن و سیلورمن[21](1996) در پژوهشی تأثیر مرگ والد روی سازگاری کودکان سنین مدرسه را 4 ماه، 1 سال و2سال بعد از مرگ والد ارزیابی نمودند. 19% کودکان داغدیده یک سال بعد از مرگ والد و 21% آنها2 سال بعد از مرگ والد مشکلاتی جدی داشتند. برژیسکی و ساناکی[22] (1996) در تحقیقی روی 1000 نفر دریافتند که پسرانی که پدر آنها غایب هستند، به علت علاقه فزاینده آنها به رقابت پسرانه، در مقایسه با پسرانی که پدر آنها غایب نیستند، بیشتر درگیر قانون شکنی می شوند و نافرمانی های شدیدتری نشان می دهند که می تواند به بلوغ زودتر آنها مرتبط باشد. نتایج بررسی جردن و همکاران[23](1992) نشان داد که خانواده های سربازان ویتنامی مبتلا به PTSD در مقایسه با خانواده های سربازانی که مبتلا به PTSD نبودند، به طور قابل ملاحظه ای سطح بالاتری از مشکلات شدید و فراگیر در زمینه سازگاری زناشویی و خانوادگی، مهارتهای فرزند پروری و رفتار خشونت آمیز را نشان می دادند. نشان داده شده که فرزندان سربازان درگیر جنگ رو در رو که به PTSD مبتلا شده بودند، در مقایسه با فرزندان سربازان درگیر جنگ رو در رو که به PTSD مبتلا نشده بودند، بیشتر پرخاشگری، بزهکاری و بیش فعالی نشان می دهند(پارسونز و همکاران،1990).
در پژوهش احمدی(1383)، 36% زنان همسر شهیدی که ازدواج مجدد کرده بودند، دچار ناسازگاری زناشویی بودند و ازدواج 16% از آنها در حال فسخ شدن بود. تنها متغیری که با سازگاری زناشویی ارتباط داشت، سن زنان بود. ملازاده، منصور، اژه ای و کیامنش(1381) در پژوهشی دریافتند که بین سازگاری زناشویی فرزندان شاهد و فرزندان افراد عادی تفاوت وجود دارد و سازگاری زناشویی فرزندان شاهد با سبکهای رویاروگری آنها رابطه دارد. رحیمی(1381) دریافت که بین میزان ناسازگاری دختران و پسران شاهد دبیرستانی تفاوت معنی داری وجود ندارد؛ بین تعداد فرزندان شاهد در خانواده و میزان ناسازگاری آنها رابطه معنی داری وجود ندارد؛ بین وجود ناپدری و ناسازگاری رابطه معنی داری وجود دارد؛ و بالاخره بین سطح سواد مادر و میزان ناسازگاری فرزندان شاهد رابطه ای وجود ندارد. نامدار پور(1379) در تحقیقی دریافت که دانش آموزان غیر شاهد واجد پدر نسبت به دانش آموزان شاهدی که مادرشان ازدواج مجدد نکرده است، سازگاری کمتری نشان می دهند. یافته های پژوهش عبد امامی(1377) حاکی از آن است که ساز گاری دختران شاهدی که ناپدری ندارند، در مقایسه با دختران شاهد واجد ناپدری، بیشتر است. یافته های این پژوهش همچنین نشان داد که بین سازگاری و متغیرهای حجم خانوار، شغل مادر، تحصیلات او، سن نوجوان به هنگام ازدواج مجدد مادر، سن نوجوان به هنگام شهادت پدر، نوع مالکیت محل سکونت، میزان درآمد خانوار، میزان شرکت افراد در اجتماعات و میهمانی های خانوادگی، تعداد دوستان، تعداد فعالیت های گروهی و موفقیت تحصیلی، رابطه وجود دارد.
مبانی نظری و پیشینة تحقیق اهمیت سنجش میزان سازگاری خانوادگی خانواده های شاهد و ایثارگر و عوامل مؤثر بر شدت آن و اتخاذ راهبردهای مناسب برای پیشگیری از این ناسازگاریها را بیش از پیش روشن می سازد.
