0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 11 : مجله علوم رفتاري پاييز 1388; 3(3):243-248.
 
ارتباط علايم جسماني و روان شناختي با تنيدگي در كاركنان نظامي
 
آزادمرزآبادي اسفنديار*
 
* مركز تحقيقات علوم رفتاري، دانشگاه علوم پزشكي بقيه اله (عج)، تهران، ايران
 
 

مقدمه: پيوستگي تنيدگي با شغل، به خصوص مشاغل نظامي، نياز روزافزون به بررسي و تحقيق علمي درباره پيامدهاي ناشي از محيط كار و نوع شغل را طلب مي كند. هدف اصلي اين مقاله بررسي و رتبه بندي علايم جسماني و رواني ناشي از تنيدگي هاي زندگي در افراد نظامي بود.
روش: اين تحقيق از نوع توصيفي - مقطعي است. جامعه مورد مطالعه گروهي از كاركنان يكي از مراكز نظامي بودند. ابزار تحقيق متشكل از پرسش نامه محقق ساخته و پرسش نامه رويدادهاي زندگي هلمز و راهه بود كه توسط 766 نفر از كاركنان نظامي تكميل شد.
يافته ها: ميانگين نمرات جسماني افراد مورد مطالعه بر حسب نمره رويدادهاي زندگي معني دار بود. به علاوه، افرادي كه نمره رويدادهاي زندگي آنها بالاتر از 250 بود نسبت به افرادي كه نمرات پايين تري داشتند به طور معني داري ميزان بيشتري از علايم جسماني تنيدگي زا نشان دادند؛ هم چنين افرادي كه نمره آنها كمتر از 200 بود نسبت به افرادي كه نمره آنها زير 100 بود، علايم جسماني تنيدگي زاي بيشتري نشان دادند.
نتيجه گيري: در نيروهاي نظامي، بين تنيدگي ناشي از رويدادهاي زندگي و علايم جسماني و روان شناختي تنيدگي رابطه معني داري وجود دارد. با افزايش نمره رويداد زندگي، علايم جسماني و روان شناختي تنيدگي نيز افزايش مي يابد.

 
كليد واژه: تنيدگي، رويدادهاي زندگي، علايم جسماني، علايم روان شناختي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 12 : مجله علوم رفتاري پاييز 1388; 3(3):249-255.
 
رابطه بين افكار خودكشي و صفات شخصيتي در افراد معتاد
 
عاشوري احمد,حبيبي عسگرآبادي مجتبي*,تركمن ملايري مهدي,جوان اسمعلي علي
 
* گروه روان شناسي، دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه تهران، تهران، ايران
 
 

مقدمه: پژوهش حاضر به منظور بررسي رابطه بين افكار خودكشي و صفات شخصيتي در افراد معتاد وابسته به مواد افيوني انجام شد.
روش: 80 آزمودني در اين پژوهش شركت داشتند كه به صورت تصادفي خوشه اي از بين معتادان خود معرف مراجعه كننده به مراكز ترك اعتياد شيراز انتخاب شدند و به پرسش نامه هاي اصلاح شده افكار خودكشي و شخصيتي نئو پاسخ دادند. داده هاي پژوهش حاضر با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون و رگرسيون خطي گام به گام تجزيه و تحليل شدند.
يافته ها: در معتادان، ويژگي هاي شخصيتي «روان نژندگرايي» و «باوجدان بودن» به ترتيب داراي رابطه مثبت و منفي با احساس گناه و خود تخريبي بودند. ويژگي هاي شخصيتي «برون گرايي» و «باز بودن در برابر تجارب» در معتادان با نااميدي و احساس حقارت رابطه منفي داشتند. علاوه بر اين، ويژگي هاي شخصيتي «برون گرايي» و «باوجدان بودن» نيز با نمره كل افكار خودكشي گرا رابطه منفي داشتند.
نتيجه گيري: با توجه به خطرآفرين بودن افكار خودكشي و بالا بودن ميزان اقدام به خودكشي در بين معتادان، به خصوص بعد از عودهاي مكرر، شناسايي عوامل خطر آفرين و پيش بايست هاي شاخص شناسايي اين افكار، ميزان خطر را كاهش مي دهد.

 
كليد واژه: افكار خودكشي گرا، ويژگي هاي شخصيتي، معتاد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : مجله علوم رفتاري تابستان 1388; 3(2):113-119.
 
مقايسه فعاليت سيستم هاي مغزي/رفتاري و ابعاد كمال گرايي در بيماران كرونري قلب و افراد سالم
 
موذن سميه*,آزادفلاح پرويز,صافي مرتضي
 
* گروه روان شناسي، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
 
 

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقايسه ميزان فعاليت سيستم هاي مغزي/رفتاري و ابعاد كمال گرايي در مردان مبتلا به بيماري كرونري قلب و افراد سالم، براي توصيف دقيق تر نيمرخ رواني بيماران كرونري قلب به اجرا درآمد.
روش: 50 مرد متاهل با ميانگين سني 53 سال داراي تحصيلات ديپلم و بالاتر از آن و مبتلا به بيماري كرونري قلب كه براي اولين بار در بخش قلب يكي از بيمارستان هاي تهران بستري شده بودند؛ و 50 مرد مراجعه كننده به يك كلينيك دندانپزشكي كه از نظر متغيرهاي گروه سني، تاهل و سطح تحصيلات با گروه بيماران يكسان شده بودند، پرسش نـامه هاي بازداري/ روي آوري كارور و وايت و كمال گرايي چندگانه هويت و فلت را تكميل كردند.
يافته ها: مردان مبتلا به بيماري كرونري قلب در مقايسه با افراد سالم، سيستم فعال ساز رفتاري غالب و فعال تري داشتند. همچنين مردان مبتلا به بيماري كرونري قلب در دو بعد كمال گرايي خويشتن مدار و كمال گرايي ديگرمدار به طور معني دار بيش از افراد سالم واجد ويژگي هاي كمال گرايي بودند. در گروه مردان مبتلا به بيمـاري كرونري قلب، همبسـتگي ميـان خرده مقياس هاي سيستم فعال ساز رفتاري و ابعاد سه گانه كمال گرايي بيشتر از افراد گروه سالم بود.
نتيجه گيري: اجزاي خاصي از ساختار الگوي رفتاري ريخت
A با اختلالات كرونري قلب به صورت اختصاصي رابطه دارند. بنابراين فعـاليت سيستم فعـال ساز رفتاري و ابعاد كمـال گرايي مي توانند مولفه هاي مناسبي در تحليل هاي روان شناختي بروز بيماري كرونري قلب باشند.

 
كليد واژه: سيستم هاي مغزي/رفتاري، ابعاد کمال گرايي، بيماري کرونري قلب
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : مجله علوم رفتاري تابستان 1388; 3(2):121-125.
 
ويژگي هاي روان سنجي مقياس "اقدام براي رشد شخصي" در دانشجويان
 
جوشن لو محسن*,قايدي غلام حسين
 
* دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه تهران، تهران، ايران
 
 

مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسي پايايي (همساني دروني)، روايي سازه، روايي همگرا و تفاوت هاي جنسيتي موجود در مقياس "اقدام براي رشد شخصي" در دانشجويان ايراني بود.
روش: 205 دانشجوي دانشگاه تهران (117 دختر و 88 پسر) وارد مطالعه شدند. از همه آزمودني ها خواسته شد تا به مقياس 9 ماده اي "اقدام براي رشد شخصي" به همراه مقياس هاي رضايت مندي از زندگي، عواطف منفي و مثبت، بهزيستي روان شناختي و اجتماعي پاسخ دهند. براي تحليل داده ها از تحليل عاملي اكتشافي و تاييدي، آزمون
t براي گروه هاي مستقل و تحليل همبستگي با اصلاح بونفروني استفاده شد.
يافته ها: همساني دروني اين مقياس معادل 0.87 به دست آمد كه نشان از اعتبار مطلوب اين مقياس در نمونه حاضر داشت. نتايج تحليل عاملي اكتشافي مبين آن بود كه اين مقياس در نمونه پژوهش حاضر از ساختاري تك عاملي برخوردار است. اين نتيجه توسط تحليل آماري تاييدي نيز تاييد شد. همبستگي هاي بين اين مقياس و مقياس هاي روايي همگرا معني دار و در جهت مورد انتظار بود.
نتيجه گيري: مقياس
PGI در دانشجويان ايراني از ساختاري تك عاملي و اعتبار و روايي مطلوبي برخوردار است.

 
كليد واژه: اقدام براي رشد شخصي، پايايي، روايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : مجله علوم رفتاري تابستان 1388; 3(2):127-134.
 
رواسازي نسخه ايراني پرسش نامه ارزيابي دانشجويان از كيفيت تدريس
 
طالع پسند سياوش*,نظيفي مرتضي,بيگدلي ايمان اله
 
* گروه روان شناسي تربيتي، دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه سمنان، سمنان، ايران
 
 

مقدمه: هدف اين مطالعه رواسازي نسخه ايراني پرسش نامه ارزيابي دانشجويان از كيفيت تدريس و آزمون مقدماتي الگوي مارش در ارزشيابي كيفيت تدريس بود.
روش: در كل 339 دانشجوي دانشگاه سمنان در اين مطالعه شركت داشتند. شركت كنندگان پرسش نامه ارزيابي دانشجويان از كيفيت تدريس را تكميل نمودند و نمرات امتحان پايان ترم آنها جمع آوري شد. تحليل عاملي اكتشافي، همبستگي سوال- نمره كل و تحليل اعتبار براي بررسي ويژگي هاي روان سنجي ابزار اجرا شد. تحليل عاملي تاييدي، به منظور فراهم آوردن شواهد روايي اجرا شد.
يافته ها: تحليل عاملي اكتشافي، مدلي 6 عاملي را آشكار كرد. درحالي كه مدل 6 عاملي با روش تحليل عاملي تاييدي برازنده نبود. هماهنگي دروني پرسش نامه ارزيابي دانشجويان از كيفيت تدريس بالا بود
(a=0.936). نمرات ارزيابي از كيفيت تدريس با پيشرفت تحصيلي دانشجويان به طور معني دار مرتبط بود (r=0.50).
نتيجه گيري: نتايج تحليل عاملي اكتشافي و تاييدي، ساختار 9 عاملي مارش را تاييد نمي كند، اما با اين ديدگاه مارش كه كيفيت تدريس سازه اي چندبعدي است، همسو است. بر پايه نتايج، استفاده از اين ابزار براي ارزيابي كيفيت تدريس اساتيد و تفسير آن بايد با احتياط همراه باشد.

 
كليد واژه: كيفيت تدريس، ارزيابي، آموزش عالي، روايي سازه، روايي پيش بيني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 10 : مجله علوم رفتاري تابستان 1388; 3(2):151-157.
 
رابطه خودكشي با ويژگي هاي شخصيتي و رويدادهاي زندگي
 
اكبري زردخانه سعيد*,جعفري سالار,دولتشاهي بهروز,ممقانيه مريم
 
* دانشكده روان شناسي، دانشگاه تهران، تهران، ايران
 
 

مقدمه: اين مطالعه با هدف شنـاسايي عوامل شخصيتي و رويدادهـاي پيش بيني كننده اقدام به خودكشي انجام شد.
روش: اين مطالعه توصيفي- همبستگي روي مجموعا 148 نفر انجام شد كه شامل 74 مرد و زن اقدام كرده به خودكشي و 74 مرد و زن همتـا و اقدام نكرده بودند. براي جمع آوري اطلاعات از پرسش نامه شخصيتي چندمحوري ميلون 2 و چك ليست رويدادهاي منفي زندگي استفاده شد.
يافته ها: از بين الگوهاي ناسازگار شخصيتي، اختلالات شخصيتي مرزي، ضداجتماعي، خودشيفته، منفعل و آزارگر، اضطرابي و افسرده در ميان افراد اقدام كرده بيش از گروه اقدام نكرده مشاهده شد. در ضمن اقدام كردگان تجارب منفي بيشتري را در زندگي تجربه كرده بودند.
نتيجه گيري: از بين اختلالات رواني، اختلالات شخصيتي اضطرابي، خودشيفته و ضداجتماعي و از بين رخدادهاي منفي زندگي، درگيري شديد با خانواده و سرزنش و تحقير، داراي بيشترين توان پيش بيني اقدام به خودكشي هستند.

 
كليد واژه: ويژگي هاي شخصيتي، رويدادهاي منفي، اقدام به خودکشي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 11 : مجله علوم رفتاري تابستان 1388; 3(2):159-165.
 
تاثير ماساژ بازتابي پا و آرام سازي بنسون بر ميزان اضطراب
 
مختاري نوري جميله*,سيرتي نير مسعود,صادقي شرمه مهدي,قنبري زهرا,حاجي اميني زهرا,طيبي علي,جوادي نسب مجيد
 
* مركز تحقيقات علوم رفتاري و دانشكده پرستاري، دانشگاه علوم پزشكي بقيه اله (عج)، تهران، ايران
 
 

مقدمه: اضطراب پيامد مشترك تمام اعمال جراحي است. روش هاي مكمل مانند ماساژ بازتابي و آرام سازي سبب ايجاد راحتي، احساس آرامش، تصحيح اختلال در عملكرد فيزيكي، تغيير پاسخ هاي فيزيولوژيك و كاهش ترس همراه با نشانه هاي بيماري مي شود. پژوهشگران با هدف بررسي تاثير ماساژ بازتابي و آرام سازي بنسون بر كاهش اضطراب به اين تحقيق اقدام كردند.
روش: اين پژوهش مطالعه اي نيمه تجربي سه گروهه و از نوع كارآزمايي باليني است. جامعه پژوهش، زنان تحت اعمال جراحي شكم و بستري در بخش هاي جراحي بيمارستان بودند. واحدهاي پژوهش به روش نمونه گيري غيرتصادفي آسان وارد مطالعه شدند و بر اساس قرعه كشي اوليه به طور تصادفي در گروه هاي آزمايشي ماساژ بازتابي پا و آرام سازي و نيز گروه شاهد قرار گرفتند. براي سنجش اضطراب از پرسش نامه استانداردشده اسپيلبرگر و براي تجزيه و تحليل داده ها از آمار توصيفي و تحليلي استفاده شد.
يافته ها: پس از استفاده از ماساژ بازتابي و آرام سازي ميزان اضطراب كاهش يافت، به طوري كه اختلاف معني داري بين ميانگين ميزان اضطراب در دو گروه شاهد و ماساژ بازتابي پا؛ و دو گروه شاهد و آرام سازي مشاهده شد
(p<0.05). بين ميزان اضطراب قبل و بعد از هر بار مداخله در دو گروه ماساژ بازتابي پا و گروه آرام سازي اختلاف آماري معني داري وجود نداشت (p>0.05).
نتيجه گيري: ماساژ بازتابي و آرام سازي در كاهش اضطراب بيماران جراحي شكم زنان مو
ثر هستند، از اين رو پيشنهاد مي شود كه از اين روش هاي مكمل براي كاهش اضطراب استفاده شود.

 
كليد واژه: ماساژ بازتابي پا، آرام سازي بنسون، اضطراب، جراحي شكم زنان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 
تاثير اجراي مدل مراقبت پيگير بر كيفيت زندگي بيماران نارسايي قلبي
 
صادقي شرمه مهدي*,علوي زرنگ فاطمه,احمدي فضل اله,كريمي زارچي علي اكبر,باباتباردرزي حسين,عبادي عباس,حاجي اميني زهرا,محمودي حسين
 
* گروه داخلي - جراحي، دانشكده پرستاري، دانشگاه علوم پزشكي بقيه اله (عج)، تهران، ايران
 
 

مقدمه: اغلب بيماران داراي بيماري هاي مزمن از جمله بيماري نارسايي قلبي، داراي عملكرد و كيفيت زندگي پايين تر از حد معمول جمعيت هستند. از آنجا كه زندگي با بيماري نارسايي قلبي بسيار زجرآور است و بر فعاليت هاي معمول زندگي بيمار اثر قابل ملاحظه اي مي گذارد. هدف اين مطالعه ارزيابي تاثير اجراي مدل مراقبت پيگير بر كيفيت زندگي بيماران نارسايي قلبي بود.
روش: اين مطالعه از نوع كارآزمايي باليني است كه روي 52 بيمار نارسايي قلبي انجام شد. تاثير اجراي مدل مراقبت پيگير بر كيفيت زندگي بيماران نارسايي قلبي با استفاده از پرسش نامه استاندارد مينه سوتا مورد بررسي قرار گرفت.
يافته ها: اجراي مدل مراقبت پيگير، موجب ارتقاي كيفيت زندگي بيماران نارسايي قلبي در گروه آزمون در تمام ابعاد جسمي
(P<0.001)، عاطفي (P<0.001) و عمومي (P<0.001) بعد از 2 و 3 ماه شد.
نتيجه گيري: با توجه به عدم درمان قطعي بيماري هاي مزمن، اجراي مدل هاي مراقبتي اثربخش، نظير مدل مراقبت پيگير، مي تواند در افزايش كيفيت زندگي بيماران نارسايي قلبي تاثير مثبت داشته باشد.

 
كليد واژه: مدل مراقبت پيگير، كيفيت زندگي، نارسايي قلبي، بيماري هاي مزمن
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  9:16 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : مجله علوم رفتاري بهار 1388; 3(1):15-18.
 
عملكرد حافظه كوتاه مدت بيماران اسكيزوفرن
 
بيگدلي ايمان اله*,ناظمي هدي
 
* گروه روان شناسي باليني، دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه سمنان، سمنان، ايران
 
 

مقدمه: در دهه هاي گذشته شواهد به دست آمده در مورد مجموعه اختلالات اسكيزوفرني، نشان مي دهند كه اسكيزوفرني با نقايص قابل توجهي در عملكردهاي ادراكي و شناختي (به خصوص نقص هايي در دقت و حافظه عملكردي) همراه است. پژوهش حاضر با هدف بررسي عملكرد حافظه كوتاه مدت و ابعاد مختلف آن در بيماران اسكيزوفرن و مقايسه با افراد عادي انجام گرفت.
روش: افراد مورد مطالعه 30 بيمار مرد با تشخيص اسكيزوفرني بستري در بخش روانپزشكي شهرستان شاهرود بودند كه به شيوه در دسترس انتخاب شدند. عملكرد حافظه كوتاه مدت آنها با استفاده از مقياس تجديدنظر شده حافظه وكسلر
(III-WMS) مورد ارزيابي قرار گرفت و با 30 مرد عادي كه به شيوه تصادفي انتخاب شده بودند، مقايسه شد.
يافته ها: تحليل واريانس چند متغيره با كنترل سن و تحصيلات نشان داد كه بين عملكرد حافظه كوتاه مدت بيماران اسكيزوفرن و افراد عادي در 4 خرده مقياس حافظه وكسلر از جمله جهت يابي، كنترل ذهني، تكرار ارقام و حافظه بينايي تفاوت هاي معني داري وجود دارد.
نتيجه گيري: بيماران اسكيزوفرن در حافظه و مفهوم سازي ضعيف تر از افراد عادي عمل مي كنند كه اين الگو با فرضيه آسيب در قشر پيشاني - گيجگاهي هماهنگي دارد. توان بخشي شناختي يكي از ضروريات مداخلات درمان هاي روان شناختي در بيماران اسكيزوفرن است.

 
كليد واژه: اسكيزوفرني، حافظه كوتاه مدت، حافظه عملكردي، عملکردهاي ادراکي و شناختي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  9:16 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : مجله علوم رفتاري بهار 1388; 3(1):19-25.
 
توجه انتخابي در بيماران تحت درمان نگهدارنده متادون
 
عبيدي زادگان افسانه*,مرادي عليرضا
 
* گروه روان شناسي، دانشگاه تربيت معلم، تهران، ايران
 
 

مقدمه: اين پژوهش با هدف بررسي توجه انتخابي يا سوگيري پردازش اطلاعات در بيماران تحت درمان نگهدارنده متادون انجام شد. شواهد قـابـل توجهي وجود دارد كه افراد انتخابي به نشانه هايي توجه مي كنند كه با موضوعات برجسته هيجاني آن ها در ارتباط است و اگر به صورت پيوسته به محرك تهديدكننده توجه شود، رفتار هدفمند فرد مختل مي گردد.
روش: 25 بيمار تحت درمان نگهدارنده متادون، 25 فرد بهنجار (بدون سابقه مصرف مواد) و 25 بيمار وابسته به مواد در حال پرهيز، در اين مطالعه وارد شدند كه هر سه گروه در متغيرهاي سن، جنس و تحصيلات همتا شدند. ابزار پژوهش شامل سياهه افسردگـي يك، مقياس اضطراب حـالت- صفت اسپيلبرگر و تكليف تغييريافته پيگيري چشمي نقطه با كلمات مرتبط با اعتياد بود.
يافته ها: گروه دريافت كننده متادون داراي اجتناب شناختي نسبت به محرك هاي مرتبط با اعتياد بودند. مقايسه داده هاي دو گروه بهبوديافته و گروه بهنجار نشان داد كه در تكليف پيگيري چشمي نقطه تفاوتي در عملكرد آن ها وجود ندارد. همچنين گروه بهبوديافته فاقد سوگيري توجه نسبت به محرك هاي مرتبط با اعتياد بودند.
نتيجه گيري: يافته هاي اين پژوهش با نتايج مطالعات ديگران هم خواني داشته و حاكي از آن است كه افراد مصرف كننده متادون داراي سوگيري شناختي هستند.

 
كليد واژه: درمان نگهدارنده متـادون، توجه انتخابي، تکليف تغييريافته پيگيري چشمي نقطه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  9:16 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : مجله علوم رفتاري بهار 1388; 3(1):27-34.
 
اعتبار و روايي پرسش نامه احساس حضور ايگروپ (IPQ)
 
پناهي شهري محمود,فتحي آشتياني علي*,آزادفلاح پرويز,منتظر غلامعلي
 
* مركز تحقيقات علوم رفتاري، دانشگاه علوم پزشكي بقيه اله (عج)، تهران، ايران
 
 

مقدمه: احساس بودن در يك مكان، احساس حضور ناميده مي شود. هدف اين پژوهش بررسي اعتبار و روايي نسخه فارسي پرسش نامه احساس حضور ايگروپ (IPQ) در محيط مجازي بود.
روش: 118 داوطلب مذكر پس از مواجهه با محيط مجازي از نوع رانندگي در بازي رايانه اي، در شرايط مختلف (رانندگي در گيم نت، به عنوان مسافر و رانندگي در شرايط ساده، دشوار و دلخواه) به اين پرسش نامه پاسخ دادند.
يافته ها: تحليل عاملي
IPQ ، به استخراج سه عامل انجاميد كه 64% واريانس مشترك را تبيين مي كرد: واقعي بودن، حضور در مكان و مشاركت. مقياس هاي «حضور در مكان» و «واقعي بودن» و نمره كل حضور هنگامي كه آزمودني ها در تعامل با محيط مجازي بودند (رانندگي)، به گونه اي معني دار بيشتر از هنگامي بود كه به عنوان مسافر در كنار راننده بودند. ضرايب اعتبار همساني دروني، تنصيفي و دوباره سنجي اين پرسش نامه به ترتيب 0.87، 0.85 و 0.74 بود. همبستگي سه مقياس با يكديگر و با نمره كل احساس حضور معني دار بود.
نتيجه گيري: نسخه فارسي پرسش نامه احساس حضور ايگروپ
(IPQ) مقياسي روا و معتبر براي ارزيابي احساس حضور در محيط هاي مجازي است.

 
كليد واژه: پرسش نامه احساس حضور، اعتبار، روايي، محيط هاي مجازي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  9:16 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 
اعتباريابي مقياس جديد كمال گرايي
 
جمشيدي بهنام*,حسين چاري مسعود,حقيقت شهربانو,رزمي محمدرضا
 
* گروه پژوهشي علوم رفتاري، جهاد دانشگاهي فارس، شيراز، ايران
 
 

  مقدمه: در اين پژوهش اعتباريابي مقياس جديد كمال گرايي مورد بررسي قرار گرفت.
روش: ابتدا ترجمه فارسي مقياس كمال گرايي و پرسش نامه سلامت عمومي به 68 نفر (34 دختر و 34 پسر) از دانش آموزان كلاس دوم راهنمايي شهر شيراز ارايه شد. پايايي مقياس به روش ضريب آلفاي كرونباخ و روايي همگراي آن از طريق بررسي رابطه ابعاد مقياس با مقياس سلامت عمومي بررسي شد. سپس مقياس مذكور مجددا روي نمونه اي شامل 313 نفر از دانش آموزان كلاس دوم و سوم راهنمايي (164 پسر، 149 دختر) كه به روش خوشه اي تصادفي از نواحي چهارگانه آموزش و پرورش انتخاب شده بودند، اجرا و روايي سازه اي آن با روش تحليل عاملي بررسي شد.
يافته ها: محاسبه ضريب آلفاي كرونباخ حاكي از پايايي قابل قبول ابزار بود. همچنين انتظارات اوليه از وجود رابطه بين ابعاد منفي كمال گرايي و سلامت رواني تاييد گرديد. بررسي ساختار عاملي مقياس نيز حاكي از وجود 6 عامل (سه عامل مثبت و سه عامل منفي) بود كه مجموعا 43% از واريانس كل را تبيين مي كرد.
نتيجه گيري: مقياس جديد كمال گرايي از پايايي و روايي قابل قبولي برخوردار است و با توجه به مزايايي كه نسبت به مقياس هاي قبلي دارد، به منظور استفاده در تحقيقات مربوط به كمال گرايي توصيه مي شود.

 
كليد واژه: كمال گرايي، مقياس كمال گرايي، روايي - پايايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  9:16 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : مجله علوم رفتاري بهار 1388; 3(1):45-52.
 
نگرش فرزندان كاركنان نيروهاي نظامي به شغل والدين
 
سليمي سيدحسين*,مجديان محمد,آزادمرزآبادي اسفنديار,كرمي نيا رضا,سوري فاطمه
 
* مركز تحقيقات فيزيولوژي ورزشي، دانشگاه علوم پزشكي بقيه اله (عج)، تهران، ايران
 
 

مقدمه: تحقيق حاضر با هدف بررسي گرايش و نگرش فرزندان نوجوان كاركنان نيروهاي نظامي به شغل والدين و در شهرك هاي سازماني در شهر تهران اجرا شد.
روش: تعداد 855 نفر آزمودني دختر و پسر در اين تحقيق شركت كردند. در اين تحقيق از آزمودني ها تقاضا شد تا پرسش نامه گرايش شغلي را تكميل نمايند.
يافته ها: امكانات رفاهي، آسايش شغل و شهرت از نظر نوجوانان در اولويت قرار دارد. قوي ترين همبستگي مثبت بين خطرهاي جسماني با خطرهاي شغلي، سختي كار با عصبانيت در كار و احساس افتخار با روحيه و پيشرفت شغلي و قوي ترين همبستگي منفي بين روحيه با عصبانيت و سختي كار و كار بيش از حد با رسيدگي به خانواده مشاهده شد. نگرش نوجوانان 16 تا 20 سال در مقايسه با گروه هاي ديگر نسبت به شغل نظامي والدين نشان داد كه نگرش اين گروه به طور معني داري پايين تر از گروه هاي سني ديگر است. به طور كلي مشخص شد كه تنها حدود يك پنجم نوجوانان تمايل به انتخاب شغل نظامي دارند.
نتيجه گيري: نوجوانان عليرغم ادراك مثبت از فضاي موجود در شغل نظامي والدين، به دلايل متعدد از جمله تنوع مشاغل، شرايط اجتماعي، تجربه و استعدادها، به طور نسبي به انتخاب شغل نظامي تمايل دارند و اين تمايل و آمادگي شغلي مي تواند با رفع موانع شغلي و دسترسي و معرفي مناسب شغل نظامي براي نوجوانان افزايش يابد.

 
كليد واژه: آمادگي شغلي، نگرش، نوجوان، نيروي نظامي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  9:16 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 8 : مجله علوم رفتاري بهار 1388; 3(1):53-58.
 
اثربخشي روش آموزش فرزندپروري مثبت بر كودكان مبتلا به اختلال نافرماني مقابله اي
 
خيريه منصوره سادات*,شعيري محمدرضا,آزادفلاح پرويز,رسول زاده طباطبايي سيدكاظم
 
* دانشكده علوم انساني، گروه روان شناسي، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
 
 

مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسي اثربخشي روش آموزش فرزندپروري مثبت بر كاهش نشانه هاي كودكان 7-6 ساله مبتلا به اختلال نافرماني مقابله اي است.
روش: نمونه ها از بين والدين 330 كودك مقطع پيش دبستاني و اول ابتدايي طي دو مرحله انتخاب شد. در مرحله اول، مادران كودكاني انتخاب شدند كه در فهرست رفتاري كودك نمره آنها بالاتر از نقطه برش مواد اختلال نافرماني مقابله اي بود. در مرحله بعد و به منظور انتخاب نهايي، تحت مصاحبه تشخيصي ساخت يافته مبتني بر ملاك هاي
DSM-IV-TR  قرار گرفتند. مادراني كه وجود نشانه هاي اختلال در كودكان آنها توسط مصاحبه تشخيصي نيز تاييد شد به عنوان نمونه اصلي پژوهش انتخاب شدند. در نهايت، 46 نفر انتخاب شده و در دو گروه كنترل و آزمايش قرار گرفتند. گروه آزمايش در جلسات گروهي آموزش فرزندپروري مثبت شركت كردند و بر روي گروه كنترل مداخله اي صورت نگرفت.
يافته ها: تحليل يافته ها مبتني بر آزمون
t براي گروه هاي مستقل نشان داد كه كودكان مادران گروه آزمايش، در نشانه هاي بي اعتنايي مقابله اي كاهش معني داري دارند.
نتيجه گيري: عليرغم وجود تفاوت هاي فرهنگي اجتماعي ميان گروه مورد بررسي نسبت به گروه هاي مورد بررسي در جوامع و فرهنگ هاي ديگر، نشانه هاي اختلال بي اعتنايي مقابله اي در كودكان مادران گروه آزمايش كاهش معني داري را نشان داد.

 
كليد واژه: آموزش فرزند پروري مثبت، اختلال نافرماني مقابله اي، مشکلات رفتاري، اختلالات رفتاري ايذايي، کودکان 7-6 ساله
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  9:17 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 9 : مجله علوم رفتاري بهار 1388; 3(1):59-64.
 
تاثير آموزش جرات ورزي بر مهارت هاي اجتماعي، اضطراب اجتماعي و عملكرد تحصيلي دانش آموزان دختر
 
مهرابي زاده هنرمند مهناز*,تقوي سيده فرخنده,عطاري يوسف علي
 
* دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه شهيد چمران، اهواز، ايران
 
 

مقدمه: اين پژوهش به منظور بررسي تاثير آموزش جرات ورزي بر مهارت هاي اجتماعي، اضطراب اجتماعي و عملكرد تحصيلي دانش آموزان دختر پايه اول مقطع متوسطه شهر بهمئي صورت گرفت.
روش: جامعه آماري اين پژوهش شامل كليه دانش آموزان دختر پايه اول متوسطه مشغول به تحصيل در سال 87-1386 و نمونه آن متشكل از 60 دانش آموز است كه به روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي انتخاب شده و در دو گروه آزمايشي و گواه جايگزين شدند. ابزار مورد استفاده شامل مقياس اضطراب اجتماعي واتسون و فرند و مقياس درجه بندي مهارت هاي اجتماعي اسلر و ميلر است. طرح پژوهش، از نوع پيش آزمون - پس آزمون با گروه گواه است و داده هاي به دست آمده با روش تحليل واريانس چند متغيري (مانوا) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: نتايج تحليل واريانس چند متغيري نشان داد كه بين اين دو گروه، حداقل يكي از متغيرهاي وابسته مهارت هاي اجتماعي، اضطراب اجتماعي و عملكرد تحصيلي، تفاوت معني داري وجود دارد. نتايج تحليل واريانس يك طرفه در مانوا نيز نشان داد كه بين دو گروه از لحاظ هر سه متغير وابسته تفاوت معني داري وجود دارد.
نتيجه گيري: آموزش جرات ورزي بر روي اضطراب اجتماعي، مهارت هاي اجتماعي و عملكرد تحصيلي گروه آزمايشي در مقايسه با گروه كنترل تاثير دارد و بين دو گروه از لحظ اين متغيرها تفاوت معني داري مشاهده مي شود. به بيان ديگر، آموزش جرات ورزي باعث كاهش اضطراب اجتماعي و افزيش مهارت هاي اجتماعي و عملكرد تحصيلي دانش آموزان گروه آزمايشي شده است.

 
كليد واژه: آموزش جرات ورزي، اضطراب اجتماعي، مهارت هاي اجتماعي، عملكرد تحصيلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  9:17 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها