پاسخ به:مقالات روانشناسی
5 : مطالعات روانشناسي تربيتي بهار و تابستان 1390; 8(13):103-122. |
|
واکاوي لطيفه هاي تبادل شده دانش آموزان دختر مقطع راهنمايي از حيث همسويي با اهداف پرورشي |
|
كرامتي انسي*,مهرام بهروز |
|
* دانشگاه فردوسي، مشهد |
|
شوخ طبعي از جمله نيازهاي نوجوانان است که بروز آن در قالب هايي مختلف و از جمله بيان لطيفه تجلي مي يابد. دانش آموزان با شنيدن هر لطيفه، تجاربي را در قالب برنامه درسي پنهان کسب مي نمايند که عواطف و هيجانات آنها را تحت تاثير قرار مي دهد. در اين مطالعه که با روش تحليل محتوا انجام شده است، از هزار و هفتصد و سيزده دانش آموز دختر مقطع راهنمايي تحصيلي که در سال تحصيلي 89-1388 در شش مدرسه شهر مشهد به تحصيل اشتغال داشتند، خواسته شد تا سه مورد از آخرين لطيفه هايي را که از ديگر دانش آموزان مدرسه شنيده اند، مکتوب و تحويل پژوهشگران نمايند. بر اين اساس، پنج هزار و يکصد و شصت و دو لطيفه بر اساس کدگذاري به شيوه قياسي و استقرايي مورد تحليل قرار گرفت. مقوله هاي کدگذاري در شيوه قياسي مستخرج از اهداف مصوب آموزش و پرورش براي دوره راهنمايي تحصيلي بود که در قالب چهار مقوله اعتقادي، اخلاقي، اجتماعي و سياسي، همسويي و يا عدم همسويي لطيفه ها با اهداف بررسي شد. مقوله هاي کدگذاري به شيوه استقرايي نيز پس از مطالعه مقدماتي بيش از نيمي از لطيفه ها توسط پژوهشگران کشف شد. همچنين در جهت تعيين ثبات و اعتباربخشي به يافته ها، از کدگذار دوم براي ده درصد موارد استفاده شد که ميزان توافق برابر با 0.83 مشاهده شد. يافته ها نشان دهنده عدم همسويي تمامي لطيفه ها با اهداف تعريف شده نظام آموزشي است. در نظر گرفتن نياز نوجوانان به شادي و عدم فضاي مناسب در نظام رسمي آموزش و پرورش براي پاسخدهي به نشاط آنان ايجاب مي نمايد که برنامه ريزان درسي با بازنگري در برنامه هاي درسي مدرسه، نسبت به تلطيف فضاي عاطفي و هيجاني مبادرت نمايند. همچنين ضرورت دارد تا مولفين کتاب هاي درسي با بازنگري در محتوا، اين کمبود را به مثابه برنامه درسي مغفول قلمداد نموده و حکايت ها و لطيفه هايي شاد و نشاط آور را به کتاب هاي درسي وارد نمايند.
|
|
كليد واژه: لطيفه، برنامه درسي مغفول، تحليل محتوي، مقطع راهنمايي تحصيلي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 22 اردیبهشت 1391 7:08 PM
تشکرات از این پست