پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی
2 : نامه فرهنگستان شهريور 1384; 7(2 (پياپي 26)):8-17. |
|
مناظره عقل و علم و حلم و دولت از مولفي ناشناخته |
|
پورجوادي نصراله* |
|
|
مناظره ها يا پيکارهاي زبان حالي در تاريخ ادبيات پارسي در زمره انواع ادبي غالبا مرتبط با دربارها بوده است. شاعران يا نويسندگان اين آثار را براي خواندن در دربار شاهان و سلاطين يا مجالس وزرا و اعيان و اشراف تصنيف مي کرده اند. دلايل و نشانه هاي متعددي هست که اين وابستگي را در اين دسته از پيکارها نشان مي دهد. گاهي نويسنده يا شاعر، در ديباچه، نام شاه يا وزير يا شخصيتي را که مخاطب اصلي او بوده و مناظره را برايش نوشته يا سروده بوده ذکر مي کرده است. در پاره اي از اين آثار، شاعر يا نويسنده، در انتهاي اثر، به مدح مخاطب خود مي پرداخته يا ممدوح خود را به منزله داور مناظره معرفي مي کرده است. اين نوع مناظره ها، از اين حيث، در واقع، همانند قصايدي است که شاعران در مدح شاهان و بزرگان مي سروده اند. قرابت اين نوع مناظره ها با قصيده ها به حدي است که حتي، در بعضي از قصايد، شاعر در تشبيب مناظره اي مي آورد، مانند مناظره شب و روز يا رمح و قوس از اسدي طوسي؛ «قصيده في مناظره السيف و القلم»، به عربي، از نظام الدين اصفهاني؛ و «مناظره شمشير و قلم»، به فارسي، از مير سيد شريف جرجاني.
پيکارهايي که براي دربارها و مجالس بزرگان تصنيف مي شده است هم جنبه آموزشي داشته و هم جنبه تفنني و سرگرم کننده. اين دسته از پيکارها و مناظره ها در واقع براي مجالس بزم شاهانه نوشته يا سروده مي شده است. شخصيت هايي که شاعر يا نويسنده به منزله طرف هاي مناظره انتخاب مي کرده طبعا به نحوي با دربار و موجودات يا مفاهيم مورد توجه يا علاقه صاحب مجلس ارتباط داشته است. شمشير و قلم بارزترين نمونه پيکارجويان درباري به شمار مي آيند و تقريبا همه مناظره هايي که به اين نوع فرعي (sub-genre) تعلق دارند جنبه درباري دارند. گل و مل، بزم و رزم، و شطرنج و نرد نيز از طرف هاي ديگر در مناظره ها يا پيکارهاي درباري اند. مناظره اي هم هست که ما آن را در اينجا تصحيح و چاپ کرده ايم و شخصيت هايي که در آن به مناظره مي پردازند چهار مفهوم عقل و علم و حلم و دولت اند...
|
|
كليد واژه: |
|
 |
نسخه قابل چاپ
|
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391 1:32 PM
تشکرات از این پست