پاسخ به:مقالات روانشناسی
8 : مجله علوم رفتاري پاييز 1388; 3(3):223-229. |
|
تاثير آموزش بر اساس مدل «پرسيد – پروسيد» بر آگاهي، نگرش و رفتار بيماران مصروع |
|
ذيقيمت فرزانه,نادري زينب*,عبادي عباس,كچويي حسين,مهدي زاده سودابه,عاملي جواد,نيك نام زهرا |
|
* گروه پرستاري، دانشكده پرستاري و مامايي رازي، دانشگاه علوم پزشكي كرمان، كرمان، ايران |
|
مقدمه: تحقيق حاضر با هدف تعيين تاثير آموزش بر اساس چارچوب مدل «پرسيد – پروسيد» بر آگاهي، نگرش و رفتار بيماران مصروع انجام گرفت.
روش: در اين پژوهش نيمه تجربي، 64 بيمار مبتلا به صرع بزرگ بر اساس معيارهاي ورود به مطالعه و به صورت تصادفي به دو گروه آزمون و شاهد تقسيم شدند. مداخله آموزشي بر اساس الگوي «پرسيد – پروسيد» به عنوان چارچوب برنامه ريزي براي آموزش بيماران در گروه آزمون صورت گرفت. ابزار گردآوري اطلاعات پرسش نامه محقق ساخته شامل سوالاتي در زمينه مشخصات جمعيتي - بهداشتي بيماران و شاخص هاي الگوي «پرسيد – پروسيد» بود. اطلاعات از طريق تكميل پرسش نامه طي مصاحبه ساختاريافته با نمونه هاي منتخب در دو نوبت قبل از مداخله آموزشي و دو ماه بعد از آن جمع آوري شد.
يافته ها: پس از مداخله، در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد ميانگين نمرات عوامل مستعدكننده شامل آگاهي و نگرش و نيز نمرات عوامل تقويت كننده و نمرات رفتارها افزايش معني داري داشت (p<0.05)، اما بين ميانگين نمرات عوامل قادركننده در گروه آزمون و شاهد بعد از مداخله تفاوت معني داري وجود نداشت (p>0.05). به علاوه، ميانگين نمرات تمامي سازه هاي مدل پرسيد - پروسيد در بيماران گروه آزمون و رفتار هدف يعني «رعايت دقيق رژيم درماني» نسبت به قبل از مداخله افزايش معني داري يافت (p<0.05). در گروه شاهد نيز ميانگين نمرات شاخص هاي آگاهي، نگرش و عوامل قادركننده قبل و بعد از مداخله تفاوت معني داري داشت.
نتيجه گيري: آموزش بر اساس چارچوب مدل «پرسيد – پروسيد» در افزايش آگاهي، نگرش، عوامل تقويت كننده و نيز رفتارهاي مقابله اي مثبت در بيماران مصروع موثر است.
|
|
كليد واژه: صرع، آگاهي، نگرش، رفتار، آموزش، مدل |
|
 |
نسخه قابل چاپ
|
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 8:55 PM
تشکرات از این پست