عنوان : تحليل محتواي زندگينامه و آثار به جا مانده از سرداران و فرماندهان شهيد محور يك استان مازندران با تأكيد بر نقش آموزش در زندگي آنها
كلمات كليدي : اخوت اسلامي، تعاون عمومي، انفاق، دفاع مقدس
موضوعات مقالات :ايثار و شهادت
<>
مقدمه :
یکی از مهمترین مسائل که تمامی کشورهای جهان با آن رو به رو بوده و مورد توجه بسیاری از دانشمندان و کارشناسان بوده و هست، مسأله تعلیم و تربیت افراد است و همچنین مهم ترين و دشوارترين مسأله مبتلا به انسان تعليم و تربيت اوست (شكوهي ، 1377). هرگونه صرف وقت و پول در راه آموزش نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود که بعد از گذشت سالها شروع به سود دهی می کند . بايد گفت كه تعليم و تربيت نقش مهمي در زندگي انسان دارد و به طور كلي پرورش استعداد هاي انسان و همچنين تحقق آرمان هاي اجتماعي حاكم بر جامعه، در سایة تعليم و تربيت صورت مي گيرد و این تعلیم و تربیت است که انسان را به سر منزل سعادت می رساند . نظام متعالی و پویای اسلام بر تعلیم و تربیت تأکید بسیاری دارد . اسلام رسیدگی به آموزش افراد را بیش از سایر ادیان ضروری ساخته است که از طریق آن هم سعادت فرد و هم سعادت جامعه تأمین می گردد . در نظام تربیتی اسلام والایی افراد مورد توجه قرار گرفته است، اما در اسلام موقعیت اجتماعی ، رنگ ، نژاد ، جنسیت و... ملاک برتری انسانها نمی باشد و آن چیزی که مهم تلقی می شود، تقوا یا فضایل اخلاقی است. طبق آنچه در قرآن و دیگر متون اسلامی آمده است، علم ، مجاهده در راه حق ، ایثار و از خود گذشتگی همراه با تقوا، جزو معیار های اساسی احترام به شخصیت افراد و والایی مقام افراد تلقی شده اند ( شریعتمداری، 1364 ).
از این رو، شهدا که مظهر ایثار و از خود گذشتگی هستند، از والاترین و برترین انسانها هستند . واژه شهادت یکی از پرشکوه ترین و والاترین فرازهای زندگی انسانهایی است که با شوق و اشتیاق برای به دست آوردنش سر از پا نمی شناسند، و شهید انسانی است که آگاهانه پا به میدان مبارزه و جهاد گذاشته و جان خود را ایثار کرده و در اوج ایثار و از خود گذشتگی افتخاری عظیم را برای این مرز و بوم آفریده است.
با توجه به بند 2 و 12 ماده دوم اهداف اساسی وزارت آموزش و پرورش، بر تبیین ارزشهای اسلامی و پرورش دانش آموزان بر اساس آنها و ایجاد روحیه اخوت اسلامی ، تعاون ، انفاق و از همه مهمتر ایثار تأکید دارد ( صافی، 1378 ). بررسی آثار به جای مانده کسانی که در مصداق والا ترین و برترین انسانها قرار می گیرند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است . با وجود این، یکی از راههای ترویج فرهنگ ایثار در اجتماع، مطالعه زندگی شهدا و سرمشق قرار دادن آنان برای خود و دیگران است. بدیهی است توجه به زندگی نامه شهدا و آثار به جای مانده از آنها و همچنین بررسی نقش تعلیم و تربیت به عنوان مهمترین مسأله مبتلا به انسان در زندگی آنان، موجب تقویت و ترویج تعاون عمومی، انفاق و از همه مهمتر فرهنگ ایثار درسطح جامعه می گردد.
اهداف پژوهش :
1-تحلیل محتوای زندگینامه ، دست نوشته ها وآثار به جا مانده از سرداران شهید استان مازندران با تأکید بر نقش آموزش در زندگی آنان؛
2- مرور وصيت نامه ها ي سرداران شهيد محور یک استان مازندران و استخراج ديدگاه ها، توصيه ها،رهنمودها و...؛
3- دسته بندي ديدگاههاي مشترك و نظرهای سرداران؛
ایثار جان در راه خدا به عنوان عالیترین درجه کمال
ایثار و از خودگذشتگی در راه خدا یکی از اساسی ترین مفاهیم تأکید شده در اسلام و یکی از ریشه دارترین اصول عرفی در بقای اجتماع بوده است. ایثار که به معنای از خود گذشتگی و ترجیح و برتری است، در اخلاق اسلامی به معنای گذشت از خود به نفع دیگران است؛ یعنی چیزهایی را که خود به آن نیازمندیم ، دیگران را بر خود ترجیح دهیم . درآیات، احادیث و سیرة رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار، ترویج فرهنگ ایثار به کرات مطرح شده است و ائمه اطهار و رهبران دینی نیز در آن پیشقدم بوده اند. در قرآن کریم، سوره حشر آیه 9آمده است:« و یؤثرون علی أنفسهم و لو کان بهم خصاصه»: « و آنان ایثار می کنند و ترجیح می دهند دیگران را بر خودشان، گرچه خود آنها محتاج باشند » .
و همچنین سوره آل عمران، آیه 169 جایگاه شهدا در نزد خداوند به صورت کسانی که روزی یافته اند و زنده اند، معرفی شده است: «کشتگان راه خدا را مرده مپندار، که زندگانند ، و نزد پروردگارشانند روزی یافته».
بر این اساس، می توان برای محقق شدن ایثار دو شرط در نظر گرفت:
1- ایثار کردن در عین نیاز (سوره حشر، آیه 9)؛
2- داشتن نیت و انگیزة خدایی(سوره دهر، آیات 8-9 ؛ به نیازمندان طعام می دهند صرفاً به خاطر خدا و رضای او و بدون توقع و درخواست هیچ پاداش یا چشمداشت از کسی).
ایثار در لغت به معنی «برگزیدن، عطا کردن، غرض دیگران را بر غرض خویش مقدم داشتن، منفعت غیر را بر مصلحت خود مقدم داشتن» و شهادت؛ یعنی مجموعة باورها، آگاهیها، آداب و اعتقادات و اعمالی که موجب وصول انسان به عالیترین درجة کمال؛ یعنی مرگ آگاهانه در راه خدا میشود.
ایثار، که واژه ای عام است، در همة مکتبها و فرهنگها وجود دارد، ولی در اسلام مفهوم آن از برتری خاصی برخوردار است و هر تلاش، فداکاری، بخشش، و جایگزینی را ایثار نمیگویند، بلکه ایثار در اسلام، پیش زمینهای چون اخلاص در راه خدا بودن دارد. ایثار بیانگر رشد و معرفت انسانی است و این هنگامی است که انسان به تکاملی روحی دسترسی پیدا کند. ایثارگری از آنجایی که حامل پیامهایی همچون: خداخواهی، دین باوری، خدایابی، انسان دوستی و دگر خواهی، شهادت، رشادت، از خودگذشتگی و... است، در بین ما تقدس پیدا کرده است و ما از اینکه افرادی ایثارگر در بین خودمان داریم، احساس امنیت میکنیم. شایان ذکر است که صفت ایثارگری در سطح زندگی اجتماعی نیز تبلور پیدا میکند و کارکردهای مثبتی دارد و باعث ایجاد همبستگیهای اجتماعی و انسجام جامعه است، و شایسته نیست که این وجه آن نادیده گرفته شود. ایثار هیجانی زودگذر و بروز احساسی آنی نیست، بلکه استکمال شعوری است که در یک انتخاب تجلی مییابد.
از طرفی، مفهوم شهادت در فرهنگ و سنت ایرانیان، بویژه شیعیان ریشه ای دیرینه دارد و سنتهای دینی و فرهنگی ما در موارد زیادی مؤید و مشوق چنین رفتاری در شرایط معین است. از طرفی، این شهادت طلبی کنشی عاطفی در برابر جنایات و رفتار تجاوزگرانه دشمنانی بوده است که در عدم رعایت قوانین جنگی بین المللی مشهور و معروف بودهاند. کنش عاطفی، هم برخاسته از علایق و عواطفی است و هم باعث تحریک و تهییج عواطف میشود. در انقلاب های اجتماعی، بسیج سیاسی و دفاع در مقابل دشمنان، تأثیر شهادت و شهیدان در تهییج افکار عمومی و ترغیب پیروان بسیار درخور توجه است. از طرف دیگر این کنش گاهی یک کنش عقلانی معطوف به هدف است و کنشگر محاسبه بین وسیله و هدف را نیز انجام می دهد و تاکتیک های مناسب را بر میگزیند. کنشگر باید سعی کند با شناخت صحیح هدف و ابزار، تصمیم بگیرد.
اگرچه در شهادت طلبی گاهی بحث تکلیف مطرح می شود و کنشگر به نتایج کمتر توجه میکند، اما هرگز به این مفهوم نیست که شهادت طلبی، عملی اجباری و بدون تحقیق و انتخاب است. شهید باید با آگاهی از عمل و نتایج آن اقدام نماید. اگرچه او به سود مادی و مقطعی توجه نمیکند، اما باید به طور کلی سود و زیان این کنش را محاسبه نماید.
هر چند شهید از خود گذشته است، اما از طرفی به خود رسیده است. او به دنبال انگیزه خودیابی است و میخواهد هویتی تازه بیابد و به زندگی و مرگش معنا ببخشد.
نقش الگویی شهدا در اصلاح شرایط جامعه و رفتار افراد
یکی از تأثیرات مورد نظر در منش و رفتار شهیدان ، نقش الگویی آنها در زندگی سایر افراد جامعه ، بویژه بازماندگان آن عزیزان و دوستان ، آشنایان و همرزمان آنهاست. در تعلیم و تربیت اسلامی روش الگو پردازی و اسوه سازی به عنوان روشی مؤثر در اصلاح شرایط استفاده می شود. برای اصلاح شرایط و زدودن پاره ای از حالات و رفتارهای نامطلوب و نیز ایجاد حالات و رفتارهای مطلوب در انسان باید به دستکاری شرایط محیطی او برخاست. تغییر روابط آدمی با شرایط زمانی و مکانی و خاصه شرایط اجتماعی ، مبدأ بسیاری از حالات و رفتارهای اوست(باقری،1370: 99). شهدا به عنوان مصلحان شرایط نابرابر اجتماعی در برابرگردنکشی های دشمن غدار و سراپا مسلح قد علم کرده و به دفاع از تمامیت ارضی و کیان مملکت و ارزشهای اسلامی پرداخته اند و در این راه با ایثار جان خود نماد و سمبل عشق، آزادی و حق جویی شده اند و هماره اسوه و الگوی کسانی خواهند بود که به دنبال اصلاح امور بر می آیند.
اسوه عبارت از حالتی است که انسان به هنگام پیروی از غیر خود، پیدا می کند و برحسب این که چه کسی باشد، ممکن است اسوه ای نیک یا بد برای انسان فراهم آید. در این روش مربی می کوشد نمونه رفتار و کردار مطلوب را عملأ در معرض دید متربی قرار دهد و بدین گونه ، موقعیت اجتماعی او را دگرگون کند تا او را به پیروی وا دارد و حالت نیکویی، مطابق با آن عمل نمونه در خویش پدید آورد(همان:107).
در همین راستا، به عنوان وظیفه ای خطیر در اصلاح شرایط جامعه ، تحلیل محتوای آثار شهدا، بویژه سرداران و پرچمداران محور یک، گامی در جهت بسط و گسترش تعلیم و تربیت اسلامی و ترویج ارزشهای ماندگار است.
ـ در این زمینه نائيجي (1380) در طرحی با عنوان: تحليل محتواي وصاياي سرداران شهيد استان مازندران، پس از مطالعه وصيت نامه هاي سرداران و استخراج بيش از300 واژه كليد، به تحليل آماري و نتيجه گيري نهايي پرداخته است. بيش از هزار و سيصد خواسته، توصيه و سفارش با بيش از (98%) رويكرد اعتقادي از اين وصايا استخراج شده است. نكته حايز اهميت، همخواني و سازگاري معاني وآماري وصايا وسفارشها ست كه اكثر آنها از يك سير منطقي پيروي مي كنند. صداقت و فروتني در طرح سفارشها به والدين، حجب وحيا در سفارش به ملت ايران، توصيه به همسر، خواهر، برادر و فرزندان و سايرين براي تداوم راه شهيدان درتك تك اين وصيت نامه ها كاملا نمايان است. باتحليل محتوا ي استعاره، تمثيلات،آيات و جملات ابتدايي و انتهايي وارد واژه هاي مربوط به هر رويكرد شده است.
ـ در تحقیق دیگری با عنوان: تحليل محتواي وصيت نامه شهداي دانش آموز شهرستان نيشابور، تركمن برده(1384) نتیجه می گیرد که يكي از وصاياي شهدا، همانا پيروي بي چون و چرا از اصل ولايت فقيه است . و با پيروي از ولي امر مسلمين، رهبر معظم انقلاب می توان اين توطئه و هدف دشمنان را نيز از بين برد . از ديگر پيامهاي شهداي عزيزمان شناخت و حمايت اسلام است، چرا كه اصولا اگر انسان بداند براي چه به دنيا آمده و به كجا مي رود و هدفش از زندگي چيست و آخر چه خواهد شد، بسياري از مشكلاتي كه با آن روبه روست، حل خواهد شد و اين امكان پذير نيست، مگر با شناخت ارزشهاي اسلام و عمل به آنها.
ـ همچنین شاعري(1381) در تحقیق دیگری با عنوان: انگيزه هاي مؤثر بر شهادت طلبي ( بررسي وصيت نامه هاي شهداي آموزش و پرورش استان گلستان) نتیجه می گیرد كه شهادت طلبي از انگيزه هاي معنوي سرچشمه مي گيرد و متغير هاي خدا خواهي و دگر خواهي و خود ياري، عصاره و ريشه انگيزه هاي معنوي هستند. همچنين مقولاتي كه از طريق يافته هاي تحقيق به دست آمده است، براي متغير اول عشق به خدا، پيروي از دين و قرآن، اطاعت از ولايت و براي متغير دوم، وطن دوستي ، دفاع از انقلاب و نوع دوستي و براي متغير سوم، خود يابي، عدم وابستگي به دنيا ، احساس تكليف، زيبايي گرايي ، حق طلبي و ميل به جاودانگي است . متغير خدا خواهي بيشترين امتياز را در بين متغيرها و مقوله اطاعت از ولايت بيشترين امتياز را از مقولات تحقيق كسب كرده اند.
چرا افراد به رفتار هاي ايثارگرانه دست مي زنند؟
اصولاً چرا افراد به ديگران كمك مي كنند و دست به رفتار هاي ايثارگرانه مي زنند؟اين سؤالي است كه كمتر كسي براي دانستن آن كنجكاو نيست. آيا تمايل به ايثار غريزه اي بنيادين است كه ريشه در وراثت دارد؟ آيا مي توان آن را در كودكي آموخت؟ آيا افرادي كه ايثار مي كنند، انگيزه هاي آنها از اين كار فقط اين است و بس، يا ايثار زماني انجام مي شود كه فرد پاداشي هرچند غير مادي به دست مي آورد؟
نظر تكامل گرايان در مورد ايثار
بنابر نظريه چالرز داروين در تئوري تكامل انتخاب طبيعي به ژن هايي كه ادامه حيات بشر را ارتقاء مي دهد، نظر داشته و به آن كمك مي كند، اما چگونه مي توان ايثار و از خود گذشتگي را در اين قالب توضيح داد؟اگر هدف تعيين كننده در زندگي هر فرد بقای اوست، پس چرا در ايثار حتي فرد، جان خود را فدا مي كند؟ با توجه به اين قالب، رفتار ايثارگرانه بايد در طول قرون محو مي شد، زيرا هم زندگي فرد و هم توليد مثل او را اين رفتار (ايثار) كاهش مي داد.
تكامل گرايان معتقدند كه افراد به خاطر سه عامل كه در ساختمان ژن ما تثبيت شده است، به ديگران كمك مي كنند: يكي انتخاب خويشان، دوم هنجار رابطه متقابل، و سوم توانايي ياد گرفتن هنجار هاي اجتماعي (آرونسون، 1384).
مبادله اجتماعی: هزینه وپاداش کمک
تئوری تکامل اجتماعی می گوید آنچه ما بیشتر انجام می دهیم، ناشی از تمایلی است که می خواهد پاداشهای ما را به حداکثر و هزینه ها را به حداقل برساند. این تئوری معتقد است افراد به طور ضمنی هزینه ها و پاداشها را در روابط اجتماعی مد نظر قرار می دهند. پس ایثار برای سرمایه گذاری در آینده است. این تئوری در جوامع سکولار و مذهبی رخنه کرده است( آرونسون، 1384). اساس تئوری مبادله اجتماعی معتقد است که یک ایثارگر واقعی وجود ندارد، زیرا افراد زمانی که ایثار می کنند، خودشان مایلند و نه زمانی که هزینه بیش از پاداش باشد. البته، آنان برای کسانی که دست به ایثار می زنند، احترام زیادی قایل هستند واعتقاد دارند که جامعه باید از افراد ایثارگر شاکر باشد( آرونسون، 1384).
همدلی و یگانگی و از خود گذشتگی: انگیزة خالص برای ایثار
دانیل باستون و همکارانش معتقدند ایثار خالص و ناب زمانی است که با افراد نیازمند به کمک، احساس یگانگی و همدلی می کنیم؛ یعنی خود را به جای آنها گذاشته، احساسات و عواطف آنها را می فهمیم ( آرونسون، 1384).
خود و دیگری
بروئر و گاردنر(1996) معتقدند خودپنداره شامل سه بازنمایی بنیادی از خود است:1- خود فردی؛ 2- خود ارتباطی(خویشاوندی)؛ 3- خود جمعی.
خود فردی با متمایز کردن خود از دیگران حاصل می شود(شخص به عنوان مجموعة بی نظیری از صفات و ویژگی ها از سایر اشخاص متمایز است).
خود ارتباطی از طریق ادغام شدن با افراد مهم زندگی در قالب روابط والد- فرزند یا روابط دوستی شکل می گیرد که به دنبال آن، فرد با انگیزه حفظ افراد مهم و روابط با آنان به ارزیابی و تأمل در خود می پردازد.
خود جمعی شامل جنبه هایی از خود پنداره است که اعضای یک گروه را از گروه مقابل متمایز می سازد و روابط فرد با اعضای گروه مربوطه بر خلاف خود ارتباطی در قالب روابط شخصی نيست، بلکه به گونه هایی است که انگار هویت فرد با هویت گروه تعریف می شود(بروئر و گاردنر،1996؛ به نقل از سدیکدیز و بروئر،2001).
مهمترین ویژگی های ایثارگران
1- ادراکی بسیار کار آورتر از واقعیت ها: خود شکوفایان قادرند جهان پیرامون خود، از جمله مردمان دیگر را به روشنی و عینیت درک کنند.
2- پذیرش خود و دیگران: آنان می توانند ماهیت و ضعف ها و قوت های خود را بدون اینکه کوششی برای جعل یا تحریف تصور خود انجام دهند، بپذیرند.
3- خودانگیختگی سادگی و طبیعی بودن:رفتار آنان کاملاً باز، طبیعی و روشن است.
4- تمرکز روی مشکلات به جای تمرکز روی خود:آنان احساس می کنند در زندگی خود ماموریتی دارند(احساس مسئوولیت).
5- نیاز به داشتن استقلال و حریم خصوصی:آنان بیشتر به خود متکی هستند. بنابراین، کمتر به مردمان دیگر نیاز دارند.
6- احساس قدردانی مداوم نسبت به پدیده های جهان: آنان جهان اطراف خود را همواره با شگفتی و حرمت تجربه می کنند.
7- تجربه های متعالی و صوفیانه: خود شکوفاها، دارای لحظاتی از جذبه، حیرت و خوشی شدید هستند که بی شباهت به تجربه های عمیق مذهبی نیست.
8- علقة اجتماعی: مازلو مفهوم علقة اجتماعی را به کار برد تا میزان هم حسی و همدردی را که افراد خود شکوفا برای بشریت دارند، نشان دهد.
9- روابط میان فردی: دوستی های افراد خود شکوفا بمراتب عمیق تر از دوستی های مردم عادی است.
10- خلّاق بودن: تقریباً همه آنان در جنبه هایی از زندگی خود ابتکار نشان می دهند.
11- ساختار منشی دموکراتیک: آنان از نظر منش بسیار تحمل کننده و پذیرندة همه کس اند و هیچ گونه پیش داوری اجتماعی، نژادی و مذهبی نشان نمی دهند.
12- مقاومت در برابر فرهنگ پذیری: آنان در برابر فشار های اجتماعی مقاومت می کنند. آنان به وسیله طبیعت درونی خود اداره و هدایت می شوند (جنت بوداغی و سرسخت جنتی، 1386).
جامعه و نمونه تحقیق :
جامعه مورد نظر این پژوهش شهدای محور یک استان مازندران هستند که 8 نفر ازآنان ، شهدای دفاع مقدس بوده، 2نفر از این بزرگواران به دست منافقان کوردل به شهادت رسیده اند .
از میان این بزرگواران به علت محدود بودن اسناد و مدارک به جای مانده تنها زندگی نامه 4نفر از این عزیزان مطالعه گردید.
اسناد به جا مانده مربوط به اهداف پژوهش که تحلیل محتوا شده است، شامل زندگی نامه ، وصیت نامه ، مصاحبه با افراد خانواده ، دست نوشته ها ، وبلاگ ها ، نامه ها و خاطرات همرزمان شهدا است.
متدولوژی تحقیق :
این پژوهش به روش تحلیل محتوا صورت گرفته است . تحلیل محتوا به عنوان (( یک فن پژوهشی برای توصیف عینی ، نظام دار و کمّی ظاهر محتوای رسانه ارتباطی )) تعریف شده است (گال وهمکاران ، 1382) .
تحلیل محتوا مسأله مرکزی مطالعات انسانی است و در علوم ارتباطات به معنای تحلیل علمی پیامهای ارتباطی است. تحلیل محتوا مرحله ای از جمع آوری اطلاعات است که در آن محتوای ارتباطا ت از طریق به کارگیری عینی ومنتظم قواعد مقوله بندی،به اطلاعاتی که می توانند خلاصه شوند،تغییر شکل می یابد(یارمحمدیان ،1377).
در این روش، محتوای اسناد شامل پیام یک فرد یا گروه به فرد یا گروه دیگری است که بررسی می گردد؛ بدین صورت که ابتدا اسناد مربوط به اهداف پژوهش را شناسایی و اسناد اصلی مربوط به پژوهش را مشخص می کند. سپس سؤال ، فرضیه ها یا اهداف پژوهش را مشخص نموده، و در مرحله بعد به مقوله بندی پیام ها می پردازیم.
میکلسون(2005) به شش نوع از طرح های تحلیل محتوا اشاره می کند که در ساده ترین روش توصیف تعداد فراوانی موارد شمارش شده در متن مورد توجه قرار می گیرد. در عین حال، جامعة محتوایی و هدف پژوهشگر می تواند در نوع رویکرد به تحلیل محتوا ایفای نقش نماید.
اساس تحلیل محتوا، مقوله بندی پیامهای یک سند است. هر مقوله باید نمایندة یک متغیر مجزا که به اهداف پژوهش مربوط است، باشد (گال وهمکاران ،1382) .در این پژوهش، مقوله ها شامل بخشهای برجسته زندگی شهدا ، آموزش ، ویژگیها و خصوصیات الگویی رفتار، انگیزه و علایق است. در همین خصوص، برای تحلیل محتوا ی زندگینامه ها، دست نوشته ها و آثار به جا مانده شهدا،ضمن توجه به ویژگی های تحلیل محتوا، شامل عینیت ، انتظام، کمّی یا کیفی بودن، آشکار یا پنهان بودن، ،به شمارش رخداد هر مقوله تعیین شده در هر نمونه پرداخته شده است. در مرحلة آخر تحلیل محتوا ، تفسیر معنای نتایج است .
شیوة تجزیه و تحلیل :
دراین بخش با عنایت به اولین گام در پژوهش تحلیل محتوا که تعیین اهداف ویژه تحقیق است، به جمع آوری نمونه های مورد تحلیل پرداخته شد . نمونه های انتخابی شامل منتخبی از زندگینامه، وصیت نامه، آثار به جا مانده و مصاحبه های صورت گرفته با بستگان درجه یک شهدا ست. سپس مجموعه مورد بررسی به واحد های کوچکتری، شامل جملات، پاراگراف و یک سند کامل تقسیم گردید.در مرحله بعد برای داشتن نظم وترتیب و تسهیل بررسی، مقوله ها و واحد های مورد بررسی ، بر اساس ارزش و اولویت طبقه بندی گردیدند.
تحلیل محتوای آثار
با بررسی آثار موجود ستاد یادواره شهدای استان مازندران، از میان چهار سردار شهیدی که زندگی آنها مطالعه گردیدد، جدول شماره (1)در بردارندة اطلاعات مربوط به وضعیت تحصیلی سرداران شهید و مسؤولیتهای آنان در طول دوران دفاع مقدس است.
جدول شماره 1-مدارج تحصیلی ، مسؤولیت ها و آموزش های فراگرفته شده توسط سرداران شهید
|
سردار شهید
|
آخرین مدرک تحصیلی
|
مسؤولیت ها
|
آموزشهای فرا گرقته شده
|
|
حسینعلی مهرزادی
|
دیپلم
|
رئیس ستادلشکر
|
|
|
مسعود منفردنیاکی
|
لیسانس
علوم وفنون نظامی
|
فرمانده لشکر92زرهی ارتش وجانشین فرماندهی نیروی زمینی ارتش
|
دوره مقدماتي و عالي زرهي تا دوره فرماندهي و ستاد و دانشكده پدافند ملي
|
|
محمدحسن قاسمی طوسی
|
دوم دبیرستان
|
جانشین فرمانده لشکر25کربلا
آموزش نيروهاي تحت امر، بازسازي و ترميم يگان رزمي، تقسيم كار و تعيين مأموريت ها تا پايين ترين رده، فعاليت براي آماده سازي روحي و رواني نيروهاي تحت امر با انجام سخنراني قبل از عمليات ، امور مربوط به شناسايي و طراحي عمليات، شناسايي و جذب نيروهاي داراي مديريت براي جابجايي و سازماندهي
|
|
|
حبیب الله افتخاریان
|
دانشجوی دندانپزشکی
|
فرمانده سپاه مریوان
|
مسافرت به لبنان و فلسطين وتكميل آموزش
نظامي و دوره هاي چريكي و عمليات پارتيزاني در جوار شهيد مصطفي چمران
|
پس از بررسی زندگی نامه ، وصیت نامه ، مصاحبه با افراد خانواده ، دست نوشته ها ، وبلاگ ها ، نامه ها و خاطرات همرزمان شهدا، مقوله ها در سه محور دینداری ، تعلیم وتربیت (آموزش) و خودشکوفایی دسته بندی گردید که هر محور به ریز مقوله هایی تقسیم گردید(جدول شماره 2).
جدول شماره 2ـ دسته بندی مقولات
|
دینداری
|
تعلیم و تربیت (آموزش)
|
خودشکوفایی
|
|
1. ولایت مداری
2. انجام مناسک فردی دینی
3. انجام مناسک جمعی دینی
4. اخلاص در عمل
5. پرهیز از غیبت و تهمت
6. ذکر مستمر خدا
7. عبادت
8. زهد
9. تقوای بی نظیر
10. طالب خدا بودن
11. توکل به خدا
12. جهاد در راه خدا
13. امر به معروف
14. نهی از منکر
15. حق طلبی
16. حسابرسی اعمال
17. حلالیت خواستن
18. دفاع از اسلام
19. فعالیت های عبادی و سیاسی
20. توجه توأمان به دنیا و آخرت
21. عدم تبعیض
22. انتظار فرج
23. ادامه راه شهدا
24. عشق به شهادت
25. سفارش به عدم گریه و زاری در مراسم عزاداری خویش
|
1. تأکید بر علم آموزی
2. توجه به قرآن و آموزش آن
3. الگو قراردادن ائمه (ع) در زمینة تربیتی
4. اختصاص زمان به مطالعه
5. قدرت فرماندهی در صحنه های نبرد
6. نظم و انضباط بالا
7. دانش بالا
8. دانش بالای نظامی
9. توجه به تحصیل فرزندان
10. سفارش های مکرر در زمینة تربیت فرزندان
11. تجربه های تدریس قرآن
12. گذراندن دوره های آموزشی مخالف
|
1. گشاده رویی
2. قامت رعنا
3. شجاعت
4. تواضع و فروتنی
5. خستگی ناپذیری
6. عشق به خدمت
7. حس همیاری
8. عدم علاقه به مطرح شدن در رسانه ها
9. متبسم بودن
10.صمیمی بودن
11.کم گویی
12.بیشتر شنونده بودن
13.مهربانی
14.صبور بودن
15.دوستدار خانواده بودن
16.اعتماد به نفس بالا
17.صریح اللهجه بودن
18.روحیه مسؤولیت پذیری
19.دلسوز بودن
20.سرعت در حل مشکلات
21.فداکاری و عشق به سرزمین
22.انصاف وعدالت
23.زیبایی گرایی
|
با توجه به استخراج کمی مصادیق محورها از میان داده های مورد بررسی نتایج زیر به دست آمد( جدول شماره 3):
جدول شماره 3ـ فراوانی مقولات
|
توزیع فراوانی
محور ها
|
جمع کل
|
|
فراوانی
|
درصد
|
|
دینداری
|
183
|
77/38
|
|
تعلیم و تربیت (آموزش)
|
221
|
83/46
|
|
خود شکوفایی
|
68
|
40/14
|
|
جمع کل
|
472
|
0/100
|
نتیجه گیری
با توجه به موارد مطرح شده در مقوله های مربوط به محتوای آثار، از قبیل : زندگینامه، ویژگیها و خصوصیات رفتاری وشخصیتی شهدا، همچنین مدارج تحصیلی و دوره های فراگرفته شده، می توان به موارد زیر به عنوان نتایج ، اشاره نمود :
الف)زندگینامه
تمام شهدای مورد بررسی در دوران زندگی با فراز و نشیبهای زیادی مواجه بوده اند. مواردی از قبیل :فوت پدر به عنوان تکیه گاه عاطفی ونان آور خانواده(شهید افتخاریان)، کار سخت و طاقت فرسای کشاورزی در کنار خانواده(شهید قاسمی طوسی)،بزرگ شدن در طبقه اجتماعی متوسط به پایین کشاورز و کارگر(شهیدقاسمی طوسی و شهید مهرزادی)، جو مذهبی حاکم بر خانواده شهدا(تمام شهدای مورد بررسی)،جدّیت و تلاش دردوران تحصیل والگو بودن برای دوستان و همکلاسی ها (شهیدافتخاریان،نیاکی ومهرزادی)و....از جمله نکات برجسته در دوران اولیه زندگی شهدای مورد مطالعه است.
ب)ویژگیها و خصوصیات رفتاری وشخصیتی شهدا
هدف عمده این مطالعه استخراج ویژگی ها،خصوصیات رفتاری و شخصیتی شهدا بود که می تواند در فرآیند آموزش وتعلیم وتربیت به روشی الگویی منتهی شود؛ بدین گونه که اگر در روش الگو برداری واسوه سازی تأکید بر مصداق های عملی رفتار باشد ؛ ویژگی ها وخصوصیات رفتاری و شخصیتی استخراج شده از آثار مربوط به شهدا، این منظور را برآوره می سازد.
منابع :
1- الیوت آرونسون و همکاران.(1384). روانشناسی اجتماعی ، تهران: مترجم افسانه شیخ الاسلام زاده ما و شما.
2-باقری ، خسرو.(1370). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، تهران : انتشارات مدرسه.
3-جنت بوداغی، اسداله و سرسخت جنتی، اشرف.(1386). در آمدی بر آسیب شناسی فرهنگ ایثار و شهادت، مجموعه مقالات آسیب شناسی فرهنگ ایثار و شهادت، بابلسر: دانشگاه مازندران، انتشارات دانشگاه مازندران.
4شریعتمداری ، علی .(1364). اصول و فلسفه تعلیم و تربیت ، تهران: امیر کبیر.
5شکوهی، غلامحسین .(1377). تعلیم و تربیت و مراحل آن ، مشهد: آستان قدس رضوی.
6-صافی، احمد. (1378). سازمان و قوانین آموزش و پرورش ایران ،تهران : سمت.
7-گال، مردیت و همکاران.(1382). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی، ترجمه احمد نصر و دیگران، تهران: سمت ، دانشگاه شهید بهشتی.
8-یارمحمدیان، محمدحسین.(1377).اصول برنامه ریزی درسی، تهران: مؤسسه نشر و چاپ یادواره کتاب.
9-سایت نوید شاهد: www.navideshahed.com
10-Mikkelson, B (2005). Methods for development work and research: A new Guide for practitioners. (Second Ed). London: sage.
11- Sedikides C. & Brewer M. B.(2001). Individual self collective self.Psychology Press.
[1] . http://www.aftab.ir/articles/religion/religion
- Sedikides