مصلح کل یا موعود ملل
عقیده به مصلح کل اختصاص به شیعه و یا مسلمانان ندارد بلکه تمام ادیان آسمانی در این عقیده مشترکند.پیروان همه ادیان معتقدند که در یک عصر تاریک و بحرانی جهان، که آن را فساد وظلم و بی دینی فرا گرفته نجات دهنده ای بزرگ طلوع میکندو به واسطه نیروی فوق العاده غیبی،اوضاع آشفته جهان را اصلاح میکند و خدا پرستی را بر بی دینی و مادی گرایی پیروز میگرداند.
این نوید خوش را نه تنها در تمام کتاب های آسمانی باقی مانده مانند: زند وپازند ، جاماسبنامه از کتب مقدس زرتشتیان،کتاب تورات و ملحقات آن که کتاب مقدس یهودیان شمرده شده و کتاب انجیل عیسویان میتوان پیداکرد بلکه در کتاب براهمه و بوداییان هم میتوان پیدا کرد.
همه ارباب ملل این عقیده را دارند و در انتظار چنین موعود قدرتمند غیبی به سر میبرند البته هر ملتی او را بانام خاصی میشناسند .زرتشتیان او را ((سوشیانس)) یعنی نجات دهنده جهان و یهودیان او را (( سرور میکائیلی)) و عیسویان(( مسیح موعود)) و مسلمانان به نام مهدی موعود میشناسند .لکن هر ملتی آن نجات دهنده را از خودش میداند مثلا زرتشتیان او را ایرانی و از پیروان زرتشت و یهودیان او را از بنی اسرائیل و پیروان موسی(ع) میشمارند و عیسویان او را هم کیش خود می دانند و مسلمانان او را از دودمان هاشم و فرزند پیامبر (ص) میشمارند.البته در اسلام به طور کامل معرفی شده لیکن در سایر ادیان این گونه نیست.
نکته جالب این است که تمام نشانه و علائمی که برای آن منجی آخر الزمان در سایر ادیان گفته شده با مهدی موعود (عج) یعنی فرزند بلافصل حضرت امام حسن عسگری(ع) قابل انطباق است زیرا او را میتوان از نژاد ایرانی شمرد چرا که مادر اما سجاد(ع) که جد امام زمان(عج) است یک شاهزاده خانوم ایرانی به نام شهر بانو دختر یزد گرد پادشاه ساسانی است.همچنین او را میتوان از دودمان بنی اسرائیل شمرد زیرا مادر حضرت صاحب الزمان (عج)یک شاهزاده خانوم رومی به نام نرجس با اصالتی بنی اسرائیلی بوده که به صورت شگفت انگیزی خود را به امام حسن عسگری رسانده است.
اساسا نباید مهدی و منجی جهان را به یک ملت خاص اختصاص دهیم زیرا او می آید تا با عناوین اختلاف انگیز این نژاد و آن نژاد، این دین و آن دین ،این ملت و آن ملت مبارزه کند بنابراین او را باید مهدی تمام جهانیان نامید. او نجات دهنده حزب خداپرستان است و پیروزی او پیروزی تمام انبیاء و مردان الهی است.اصولا عشق به صلح و عدالت در درون جان هر کسی وجود دارد.همه از صلح و عدالت لذت میبرند و با تمام وجود خواهان جهانی مملو از این دو هستند لذا همه اقوام و ملل منتظر مصلح کلند نه فرقه خاصی از مسلمانان .
مهدی موعود نیز با آمدن خود این دو را در جهان گسترش میدهد.ناگفته نماند ما در صدد اثبات مهدی موعود با استدلال به کتب قدیم نیستیم و اصولا احتیاج به آنها نداریم بلکه مقصود ما این است که بگوییم عقیده به ظهور یک نجات دهنده بزرگ ، یک عقیده مشترک دینی است که از مصدر وحی سر چشمه گرفته میشود و همه پیامبران برآن بشارت داده و همه ملل در انتظار او هستند .لکن در تطبیق آن خطا شده است.
اینک به نقل این بشارت ها در کتب مذاهب و ملل می پردازیم البته این مقال مختصر بوده و بشارات عمده را در بر میگیرد . برای مطالعه بیشتر به کتاب های زیر مراجعه شود :
العقبری الحسان .علی اکبر نهاوندی
مصلح کل .ابطحی
کتاب ادیان و مهدویت .محمد بهشتی
=-=-=-=-=
بشارت منجی در کتاب زرتشتیان
الف)در کتاب جاماسب (شاگرد زرتشت و برادر گشتاسب بن لهراسب)چنین آمده است :
مردی بیرون می آید از زمین تازیان ، از فرزندان هاشم ،مردی بزرگ سر و بزرگ تن و بزرگ ساق و بر دین جد خویش بود باسپاه بسیار رو به ایران نهد و آبادان کند و زمین پر داد کند و از داد وی باشد که گرگ با میش با هم آب بخورد.1
ب)در کتاب (زند)از کتاب مذهبی زرتشتیان چنین آمده است:
آنگاه فیروزی بزرگ از طرف ایزدان میشود و اهریمنان را منقرض میسازند و تمام اقتدار اهریمنان در زمین است و در آسمان راه ندارد و بعد از پیروزی ایزدان و بر انداختن تبار اهریمنان . عالم کیهان به سعادت اصلی خود رسیده بنی آدم بر تخت نیک بختی خواهد نشست.2
ج)جاماسب نیز در کتاب خود که جاماسب نامه نامیده میشود ضمن مطالبی که از قول زرتشت در مورد پیامبر اسلام و دولت مهدوی و رجعت مردگان و ... میگوید:
پیغمبر عرب ،آخر پیغمبران باشد که در میان کوههای مکه پیدا شود و بر شتر سوار شود و قوم او شتر سواران خواهند بود و با بندگان خود چیز خورد و به روش بندگان نشیند و او را سایه نباشد و از پشت سرمانند پیش رو ببیند و دین او اشرف ادیان باشد و کتاب او، باطل گرداند تمام کتاب ها را ،و دولت او تاریک ، یعنی عجم را بر با دهد و دین مجوس و پهلوی را بر طرف کند و نار سدیر و آتشکده ها خراب کند و تمام شود روزگار پیشدادیان و کیانیان و ساسانیان و اشکانیان و از فرزندان دختر پیغمبر که خورشید جهان و شاه زمان نام دارد کسی پادشاه شود .در دنیا به حکم یزدان که جانشین آخر آن پیغمبر باشد.در میان دنیا که مکه باشد و دولت او تا به قیامت متصل شود و بعد از پادشاهی او دنیا تمام شود و آسمان جفت گردد و زمین به آب فرو رود و کوهها بر طرف شود و اهریمن کلان را که ضد یزدان و بنده عاصی او باشد بگیرد و در حبس کند و از خوبان و پیغبران گروه بسیاری را زنده کند و از بدان گیتی و کافران گروهی را. 3
د)در کتاب ( گات ها ) که بخشی از اوستای زرتشتیان است جملاتی ناظر بر مهدی موعود آمده است از جمله تحت عنوان بامداد روز میگوید:
ای مزدا، بامداد روز فراز آید ،جهان را دین راستین فراگیرد با آموزش های فزایش بخش پرخرد ، رهانندگان کیانند ، آنان که بهمن به یاریشان می آید .از برای آگاه ساختن، من ترا برگزیدم.4
=-=-=-=-=
بشارت در کتب هندویان
الف)در کتاب (دید)که نزد هندویان از کتب آسمانی به حساب می آید چنین آمده است :
پس از خرابی دنیا پادشاهی در آخر الزمان پیدا میشود که پیشوای خلایق باشد و نام او منصور باشد و تمام عالم را بگیرد و به دین خود در آورد. و همه کس را از مومن و کافر بشناسد و هرچه از خدا خواهد بر آید.5
ب)در کتاب (شاکمونی)که از اعاظم هند به عقیده پیروانش پیامبر و صاحب کتاب آسمانی است اشاره به وحدانیت دیانت در زمان آن پرچم دار روحانی جهان شده است.وی میگوید : پادشاهی و دولت دنیا به فرزند سید خلایق دو جهان (کشن)6 بزرگوار تمام شود ولی کسی باشد که بر کوه های مشرق و مغرب دنیا حکم براند و فرمان کند و بر ابرها سوار شود و فرشتگان کارکنان او باشند و جن و انس در خدمت او باشد از سودان که زیر خط استواست تا ارض تسعین که زیر قطب شمال است و ماوراء بحار را صاحب شود و دین خدا یک دین باشد و دین خداوند گردد و نام او ایستاده باشد و خداشناس باشد.7
ج) در کتاب (باسک)که از کتب آسمانی هندویان به شمار میرود آمده است:
دور دنیا تمام شود به پادشاهی عادلی در آخر الزمان که پیشوای ملائکه و پریان و آدمیان باشد و حق و راستی با او باشد و آنچه در دریا و زمینها و کوهها پنهان باشد همه را به دست آورد و از آسمانها و زمین آنچه باشد و خبر دهد و از او بزرگتر کسی به دنیا نیاید.8
د)در کتاب (وشن جوک) از کتب هندوها چنین آمده است
سرانجام دنیا به کسی برگردد که خداوند را دوست دارد و از بندگان خاص او باشد و نام او فرخنده و خجسته باشد.9
ه) در کتاب (پاتیکل)که از اعاظم هندوان و به زعم آنان صاحب کتاب آسمانی است در مورد دولت حضرت مهدی (عج) چنین آمده است :
که چون مدت روز تمام شود دنیای کهنه نو شود و زنده گردد و صاحب ملک تازه پیدا شود از فرزندان دو پیشوای جهان یکی ناموس آخرالزمان (حضرت محمد(ص)) و دیگری صدیق اکبر یعنی وصی بزرگتر وی که (پشن)((امام علی(ع))) نام دارد و نام آن صاحب ملک تازه راهنما است،به حق پادشاه شود و خلیفه رام(خدا)باشد و حکم براند و او را معجزه بسیار باشد و هرکه پناه به او برد و دین پدران او اختیار کند سرخ روباشد در نزد رام.10
=-=-=-=-=
بشارت در کتاب تورات و ملحقات آن
در کتاب تورات و کتب ملحق به آن که کتاب یهودیان است بشارات بسیار آمده و آیات متعدد در موارد گوناگون در مورد مصلح کل آمده است که ما به عنوان نمونه به بعضی از آن موارد اشاره میکنیم:
الف)در زبور داود چنین آمده است :
اما منتظران خداوند وارث زمین خواهند بود، بعد از اندک زمانی شریر نخواهد بود،و اما خداوند را تایید میکند زیرا آنان که از وی برکت یابند ،وارث زمین گردند و اما نسل شریر منقطع خواهد شد. صالحان وارث زمین خواهند بود11
ب)در کتاب(حیقوق نبی) فصل هفتم چنین میخوانیم:
و اگر چه تاخیر نماید برایش منتظر باش زیرا که البته خواهد آمد و درنگ نخواهد نمود بلکه جمیع امتها نیز نزد خود جمع خواهد نمود و تمامی را برای خویشتن فراهم میکند.
ج)در کتاب (اشعیای نبی) فصل یازدهم در بحثی که سراسر تشبیه است این چنین آمده:و نهالی از تنه یشی12 بر آمده ،شاخه ای از شاخه هایش قد خواهد کشید ذلیلان را به عدالت حکم و برای مسکینان زمین به راستی نتیجه خواهد نمود .کمر بند کمرش عدالت و رفاه نطاق میانش خواهد بود و گرگ با بره سکونت داشته ،ببر با بزغاله ،گوساله و پرواریها با شیر جوان هم خوابه خواهند شد و طفل کوچک راعی ایشان خواهد شد و در تمامی کوه مقدس من هیچ ضررو فسادی نخواهند کرد،زیرا که زمین ازدانش خداوند مثل آبهایی که در یا را فرو میگیرند پرخواهد شد.
=-=-=-=-=
بشارت در کتاب انجیل عیسویان
در اناجیل اربعه خبر آمدن پسر انسان و به مردم نیز دستور انتظار برای آمدن آن شخص داده شده است .در اینجا به بعضی از این موارد اشاره می کنیم :
الف)در انجیل متی (باب 24،آیات 40تا 45 ) چنین میخوانیم: همچنین ظهور پسر انسان نیز خواهد بود لهذا شما نیز حاضر باشید ، زیرا در ساعتی که حاضر نباشید پسر انسان خواهد آمد.
ب)در انجیل مرقس(باب 13،آیه 27) چنین میخوانیم:آنگاه پسر انسان را ببنینید که با قوت و جلال بر ابرها می آید.
ج)در انجیل لوقا (باب 13 ، آیات 37 تا 41 ) چنین میخوانیم : و شما مانند کسانی باشید که انتظار آقای خود را میکشد که چه وقت از عروسی بر میگردد تا هر وقت از در آمد و در را بکوبد بی درنگ در را برای او باز کنند.خوش به حال غلامان که چون آقایشان آمد ایشان را بیدار یابد . پس شما نیز مستعد باشید . زیرا در ساعتی که گمان نمیبرید پسر انسان می آید.
همچنین در باب 21 آیه 28 چنین میخوانیم :و آنگاه پسر انسان را خواهند دید که بر ابری سوار شده و با قوت و جلال عظیم می آید.
د)درانجیا یوحنا(باب 14، آیه 30)چنین میخوانیم : و الان قبل از وقوع به شما گفتم تا وقتی که واقع گردد ایمان آورید.بعد از این بسیار با شما نخواهم گفت،زیرا که رئیس این جهان می آید و در من چیزی ندارد.
=-=-=-=-=
با توجه به آیات فوق و آیات دیگری که متذکر نشدیم معلوم می شود که از دیدگاه عهد عتیق و جدید نیز پسر انسان ( که همان مصلح کل است)خواهد آمد و شر ظلم و ظالم از بین خواهد رفت و صالحان وارث زمین خواهند شد گرچه یهود آن مصلح کل را از بنی اسرائیل و نصاری از عیسویان و یا خود عیسی مسیح میدانند ولی مهم آن است که در اصل مدعا با ما همراه هستند و بالاخره خواهد آمد.
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-==-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
پینوشت :
1.بشارت عهدین ص258
2.همان ص238
3.به نقل از ادیان و مهدویت ص 17
4.گاتها ص98
5. .بشارت عهدین ص245
6.کشن در زبان هندی نام پیامبر اسلام است که در بشارت فوق فرزند برومندش را به نام ایستاده و خداشناس نامیده همان طور که ما شیعیان او را قائم مینامیم.
7.به نقل از محمد بهشتی . ادیان و مهدویت
8.همان
9.به نقل از آیت الله مکارم شیرازی در کتاب مهدی، انقلابی بزرگ
10.ادیان و مهدویت
11.مزامیر داود. باب 37 آیه 9 به بعد.
12.به معنای قوی ، پدر داود است.(قاموس مقدس)
منبع: کتاب سیمای آفتاب. حبیب الله طاهری