0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : مطالعات روان شناختي تابستان 1390; 7(2):85-103.
 
بررسي مقايسه اي شخصيت رانندگان تصادفي و غيرتصادفي
 
فردوسي طيبه*,احمدي علي اصغر
 
* دانشگاه تهران
 
 

هدف پژوهش حاضر بررسي مقايسه اي شخصيت رانندگان تصادفي و غيرتصادفي بود. اين پژوهش با روش علي - مقايسه اي انجام شد. تعداد آزمودني ها 208 راننده غيرتصادفي و 201 راننده تصادفي بود که 34 نفر از آن ها بيش از 3 بار تصادف را تجربه کرده بودند و همه آن ها با روش تصادفي انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه ويژگي هاي شخصيتي مربوط به رانندگي (IVPE) بود. داده ها با استفاده از آزمون t مقايسه شد. نتايج نشان داد که ميان رانندگان تصادفي که سابقه يک تصادف يا بيشتر را داشتند با رانندگان غيرتصادفي که بيش از 3 سال تصادف نکرده بودند در هيچ يک از خرده مقياس هاي شخصيت تفاوتي ملاحظه نشد. رانندگان تصادفي با سابقه چهار تصادف يا بيشتر، نسبت به رانندگان غيرتصادفي که بيش از 5 سال تصادف نکرده بودند از ثبات عاطفي بيشتر و خويشتن داري کمتري برخوردار بودند، اما از لحاظ هيجان خواهي و احساس مسووليت اجتماعي با اين گروه از رانندگان تفاوتي را نشان ندادند. شناخت متغيرهاي شخصيتي موثر در تصادفات رانندگي مسوولان ذيربط را در تشخيص و درمان رانندگان تصادفي مساعدت خواهد کرد.

 
كليد واژه: رانندگي، شخصيت، راننده تصادفي، راننده غيرتصادفي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:10 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : مطالعات روان شناختي بهار 1390; 7(1):49-64.
 
بررسي تفاوت هاي جنسيتي ترتيب ترجيح رنگ در کودکان
 
اسعدي سمانه*,اميري شعله,اكبري صفورا
 
* دانشگاه اصفهان
 
 

هدف پژوهش بررسي تفاوت هاي جنسيتي ترتيب ترجيح رنگ در كودكان 4-10 ساله شهر اصفهان بود. بدين منظور 240 كودک (120 پسر و 120 دختر) به صورت تصادفي با روش نمونه گيري خوشه اي از مهدكودک ها و مدارس ابتدايي دو ناحيه آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند. نوع پژوهش علي مقايسه اي بوده و اطلاعات مورد نياز با استفاده از كارت هاي رنگي، شامل رنگ هاي زرد، صورتي، نارنجي، قرمز، آبي، سبز، بنفش، قهوه اي، خاكستري، سفيد و سياه جمع آوري شد. تجزيه و تحليل داده ها با روش تحليل واريانس انجام شد و نشان داد تاثير عامل جنسيت بر رنگ هاي صورتي، آبي، سبز، بنفش، قهوه اي، خاكستري و سياه معنادار است (به ترتيب P=0.0001، P=0.003، P=0.002، P=0.009، P=0.01،P=0.004  و (P=0.004. در گروه پسران رنگ قرمز و در دختران رنگ صورتي بالاترين جايگاه ترجيح را به خود اختصاص دادند و رنگ سياه پايين ترين جايگاه ترجيح را به دست آورد. با توجه به ميانگين نمرات ترجيح رنگ، ترتيب ترجيحات رنگ در پسران قرمز،آبي، زرد، نارنجي، سبز، بنفش، صورتي، سفيد، خاکستري، قهوه اي و سياه بود و اين ترتيب ترجيح رنگ در دختران صورتي، قرمز، نارنجي، زرد، بنفش، آبي، سبز، سفيد، خاکستري، قهوه اي و سياه بود. به طور کلي مي توان چنين استنباط کرد که رنگ هاي آبي، زرد، قرمز، نارنجي، صورتي، سبز و بنفش جز 7 ترجيح اول در هر دو جنس، و رنگ هاي سياه، خاکستري، قهوه اي و سفيد جز 4 ترجيح آخر قرارگرفته اند.

 
كليد واژه: ترجيح رنگ، تفاوت هاي جنسيتي، کودکان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:10 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : مطالعات روان شناختي تابستان 1390; 7(2):129-154.
 
تاثير نگرش مذهبي و هيجان خواهي بر سازگاري زناشويي دبيران متاهل شهرستان پاکدشت
 
كرماني مامازندي زهرا*,دانش عصمت
 
 
 

هدف اصلي اين پژوهش علي - مقايسه اي تعيين تاثير نگرش مذهبي و هيجان خواهي بر سازگاري زناشويي دبيران متاهل شهرستان پاکدشت است. بدين منظور 325 نفر از دبيران متاهل شهرستان پاکدشت با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي نسبتي انتخاب شدند. ابزارهاي به کار رفته در اين پ‍ژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه هاي نگرش مذهبي خداياري فرد (1378)، هيجان خواهي فرم پنجم زاکرمن (1978) و سازگاري زناشويي اسپانير (1976). داده ها با استفاده از تحليل واريانس تک متغيري، تحليل واريانس دومتغيري و تي مستقل تحليل شد. نتايج نشان داد که تاثير نگرش مذهبي بر مولفه هاي سازگاري زناشويي معنادار نيست. از بين مولفه هاي هيجان خواهي، تنها تاثير مولفه هيجان و ماجراجويي بر همبستگي دونفره سازگاري زناشويي و تاثير بازداري زدايي بر ابراز عواطف دونفره سازگاري زناشويي معنادار بود، از سوي ديگر تاثير تعاملي نگرش مذهبي و هيجان خواهي بر سازگاري زناشويي معنادار بود. تفاوت معناداري بين نگرش مذهبي زنان و مردان وجود داشت و در مولفه هاي هيجان خواهي و سازگاري زناشويي بين دو جنس تفاوتي مشاهده نشد.

 
كليد واژه: دبيران، سازگاري زناشويي، متاهل، نگرش مذهبي، هيجان خواهي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:10 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : مطالعات روان شناختي تابستان 1390; 7(2):155-173.
 
بررسي مقايسه رابطه جهت گيري ديني (دروني - بيروني) با سخترويي در دانشجويان دختر و پسر
 
مهرابي طالقاني شيما*,سهرابي فرامرز
 
 
 

پژوهش حاضر با هدف « بررسي مقايسه رابطه جهت گيري ديني (دروني - بيروني) با سخترويي در دانشجويان دختر و پسر » طراحي و اجرا شد. بدين منظور، از جامعه آماري، کليه دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات در سال 1387 که دربرگيرنده 9218 نفر بود، نمونه 132 نفري به صورت تصادفي و با روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شد، بدين صورت که ابتدا از بين دانشکده هاي مختلف واحد علوم و تحقيقات دو دانشکده به صورت تصادفي انتخاب و از هر دانشکده پنج کلاس به روش مذکور انتخاب شدند و پرسشنامه ها در ميان افراد حاضر اجرا شد. اطلاعات مورد نياز با استفاده از پرسشنامه جهت گيري ديني (دروني- بيروني) آلپورت و پرسشنامه بررسي ديدگاه هاي شخصي جمع آوري شد. داده هاي به دست آمده با استفاده از آمار توصيفي، ضريب همبستگي پيرسون و آزمون t مستقل، تجزيه و تحليل شد. نتايج نشان داد که بين جهت گيري ديني (دروني - بيروني) و سخترويي، رابطه معناداري وجود داشت. ضريب همبستگي به دست آمده (0.31-= r) نشان دهنده آن بود که بين جهت گيري ديني (دروني - بيروني) و سخترويي، همبستگي منفي وجود داشت، به اين معنا دانشجوياني که جهت گيري ديني در آنها بالاتر به عبارتي بيروني تر بود، از سخترويي کمتري برخوردار بودند. همچنين، نتايج نشان داد که بين جهت گيري ديني دانشجويان دختر و پسر تفاوت معناداري وجود داشت، به اين معنا که دختران در مقايسه با پسران، از جهت گيري ديني دروني تر برخوردار بودند. علاوه بر اين، نتايج نشان داد که بين سخترويي دانشجويان دختر و پسر تفاوت معناداري وجود داشت، به اين معنا که دختران در مقايسه با پسران، از سخترويي بالاتري برخوردار بودند.

 
كليد واژه: جهت گيري ديني (دروني - بيروني)، سخترويي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:10 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : مطالعات روان شناختي پاييز 1389; 6(3):30-45.
 
رابطه اهداف پيشرفت اجتماعي و مهارت ‌هاي ارتباط ميان فردي در دانشجويان دانشگاه تبريز
 
بدري گرگري رحيم,حسيني نسب سيدداوود,حقي حبيب اله
 
 
 

 پژوهش حاضر با هدف تعيين رابطه هدف پيشرفت اجتماعي و مهارت هاي ارتباط ميان فردي دانشجويان با روش همبستگي انجام شد. نمونه پژوهش، 180 دانشجو (126 دانشجوي دختر و 54 دانشجوي پسر) بود که به وسيله نمونه گيري تصادفي طبقه اي نسبتي از دانشکده ادبيات دانشگاه تبريز انتخاب شد. از آزمون مهارت هاي ارتباطي، نسخه تجديد نظر شده، و پرسشنامه جهت گيري هدف پيشرفت اجتماعي، به منظور جمع آوري اطلاعات استفاده شد. براي تجزيه و تحليل اطلاعات روش هاي آماري تحليل رگرسيون گام به گام به کار رفت. نتايج پژوهش نشان داد جهت گيري هدف تبحرگرايي اجتماعي و جهت گيري هدف عملکرد گرايي اجتماعي، مهمترين پيش بيني کننده هاي مهارت هاي ارتباط ميان فردي دانشجويان هستند. اين متغيرها 12% درصد از واريانس مهارت هاي ارتباطي دانشجويان را تبيين مي کند. نتايج ديگر اين پژوهش نشان داد جهت گيري هدف تبحرگرايي، رابطه مثبت و جهت گيري هدف عملکرد گرايي اجتماعي، با مهارت هاي ارتباطي دانشجويان رابطه منفي دارد.

 
كليد واژه: مهارت هاي ارتباطي، جهت گيري هدف تبحرگرايي اجتماعي و جهت گيري هدف عملکرد گرايي اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:10 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : مطالعات روان شناختي پاييز 1389; 6(3):110-135.
 
مقايسه مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان با اختلال نارسايي توجه، بيش فعالي و دانش آموزان بدون اين اختلال در مقطع دبستان
 
کوثري ليلا,علي زاده حميد
 
 
 

هدف از پژوهش حاضر مقايسه مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان داراي اختلال نارسايي توجه، بيش فعالي با دانش آموزان بدون اين اختلال در مقطع دبستان بود. جامعه آماري اين تحقيق کليه دانش آموزان دختر و پسر با و بدون اختلال نارسايي توجه، بيش فعالي در مقطع دبستان در شهر تهران بود که در سال تحصيلي 86- 1385 مشغول به تحصيل بودند. به اين منظور بااستفاده از روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي چهار مدرسه از بين مدارس شهر تهران انتخاب شد و تمامي دانش آموزان اين مدارس بر اساس نشانه هاي ارايه شده در چهارمين ويرايش راهنماي تشخيصي و آماري اختلال هاي رواني آزمون شدند. 166 دانش آموز در بين 1755 دانش آموز داراي اختلال نارسايي توجه، بيش فعالي تشخيص داده شدندکه نشان دهنده شيوع 9 درصد در بين اين مدارس بود. از اين دانش آموزان به طور تصادفي 110 دانش آموز به عنوان گروه داراي اختلال انتخاب شد. 110 دانش آموز بدون اين اختلال که از نظر جنسيت و پايه تحصيلي مانند نمونه داراي اختلال بودند نيز به طور تصادفي انتخاب شدند. مقياس درجه بندي مهارت هاي اجتماعي (فرم معلم) براي هر دو گروه اجرا شد. فرضيه ها با استفاده از آزمون تحليل واريانس يک طرفه و طرح عاملي بررسي شد. يافته ها نشان داد دانش آموزان داراي اختلال نارسايي توجه، بيش فعالي در هر سه خرده مقياس مهارت هاي اجتماعي (همکاري، جرات ورزي، خودکنترلي) از دانش آموزان بدون اين اختلال به طور معناداري پايين تر بودند (P<0.01). مقايسه زير نوع ها نيز انجام شد. زير نوع هاي اختلال نارسايي توجه، بيش فعالي (بي توجه غالب، بيش فعال غالب و مرکب) نيز در مهارتهاي اجتماعي تفاوت معناداري با يکديگر نشان دادند (P<0.01) .اين پژوهش براي زير نوع هاي اختلال نارسايي توجه، بيش فعالي به تفکيک جنسيت انجام شد و تفاوت معناداري در سطح 05.0 نشان داد. بر اساس اين تحقيق مي  توان نتيجه گرفت که مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان بدون اختلال نارسايي توجه، بيش فعالي با دانش آموزان داراي اين اختلال متفاوت است، اين موضوع درخصوص زير نوع ها نيز مشاهده شد. از يافته هاي اين تحقيق مي  توان در درمان و آموزش استفاده كرد.

 
كليد واژه: اختلال نارسايي توجه، بيش فعالي، زير نوع ها، مهارت هاي اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:11 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : مطالعات روان شناختي پاييز 1389; 6(3):136-171.
 
تحليل زيبانگري بيدل دهلوي (با رويکرد روانشناختي)
 
پناهي مهين*
 
 
 

عارفان از تجربه هاي روحي اي سخن گفته اند که موجب تغيير نگرش آنها شده است. سوال بنيادين اين پژوهش اين است که تجربه روحي عشق در غزليات عرفاني "بيدل دهلوي" چه جايگاهي دارد؟ و از تحليل روانشناختي آن، چه نتيجه اي به دست مي  آيد؟ از بررسي غزليات "بيدل" نفوذ عشق به منزله پيام شعري او رخ مي  نمايد. اين نفوذ در حد يک تعريف از عشق نيست، بلکه تجربه روحي شخصي، با پيامدهاي مبارک است. شيوه کنش رواني عشق موجب ديدن زيبايي هاي معشوق مي  شود (نه حسن او موجب صيد عشق). حضور عشق و معشوق در دل و آميختن آنها در ظرف روان و دل عارف، روح او را زيبا مي  کند، آينه اي که زيبايي ها در آن منعکس شده يعني به درک مراتبي از زيبايي هاي خداوند نايل شده، زيبايي را به بيرون دل منعکس مي کند. بنابراين، عالم بيرون در چشم و دل عارف زيبانما مي شود و زيبايي درون او را نشان مي  دهد. اين بار زيبايي بيروني در چشم و دل عارف رخ مي  نمايد که همان زيبايي معشوق اعلي است. بنابراين، انعکاس مکرر يک زيبايي در چند آينه و در آينه دل يا روح و روان عارف، او را به اتحاد با معشوق و هر آنچه با او نسبتي دارد نايل مي  کند، نتيجه اين اتحاد با عشق و آثار معشوق، زيبانگري است. چنانکه عارف؛ انسان، مرگ و ساير پديده ها را زيبا مي  بيند. نتيجه زيبانگري رسيدن به صلح کل و دوست داشتن همه چيز و همه کس است. حتي شرور در نگاه او حسن هاي با نقاب هستند. رنگهايي که نقاش ازل بر هستي مي بخشد همه زيبا است. زيبانگري و صلح کل، عارف را به اعتقاد به نظام احسن سوق مي  دهد. راز زيبانگري بيدل در طرز نگاه عاشقانه او به کل هستي و نظام احسن آن است که هر چيزي در جاي خويش نيکوست و اين يک تجربه فردي است.

 
كليد واژه: بيدل دهلوي، عشق تجربه فردي، زيبانگري، صلح کل، نسبيت درک زيبايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:11 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 : مطالعات روان شناختي تابستان 1389; 6(2):0-0.
 
بررسي شاخص هاي روان سنجي سياهه علايم اختلال خوردن (EDI) در دانش آموزان دختر پايه دوم دبيرستان هاي تهران
 
شايقيان زينب*,وفايي مريم
 
* دانشگاه تربيت مدرس
 
 

هدف پژوهش حاضر، ارزيابي ويژگي هاي روان سنجي و هنجاريابي سياهه علايم اختلال خوردن گارنر و همكاران (1983) بوده است. در اين پژوهش دانش آموزان 18 کلاس (403 نفر) مقطع دوم متوسطه، از دبيرستانهاي دولتي دخترانه شهر تهران به شيوه خوشه اي مرحله اي به عنوان نمونه آماري، انتخاب شدند. تمام آزمودني ها به فرم فارسي سياهه علايم اختلال خوردن و پرسشنامه باور اختلال خوردن کوپر و همکاران (1996) پاسخ دادند. روايي اين پرسشنامه نيز از راه شاخص هاي روايي سازه، همزمان و تحليل عاملي بررسي شد. نتايج تحليل عوامل با استفاده از روش هاي مولفه هاي اصلي و چرخش واريماکس نشان داد که اين سياهه از هفت عامل تشکيل شده است. اين عوامل بيش از 42.65 درصد واريانس کل را تبيين مي کنند. روايي سازه اين پرسشنامه با محاسبه ضريب همبستگي زيرمقياس هاي اين پرسشنامه با يکديگر و با کل پرسشنامه تاييد شد که ضرايب بين زير مقياس ها با کل، به ترتيب 0.58، 0.53، 0.66، 0.48، 0.34 و 0.43 متغير و معنادار بودند (P<0.01) .روايي همزمان نيز با به کارگيري مقياس باورهاي اختلال خوردن، برآورد شد که ضريب همبستگي (0.48) بين اين دو پرسشنامه بود (P<0.01). اعتبار پرسشنامه باور اختلال خوردن با استفاده از روشهاي آلفاي کرونباخ و روش تنصيف تحليل شد، که به ترتيب ضرايب 0.76 و 0.56 به دست آمد. با در نظر گرفتن نتايج پژوهش حاضر، آزمون باورهاي اختلال خوردن مي تواند به عنوان ابزاري معتبر، براي ارزيابي علايم اختلال خوردن در سطح دبيرستان هاي دخترانه استفاده شود.

 
كليد واژه: شاخص هاي روان سنجي، اعتبار، روايي و سياهه علايم اختلال خوردن
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:11 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : مطالعات روان شناختي پاييز 1389; 6(3):12-28.
 
فکر افسرده وار بيماران افسرده در زمان هاي پذيرش در بيمارستان و بهبودي
 
ملانوروزي حسن,محمدي نوراله,رحيمي چنگيز
 
 
 

هدف اين پژوهش، بررسي نگرش هاي ناکارآمد، تكليف جملات ناتمام و عاطفه مثبت بيماران افسرده باليني در زمان هاي پذيرش بيمارستان و بهبودي بود. روش پژوهش علي، مقايسه اي بود. از سه جامعه آماري، سه گروه نمونه با روش نمونه گيري در دسترس، انتخاب شدند كه 20 بيمار افسرده باليني، 20 بيمار افسرده غيرباليني و 20 نفر فرد عادي را شامل بود. شركت كنندگان در اين سه گروه نمونه، به پرسشنامه افسردگي بک، مقياس نگرش هاي ناکارآمد، تکليف جملات ناتمام و مقياس عاطفه مثبت پاسخ دادند. داده ها با روش هاي آماري تحليل واريانس يك راهه و آزمون تعقيبي شفه، تجزيه و تحليل شدند. نتايج نشان داد كه 1) بيماران افسرده باليني در زمان بهبودي در مقايسه با زمان پذيرش در بيمارستان، نگرش ناكارآمد كمتري داشتند؛ 2) بيماران افسرده باليني در زمان بهبودي در مقايسه با زمان پذيرش بيمارستان، در تكميل جملات ناتمام از افعال مثبت، كمتر استفاده كردند؛ 3) بيماران افسرده باليني در زمان بهبودي در مقايسه با زمان پذيرش بيمارستان، عاطفه مثبت بيشتري داشتند؛ 4) همچنين تحليل دادها نشان داد كه بين سه گروه افسرده باليني، افسرده غيرباليني و عادي از لحاظ نگرش هاي ناکارآمد، شيوه تكميل جملات و عاطفه مثبت تفاوت معناداري وجود داشت. نتيجه نهايي اين که فكر افسرده وار، همواره در حالت هاي افسردگي و بهبودي وجود داشت. ميزان فعال بودن فكر افسرده وار، تعيين كننده اختلال افسردگي يا بهبودي است.

 
كليد واژه: بهبودي، پذيرش، تكليف جملات ناتمام، فكر افسرده وار، عاطفه، مثبت، نگرش هاي ناکارآمد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:11 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : مطالعات روان شناختي بهار 1390; 7(1):11-31.
 
اثر بخشي درمان شناختي رفتاري بر ميزان اختلالات جنسي زنان
 
صالح زاده مريم*,كجباف محمدباقر,مولوي حسين,ذوالفقاري معصومه
 
* دانشگاه اصفهان
 
 

نارضايتي از زندگي جنسي در زنان بسيار شايع است و اختلالات جنسي در يک زن، اغلب پيامدي از بافت رواني اجتماعي جاري اوست. هدف از اجراي اين پژوهش، بررسي اثربخشي درمان شناختي رفتاري(CBT)  بر ميزان اختلالات جنسي زنان بوده است. 20 نفر بيمار زن مبتلا به اختلال کنش جنسي، به تصادف در دو گروه آزمايش (10 نفر) و گواه (10 نفر) قرار گرفتند CBT .طي 8 جلسه هفتگي با تاكيد بر بازسازي شناختي و اصلاح تحريفات شناختي و آموزش تکنيک هاي رفتاري براي گروه آزمايش به کار گرفته شد. ابزار پيش آزمون و پس آزمون براي هر دو گروه شامل پرسشنامه رضايت زناشويي گلومبک روست بود. تحليل داده ها نشان داد كه درمان شناختي رفتاري به طور معناداري اختلالات كنش جنسي گروه آزمايش را نسبت به گروه كنترل بهبود بخشيده است. ميانگين نمرات اختلال جنسي در پس آزمون، در زيرمقياس هاي بي ارگاسمي، اجتنابگري جنسي، فراواني كم رابطه جنسي، فقدان ارتباط جنسي، فقدان شهوت انگيزي جنسي و فقدان كامروايي جنسي در بيماران گروه آزمايش نسبت به گروه كنترل به طور معناداري پايين تر بود. رفتاردرماني شناختي (CBT) کارايي ملاحظه پذيري داشت و اين روش درماني مي تواند به عنوان يك روش مداخله اي مفيد براي زنان دچار اختلال كنش جنسي به كار رود.

 
كليد واژه: اختلالات جنسي، مداخلات روانشناختي، درمان شناختي رفتاري، زنان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:11 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : مطالعات روان شناختي بهار 1389; 6(1):43-55.
 
تاثير درمان ترکيبي شناختي - رفتاري و کاهش انديشه پردازي خطر بر اختلال وسواسي - اجباري در دانشجويان دختر
 
بابايي مهناز*,اكبرزاده نسرين,نجل رحيم عبدالرحمان,پورشهرياري مه سيما
 
* دانشگاه الزهرا (س)
 
 

هدف از اين پژوهش بررسي درمان ترکيبي شناختي - رفتاري و کاهش انديشه پردازي خطر بر اختلال وسواسي - اجباري در دانشجويان دختر دانشگاه هاي تهران بود و روش تحقيق به صورت شبه تجربي بود. با استفاده از شيوه غربالگري به صورت تصادفي 600 دانشجوي دختر (28-22 ساله) از سه دانشگاه (الزهرا، تهران، علامه طباطبائي) انتخاب شده و به پرسشنامه وسواسي - اجباري مادزلي پاسخ دادند. از ميان افراد واجد شرايط (داراي وسواس شستشو) که به تاييد روانپزشک نيز رسيده بودند (بر اساس ملاک هاي تشخيصيDSM-IV 12  بيمار وسواسي - اجباري از نوع شستشو به روش تصادفي انتخاب شدند و در دو گروه آزمايشي و کنترل به صورت تصادفي قرار گرفتند. افراد گروه آزمايشي به مدت 2 ماه، هفته اي دوبار در جلسه90 دقيقه اي درمان ترکيبي شناختي - رفتاري و کاهش انديشه پردازي خطر شرکت كردند. فرضيه تحقيق مبني بر اثر بخشي درمان ترکيبي شناختي - رفتاري و کاهش انديشه پردازي خطر بر اختلال وسواسي - اجباري در دانشجويان دختر با استفاده از آزمون t تاييد شد.(p<0.01) . همچنين داده هاي کيفي حاصل از مشاهدات باليني درمانگر، خودگزارشي بيماران و تشخيص روانپزشک حاکي از بهبود بيماري در گروه آزمايشي بود. اين امر نشانه آن است، كه درمان ترکيبي شناختي - رفتاري و کاهش انديشه پردازي خطر براي درمان بيماران وسواسي - اجباري شستشو مي تواند مفيد و موثر باشد.

 
كليد واژه: اختلال وسواسي - اجباري، درمان شناختي - رفتاري، درمان کاهش انديشه پردازي خطر
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:12 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : مطالعات روان شناختي بهار 1389; 6(1):57-87.
 
رابطه صفات شخصيتي مرتبط با نظام هاي بازداري/ فعال سازي رفتاري با سوگيري حافظه ناآشكار مفهومي و آشكار بر اساس پردازش انتقال مناسب (TAP)
 
عبدالهي مجارشين رضا*,بخشي پوررودسري عباس,محمودعليلو مجيد
 
* دانشگاه تبريز
 
 

هدف پژوهش حاضر بررسي ارتباط بين صفات شخصيتي مرتبط با نظام هاي بازداري/ فعال سازي رفتاري و سوگيري حافظه آشكار و ناآشکار مفهومي بر اساس چارچوب پردازش انتقال مناسب (TAP) بود. طرح پژوهشي به کار گرفته شده در اين تحقيق از نوع طرح نيمه آزمايشي پس آزمون با گروه كنترل به طور تركيبي درون آزمودني و بين آزمودني بود. بدين منظور 60 نفر آزمودني (30 نفر افراد افسرده سرپايي و 30 نفر گروه كنترل) بر اساس مصاحبه روانپزشكي مطابق با معيارهاي DSM-IV به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. براي بررسي نظام هاي بازداري/ فعال سازي رفتاري از مقياس BIS/BAS (كارور و وايت، 1994)، براي بررسي سوگيري حافظه ناآشكار از تكليف توليد كردن (رمزگرداني مفهومي) و تكليف تصميم واژگاني و براي بررسي سوگيري حافظه آشكار از تكليف يادآوري آزاد استفاده شد. آزمودني ها به طور انفرادي آزمونها را انجام مي دادند. نتايج نشان داد كه افراد با نمره هاي بالا در نظام بازداري رفتاري نسبت به افراد با نمره هاي بالا در نظام فعال سازي رفتاري سوگيري حافظه ناآشكار و آشكار بيشتري نسبت به كلمات منفي در سطح پردازش مفهومي نشان مي دهند. افراد با نمره هاي بالا در نظام فعال سازي رفتاري نسبت به افراد با نمره هاي بالا در نظام بازداري رفتاري سوگيري حافظه ناآشكار و آشكار بيشتري نسبت به كلمات مثبت در سطح پردازش مفهومي نشان مي دهند. اين يافته ها در مجموع نشان داد كه اگر در سوگيري حافظه ناآشكار پردازش مفهومي، فرضيه خلق - همخوان، فرضيه صفت - همخوان و پردازش انتقال مناسب را با هم در نظر بگيريم، به فهم بهتر سوگيري حافظه ناآشكار منجر خواهد شد.

 
كليد واژه: نظام هاي بازداري/ فعال سازي رفتاري، حافظه ناآشكار مفهومي، حافظه آشكار، پردازش انتقال مناسب، آماده سازي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:12 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : مطالعات روان شناختي بهار 1390; 7(1):33-48.
 
رابطه بين آگاهي نسبت به مواد روانگردان و مصرف آن در دانشجويان رشته هاي علوم انساني
 
شعاع كاظمي مهرانگيز*
 
* گروه مشاوره، دانشگاه الزهرا (س)
 
 

پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بين آگاهي نسبت به مواد روانگردان و مصرف آن در دانشجويان انجام شد؛ نمونه آماري شامل 220 نفر (110 مرد و 110 زن)، که در محدوده سني 25-19 سال بودند. سوال اصلي تحقيق عبارت بود از: آيا بين آگاهي دانشجويان از عوارض و اثرات قرص هاي اكستازي، ارتکاب جرم، جنسيت و گرايش به مصرف اين مواد رابطه وجود دارد؟ ابزار استفاده شده، پرسشنامه محقق ساخته در ابعاد متفاوت و با مولفه هاي مختلفي بود که پايايي کلي آن 0.75 محاسبه شده است. روش تحقيق، توصيفي، از نوع همبستگي بود. آزمون هاي آماري استفاده شده عبارت بود از همبستگي، رگرسيون چند متغيره، و تي تفاوت. نتايج پژوهش حاكي از تفاوت معنادار بين دو مولفه آگاهي و گرايش به مصرف مواد روانگردان بود. (هر چه آگاهي بيشتر، گرايش به مصرف كمتر). همچنين تحقيق نشان داد هر چه ارتباطات درون خانوادگي ضعيف يا مختل، تحريفات شناختي بالا و موانع محيطي اندک باشد، گرايش به مصرف مواد افزايش مي يابد.

 
كليد واژه: اعتياد، مواد روانگردان، نگرش، آگاهي، اكستازي و دانشجويان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:12 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : مطالعات روان شناختي بهار 1389; 6(1):135-162.
 
بررسي يک مدل پيشنهادي براي پيشايندها و پيامدهاي گذشت در ازدواج
 
خجسته مهر رضا*,کرايي امين,رجبي غلامرضا
 
* دانشگاه شهيد چمران اهواز
 
 

هدف پژوهش حاضر، پيشنهاد مدلي از پيشايندها و پيامدهاي مهم گذشت در ازدواج، به منظور شناخت بهتر و کامل تر مفهوم گذشت بود. اين مدل نقش اسنادهاي علي و مسووليت پذيري، کيفيت رابطه زناشويي، همدلي و اعتقادات مذهبي در افزايش گذشت زوجين و تاثير گذشت بر افزايش سلامت رواني و کاهش خشم آنها را بررسي كرد. نمونه مورد مطالعه در اين پژوهش 245 نفر مرد و 247 نفر زن را شامل مي شد که از ميان والدين دانش آموزان دبيرستاني شهر اهواز با روش تصادفي چند مرحله اي انتخاب شدند. ابزارهاي استفاده شده در اين پژوهش مقياس گذشت صفت (TFS)، مقياس اسناد ارتباطي (RAM)، شاخص کيفيت ازدواج (QMI)، مقياس صفات همدلي باتسون (BEA)، خرده مقياس نگرش مذهبي، پرسشنامه رضايت زناشويي انريچ(ENRICH) ، پرسشنامه سلامت عمومي(GHQ)  و خرده مقياس خشم فهرست تجديد نظر شده علايم رواني R-90SCL را شامل مي شود. براي ارزيابي مدل پيشنهادي از روش تحليل مسير و بر اساس نرم افزار AMOS ويرايش 7 استفاده شد. مدل ارزيابي شده شاخص هاي برازندگي خوبي داشت. بر اساس نتايج مدل تحليل مسير کيفيت مثبت زناشويي هم به صورت مستقيم و هم غيرمستقيم از طريق اسنادهاي علي و مسووليت پذيري، گذشت را افزايش مي دهد. اسنادهاي علي نيز به صورت غيرمستقيم و از طريق اسنادهاي مسووليت و همدلي گذشت را ارتقا مي دهد. اسنادهاي مسووليت نيز به صورت مستقيم و غيرمستقيم به واسطه همدلي گذشت را افزايش مي دهد. همدلي نيز به صورت مستقيم گذشت را افزايش مي دهد. نگرش هاي مذهبي نيز به صورت مستقيم و غير مستقيم از طريق اسنادهاي مسووليت گذشت را ارتقا مي دهد. گذشت نيز افزايش سلامت رواني و کاهش پرخاشگري در ميان همسران را باعث مي شود. درباره مضامين درماني و آموزشي نتايج و مدل ارايه شده در پژوهش حاضر به تفصيل بحث شده است.

 
كليد واژه: گذشت، کيفيت زناشويي، اسنادهاي علي، اسنادهاي مسووليت پذيري، همدلي، نگرش مذهبي، سلامت رواني، پرخاشگري و ازدواج
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:12 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : مطالعات روان شناختي بهار 1390; 7(1):65-95.
 
هنجاريابي، روايي و پايايي نسخه کوتاه مقياس ترس از ارزيابي منفي در نوجوانان دانش آموز 18-12 ساله شهر تهران
 
گراوند فريبرز*,شكري اميد,خدايي علي,امرايي مردان,طولابي سعيد
 
 
 

پژوهش حاضر با هدف هنجاريابي و تعيين روايي و پايايي نسخه کوتاه مقياس ترس از ارزيابي منفيBFNE) ؛ لري، 1983) در گروهي از نوجوانان دانش آموز 18-12 (276 دختر و 224 پسر) شهر تهران اجرا شد كه با روش نمونه گيري چند مرحله اي انتخاب شدند. نوجوانان به نسخه کوتاه مقياس ترس از ارزيابي منفي (لري، 1983)، پرسشنامه دشواري هاي بين فرديQIDA) ؛ انگلس و همكاران، 2005) و مقياس اضطراب اجتماعي نوجوانانSASA) ؛ پاكلك، 1997) پاسخ دادند. شاخص هاي برازش تحليل عاملي تاييدي بر پايه نرم افزار ليزرل، وجود عوامل دوگانه سوال هاي نمره گذاري شده مثبت و سوال هاي نمره گذاري شده منفي را تاييد كرد. نتايج تحليل عامل اکتشافي با استفاده از چرخش اوبليمين نيز نشان داد كه نسخه كوتاه مقياس ترس از ارزيابي منفي از دو عامل تشكيل شده است. همبستگي معنادار بين نمره کلي و زيرمقياس هاي ترس از ارزيابي منفي با زيرمقياس ها و نمره کلي پرسشنامه دشواري هاي بين فردي و مقياس اضطراب اجتماعي نوجوانان، روايي همگراي BFNE را تاييد كرد. ضرايب آلفاي كرانباخ و ضرايب بازآزمايي با فاصله (دو هفته) نمره كلي و زيرمقياس هاي BFNE نشان داد كه اين مقياس پايايي مقبولي دارد. ضرايب آلفاي كرانباخ براي نمره كلي، BFNE و زير مقياس هاي سوال هاي نمره گذاري شده مثبت و سوال هاي نمره گذاري شده منفي به ترتيب برابر با 0.80، 0.82، 0.81 و ضرايب بازآزمايي با فاصله (دو هفته) براي نمره كلي،BFNE  و زيرمقياس ها بين 0.77-0.79 به دست آمد. نتايج تحليل واريانس چندمتغيري زيرمقياس هاي BFNE نشان داد که اثر گروه هاي جنسي و سني از نظر آماري معنادار بود. بنابراين، در اين پژوهش، رتبه هاي درصدي معادل نمرات خام نمره كلي و زيرمقياس هاي BFNE به تفكيک گروه هاي جنسي و سني ارايه شد. نتايج پژوهش حاضر، بر ثبات ساختار عاملي و اعتبار نسخه كوتاه مقياس ترس از ارزيابي منفي براي اندازه گيري مفهوم ترس از ارزيابي منفي، در ميان دانش آموزان، تاكيد مي کند.

 
كليد واژه: نسخه کوتاه مقياس ترس از ارزيابي منفي، هنجاريابي، روايي، پايايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:12 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها