0

مبحث هفتاد و هفتم طرح صالحین: «اربعین حسینی؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»

 
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868
سه شنبه 18 آذر 1393  9:57 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 omiddeymi1368 amirali123 nargesza
fatemexry
fatemexry
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1393 
تعداد پست ها : 5428
محل سکونت : خراسان جنوبی

پاسخ به:مبحث هفتاد و هفتم طرح صالحین: «اربعین حسینی؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»

مسأله اربعين به طور كلي و اربعين سيدالشهداء(ع) به طور خاص، نه تنها از جنبه اجتماعي و تاريخي مي تواند مورد بحث قرار گيرد، بلكه روايات و احاديث نيز بر اين مهم تأكيد دارند. از پيامبر اكرم(ص) نقل شده كه زمين تا چهل روز بر مومن گريه مي كند (بحارالانوار، ج2، ص 679) و درباره امام حسين(ع) نيز از امام صادق(ع) روايت شده كه آسمان تا چهل روز بر حسين(ع) خون گريست و زمين چهل روز با سياهي و تيرگي گريه كرد و خورشيد چهل روز با كسوف و سرخي خود گريست و فرشتگان آسمان چهل روز گريه كردند و... (مستدرك الوسائل ص 215).

اين روايات بر عظمت قيام حسين(ع) دلالت دارند و گوياي اين مسأله هستند كه در شهادت سالار شهيدان نه تنها انسان ها، بلكه تمام مخلوقات عالم دچار تأثر و خون و غم شدند و اين مسأله اي دور از ذهن و غيرقابل باور نيست، چه آنكه در قرآن مي خوانيم «يسبح لله ما في السموات و ما في الارض...»(جمعه، 1) آنچه در زمين و آسمان هاست، تسبيح خدا را مي گويد و آنچه كه تسبيح خدا را مي تواند بگويد، قطعا مي تواند براي شهادت بهترين اولياي الهي و يارانش محزون و متأثر باشد و حتي بگريد. اما اينكه حقيقت اين تأثر در موجودات عالم چيست، در حيطه علم انسان عادي قرار نمي گيرد

بس که دل‌تنگم اگر گریه کنم، می‌گویند:

قطره‌ای قصدِ نشان‌دادنِ دریا دارد

السلام علیک یا سلطان عشقــــ♥ علی بن موسی الرضا (ع)

چهارشنبه 19 آذر 1393  4:55 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ria1365 shirdel2 nargesza
fatemexry
fatemexry
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1393 
تعداد پست ها : 5428
محل سکونت : خراسان جنوبی

پاسخ به:مبحث هفتاد و هفتم طرح صالحین: «اربعین حسینی؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»

اهمیت اربعین

مسأله اربعين حسيني و اقامه عزا و مجالس ذكر مصيبت در روايات مورد تأكيد قرار گرفته است تا آنجا كه از امام حسن عسگري(ع) نقل شده است كه علامات مؤمن پنج چيز است: اقامه پنجاه و يك ركعت نماز در روز (17 ركعت واجب و به همراه نوافل آن)، زيارت اربعين، آشكار گفتن بسم الله الرحمن الرحيم، به دست كردن انگشتر به دست راست و پيشاني بر خاك ساييدن. (كامل الزيارات ص 90) اين روايت نشان از اهميت مسأله اربعين در مكتب تشيع دارد، اگر چه برخي خواسته اند در دلالت اين روايت خدشه وارد كنند و بگويند منظور از «زياره الاربعين» زيارت چهل فرد مومن است، اما اين به نوعي كج فهمي است و اهل فن مي دانند اگر منظور حديث، زيارت چهل مؤمن بود، مي بايست الف و لام در ابتداي اربعين ذكر نمي شد و گفته مي شد: «زياره اربعين»، اما وقتي الف و لام عهد ذكر گردد، معلوم مي شود همان زيارت اربعين معهود و معروف، مدنظر است كه يكي از نشانه هاي ايمان و محبت نسبت به ائمه(ع) است.

بس که دل‌تنگم اگر گریه کنم، می‌گویند:

قطره‌ای قصدِ نشان‌دادنِ دریا دارد

السلام علیک یا سلطان عشقــــ♥ علی بن موسی الرضا (ع)

چهارشنبه 19 آذر 1393  4:55 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ria1365 shirdel2 nargesza
fatemexry
fatemexry
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1393 
تعداد پست ها : 5428
محل سکونت : خراسان جنوبی

پاسخ به:مبحث هفتاد و هفتم طرح صالحین: «اربعین حسینی؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»

فلسفه يادآوري اربعين

نكته ديگري كه درباره اربعين حسيني بايد مورد توجه قرار گيرد، اين است كه همه به خوبي مي دانيم بر مبناي روايات در ميان ذوات مقدسه ائمه معصومين(ع)، امام حسين(ع) جايگاهي خاص دارد و اگرچه معصومين(ع) كشتي نجات محسوب مي شوند اما كشتي نجات اباعبدالله(ع) وسيع تر و سريع تر از همه است، چرا كه خون پاك آن حضرت اسلام ناب را بيمه كرد و آن حضرت به نوعي بزرگ ترين احياگر اسلام حقيقي است. از همين رو اربعين شهادت آن بزرگوار نيز بيش از ساير معصومين(ع) مورد توجه قرار مي گيرد و حتي براي وجود مقدس پيامبر اسلام(ص) و اميرالمؤمنين(ع) نيز مسأله اربعين رحلت و شهادت مورد توجه قرار نگرفته است، چرا كه يادآوري اربعين شهادت حسين(ع) خوني تازه را در رگ هاي شيعيان به جريان مي اندازد و همگان را به قيام براي خدا چه به صورت فردي و چه به صورت جمعي دعوت مي كند، همچنانكه قرآن نيز موعظه اصلي خويش را همان قيام براي خدا(فردي و اجتماعي) مي داند: «قل انما اعظكم بواحده ان تقوموالله مثني و فرادي» در هر حال مسأله اربعين و اقامه عزا براي سالار شهيدان در اين روز از جايگاه والايي برخوردار است، چه آنكه اين عمل از علامات مؤمن شمرده شده و بزرگان دين نيز در اين رابطه متفق القول بوده اند. شاهد بر اين مطلب اينكه شيخ طوسي(ره) در كتاب التهذيب در باب زيارت امام حسين(ع) به همين حديثي كه ذكر شد، اشاره مي كند، يا در مصباح المتهجد درباره ماه صفر مي گويد: در بيستم آن بازگشت حرم ابي عبدالله(ع) از شام به مدينه و ورود جابربن عبدالله انصاري به كربلا جهت زيارت ابي عبدالله(ع) است، او نخستين زائر بود و زيارت او زيارت اربعين بود. ابوريحان بيروني نيز گفته است: در بيستم صفر سر به بدن بازگردانده شد و با آن دفن شد، در اين روز زيارت اربعين وارد شده و روز بازگشت حرم حسين(ع) از شام است. علامه حلي نيز در المنتهي مي فرمايد: زيارت حسين(ع) در بيستم صفر مستحب است. مرحوم مجلسي نيز همين حديث را درباره اربعين نقل مي كند و شيخ يوسف بحراني در كتاب حدائق به همين حديث اشاره دارد. علماي ديگري همچون شيخ عباس قمي، شيخ مفيد، ملامحسن فيض كاشاني و شيخ بهائي نيز مسأله اربعين را پذيرفته و به تعظيم آن تشويق كرده اند.

بس که دل‌تنگم اگر گریه کنم، می‌گویند:

قطره‌ای قصدِ نشان‌دادنِ دریا دارد

السلام علیک یا سلطان عشقــــ♥ علی بن موسی الرضا (ع)

چهارشنبه 19 آذر 1393  4:55 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ria1365 amirali123 shirdel2 nargesza
fatemexry
fatemexry
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1393 
تعداد پست ها : 5428
محل سکونت : خراسان جنوبی

پاسخ به:مبحث هفتاد و هفتم طرح صالحین: «اربعین حسینی؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»

واقعه اربعين

درباره اتفاقات روز اربعين در كتب مختلف نقل قول هاي فراوان و مختلفي وجود دارد اما از آنجا كه كتاب لهوف مرحوم سيدبن طاووس در اين ميان از اعتبار و جايگاه بالاتري برخوردار است، واقعه اربعين را از اين كتاب نقل مي كنيم. مرحوم سيدبن طاووس مي گويد: وقتي كاروان زنان و فرزندان و عيال حسين(ع) از شام به طرف مدينه حركت كردند و به عراق رسيدند، به راهنماي خود گفتند: ما را از راه كربلا ببر. پس، از راه كربلا آنها را برد تا به قتلگاه شهيدان رسيدند. در آنجا جابربن عبدالله انصاري را با جماعتي از بني هاشم و مرداني از خاندان رسالت ديدند كه براي زيارت قبر امام حسين(ع) آمده بودند- و اين در يك وقت و زمان اتفاق افتاد- آنها سخت گريستند و ناله و زاري كرده و بر صورت خود سيلي زده و ناله هاي جانسوز سر دادند و زنان روستاهاي مجاور نيز به آنان پيوستند و چند روزي در آنجا به عزاداري پرداختند. (لهوف، 255)

بس که دل‌تنگم اگر گریه کنم، می‌گویند:

قطره‌ای قصدِ نشان‌دادنِ دریا دارد

السلام علیک یا سلطان عشقــــ♥ علی بن موسی الرضا (ع)

چهارشنبه 19 آذر 1393  4:56 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ria1365 shirdel2 nargesza
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

********** تـــذکّــــر **********

با سلام و عرض ادب؛

دوستانی که پستهای کپی-پیست میذارن، فقط به یه کپی کردن اکتفا نکنن. حتی احیاناً اگر نمیخونید، ولی به نکاتی مثل سایز تصاویر و نوع و سایز فونت هم توجه کنید. مطالبی رو بذارید که باعث به هم ریختگی صفحات نشه. در غیر این صورت مجبور به حذف پستا میشم.

ممنون از توجّهتون.

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

چهارشنبه 19 آذر 1393  5:12 PM
تشکرات از این پست
ria1365 shirdel2 nargesza
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

پاسخ به:مبحث هفتاد و هفتم طرح صالحین: «اربعین حسینی؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»

«معرفــــی کـــــــــــتاب»


کتاب : حسین در اندیشه مسیحی

نویسنده : آنتوان بارا

 

آنتوان بارا» نویسنده مسیحی کتاب «حسین در اندیشه مسیحیت»گفت:مسیحیان عرب به اهل بیت (ع) احترام می‌گذارند و در بیشترخانه‌های مسیحیان عکس حضرت علی (ع) وجود دارد چون آنها معتقد هستند که شباهت زیادی به حضرت مسیح(ع) دارد…

 کتاب «حسین در اندیشه مسیحی» به نام اصلی «الحسین فی‌الفکر المسیحی» تاکنون به ۱۷ زبان ترجمه شده و در ۵ دانشگاه نیز برای دوره‌های تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری مورد تأیید قرار گرفته است. او همچنین کتاب «زینب صرخه أکملت مسیره» با نام فارسی «زینب فریاد فرمند» را تالیف کرده و در سالهای اخیر به خاطر توجه یک غیرمسلمان نسبت به اهل‌بیت(ع) چند بار به ایران سفر کرده و مراسم رونمایی دو کتاب او در تهران برگزار شده است.

این محقق و پژوهشگر مسیحی که به گفته خود ۲۳ سال برای نوشتن کتاب«حسین در اندیشه مسیحیت» و ۱۳ سال برای کتاب« زینب فریا فرمند» راجع به شخصیت حضرت زینب(س) وقت گذاشته و به گفته خودش هر بار که برای چاپ این کتاب‌ها برده به مطالب جدیدی رسیده و دوباره اقدام به ویرایش این کتاب‌ها کرده است. امسال میهمان اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی در اهواز بود که از وی نیز تقدیر به عمل آمد.

«آنتوان بارا» مکتب تشیع را بالاترین درجه عشق الهی معرفی می‌کند و امام حسین (ع) را نه فقط متعلق به شیعه یا مسلمانان بلکه متعلق به همه جهانیان می‌داند و او را با عبارت «حسین گوهر ادیان» معرفی می‌کند.



 

     Android iOS , Windowsphone , Symbian , JavaMobile Review ,Learning

پنج شنبه 20 آذر 1393  12:56 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 amirali123 shirdel2 nargesza
amirali123
amirali123
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 15244
محل سکونت : آذربایجان شرقی

پاسخ به:مبحث هفتاد و هفتم طرح صالحین: «اربعین حسینی؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»

 

بسوز ای دل که چند روز بعد ،  اربعین است /

عزای پور ختم المرسلین است/

قیام کربلایش تا قیامت /

سراسر درس، بهر مسلمین است/

پيشاپيش  اربعين حسینی تسلیت باد

 

غزال خوش صدا توئی ، راسخون

شیرین تر از عسل توئی ، راسخون

بین تموم سایتهای اینترنت

 نگین بی بدل توئی ، راسخون

پنج شنبه 20 آذر 1393  8:16 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ria1365 nargesza
amirali123
amirali123
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 15244
محل سکونت : آذربایجان شرقی

پاسخ به:مبحث هفتاد و هفتم طرح صالحین: «اربعین حسینی؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»

اجرای گروه سرود حزب الله لبنان در مراسم راهپیمایی اربعین در مسیر نجف به کربلا در موکب امام رضا(ع)

 

اجرای گروه سرود حزب الله لبنان در مراسم اربعین+عکس

اجرای گروه سرود حزب الله لبنان در مراسم اربعین+عکس

 

 

غزال خوش صدا توئی ، راسخون

شیرین تر از عسل توئی ، راسخون

بین تموم سایتهای اینترنت

 نگین بی بدل توئی ، راسخون

پنج شنبه 20 آذر 1393  8:23 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ria1365 nargesza
amirali123
amirali123
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 15244
محل سکونت : آذربایجان شرقی

پاسخ به:مبحث هفتاد و هفتم طرح صالحین: «اربعین حسینی؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»

 

شیر مادر حلالت"مرد"

پياده روي اربعين

پسر ، مادر ، فرقون

 

عکس/ شیر مادر حلالت

 

 

غزال خوش صدا توئی ، راسخون

شیرین تر از عسل توئی ، راسخون

بین تموم سایتهای اینترنت

 نگین بی بدل توئی ، راسخون

پنج شنبه 20 آذر 1393  10:35 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ria1365 nargesza
namebaran
namebaran
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1392 
تعداد پست ها : 4155
محل سکونت : تهران

گزارشی خواندنی از اتفاقات اولین اربعین

هرساله پیاده‌روی اربعین یکی از بزرگترین اجتماعات بزرگ مسلمانان جهان است. اما این سنت حسنه چطور وارد شده و در اولین اربعین حسینی چه گذشته است؟
 

گزارشی خواندنی از اتفاقات اولین اربعین

زیارت امام حسین علیه‌السلام، ۴۰ روز پس از روز عاشورا، یکی از سنت‌های برجسته در میان مردم، عالمان و بزرگان شیعه است. شکوه و عظمت زیارت اربعین تا آنجاست امام حسن عسکری علیه‌السلام، آن را یکی از نشانه‌های پنج‌گانه مومنان می‌داند.

آیا اهل بیت امام حسین، در اولین اربعین به کربلا بازگشتند؟

شیعیان کشور عراق، بر همین اساس هر ساله از شهر مقدس نجف اشرف، با پای پیاده به زیارت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام می‌شتابند و گرچه صدام حسین، دیکتاتور سفاک عراق، تلاش‌های بسیاری برای نابود کردن این سنت به کار بست، اما پس از سقوط او، هر ساله بر جمعیت عظیم زائران پیاده امام حسین علیه‌السلام در روز اربعین افزوده شد؛ چنانکه شمار این زائران در اربعین جاری از ۲۰ میلیون نفر نیز گذشت و بیش از یک میلیون نفر ایرانی در این مراسم عظیم شرکت جستند.

علاوه بر آنچه در حدیث امام حسن عسکری آمده است، امام صادق علیه‌السلام نیز زیارتنامه‌ای به صفوان بن مهران جمال تعلیم کرده است که با عنوان «زیارت اربعین» در کتب ادعیه آورده شده است.

رخدادهای اولین اربعین چه بود؟

شیخ مفید، شیخ طوسی و علامه حلی، ۲۰ صفر و روز اربعین را روز بازگشت نزدیکان امام حسین علیه‌السلام، از شام به سوی مدینه می‌دانند. همچنین معتقدند در همین روز بود که جابر بن عبدالله انصاری، صحابی رسول خدا، از مدینه به کربلا آمد و اولین زائر مزار امام حسین علیه‌السلام بود.
 

گزارشی خواندنی از اتفاقات اولین اربعین

بنابر آنچه در منابع کهن تاریخی آمده، سرِ مبارک امام حسین علیه‌السلام، در روز اربعین به بدن ایشان ملحق شده است. همچنین در برخی منابع دیگر، ورود خانواده امام حسین علیه‌السلام از شام به کربلا نیز در این روز دانسته شده است. سید ابن طاووس، در کتاب «الاقبال»، می‌نویسد که در غیر کتاب مصباح المتهجد شیخ طوسی، «آمده است که اهل بیت علیهم‌السلام، روز ۲۰ صفر از شام به کربلا رسیدند.»

تاریخ‌نگاران و ورود اهل بیت به کربلا در اولین اربعین

ابوریحان بیرونی متوفای ۴۴۰ هجری قمری، در کتاب ارزشمند «الآثار الباقیة عن القرون الخالیة» می‌نویسد که در روز بیستم صفر، سر حسین علیه‌السلام به بدنش ملحق و در همان مکان دفن گردید. و زیارت اربعین درباره این روز است. و آنان چهل نفر از اهل بیت امام حسین علیه‌السلام بودند که پس از بازگشت از شام، مزار حضرت سیدالشهدا را زیارت کردند.

بیرونی علاوه بر آنکه گذشت چهل روز از واقعه جانسوز عاشورا را دلیل نامگذاری اربعین می‌داند، حضور ۴۰ تن از اهل بیت امام حسین بر مزار او را نیز شاهد دیگری بر «اربعین» نامیده شدن این روز می‌شمارد.
 

گزارشی خواندنی از اتفاقات اولین اربعین

شیخ بهایی متوفای ۱۰۳۰ هجری قمری نیز در کتاب «توضیح المقاصد»، روز نوزدهم صفر را روز زیارت اربعین اباعبدالله الحسین علیه‌السلام می‌داند و می‌نویسد: در این روز که ۴۰ روز از شهادت امام علیه‌السلام می‌گذشت، روز ورود جابر بن عبدالله انصاری برای زیارت قبر حضرت است، و آن روز، با ورود اهل بیت امام علیه‌السلام از شام به کربلا یکی شد؛ در حالی که آنان عزم مدینه داشتند.

شیخ بهایی از آن رو ۱۹ صفر را روز اربعین می‌داند که روز عاشورا را مبنای محاسبه به عنوان مبدأ اربعین قرار داده است، اما چنان که سید ابن طاووس در کتاب اقبال نوشته است، شهادت امام حسین علیه‌السلام، در ساعات پایانی روز عاشورا رخ داده و مبنای محاسبه اربعین، طبعا می‌باید یازدهم محرم باشد.

علاوه بر ابوریحان بیرونی و شیخ بهایی، آیت الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی نیز معتقد بوده است که ۲۰ صفر سال ۶۱ هجری، همان روزی است که اهل بیت امام حسین علیه‌السلام دیگربار وارد صحرای کربلا شده‌اند و به مزار حضرت سیدالشهدا شتافته‌اند. سید محمدعلی قاضی طباطبایی در پاسخ به محدث نوری که منکر رسیدن اهل بیت امام در اولین اربعین است، شواهد و قرائن متعددی بیان کرده است.

آیت الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی را البته نباید با آیت الله سید علی قاضی طباطبایی استاد بزرگوار علامه طباطبایی رحمةالله‌علیه اشتباه گرفت. آیت الله قاضی طباطبایی، اولین شهید محراب و صاحب تالیفات و کتاب‌های فراوان و ارزشمندی است و «تحقیق درباره روز اربعین حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام» که به زبان فارسی چاپ شده، یکی از آثار گرانقدر ایشان است.

پاسخ‌های قاضی طباطبایی به ۷ اشکال محدث نوری

آیت الله قاضی طباطبایی در این کتاب، به تفصیل به اشکالات مرحوم محدث نوری در کتاب «لؤلؤ و مرجان» پاسخ می‌گوید. محدث نوری، ورود اهل بیت امام حسین به کربلا در اولین اربعین را دارای ۷ اشکال دانسته است. اولین اشکال از نظر او، عدم تناسب زمان ۴۰ روزه از عاشورا تا اربعین، با حوادثی است که در این روزها رخ داده است؛ از توقف اهل بیت امام حسین علیه‌السلام برای کسب تکلیف عبیدالله بن زیاد از یزید بن معاویه درباره اسرا، تا مدت اقامت اهل بیت در شام و فاصله میان شام تا کربلا.
 

گزارشی خواندنی از اتفاقات اولین اربعین

آیت الله شهید قاضی طباطبایی در پاسخ به این اشکال محدث نوری، با بیان ۱۷ شاهد تاریخی، به ذکر مواردی می‌پرازد که کسانی فاصله میان کوفه تا شام را در ۱۰ روز و در مواردی حتی کمتر از ۴ روز طی کرده‌اند. قاطی طباطبایی با ذکر این موارد می‌کوشد «عدم امکان» رسیدن اهل بیت امام حسین به کربلا در اربعین اول را نقض کند و این رخداد را امری ممکن نشان دهد.

اقامت ۲۰ روزه در کوفه، راست یا ناراست؟

قاضی طباطبایی، همچنین اقامت ۲۰ روزه اهل بیت در کوفه و کسب تکلیف عبیدالله از یزید درباره شیوه برخورد با اسیران را نیز زیر سوال می‌برد و می‌گوید: منابع کهن، سخنی از نامه ابن زیاد به یزید، و کسب تکلیف او درباره اسرا و سرهای شهیدان به میان نیاورده‌اند، بلکه در منابع از جمله «کتاب الفتوح» ابن اعثم، تصریح شده است که ابن زیاد، گزارش اقدامات انجام شده را در نامه‌ای نوشت و به همراه سرِ مبارک امام حسین علیه‌السلام، به شام فرستاد.
 

گزارشی خواندنی از اتفاقات اولین اربعین

آیت الله قاضی طباطبایی همچنین تاکید می‌کند که طبری واقعه کربلا را از کسانی همچون امام باقر علیه‌السلام، حصین بن عبدالرحمن و هشام کلبی شاگرد ابومخنف نقل کرده، و در هیچکدام از این روایات، اثری از اجازه عبیدالله از یزید نیست. با این حال او می‌پذیرد که در گزارش عوانة بن حکم از رخدادهای پس از عاشورا، خبر از چنین اجازه‌ای به میان آمده، اما قاضی معتقد است چنانکه در کتاب قاموس الرجال مرحوم محمدتقی شوشتری نیز آمده، این گزارش مخدوش و غیرقابل پذیرش است.

آیا منابع تاریخی کهن، اولین اربعین را رد کرده‌اند؟

دومین اشکال محدث نوری این است که در منابع تاریخی کهن از جمله «تاریخ الامم و الملوک» طبری، «الارشاد» شیخ مفید که هر دو این منابع، واقعه عاشورا را از قول ابومخنلف نقل کرده‌اند، هیچ اشاره‌ای به ورود اهل بیت به کربلا در عاشورای اول نیست. به گفته محدث نوری، طبرسی متوفای ۵۴۸ هجری قمری، خوارزمی متوفای ۵۶۸ هجری قمری، ابن اثیر، متوفای ۶۳۰ هجری قمری، سبط ابن جوزی و عماد الدین طبری نیز هیچ اشاره‌ای به چنین رخدادی نکرده‌اند.

پاسخی که برخی اندیشمندان به این اشکال محدث نوری داده‌اند، این است که گرچه این واقعه در منابع ذکر شده مورد تصریح قرار نگرفته، اما بر عدم رخ دادن آن نیز تاکید نشده است و بنابراین ممکن است این رخداد به دلایلی عامدا در برخی تواریخ ذکر نشده باشد. چنانکه شیخ مفید، در کتاب خود «الارشاد»، به دلیل شرایط زمانه، حتی به جزئیات جریان سقیفه و مسئله بیعت با ابوبکر نپرداخته است.

با این حال چنانکه پیش از این گفته شد، تاریخ‌نویسان و عالمانی از جمله ابوریحان بیرونی، ابن نما، سید بن طاووس و شیخ بهایی، به ورود اهل بیت امام حسین علیه‌السلام به کربلا در اربعین اول تصریح کرده‌اند.

مختصرنویسی شیخ مفید در کتاب الارشاد

علاوه بر این، سبک بیان رخدادهای تاریخی در کتاب «الارشاد» شیخ مفید، حاکی از عدم بیان برخی جزئیات است. چنانکه در متن این کتاب آمده است: «فسار معهم فی جملة النعمان، و لم یزل ینازلهم فی الطریق و یرفق بهم کما وصاه یزید و یرعونهم حتی دخلوا المدینه»؛ آنان همراه نعمان شدند و نعمان پسوسته آنان را در راه فرود می‌آورد و چنانکه یزید سفارش کرده بود، با آنان مدارا می‌کرد، تا آنکه وارد مدینه شدند.

از این متن روشن است که شیخ مفید به رخدادهای شام تا مدینه اشاره نکرده است و شیوه اختصار را در بیان رخدادها برگزیده است.

مرحوم محدث نوری در کتاب خویش، موارد دیگری از جمله وجود روایت‌هایی مبنی بر ورود اهل بیت به مدینه در روز اربعین را نیز مورد اشاره قرار داده تا اثبات کند حضور اهل بیت امام حسین علیه‌السلام در کربلا ممکن نیست در اولین اربعین رخ داده باشد. با این حال همه این اشکالات با پاسخ‌هایی مواجه شده و اشکالات محدث نوری حداکثر در راستای بعید شمردن اینچنین رخدادی پذیرفته شده است؛ نه غیر ممکن بودن ورود اهل بیت به کربلا در اربعین ۶۱ هجری.

اشکالات ناکافی مخالفان، شواهد کافی موافقان

علاوه بر ناکافی بودن اشکالات محدث نوری برای اثبات عدم ورود اهل بیت به کربلا در اولین اربعین، و همچنین تصریح تاریخ‌نگارانی از جمله ابوریحان بیرونی و شیخ بهایی در تایید این رخداد، شواهدی نیز می‌توان برشمرد تا ورود اهل بیت به کربلا در اولین اربعین پذیرفتنی و اثبات شود.

اولین شاهد در این زمینه، محل دفن سر مبارک امام حسین علیه‌السلام است که بر اساس منابع تاریخی شیعه و سنی، سر امام حسین علیه‌السلام، به بدن ایشان ملحق شده است. شیخ صدوق متوفای ۳۸۱ قمری، سید مرتضی متوفای ۴۳۶ قمری، فتال نیشابوری متوفای ۵۰۸ قمری، ابن نمای حلی، سید ابن طاووس متوفای ۶۶۴ قمری، شیخ بهایی و علامه مجلسی، در این زمینه تصریح کرده‌اند.
 

گزارشی خواندنی از اتفاقات اولین اربعین

شیخ صدوق در این باره می‌نویسد: علی بن الحسین علیه‌السلام همراه زنان از شام خارج شد و سر حسین را به کربلا بازگرداند. سید مرتضی نیز می‌گوید: روایت کرده‌اند که سر امام حسین علیه‌السلام، با جسد در کربلا دفن شد.

قرطبی متوفای ۶۷۱ از تاریخ‌نگاران سنی، در کتاب «التذکرة فی امور الموتی و امور الآخرة» می‌نویسد: امامیه می‌گویند که سر حسین علیه‌السلام پس از چهل روز به کربلا بازگردانده و به بدن ملحق شد و این روز نزد آنان معروف است و زیارت در آن روز را زیارت اربعین می‌نامند.

درباره مکان سر امام حسین علیه‌السلام، اقوال دیگری نیز وجود دارد، اما با این حال قول مشهور و مورد پذیرش بیشتر علمای شیعه و سنی، همان الحاق به بدن مبارک ایشان است.

قرائن و شواهد چه می‌گویند؟

سرانجام باید پذیرفت که گرچه اثبات قطعی ورود اهل بیت امام حسین علیه‌السلام به کربلا در اولین اربعین، آسان نیست، اما با این حال دست‌کم این رخداد ناممکن و غیر قابل پذیرش نیز نیست و بر اساس قرائن و شواهد فراوانی که بخشی از آن ذکر شد، می‌توان پذیرفت که بازماندگان سپاه اسلام، که پس از واقعه عزت‌آفرین، شورانگیز و حماسی عاشورا به شام برده شدند، پس از آن به سوی کربلا شتافتند و پس از جابر بن عبدالله انصاری، اولین زائران شیدای حضرت سیدالشهدا و یاران ایشان بودند.
 

گزارشی خواندنی از اتفاقات اولین اربعین


خطبه‌های رسا  و شیوای حضرت امام سجاد علیه‌السلام و حضرت زینب سلام‌الله‌علیها، چنان زلزله‌ای در کاخ یزید افکند، که بر اساس روایات تاریخی، یزید از آنچه کرده بود اظهار پشیمانی کرد و تلاش کرد دیگران را در آنچه رخ داده بود مقصر جلوه دهد. شاید از همین رو بود که به سپاه خود دستور داد در مسیر شام تا مدینه، با اسرا مدارا کنند. آیا دور از ذهن است که در چنین شرایطی، فرزندان و نزدیکان حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام، عزم زیارت امام حسین علیه‌السلام کرده باشند تا از اولین زائران شهیدان عاشورا شناخته شوند؟

وقتی قبح پیاده روی اربعین شکسته شد

نقل می کنند که بعد از درگذشت شيخ مرتضي انصاري، زماني رسيد که پياده‎روي نشانه فقر بود و هرکه پياده زيارت کربلا مي‎رفت، به عنوان شخصي از طبقات پايين جامعه به‎حساب مي‎آمد. مرحوم محدث نوري همت گذاشت که اين سنت را احيا کند؛ به‎ويژه در عيد قربان که به‎همراه اصحابش پياده به طرف کربلا حرکت مي‎کرد اما به علت بيماري توان پياده‎روي در يک روز را چنان‎که مرسوم بود نداشت. لذا اين راه را در سه روز طي مي‎کرد. در دومين سال رغبت مردم و صالحان نسبت به زيارت پياده حرم امام حسين (عليه‎السلام) بيشتر شد و ذلت پياده‎روي از بين رفت؛ به‎گونه‎اي که در بعضي از سال‎ها تا 30 خيمه در راه برپا مي‎شد که در هر خيمه بين 20 تا 30 نفر به استراحت و طي طريق مشغول بودند. در سال آخر عمر مبارک مرحوم نوري عيد نوروز و جمعه و عيد قربان در يک روز قرار گرفت.

چشم برندار ازم می پاشه زندگیم

پنج شنبه 20 آذر 1393  11:07 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ria1365 nargesza
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

پاسخ به:مبحث هفتاد و هفتم طرح صالحین: «اربعین حسینی؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»

نقل قول namebaran

هرساله پیاده‌روی اربعین یکی از بزرگترین اجتماعات بزرگ مسلمانان جهان است. اما این سنت حسنه چطور وارد شده و در اولین اربعین حسینی چه گذشته است؟
 

گزارشی خواندنی از اتفاقات اولین اربعین

زیارت امام حسین علیه‌السلام، ۴۰ روز پس از روز عاشورا، یکی از سنت‌های برجسته در میان مردم، عالمان و بزرگان شیعه است. شکوه و عظمت زیارت اربعین تا آنجاست امام حسن عسکری علیه‌السلام، آن را یکی از نشانه‌های پنج‌گانه مومنان می‌داند.
 


با تشکر از شما دوست خوبم که این مطلب خوب و جامع رو گزاشتید

یک خاهشی داشتم از شما دوست عزیزم لطفا مطلبتونو  ( همین مطلب اشاره شده ) را در 2 یا سه بخش جداگانه قرار دهید تا دوستان دیگر هم بتونن براحتی مطلب قشنگتونو مطالعه فرمایند .

و همچنان منتظر مطالب خوب و جامعتون هستیم .

در پناه حق

     Android iOS , Windowsphone , Symbian , JavaMobile Review ,Learning

پنج شنبه 20 آذر 1393  2:21 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nargesza
ahmadfarm
ahmadfarm
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1390 
تعداد پست ها : 7792
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث هفتاد و هفتم طرح صالحین: «اربعین حسینی؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»

با ژرف نگری در تاریخ اسلام، مخصوصا قیام جاویدانه امام حسین(ع) در سال ۶۱ هجری قمری از منظری تحلیلی به این نتیجه می رسیم که حرکت آن حضرت علاوه برتأثیرگذاری در احیای دوباره اسلام وحدت و انسجام جامعه اسلامی را در پی داشت و اثراتِ در جامعه بشریت، مخصوصا جهان اسلام داشته وآن چیزی نیست که قابل انکار باشد، زیرا بعد از هزار و اندی از این واقعه جانسوز، نقش قیام سیدالشهدا(ع) پابرجا و عَلَم آن حضرت برافراشته است.

شواهد تاریخی نشان می دهد که پس از رحلت پیامبراسلام(ص) کم کم ظلمتهای جاهلیت بر فضای جامعه سایه افکند و غفلت مسلمانان، بسترِ مناسبی را برای تغییر و تحریف دین پدید آورد. احکام و عقاید شریعت اسلام ، به سود و منافع جاه طلبانه حاکمان تفسیر می شد. این مسئله در عصر حاکمیت استبداد امویان اوج بیشتری به خود گرفت. مقارن با این شرایط، اهل بیت پیامبراسلام(ص) که پرچمداران هدایت بودند، به حاشیه رانده شدند و نقش اسلام حقیقی در اداره حیات اجتماعی کمرنگ شده بود. آنچه از جنس دین نبود، وارد دین شد و آموزه های اصلی پیامبر بزرگواراسلام(ص) به تدریج از خاطره ها محو می شد. مردم نیز کم کم با این انحرافات و بدعت ها خو گرفته بودند و واکنش چندانی از خود نشان نمی دادند. در چنین شرایطی، وارثان مکتب نورانی پیامبربزرگواراسلام(ص) برای احیای مجدد پیامها و اندیشه های اصیل اسلام به پا خاستند تا جامعه را از خواب غفلت بیدار کنند.

لذا می طلبد که برای رسیدن به چنین اهدف، احیاگران ارزشهای دینی باید خود را فدا کنند تا جامعه از رخوت رها شود و مبانی دینی زنده بماند .بدین جهت حضرت امام حسین(ع) در مقابل انحرافات و بدعت هایی که پدید آمده بود، پایه گذاری حرکتی گسترده را بر خود لازم دانست. آن حضرت درصدد بود که به عنوان مصلحی هوشیار و زمان شناس، وجدانهای خفته را بیدار کند. رفتار، سخنان و تصمیم گیریهای آن حضرت از بینشی قوی و تدبیری هوشیارانه حکایت داشت. در سخنان حسین بن علی(ع) بر شرافت، عزت و سربلندی تاکید می شد و آن حضرت در هر مرحله از حرکت خویش، این آرمانها را یادآوری می نمود .

امام حسین(ع) با قیام خویش حقیقتی زیبا را به تصویر کشید و آن اینکه زمانی که ظلم و ستم و زشتی بر اجتماع انسانی غلبه کرد و چراغ نیکی و فضیلت به خاموشی گراید، باید به خاطر احیای ارزشهای دینی، بپا خیزد و حتی در این راه، جانش را فداکند. از این رو آن حضرت برای برپایی حماسه ای عظیم به عنوان تنها راه نجات امت اسلامی ایثار و فداکاری در راه احیای دین را برگزید و برای رسیدن به مقصود، همراه با اهل و عیال و حتی کودکان خانواده اش، وارد میدان مبارزه شد تا چهره اصیل اسلام را برای مردم آن عصر و روزگاران بعد از خود، نمایان سازد و این نوشتار نیز بر آن است تا برخی اثرات قیام امام حسین(ع) مورد بررسی قرار گیرد.

   

تنها امید خلق جهان یابن فاطمه   ای منتهای آرزوی اولیاء بیا

بالا گرفته ایم برایت دو دست را  ای مرد مستجاب قنوت و دعا بیا

                                     

           برای ظهورش صلوات........ اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم

 
 
پنج شنبه 20 آذر 1393  4:42 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ehsan007060 ria1365 nargesza
ahmadfarm
ahmadfarm
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1390 
تعداد پست ها : 7792
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث هفتاد و هفتم طرح صالحین: «اربعین حسینی؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»

اثرات  قیام امام حسین(ع)

آنچه که خود امام حسین(ع) فرمودند حرکت و قیام آن حضرت  برای بیداری امت اسلام و جلوگیری از فساد در دستگاه حکومتی که به نام اسلام حکمرانی می‌کرد یعنی هدف از قیام آن حضرت اصلاح جامعه و امر به معروف و نهی از منکر بود. چنانچه در زمان یزید اوضاع فرق می‌کرد او علنا اظهار ضدیت با مبانی اسلام کرد که این شعر را از او نقل می‌کنند که چنین سرود:

لعبت هاشم بالملک فلا

خبر جاء و لا وحی نزل

یعنی العیاذ بالله پیامبراسلام(ص) با مردم بازی کرده وگرنه، نه از وحی خبری هست و نه از نزول قرآن در مورد اعمال و رفتار یزید و عشوه و بازی او با حیوانات و زنان نیز که همه شنیده بودند، وقتی حاکم مدینه از امام حسین(ع) بیعت با یزید را خواستار شد، حضرت فرمودند: «مثلی لا یبایع مثله» همچون منی با چون او بیعت نمی‌کند.

از طرفی جامعه در برابر این تغییرها که روز بروز اسلام را از مسیر اصلیش خارج می‌ساخت، امام حسین(ع) اولین هدف خود را طلب اصلاح در امت جد خود می‌داند: «لطلب الاصلاح فی امت جدی» اما این کار با شهادت عادی میسر نبود چون جامعه همانند بدنی که سستی و رخوت گرفته باشد و نیاز به شوکی دارد که به حیات خود برگردد به کسالت در برابر انحرافها کشیده شده بود و این شوکی که بتواند جامعه را بیدار کند خون یک معصوم بود او وقتی دید که اگر در مکه بماند کشته خواهد شد و صدای او به جایی نخواهد رسید، به قلب ممالک اسلامی آمد به جایی که صدای هیهات و بانگ بیدار باش او به گوش امت اسلامی برسد، در مسیر حاجیان را نیز مطلع ساخت و به هر وادی و منزلی که می‌رسید اهالی را آگاه می‌ساخت و نامه به بلاد و شهرهای مختلف نوشت که من چنین قصدی دارم. امت اسلام در آن زمان عزت و کرامت خود را ارزان به امویان فروخته بودند و کسی جرأت نمی‌کرد حرفی بزند و ایثار و نثار و جانفشانی در راه دین از روحیه ها رخت بربسته بود و ترس در جانها رخته کرده بود قیامی می‌بایست که از خانواده اسوه اسلام صورت بگیرد و مردم را به هوش و انگیزه صدر اسلام و جهادهای پیغمبرگرانقدر اسلام(ص) را دوباره زنده کند و این خون و قیام حسینی بود. مردم کوفه نامه هایی خدمت امام نوشتند و او را برای رهبری خود دعوت کردند که اگر پاسخی نمی‌داندند همواره این سؤال در طول تا ریخ بود که چرا امام حسین(ع) و ائمه بعدی به درخواست مردم برای حاکمیت حق و عدالت و امامت پاسخ ندادند.

لذا مهمترین اثر قیام امام حسین(ع)  که در جامعه مسلمین داشته و در بُعد اخلاقى و تربیتى قیام او باعث گردید تا در جامعه مسلمانان نوعى اخلاق جدید بلند نظرانه پدید آید و نظر انسان را به زندگى خود و دیگران، دگرگون سازد تا بتواند بدینوسیله جامعه را اصلاح نماید و به عبارت دیگر، با خودسازى به دیگر سازى نیز بپردازد.

انسان دوستى و جوان مردى و محبت امام حسین(ع) تا آن جا پیش رفت که سپاهیان دشمن و اسبان آنها را سیراب نمود. اصحاب و یاران آن حضرت نیز نمونه اعلاى انسان کامل بودند. وقتى در شب عاشورا بعد از سخنان امام که آنها را بهترین و با وفاترین یاران خود نام نهادند و بعد از اتمام حجّت هاى حضرت مبنى بر این که دشمن جز با شخص من، با کسى سر جنگ و ستیز ندارد، از تاریکى شب استفاده کنید و به خانه هاى خود برگردید، آنان که در راه حق و اعتلاى کلمه توحید و احکام قرآن، یک دل و یک جهت شدند، ماندند و وفادارى خود را اعلام کردند و چنین گفتند: «ما هرگز از تو جدا نخواهیم شد، ما هرگز از راه حق که تو پیشواى آن هستى، روى بر نخواهیم تافت و تا رمق در تن داریم، از حریم تو دفاع خواهیم کرد.»(۱) برخی افراد پس از شهادت امام حسین(ع) با شنیدن ماجراهای کربلا خود را ملامت از این کنار کیری می کردند و با به بستن فضایل اخلاقی که در قول و فعل امام حسین(ع) خود دیده و شنیده بودند در صدد هر چه نزدیک کردن خود و جامعه خود به اهداف آن حضرت بودند.

آرى! در آن زمانى که بنیاد روانى و اخلاقى مردم در هم ریخته و ویران شده بود و این ویرانى شامل رهبران مسلمین و بزرگان آنان نیز شده بود و با اخلاق و شیوه‏اى وحشتناک زندگى مى‏کردند، امام حسین(ع) یگانه درمان آن حالت بیمار گونه را که در مجتمع مسلمانان مورد قبول واقع شده بود، در قیام آشکار و فریاد درآن سکوت مرگبار دید. لذا آن حضرت با خون پاک خود و فرزندان و یارانش و با همه اعتبارات احساسى و تاریخى، حتى شمشیر و عمامه جدش رسول خدا(ص) وارد مبارزه گردید تا همه روزنه‏ها و راههاى توجیه را فرو بندد.

در اثر قیام و شهادت امام حسین(ع) موج بیداری، حمیت، عزت، شجاعت و صلابت در روح مسلمین به وجود آمد و احساسات بردگى و اسارتى که دردوره یزید بر روح جامعه اسلامى حکم فرما بود، تضعیف شد و ترس آنها را فرو ریخت و حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) به اجتماع اسلامى شخصیت داد. کربلا و قیام سیدالشهدا(ع) نمایشگاه اخلاق عالى اسلامى و انسانى با همه صفات و طراوت آن بود و این اخلاق را نه به زبان که در عمل به خون پاک خویش بر صفحه ماندگار تاریخ به ثبت رسانید.

از پا حسین افتاد و ما بر پاى بودیم‏

زینب اسیرى رفت و ما بر جاى بودیم

قیام و نهضت امام حسین(ع) آثار و نتایج فراوانی را در جامعه اسلامی بر جا گذاشت که برخی از آنها عبارتند از:

الف) رسوا ساختن هیئت حاکمه

از آنجا که بنی امیه به حکومت و سلطنت خود رنگ دینی می دادند و بنام اسلام و جانشینی پیامبراعظم(ص) بر جامعه اسلامی حکومت می کردند و با شیوه های گوناگون (مانند جعل حدیث، جذب شعرا و محدثان، تقویت فرقه های جبر گرا و…) جهت تثبیت موقعیت دینی خود در جامعه می کوشیدند، قیام و شهادت امام حسین(ع) بزرگترین ضربه را بر پیکر این حکومت وارد آورد و هیئت حاکمه وقت را رسوا ساخت؛ بویژه آنکه سپاه یزید در جریان فاجعه عاشورا یک سلسله حرکات نا جوانمردانه همچون بستن آب به روی امام حسین(ع) و یارانش، کشتن مردان وکودکان، اسیر کردن زنان و کودکان خاندان پیامبراسلام(ص) و امثال آن انجام دادند که به رسوایی آنان کمک کرد و یزید از آن زمان تا کنون مورد نفرت عمومی قرار گرفته است.

ب) احیای سنت شهادت

پیامبر اسلام(ص) با آوردن آیینی نو که بر اساس ایمان به خدا استوار بود، سنت شهادت را پی ریزی کرد و به گواهی تاریخ، عامل بسیاری از پیروزیهای بزرگ مسلمانان، استقبال آنان از شهادت در راه خدا به خاطر پیروزی حق بود. پس از درگذشت پیامبراسلام(ص) در اثر انحراف حکومت اسلامی از مسیر اصلی خود، قیام امام حسین(ع) این وضع را دگرگون ساخت و سنت شهادت را در جامعه اسلامی زنده کرد. امام حسین(ع) با قیام خود، پرده از روی زندگی آلوده و پست مسلمانان برداشت و راه نوینی پیش پای آنان گذاشت که درّ آن سختی هست، حرمان هست، اما ذلت نیست.

لذا فاجعه کربلا وجدان دینی جامعه را بیدار کرد و تحول روحی به وجود آورد که شعاع تاثیر آن، جامعه اسلامی را فرار گرفت، و همین کافی بود که مردم را به دفاع از حریم شخصیت و شرافت و دین خود وا دارد، روح مبارزه را ـ که در جامعه به خاموشی گراییده بود ـ شعله ای تازه بخشد، و به دلهای مرده و پیکرهای افسرده، حیاتی تازه دمیده آنها را به جنبش در آورد.

ج)  پدید آمدن قیام و انقلاب ها در امت اسلامی

قیام امام حسین(ع) سرآغاز قیام و انقلاب هاى متعددى در تاریخ شد و در واقع نخستین قیامى بود که طریق مبارزه جویى را به مردم آزاده آموخت و حادثه کربلا، گشاینده جبهه اعتراض علیه حکومت امویان و سپس عباسیان شد. قیام بزرگ و حماسه آفرین امام حسین(ع) سر چشمه نهضت ها و قیام های متعدد در جامعه اسلامی گردید که از نهضت هاى پس از عاشورا، مى توان در این مجال برخی انقلاب و نهضت هایى را نام برد :

۱٫  قیام توابین

این قیام و انقلاب در کوفه بر پا گردید و واکنشى مستقیم به شهادت امام حسین(ع) بود(۲) و نخستین عکس العمل مستقیم شهادت امام حسین(ع) جنبش توابین در شهر کوفه بود. همین که امام حسین(ع) به شهادت رسید و ابن زیاد از قرارگاه خود در نخلیه به شهر باز گشت، کسانیکه فرصت طلایی یاری امام در کارزار عاشورا را از کف داده بودند، به شدت پشیمان شده خود را ملامت نمودند. آنان تازه متوجه شدند که اشتباه بزرگی مرتکب شده اند، زیرا امام حسین(ع) را دعوت نموده و سپس از یاری او دست نگهداشته اند و او که بنا به دعوت آنها به عراق آمده بود، در کنار شهر آنان به شهادت رسیده و آنها از جا تکان نخورده اند! این گروه احساس کردند که ننگ این گناه از دامن آنها شسته نخواهد شد مگر آنکه انتقام خون امام حسین(ع) را از قاتلان او بگیرند و یا در این راه کشته شوند.

۲٫ انقلاب مدینه

این انقلاب با انقلاب توّابین تفاوت داشت و هدف آن، انقلاب علیه حکومت ستم کار بنى امیّه بود. اهل مدینه علیه امویان شوریدند و عامل یزید را از مدینه راندند. شرکت کنندگان در این قیام، یک هزار تن بودند. این انقلاب به دست سپاهیان شام و با نهایت خشونت گرى سرکوب گردید.(۳)

۳٫  قیام مختار ثقفى

در سال ۶۶ هجرى مختار بن عبیده ثقفى در عراق به خون خواهى امام حسین(ع) قیام کرد و در یک روز، دوصد و هشتاد تن از آنان را به قتل رسانید.(۴) نهضت توابین و قیام مختار، این دو قیام تاریخی از نظر زمانی به فاصله کمی پس از شهادت امام حسین(ع) رُخ داده اند، وگرنه می دانیم که قیامهای نشات گرفته از نهضت امام حسین(ع) منحصر به اینها نبوده است، بلکه طی سالهای بعد چندین قیام صورت گرفت که بزرگترین آنها انقلاب عباسیان بود که در سال ۱۳۲هجری قمری به پیروزی رسید و بساط حکومت بنی امیه را برچید. نیرومندترین عامل پیروزی عباسیان در این انقلاب، شرح ستمگریهای بنی امیه نسبت به بنی هاشم و مظلومیت این خاندان بود و از نظر تحریک خشم مردم بر ضد بنی امیه، یاد آوری شهادت امام حسین(ع) بیشترین تاثیر را داشت. مورخان می نویسند: هنگامی که سر بریده «مروان »، آخرین خلیفه اموی، را نزد «ابو العباس»، نخستین خلیفه عباسی، آوردند، ابوالعباس سجده ای طولانی کرد و پس از آنکه سراز سجده برداشت، خطاب به سر بریده مروان چنین گفت: «ستایش خدا را که انتقام مرا از تو و قبیله ات گرفت، ستایش خدا را که مرا بر تو پیروز و مظفر گردانید». سپس افزود: «اکنون، برایم مهم نیست که مرگم کی فرا رسد، زیرا به انتقام خون حسین(ع) دو هزار نفر از بنی امیه را کشتم…»(۵)

۴٫ انقلاب مطرف بن مغیره در سال ۷۷ هجرى قمری.

۵٫  انقلاب ابن اشعث در سال ۸۱ هجرى: عبدالرحمن بن محمد بن اشعث بر حجّاج شورید و عبدالملک مروان را از خلافت خلع کرد. این شورش تا سال ۸۳ به طول انجامید. ابن اشعث در آغاز، پیروزى هاى نظامى به دست آورد، اما حجّاج به کمک ارتش شام بر او غلبه کرد.(۶)

۶٫ انقلاب زید بن على بن الحسین(ع): در سال ۱۲۲ هجرى قمری، زید بن على، در کوفه به قیام برخاست، اما آن شورش بلافاصله به وسیله سپاهیان شام که در آن هنگام در عراق بودند، سرکوب گردید.(۷)

   

تنها امید خلق جهان یابن فاطمه   ای منتهای آرزوی اولیاء بیا

بالا گرفته ایم برایت دو دست را  ای مرد مستجاب قنوت و دعا بیا

                                     

           برای ظهورش صلوات........ اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم

 
 
پنج شنبه 20 آذر 1393  4:45 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ria1365 nargesza
ahmadfarm
ahmadfarm
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1390 
تعداد پست ها : 7792
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث هفتاد و هفتم طرح صالحین: «اربعین حسینی؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»

قیام امام حسین(ع) و پیامد آن در عصر حاضر

امام حسین(ع) به همة ملتهای رنجدیدة عالم آموخت که با استعمار  مبارزه کنند  و در  برابر زالو صفتان طماع که همه چیزشان را هدف گرفتند، ایستادگی نمایند و خود را ا ز استعمارزدگی و فلاکت نجات دهند و از فرومایگی و دریوزگی بپرهیزند و همواره مناعت طبع و همّت عالی در پیش بگیرند.

درس اساسی مکتب امام حسین(ع) درس اسلام راستین است تا مردم را عملاً براه خدا بکشاند و از بندها و قیود مادی رهایشان سازد. و بالاخره آنکه این نهضت جهانی عاشورا فصل الخطاب تازه‌ای در تاریخ اسلام بود تا ثابت کند که خون بر شمشیر پیروز است و ظلم و فساد گسستنی و نابود شدنی است. با قیام او شالودة خروج بر یزیدیان و قیام بر علیه ظالمان فراهم شد و بدنبالش قیامهای بزرگی درطول تاریخ چون توّابین ، قیام مختار وقیام ابی عبیده ثقفی  و… ودرزمان معاصرانقلاب های اسلامی در کشورهای مسلمان منطقه و عربی رقم خورد که ریشه   امویها ویزیدیان زمان را  خشکاند.و تاثیر قیام امام حسین(ع) بر انقلاب های مردمی، قیام عاشورا، مهم ترین رویداد تاریخی پس از ظهور اسلام بود. این قیام، پیامدهای مهمی در برداشت که نتایج ثمربخش آن تا قیامت، به عنوان حماسه ای بزرگ و جاوید، باقی خواهد ماند. قیام عاشورا، در حقیقت، مشعل فروزانی برای مسلمانان بلکه همه ی آزادگان دنیاست.

مهاتما گاندی میگوید: من زندگی امام حسین، آن شهید بزرگ اسلام را به دقّت خوانده‌ام و توجّه کافی به صفحات کربلا کرده‌ام بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، باید از امام حسین پیروی کند.(۸)

با تامل در جریان قیام امام حسین(ع) در می یابیم که نهضت امام حسین(ع) دارای سه رکن مبارزه با ظالمان حاکم، بازگشت به هویت اسلامی و آزادی و آزادگی است و ملتها با الگو گرفتن از قیام عاشورای سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) مبارزه با ظالمان حاکم را برای بازگشت به هویت اسلامی و آزادی و آزادگی آغاز کردند. ملتهای منطقه با مشاهده قیام مردم افغانستان و به بار نشستن آن که با الگوگیری از قیام عاشورا شکل گرفته بود و مشاهده عزت و اقتدار این کشور و همچنین ستیزه با کمونیزم بین المللی و سرخم نکردن درمقابل زورگویان عالم به این حقیقت پی بردند که تاسی به قیام عاشورا میتواند آنها را از چنگال حاکمان مستبد و یوغ بندگی مستکبران عالم نجات داده و به سوی هویت اسلامی انسانی همراه با کرامت نفس و عزت مندی سوق دهد.

ضمن اینکه همانگونه که انقلاب اسلامی افغانستان درماه محرم و در عزاداریها و مساجد اوج گرفت. سخنرانی های عاشواری سال ۱۳۵۷ و دستگیری کثیری از عالمان و دانشمندان افغانستان وزندانی و به شهادت رسیدن آن بزرگواران، در نهضت عاشورا ریشه دارد. بسیاری از انقلاب ها و قیام های آزادی خواه و رهایی بخش که بعد از سال ۶۰هجری قمری به وجود آمده به نحوی از انقلاب کربلا تأثیر پذیرفته است، حتی جنبش های آزادی بخش که رهبران آن مسلمان نبودند، ماند انقلاب ضد استعماری هند که گاندی رهبری آن را برعهده داشت، گاندی به این واقعیت اعتراف داشت که او درس مبارزه و راه آزادی را از امام حسین(ع) و نهضت او آموخته است بنا بر این نهضت و انقلاب اسلامی که سه دهه قبل در افغانستان به رهبری علمای دینی  شکل گرفت و امروزه سراسر کشورهای عربی اسلامی را فراگرفته است، ریشه در فرهنگ اسلام به خصوص نهضت عاشورا دارد و رهبران نهضت های اسلامی به امام حسین(ع) اقتدا نموده و مبارزه علیه ظلم و ستم را از انقلاب عاشورا و رهبر آزادگان جهان امام حسین(ع) آموخته اند.

امام حسین(ع) در مقطعی از زمان قرار گرفته بود که فردی ستمگر و ظالم سرنوشت و تقدیرات جامعه اسلامی را در سلطه و اختیار خود گرفته، خویش را حاکم و خلیفه مسلمین می¬خواند و بر اساس خواسته های نفسانی و شهوانی خود، بدون توجه به اصول و قوانین شرعی و سیره نبوی فرمانروای می کرد و بدعت های زیادی را بوجود آورده بود.او در صدد بود با بیعت گرفتن ار امام حسین(ع) به رفتارهای غیر اسلامی و انسانی خویش مشروعیت بخشیده وخود را قانونی جلوه دهد و پایه های حکومت ستم و بیداد خود را مستحکم کند، ولی فرزند زهرا(س) وقتی که دید دین خدا و شریعت اسلام تحریف می شود و حقوق مردم تضیع می گردد احساس مسؤولیت نمود و بر خویشتن لازم دید که در برابر چنین فردی به پا خیزد، از دین و حقوق مردم دفاع کند ولو خود و یارانش به شهادت رسیده و خاندانش اسیر شوند، یزید همان چیزی را از امام حسین(ع) خواسته بود که امروز حاکمان ستمگر از مردم شان می خواهند؛ یعنی تسلیم در برابر خواسته های نا مشروع و غیرقانونی آنان. امام حسین(ع) در برابر بدعت ها و سایرخواسته های نامشروع یزید به پاخواست و با قیام خود به همه انسانهای مسؤولیت شناس و آزادی خواه، درس آزادی و بیداری آموخت و راه رهایی از استبداد و استکبار را به بشریت نشان داد.

امام حسین(ع) در نامه که به برادرش محمد حنفیه سپرد اهداف قیام و انقلاب خویش را به روشنی تمام بیان فرمودند تا در تاریخ ثبت گردد، آزادمردان در آینده از این اهداف اطلاع یافته و در پی تحقق آن باشند، و در مبارزه با بی¬عدالتی و ستم، انقلاب کربلا را الگو قرار داده و از آن حضرت پیروی می نمایند.

   

تنها امید خلق جهان یابن فاطمه   ای منتهای آرزوی اولیاء بیا

بالا گرفته ایم برایت دو دست را  ای مرد مستجاب قنوت و دعا بیا

                                     

           برای ظهورش صلوات........ اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم

 
 
پنج شنبه 20 آذر 1393  4:46 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ria1365 nargesza
دسترسی سریع به انجمن ها