با توجه به آنچه مطرح شد، این تحقیق با استفاده از روش فراتحلیل در پی پاسخگویی به این سؤال است که میزان سازگاری خانوادگی خانواده های شاهد و ایثارگر در کشور چقدر است و جنسیت چه تأثیری بر میزان سازگاری خانوادگی خانواده های شاهد و ایثارگر دارد؟ با انجام این تحقیق، شناختی کلی از متغیرهایی که بیشترین همبستگی را با سازگاری خانوادگی خانواده های شاهد و ایثارگر دارند، به دست می آید و امکان برنامه ریزی برای تعدیل و کنترل این متغیرها و شناسایی افراد یا گروه های در معرض خطر به منظور اتخاذ تدابیر درمانی لازم برای آنها و در کل طراحی الگوی کاربردی جهت افزایش سازگاری خانوادگی خانواده های شاهد و ایثارگر، فراهم می گردد.
سؤالات پژوهش
سؤال اصلی
با توجه به تحقیقات انجام شده میزان سازگاری خانوادگی خانواده های شاهد و ایثارگر چقدر است؟
سؤال فرعی
آیا با توجه به تحقیقات انجام شده در خانواده های شاهد و ایثارگر، بین دوجنس از نظر میزان سازگاری خانوادگی تفاوت وجود دارد؟
روش پژوهش
در این تحقیق با توجه به هدف پژوهش از روش فراتحلیل استفاده شده است. فراتحلیل روشی آماری است برای بررسی کمی و ترکیب نتایج تحقیقات مشابه، اما مستقل از یکدیگر(شارون ونرمند[24]،1999). فراتحلیل، تحلیل تحلیلها یا تحلیل مجموعه ای از نتایج مطالعات جداگانه به منظور ترکیب یافتههاست (وولف[25]، 1986) . فراتحلیل عملی آماری برای ترکیب نتایج به منظور دستیابی به یک جمع بندی است( کار[26]،2002 و کورتز[27]،2002). امروزه فراتحلیل جایگاه ویژه ای در عرصه پژوهش به خود اختصاص داده است(ازکیا و توکلی،1382).
فرا تحلیل از مؤلفه های زیر تشکیل شده است(به نقل از عابدی، 1383):
· جستجوی جامع برای تمامی تحقیقات قابل اجرا و عملی ؛
· معیار صحیح و مورد اطمینان برای انتخاب مقالات و پژوهشهای قابل شمول ؛
· به دست آوردن اندازة اهمیت تأثیر هر متغیر ؛
· روشی برای ترکیب نتایج تمامی پژوهشها و مقالات.
در فراتحلیل اصل اساسی عبارت است از محاسبه اندازه اثر برای تحقیقات مجزا و جداگانه و برگرداندن آنها به یک ماتریس مشترک(عمومی) و آنگاه ترکیب آنها برای دستیابی به میانگین تأثیر (عابدی، 1380) . اندازه اثر نشان دهنده میزان یا درجه حضور یک پدیده در جامعه است. با در دست داشتن آماره هایی مانند X2 ، t وF می توان شاخش اندازه اثر مربوط به آنها(r) را برآورد کرد.
براساس نظر کوهن[28] (1988) برای شاخص r اندازه اثرهای 1/0، 3/0 و 5/0 به ترتیب کوچک، متوسط و بزرگ قلمداد می شود(جدول 1):
جدول 1: تفسیر اندازه اثر کوهن
|
اندازه اثر
|
r
|
|
کم
|
1/0
|
|
متوسط
|
3/0
|
|
زیاد
|
5/0
|
منبع: آنکم[29](2005)
جامعه آماری پژوهش
جامعه آماری پژوهش، پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا، پژوهشهای انجام شده توسط دستگاههای اجرایی و تحقیقات چاپ شده در مجلات علمی-پژوهشی بودند که در طول بیست سال گذشته (1365-1385) در زمینه سازگاری خانوادگی خانواده های شاهد و ایثارگر انجام شده اند و حجم نمونه نسبتاً بزرگی داشته و از لحاظ روایی و پایایی ابزار اندازه گیری و روش نمونه گیری شرایط لازم را داشته اند.
نمونه و روش نمونه گیری
در این فرا تحلیل، تمام پژوهشهایی که از لحاظ روش شناختی شرایط لازم را احراز کرده اند، به کار رفته است؛ یعنی از همه طرحهای پژوهشی، پایان نامه ها و مقاله هایی که ملاک های درون گنجی را داشته اند، استفاده شده است. تعداد این تحقیقها پنج عدد بوده است.
معیارهای درون گنجی[30] این پژوهش عبارت بودند از:
1- موضوع پژوهش سازگاری خانوادگی باشد؛
2-خانواده های شاهد و ایثارگر در آنها مورد بررسی قرار گرفته باشند؛
3 -بررسی در قالب یک مقایسه گروهی انجام گرفته باشد.
معیارهای برون گنجی[31] این پژوهش عبارت بودند از:
1-موضوع پژوهش مسأله ای غیر از سازگاری خانوادگی باشد؛
2- خانواده های شاهد و ایثارگر در آن بررسی نشده باشند؛
3- بررسی در قالب یک طرح همه گیر شناسی یا مطالعه موردی انجام شده باشد و در آن دو یا چند گروه باهم مقایسه نشده باشند.
ابزار اندازهگیری
در این فراتحلیل برای جمع آوری اطلاعات از ابزارهای زیر استفاده شده است:
منابع دست اول: در این پژوهش تحقیقات مربوط به موضوع پژوهش که ملاکهای درون گنجی را داشتند مورد استفاده قرار گرفتند.
فهرستوارة تحلیل محتوا: از این فهرستواره(چک لیست) برای انتخاب پایان نامه ها ، طرحها ی تحقیقاتی و مقاله های پژوهشی دارای ملاکهای درون گنجی و استخراج اطلاعات لازم برای انجام فراتحلیل از محتوای آنها استفاده شد. صرفاً پژوهشهایی برای فراتحلیل انتخاب شدند که روایی و پایایی آنها محرز شده بود.
شیوة اجرا و مراحل انجام پژوهش
مراحل اجرای این فرا تحلیل عبارت بود از: 1- تعریف مسأله پژوهش؛2- کدگذاری تحقیقات؛ 3- بیان تفصیلی معیارهای انتخاب پژوهشها؛4- جستجوی تحقیقات انجام شده در زمینة سازگاری خانوادگی خانواده های شاهد و ایثارگر؛ 5- انتخاب تحقیقات برای فراتحلیل؛ 6- ارزیابی طرحهای تحقیقاتی، پایان نامه ها و مقالات پژوهشی؛ 7- خلاصه کردن نتایج؛ 8- محاسبه اندازه های اثر؛ 9- تدوین سؤالها و فرضیه های پژوهشی فراتحلیل؛ 10- تجزیه و تحلیل توصیفی پژوهشها؛ 11- توصیف و تفسیر اندازه های اثر و12- ترکیب مطالعات و انتخاب نوع تحقیق.
روش تحلیل دادهها
با توجه به این که پژوهش های مربوط به موضوع سازگاری خانوادگی خانواده های شاهد و ایثارگر که برای انجام فراتحلیل گرد آوری شد، هیچ کدام اندازه های اثر را گزارش
نکرده بودند، در این فراتحلیل آماره های پژوهشهای مختلف بر رویکرد هانتر و اشمیت[32] به شاخص r تبدیل شد و سپس اندازه های اثر محاسبه شده، با استفاده از جدول راهنمای تفسیر اندازه اثر کوهن برای شاخص r تفسیر شد.
نتایج
سؤال اصلی: با توجه به تحقیقات انجام شده میزان سازگاری خانوادگی خانواده های شاهد و ایثارگر چقدر است؟
جدول2 : میانگین و انحراف استاندارد اندازه اثر تأثیر وضعیت پدر ( شاهد، جانباز، فوت شده، عادی) بر ناسازگاری خانوادگی
|
شاخصهای
آماری
مطالعات
مستقل متغیر
وابسته
|
تعداد
مطالعات
N
|
میانگین اندازه
اثر
r
|
انحراف استاندارد
اندازه اثر
SDr
|
خطای استاندارد
اندازه اثر
SEr
|
z
|
|
وضعیت پدر
(شهید، جانباز، فوت شده، عادی)
|
ناسازگاری خانوادگی
|
5
|
216/0
|
1858/0
|
0056/0
|
571/35
|
| |
|
|
|
|
|
|
جدول2 میانگین و انحراف استاندارد اندازه اثر تأثیر وضعیت پدر ( شاهد، جانباز، فوت شده، عادی) بر ناسازگاری خانوادگی خانواده را نشان می دهد.
بر اساس اطلاعات جدول بالا، بهترین برآورد از تأثیر متغیر مستقل( وضعیت پدر) بر متغیر وابسته (ناسازگاری خانوادگی) برابر با 216/0 است که بر اساس جدول تفسیر اندازه اثر کوهن، متوسط ارزیابی می شود. بنابراین، می توان گفت كه بر اساس نتایج این فراتحلیل، شهادت یا جانبازی پدر بر ناسازگاری خانوادگی خانواده های شاهد و ایثارگر، تأثیر متوسطی داشته است.
سؤال فرعی: آیا با توجه به تحقیقات انجام شده در خانواده های شاهد و ایثارگر بین دو جنس از سازگاری خانوادگی تفاوت وجود دارد؟
جدول 3 : میانگین و انحراف استاندارد اندازه اثر مربوط به تأثیر جنسیت بر ناسازگاری خانوادگی فرزندان خانواده های شاهد و ایثارگر
|
شاخصهای
آماری
مطالعات
مستقل متغیر
وابسته
|
تعداد
مطالعات
N
|
میانگین اندازه
اثر
r
|
انحراف استاندارد
اندازه اثر
SDr
|
خطای استاندارد
اندازه اثر
SEr
|
z
|
|
جنسیت
|
ناسازگاری خانوادگی
|
2
|
078/0
|
0721/0
|
0034/0
|
941/22
|
| |
|
|
|
|
|
|
جدول3 میانگین و انحراف استاندارد اندازه اثر مربوط به تأثیر جنسیت بر ناسازگاری خانوادگی فرزندان خانواده های شاهد و ایثارگر را نشان می دهد.
بر اساس اطلاعات جدول بالا، بهترین برآورد از تأثیر متغیر مستقل( جنسیت) بر متغیر وابسته (ناسازگاری خانوادگی فرزندان خانواده های شاهد و ایثارگر) برابر با 078/0 است که بر اساس جدول تفسیر اندازه اثر کوهن، پایین تر از متوسط ارزیابی می شود. بنابراین، می توان گفت بر اساس نتایج این فراتحلیل جنسیت فرزندان خانواده های شاهد و ایثارگر بر ناسازگاری خانوادگی آنها تأثیر کمی داشته است.
بحث و نتیجه گیری
در مورد سؤال اصلی براساس میانگین اندازه اثر به دست آمده که برابر با 216/0 است، نتیجه گرفته می شود که وضعیت پدر (شاهد، جانباز، فوت شده، عادی ) بر ناسازگاری خانوادگی خانواده های شاهد و ایثارگر تأثیر دارد و این تأثیر طبق جدول تفسیر کوهن متوسط ارزیابی می شود. یافته های مربوط به فراتحلیل این سؤال پژوهشی نتایج پژوهشهای پیشین را تأیید می نماید. نتایج پژوهش ملازاده و همکاران(1381) نشان داد که بین سازگاری زناشویی فرزندان شاهد و فرزندان افراد عادی تفاوت وجود دارد.
ناسازگاری با اطرافیان، ناسازگاری اجتماعی، سرکشی و عصیان، اختلال در برخوردها و روابط، بی اعتنایی نسبت به دیگران، خودنمایی و جلب توجه، رفتار مزوّرانه و تقلّب که نوعی عقده تکانی است، اهمال در نظافت و بی توجهی به وضع ظاهر و همراهی با گروه منحرف، از جمله پیامدهای مرگ پدر است(قائمی،1370).
حتی کودکان شاهد نیز با این که از حمایتهای اجتماعی و اقتصادی برخوردار هستند و مرگ پدر آنها به دلیل شهادت، جنبه ارزشی دارد، در مقایسه با کودکان عادی بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات رفتاری و روانی هستند. (شهشهایی،1365؛ حاتمی،1369و سهرابی،1369).
علاوه براین، بررسی متون نشان می دهد که اختلال استرس پس از ضربه (PTSD) در سربازان به دنبال در معرض خشونت مستقیم قرار گرفتن، بر روابط خانوادگی و سازگاری روانشناختی اعضای خانواده های آنها تأثیر می گذارد(گالوسکی و لیونز، 2004). قطع نخاع فرد نیز باعث خستگی زیاد در ایفای نقش خانواده و روابط خانوادگی می گردد(نورس،1999).
در مورد سؤال فرعی براساس میانگین اندازه اثر به دست آمده که برابر با 078/0 است، نتیجه گرفته می شود که جنسیت بر ناسازگاری خانوادگی فرزندان خانواده های شاهد و ایثارگر تأثیر دارد و این تأثیر طبق جدول تفسیر کوهن پایین تر از حد متوسط ارزیابی می شود. یافته های مربوط به فراتحلیل این سؤال پژوهشی نتایج پژوهشهای پیشین را تأیید می نماید.یافته های پژوهش رحیمی(1381) نشان می دهد که بین میزان ناسازگاری خانوادگی دختران و پسران شاهد دبیرستانی تفاوتی وجود ندارد.
تحقیقات انجام شده نشان می دهد که دانشجویان دختر محروم از پدر در برقراری رابطه عاشقانه با جنس مخالف با مشکلاتی روبه رو هستند (شیل[33]، 1981؛ فلک فولر، مالین، میلر و اچسون[34]، 1980).
منابع و مآخذ
1. احمدی، خدابخش.(1383). " بررسی مقایسه ای وضعیت ازدواج مجدد و آثار آن در بهداشت روانی همسران شهدا و همسران متوفیان"، مجله دانشور رفتار، سال یازدهم، شماره7، 35-45.
2. آدامز.جی.میلز.اس.(1369). روانشناسی کودکان محروم از پدر، ترجمه باقری و عطاران، تهران: انتشارات تربیت.
3. ازکیا، مصطفی و توکلی، محمود.(1385). "فراتحلیل مطالعات رضایت شغلی در سازمانهای آموزشی: بررسی و ترکیب نتایج پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاههای دولتی شهر تهران" ، نامه علوم اجتماعی، شماره 27، 1-26.
4. افروز، غلامعلی و ویسمه، اکبر.(1380). " بررسی رابطه میزان افسردگی فرزندان پسر جانبازان و نحوه ارتباط با پدرانشان"، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، سال سی و یکم، شماره 2،35-50.
5. آیینه افروز، نیره و عبداللهی،حمید رضا .(1373). بررسی اثر فقدان پدر در پیشرفت تحصیلی و رشد اجتماعی فرزندان شاهد در طرح پراکنده، استان مرکزی: شورای تحقیقات آموزش وپرورش.
6. باقری، رضا و عطاری، عباس .(1370). عوارض ناشی از جنگ، اصفهان: انتشارات بهار.
7. بنیادجانبازان ومستضعفان انقلاب اسلامی .(1375). جزوه اطلاعات و آمار بنیاد جانبازان.
8. پارسا، محمد.(1378). روانشناسی رشد، تهران: انتشارات بعثت.
9. حاتمی، محمد .(1369). بررسی میزان شیوع انواع اختلالات رفتاری در کودکان شاهد محروم از والدین در مقطع ابتدایی مستقر در مجمع شبانه روزی بنیاد شهید، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
10. خدیوی زند، محمد مهدی.(1373). مباحث اساسی روان شناسی تربیتی خانواده، انتشارات تربیت.
11. رحيمي، ناهيد.(1381). بررسي ناسازگاريهاي خانوادگي فرزندان دختر و پسر شاهد مشغول به تحصيل در مقطعمتوسطه شهرستان بيرجند در سال تحصيلي 81-80.، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد بیرجند.
12. ستوده، هدایت اله .(1379). جامعه شناسی انحرافات(آسیب شناسی اجتماعی)، تهران: انتشارات آوای نور.
13. سهرابی، فرامرز .(1369). بررسی اختلالات رفتاری نوجوانان شاهد محروم از پدر، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
14. شهشهایی، شهین .(1365). بررسی اختلالات رفتاری در دانش آموزان شاهد و غیر شاهد مقطع اول راهنمایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
15. عبد امامی، رضا .(1377). بررسی مقایسه ای میزان سازگاری فرزندان دختر شاهد در خانواده هایی که مادران آنها ازدواج مجدد داشته و آنهایی که مادرانشان ازدواج مجدد نداشته اند، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه شاهد.
16. کرامتی، هادی، مرادی، علیرضا و کاوه، منیژه .(1384). "بررسی و مقایسه کارکرد خانواده و سیمای روانشناختی فرزندان شاهد"، فصلنامه نوآوری های آموزشی،سال چهارم، شماره 11، 108-89..
17. متینی صدر، محمدرضا.(1370). بررسی افسردگی و تمایلات خودکشی در جانبازان بستری در آسایشگاههای تهران و مقایسه آن با جانبازان قطع نخاع بستری در منزل و افراد سالم، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران، انستیتو روانپزشکی تهران.
18. محمدی، غلام عباس.(1371). " بررسی اثر فقدان پدر بر سازگاری فردی، اجتماعی و موفقیت تحصیلی گروهی از دانش آموزان شاهد و مقایسه آن با دانش آموزان عادی"، نشریه تازه های تحقیق، دوره 1، شماره 3.
19. مکوندی، بهنام، نجاریان، بهمن، شکرکن،حسین.(1371). مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر شاهد با دانشآموزان پسر واجد و فاقد پدر در مدارس ابتدایی، پژوهش دولتی چاپ نشده. اهواز: دانشگاه شهید چمران.
20. ملازاده، جواد، منصور،محمود، اژه ای، جواد و کیامنش، علیرضا .(1381). "سبکهای رویاروگری و سازگاری زناشویی در فرزندان شاهد"، مجله روانشناسی، سال ششم، شماره 3، 275-255.
21. نامدارپور، فهیمه.(1379). بررسی تنوع و فراوانی مشکلات رفتاری، عاطفی، خانوادگی، تحصیلی و...دانش آموزان دبیرستانی شاهد و غیر شاهد واجد و فاقد پدر، شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان.
22. نجاتی، حسین.(1371). نقش تربیتی پدر در خانواده، تهران: انتشارات ژرف.
23. Ankem,K.,(2005).Approaches to meta-analysis: A guide for LIS researchers. Library & Information Science Research, 27,2, 164-176.
24. Bay dev,N.(1988).Effect of parental separation and reentry in to union on the emotional well being of children. Journal of Marriage and Family,50, 967-981.
25. Bereczkei,T., and Csanaky,A.(1996). Evolutionary pathway of child development - Lifestyles of adolescents and adults from father-absent families. Human Nature-an Interdisciplinary Biosocial Perspective,7, 3, 257-280 .
26. Carr, A.B.(2002). Systematic reviews of the literature: The overview and meta-analysis, Dental Clinics of North America, 46, 79–86.
27. Davidson,A.C., and Mellor,D.J.(2001).The adjustment of children of Australian Vietnam veterans: is there evidence for the transgenerational transmission of the effects of war-related trauma? Australian and New Zealand Journal of Psychiatry,35,3,345-351.
28. Ebrahimzadeh,M.H., Fattahi,A.S., Nejad,A.B.(2006). Long-term follow-up of Iranian veteran upper extremity amputees from the Iran-Iraq War (1980-1988). Journal of Trauma-Injury Infection and Critical care, 61,4, 886-888.
29. Fleck,J.R. Fuller,C.C., Malin, S. Z., Miller, D.H. ,Acheson, D.P. (1980). Father psychological absence and heterosexual behavior, personal adjustment and sextyping in Adolescent Girls. Adolescence,15,60,897-600.
30. Galovski,T., Lyons,J.A.(2004).Psychological sequence of combat violence: A review of the impact of PTSD on the veteran's family and possible interventions.Aggression and Violent Behavior,9,5, 477-501.
31. Jordan,B.K,, Marmar,C.R., Fairbank,J.A., Schlenger,W.E., Kulka,R.A. Hough,R.L. and Weiss,D.S.(1992). Problems in Families of Male Vietnam Veterans. With Posttraumatic Stress Disorder. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 60, 6, 916-926.
32. Kaplan,H and Sadock,B.(2000).Comprehensive Textbook of Psychology.7th ed. Baltimore.Lippincott Williams & Wilkins.
33. Koretz,R.L.(2002). Methods of meta-analysis: An analysis, Current Opinion in Clinical Nutrition and Metabolic Care, 5, 467–474.
34. Kulka, R. A., Schlenger, W. E., Fairbank, J. A., Hough, R. L., Jordan, B.K., Marmar, C. R. and Weiss, D.S. (1988). Contractual report of ®ndings from the national Vietnam veterans readjustment study: Vol. I. Executive summary, description of ®nds, and technical appendices. Research Triangle Park, NC: Research Triangle Institute.
35. Lundy,B, Field,T., McBride,C., Abrams,S., and Carraway,K.(1997). Child psychiatric patients interactions with their mothers. Child Psychiatry Human development,27,4, 231-240.
36. Nezu, A. M. and Carnevale, G. J. (1987). Interpersonal problem solving and coping reactions of Vietnam veterans with posttraumatic stress disorder. Journal of Abnormal Psychology, 96, 155-157.
37. Orcutt,H.K., King,L.A., and King,D.W.(2003).Male – perpetrated violence among Vietnam veteran couples: Relationship with vetern's early life characteristics, trauma, and PTSD symptomatology.Journal of Traumatic Stress,16,4, 381-390.
38. Owsubempah, J.(1995). Information about the absent parent as a factor in the well-being of children of single-parent families. International Social Work, 38 ,3, 253-275 .
39. Parsons,T.(1964).The social system. New York: Free press.
40. Parsons,T.(1956).Social structure and personality. New York: Free press.
41. Penk, W. E., Robinowitz, R., Roberts, W. R., Patterson, E. T., Dolan, M. P. and Atkins, H. G. (1981).Adjustment differences among male substance abusers varying in degree of combat experience in Vietnam. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 49, 426- 437.
42. Raveis,V.H., Siegel,K., and Karus,D.(1999). Children's psychological distress following the death of a parent . Journal of Youth and Adolescence,28,2,165-180.
43. Roberts, W. R., Penk, W. E., Gearing, M. L., Robinowitz, R., Dolan, M. P. and Patterson, E. T. (1982). Interpersonal problems of Vietnam combat veterans with symptoms of posttraumatic stress disorder. Journal of Abnormal Psychology, 9, 444- 450.
44. Sharon, L., & Normand ,T.(1999). Tutorial in Biostatistics : Meta- analysis formulating , evaluating combining and reporting ; Statistic in medicine ,18, 321- 359.
45. Shill,M.(1981).Castration fantasies and assertiveness in father- absent males. Journal of Psychiatry,44,3, 263-272.
46. Wolf, F.(1986). Meta- analysis, London: Sage Publication.
47. Worden,J.W., and Silverman,P.R.(1996).Parent death and the adjustment of school- age children. Journal of Death and Dying,33,2, 91-102.
[1] - Parsons
[2] - Kaplan and Sadock
[3] - Bandura and Walter
[4] - Billse
[5] - Adams
[6] -Baydew
[7]- Owusubempah
2- Silidin
[9] - Chak
[10]- Penk et al
[11] - Roberts et al
[12]- Carroll et al
[13] - Nezu and Carnevale
[14] - Kulka et al
[15] -Ebrahimzadeh and et al
[16]- Galovski and Lyons
[17] - Lundy, Field, McBride, Abrams and Carraway
[18] -Orcutt, King and King
[19] -Davidson and Mellor
[20]-Raveis, Siegel and Karus
[21]- Worden and Silverman
[22]- Bereczkei, and Csanaky
[23] -Jordan etal
[24] - Sharon & Normand
[25] - Wolf
[26]- Carr
[27]- Koretz
[28] -Cohen
2- Ankem
[30] -inclusive criteria
[31] -exclusive criteria
[32] -Hunter & Schmidt
[33]-Shill
[34]-Fleck , Fuller, Malin, Miller and Acheson