پاسخ به:مقالات روانشناسی
3 : مطالعات روان شناختي تابستان 1388; 5(2):45-72. |
|
تاثير روش آموزش شناختي - رفتاري بر ارتقا برخي از مولفه هاي شناخت اجتماعي بزهكاران پسر |
|
ابوالمعالي الحسيني خديجه*,مهران گلنار,منادي مرتضي,خسروي زهره,ناظرزاده كرماني فرشته |
|
* دانشگاه آزاد واحد رودهن |
|
هدف از اين پژوهش شناسايي اثرات روش شناختي رفتاري بر ارتقا سطح شناخت اجتماعي بزهكاران پسر بود. در اين پژوهش از روش تحقيق و در آن از طرح پيش آزمون پس آزمون با گروه كنترل استفاده شد. جامعه آماري بزهكاران پسر تحت پوشش كانون اصلاح و تربيت شهر تهران در سال 1386 راشامل بود كه جرايم پرخاشگرانه از جمله قتل، ايراد ضرب و جرح، آدم ربايي، تجاوز جنسي و سرقتهاي توام با پرخاشگري مرتكب شده بودند. نمونه آماري 48 نفر بود كه به روش تصادفي انتخاب و در گروههاي آزمايشي و كنترل جايگزين شدند. براي گردآوري داده ها افراد گروه نمونه پرسشنامه حل مساله اجتماعي دي زوريلا، نزو و ماي ديو اليوارس و دو پرسشنامه محقق ساخته مهارتهاي ارتباطي و كنترل خشم را تكميل كردند. سه گروه آزمايشي در اين پژوهش وجود داشت. گروه اول 10 جلسه آموزشي در زمينه مهارتهاي حل مساله اجتماعي و مهارتهاي ارتباطي، گروه دوم 8 جلسه آموزشي در زمينه مهارتهاي كنترل خشم و گروه سوم تلفيقي از روش اول و دوم رادر 18 جلسه آموزشي، مبتني بر روش شناختي رفتاري دريافت كردند. تجزيه و تحليل داده هاي آماري با استفاده از آزمون آماري MANOVA مويد اثرات روش شناختي رفتاري بر ارتقا شناخت اجتماعي بزهكاران بود، يعني تفاوت بين تركيب ميانگين هاي سطوح متغير وابسته (مهارتهاي كنترل خشم، مهارتهاي ارتباطي و مهارتهاي حل مساله اجتماعي در دو بعد سازگارانه و ناسازگارانه) در گروههاي مورد مطالعه معني دار بود (015/p<?) مقايسه بين گروهها با استفاده از آزمون ANCOVA تفاوت معني داري بين ميانگين نمره هاي گروهها در مهارتهاي حل مساله اجتماعي ناسازگارانه (05/P<?)، مهارتهاي ارتباطي (01/P<?) و مهارتهاي كنترل خشم (01/P<?) نشان داد، اما تفاوت بين ميانگين گروهها در مهارتهاي حل مساله اجتماعي سازگارانه معني دار نبود. نتايج حاصل از به كارگيري آزمون تعقيبي بن فرني نشان داد كه تفاوت ميانگين نمره هاي هر سه گروه آزمايشي با گروه كنترل، در متغيرهاي مهارتهاي ارتباطي و كنترل خشم معني دار بود، اما مهارتهاي حل مساله اجتماعي ناسازگارانه درمقايسه با گروه كنترل، فقط در گروه سوم (گروه تلفيقي) بهبود يافته بود و تفاوت بين ميانگين هيچ يك ازگروههاي آزمايشي با گروه كنترل در متغير حل مساله اجتماعي سازگارانه معني دارنبود، در اين پژوهش تاكيد توام بر تغيير شناخت و رفتار و تكرار و مرور ذهني مطالب ياد گرفته شده همراه با مشاركت فعال يادگيرندگان در فعاليتهاي آموزشي و همچنين استفاده از بازخوردهاي مناسب در موارد مقتضي، تغييراتي را درشناخت اجتماعي بزهكاران پديد آورده است، اما براي ماندگار شدن تغييرات حاصله، لازم است مدت زمان و تعداد جلسه هاي آموزشي همراه با تمرين هاي راهنمايي شده بيشتر شود.
|
|
كليد واژه: روش آموزش شناختي مولفه هاي رفتاري، مولفه هاي شناخت اجتماعي، بزهكاران پسر |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 22 اردیبهشت 1391 10:20 AM
تشکرات از این پست