0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : مطالعات روان شناختي تابستان 1389; 6(2):0-0.
 
رابطه سبک هاي هويت، تعهد هويت و جنسيت با سازگاري دانشجويان با دانشگاه
 
ميكاييلي منيع فرزانه*
 
* گروه علوم تربيتي، دانشكده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه اروميه
 
 

هدف اين پژوهش مطالعه رابطه سبک هاي هويت و سازگاري با دانشگاه و تعيين نقش تعهد به عنوان متغير ميانجي بين آن ها بود. براي رسيدن به اين مهم 332 نفر دانشجو (182 دختر و 150 پسر) از رشته هاي تحصيلي مختلف دانشگاه اروميه انتخاب و با استفاده از آزمون سبک هاي هويت(ISI-G6)  و پرسشنامه سازگاري دانشجويان با دانشگاه (SACQ) مطالعه شدند. به منظور تحليل نتايج از آزمون T گروه هاي مستقل و رگرسيون گام به گام استفاده شد. نتايج نشان داد سبک هاي هويت به شکل معناداري قادر است تمام مولفه هاي سازگاري با دانشگاه را پيش بيني و تبيين كند. متغير جنسيت با ورود به تحليل توانست ضريب تعيين را در پيش بيني مولفه هاي سازگاري تحصيلي، اجتماعي، شخصي، هيجاني و سازگاري کلي به شکل معناداري افزايش دهد و فقط در مولفه دلبستگي به دانشگاه جنسيت نقش ميانجي گرانه معناداري نداشت. تعهد هويتي براي همه مولفه ها و نمره کلي سازگاري نقش ميانجي معناداري داشت.

 
كليد واژه: سبک هاي هويت، سازگاري با دانشگاه، دانشجويان سال اول، تعهد هويت، جنسيت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:16 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : مطالعات روان شناختي تابستان 1389; 6(2):0-0.
 
بررسي سوگيري حافظه آشکار و ضمني (مثبت و منفي) در شرايط آسان و دشوار، و ادراک پيامد مخاطره آميز در دانشجويان افسرده، مضطرب، ترکيبي و سالم دانشگاه هاي الزهرا(س) و تهران
 
نصرتي كبري*,خسروي زهره,درويزه زهرا,خدابخش روشنك
 
* دانشگاه الزهرا(س)
 
 

هدف از تحقيق حاضر بررسي سوگيري حافظه آشکار و ضمني در دانشجويان افسرده، مضطرب، اختلال ترکيبي و سالم است. جامعه پژوهش دانشجويان دانشگاه هاي الزهرا(س) و تهران است. ابتدا400 نفرآزمودني از ميان دانشجويان دانشگاه هاي الزهرا(س) و تهران به صورت تصادفي با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند. آنگاه آزمون هاي حافظه آشکار و ضمني از طريق به کارگيري تکليف يادآوري آزاد بر حسب شرايط آسان و دشوار درباره کلمات با بار عاطفي مثبت، بار عاطفي منفي و کلمات تهديد کننده(ادراک پيامد مخاطره) به اجرا درآمد و با استفاده از روش تحقيق علي- مقايسه اي نتايج تجزيه و تحليل شد. يادآوري آزمودني هاي گروه افسرده وگروه سالم در حافظه ضمني هم در شرايط آسان و هم در شرايط دشوار درباره کلمات با بار عاطفي مثبت با يکديگر تفاوت معنادار داشت (P<0.05) آزمودني هاي افسرده لغات با بار عاطفي منفي را در حافظه ضمني در شرايط آسان و دشوار بيش از آزمودني هاي مضطرب و آزمودني هاي داراي اختلال ترکيبي يادآوري کردند (P<0.05) .درباره يادآوري کلمات تهديدکننده (ادراک پيامد مخاطره) در حافظه ضمني تحت شرايط آسان و دشوار گروه مضطرب با سه گروه افسرده، اختلال ترکيبي و سالم تفاوت معنادار داشت (P<0.001) دانشجويان افسرده، مضطرب و اختلال ترکيبي در مقايسه با افراد سالم در حافظه آشکار درباره يادآوري کلمات با بار عاطفي مثبت در شرايط آسان يادآوري کمتري داشتند (P<0.05) دانشجويان مضطرب دختر در مقايسه با دانشجويان پسر مضطرب در حافظه ضمني لغات تهديدکننده (ادراک پيامد مخاطره) را تحت شرايط آسان بيشتر يادآوري مي کردند.در ضمن، دانشجويان مبتلا به اختلال ترکيبي در حافظه ضمني لغات تهديدکننده (مرتبط با ادراک پيامد مخاطره) را تحت شرايط دشوارکمتر به خاطر مي آورند.

 
كليد واژه: سوگيري حافظه، حافظه آشکار و ضمني، ادراک پيامد مخاطره آميز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:16 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : مطالعات روان شناختي تابستان 1389; 6(2):0-0.
 
افزايش سازگاري زناشويي زوج هاي ناسازگار با مشاوره از چشم اندازي اسلامي
 
دانش عصمت*
 
* دانشگده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

هدف از اين پژوهش تعيين ميزان تاثير مشاوره از چشم اندازي اسلامي به عنوان متغير مستقل در افزايش سازگاري زناشويي به عنوان متغير وابسته بود. روش پژوهش شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون و پس آزمون و نمونه گيري به شيوه در دسترس بود. بدين ترتيب كه از ميان زوج هايي كه از طـــريق اطلاعيــه اي داوطلب شركت در اين پژوهش براي حل اختلاف هاي زنــاشويي خــود بودند، 28 زوج (56 آزمودني)، انتخاب و پس از رديف كردن نمره هاي آنها همتا شدند و به طور تصادفي به دوگروه، آزمايشي و گواه، اختصاص يافتند. زوج  هاي گروه آزمايشي در 10 جلسه 2 ساعته هفتگي شركت كردند. ابزار پژوهش مقياس32 سوالي سازگاري دوعضوي (DAS) اسپانير (1976) بود كه در مرحله قبل و بعد از درمانگري و دو ماه بعد از درمان در مرحله پيگيري به طور انفرادي در شرايط كنترل شده در هر دو گروه اجرا شد. داده ها با استفاده از آمارتوصيفي، آزمونt، تحليل واريانس تكرارسنجش و رسم نمودار تحليل شد. يافته ها نشان داد مشاوره اسلامي سازگاري زناشويي زوج هاي ناسازگار را به طور معناداري (P<0.0001) نسبت به قبل از درمانگري (F=116.07) و نسبت به گروه گواه (F=14.28) افزايش مي دهد. مشاوره اسلامي با تاكيد بر خودشناسي و استفاده از مجموعه اي از آموزه هاي اسلامي روش مداخله اي موثري براي حل اختلاف هاي زناشويي و افزايش سازگاري در زوج هاي ناسازگار است.

 
كليد واژه: مشاوره اسلامي، سازگاري زناشويي، زوج هاي ناسازگار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:17 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 : مطالعات روان شناختي بهار 1389; 6(1):9-41.
 
رابطه باورهاي غيرمنطقي با کمال گرايي مثبت و منفي در دانش آموزان شهرستان نوشهر
 
علي زاده صحرايي ام هاني*,خسروي زهره,بشارت محمدعلي
 
* موسسه آموزش عالي غيرانتفاعي غير دولتي طبرستان
 
 

باورهاي غيرمنطقي ميانجي گر حالات هيجاني هستند و مي توانند به عنوان علت اصلي پريشاني هيجاني تجربه شوند. اين باورها همچنين به عنوان عامل علي در شکل گيري کمال گرايي مطرح شده اند. بنابراين، هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي رابطه باورهاي غيرمنطقي با کمال گرايي مثبت و منفي در دانش آموزان بود. 280 دانش آموز دختر دبيرستاني از پايه دوم و سوم به روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي انتخاب شدند. از آزمودني ها خواسته شد به پرسشنامه باورهاي غير منطقي جونز و مقياس کمال گرايي مثبت و منفي پاسخ دهند. روش پژوهش از نوع توصيفي و همبستگي بود. نتايج نشان داد بين نمره کل باورهاي غير منطقي و تمام خرده مقياس هاي آن با کمال گرايي منفي، رابطه مثبت معنادار وجود دارد به جز خرده مقياس کمال گرايي که برخلاف انتظار، رابطه منفي معني دار با کمال گرايي منفي داشت. درباره کمال گرايي مثبت بين نمره کل باورهاي غير منطقي با کمال گرايي مثبت، رابطه منفي معنادار وجود داشت. همچنين بين کمال گرايي مثبت با خرده مقياس هاي باورهاي غيرمنطقي شامل نياز به تاييد ديگران، واکنش به ناکامي، بي مسووليتي عاطفي و اجتناب از مشکلات، رابطه منفي معنادار وجود داشت. بين تمايل به سرزنش و کمال گرايي مثبت نيز، رابطه مثبت معنادار به دست آمد. بين ساير خرده مقياس ها با کمال گرايي مثبت رابطه معنادار حاصل نشد. تحليل رگرسيون گام به گام، كه به تفكيك براي کمال گرايي منفي و مثبت، انجام شده بود، نتايج آن نشان داد بهترين متغير پيش بيني کننده کمال گرايي منفي به ترتيب نگراني زياد توام با اضطراب، انتظار بالا از خود، بي مسووليتي عاطفي، درماندگي نسبت به تغيير و اجتناب از مشکلات و بهترين متغير پيش بيني كننده كمال گرايي مثبت به ترتيب، بي مسووليتي عاطفي، تمايل به سرزنش و واكنش به ناكامي است. نتايج اين پژوهش ضمن دارا بودن تلويحات ضمني مهم در خصوص تفاوت کمال گرايي مثبت و منفي در نوع باورها، مي توان از آن در درمان باليني کمال گرايي استفاده كرد.

 
كليد واژه: باورهاي غيرمنطقي، کمال گرايي مثبت، کمال گرايي منفي، دانش آموزان
 
 
 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:17 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : مطالعات روان شناختي بهار 1389; 6(1):89-109.
 
رابطه ويژگي هاي شخصيت با خلاقيت هيجاني و خلاقيت شناختي
 
جوكار بهرام*,البرزي محبوبه
 
* دانشگاه شيراز
 
 

هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين خلاقيت هيجاني با خلاقيت شناختي و نقش ويژگي هاي شخصيتي در تبيين خلاقيت هيجاني و خلاقيت شناختي بود. بر اين اساس 206 نفر از دانشجويان دانشگاه شيراز انتخاب و سياهه خلاقيت هيجاني آوريل، آزمون خلاقيت عابدي و پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصيت گلدبرگ بر آنها اجرا شد. پايايي و روايي ابزارهاي ذکر شده به دست آمد. تحليل نتايج نشان داد که بين خلاقيت شناختي و خلاقيت هيجاني رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. همچنين نتايج تحليل رگرسيون نشان داد که از بين پنج عامل شخصيتي، عوامل گشودگي در تجربه، برون گرايي پيش بيني کننده مثبت و معنادار خلاقيت هيجاني و خلاقيت شناختي؛ عامل توافق پذيري پيش بيني کننده مثبت و روان نژندي پيش بيني کننده منفي خلاقيت شناختي بودند.

 
كليد واژه: خلاقيت هيجاني، خلاقيت شناختي، پنج عامل بزرگ شخصيت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:17 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : مطالعات روان شناختي بهار 1389; 6(1):163-183.
 
انطباق و بررسي شاخص هاي روان سنجي پرسشنامه راهبردهاي فراشناختي خواندن در ميان دانش آموزان دوره متوسطه
 
حسين چاري مسعود*,سماوي سيدعبدالوهاب,كردستاني داوود
 
* دانشگاه شيراز
 
 

رابطه مفهوم فراشناخت، به عنوان مفهومي متداول در تعليم و تربيت با پيشرفت تحصيلي انکارناپذير است. يکي از چالشهاي موجود در زمينه مطالعه فراشناخت، سنجش و ارزيابي راهبردها و دانش فراشناختي است. هدف از مطالعه حاضر، بررسي و انطباق شاخص هاي روايي و پايايي پرسشنامه راهبردهاي فراشناختي خواندن (مختاري و ريچارد، 2002)، در نمونه اي از دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر بندرعباس بود. آزمودنيهاي پژوهش، 297 دانش آموز سال اول متوسطه بودند که به روش نمونه گيري خوشهاي انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه 30 گويه اي راهبردهاي فراشناختي خواندن بود. براي بررسي روايي پرسشنامه، از روش تحليل عاملي اكتشافي توام با چرخش واريماکس استفاده شد. شاخص هاي مرتبط با کفايت نمونه و متغيرها جهت تحليل عاملي رضايت بخش بود. پس از اجراي تحليل عاملي، سه عامل راهبردهاي فراشناختي کلي، حمايتي و حل مساله در زمينه خواندن استخراج شد که حدود 59.27 درصد از واريانس کل راهبردهاي فراشناختي خواندن را تبيين مي کرد. همچنين بررسي پايايي پرسشنامه نيز ضرايب آلفا برابر با 0.70 و تنصيف برابر با 0.75 را به دست داد. به طور کلي نتايج پژوهش نشان داد که پرسشنامه راهبردهاي فراشناختي خواندن، براي سنجش اين راهبردها در ميان دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر بندرعباس مناسب است و مي تواند تا حدودي نيازهاي موجود را برطرف كند.

 
كليد واژه: فراشناخت، راهبردهاي فراشناختي خواندن، روايي، پايايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:17 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : مطالعات روان شناختي بهار 1389; 6(1):111-134.
 
بررسي تاثير شن درماني بر كاهش پرخاشگري دانش آموزان پسر ناشنوا
 
عبدالهي بقرآبادي قاسم*,شريفي درآمدي پرويز,دولت آبادي شيوا
 
 
 

هدف پژوهش حاضر، بررسي تاثير شن درماني بركاهش پرخاشگري دانش آموزان پسر ناشنوا 8-11 ساله شهر تهران بود. جامعه آماري پژوهش كليه دانش آموزان پسر ناشنوا 8-11 سال شهر تهران و روش نمونه گيري از نوع در دسترس بود، بدين صورت كه از بين مدارس ابتدايي پسرانه ناشنوا كه در شهر تهران وجود داشت. مدرسه امام جعفر صادق (ع) انتخاب شد كه بيشترين تعداد دانش آموز را داشت و از ميان دانش آموزان اين مدرسه با اجراي پرسشنامه سنجش پرخاشگري آخن باخ 24 دانش آموز كه بالاترين نمره پرخاشگري را داشتند به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند كه به صورت تصادفي 12 نفر در گروه آزمايش و 12 نفر در گروه کنترل جايگزين شدند. طرح پژوهش حاضر از نوع نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون - پس آزمون با گروه كنترل بود و از آمار توصيفي و آمار استنباطي تحليل كوواريانس براي تجزيه و تحليل داده ها استفاده شد. يافته ها و نتايج حاصل ازمقايسه نمره هاي پيش آزمون و پس آزمون دو گروه آزمايش و گواه، نشان دهنده تاثيرگذاري تکنيک شن درماني بر کاهش پرخاشگري گروه آزمايش بود. و نتايج آماري نشان داد. که فرضيه تحقيق درسطح (P<0.005) معناداراست و تکنيک شن درماني بر کاهش پرخاشگري دانش آموزان پسر ناشنوا موثر بود.

 
كليد واژه: شن درماني، پرخاشگري، دانش آموز، ناشنوا
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:18 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 
اعتباريابي و روايي مقياس بهره همدلي براي دانش آموزان دبيرستاني
 
ابوالقاسمي عباس*
 
* دانشگاه محقق اردبيلي
 
 

هدف پژوهش حاضر بررسي روايي و اعتبار مقياس بهره همدلي بود. نمونه اين پژوهش 720 دانش آموز بود كه به روش نمونه گيري تصادفي از دبيرستان هاي شهر اردبيل در سال تحصيلي 86-85 انتخاب شدند. براي جمع آوري داده ها از مقياس بهره همدلي، مقياس هوش هيجاني و مقياس اضطراب، افسردگي و استرس استفاده شد. نتايج تحليل عوامل بر مقياس اصلي نشان داد که مقياس بهره همدلي سه عامل را مي سنجد: همدلي شناختي (9 آيتم)، مهارتهاي اجتماعي (8 آيتم) و واکنش پذيري هيجاني (9 آيتم). نتايج نشان داد که ضريب اعتبار همساني دروني مقياس بهره همدلي 0.88 بود. ضريب اعتبار بازآزمايي مقياس بهره همدلي بعد از چهار هفته 0.80 بود. ضريب روايي مقياس بهره همدلي که بر اساس ضريب همبستگي مقياس بهره همدلي با دو مقياس هوش هيجاني و مقياس اضطراب، افسردگي و استرس به دست آمد، به ترتيب 0.27 و 0.32- بود. در مجموع پژوهش حاضر شواهدي را براي اعتبار و روايي مناسب مقياس بهره همدلي ارايه مي کند.

 
كليد واژه: مقياس بهره همدلي، اعتبار، روايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:18 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : مطالعات روان شناختي زمستان 1388; 5(4):29-46.
 
مطالعه تطبيقي نيازهاي انتقالي دانش آموزان ايراني و كانادايي با آسيب هاي بينايي
 
زندي پور طيبه,دبيري اصفهاني عذرا,ناهيدپور فرزانه*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد کرج، مرکز تحقيقات علوم انساني
 
 

در اين پژوهش نيازهاي تحصيلي - شغلي دانش آموزان نابيناي ايراني و کانادايي بررسي و با يکديگر مقايسه شد. در اين پژوهش، 60 دانش آموز نابينا و نيمه بيناي دختر و پسر مجتمع هاي آموزشي نرجس، شهيد محبي، و مجتمع آموزشي عبدالعظيم و 12 دانش آموز نابينا و نيمه بيناي کانادايي شرکت داشتند. روش پژوهش زمينه يابي بود و اطلاعات مورد نياز از طريق يک پرسشنامه محقق ساخته جمع آوري و با استفاده از روش آماري خي دو تجزيه و تحليل شد. يافته هاي تحقيق نشان داد که دانش آموزان نابيناي ايراني در مقايسه با دانش آموزان نابيناي کانادايي براي انتخاب رشته و شغل مناسب، اطلاعات تحصيلي - شغلي کافي ندارند و از احراز انتخاب هاي تحصيلي - شغلي خود مطمئن نيستند. همچنين، ارزشيابي دانش آموزان نابيناي ايراني و کانادايي درباره نقش و ميزان اثربخشي خدمات راهنمايي و مشاوره مدرسه خود در حل مسايل تحصيلي - شغلي، سازشي و خانوادگي آن ها با يکديگر متفاوت هستند. به اين معنا که دانش آموزان نابيناي ايراني از خدمات راهنمايي و مشاوره ارايه شده در مدرسه خود رضايت ندارند و معتقد هستند که مدرسه آن ها را براي يک انتخاب تحصيلي - شغلي نسبتا مطمئن آماده نکرده است. به اين دليل، پيشنهاد مي شود با توجه به يافته هاي اين پژوهش يک واحد آموزشي برنامه ريزي تحصيلي - شغلي خاص دانش آموزان نابينا تدوين شود و پس از اجرا سودمندي آن ارزشيابي شود و نيز دوره هاي آموزشي ويژه براي مشاوران مدارس نابينايان در زمينه آشنايي با رشته هاي تحصيلي و مشاغلي برگزار شود، كه آسيب هاي بينايي در آن ها بي تاثير است.

 
كليد واژه: دانش آموزان نابيناي ايراني و کانادايي، مهارت هاي انتقالي، مطالعه تطبيقي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:18 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 
ارزيابي شناختي، مقابله هيجان مدار با تعارضات خانواده و سلامت كودك: بررسي نظريه شناختي استرس در كودكان دبستاني
 
قره باغي فاطمه*,وفايي مريم
 
 
 

هدف اين مطالعه بررسي نقش ارزيابي شناختي کودک از تعارض ميان والدين و مقابله هيجان مدار کودک با تعارضات خانواده در سلامت جسمي و رواني-اجتماعي کودک است.
براي اين منظور يک نمونه 413 نفري از دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي شهر تهران (220 دختر و 193 پسر) به شيوه نمونه گيري تصادفي طبقه اي نسبتي انتخاب شدند. کودکان به پرسشنامه ادراک کودکان از تعارض والدين و مقياس ايمني هيجاني در سيستم خانواده و مادران به پرسشنامه سلامت کودک- فرم 28 سوالي والدين پاسخ دادند. اين تحقيق يک پژوهش همبستگي بوده و از معادله رگرسيون براي تحليل داده ها استفاده شده است
.
يافته ها نشان دهنده رابطه معنادار ارزيابي شناختي کودک از تعارضات والدين با مقابله هيجان مدار کودک (به دو صورت مشغله ذهني و کناره گيري) و همچنين رابطه معنادار اين دو متغير با سلامت جسمي و رواني-اجتماعي کودک است. همچنين نقش واسطه اي مقابله هيجان مدار کودک در رابطه ارزيابي شناختي منفي کودک از تعارضات والدين با هر دو سلامت جسمي و سلامت رواني-اجتماعي کودک تاييد شد
.
نتايج اين پژوهش در راستاي توسعه نظريه شناختي استرس لازاروس (1991) مبني بر پردازش شناختي استرس طي دو وهله اوليه و ثانويه در کودکان بحث پذير و تفسير شدني است، با توجه به اينکه اين تئوري به عنوان نظريه اي در بزرگسالي مطرح شده و در زمينه استرس کودکان كمتر مورد توجه و بررسي بوده است
.

 
كليد واژه: استرس خانوادگي، ارزيابي شناختي، مقابله هيجان مدار، سلامت جسمي، سلامت رواني-اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:18 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : مطالعات روان شناختي زمستان 1388; 5(4):85-105.
 
رابطه بين سخت کوشي و مشکلات بين شخصي
 
بشارت محمدعلي*
 
* دانشگاه تهران
 
 

سازه سخت کوشي چه تاثيري بر کاهش يا افزايش مشکلات بين شخصي دارد؟ هدف پژوهش حاضر، بررسي رابطه سخت کوشي و مولفه هاي سه گانه آن يعني تعهد، کنترل و مبارزه طلبي با مشکلات بين شخصي و جنبه هاي شش گانه آن شامل قاطعيت، مردم آميزي، اطاعت پذيري، صميميت، مسوليت پذيري و مهارگري بود. 273 دانشجوي دانشگاه تهران (97 پسر، 176 دختر) با تکميل مقياس سخت کوشي و مقياس مشکلات بين شخصي در اين پژوهش شرکت کردند. براي تحليل داده هاي پژوهش از شاخص ها و روشهاي آماري شامل فراواني، درصد، ميانگين، انحراف معيار، آزمون تحليل واريانس چند متغيره، ضرايب همبستگي و تحليل رگرسيون استفاده شد. نتايج پژوهش نشان داد که سخت کوشي و مولفه هاي آن با مشکلات بين شخصي به طور کلي و در زمينه هاي قاطعيت، مردم آميزي، صميميت و مسوليت پذيري همبستگي منفي دارند. تحليل آماري نتايج نشان دادکه از مولفه هاي سه گانه سخت کوشي، دو مولفه کنترل و مبارزه طلبي مي توانند تغييرات مرتبط با مشکلات بين شخصي کلي را پيش بيني کنند و تغييرات مرتبط با مشکلات بين شخصي در زمينه هاي قاطعيت، مردم آميزي، صميميت و مسوليت پذيري تنها از طريق مولفه مبارزه طلبي قابل پيش بيني بود. سخت کوشي از طريق مثبت سازي ارزيابي ها، تقويت احساس کنترل و مديريت بر شرايط، افزايش اعتماد به نفس، سدسازي در مقابل استرس و مثبت سازي روابط بين شخصي (متغيرهاي ارتباطي) با مشکلات بين شخصي در ارتباط قرار مي گيرد.

 
كليد واژه: سخت کوشي، رابطه بين شخصي، مشکل بين شخصي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:19 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 

 6 : مطالعات روان شناختي زمستان 1388; 5(4):107-128.
 
بررسي رابطه هوش عاطفي با کيفيت زندگي و ابعاد آن
 
يوسفي فريده*,صفري هاجر
 
* دانشگاه شيراز
 
 

هدف از پژوهش حاضر، بررسي تاثير هوش عاطفي بر کيفيت زندگي و ابعاد آن در گروهي از دانشجويان دانشگاه شيراز بود. براي اين منظور، 403 دانشجو، با روش نمونه گيري خوشه اي تصادفي چند مرحله اي انتخاب شدند. براي جمع آوري داده ها از فرم هاي کوتاه پرسشنامه هوش عاطفي (پترايدز و فارنهام، 2001) و مقياس کيفيت زندگي سازمان بهداشت جهاني (1998) استفاده شد. تحليل داده ها با استفاده از روش رگرسيون چند گانه نشان داد که هوش عاطفي پيش بين خوبي براي کيفيت زندگي و خرده مقياسهاي آن يعني سلامت جسمي، سلامت رواني، روابط اجتماعي وکيفيت محيط زندگي در دانشجويان است.

 
كليد واژه: هوش عاطفي، کيفيت زندگي، سلامت رواني، روابط اجتماعي، دانشجو
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:19 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : مطالعات روان شناختي زمستان 1388; 5(4):139-148.
 
بررسي رابطه مولفه هاي عدالت سازماني با تعهد سازماني در کارکنان شهرداري شهر اصفهان
 
غفوري ورنوسفادراني محمدرضا*,گل پرور محسن
 
* دانشگاه شهيد چمران اهواز
 
 

اين پژوهش به منظور بررسي رابطه عدالت سازماني با تعهد سازماني كاركنان شهرداري هاي مركزي و مناطق شهر اصفهان طراحي شد. در اين پژوهش تعداد 223 نفر از کارکنان شهرداري هاي مرکزي و مناطق شهر اصفهان به روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شدند. براي سنجش عدالت سازماني از پرسشنامه عدالت سازماني (نيهوف و مورمن، 1993) و جهت سنجش تعهد سازماني از پرسشنامه تعهد سازماني (مي ير، آلن و اسميت، 1993) و به منظور تجزيه و تحليل داده ها از روش هاي آماري ضريب همبستگي ساده و چندگانه (تحليل رگرسيون) استفاده شد. نتايج حاكي از آن بود كه عدالت سازماني و سه مولفه آن همبستگي مثبت و معني داري با هر يك از حيطه هاي تعهد سازماني يعني تعهد سازماني عاطفي، تعهد سازماني هنجاري و تعهد سازماني مستمر داشتند. نتايج تحليل رگرسيون چندگانه نيز حاكي از آن بود كه سه نوع عدالت سازماني يعني عدالت توزيعي، عدالت رويه اي و عدالت تعاملي با تعهد سازماني همبستگي چندگانه معني داري داشتند.

 
كليد واژه: عدالت سازماني، عدالت توزيعي، عدالت رويه اي، عدالت تعاملي، تعهد سازماني، کارکنان شهرداري هاي مرکزي و مناطق شهر اصفهان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:19 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : مطالعات روان شناختي زمستان 1388; 5(4):47-65.
 
ادراک از ساختار کلاس با پيشرفت تحصيلي رياضي: نقش واسطه اي متغيرهاي انگيزشي و شناختي
 
حجازي الهه*,نقش زهرا,سنگري علي اكبر
 
* دانشگاه تهران
 
 

هدف پژوهش حاضر بررسي اثر واسطه اي متغيرهاي انگيزشي (سودمندي ادراك شده، اهداف پيشرفت) و شناختي (راهبردهاي خود نظم بخش) در رابطه بين ادراك از ساختار كلاس (وظايف انگيزشي، حمايت خود مختارانه و ارزشيابي تبحري) و پيشرفت رياضي بوده است.
400 دانش آموز پايه سوم رشته رياضي - فيزيک (200 دختر و 200 پسر) دبيرستان هاي دولتي شهر اصفهان به شيوه تصادفي انتخاب شدند و به پرسشنامه هفت خرده مقياس در برگيرنده (راهبردهاي خود نظم بخش ميلر و همکاران، 1996، ادراک از ساختار کلاس بلک برن، 1998، اهداف پيشرفت ميدلتن و ميگلي 1997 و سودمندي ادراک شده ميلر و همکاران، 1996) پاسخ دادند. براي ارزيابي پيشرفت رياضي از نمره نهايي درس رياضي (حسابان) استفاده شد. روش تحليل مسير حاکي از برازش خوب مدل بود و نشان داد که:
متغير مستقل وظايف انگيزشي با تاثير بر متغيرهاي ميانجي اهداف تبحري، سودمندي ادراک شده و راهبردهاي خود نظم بخش، بر پيشرفت رياضي اثر غير مستقيم معناداري دارد. متغير حمايت خود مختارانه با واسطه اهداف تبحري و سود مندي ادراک شده رياضي بر راهبردهاي خود نظم بخش و پيشرفت رياضي تاثير غير مستقيم دارد. ارزشيابي تبحري نيز بر اهداف تبحري، اهداف عملکردي و راهبردهاي خود نظم بخش اثر مستقيم معنادار داشت و به واسطه اهداف تبحري و راهبردهاي خود نظم بخش بر پيشرفت رياضي اثر غير مستقيم معنادار دارد
.
نقش واسطه اي راهبردهاي خود نظم بخش بين متغيرهاي اهداف تبحري، سود مندي ادراک شده و پيشرفت رياضي تاييد شد
.

 
كليد واژه: ادراک از ساختار کلاس، اهداف پيشرفت، راهبردهاي خود نظم بخش و سودمندي ادراک شده، پيشرفت رياضي
 
 
 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:19 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : مطالعات روان شناختي پاييز 1388; 5(3):63-80.
 
پايداري نظريه هاي ضمني با داده هاي عيني و مجرد در رابطه هاي تابعي مثبت و منفي در ميان دانشجويان روان شناسي اجتماعي در دانشگاه اصفهان
 
محمدزاده جهانشاه*,عريضي ساماني سيدحميدرضا
 
* دانشگاه ايلام
 
 

در رابطه بين دو متغير روانشناختي معمولا يک متغير تابع متغير ديگر قرار مي گيرد، يعني با تغيير يک متغير به تبع آن در متغير ديگر تفاوت ايجاد مي شود. و به اين رابطه ايجاد شده در ذهن افراد رابطه تابعي گفته مي شود. روابط تابعي پديد آمده در ذهن افراد در مقابل تغيير مقاومت مي کند و به اين دليل در روانشناسي اجتماعي به آن حفظ نظريه گفته مي شود که منظور نظريه ضمني است که مردم بين متغير هاي روانشناختي در ذهن خويش ايجاد مي کنند. متغيرهاي رابطه تابعي از طريق دو نوع داده هاي عيني يا مجرد به وجود مي آيد. هدف پژوهش حاضر بررسي موضوع حفظ بيشتر اين رابطه ها با داده هاي عيني يا مجرد در ذهن افراد است. همچنين آيا اين نظريه هاي ضمني پس از گذر زمان حفظ مي شود و اثر حفظ نظريه داده هاي اوليه عيني بيشتر است يا داده هاي ذهني. پژوهش حاضر از نوع آزمايشي و طرح عاملي 2×2×2 (رابطه مثبت در مقابل رابطه منفي، داده هاي مجرد در مقابل عيني، توصيف در مقابل فقدان توصيف) بود. در هر خانه طرح عاملي 28 آزمودني و كلا 224 نفر شركت كردند كه دانشجويان روان شناسي اجتماعي بودند. مداخله هاي آزمايشي از نوع قضاوت در پارهرابطه تابعي ايجاد شده در ذهن آزمودنيها از طريق يك داستان فرضي بود. تحليل واريانس چند عاملي نشان داد كه نظريه هاي ضمني با داده هاي عيني بيشتر حفظ مي شود (P<0.05) و اثر حفظ نظريه وقتي بيشتر است كه اثر اوليه داده ها عيني باشد (P<0.01). يافته هاي پژوهش حاضر نشان مي دهد كه رابطه تابعي حتي اگر با داده هاي فرضي ايجاد شود در شناخت اجتماعي وجود دارد و اين رابطه در ذهن افراد باقي مي ماند و در مقابل تغيير مقاومت مي كند.

 
كليد واژه: داده هاي مجرد، داده هاي عيني، روابط تابعي، روابط مثبت، روابط منفي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:19 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها