0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) تابستان 1390; 6(22):8-25.
 
بررسي الگوهاي الکتروآنسفالوگرافيک نيمکره هاي مغز در هم نوساني باند تتا در طي تفکر همگرا و واگرا
 
بيرامي منصور,عندليب كورايم مرتضي,نظري محمدعلي
 
 
 

هدف پژوهش حاضر بررسي تغييرات الکتروآنسفالوگرافيک نيمکره هاي مغز در طي تفکر همگرا و واگرا بود. به منظور انجام اين پژوهش با روش نمونه گيري در دسترس تعداد 34 آزمودني (19 پسر و 15 دختر) انتخاب شدند و در سه موقعيت آزمايشي حالت آرامش، تفکر همگرا و تفکر واگـرا قـرار گرفـتند. در هـر سـه موقعيت امواج مـغزي آزمودنـي ها با استفاده از دستگاه الکتروآنسفالوگراف در 19 کانال ثبت شد. امواج مغزي ثبت شده (EEG)، در باند تتا با استفاده از نرم افزار نوروگايد به يک سري از کميت ها (QEEG) تبديل شدند. داده هاي کمي استخراج شده با استفاده از تحليل واريانس اندازه هاي مکرر تحليل شدند. نتايج حاصل نشان داد که به طور جداگانه در نيمکره هاي چپ و راست دو نوع تفکر، هم نوساني بيشتري نسبت به حالت آرامش دارند. ولي تفاوت ميزان هم نوساني سه موقعيت مورد مطالعه در دو نيمکره مغز متفاوت نبود.

 
كليد واژه: الکتروآنسفالوگرافي کمي، هم نوساني، تفکر همگرا، تفکر واگرا
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:08 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) تابستان 1390; 6(22):26-56.
 
رابطه سطح آگاهي از مهارت هاي زندگي با باورهاي خودکارآمدي در دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي
 
جهاني ملكي سيف اله,شريفي مسعود,جهاني ملكي رعنا,نظري بولاني گوهر
 
 
 

هدف اين پژوهش تعيين رابطه سطح آگاهي از مهارت هاي زندگي با باورهاي خودکارآمدي در دانشجويان بود. در اين راستا 384 نفر از دانشجويان دانشگاه شـهيد بهشتي با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي انتخاب شدند. جهت جمع آوري داده ها از پرسشنامه هاي باورهاي خودکارآمدي شرر (1982)، ميزان آگاهي از مهارت هاي زندگي احدي (1386) و اطلاعات جمعيت شناختي استفاده شد. نتايج در سطح 95 درصد اطمينان نشان داد که از ميان ابعاد مهارت هاي زندگي، مهارت هاي خودآگاهي، ارتباطي، حل مساله، تصميم گيري، تفکر انتقادي و مقابله با استرس و از ميان سطوح مهارت هاي زندگي، سطح دانش و بکار بستن با خودکارآمدي دانشجويان رابطه معنادار دارد. اما بين مهارت هاي همدلي، بين فردي، تفکر خلاق، مقابله با هيجانات و سطح فهم با خودکارآمدي دانشجويان رابطه اي مشاهده نشد. همچنين از ميان ابعاد مهارت هاي زندگي تنها مهارت هاي خودآگاهي، ارتباطي، تصميم گيري، تفکر انتقادي و مقابله با استرس پيش بيني کننده هاي خوبي براي خودکارآمدي بودند. از ميان مشخصه هاي جمعيت شناختي، تاثير سن به صورت مستقيم و محل زندگي، تاهل، دانشکده، مقطع تحصيلي و نمره کل مهارت هاي زندگي به صورت تعاملي با خودکارآمدي معنادار بود.

 
كليد واژه: آگاهي از مهارت هاي زندگي، باورهاي خودکارآمدي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) تابستان 1390; 6(22):57-70.
 
اثربخشي روش تفصيل دورنماهاي مثبت (EPOS) مبتني بر کاهش تعارض اهداف بر رضايت از زندگي
 
سليمانيان علي اكبر,فيروزآبادي عباس
 
 
 

پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي روش تفصيل دورنماهاي مثبت (EPOS) بر کاهش تعارض بين اهداف و افزايش رضايت از زندگي بر روي دانشجويان انجام شده است. در يک پژوهش نيمه آزمايشي 44 نفر از دانشجويان داوطلب به طور تصادفي در دو گروه آزمايش (21 نفر) و کنترل (23 نفر) گمارش شدند. آزمودني هاي گروه آزمايش تحت هفت جلسه 90 دقيقه اي مداخله گروهي با روش تفصيل دورنماهاي مثبت قرار گرفتند و گروه کنترل هيچ مداخله خاصي را دريافت نکردند. همه شرکت کنندگان در پژوهش يک هفته قبل از انجام مداخله (پيش آزمون)، پايان مداخله (پس آزمون) و همچنين يک و نيم ماه بعد از پايان مداخله (پيگيري)، پرسشنامه رضايت از زندگي و ماتريس اهداف را تکميل کردند. به منظور تحليل داده ها از روش هاي آمار توصيفي، آزمون t براي مقايسه گروه هاي مستقل و آزمون تحليل کواريانس استفاده شده است. نتايج پژوهش نشان داد که روش تفصيل دورنماهاي مثبت به طور معناداري و در سطح 0.001>p موجب کاهش تعارض بين اهداف و همچنين افزايش رضايت از زندگي در آزمودني هاي گروه آزمايش شده است در حالي که چنين تغييري در آزمودني هاي گروه کنترل مشاهده نشد. به عنوان نتيجه گيري مي توان گفت روش تفصيل دورنماهاي مثبت در کاهش تعارض بين اهداف و افزايش رضايت از زندگي موثر است.

 
كليد واژه: تعارض، رضايتمندي، رضايت از زندگي، ماتريس اهداف
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) تابستان 1390; 6(22):71-84.
 
رابطه اميدواري و شادکامي با رضايت شغلي معلمان
 
علي پور احمد,اعراب شيباني خديجه
 
 
 

رضايت شغلي يکي از عوامل بسيار مهم در امر کيفيت آموزش و موفقيت شغلي معلمان است. هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين اميدواري و شادکامي با رضايت شغلي در بين معلمان بود. بدين منظور 240 معلم (120 زن و 120 مرد) از سه مقطع ابتدايي، راهنمايي و متوسطه شهرستان طبس به روش تصادفي طبقه اي انتخاب شدند. ابزار آزمون پرسش نامه هاي اميدواري اشنايدر، شادکامي آکسفوردو رضايت شغلي کندال و هولي بود. نتايج به روش هم بستگي پيرسون، تحليل رگرسيون چندگانه و تحليل واريانس مورد بررسي و تحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد که هر دو متغير اميدواري و شادکامي علاوه بر آنکه با هم رابطه مثبت و معنادار دارند هر دو با مولفه رضايت شغلي رابطه دارند به طوري که معلماني که اميدواري و شادکامي بيشتري دارند نمره رضايت شغلي بالاتري هم دارند.

 
كليد واژه: اميدواري، رضايت شغلي، شادکامي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) تابستان 1390; 6(22):85-102.
 
بررسي نقص نظريه ذهن در اسکيزوفرنيک هاي داراي علايم مثبت و منفي و مقايسه آن با افراد سالم
 
محمودعليلو مجيد,بخشي پور عباس,بافنده قراملكي حسن,خانجاني زينب,رنجبر فاطمه
 
 
 

تحقيق حاضر به بررسي نقص نظريه ذهن در اسکيزوفرنيک هاي داراي علايم مثبت و منفي و مقايسه آن با افراد سالم مي پردازد. 80 آزمودني (40 فرد اسکيزوفرن و 40 فرد عادي) از هر دو جنس به صورت نمونه گيري در دسترس از ميان بيماران بستري در بيمارستان رازي و کارکنان آموزش و پرورش انتخاب شدند و آزمون چشم هاي بارون کوهن را پاسخ دادند. داده هاي به دست آمده با استفاده از تحليل واريانس يک راهه، آزمون تعقيبي توکي و آزمون t گروه هاي مستقل مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج پژوهش نشان داد که نظريه ذهن در افراد مبتلا به اسکيزوفرني در قياس با افراد سالم آسيب ديده است و اين آسيب در افراد اسکيزوفرن داراي علايم منفي بيشتر از افراد اسکيزوفرن داراي علايم مثبت است. اما بين ميزان نقص در نظريه ذهن آزمودني هاي زن و مرد تفاوت معناداري مشاهده نشد.

 
كليد واژه: نظريه ذهن، بيماري اسکيزوفرن، علايم مثبت و منفي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) تابستان 1390; 6(22):103-126.
 
بررسي رابطه ساختاري کارکرد خانواده و عزت نفس با پيشرفت تحصيلي در دختران دبيرستاني
 
نجمي سيدبدرالدين,فيضي آوات
 
 
 

خانواده به گونه هاي مختلف مي تواند جهت گيري انگيزشي نوجوان را در راستاي اهدافش متاثر سازد. ترک تحصيل، افت تحصيلي، گريز از مدرسه از جمله پديده هايي است که توجه نظام آموزشي - تربيتي جامعه را به خود معطوف مي سازد. به اين لحاظ پژوهش حاضر با هدف تحليل روابط ساختاري متغيرهاي کارکرد خانواده و عزت نفس فرد با پيشرفت تحصيلي دختران نوجوان انجام گرفت.
اين مطالعه به روش پس رويدادي (علي - مقايسه ايي) در جامعه پژوهشي دانش آموزان دختر دبيرستاني شهر اصفهان در سال 88-87 و در نمونه اي تصادفي به حجم 360 نفر که به شيوه خوشه بندي چندمرحله اي انتخاب گرديدند انجام شد. کليه آزمودني ها در دو گروه «با پيشرفت تحصيلي مستمر و دچار افت تحصيلي» قرار گرفته، و با دو مقياس 1ـ عزت نفس اليس پوپ و 2ـ طرح ارزيابي خانواده (FAD) مورد پرسشگري قرار گرفتند. در نهايت رابطه متغيرهاي اصلي پژوهش (کارکرد خانواده) و ساير متغيرهاي زمينه اي با هر يک از ابعاد عزت نفس، در هر يک از گروه ها به تفکيک از طريق مدل رگرسيون چندگروهي متغيرهاي پنهان مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
نتايج حاکي از رابطه معني دار کارکرد خانواده با هريک از ابعاد عزت نفس (تحصيلي، اجتماعي، خانوادگي، جسماني) در هر دو گروه بود (0.05>P) که اين ارتباط در گروه داراي افت تحصيلي بيانگر رابطه کارکرد ضعيف خانواده با عزت نفس پايين بود. همين طور متغير سطح تـحصيلات والدين با ابـعاد عزت نفس تحصيلي، خانـوادگي و اجتماعـي (0.01>P) و با بعد عزت نفس جسماني (0.05>P) ارتباط معني داري داشت. از ديگر متغيرها، سن دانش آموز، رتبه تولد و تعداد فرزندان خانواده نيز در سطح ده درصد با متغير عزت نفس ارتباط معني دار داشتند.
با تکيه بر اين يافته ها مي توان دريافت، نوجوان برخوردار از حمايت خانوادگي مطلوب از فرصت و امکانات بيشتري براي خودمختاري، خودبيانگري، خودآگاهي، خودگرداني و خودافزايي برخوردار بوده که اين سازه هاي روان شناختي بر انگيزش و عملکرد تحصيلي فرد تاثير مي گذارد.

 
كليد واژه: پيشرفت تحصيلي، شکست تحصيلي، کارکرد خانواده، عزت نفس، رگرسيون چندگروهي متغيرهاي پنهان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) تابستان 1390; 6(22):127-148.
 
تاثير آموزش نوروفيدبک بر ويژگي هاي الکتروانسفالوگرام و عملکرد در ورزش تيروکمان
 
نظري محمدعلي,اسكندرنژاد مهتا,عبدلي بهروز,واعظ موسوي سيدمحمدكاظم
 
 
 

هدف مطالعه حاضر بررسي تاثير آموزش نوروفيدبک بر عملکرد و ويژگي هاي الکتروانسفالوگرام در ورزش تيروکمان بود. 45 دانشجوي دختر به طور تصادفي به سه گروه نوروفيدبک واقعي (آموزش نوروفيدبک بر اساس امواج مغزي خود فرد)، گروه نوروفيدبک ساختگي (عدم ارايه فيدبک ها بر اساس امواج مغزي فرد) و گروه کنترل (بدون آموزش نوروفيدبک) تقسيم شدند. 20 جلسه نوروفيدبک شامل 10 دقيقه آموزش تقويت موج آلفا در ناحيه T3 بوده و 20 دقيقه بعدي به پروتکل آلفا-تتا در ناحيه Pz اختصاص يافت. قبل و بعد از دوره 20 جلسه اي آموزش تيروکمان، افراد در پيش آزمون و پس آزمون (رکورد تيروکمان و متغيرهاي الکتروانسفالوگرام) شرکت کردند. نتيجه تحليل کوواريانس يک طرفه افزايش معني دار ميانگين رکوردها را در گروه نوروفيدبک واقعي در مقايسه با ديگر گروه ها نشان داد (p<0.05). همچنين تحليل کوواريانس چندمتغيره در موج آلفا ناحيه گيجگاهي چپ گروه نوروفيدبک واقعي تغيير معني داري را نشان داد. نتايج نشان دادند که آموزش نوروفيدبک مي تواند ويژگي هاي الکتروانسفالوگرام و رکورد عملکرد را در تيروکمان تغيير دهد.

 
كليد واژه: نوروفيدبک، الکترانسفالوگرافي کمي، نوروفيدبک ساختگي، تيروکمان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 8 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) تابستان 1390; 6(22):149-175.
 
مقايسه اثربخشي زوج درماني شناختي رفتاري غني شده و زوج درماني تلفيقي رفتاري در افزايش رضايت زناشويي
 
نظري وكيل,محمدخاني پروانه,دولتشاهي بهروز
 
 
 

در اين پژوهش اثربخشي دو شيوه زوج درماني (زوج درماني تلفيقي ـ رفتاري و زوج درماني شناختي رفتاري غني شده) با روش تک موردي بررسي و با يکديگر مقايسه شد. هشت زوج که داراي آشفتگي زوجي بودند بر اساس نمونه در دسترس انتخاب و بعد از همتاسازي 4 زوج در هر گروه جاي گرفتند. روش ها به صورت انفرادي انجام شد. مجموعا 16 جلسه درماني در هر گروه برگزار شد. پس از تعيين خط پايه در جلسه اول، در جلسات چهارم، هشتم، دوازدهم و شانزدهم، آزمودني ها به مقياس سازگاري دو نفري (DAS) پاسخ دادند. تحليل نتايج به شيوه ترسيم نمودار، تحليل چشمي و معناداري باليني نشان داد که هر دو شيوه درماني در افزايش رضايت زناشويي موثر بود، اگرچه زوج درماني تلفيقي رفتاري، موثرتر از زوج درماني شناختي - رفتاري است. تفاوتي در اثربخشي دو درمان براي زنان و مردان مشاهده نشد و در دو ماه پيگيري نتيجه درمان حفظ شد.

 
كليد واژه: زوج درماني شناختي - رفتاري غني شده، زوج درماني تلفيقي رفتاري، رضايت زناشويي، آشفتگي زوج
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 9 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) تابستان 1390; 6(22):176-201.
 
بررسي نقش صفات شخصيت و سبک هاي شناختي در گرايش و اجتناب از بحث و استدلال
 
هاشمي سهيلا*
 
* گروه علوم تربيتي، دانشگاه مازندران
 
 

اين پژوهش با هدف بررسي گرايش و اجتناب از بحث و استدلال دانشجويان و رابطه آن با ويژگي هاي شخصيتي و سبک هاي شناختي انجام شده است. با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي 289 دانشجوي دوره کارشناسي از گروه هاي تحصيلي هنر، علوم پايه و حقوق و علوم سياسي در دانشگاه مازندران انتخاب شدند. داده ها از طريق مقياس اندازه گيري گرايش و اجتناب از بـحث و استدلال، مقياس پنج عامل بزرگ شخصيت و مـقياس سبک هاي شـناختي A-E جمع آوري گرديد. تحليل واريانس نشان داد بين ميانگين نمرات دانشجويان گروه هاي تحصيلي مورد مطالعه در گرايش و اجتناب از بحث و استدلال تفاوتي وجود ندارد و بين سبک هاي شناختي جذب کننده و کاوش کننده با گرايش و اجتناب از بحث و استدلال نيز همبستگي مشاهده نگرديد. از ميان پنج عامل بزرگ شخصيت، برون گرايي و گشودگي به ترتيب همبستگي 0.25 و 0.26 را با گرايش به بحث و استدلال نشان دادند. ويژگي شخصيتي با وجدان بودن همبستگي 0.12 را با گرايش به بحث و استدلال و 0.12- را با اجتناب از بحث و استدلال نشان داده است و بين روان رنجورخويي و برون گرايي به ترتيب با اجتناب از بحث و استدلال همبستگي 0.17 و 0.15- مشاهده گرديد. تحليل رگرسيون نشان داد که از ميان متغيرهاي مورد مطالعه فقط دو صفت شخصيتي برون گرايي و گشودگي مي توانند تا حدي تغييرات در گرايش به بحث و استدلال را تبيين نمايند و اين نمايانگر آن است ويژگي هايي چون معاشرتي بودن، ابراز وجود و قاطعيت و گشودگي نسبت به تجربه هاي جديد مي توانند در تبيين گرايش به بحث و استدلال دخالت داشته باشد.

 
كليد واژه: گرايش به بحث و استدلال، اجتناب از بحث و استدلال، صفات شخصيت، سبک هاي شناختي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 

 1 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) بهار 1390; 6(21):1-17.
 
نقش ابعاد شخصيت و راه هاي مقابله اي در بيماران ديابتي نوع 2
 
اسماعيل پور خليل,سودمند محسن,نظري محمدصادق
 
 
 

از آن جا که در درمان بيماران ديابتي به استفاده از برنامه هاي مراقبتي تاکيد مي شود و توجه به ويژگي هاي شخصيتي بيماران، در تبعيت آن ها از برنامه هاي مراقبتي موثر خواهد بود، اين پژوهش ابعاد شخصيت و راه هاي مقابله افراد مبتلا به ديابت نوع 2 را در مقايسه با افراد غيرديابتي بررسي کرده است. آزمودني هاي پژوهش را 60 نفر از بيماران ديابت نوع 2 و 60 نفر از ساير بيماران بيمارستان امام خميني (ره) اردبيل تشکيل دادند که با رعايت معيارهاي ورود و خروج در مطالعه، انتخاب و بر اساس سن و جنسيت همتا شده بودند. براي گردآوري داده ها از پرسشنامه تجديدنظر شده شخصيت آيزنک (EPQ-R) و پرسشنامه راه هاي مقابله فولکمن و لازاروس (WCQ)، و براي تحليل داده ها از روش تحليل مميز استفاده شد. نتايج نشان داد که بين دو گروه از نظر ابعاد شخصيت و راه هاي مقابله با استرس، تفاوت هاي معني داري وجود دارد و تابع تشخيصي حاصل از ترکيب خطي راه هاي مقابله و ابعاد شخصيتي مي تواند 87.9 درصد اختلاف بين مبتلايان ديابت نوع 2 و افراد غيرديابتي را تبيين کنند. بر اساس نتايج اين تحقيق، مي توان با مدنظر قرار دادن ويژگي هاي روان رنجورخويي، روان پريش خويي و سطح پايين برون گرايي، همچنين غالب بودن مقابله هيجان مدار در بيماران ديابتي نوع 2، برنامه هاي مراقبتي مناسبي را تهيه کرد.

 
كليد واژه: ديابت نوع 2، برون گرايي، روان رنجورخويي، روان پريش خويي، راه هاي مقابله
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) بهار 1390; 6(21):19-42.
 
تيپ هاي انگيزش يادگيري دانشجويان دانشگاه تبريز: مقايسه عملکرد شناختي، عاطفي و اجتماعي دانشجويان
 
بدري گرگري رحيم,مرادي صمد,حسين پور حامد
 
 
 

اين پژوهش نيمرخ هاي انگيزشي دانشجويان و تفاوت نيمرخ گروه هاي مختلف را از نظر عملکرد شناختي، عاطفي و اجتماعي مورد مطالعه قرار داد. جامعه آماري پژوهش دانشجويان دانشگاه تبريز بودند. 370 دانشجو از دانشکده هاي مختلف با روش نمونه گيري تصادفي چندمرحله اي انتخاب شدند. پرسشنامه انگيزش تحصيلي، پرسشنامه اهداف جامعه پسند، مقياس نگرش کلاسي و پرسشنامه راهبردهاي يادگيري به منظور جمع آوري اطلاعات استفاده شد. براي تحليل داده ها از روش تحليل خوشه اي سلسله مراتبي، تـحليل واريانس چـندمتغيره (MNOVA) و آزمون تعقيبي استفاده شد. نتايج پژوهش، چهار گروه از دانشجويان: (الف) داراي جهت گيري انگيزش دروني (ب) داراي جهت گيري هاي دروني و درون فکني شده (ج) جهت گيري انگيزشي چندگانه بالا (د) جهت گيري بي انگيزشي را شناسايي کرد. از طرفي نتايج پژوهش نشان داد که دانشجويان خوشه «انگيزش چندگانه» از لحاظ شناختي، عاطفي و اجتماعي نسبت به سه گروه ديگر، عملکرد سازگارانه تري دارند.

 
كليد واژه: تحليل مبتني بر شخص، جهت گيري هاي انگيزشي، بازده شناختي ـ عاطفي ـ اجتماعي، تحليل خوشه اي سلسله مراتبي، انگيزش دروني و انگيزش مهار شده
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) بهار 1390; 6(21):43-60.
 
بررسي نقش تعديل کننده خودکارآمدي بر رابطه بين ناگويي هيجاني، شدت درد و ناتواني ناشي از درد در بيماران مبتلا به درد مزمن
 
بشارت محمدعلي,كوچي صديقه,دهقاني محسن,فراهاني حجت اله,مومن زاده سيروس
 
 
 

پژوهش حاضر با هدف بررسي نقش تعديل کننده خودکارآمدي بر رابطه بين ناگويي هيجاني، شدت درد و ناتواني ناشي از درد در بيماران مبتلا به درد مزمن انجام گرفت. 100 آزمودني (67 زن و 33 مرد) در اين پژوهش شرکت کردند. از شرکت کنندگان خواسته شد که مقياس هاي ناگويي هيجاني تورنتو (TAS-20)، پرسشنامه خودکارآمدي درد مزمن (CPSEQ)، مقياس ديداري شدت درد (VAS) و پرسشنامه ناتواني ناشي از درد (PDQ) را تکميل کنند. داده ها با استفاده از روش تحليل رگرسيون تحليل شد. نتايج پژوهش نشان داد که خودکارآمدي در رابطه بين ناگويي هيجاني، شدت درد و ناتواني ناشي از درد نقش تعديل کننده دارد. بر اساس نتايج اين پژوهش مي توان نتيجه گرفت که رابطه بين ناگويي هيجاني، شدت درد و ناتواني ناشي از درد در بيماران مبتلا به درد مزمن تحت تاثير نقش تعديل کننده خودکارآمدي قرار دارد.

 
كليد واژه: ناگويي هيجاني، خودکارآمدي، شدت درد، ناتواني ناشي از درد، درد مزمن
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) بهار 1390; 6(21):77-97.
 
ساخت عاملي پرسشنامه سبك هاي دفاعي (DSQ-40) در نمونه هاي غيرباليني ايراني
 
حيدري نسب ليلا,شعيري محمدرضا
 
 
 

پرسشنامه سبك هاي دفاعي توسط باند (1983) و سپس آندروز و همكاران (1993) بر روي نمونه هاي باليني و غيرباليني وارسي هاي متعددي را تاكنون پشت سر نهاده است. يكي از موارد مرتبط با اين وارسي ها، تحليل عاملي مي باشد. بر اساس نتايج تحقيقات مختلف در كشورهاي متعدد، اين پرسشنامه در كشورهاي متعدد همنوا نبوده و در عين برخورداري از شباهت ها داراي نوساناتي در نتايج نهائي بوده است. هدف مطالعه فعلي تحليل عاملي مربوط به پرسشنامه سبك هاي دفاعي بر روي نمونه هاي دانش آموزي (n=666) و دانشحويي (n=401) به منظور كشف تعداد سبك هاي دفاعي در آنان مي باشد. نتايج به دست آمده در تحليل هاي عاملي ياد شده در دو گروه به طور مجزا و در كل نمونه (1067 نفر) با توجه به تحليل عاملي اكتشافي و موازي، بيانگر وجود سه عامل بوده است. گرچه دفاع هاي لانه گزيده در هر سبك با داده هاي اوليه آندروز و همكاران (1993) و نيز ساير محققان تفاوت هاي را دارد اما به طور كلي يافته هاي تحقيقي از نتايج اين مطالعه حمايت مي كند.

 
كليد واژه: سبک هاي دفاعي، سبک رشديافته، سبک روان آزرده وار، سبک رشد نايافته
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) بهار 1390; 6(21):61-76.
 
بررسي نقش عامل هاي شخصيتي در پيش بيني تحول اخلاقي و ميزان نوع دوستي
 
بيرامي منصور,پوراسمعلي اصغر,صالحي حيدرآباد مجتبي,عندليب كورايم مرتضي
 
 
 

هدف پژوهش حاضر پيش بيني تحول اخلاقي و ميزان نوعدوستي دانشجويان دانشگاه محقق اردبيلي بر اساس عامل هاي شخصيتي بود. به اين منظور 208 نفر (88 پسر و 120 دختر) از دانشجويان کارشناسي دانشگاه محقق اردبيلي به روش نمونه گيري تصادفي ـ نسبتي، انتخاب شدند. براي گردآوري اطلاعات از پرسشنامه هاي جمعيت شناختي، پنج عامل شخصيتي (NEO-FFI) و پرسشنامه هاي تحول اخلاقي و نوعدوستي «ما»، استفاده شد. داده ها به کمک نرم افزار SPSS17 و با استفاده از شاخص هاي آمار توصيفي و رگرسيون همزمان، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
نتايج رگرسيون همزمان نشان داد که که از بين پنج عامل شخصيتي دو بعد روان رنجور خويي (به طور منفي) و انعطاف پذيري (به طور مثبت) سهم معني داري در پيش بيني تحول اخلاقي دارند، و در ادامه نتايج رگرسيون همزمان نشان داد که که از بين پنج عامل شخصيتي تنها بعد وجداني بودن قادر به پيش بيني ميزان نوع دوستي دانشجويان مي باشد.

 
كليد واژه: عوامل شخصيتي، تحول اخلاقي، نوع دوستي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) بهار 1390; 6(21):99-128.
 
نقش روان رنجورگرايي در تاثير استرس بر توجه انتخابي بينايي
 
شهسواراني اميرمحمد,رسول زاده طباطبايي سيدكاظم,عشايري حسن,ستاري كلثوم
 
 
 

در پژوهش حاضر، هدف تعيين تاثير استرس بر توجه انتخابي بينايي با در نظر گرفتن نقش عامل شخصيتي روان رنجورگرايي (N) بود. به اين منظور تعداد 60 نفر دانشجوي پسر به صورت نمونه گيري چندمرحله اي و با رعايت متغيرهاي کنترل غربالگري عصب روانشناختي از دانشجويان دانشگاه هاي شهر تهران انتخاب شدند (دو گروه آزمايشي و يک گروه کنترل؛ هر گروه 20 نفر). آزمودني هاي گروه هاي آزمايشي که از نظر افراشتگي در عامل N با هم متفاوت بودند، پس از انجام تکاليف استرس زاي شناختي مورد آزمايش توجه انتخابي و متمرکز بينايي قرار گرفتند. توجه انتخابي و متمرکز بينايي آزمودني هاي گروه کنترل بدون انجام اين تکاليف سنجيده شد. شاخص هاي سنجش توجه بينايي تعداد خطاهاي شمارش و خطاهاي طبقه بندي آزمودني ها بود. داده ها با استفاده از تحليل واريانس يکراهه (ANOVA) مورد تحليل قرار گرفتند. نتايج پژوهش نشان دادند که استرس بـه افـزايش معـنادار خـطاي شمارش و خـطاي طبقه بنـدي منجر مي شود (p<0.001) و عامل روان رنجورگرايي (N) نيز به افزايش بيشتر خطاي شمارش و خطاي طبقه بندي (p<0.0001) در آزمودني ها منجر مي شود. نتايج پژوهش حاصل نشان دهنده اين است که استرس به کاهش توجه انتخابي و متمرکز بينايي به محرک هاي خنثي در افراد منجر مي شود و عامل روان رنجورگرايي (N) نيز اين اثر منفي را تشديد مي کند.

 
كليد واژه: توجه انتخابي بينايي، استرس، شخصيت، نظريه پنج عاملي (FFM)، روان رنجورگرايي (N)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:11 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها