فصل ششم
وهّابيّت واتهام بدعت به مسلمانان
از زشتترين پديدهها در آيين وهّابيّت اين است كه هر چيزى كه با افكار آنان تطبيق نكند، آن را بدعت شمرده و شرك مىدانند كه در اين قسمت به بخشى از آن اشاره مىشود.
18 ـ بدعت شمردن مراسم ميلاد رسول اكرم صلىاللهعليهوآله
بن باز مفتى اعظم سابق سعودى مىنويسد:
لايجوز الأحتفال بمولد الرسول صلى اللّه عليه وسلّم ولاغيرِه؛ لأنّ ذلك من البدعِ المحدثةِ في الدين، لأنّ الرسولَ [ صلىاللهعليهوآله ] لميفعله ولاخلفاؤُه الراشدون ولاغيرُهم من الصحابةِ ـ رضي اللّه عنهم ـ ولاالتابعونَ لهم بإحسان في القرونِ المُفَضَّلةِ(1)؛ مراسم ميلاد پيامبر گرامى جايز نيست؛ چون بدعت در دين محسوب مىشود؛ زيرا رسول گرامى و خلفاى راشدين و صحابه و ديگر تابعين، چنين مراسمى را انجام نمىدادهاند.
(1) مجموع فتاوى و مقالات متنوعة، ج 1، ص 183، فتاوى اللجنة الدائمة للبحوث العلميّة والإفتاء، ج 3، ص 18.
(183)
19 ـ مراسم سوگوارى پيامبران و صالحان
هيئت دائم اِفتاى سعودى در پاسخ به سؤالى پيرامون مراسم سوگوارى مىنويسد:
لايجوز الإحتفالُ بمن مات من الأنبياءِ والصالحين ولا إحياءُ ذكراهم بالموالدِ و... لأنّ جميعَ ما ذُكرَ من البدعِ المُحْدَثَةِ في الدين و من وسائلِ الشرك(1)؛ مراسم سوگوارى براى پيامبران و صالحان و هم چنين مراسم بزرگداشت آنان جايز نيست و بدعت در دين و از وسايل شرك به حساب مىآيد.
20 ـ درود بر رسول اكرم (ص) قبل وبعد از اذان
هيئت دائم اِفتاى سعودى در پاسخ به سؤالى پيرامون درود و تحيّت بر پيامبر اكرم [ صلىاللهعليهوآله ] مىنويسد:
ذكرُ الصلاةِ والسلامِ على الرسولِ صلى اللّه عليه وسلّم قبل الأذان، وهكذا الجهرُ بها بعد الأذانِ، مع الأذانِ، من البدعِ المحدثة في الدين، وقد ثبت عن النبيّ صلى اللّه عليه وسلّم أنّه قال: «من أحْدَثَ في أمرِنا هذا، ما ليس منه فهو رَدٌّ». متّفق عليه.
وفي رواية: «من عَمَلَ عَمَلاً ليس عليه أمرُنا فهو ردٌّ». رواه مسلم... من فعل تلك البِدْعَةَ ومَنْ أقَرَّها ومن لم يُغَيِّرْها وهو قادرٌ على ذلك، فهو آثمٌ(2)؛ درود فرستادن بر رسول اكرم[ صلىاللهعليهوآله ] قبل از اذان و بعد از
(1) فتاوى اللجنة الدائمة للبحوث العلميّة والإفتاء، ج 3، ص 54 فتواى شماره 1774.
(2) فتاوى اللجنة الدائمة للبحوث العلميّة والإفتاء، ج 2، ص 501، فتواى شماره 9696.
(184)
اذان، از بدعتهايى است كه در دين ايجاد شده و رسول اكرم[ صلىاللهعليهوآله [ فرموده است: هر كس بر دستورات دينى ما چيزى بيفزايد، مردود است و همچنين فرموده است: هر كس عملى را انجام دهد كه ما به آن دستور ندادهايم قابل قبول نيست.
همين مطلب در نوشتار بن باز مفتى عظم سابق سعودى نيز آمده است(1). در بخش جنايات وهّابيّت گذشت كه زينى دحلان مفتى مكّه مكرمه مىنويسد:
وهّابىها از درود فرستان به پيامبر گرامى[ صلىاللهعليهوآله ] بر روى منابر و پس از اذان، ممانعت مىكردند، مرد صالح نابينايى بود كه اذان مىگفت و پس از اذان به رسول اكرم[ صلىاللهعليهوآله ] صلوات فرستاد، آن را نزد محمّد بن عبد الوهّاب آوردند و او دستور قتل آن مؤذن نابينا را به جرم درود بر حضرت صادر كرد و او را كشتند.
زينى دحلان در ادامه مىگويد: اگر مانند اين كارهاى زشت وهّابىها را بخواهم بنويسم، دفترها مملوّ خواهد شد(2).
21 ـ دعا در كنار قبر رسول اكرم (ص) به قصد اجابت
شيخ صالح فوزان عضو هيئت افتاى سعودى مىنويسد:
(1) فتاوى إسلاميّة، ج 1، ص 251.
(2) فتنة الوهابية، ص 20. (185)