0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) زمستان 1388; 4(16):85-115.
 
نظريه ذهن: تحول و رويکردها
 
خانجاني زينب,هداوندخاني فاطمه
 
 
 

توانايي نسبت دادن حالت هاي ذهني يعني نيات، احساسات، خواسته ها و باورها به خود و ديگران و درک اين که حالات ذهني ديگران مي تواند متفاوت از حالات ذهني خود فرد باشد اصطلاحا نظريه ذهن يا اختصاراTOM  ناميده مي شود. امروزه نظريه ذهن براي اشاره به ظرفيت شناختي خاصي استفاده مي شود. بر پايه رشد اين ظرفيت شناختي است که رفتارهاي ديگران معني دار شده و قابل درک مي شوند. عنصر اساسي در نظريه ذهن درک عوامل هدفمندي رفتار و جهت دار بودن ادراک ديگران است. خاستگاه تکاملي نظريه ذهن به نخستيني هاي غيرانساني برمي گردد. نظريه ذهن احتمالا واکنشي انطباقي به تعاملات اجتماعي اوليه مي باشد (پريماک و وودراف، 1978). در سه دهه اخير پيشرفت ها و پژوهش هاي گسترده اي در زمينه تحول نظريه ذهن در کودکان نابهنجار، زيربناهاي عصبي فيزيولوژيکي آن در مغز و اکتشاف بخش هاي موثر در اين واکنش شناختي و نقش نورون هاي آيينه اي، هم چنين بررسي هايي در مورد نظريه هاي مختلف در اين حيطه مهم تحولي صورت گرفته است. به دنبال تحقيقات گسترده در زمينه تحول بهنجار نظريه ذهن، بخش آسيب شناسي نظريه ذهن نيز به سرعت رو به گسترش بوده و هر روز با نتايج چشم گيري در مورد نقص هاي نظريه ذهن در افراد مبتلا به اسکيزوفرني، اختلالات شخصيتي، کودکان اتيستيک، سندرم آسپرگر و غيره مواجه هستيم. در اين مقاله تلاش شده است بيشتر به بررسي تاريخچه نظريه ذهن، نظريه ذهن به عنوان ابزاري براي سازگاري با پيچيدگي هاي اجتماعي، رويکردهاي نظري مختلف در زمينه نظريه ذهن، مراحل مختلف تحول نظريه ذهن در کودکان بهنجار، مکانيزم هاي مغزي نظريه ذهن، ارتباط نظريه ذهن با ساير توانايي ها پرداخته شود.

 
كليد واژه: نظريه ذهن، تحول بهنجار کودک، رويکردهاي نظري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) زمستان 1388; 4(16):117-153.
 
مدل يابي روابط ساختاري بين صفات شخصيت، سبك هاي مقابله با تنيدگي و بهزيستي ذهني دانشجويان دختر و پسر
 
خدايي علي,شكري اميد
 
 
 

هدف پژوهش حاضر بررسي روابط بين صفات شخصيت، سبك هاي مقابله و بهزيستي ذهني در دانشجويان دختر و پسر بود. 446 دانشجو (167 پسر و 279 دختر) به فهرست پنج عاملBFI) ؛ جان، دوناهو و كنتل، 1991)، نسخه كوتاه فهرست مقابله با موقعيت هاي تنيدگي زاCISS) ؛ اندلر و پاركر، 1990) و مقياس هاي بهزيستي ذهني پاسخ دادند. به منظور بررسي تفاوت هاي جنسيتي در صفات شخصيت، سبك هاي مقابله با تنيدگي و مقياس هاي بهزيستي ذهني از تحليل واريانس چند متغيري و به منظور ارزيابي روابط بين متغيرهاي مکنون و اندازه گيري شده در الگوي مفهومي، از مدل يابي معادلات ساختاري استفاده شد. نتايج MANOVA نشان داد كه به طور كلي، بين دو جنس از نظر عامل هاي برون گرايي و روان رنجورخويي، سبك هاي مقابله مساله مدار، هيجان مدار و اجتنابي و مقياس هاي عاطفه مثبت، عاطفه منفي و رضايت از زندگي تفاوت معنادار بود. نتايج SEM نشان داد كه بهزيستي ذهني بالا از طريق نمرات بالا در عامل برون گرايي و نمرات پايين در عامل روان رنجورخويي و سبك مقابله هيجان مدار، پيش بيني شد. همچنين، نتايج نشان داد كه رابطه بين عامل هاي برون گرايي و روان رنجورخويي تنها از طريق سبک مقابله هيجان مدار ميانجي گري شد. در اين الگو، تمام وزن هاي رگرسيوني از نظر آماري معنادار بوده و متغيرهاي پيش بيني کننده الگو، 0.85 از واريانس بهزيستي ذهني را تبيين کردند. نتايج پژوهش حاضر، ضرورت بازشناسي نقش ويژگي هاي شخصيتي و متغير جمعيت شناختي جنسيت را در پيش بيني بهزيستي ذهني دانشجويان مورد تاكيد قرار مي دهد. تلويحات يافته هاي پژوهش حاضر براي روان شناسان سلامت بحث مي شود.

 
كليد واژه: برون گرايي، روان رنجورخويي، سبک هاي مقابله، بهزيستي ذهني، مدل يابي معادلات ساختاري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 

 7 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) زمستان 1388; 4(16):155-184.
 
بررسي يک مدل پيشنهادي براي پيشايندها و پيامدهاي گذشت در ازدواج
 
خجسته مهر رضا,کرايي امين,رجبي غلام رضا
 
 
 

هدف پژوهش حاضر، پيشنهاد مدلي از پيشايندها و پيامدهاي مهم گذشت در جهت شناخت بهتر و کامل تر مفهوم گذشت مي باشد. نمونه مورد مطالعه در اين پژوهش شامل 245 نفر مرد و 247 نفر زن بودند که از بين والدين دانش آموزان دبيرستاني شهر اهواز با روش تصادفي چند مرحله اي انتخاب شدند. ابزارهاي مورد استفاده در اين پژوهش شامل مقياس گذشت صفت(TFS) ، مقياس اسناد ارتباطي(RAM) ، شاخص کيفيت ازدواج(QMI) ، مقياس صفات همدلي باتسو (BEA)، خرده مقياس نگرش مذهبي پرسشنامه رضايت زناشويي انريچ(ENRICH) ، پرسشنامه سلامت عمومي (GHQ) و خرده مقياس خشم فهرست تجديدنظر شده علائم رواني SCL90-R مي باشند. براي ارزيابي مدل پيشنهادي از روش الگويابي معادلات ساختاري (SEM) و بر اساس نرم افزار AMOS ويرايش 7 استفاده شد. مدل ارزيابي شده از شاخص هاي برازندگي خوبي برخوردار بود. بر اساس نتايج مدل معادلات ساختاري کيفيت مثبت زناشويي هم به صورت مستقيم و هم غيرمستقيم از طريق اسنادهاي علي و مسووليت پذيري باعث افزايش گذشت مي شود. اسنادهاي علي نيز به صورت غيرمستقيم و از طريق اسنادهاي مسووليت و همدلي موجب ارتقاي گذشت مي شود. اسنادهاي مسووليت نيز به صورت مستقيم و غيرمستقيم به واسطه همدلي باعث افزايش گذشت مي شود. همدلي نيز به صورت مستقيم باعث افزايش گذشت مي شود. نگرش هاي مذهبي نيز به صورت مستقيم و غيرمستقيم از طريق اسنادهاي مسووليت باعث ارتقاي گذشت مي شود. گذشت نيز باعث افزايش سلامت رواني و کاهش پرخاشگري در ميان همسران مي شود. مضامين درماني و آموزشي نتايج و مدل ارائه شده توسط پژوهش حاضر به تفصيل مورد بحث قرار گرفته است.

 
كليد واژه: گذشت، کيفيت زناشويي، همدلي، نگرش مذهبي، پرخاشگري و ازدواج
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 8 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) زمستان 1388; 4(16):185-201.
 
نقش باورهاي معرفت شناختي، سبک هاي تفکر، راهبردهاي يادگيري در عملکرد تحصيلي دانشجويان
 
رضايي اكبر*
 
* گروه روانشناسي، دانشگاه پيام نور، مركز تبريز
 
 

پژوهش حاضر با هدف بررسي ارتباط بين باورهاي معرفت شناختي، سبک هاي تفکر و راهبردهاي يادگيري با عملکرد تحصيلي دانشجويان علوم انساني دانشگاه پيام نور اجرا شد. به همين منظور تعداد 231 نفر از دانشجويان روانشناسي، علوم تربيتي و علوم اجتماعي دانشگاه پيام نور مرکز تبريز با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي تک مرحله اي به شيوه تصادفي انتخاب شدند. ابزارهاي اندازه گيري مورد استفاده در اين پژوهش عبارتند از: (1) پرسشنامه باورهاي معرفت شناختي (شومر، 1990)، (2) پرسشنامه سبک هاي تفکر (استرنبرگ، 1997)، و (3) پرسشنامه راهبردهاي يادگيري (پينتريچ و دي گروت، 1990). در اين پژوهش معدل دانشجويان به عنوان شاخص عملکرد تحصيلي در نظر گرفته شد و تحليل رگرسيون چندگانه و آزمون همبستگي پيرسون براي تحليل داده ها استفاده شد. نتايج نشان داد که دو متغير باورهاي معرفت شناختي دانش ساده. قطعي و راهبردهاي يادگيري خودنظم دهي پيش بيني کننده هاي معني داري براي عملکرد تحصيلي هستند. از اين دو متغير، باورهاي معرفت شناختي دانش ساده. قطعي ارزش بتاي بالاتري در مقايسه با راهبردهاي يادگيري خودنظم دهي داشت. بقيه متغيرها پيش بيني کننده معني داري نبودند. هر چند که برخي متغيرها، از جمله باورهاي معرفت شناختي يادگيري سريع. ثابت و سبک تفکر قانونگذارانه ارتباط منفي معني داري با عملکرد تحصيلي داشتتند. با اين حال، وارد معادله رگرسيون نشدند. اين احتمال وجود دارد که اين متغيرها به طور غيرمستقيم از طريق تاثيرگذاري بر ساير متغيرها عملکرد تحصيلي را تحت تاثير قرار مي دهند.

 
كليد واژه: باورهاي معرفت شناختي، سبک هاي تفکر، راهبردهاي يادگيري، عملکرد تحصيلي، دانشجويان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 9 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) زمستان 1388; 4(16):203-226.
 
مقايسه اثر القا خشم، غم و شادي در اسنادهاي علي
 
عريضي حميدرضا,خياطان فلور
 
 
 مطالعه تاثير القا شده غم، خشم و شادي بر نظام اسنادي افراد موضوع پژوهش حاضر مي باشد. تصور مي شود که خلق مثبت بيش از خلق منفي سبب ايجاد اسنادهاي مثبت و خشم بيش از خلق منفي سبب اسنادهاي شخصي مي گردد. 120 نفر از دانشجويان که به صورت طبقه اي متناسب با حجم از دانشکده هاي مختلف دانشگاه اصفهان انتخاب گرديده بودند در جلسات القا خلق شامل ترکيبي از فيلم و يادآوري خاطرات شرکت کرده و سپس به پرسشنامه مقياس بعد اسنادي تجديدنظر شده (مک اولي، دوکان و راسل، 1992) پاسخ دادند. براي تحليل يافته ها از t گروهاي مستقل، تحليل واريانس چند متغيره و تک متغيره و ضرائب همبستگي دروني ابزارها استفاده گرديد. يافته ها نشان داد که افراد در حال خوش قضاوت مثبت تري راجع به افراد هدف مي انجامد و در حال ناخوش به ملامت رفتارهاي نامطلوب افراد هدف مي پردازند که با اين حال کمتر از خشم به اسناد شخصي مي انجامد. يافته هاي پژوهش حاضر را مي توان در جهت رد نظريه پالايش رواني فرويد مورد استفاده قرار داد زيرا خشم نه به پالايش بلکه به ويراني و فروپاشي اسنادهاي مثبت مي انجامد که بـه صورت مارپيچي باعث تـزايد خشم مي گردد.
 
كليد واژه: خشم، غم، شادي، اسنادهاي ملي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 

 10 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) زمستان 1388; 4(16):227-246.
 
ساختار عاملي نسخه ايراني پرسشنامه طرحواره يانگ - فرم 232 سوالي در يك نمونه غيرباليني
 
فتي لادن*,موتابي فرشته,دابسون كيت,مولودي رضا,ضيايي كاوه
 
* دانشگاه علوم پزشكي ايران
 
 

هدف اصلي مطالعه حاضر بررسي روايي سازه نسخه ايراني پرسشنامه طرحواره يانگ- فرم 232 ماده اي مي باشد. 824 دانشجوي مقطع کارشناسي به پرسشنامه طرحواره يانگ پاسخ دادند. 671 نفر از اين دانشجويان، پرسشنامه افسردگي بک، پرسشنامه اضطراب بک و پرسشنامه سلامت رواني را نيز كامل كردند. تحليل مولفه هاي اصلي با چرخش ابليمين، 13 عامل قابل تفسير را نشان دادند. اين 13 عامل از همساني دروني و پايايي آزمون - بازآزمون رضايت بخشي برخوردار بودند. همچنين، عامل هاي استخراج شده به طور مستقيم و معني داري با نمرات افسردگي، اضطراب و سلامت رواني ارتباط داشتند كه حاكي از روايي همگرايي پرسشنامه طرحواره يانگ است. نتايج اين مطالعه شواهد اوليه را در مورد روايي و پايايي رضايت بخش پرسشنامه طرحواره يانگ در جمعيت غيرباليني فراهم مي كند. اما، مطالعات آينده بايد ويژگي هاي روانسنجي اين پرسشنامه را در جمعيت باليني مورد بررسي قرار دهند.

 
كليد واژه: طرحواره، ساختار عاملي، روايي، پايايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) پاييز 1388; 4(15):1-21.
 
اهداف پيشرفت دانش آموزان ناشنوا: تحليل مبتني بر شخص
 
بدري گرگري رحيم,بيرامي منصور
 
 
 

اين پژوهش، نيمرخ انگيزشي دانش آموزان ناشنوا و تفاوت نيمرخ گروه هاي مختلف را از نظر توانايي هاي فراشناختي مورد مطالعه قرار داد. جامعه آماري پژوهش دانش آموزان ناشنواي شهر تبريز بودند. 78 نفر از دانش آموزان (30 دانش آموز دختر و 48 دانش آموز پسر) با روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي نسبتي انتخاب شدند. پرسشنامه هاي هدف گرايي تحصيلي و ادراک دانش آموزان از توانايي فراشناختي خود به منظور جمع آوري اطلاعات استفاده شد. براي گروه بندي دانش آموزان، روش هاي آماري تحليل خوشه اي سلسله - مراتبي و تحليل تابع تشخيص به کار رفت. نتايج پژوهش سـه گروه از دانش آموزان: (الف) خوشه دانش آموزان هـدف گرايي پيشرفت پايين (ب) خوشه دانش آموزان چيرگي - هدف و گرايش - عملکرد متوسط (ج) خوشه اهداف چندگانه را شناسايي کرد. نتايج ديگر پژوهش نشان داد که دانش آموزان ناشنواي خوشه «اهداف چندگانه» از لحاظ توانايي فراشناختي با دو گروه دانش آموزان «هدف پيشرفت پايين» و گروه «چيرگي - هدف و گرايش - عملکرد متوسط» تفاوت معني داري دارند.

 
كليد واژه: اهداف پيشرفت، توانايي فراشناختي، دانش آموزان ناشنوا، تحليل مبتني بر شخص
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) پاييز 1388; 4(15):23-42.
 
تعيين اثربخشي درمان نوروفيدبک مبتني بر الکتروآنسفالوگرافي کمي در مقايسه با درمان دارويي در کاهش علائم اختلال وسواس فکري ـ عملي
 
برزگري ليلي,يعقوبي حميد
 
 
 

هدف اصلي پژوهش حاضر، تعيين اثربخشي درمان نوروفيدبک مبتني بر الکتروآنسفالوگرافي کمي در مقايسه با درمان دارويي در کاهش نشانگان وسواس فکري - عملي است. 12 بيمار (وسواس فکري - عملي) از مرکز آتيه در شهر تهران انتخاب شدند و به صورت تصادفي در 3 موقعيت نوروفيدبک، درمان دارويي و ليست انتطار قرار گرفتند. بيماران با استفاده از پرسشنامه پادوا ارزيابي شدند. اين پرسشنامه براي کليه بيماران به صورت پيش آزمون و پس آزمون به فاصله 10 هفته اجرا شد.
نتايج اين پژوهش با استفاده از تحليل آماري کروسکال - واليس تفاضل نشان داد که تفاوت معناداري بين گروه هاي درماني وجود دارد. استفاده از تحليل آماري يو - من ويتني نيز نشان داد که درمان دارويي و درمان نوروفيدبک در کاهش علائم وسواس فکري و وسواس عملي تاثير يکساني دارند. در کل مي توان نتيجه گرفت که از نوروفيدبک مي توان به عنوان وجه درماني جديد اختلال وسواس فکري - عملي استفاده کرد.

 
كليد واژه: نوروفيدبک، دارو (مهارکننده هاي اختصاصي بازجذب سروتونين)، اختلال وسواس فکري - عملي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) پاييز 1388; 4(15):43-64.
 
مقايسه اختلالات شخصيتي در زندانيان وابسته به مواد، زندانيان غيروابسته به مواد و آزمودني هاي بهنجار
 
بيرامي منصور,واحدي حسين,اسمعلي احمد,رضايي رسول
 
 
 

روانشناسان معتقدند كه بين شخصيت، و رفتارهاي جنايي و وابستگي به مواد رابطه وجود دارد. هدف اين پژوهش بررسي اختلالات شخصيتي مرتبط با رفتارهاي جنايي و وابستگي به مواد در افراد مجرم غير وابسته به مواد و افراد مجرم وابسته به مواد و مقايسه آنها با افراد عادي است. يافتن اين مساله که آيا ارتباط هايي بين مقياس هاي شخصيتي افراد مجرم غيروابسته به مواد و وابسته به مواد وجود دارد و اينکه در صورت وجود، کدام يک از اختلالات را شامل مي شود، عواملي است كه پژوهش به قصد دستيابي به آنها صورت گرفت. روش اين پژوهش از نوع توصيفي - مقايسه اي است که در آن نمونه اي شامل 150 نفر از مجرمين زنداني غيروابسته به مواد، مجرم وابسته به مواد در زندان تبريز و يك گروه از افراد عادي (50 نفر در هر گروه) که از نظر ويژگي هاي جمعيت شناختي با آنها همتاسازي شدند انتخاب گرديدند. داده ها به كمك پرسشنامه در دو بخش اطلاعات دموگرافيكي و پرسشنامه شخصيتي ميلون، جمع آوري گرديد. نتايج حاصل از تحليل واريانس نشان داد که در مقياس اسکيزوئيد بين گروه زنداني وابسته به مواد و بهنجار و همچنين با زنداني غيروابسته به مواد تفاوت وجود دارد. در مقياس اجتنابي بين گروه زنداني وابسته به مواد و بهنجار تفاوت وجود دارد. در مقياس نمايشي بين گروه زنداني غيروابسته به مواد با آزمودني هاي بهنجار و همچنين با زنداني وابسته به مواد تفاوت وجود دارد. در مقياس هاي خود شيفته، ضد اجتماعي، آزارگري، وابسته، منفعل و خود آزارگر بين دو گروه زنداني وابسته به مواد و غيروابسته به مواد با گروه بهنجار تفاوت وجود دارد.

 
كليد واژه: اختلالات شخصيت، مجرم، وابستگي به مواد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) پاييز 1388; 4(15):85-102.
 
رابطه شدت علائم مشکلات هيجاني و مسايل رفتاري با نحوه ترسيم آدمک در کودکان پيش دبستاني
 
خسروي معصومه,بيگدلي ايمان اله,خدادادي ليلا
 
 
 

نقاشي به عنوان وسيله اي ارزنده و مهم براي رشد و پرورش استعدادها و خلاقيت و همچنين براي سنجش ابعاد مختلف عاطفي، هيجاني، رفتاري و هوش کودکان مورد توجه قرار گرفته است. از اين رو اين پژوهش به منظور بررسي رابطه شدت علائم مشکلات هيجاني و مسايل رفتاري با نحوه ترسيم آدمک در گروهي از کودکان پيش دبستاني شهر شيراز انجام گرفت. روش پژوهش از نوع همبستگي بود. گروه نمونه، 100 کودک پنج ساله (50 پسر، 50 دختر) را که در پيش دبستاني هاي شهر شيراز آموزش مي ديدند شامل مي شدند. آنان از طريق نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي انتخاب و بررسي شدند. مربيان آنان پرسشنامه مشکلات هيجاني و رفتاري (SDQ) را تکميل کردند و هر يک از کودکان مطابق با تست آدمک گوديناف يک آدمک نقاشي کردند. جهت تحليل داده ها از همبستگي پيرسون و آزمون Z فيشر استفاده گرديد. نتايج به دست آمده از تحليل داده ها نشان داد که بين نحوه ترسيم آدمک با مشکلات هيجاني و رفتاري کودکان رابطه معنادار و معکوس آماري وجود دارد. نتايج آزمون Z فيشر، تفاوت معنادار اين متغيرها را در بين دختران و پسران نشان نـداد. لذا اينطور نتيجه گرفته مي شود که نقاشي هاي کودکان مي توانند نشان دهنده مشکلات هيجاني و مسايل رفتاري آنان باشند.

 
كليد واژه: مشکلات هيجاني، مسايل رفتاري، کودکان پيش دبستاني، نحوه ترسيم آدمک
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) پاييز 1388; 4(15):103-131.
 
مقايسه اثربخشي درمان شناختي - رفتاري گروهي و مواجهه درماني در اختلال اضطراب اجتماعي
 
داداش زاده حسين*,يزدان دوست رخساره,غرايي بنفشه,اصغرنژاد علي اصغر
 
* دانشگاه علوم پزشكي تبريز، گروه روانپزشكي
 
 

هدف از اين پژوهش مقايسه اثربخشي درمان شناختي - رفتاري گروهي و مواجهه درماني در کاهش شدت علايم اختلال اضطراب اجتماعي و بررسي تاثير اين دو روش درماني در کاهش ميزان اضطراب کلي و افـسردگي همراه اين اختلال مي باشد. در قالب يک طرح تجربي پيش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل، آزمودني هاي پژوهش شامل 24 نفر دانشجوي دوره کارشناسي رشته هاي مختلف دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي ايران بودند که تشخيص اختلال اضطراب اجتماعي داشتند و ابتدا به روش نمونه گيري در دسترس انتخاب و سپس به روش تصادفي به سه گروه 8 نفري (درمان شناختي - رفتاري گروهي، مواجهه درماني، و گروه کنترل ليست انتظار) اختصاص داده شدند. درمان شناختي - رفتاري گروهي و مواجهه درماني به مدت 12 جلسه و مطابق کتابچه راهنماي استاندارد براي آزمودني ها اجرا شد و گروه ليست انتظار هيچ نوع درمان دريافت نکردند. داده هاي پژوهش با استفاده از پرسشنامه فوبي اجتماعي (SPIN)، پرسشنامه اضطراب بک (BAI)، و پرسشنامه افسردگي بک نسخه  (BDI-II) 2جمع آوري شدند و براي تحليل داده ها از فراواني، درصد، ميانگين و انحراف معيار و تحليل کوواريانس استفاده شد. نتايج نشان داد که درمان شناختي - رفتاري گروهي از لحاظ اثر بخشي بر کاهش شدت اختلال اضطراب اجتماعي تفاوت معني داري با مواجهه درماني ندارد (0.84=(P. همچنين نتايج نشان داد درمان شناختي - رفتاري گروهي و مواجهه درماني، هر دو در مقايسه با گروه کنترل ليست انتظار به طور معني داري منجر به کاهش ميزان اضطراب کلي در اختلال اضطراب اجتماعي مي شوند (P=0.002). معلوم شد اين دو روش درماني ميزان افسردگي افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعي را در مقايسه با گروه كنترل ليست انتظار کاهش مي دهند (به ترتيب P=0.001 و P=0.013)، اما در مقايسه با همديگر تفاوت معني داري ندارند (P=0.84). درمان شناختي - رفتاري گروهي و مواجهه درماني از لحاظ اثربخشي کلي در اختلال اضطراب اجتماعي تفاوت معني داري با هم ندارند، و در اثر اين دو درمان از ميزان اضطراب و افسردگي افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعي کاسته مي شود.

 
كليد واژه: اختلال اضطراب اجتماعي، درمان شناختي - رفتاري گروهي، مواجهه درماني، اضطراب کلي، افسردگي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

8 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) پاييز 1388; 4(15):153-173.
 
بررسي رابطه بين مدت مصرف و ترك در سوگيري توجه نسبت به محرك هاي وسوسه انگيز مربوط به مواد افيوني
 
گروسي فرشي ميرتقي,محمودعليلو مجيد,ارجمندقجور كيومرث*
 
* دانشگاه تبريز
 
 

يکي از بحث هاي نظري عمده در رابطه با سوءمصرف و وابستگي به مواد افيوني، سوگيري توجه نسبت به محرک هاي مربوط به مواد افيوني مي باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسي رابطه بين مدت مصرف و ترک در سوگيري توجه نسبت به محرک هاي وسوسه انگيز مربوط به مواد افيوني در دو گروه از افراد وابسته به مواد افيوني و ترک کرده بود. طرح پژوهش حاضر از نوع علي - مقايسه اي مي باشد. بدين منظور، 30 فرد وابسته به مواد افيوني و 30 فرد ترک کرده انتخاب شدند و هر دو گروه از لحاظ متغيرهاي جمعيت شناختي همتاسازي شده و توسط آزمايه «پروب دات» مورد ارزيابي قرار گرفتند. نتايج بر اساس ضريب همبستگي پيرسون مورد تحليل قرار گرفت. نتايج حاکي از آن بود که بين مدت مصرف و ترک مواد و سوگيري توجه نسبت به محرک هاي مربوط به مواد در حالت ارايه کلمات به مدت 500 هزارم ثانيه، رابطه وجود دارد، طوري که با افزايش مدت مصرف، افراد وابسته به مواد افيوني، سوگيري توجه بيشتري نشان مي دهند و زمان واکنش در آن ها بيشتر است و بالعکس با افزايش مدت ترک در افراد ترک کرده از ميزان سوگيري توجه کاسته مي شود و زمان واکنش در آن ها کمتر از گروه وابسته به مواد افيوني مي باشد.

 
كليد واژه: وابستگي به مواد، سوگيري توجه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) تابستان 1388; 4(14):1-22.
 
بررسي تحول حافظه كاري در كودكان 7-5 ساله
 
الهي طاهره,آزادفلاح پرويز,فتحي آشتياني علي,پورحسين رضا
 
 
 

در اين مقاله تحول حافظه کاري در کودکان 5 تا 7 ساله (پيش دبستاني تا پايه دوم ابتدايي) بررسي شد. براي سنجش مدار آوايي از تکليف فراخناي ارقام مستقيم، مولفه ديداري - فضايي از فراخناي Corsi و براي سنجش مجري مرکزي از تکاليف فراخناي ارقام وارونه، فراخناي شمارش و آزمون استروپ ماه - خورشيد استفاده شد. نمونه تحقيق شامل 90 کودک (در هر پايه 30 نفر) با ميانگين هوشي 106-105 بود. تحليل داده ها با استفاده از آزمون تحليل واريانس يکراهه و آزمون تعقيبي توکي نشان داد که تفاوت گروه هاي پيش دبستاني - پايه اول و پيش دبستاني - پايه دوم در تکاليف فراخناي ارقام مستقيم، فراخنايCorsi ، فراخناي ارقام وارونه و فراخناي شمارش معنادار بود. در آزمون استروپ ماه - خورشيد هم تفاوت پيش دبستاني - پايه دوم معنادار بود. تفاوت پايه هاي اول و دوم فقط در فراخناي ارقام مستقيم و فراخناي شمارش معنادار بود. نتايج تحقيق نشان دهنده تحول تمام مولفه هاي حافظه کاري بود، به اين نکته هم بايد توجه داشت که سرعت تحول بخش ديداري - فضايي و بازدارندگي مجري مرکزي کمتر بود و با تمايز بيشتر گروه ها از هم معنادار مي شود.

 
كليد واژه: حافظه کاري، تحول، کودك
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) تابستان 1388; 4(14):23-48.
 
بررسي ويژگي هاي روانسنجي پرسشنامه استرس زندگي دانشجويي (SSI) در دانشجويان دانشگاه تبريز
 
بخشي پور عباس,بيرامي منصور,اسماعيل پور خليل
 
 
 

هدف مطالعه حاضر بررسي ويژگي هاي روانسنجي پرسشنامه استرس زندگي دانشجوييSSI) ؛ گادزيلا، 1991)، يعني پايايي، روايي، تاييد ساختار عاملي آن در جمعيت دانشجويي دانشگاه تبريز بود. SSI يک پرسشنامه خودسنجي 51 ماده اي است که از آن علاوه بر يک نمره کلي استرس، نمره هايي براي منابع استرس و واکنش به استرس به دست مي آيد. همچنين براي بخش منابع، پنج خرده مقياس ناکامي، تعارض، فشار، تغييرات و قيود دروني و براي واکنش ها به استرس، چهار خرده مقياس فيزيولوژيکي، هيجاني، رفتاري و شناختي وجود دارد. براي اين منظور، 435 دانشجو (با ميانگين سني 20.35 و انحراف معيار 2.2) به شيوه نـمونه گيري طبقه اي نسبتي انتخاب شدند که از اين تعداد 179 مرد و 256 زن بودند. اين دانشجويان پرسشنامه استرس زندگي دانشجويي (SSI) و پرسشنامه سلامت عمومي 28 ماده اي (GHQ-28) را تکميل کردند. پايايي از راه همساني دروني (ضريب آلفاي کرونباخ) براي مقياس کلي و دو خرده مقياس اصلي منابع و واکنش ها به ترتيب عبارت بودند از 0.91، 0.84 و 0.86. دامنه ضرايب پايايي براي 9 خرده مقياس فرعي از 0.58 (براي خرده مقياس قيود دروني) تا 0.84 (براي خرده مقياس ارزيابي - شناختي) قرار داشت. روايي همزمان از طريق همبستگي SSI و خرده مقياس هاي آن با GHQ-28 و خرده مقياس هاي آن برآورد شد که جز در خرده مقياس ارزيابي شناختي، از لحاظ آماري معني دار و در جهت تاييد فرضيه ها بود .(P<0.05) تفاوت ميانگين نمره هاي SSI و خرده مقياس هاي آن در دانشجويان داراي سطوح استرس خود گزارشي خفيف، متوسط و شديد نيز از لحاظ آماري معني دار و در جهت تاييد فرضيه ها بود .(P<0.05) روايي سازه SSI و خرده مقياس هاي آن از طريق تحليل عاملي تاييدي (CFA) برآورد گرديد. مدل کلي SSI و دو مدل منابع و واکنش ها از برازش بسيار عالي برخوردار بودند (با GFI به ترتيب 0.92، 0.098 و 1.00). دختران و پسران دانشجو در سطح استرس کلي و منابع استرس تفاوتي نداشتند اما در سطح واکنش به استرس، دختران نمره بالاتري به دست آوردند (P<0.01). ميانگين SSI و خرده مقياس هاي آن در دانشکده هاي مختلف از لحاظ آماري معني دار نبود. در مجموع مي توان نتيجه گرفت که SSI ابزاري روا و پايا براي سنجش استرس کلي، منابع استرس و واکنش در برابر استرس مي باشد.

 
كليد واژه: پرسشنامه استرس زندگي دانشجويي، سلامت عمومي، پايايي، روايي، تحليل عاملي تاييدي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) تابستان 1388; 4(14):63-87.
 
بررسي رابطه متغيرهاي باورهاي هوشي، عزت نفس و انگيزه پيشرفت با كارآفريني در دانشجويان دانشگاه پيام نور استان هاي آذربايجان شرقي و غربي
 
سرمدي محمدرضا,محبوبي طاهر,عبداله زاده حسن
 
 
 

هدف از انجام پژوهش حاضر تعيين رابطه متغيرهاي باور هوشي، عزت نفس و انگيزه پيشرفت با كارآفريني در دانشجويان دانشگاه پيام نور استان هاي آذربايجان شرقي و غربي مي باشد. تعداد نمونه برابر 848 نفر دانشجو، 450 نفر دانشجوي زن و 398 نفر دانشجوي مرد با روش نمونه گيري طبقه اي - تصادفي انتخاب شده بودند. براي تحليل داده ها عـلاوه بر روش هاي توصيفي ميانگين و انحراف معيار از ضريب همبستگي و رگرسيون چندگانه براي آزمون فرضيه ها استفاده شد. روش تحقيق از نوع توصيفي و به شيوه همبستگي انجام شده است. ابزارهاي پژوهش شامل پرسشنامه هاي باورهاي هوشي بابايي (1377)، عزت نفس كوپر اسميت (1976) انگيزه پيشرفت هرمانز (1970) و كارآفريني روبينسون و همكاران (1991) است. نتايج نشان داد كه همبستگي انگيزه پيشرفت با كارآفريني در سطح 0.01 معني دار است. همچنين همبستگي هاي عزت نفس و باورهاي هوشي با كارآفريني در سطح 0.01 معني دار مي باشد. نتايج تحليل رگرسيون نشان مي دهد كه متغيرهاي پيش بين اين پژوهش (باور هوشي، عزت - نفس و انگيزه پيشرفت) توانايي پيش بيني واريانس متغير ملاك (كارآفريني) را دارا هستند.

 
كليد واژه: كارآفريني، باورهاي هوشي، عزت - نفس، انگيزه پيشرفت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:26 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها