0

تکنیک های موفقیت

 
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تکنیک های موفقیت


پرهیزها
روابط مطلوب و تعالی بخش خانواده ها با همسایه ها زمانی با زیبایی و شکوه جلوه گر می شود که روابط میان ایشان به دور از رفتارهای زیر باشد:
1. رفتارهای غیر اجتماعی.
2. ارزش های غیراخلاقی و آسیب های روان شناختی.
3. تجسس در امور زندگی یکدیگر.
4. دخالت های ناروا در مسائل خانوادگی.
5. چشم و هم چشمی و رقابت های ناروا.
6. مزاحمت های مستقیم و غیر مستقیم، آشکار و پنهان.
7. همسایه آزاری.

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
پنج شنبه 26 مرداد 1391  8:20 AM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تکنیک های موفقیت


مصادیق همسایه آزاری
همسایه آزاری از زشت ترین و منفورترین کارهاست. خانواده ها همواره باید مراقب باشند که مبادا در روز و شب، خواسته و ناخواسته، مستقیم و غیرمستقیم رفتاری داشته باشند که موجبات سلب آسایش و اذیت ایشان را فراهم نمایند.
پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم، در این باره می فرمایند:
هر کس همسایه اش را اذیت کند، خداوند بوی بهشت را بر او حرام می کند و جهنم را جایگاه او قرار می دهد و چه بد جایگاهی است.
و پیامبر خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فرمودند:
هرکس همسایه اش را اذیت کند، مرا آزرده است و هرکس مرا بیازارد. خدای را اذیت کرده است و هر کس با همسایه اش ستیز کند با من ستیز کرده است.[9]
با اندکی تأمل در این باره، انسان به اهمیت فوق العاده حضور همسایه و عظمت وجود مبارک پیامبر خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ بیش از پیش پی می برد؛ پیامبر رحمتی که اذیت همسایه را اذیت خود می داند و می خواهد خانواده ها و همسایه ها در نهایت صلح و صفا و حسن سلوک و رعایت حال و حقوق، با خوش رویی و گذشت و ایثار و صبوری با هم زندگی کنند، چرا که جامعه سالم و صالح در گرو خانواده سالم، متعادل و متعالی و با همسایه هایی فهیم، خوش رفتار، متواضع، صبور و خیرطلب است.
آزردن دل همسایگان، بر هم زدن آسایش ایشان، وارد آوردن خسارات معنوی و مادی برایشان با برگزاری مجالس همراه با ساز و آواز پی در پی، سر و صداها، ساختمان سازی و مشرف شدن بر ایشان با بناهای مرتفع و برج های بر افراشته و بدون جلب رضایت قلبی ایشان، تجاوز به حریم خانوادگی همسایه ها و اعمال فشارهای گوناگون روانی و اجتماعی برای نیل به امیال نفسانی و خرید خانه و فرار صاحب خانه و .... از مصادیق بارز اذیت همسایه و آزرده ساختن خاطر مبارک پیامبر خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ است.
خوشا به حال همسایه های فهیم، صبور، خوش رفتار، مؤمن و متعهّدی که همچون معلّمان و مربیان بزرگ اخلاق و عالمان اهل عمل می توانند با اندیشه و کلام و رفتارهای پسندیده خود نیکوترین و مطلوب ترین رفتارها را در خردسالان و بزرگسالان همسایه متبلور نمایند.

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
پنج شنبه 26 مرداد 1391  8:20 AM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تکنیک های موفقیت


هشدار روان شناختی
جای بسی تأسف و تأثر است که هر قدر در رشته های مهندسی و معماری، خانه سازی و برج سازی، طراحی بوستان ها و زیباسازی شهرها و آبادانی کوچه ها و خیابان ها، تبحّر بیشتری پیدا می کنیم، از تبیین و تبلیغ و ترویج فرهنگ همزیستی، ارزشهای همسایگی، حسن سلوک و حقوق و وظایف متقابل نسبت به همسایه ها بر اساس تعالیم اسلامی فاصله پیدا می کنیم؛ به طوری که بسیاری از خانواده ها از حال و احوال همسایه های دیوار به دیوار و یا مقیم در یک مجتمع مسکونی، آنان که از یک در مشترک وارد مجموعه مسکونی می شوند و از پله ها و آسانسور مشترک برای ورود به منزلشان استفاده می کنند، بی خبرند. بدیهی است که عدم آگاهی کافی نسبت به شأن و ارزشمندی همسایه ها و ثواب حسن سلوک با ایشان، فقر مهارت های اجتماعی، کمرویی و کم توانی در برقراری ارتباط مؤثر و متقابل و عدم برخورداری از نگرش مثبت و خوشایند نسبت به روابط اجتماعی، درخود فرو رفتگی و احساس گوشه گیری و انزوا طلبی، اضطراب و افسردگی و بعضاً فشارهای روانی ـ اجتماعی می تواند توجیهی برای چنین قصور و کم سعادتی باشد.
[1] . مازال جبرئیل یوصینی بالجار حتی ظننت انه سیورثه (چهل حدیث، به نقل از بحار، ج 74، ص 251.)
[2] . من ادنی حقوق الجار علی الجار، ان استعانک اغثه و ان استقرضک اقرضه و ان مرض عدته و ان اصابته مصیبه عزیته (چهل حدیث، به نقل از بحار، جلد 82، صفحه 94).
[3] .و اما حق جارک فحفظه غائباً و اکرامه شاهداً و نصرته اذا کان مظلوماً (چهل حدیث، به نقل از من لا یحضره الفقیه، جلد 2، صفحه 396).
[4] . علیکم بحسن الجوار فان الله عزوجل امر بذلک. (چهل حدیث، به نقل از بحار، جلد 74، صفحه 15).
[5] . امام علی علیه السلام من حسن الجار تفقد الجار (چهل حدیث، بحار، جلد 77، صفحه 231).
[6] . اگر زباله ای را که در مقابل منزلش ریخته شده است دوست نمی دارد، مبادا آن را به مقابل خانه همسایه انتقال دهد. اگر به گل ها و درخت مقابل خانه اش آب می دهد ،به گل ها و درخت مقابل خانه همسایه اش هم آب بدهد. اگر وقتی که استراحت می کند از صدای بلند رادیو و تلویزیون ناراحت می شود، همسایه را در حال استراحت بداند و با سر و صدا مزاحمتی فراهم نکند. و وقتی که می خواهد احسان بکند، حق همسایه را به شایستگی رعایت نماید.
[7] . من له جار و یعمل بالمعاصی فلم ینهه فهو شریکه (چهل حدیث، به نقل از ارشاد القلوب، جلد 1، صفحه 183).
[8] . پیامبر بزگوار ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فرمودند: افضل الایمان الحب فی الله و البغض فی الله. برترین درجه ایمان آن است که دوستی و محبّت انسان فقط برای خدا و بغض و خشم او نیز برای خدا باشد (نهج الفصاحه).
[9] . من آذی جاره فقد آذانی و من آذانی فقد اذی الله و من حارب جاره فقد حاربنی (چهل حدیث، مستدرک، جلد 9، صفحه 57).
غلامعلي افروز - روانشناسي رابطه ها، ص 103 - 116

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
پنج شنبه 26 مرداد 1391  8:20 AM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تکنیک های موفقیت


هشدار روان شناختی
جای بسی تأسف و تأثر است که هر قدر در رشته های مهندسی و معماری، خانه سازی و برج سازی، طراحی بوستان ها و زیباسازی شهرها و آبادانی کوچه ها و خیابان ها، تبحّر بیشتری پیدا می کنیم، از تبیین و تبلیغ و ترویج فرهنگ همزیستی، ارزشهای همسایگی، حسن سلوک و حقوق و وظایف متقابل نسبت به همسایه ها بر اساس تعالیم اسلامی فاصله پیدا می کنیم؛ به طوری که بسیاری از خانواده ها از حال و احوال همسایه های دیوار به دیوار و یا مقیم در یک مجتمع مسکونی، آنان که از یک در مشترک وارد مجموعه مسکونی می شوند و از پله ها و آسانسور مشترک برای ورود به منزلشان استفاده می کنند، بی خبرند. بدیهی است که عدم آگاهی کافی نسبت به شأن و ارزشمندی همسایه ها و ثواب حسن سلوک با ایشان، فقر مهارت های اجتماعی، کمرویی و کم توانی در برقراری ارتباط مؤثر و متقابل و عدم برخورداری از نگرش مثبت و خوشایند نسبت به روابط اجتماعی، درخود فرو رفتگی و احساس گوشه گیری و انزوا طلبی، اضطراب و افسردگی و بعضاً فشارهای روانی ـ اجتماعی می تواند توجیهی برای چنین قصور و کم سعادتی باشد.
[1] . مازال جبرئیل یوصینی بالجار حتی ظننت انه سیورثه (چهل حدیث، به نقل از بحار، ج 74، ص 251.)
[2] . من ادنی حقوق الجار علی الجار، ان استعانک اغثه و ان استقرضک اقرضه و ان مرض عدته و ان اصابته مصیبه عزیته (چهل حدیث، به نقل از بحار، جلد 82، صفحه 94).
[3] .و اما حق جارک فحفظه غائباً و اکرامه شاهداً و نصرته اذا کان مظلوماً (چهل حدیث، به نقل از من لا یحضره الفقیه، جلد 2، صفحه 396).
[4] . علیکم بحسن الجوار فان الله عزوجل امر بذلک. (چهل حدیث، به نقل از بحار، جلد 74، صفحه 15).
[5] . امام علی علیه السلام من حسن الجار تفقد الجار (چهل حدیث، بحار، جلد 77، صفحه 231).
[6] . اگر زباله ای را که در مقابل منزلش ریخته شده است دوست نمی دارد، مبادا آن را به مقابل خانه همسایه انتقال دهد. اگر به گل ها و درخت مقابل خانه اش آب می دهد ،به گل ها و درخت مقابل خانه همسایه اش هم آب بدهد. اگر وقتی که استراحت می کند از صدای بلند رادیو و تلویزیون ناراحت می شود، همسایه را در حال استراحت بداند و با سر و صدا مزاحمتی فراهم نکند. و وقتی که می خواهد احسان بکند، حق همسایه را به شایستگی رعایت نماید.
[7] . من له جار و یعمل بالمعاصی فلم ینهه فهو شریکه (چهل حدیث، به نقل از ارشاد القلوب، جلد 1، صفحه 183).
[8] . پیامبر بزگوار ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فرمودند: افضل الایمان الحب فی الله و البغض فی الله. برترین درجه ایمان آن است که دوستی و محبّت انسان فقط برای خدا و بغض و خشم او نیز برای خدا باشد (نهج الفصاحه).
[9] . من آذی جاره فقد آذانی و من آذانی فقد اذی الله و من حارب جاره فقد حاربنی (چهل حدیث، مستدرک، جلد 9، صفحه 57).
غلامعلي افروز - روانشناسي رابطه ها، ص 103 - 116

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
پنج شنبه 26 مرداد 1391  8:21 AM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تکنیک های موفقیت

مهارت های اجتماعی كلامی

مهارت های مذاکره
توانایی مذاکره ماهرانه به هنگام برقراری رابطه یکی از ارزشمندترین دارایی های شما است. موضوعیست که درباره انواع روابط و در موقعیت های مختلف صدق می کند. ما در تمام اوقات درحال مذاکره هستیم. وقتی دو نفر درباره تماشای یک فیلم سینمایی اختلاف نظر پیدا می کنند، وقتی هر کس می خواهد برنامه تلویزیونی شبکه متفاوتی را تماشا کند و یا اگر صحبت بر سر این است که چه کسی آشپزخانه را مرتب نکرد، بلافاصله پای مذاکره به میان کشیده می شود.
مذاکره به ندرت ایستاست و به همین دلیل مذاکره کنندگان همیشه باید بدانند که چگونه درباره تغییر و تحول مذاکره کنند. مهارت در مذاکره به اشخاص امکان می دهد که روابط خود را بدون ناراحتی تغییر دهند. مذاکره اگر ماهرانه انجام شود، به همه کمک می کند تا به خواسته های خود برسند.


چند نکته برای همکلامی
سعی کنید از زاویه دید طرف مقابل به موضوع نگاه کنید.
به ایجاد اعتماد و اطمینان میان خود و طرف دیگر توجه داشته باشید و احساس و خواسته های خود را با طرف مقابل در میان بگذارید.
تماستان را حفظ کنید.
به این موضوع توجه کنید که نیازها و خواسته های اشخاص با هم متفاوت است.
به نقطه نظر های طرف مقابل توجه کنید. حرف هایش را جدی بگیرید. با او به گرمی بر خورد کنید.
از سرزنش کردن طرف مقابل خودداری نمایید

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
پنج شنبه 26 مرداد 1391  8:21 AM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تکنیک های موفقیت

چهار انگاره در رابطه
1. برای همه به اندازه کافی و فراوان وجود دارد. در هر رابطه ای همه اشخاص سودی عایدشان می شود؛ و در بلند مدّت، این برداشت و این نگرش از وفور و فراوانی است که تولید شادی و رضایت می کند. بر مبنای همین تفکر است که کار کردن با دیگران و در رابطه با آن ها می تواند به اتفاق افتادن حوادث منجر شود. اگر به راهنمایی فکر کنیم که همه سود می برند، راه حلهای بیشتر و بهتری برای مسائل خود پیدا می کنیم. خلاق تر می شویم و به رضایت خاطر بیشتری می رسیم.
2. من برنده می شوم: تو بازنده می شوی. این نه تنها منصفانه نیست بلکه در بلند مدت به زیان شما تمام می شود. وقتی شما برنده باشید و دیگران بازنده، آن ها از شما فاصله می گیرند.
3. تو برنده می شوی، من بازنده می شوم. این نگرش تولید خشم و رنجش می کند و بنابر این به سود کسی تمام نمی شود.
4. بازنده، بازنده. این یک انگاره به کلی مخرب است و نمی تواند به رابطه ای پایا تبدیل گردد.
امکان به نتیجه نرسیدن
در تمامی مذاکرات این امکان وجود دارد که به جایی نرسید و از هم فاصله بگیرید. موضوع از این قرار است که اگر نتوانید کاری کنید که رابطه شما با دیگران به سود همه شما تمام شود. رابطه به انتهای خود می رسد.

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
پنج شنبه 26 مرداد 1391  8:22 AM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تکنیک های موفقیت

تدارک برای مذاکره ماهرانه
گام اول: از خواسته های همه مطلع شوید. روابط میان اشخاص در قالب نظام ها قابل توضیح است. معنای این نگرش این است که اگر تنها به آن چه خودتان می خواهید فکر کنید، نیمی از صحنه را تار می بینید. باید به نگرش های خود و نیز به نگرش های دیگران توجه کنید. اگر به شدت پایند خواسته های خود باقی بمانید، کار مذاکره به دشواری می کشد.
گام دوم: به خواسته ها و زمینه های مشترک توجه کنید. ببینید که در چه زمینه هایی خواسته های شما و دیگران مشترک و یکسان است.
گام سوم: زمینه های مذاکره را وسیع تر کنید. تا حدی که امکان دارد زمینه مذاکره را وسیع تر کنید. به این موضوع توجه کنید که در یک زمینه خاص می توانید درباره موضوعات مختلف مذاکره نمایید.
گام چهارم: دنبال فرصت های مطلوب بگردید: مطالب و مباحث مشترک و مهم برای هر دو طرف را شناسایی کنید. به ندرت اتفاق می افتد که موضوع و مبحثی برای همه اهمیت یکسان داشته باشد.


پنج راه کار برای به کار گرفتن مهارت ها
1. مشخص کنید. از منظور و مقصود طرف مقابل خود آگاه شوید و مشخص کنید که دقیقاً چه می خواهید. «آیا از من ناراحتی یا اتفاق دیگری افتاده است؟» نقطه نظرهای تان را به روشنی بیان کنید. «از این که به من تلفن نکردی خشمگین هستم.» کلی گویی نکنید و نگویید «من از تو ناراحتم.
2. به گفته طرف مقابل توجه کنید. به جای این که با توجه به سخنان طرف مقابل واکنش فوری نشان دهید، ببینید در صحبت های او چه نکات مثبتی وجود دارد. این گونه بهتر می توانید مذاکره کنید.
3. سرزنش نکنید. به نقطه نظرهای مختلف توجه کنید. لزوماً یک راه درست و یک راه اشتباه نیست. سرزنش نکنید. به مسئولیت های مشترک بیندیشید. ممکن است بیش از حد خوشبینانه به نظر برسد. در مواقعی ممکن است کسی اشتباه کند.
4. مراقب خشم باشید. خشم به سادگی روی هم انباشت می شود و رنجش بروز می کند. خشم چرخه ای معیوب ایجاد می کند، به طوری که خشمگین شدن یک طرف، طرف دیگر را خشمگین می کند و خشمگین شدن این یکی به شدت خشم اولی می افزاید.
5. توهین نکنید. حرف های توهین آمیز مذاکره را مخدوش می کند. به عنوان نمونه به عبارات زیر توجه کنید: «نمی توانم با آدم بی منطقی مثل تو صحبت کنم» «تو بسیار خودخواه و خودبین و خودرأی هستی.»

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
پنج شنبه 26 مرداد 1391  8:22 AM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تکنیک های موفقیت


چند قاعده برای جنگ منصفانه
1. به موضوع مطرح و موجود توجه کنید.
2. تعمیم مبالغه آمیز ندهید. «تو همیشه....»، «تو هرگز»
3. ناسزا نگویید. «احمق هستی...» «بی رحم هستی....» «رفتارت کودکانه است.»
4. خونسردی خود را حفظ کنید. قبل از این که به جمله یا جمله ای جواب بدهید، تا عدد 10 بشمارید. به جایی بروید که بتوانید آرام بگیرید. پرخاش نکنید.
5. سهم خود را در مسئله ببینید. با جملات با فاعل من شروع کنید. از به کار بردن تو یا شما اجتناب کنید.
6. روی زخم اشخاص نمک نپاشید. به خشم و رنجش آن ها دامن نزنید.
7. تهدید های جسمانی و کلامی را کنار بگذارید. با تهدید کردن مسئله ای فیصله پیدا نمی کند.
وقتی دیگران از شما نظر خواهی می کنند
اغلب اشخاص درباره روابطشان با دیگران مشورت می کنند و ناراحتی های خود را با آن ها در میان می گذارند. در ادامه برای راهنمایی کسانی که برای صحبت های دیگران درباره روابط شان گوش می دهند نکاتی ارائه کرده ایم.
جانبداری نکنید. جانبداری از یکی از طرفین تولید رنجش و دلخوری می کند. وظیفه شما این است که به کسی که مشکلش را با شما در میان می گذارد کمک کنید. راه حل های خود را تحمیل نکنید. تحمیل راه حل به ندرت کارساز است

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
پنج شنبه 26 مرداد 1391  8:22 AM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تکنیک های موفقیت

گفتگو با دیگران درباره روابطی که دارند
گوش بدهید.
سؤال کنید.
موضوع مورد نظر را روشن کنید.
داوری نکنید. اما نشان بدهید که متوجه موضوع هستید.
توجه داشته باشید که تنها می توانید خودتان را تغییر بدهید.
از احساس کسی که با او حرف می زنید مطلع شوید.
از احساس طرف دیگر مطلع شوید.
به این فکر کنید که می خواهید کمک کنید، جانبداری نکنید.
برای آن ها کمک کنید تا برای حل مشکل موجود از منابع خود استفاده کنند.
فرایند حل مسئله را تقویت کنید.
نصیحت نکنید.
باورهای اشتباه درباره روابط
دو باور شایع و اشتباه مانع از آن می شوند که برخوردی سازنده با رابطه داشته باشید.
«رابطه ای که برای حفظ آن باید تلاش کرد، نداشتنش بهتر است.»
اگر بگویید «من نباید روی این رابطه تلاش کنم.» شرایطی فراهم می آورید که حل کردن مسئله با دشواری رو به رو می گردد. بعضی ها بر این باورند که اگر روی رابطه ای کار کنید لطف و خودجوشی آن را از بین می برید. این برداشت درستی نیست.
«تو باید بدانی من چه احساسی دارم.»
این برداشت فرض را بر این می گذارد که اگر دو نفر در ارتباط نزدیک با هم هستند، باید خود به خود از احساسات یکدیگر آگاه باشند. انگار نوعی تله پاتی میان آن ها وجود دارد. اما این طور نیست. امکان ذهن خوانی وجود ندارد. هر اندازه که با اشخاص نزدیک باشید. نمی توانید ذهن آن ها را بخوانید. مگر آن که آن ها اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما بگذارند.
راهنماي سلامت روان- ترجمه مهدي قراچه داغي، ص211

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
پنج شنبه 26 مرداد 1391  8:23 AM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تکنیک های موفقیت

مهمان داری و ضیافت
روان انسان در این دریای متلاطم زندگی به آرامش نیاز دارد، چه آرامشی بهتر از این سراغ دارید که گروهی از دوستان و خویشان باوفا در انجمنی گرد هم آیند، مشکلات زندگی را به طور موقت فراموش نمایند و با سخنان شیرین و دلپذیر محفل انسشان را با صفا سازند بدین ترتیب هم تفریح و تجدید نیرو کنند و هم پیوند دوستی را مستحکم تر سازند. و با مشکلات هم آشنا می شوند و در حد توان سعی در رفع آن می کنند.
آری، مهمان داری رسم بسیار خوبی است و کمتر کسی پیدا می شود که نیکویی آن را انکار کند، لکن دو مشکل بزرگ سبب شده که برخی خانواده ها از زیر بار مهمانی شانه خالی کنند و تا ضرورت اقتضا نکند، بدان تن در ندهند.
مشکل اول: تجملات زندگی و چشم و هم چشمی های بی جا، زندگی را دشوار ساخته است؛ تهیه اسباب و لوازم منزل ـ که برای رفع احتیاج و تحصیل راحتی بوده ـ از صورت حقیقی خارج شده و به صورت تجمل گرایی و خود نمایی در آمده است، و همین موضوع باعث کم شدن مهمانی ها و رفت و آمد های دوستانه شده است. شاید بیش تر مردم بی میل نباشند که با دوستان و خویشانشان رفت و آمد کنند، اما چون نتوانسته اند بر طبق دل خواه دیگران اسباب و تجملات زندگی را فراهم سازند و زندگی خویشتن را ناقص می پندارند از رفت و آمد با دوستان امتناع دارند. این فکر غلط، واقعاً دست و پای مردم را بسته و دنیا و آخرتشان را تباه خواهد ساخت.
قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
پنج شنبه 26 مرداد 1391  8:23 AM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تکنیک های موفقیت


حل مشکل
آقا و خانم محترم! مگر دوستان برای تماشای اسباب لوکس به منزل ما می آیند؟! اگر چنین منظوری دارند بهتر است به فروشگاه ها و موزه ها بروند، مگر نمایشگاه اشیای لوکس باز کرده ایم و برای خود نمایی آن ها را به منزل دعوت می نماییم؟! رفت و آمد برای انس، محبت و تفریح است، نه برای فخر، مباهات و خود نمایی؛ مهمان ها برای پر کردن شکم و تماشا به منزل ما نمی آیند، بلکه مهمانی را یک نوع احترام می شمارند؛ آنان هم، از این رقابت ها و تجمل گرایی به تنگ آمده اند و سادگی را دوست دارند؛ پس بیایید این رسم های غلط را کنار گذاشته و خودمان را از این قید و بند ها آزاد نماییم. اگر من و شما با سادگی از آنان پذیرایی کنیم، نه تنها بدشان نمی آید، بلکه خشنود هم خواهند شد، و بعد ها از همین روش ساده ما پیروی خواهند نمود و بدون تکلف و سختی از ما پذیرایی خواهند کرد؛ در این صورت می توانید با کمال سادگی، رفت و آمد کنید و از نعمت انس و مودت بهره مند گردید. پس، این مشکل را به آسانی می توان حل کرد، ولی قدری جرأت و شجاعت لازم دارد و باید عمل کرد، راه را باز کرد، الگو شد تا به نتیجه رسید.
مشکل دوم: کار های سنگین و دشوار مهمان داری است؛ خانم ناچار است در طی چند ساعت وسایل پذیرایی چندین نفر را فراهم سازد، و به همین دلیل غالباً برخی غذاها مطابق دل خواه از کار در نمی آید، در آن صورت مرد از یک سو ناراحت می شود که خرج کردم، ولی با این حال آبرویم رفت، زن از سویی دیگر ناراحت است که زحمت کشیدم، اما در عین حال پیش مهمان ها آبرویم رفت و زن بی سلیقه ای معرفی شدم، بدتر از همه پاسخ نق نق های شوهرم را چه بگویم؟ بدین جهت کمتر مجلسی پیدا می شود که بدون اضطراب و دلهره پایان پذیرد، همین امر باعث شده که خانواده ها غالباً از مهمانی دادن گریزانند و از تصور آن به خود می لرزند.
حل مشکل:
البته ما هم اذعان داریم که مهمان داری کار آسانی نیست، لکن عمده اشکال در این جاست که مهمان دار، راه و رسم صحیح مهمان داری را به درستی نمی داند و می خواهد در مدت دو سه ساعت، کارهای بسیار زیاد و دشواری را انجام دهد، در صورتی که اگر کاردان و با تدبیر باشد می تواند به خوبی و آسانی بهترین مجلس را برگزار کند. اکنون نمونه ای از مهمان داری صحیح را برایتان مجسم می سازیم تا در صورت تمایل با الگو گیری از آن با آرامش و میل بیشتری از مهمانان خود پذیرایی کنید.
یک نمونه: مرد وارد منزل می شود و به همسرش می گوید: ده نفر از دوستان را برای صرف شام شب شنبه دعوت نموده ام، خانم پاسخ می دهد: بسیار خوب، برای شام چه غذایی تهیه کنیم؟ با هم مشورت می کنند و تصمیم می گیرند، آنگاه موارد مورد نیاز را یک یک بر روی کاغذ یادداشت می نمایند و بار دیگر با دقت آن را مرور می کنند که مبادا چیزی فراموش شده باشد. با یک بررسی نهایی آن چه را که در خانه موجود دارند رویش خط می کشند، و چیزهایی را که باید بخرند در لیست جداگانه ای یادداشت می نمایند و در فرصتی مناسب آن ها را خریده و در منزل می گذارند. روز پنج شنبه که هنوز یک روز به شب مهمانی باقی مانده است، برخی کار ها را جلو می اندازند، مثلاً خانم و آقا با کمک فرزندان همکاری می کنند تا سبزی ها تمیز و آماده شود، سیب زمینی و پیاز را می شویند، لپه ها را پاک میکنند، قند ها را خرد می کنند، نمکدان ها را پر از نمک کرده و در جای خودش می گذارند، ظرف های مورد نیاز را تمیز و آماده می کنند، و خلاصه کار هایی را که می توان زود تر انجام داد به طور تفریحی انجام می دهند.
صبح روز جمعه پس از صرف صبحانه خانم بعضی کار ها را انجام می دهد؛ مثلاً گوشتها را خرد می کند، سیب زمینی را سرخ می کند و ... یعنی این کار ها را با صبر و حوصله انجام می دهد و برای او چندان دشوار نخواهد بود. بعد از صرف ناهار و استراحت مشغول بقیه کار ها می شود؛ اما خوشبختانه کار زیادی ندارد، زیرا بیش تر کار ها را قبلاً انجام داده است. اسباب و لوازم زندگی هم مرتب است، درطی یکی دو ساعت، بدون داد و فریاد و عجله و شتاب بقیه کار ها را نیز انجام می دهد، به طوری که در اوایل شب دیگر کار مهمی باقی نمانده است، آنگاه خودش را تمیز می کند و لباس هایش را عوض می کند. سماور را روشن می کند و منتظر آمدن مهمان ها می شود، اگر مهمان ها از خویشان و محارم باشند و به استقبالشان می رود، بدون اضطراب و نگرانی از آن ها پذیرایی می کند، در ضمن گاهی هم سری به آشپزخانه می زند و موقع شام با خیالی آسوده سفره را پهن می کند. مهمان ها نیز با کمال آسایش و خوشی شام را صرف می کنند و خداحافظی می کنند. نتیجه آن که:
اولاً: مهمان ها علاوه بر خوردن غذا های لذیذ و مطبوع از نعمت انس و مودت نیز برخوردار شده اند و با کمال آسایش گفته و شنیده اند، هرگز خاطره خوش آن شب و چهره بشاش میزبان را فراموش نخواهند کرد همچنین پذیرایی گرم، سلیقه و کاردانی کدبانوی خانه را ستایش خواهند کرد.
ثانیاً، مرد ساعاتی از شب را با کمال آسودگی در کنار مهمان ها نشسته و بهترین تفریحات سالم را داشته است و از این که توانسته به نحو دلخواه از دوستانش پذیرایی کند شاد و خوشحال است و از وجود چنین بانوی کاردانی که با ذوق و سلیقه خویش مجلس را به خوبی برگزار نموده به خود می بالد و بیش از پیش به خانه و چنین بانوی شایسته ای علاقه مند خواهد شد و از تکرار چنین مهمانی هایی ترسی نخواهد داشت.
ثالثاً، خانم چون لوازم پذیرایی را با صبر و حوصله و به طور عادی تهیه نموده، خسته و وامانده نمی شود، عصبانی و ناراحت نیست و پیش شوهر و مهمان ها همیشه سربلند و خشنود است که توانسته بدون اضطراب و نگرانی به بهترین وجه از مهمان ها پذیرایی کند، بدین وسیله لیاقت و کاردانی خویش را به اثبات رسانده و دل شوهرش را به دست آورده است.
 

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
پنج شنبه 26 مرداد 1391  8:24 AM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تکنیک های موفقیت

وصیه های دیگر
1. اگر احساس می کنید به لحاظ شخصیتی و تربیتی خود، روحیه مهمانداری ندارید، با یک تصمیم قاطع و اراده فولادین به مبارزه با این روحیه بپردازید و خود را به «تدریج» به این امر خدا پسندانه عادت دهید. و همیشه به خود تلقین کنید که «من هم می توانم مثل سایرین مهمان دار خوبی باشم.»
2. اگر فکر می کنید توانایی اقتصادی و معیشتی کافی برای مهمان داری ندارید، این کاملاً طرز فکر غلط است؛ نترسید و توکل به خدا داشته باشید. در حد توانایی های هر چند اندک خود به این امر اقدام کنید و به امداد الهی ایمان داشته باشید که خود وعده روزی داده است. چنان که پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ می فرمایند:
«رزق مهمان از آسمان نازل می شود. وقتی آن را خورد، گناهان میزبان آمرزیده می شود.»[1]
3. دعوت مومنین را از این جهت که روزی شما هم باید مهمانی بدهید، رد نکنید. امام رضا ـ علیه السلام ـ می فرماید: «سخاوتمند از غذای مردم می خورد تا از غذایش بخورند؛ اما بخیل از غذای مردم نمی خورد مبادا از غذایش بخورند.»[2]
4. از این طرز فکر که وقت شما در این گونه مجالس ضایع می شود، دوری کنید؛ بلکه بدانید میزبانی و مهمانداری علاوه بر عبادت بودن و ثواب داشتنش، یکی از نیاز های زیستی و روانی انسان می باشد.


منابع کمکی
1. همسرداری، امینی، ابراهیم.
2. بهشت خانواده، مصطفوی، سید جواد.
[1]. وسائل الشیعه،ج16، ص 557.
[2]. همان، ص 520.
مرکز مشاوره موسسه امام خميني (ره) - جزوه: مهمان داري

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
پنج شنبه 26 مرداد 1391  8:24 AM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تکنیک های موفقیت

راههای مقابله با نگرانی ها

رو به رو شدن با نگرانی های مقاوم
بعضی از نگرانی ها ادامه دار هستند و به رغم همه تلاشی که می کنید در زندگی شما باقی می مانند. البته بعضی از مسائل و نگرانی ها واقعی هستند. برای برخورد با این نگرانی ها می توانید به دو روش زیر اقدام کنید:
1. راه کارهای دست کشیدن از نگرانی ها
نگرانی ها را به عمل تبدیل کنید. دو چیز است که نگرانی درباره آن ها بی مورد است: یکی حوادثی که برای برخورد با آن ها کاری از شما ساخته نیست و دیگری حوادثی که می توانید برای جلوگیری از آن ها کاری صورت دهید. این روشی مناسب برای رو به رو شدن با نگرانی هاست. اما اگر نگرانی سبب شودکه دست به کار شوید و کاری صورت دهید، مفید است. تحت تأثیر نگرانی می توانید بسیاری از مسائل ناراحت کننده را حل و فصل کنید. اما برای حل و فصل مسائل زندگی نیازی به نگرانی نیست. اگر کاری نتوان صورت داد، در این صورت به قول دیل کارنگی: با امر اجتناب ناپذیر همکاری کنید.
تصمیم گیری درباره نگرانی. تصمیم گیری درباره نگرانی «روش باساختار» برای حل مسئله نگرانی است. باید از خود چند سؤال بکنید تا از شدت نگرانی بکاهید. اولین سؤال این است: «از چه نگران هستم؟» این سؤال نوع نگرانی شما را مشخص می کند. وقتی نگرانی تان مشخص شد، دومین سؤال را از خود بپرسید: «آیا در این مورد کاری از من ساخته است؟» جوابی صادقانه می تواند «نه» باشد. اگر جواب نه باشد، جایی برای نگرانی وجود ندارد. با امر اجتناب ناپذیر همکاری کنید. حواستان را از این نگرانی دور کنید. اما اگر بتوانید در مورد نگرانی کاری صورت دهید، به امکاناتی که دارید فکر کنید ـ در صورت لزوم فهرستی تهیه کنید ازکارهایی که می توانید انجام دهید. حالا به سؤال سوم می رسیم: «آیا کاری هست که همین حالا بتوانم بکنم؟» اگر کاری هست که بتوانید همین حالا بکنید، این کار را انجام دهید. اگر کاری نیست که در حال حاضر بتوانید انجام بدهید، برای اقدام بعدی خود برنامه ای بریزید.
نگرانی را از ذهن خود بیرون بریزید. ذهن انسان ظرفیت محدودی دارد. شما در هر لحظه می توانید به یک موضوع بپردازید. سرتان را به کاری گرم کنید، ذهنتان را فعال نگه دارید تا فرصتی برای نگرانی باقی نماند. البته توجه گهگاه جا به جا می شود و اگر این اتفاق افتاد، لازم است که ذهنتان را دوباره سر جای اول آن باز گردانید. اما هرچه ذهنتان شلوغ تر باشد، این کار به سادگی بیشتری صورت می گیرد.
با این حال، دقت کنید که منحرف کردن حواس جای اندیشیدن به مسائل و مشکلات را نگیرد.
نگرانی را از شب های خود دور کنید. نگرانی بیشتر زمانی به سر وقت شما می آید که بی دفاع تر از همیشه هستید. از جمله می توان به دل شبها اشاره کرد. اگر یک زمان وجود داشته باشد که نباید نگران شوید، این زمان همانا دل شب است که نگرانی از حد و اندازه خود خارج می شود و نمی توان به درستی و به اندازه با آن رو به رو شد. به محض آن که یک نگرانی در دل شب به سراغتان می آید، به خود بگویید: «وقت نگرانی نیست». انگار نگرانی راغب است که شب هنگام به سر وقتتان بیاید و اجازه ندهد که خواب به چشمان شما راه یابد. نگرانی را به درون خود راه ندهید. می توانید نگرانی را آموزش بدهید که از اتاق خواب شما بیرون بماند. در این زمینه خاص محکم و مصر باقی بمانید. می توانید برای دوری گزیدن از نگرانی صحنه خوشایندی را در ذهن خود تصور کنید.
محبوس کردن نگرانی ها. تصور کنید که همه نگرانی هایتان را یکی یکی در جعبه ای محبوس می کنید و در جعبه را می بندید، و یا آن ها را از درخت آویزان می کنید تا باد آن ها را با خود ببرد. اگر نخواستید، نگرانی ها را به جریان آب رودخانه بسپارید و یا آن ها را در آتش بیندازید تا دود شوند و به هوا روند. اگر نگران باشید ممکن است موضوع مهمّی را فراموش کنید. نگرانی را روی کاغذ یادداشت کنید. آن را از سرتان بیرون کنید و روی کاغذ بنویسید. جایی که از بین نرود و هر زمان که خواستید آن را پیدا کنید.
دیواری به دور نگرانی های خود بکشید. اگر در محاصره نگرانی ها هستید، روزی نیم ساعت را صرف نگران شدن بکنید. و اگر در مواقع دیگر نگران شدید، نگرانی را به «زمان نگرانی» موکول کنید. به کاری که می کنید دقیق شوید، به حوادثی که در پیرامونتان اتفاق می افتد توجه کنید. وقتی «زمان نگرانی» فرا می رسد، هر نگرانی را موضوعی برای حل و فصل کردن در نظر بگیرید. این راهکار به دو شکل با نگرانی برخورد می کند: دیواری به دور نگرانی می کشد و مانع از اشاعه آن می شود، و از نگرانی چیزی سازنده تر می سازد.

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
پنج شنبه 26 مرداد 1391  8:25 AM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تکنیک های موفقیت


2. راه کارهایی برای وارسی ترس های مبهم
وقتی هراس ها و نگرانی ها بی نام باقی می مانند، برخورد با آن ها غیر ممکن به نظر می رسد. ممکن است در سطح ذهن ناهشیار هراسمان به قدری زیاد باشد که نتوانیم مستقیماً با نگرانی رو به رو شویم. در نهایت این موضوع بیش از آن که مسئله ای را حل کند تولید مسئله می کند. هراس عمیق و پا گرفته مان به شکل نگرانی نامشخص باز می گردد و روی حال و روزمان تأثیر نامطلوب بر جای می گذارد.
شناسایی هراس. در مواقعی مشخص کردن نام هراس و علت آن دشوار و یا غیر ممکن است. گاه برای برخورد با این هراس ها از دیگران کمک می گیریم و یا کارهایی غیر منطقی می کنیم. در بسیاری از موارد این گونه ترسمان فرو می نشیند و حالمان بهتر می شود. اما منبع ترس همچنان در ما باقی می ماند و هرگاه که وسیله تسکین دهنده در اختیار نباشد هراس دوباره چهره می کند.
بدترین اتفاقی که ممکن است بیفتد چیست؟ تصور کنید که کودکی در ساحل زیر یک صخره در حال بازی است. او غاری را پیدا می کند و با علاقه و هیجان به درون آن می رود. ناگهان ترس بر او غلبه می کند. در تاریکی غار چشمش راه را تشخیص نمی دهد. آنچه او را می ترساند، ترس از ناشناخته هاست. نگرانی ها هم می توانند چنین ماهیتی داشته باشند. اضطراب ما درباره موضوع به خصوصی نیست. مسئله ترس از ناشناخته ها و نامعلومی ها مطرح است. می توانیم برای این نگرانی ها حد و اندازه ای قائل شویم. کودکی که به درون غار رفته بود به کمک یک چراغ قوه قوی می توانست به محدودیت های غار پی ببرد. ما هم می توانیم نگرانی هایمان را محدود کنیم. می توانیم بپرسیم: «بدترین اتفاقی که ممکن است بیفتد چیست؟» در اغلب موارد این بدترین اتفاق به مراتب بی اهمیت تر از آن است که در شروع از آن می ترسیدیم. وقتی بدترین اتفاق ممکنه را شناسایی می کنیم، می توانیم مستقیماً با آن رو به رو گردیم و با آن رفتاری معقولانه تر داشته باشیم.

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
پنج شنبه 26 مرداد 1391  8:25 AM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تکنیک های موفقیت

نا مطمئنی نسبت به آینده را مشخص نمایید
نگرانی و اضطراب درباره آینده است، ما نگران حوادثی هستیم که هنوز اتفاق نیفتاده اند و از این رو درباره آن ها شناخت کافی نداریم. قبل از آن که به تپه برسید. نمی توانید بدانید آنچه می بینید کوه نیست، بلکه تپه است. ممکن است به نظر برسد که ما از گذشته نگران هستیم اما این تا حدود زیاد یک توهم است.
گرچه ممکن است کسی بگوید «از حرفی که زده ام نگران هستم.» یا «از این که پاسپورتم را گم کرده ام ناراحت هستم.» در واقع نگرانی این اشخاص از پیامدهای حوادث گذشته در آینده است. اگر من حرف توهین آمیزی زده ام به من بی اعتنایی می کنند و یا مرا از مهر خود محروم می سازند. اگر پاسپورتم را گم کرده ام باید دردسر فراوانی را تحمل کنم تا پاسپورت جدید بگیرم. همان طور که می بینیم، نگرانی ما مربوط به حادثه ای پایان نیافته است.
به نظر می رسد که نگرانی ناشی از پیش بینی های پنهان است. مثلاً نگران حوادث هولناکی می شویم که ممکن است اتفاق بیفتند. ممکن است نگران آن باشیم که نتوانیم با این حوادث مقابله کنیم. بنابر این مفید است که به این پیش بینی ها توجه کنیم، پیش بینی هایی که اغلب مبالغه آمیز هستند.
از خود بپرسید:
ـ چه چیزی را پیش بینی می کنم؟ منتظر چه هستم؟ انتظار وقوع چه حادثه ای را دارم؟
ـ از کجا بدانم که پیش بینی های من درست هستند؟
اگر پیش بینی های خود را یادداشت کنید، بعداً می توانید متوجه شوید که در کجای کارتان اشتباه می کردید. می توانید به روشنی بیشتری درباره مسائلی که باید با آن ها رو به رو گردید فکر کنید. بعد از این می توانید به طرزی مؤثّرتر با پیش بینی های خود رو به رو گردید. وقتی اطمینان خاطر بیشتری پیدا می کنید، نگرانی و اضطرابتان فرو می نشیند.
فرضیه های خود را مورد سؤال قرار دهید. گاه به نظر می رسد که انگشت گذاشتن روی آنچه شما را به واقع نگران کرده است دشوار است. نگرانی در حالات مبهم چیره می کند: «درباره من چه فکر کردند؟» «اگر به دردسر بیفتم چه می شود؟» «خوب، اگر اتفاق ناگواری روی دهد چه باید بکنم؟» «ممکن است اتفاق وحشتناکی بیفتد.» ریشه های مسئله در این مورد خاص از ماهیتی برخوردارند که نمی توان آن ها را در قالب کلام آورد.

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
پنج شنبه 26 مرداد 1391  8:26 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها