0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 8 : مطالعات روان شناختي بهار و تابستان 1385; 2(2-1):125-146.
 
پيش بيني اختلال دلبستگي كودكان دبستاني بر اساس سبك دلبستگي والدين آنها
 
پيوسته گر مهرانگيز,سيف سوسن,درويزه زهرا,پورشهرياري مه سيما
 
 
 

رابطه بين سبک دلبستگي والدين و اختلال دلبستگي در کودکان دبستاني موضوع مورد مطالعه در پژوهش حاضر است. نمونه مورد بررسي شامل 605 دانش آموز بود، که 324 نفر آنها دختر و 281 نفر آنها پسر بودند. اين دانش آموزان از مدارس ابتدايي شهر تهران در سه مقطع تحصيلي (سوم و چهارم و پنجم) با روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي برگزيده شده بودند. براي سنجش فرضيه ها از آزمون سبک هاي دلبستگي (تجديد نظر شده) و آزمون اختلال دلبستگي رندالف و آزمون بندر گشتالت و يک پرسش نامه جمعيت شناختي محقق ساخته استفاده به عمل آمد.
نتايج نشان داد که سبک دلبستگي ناايمن/ اضطرابي والدين بهترين پيش بيني کننده اختلال دلبستگي کودکان محسوب مي شود. به علاوه بين تعارضات زناشويي ميان والدين، تفاوت سني بين آنها (بيش از ده سال) و نيز وضعيت نامناسب مالي خانواده و اختلال دلبستگي کودک همبستگي مثبت وجود داشت. همچنين بين سبک دلبستگي ناايمن والدين با تعارضات زناشويي ميان آنها و وضعيت نامناسب مالي خانواده، همبستگي مثبت معنادار وجود داشت.

 
كليد واژه: دلبستگي بزرگسالان، اختلال دلبستگي، مدل هاي فعال دروني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:42 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : مطالعات روان شناختي بهار و تابستان 1385; 2(2-1):89-106.
 
رابطه بين هويت ديني و سلامت روان در دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي
 
علي جاني مريم*
 
* دانشکده تربيت معلم، دانشگاه آزاد تهران جنوب
 
 

بررسي تاريخ اديان نشان داده است که ايمان به خدا در درمان بيماري هاي رواني و تحقق احساس امنيت و آرامش و پيشگيري از اضطراب و بيماري هاي رواني ناشي از آن موفق است.
هدف از پژوهش حاضر نيز بررسي نوع هويت ديني (کليشه اي، موفق، آشفته و ديررس) و ارتباط آن با سلامت روان جوانان بود. بر اين اساس تعداد 500 دانشجوي دختر و پسر 20 تا 30 سال از کليه ي دانشکده هاي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب با توجه به تعداد دانشجويان هر دانشکده و تعداد نمونه مورد نظر به صورت تصادفي انتخاب شدند و به وسيله دو پرسش نامه هويت ديني و سلامت عمومي گلدبرگ
(GHQ) مورد ارزيابي قرار گرفتند. نتايج به دست آمده نشان داد که بين هويت ديني و سلامت روان رابطه وجود داشت. افراد داراي هويت ديني موفق، از تعاملات و کنش اجتماعي موفق برخوردار و سطح اضطراب و افسردگي آنان پايين بود. افراد داراي هويت ديني آشفته و ديررس، داراي سطح اضطراب و افسردگي بالا و از لحاظ کنش اجتماعي افرادي ناموفق بودند. از طرف ديگر افراد داراي هويت ديني کليشه اي از مشکلات مسائل روان شناختي مورد بررسي پژوهش حاضر برکنار بودند.

 
كليد واژه: سلامت روان، هويت ديني موفق، هويت ديني كليشه اي، هويت ديني آشفته، هويت ديني ديررس
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:42 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : مطالعات روان شناختي بهار و تابستان 1385; 2(2-1):107-124.
 
اثرات درمان نوروسايكولوژي در كارآمدي خواندن دانش آموزان با نارساخواني تحولي نوع زبان شناختي
 
باعزت فرشته*,بني جمالي شكوه السادات,معظمي داوود
 
* دانشکده روان شناسي، دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

در پژوهش حاضر، اثرات درمان نوروسايکولوژي در کارآمدي خواندن دانش آموزان با نارساخواني تحولي نوع زبان شناختي (L)، با روش تجربي مورد بررسي قرار گرفت. به منظور انجام اين پژوهش، 82 نفر از دانش آموزان مشکوک به نارساخواني، از ميان جامعه دانش آموزان مقطع ابتدايي شهر تهران از پايه هاي سوم، چهارم و پنجم، به شيوه نمونه گيري تصادفي خوشه اي چند مرحله اي، انتخاب و سپس از ميان آنها تعداد 30 دانش آموز پس از اجراي آزمون هاي تشخيصي )از جمله آزمون هوشي و کسلر کودکان، آزمون اختلال خواندن، آزمون ADHD و آزمون اختلال سلوک( به صورت هدفمند برگزيده شدند. سپس، آزمودني هاي نارساخوان بر مبناي مقياس طبقه بندي باکر، در دو گروه آزمايشي و گواه نوع L )تعداد هر گروه 15 نفر( به صورت تصادفي جايگزين شدند. پس از اجراي پيش آزمون در هر دو گروه، گروه آزمايشي به مدت 20 جلسه، تحت درمان شيوه هاي نوروسايکولوژي (HSS) قرار گرفت. اما در مورد گروه گواه، هيچ گونه روش درماني اعمال نشد. پس از آن، در هر دو گروه آزمايشي و گواه، پس آزمون (بلافاصله پس از اتمام درمان) و آزمون پي گيري )پس از گذشت 4 ماه( به اجرا درآمد. سپس داده هاي به دست آمده با روش آماري تحليل واريانس آميخته، تحليل واريانس اندازه گيري مکرر و آزمون آماري t وابسته، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته هاي پژوهشي حاکي از آن بود که اولا مداخله هاي نوروسايکولوژي بر مبناي مدل تعادل خواندن باکر سبب افزايش ميزان دقت و درک خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخواني تحولي نوع زبان شناختي گرديد. ثانيا، کاربرد اين شيوه هاي درماني موجب پايداري اثرات درمان )پس از گذشت 4 ماه( در اين گروه از کودکان شد. بر مبناي نتايج اين پژوهش، مي توان به مربيان اختلالهاي يادگيري، روان شناسان، و روان پزشکان پيشنهاد نمود که با استفاده از اين روش ها در جهت بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان بکوشند.

 
كليد واژه: شيوه هاي درماني نوروسايكولوژي، كارآمدي خواندن، نارساخواني تحولي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:42 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : مطالعات روان شناختي پاییز و زمستان 1384; 1(5-4):7-30.
 
بررسي تحولي تئوري ذهن در كودكان عقب مانده ذهني خفيف و كودكان عادي 7 تا 9 ساله
 
قمراني امير,البرزي شهلا
 
 
 

در اين پژوهش، روند تحول تئوري ذهن در كودكان عقب مانده ذهني و عادي، و همچنين رابطه برخي متغيرهاي جمعيت شناختي مانند سن، جنس، و طبقه اقتصادي - اجتماعي با تئوري ذهن بررسي شده است.
براي اين كار، 80 نفر دانش آموز دختر و پسر (40 نفر عقب مانده ذهني و 40 نفر عادي) 7 تا 9 ساله از مراكز آموزشي كم توان ذهني و مدارس كودكان عادي شهر شيراز انتخاب و بررسي شدند. براي تعيين تئوري ذهن و مولفه هاي آن (تئوري ذهن سطح اول، تئوري ذهن سطح دوم، و تئوري ذهن سطح سوم)، آزمون تئوري ذهن گرفته شد.
در تجزيه و تحليل داده ها، روش هاي آمار توصيفي، تحليل واريانس يك سويه، آزمون هاي تعقيبي، تحليل واريانس دو سويه، و رگرسيون چند متغيره به كار رفت.
يافته ها نشان داد كه در هر دو گروه عقب مانده و عادي، روند تحول تئوري ذهن با توجه به سن صعودي است. تئوري ذهن كودكان با جنسيت ارتباط ندارد. كودكان عقب مانده ذهني و عادي، در تئوري ذهن تفاوتي معنادار با هم دارند، ولي تعامل جنسيت و نوع آزمودني (عقب مانده و عادي) معنادار نيست. بررسي متغيرهاي جمعيت شناختي نشان داد كه سن و تحصيلات پدر پيش بيني كننده مثبت و معناداري در رابطه با تئوري ذهن و مولفه هاي آن است و الگوي اين پيش بيني در كودكان عقب مانده و عادي يكسان است.

 
كليد واژه: تئوري ذهن، كودكان عقب مانده ذهني خفيف، كودكان عادي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:42 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : مطالعات روان شناختي پاییز و زمستان 1384; 1(5-4):31-46.
 
تدوين الگوي رياضي براي بهره وري مديران سازمان هاي آموزشي و صنعتي، و مراكز آموزش عالي بر اساس فضاي سازماني
 
ناظم فتاح*
 
* دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد رودهن
 
 

هدف بنيادي اين پژوهش، بررسي رابطه شيوه رهبري و فضاي سازماني با بهره وري خدمات مديران سازمان هاي آموزشي و صنعتي، و مراكز آموزش عالي براي دست يابي به الگوي مناسب مديريتي است. جامعه آماري اين پژوهش همه مديران دبيرستان هاي شهر تهران، مديران اداري بخش هاي مختلف دانشگاه آزاد منطقه 8، و مديران شركت ملي صنايع پتروشيمي است كه از اين ميان، 245 نفر از مديران دبيرستان ها، 200 نفر از مديران دانشگاه آزاد، 349 نفر از مديران شركت ملي صنايع پتروشيمي انتخاب شدند. ابزار سنجش پرسش نامه هاي شيوه رهبري متزكاس و باردنز، فضاي سازماني ليت وين و استرينگر،  و بهره وري اسميت، مك كال، و استول بود. پرسش نامه شيوه رهبري بر روي مديران، و هم زمان پرسش نامه هاي فضاي سازماني و بهره وري بر روي سه نفر از كارمندان آن ها اجرا شد.
يافته هاي آزمون رگرسيون
چند متغيره نشان داد كه:
آ- فضاي سازماني با بهره وري خدمات مديران همبستگي دارد؛
ب- الگوي رياضي بهره وري خدمات مديران بر پايه فضاي سازماني چنين است:
در سازمان هاي آموزشي:
بهره وري =0.64 × فضاي سازماني+  (22.62-)
در مراكز آموزش عالي:
بهره وري = × 0.85فضاي سازماني+  (11.219-)
در سازمان هاي صنعتي:
بهره وري =0.65 × فضاي سازماني+  (29.19-)

 
كليد واژه: الگو، بهره وري، فضاي سازماني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:42 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : مطالعات روان شناختي پاییز و زمستان 1384; 1(5-4):47-70.
 
تاثير اختلال هاي شخصيتي و شيوه هاي مقابله معتادان بر نگرش آنها نسبت به سو مصرف مواد و انتخاب نوع ماده مصرفي
 
كوشكي اكرم*
 
* دانشگاه آزاد تهران مرکز
 
 

به منظور شناسايي تاثير اختلال هاي شخصيت - نوع و شدت آن - و شيوه هاي مقابله افراد وابسته به مواد بر نگرش آنها نسبت به مصرف مواد و انتخاب ماده مصرفي نمونه اي مشتمل بر 375 فرد مذكر بزرگسال وابسته به گروه هاي مختلف مواد كه به مراكز ترك اعتياد دولتي سازمان بهزيستي مراجعه كرده بودند، از روش نمونه گيري طبقه اي انتخاب و بر اساس پرسشنامه سنجش آغازين سازمان بهزيستي، پرسشنامه اختلال هاي شخصيتي (PDQ4)، پرسشنامه شيوه هاي مقابله كارور و همكاران و پرسشنامه نگرش نسبت به مصرف مواد ارزشيابي شدند. به منظور بررسي فرضيه هاي تحقيق از مجذور خي دو و رگرسيون چند متغيري استفاده به عمل آمد. نتايج حاصل، معناداري رابطه بين اختلال هاي شخصيت و نوع ماده مصرفي، اختلال هاي شخصيت و نگرش نسبت به مصرف مواد، شيوه هاي مقابله، و نگرش نسبت به مصرف مواد را مورد تاييد قرار دادند و اين نكته را نيز آشكار كردند كه تفاوت بين شيوه هاي مقابله و نوع ماده مصرفي معنادار نيست. همچنين، بر اساس نتايج به دست آمده، نقش نگرش نسبت به مصرف مواد در پيش بيني اختلالات شخصيت معتادين مشخص شد. در نهايت، يافته هاي پژوهش حاضر بر ضرورت استفاده از برنامه هاي پيشگيري در كاهش اختلال هاي شخصيت و شناسايي شيوه هاي مقابله افراد وابسته به دارو و استفاده از برنامه هاي موثر تغيير نگرش نسبت به مصرف مواد صحه گذاشتند. افزون بر آن، به طور اخص، ويژگي هاي مربوط به الگوي مصرف مواد در مردان جمعيت نمونه مورد بررسي قرار گرفت.

 
كليد واژه: 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:43 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 8 : مطالعات روان شناختي پاییز و زمستان 1384; 1(5-4):131-144.
 
رابطه ميان عزت نفس، انگيزه پيشرفت، و پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان سال سوم دبيرستان هاي تهران
 
بيابان گرد اسماعيل*
 
* دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
 
 

در اين پژوهش، براي بررسي رابطه ميان عزت نفس، انگيزه پيشرفت، و پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان سال سوم دبيرستان هاي تهران، 856 دانش آموز از مناطق 1، 8، 12، و 17 آموزش و پرورش شهر تهران با روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي گزيده شد. آزمودني ها به پرسش نامه هاي عزت نفس ايزنك و انگيزه پيشرفت هرمنس پاسخ دادند و ميانگين نيم سال درسي گذشته آن ها، نمره پيشرفت تحصيلي آنان دانسته شد. پس از گردآوري داده ها، بررسي آن ها با روش هاي آماري توصيفي و استنباطي نشان داد:
ميان عزت نفس، انگيزه پيشرفت، و پيشرفت تحصيلي، ميان عزت نفس و انگيزه پيشرفت، ميان عزت نفس و پيشرفت تحصيلي، و ميان انگيزه پيشرفت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان همبستگي معنادار دارد. ميان عزت نفس، انگيزه پيشرفت، و پيشرفت تحصيلي دو گروه دانش آموزان دختر و پسر، و نيز دو رشته علوم انساني و علوم تجربي تفاوت معنادار ديده نشد.

 
كليد واژه: عزت نفس، انگيزه پيشرفت، پيشرفت تحصيلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:43 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : مطالعات روان شناختي پاییز و زمستان 1384; 1(5-4):71-86.
 
بررسي ويژگي هاي روان شناختي خشونت گرايان در خانواده
 
مافي مهوش,اكبرزاده نسرين
 
 
 

در اين پژوهش، ويژگي هاي روان شناختي خشونت گرايان در خانواده بررسي شده است. براي انجام پژوهش، 30 زوج از خانواده هاي درگير خشونت زناشويي، مراجعه كننده به مجتمع قضايي خانواده براي نمونه در دسترس و همچنين 30 زوج از خانواده هاي عادي منطقه 7 آموزش و پرورش تهران به صورت تصادفي گزيده شدند. ابزار به كار گرفته در پژوهش، «راهنماي سنجش خطر خشونت گرايي با همسر « (SARA)، «پرسش نامه خشونت گرايي به زنان»، و «پرسش نامه MMPI » بود. در بررسي داده ها،  آزمون هاي آماري ضريب همبستگي پيرسون و آزمون t مستقل به كار رفت.
يافته هاي پژوهش نشان داد كه زير مجموعه هاي آزمون MMPI (هيپوكندريا، افسردگي، هيستريا، سايكوپات، پارانويا، سايكاستنيا، اسكيزوفرنيا، و هيپومانيا) با خشونت زناشويي همبستگي مثبت و معنادار دارد. به طور كلي، نتايج اين پژوهش حاكي از آن بود كه بين ويژگي هاي شخصيتي مردان و خشونت آنها نسبت به زنان شان ارتباط معنادار وجود دارد.

 
كليد واژه: ويژگي هاي روان شناختي، خشونت گرايان، خشونت خانوادگي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:43 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : مطالعات روان شناختي پاییز و زمستان 1384; 1(5-4):87-102.
 
بررسي و مقايسه سودمندي شيوه هاي تغيير نگرش منفي به رياضي در دانش آموزان دختر دبيرستان هاي اصفهان
 
عابدي احمد,عريضي ساماني سيدحميدرضا,تاجي مريم,شواخي عليرضا
 
 
 

در اين پژوهش، سودمندي سه روش تلقيح اجتماعي، ناهماهنگي شناختي، و بازسازي اسنادي در تغيير نگرش منفي به رياضي، در دانش آموزان دختر دبيرستان هاي اصفهان بررسي و مقايسه شد. براي اين كار، 100 دانش آموز كه نگرش منفي به رياضي داشتند به شيوه تصادفي گزيده و در چهار گروه (سه گروه آزمايش و يك گروه گواه) دسته بندي شدند. يافته هاي پژوهش نشان داد گرچه هر سه روش در تغيير نگرش منفي به رياضي موثر است، اما روش بازسازي اسنادي از شيوه هاي ديگر سودمندتر است.

 
كليد واژه: نگرش، نگرش به رياضي، تغيير نگرش، تلقيح اجتماعي، ناهماهنگي شناختي، بازسازي اسنادي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:43 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : مطالعات روان شناختي بهار و تابستان 1384; 1(3-2):7-24.
 
بررسي اضطراب كامپيوتر و رابطه آن با ويژگي هاي فردي در دانشجويان دانشگاه هاي اهواز
 
نادري فرح,احدي حسن
 
 
 

از اوايل دهه ي 70 ميلادي، تاثير روان شناختي دگرگوني هاي جوامع صنعتي بر زنده گي افراد، مورد توجه نظريه پردازان و روان شناسان قرار گرفته است. اضطراب برآمده از کار با کامپيوتر، از جمله ي اين تاثيرات روان شناختي است که در کانون پژوهش هاي روان شناسان در اين زمينه جاي دارد. در اين پژوهش، در آن ايم که دريابيم آيا رابطه يي معنادار بين اضطراب کامپيوتر، با سن، جنسيت و رشته ي تحصيلي وجود دارد؟
جامعه ي آماري، همه ي دانش جويان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامي و دانشگاه شهيد چمران شهر اهواز، در سال تحصيلي 82-81 است. شمار کل آزمودني ها 420 نفر (210 دختر و 210 پسر) است که به روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله يي انتخاب شدند.
ابزار به کار گرفته، «مقياس اندازه گيري اضطراب کامپيوتري» بود. اين مقياس، يک ارزيابي خودسنجي 19 ماده ئي، بر اساس درجه بندي ليکرت براي اندازه گيري سطح اضطراب کامپيوتر است.
تجزيه و تحليل يافته ها نشان داد که:
1-       بين سن و اضطراب کامپيوتر رابطه يي معنادار وجود ندارد.
2-       بين جنسيت و اضطراب کامپيوتر رابطه يي معنادار وجود ندارد.
3-       بين رشته ي تحصيلي و اضطراب کامپيوتر رابطه يي معنادار وجود دارد.
4-       بين دانش جويان رشته هاي مختلف تحصيلي از لحاظ اضطراب کامپيوتر تفاوت معنادار وجود دارد.

 
كليد واژه: اضطراب كامپيوتر؛ ويژگي هاي فردي دانشجو (سن، جنس، و رشته تحصيلي)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:43 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : مطالعات روان شناختي بهار و تابستان 1384; 1(3-2):25-38.
 
بررسي تاثير هوش هيجاني بر كيفيت روابط اجتماعي
 
بشارت محمدعلي*
 
* دانشکده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه تهران
 
 

هدف اصلي اين پژوهش، بررسي تاثير هوش هيجاني بر کيفيت روابط اجتماعي در يک نمونه ي دانش جويي است. سي صد داوطلب (150 دختر و 150 پسر) از دانش جويان رشته هاي مختلف دانشگاه تهران در اين پژوهش شرکت کردند. از آزمودني ها خواسته شد به پرسش هاي هوش هيجاني و مشکلات بين شخصي پاسخ دهند. براي تحليل داده هاي پژوهش، شاخص ها و روش هاي آماري، مانند فراواني، درصد، ميانگين، انحراف معيار، آزمون t، ضريب هم بسته گي، و تحليل رگرسيون به کار گرفته شد. يافته ها نشان داد که بين هوش هيجاني و مشکلات بين شخصي دانش جويان هم بسته گي منفي معنادار وجود دارد. هوش هيجاني، هم چنين با زمينه هاي مختلف مشکلات بين شخصي دانش جويان، هم چون قاطعيت، مردم آميزي، صميميت، و مسئوليت پذيري، هم بسته گي منفي معنادار دارد. هوش هيجاني، با تقويت سلامت رواني، توان هم دلي با ديگران، سازش اجتماعي، بهزيستي هيجاني، و رضايت از زنده گي، مشکلات بين شخصي را کاهش مي دهد و زمينه ي بهبود روابط اجتماعي را فراهم مي سازد. هوش هيجاني، هم چنين از راه ويژگي هاي ادراک هيجاني، آسان سازي هيجاني، شناخت هيجاني، و مديريت هيجان ها، و با سازوکارهاي پيش بيني، افزايش توان کنترل، و تقويت راهبردهاي رويارويي کارآمد، به فرد کمک مي کند تا کيفيت روابط اجتماعي را بهتر سازد.

 
كليد واژه: هوش هيجاني؛ روابط اجتماعي؛ مشكلات بين شخصي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:44 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : مطالعات روان شناختي بهار و تابستان 1384; 1(3-2):55-72.
 
تحول توانايي هاي راهبردي حساب در كودكان ايراني: تاثير شرايط اقتصادي – اجتماعي
 
نعمت طاووسي محترم*
 
* دانشکده روان شناسي، دانشگاه آزاد تهران جنوب
 
 

تفاوت پيش رفت تحصيلي کودکان در شرايط اقتصادي – اجتماعي مختلف ثابت شده است. در اين پژوهش، تاثير شرايط اقتصادي – اجتماعي بر تحول توانايي راه بردي کودکان بررسي شده است. نمونه ي پژوهش، 192 دانش آموز پسر و دختر پايه هاي تحصيلي اول تا سوم ابتدايي در دو منطقه ي آموزشي شمال و جنوب شهر تهران بود که به تصادف گزيده و بر پايه ي يک طرح تحقيق مقطعي با «آزمون تفاوت هاي فردي در انتخاب هاي راه برد جمع» ارزيابي شدند. نتايج تحليلي، با تاييد انگاره هاي اساسي مدل انتخاب راه برد سازش يافته نشان داد که الگوي انتخاب راه برد در دانش آموزان با شرايط اقتصادي – اجتماعي مختلف با يک ديگر تفاوت ندارد و کودکان طبقه ي برخوردار و نابرخوردار براي حل مسئله ها راه بردهايي همانند به کار مي بندند. يافته ها هم چنين آشکار ساخت که ميزان درستي پاسخ هاي بازيابي شده در کودکان طبقه ي برخوردار از کودکان طبقه ي نابرخوردار بيش تر است، اما سرعت اجراي راه بردها در دانش آموزان با شرايط اقتصادي – اجتماعي مختلف با هم تفاوت معنادار ندارد.

 
كليد واژه: توانايي راهبردي؛ راهبردهاي حل مساله، شرايط اقتصادي – اجتماعي؛ دانش آموز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:44 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : مطالعات روان شناختي بهار و تابستان 1384; 1(3-2):97-122.
 
مقايسه و تعيين ميزان هم خواني اولويت هاي ارزشي دانش آموزان دبيرستاني استان لرستان، و والدين و آموزگاران آن ها
 
احمدوند علي محمد,رضايي علي محمد
 
 
 

هدف از اين پژوهش مقايسه ي اولويت هاي ارزشي دانش آموزان دوره ي متوسطه ي استان لرستان، و والدين و آموزگاران آن ها، و هم چنين ميزان هم خواني و توافق پاسخ گويان در اولويت بندي ارزش ها است. بدين منظور، با نمونه گيري خوشه يي چند مرحله يي، 1474 دانش آموز از دبيرستان هاي استان لرستان به هم راه والدين و آموزگاران آن ها گزيده شدند و به آزمون ارزش سنج منصور پاسخ دادند.
يافته ها نشان داد ميان نسل جديد (دانش آموزان)، نسل ميانه (آموزگاران)، و نسل گذشته (والدين)، جز در ارزش هاي «شاگرد خوب بودن» (P=0.229)، «هم دردي با ديگران» (P=0.115)، و «دفاع از منافع خود» (P=0.289)، در ديگر ارزش هاي بررسي شده تفاوتي معنادار در سطح P?0.01 ديده شد.
ميان دانش آموزان دختر و پسر، جز در ارزش هاي «دليري»، «خوش سيمايي»، «ورزيدگي دست ها»، «حرف شنوي»، «دفاع از منافع خود»، در ديگر ارزش هاي بررسي شده تفاوتي معنادار در سطح P?0.05 ديده شد.
دانش آموزان و والدين آن ها بيش ترين ميزان هم خواني را در اولويت بندي ارزش ها داشتند.
هر سه گروه پاسخ گويان، «اعتقاد به خدا» را مهم ترين ارزش و اولويت نخست، و «پول داري» را کم اهميت ترين ارزش و آخرين اولويت از ارزش هاي بيست گانه دانستند.
پنج اولويت نخست همه ي پاسخ گويان چنين بود: «اعتقاد به خدا»، «تربيت و فرهنگ»، «راست گويي»، «هم دلي با پدر و مادر»، و «نظم و ترتيب». پنج اولويت آخر پاسخ گويان نيز چنين بود: «ورزيدگي دست ها»، «خوش سيمايي»، «نيرومندي»، «سرزبان داشتن»، «پول داري».

 
كليد واژه: مقايسه ي ارزش ها؛ ارزش هاي دانش آموزان؛ ارزش هاي والدين؛ ارزش هاي آموزگاران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:44 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : مطالعات روان شناختي پاییز و زمستان 1384; 1(5-4):103-117.
 
بررسي رابطه فرسودگي شغلي با روش مقابله اي پرستاران در بيمارستان هاي استان كردستان
 
گروسي فرشي ميرتقي*,مسلمي محمدعلي
 
* دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز
 
 

فرسودگي شغلي نشانگاني است كه در پاسخ به فشار رواني مزمن و بيشتر در حرفه هاي خدمات انساني پديد مي آيد و داراي سه بعد خستگي عاطفي، مسخ شخصيت، و نبود موفقيت فردي است كه تحت تاثير عوامل گوناگون فردي و موقعيتي پديد مي آيد. از عوامل مهمي كه بر فرسودگي شغلي اثر مي گذارد روش هاي مقابله اي با فشار و متغيرهاي جمعيت شناختي است كه اين پژوهش به بررسي رابطه اين عوامل با ابعاد سه گانه فرسودگي شغلي پرداخته است. براي اين كار، 200 نفر از پرستاران شاغل در بيمارستان هاي وابسته به دانشگاه علوم پزشكي كردستان، به روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي گزيده شدند و پرسش نامه فرسودگي شغلي مازلاك و مقياس روش هاي مقابله اي لازاروس براي ارزيابي فرسودگي شغلي و روش هاي مقابله اي در آنان اجرا شد.
يافته ها نشان داد كه خستگي عاطفي و مسخ شخصيت، همبستگي منفي معناداري با روش مقابله اي مساله مدار، و همبستگي مثبت معناداري با روش مقابله اي هيجان مدار دارد. همچنين همبستگي موفقيت فردي با روش مقابله اي مساله مدار مثبت و معنادار است، ولي با روش مقابله اي هيجان مدار معنادار نيست. آزمون t نشان داد كه پرستاران مرد به گونه اي معنادار بيشتر از پرستاران زن روش مقابله اي مساله مدار را به كار مي گيرند، اما تفاوت معناداري ميان پرستاران زن و مرد در به كار گيري روش مقابله اي هيجان مدار وجود ندارد. پرستاران مرد به گونه اي معنادار بيش از پرستاران زن فرسودگي شغلي نشان دادند. افزون بر اين، پرستاراني كه شب ها هم كار مي كردند بيش از پرستاراني كه كار شبانه نداشتند فرسودگي شغلي داشتند. تفاوت معناداري در ميزان فرسودگي شغلي پرستاران همسردار و بدون همسر به دست نيامد. يافته هاي ديگر نشان داد كه متغيرهاي سن و پيشينه كاري همبستگي منفي معناداري با فرسودگي شغلي دارد. سرانجام، يافته هاي آزمون واريانس يك سويه نشان داد كه تفاوت معناداري در مسخ شخصيت و موفقيت فردي پرستاران بر اساس نوع استخدام و بخش كاري وجود دارد.

 
كليد واژه: فرسودگي شغلي، متغيرهاي جمعيت شناختي، پرستاران، روش هاي مقابله اي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:44 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : مطالعات روان شناختي پاییز و زمستان 1384; 1(5-4):119-130.
 
بررسي ميزان اضطراب و افسردگي در همسران نابارور
 
نيل فروشان پريسا,احمدي سيداحمد,عابدي محمدرضا,احمدي سيدمهدي
 
 
 

پژوهش هاي مختلف، وجود اضطراب و افسردگي را در همسران نابارور نشان داده است. در اين پژوهش، ميزان اضطراب و افسردگي در همسران نابارور، و رابطه اضطراب و افسردگي با متغيرهايي همچون سن، تحصيلات، و طول مدت ازدواج، و همچنين تفاوت اضطراب و افسردگي در زنان و مردان نابارور بررسي شده است. براي اين كار از ميان مراجعه كنندگان به مركز باروري و ناباروري شهر اصفهان، 56 نفر (24 مرد و 32 زن) از ميان افراد بدون فرزند يا فرزند خوانده، با تشخيص ناباروري پزشك، و با دست كم تحصيلات سيكل، به طور تصادفي گزيده شدند و به آزمون هاي اضطراب و افسردگي بك پاسخ دادند.
يافته ها نشان داد كه نزديك به 27 درصد افراد اضطراب خفيف و بالاتر، و نزديك به 68 درصد افراد افسردگي خفيف و بالاتر را تجربه مي كنند. فراواني و ميزان افسردگي و اضطراب در زنان بيش از مردان است. اضطراب با متغير سن همبستگي معكوس و معنادار دارد، در حالي كه افسردگي و اضطراب با طول مدت ازدواج همبستگي معنادار ندارد. همچنين ميزان تحصيلات بر اضطراب و افسردگي تجربه شده موثر نيست.

 
كليد واژه: ناباروري، اضطراب، افسردگي
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:44 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها