0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : مجله علوم رفتاري پاييز 1388; 3(3):195-199.
 
PTSD نيابي در همسران جانبازان شيميايي سردشت
 
احمدي نوده خدابخش*,رشادت جو محمود,كرمي غلام رضا,انيسي جعفر
 
* مركز تحقيقات علوم رفتاري، دانشگاه علوم پزشكي بقيه اله (عج)، تهران، ايران
 
 

مقدمه: اين مطالعه با هدف بررسي و مقايسه فراواني اختلال فشار رواني آسيب زاد (PTSD) نيابي يا ثانويه در همسران جانبازان شيميايي سردشت انجام شد.
روش: در اين مطالعه مقطعيِ توصيفي - تحليلي، 306 نفر در دو گروه آزمون (150 نفر از همسران مصدومين شيميايي شهرستان سردشت) و كنترل (156 نفر از همسران جمعيت عادي شهرستان سردشت) مورد بررسي قرار گرفتند. براي ارزيابي شدت
PTSD ، براي هر فرد پرسش نامه 39سوالي «مي سي سي پي» تكميل شد.
يافته ها: نمره كل مي سي سي پي در همسران جانبازان شيميايي
128.68±12.67 و در گروه كنترل 111.27±21.21 بود. ميزان و شدت PTSD در همسران مصدومين شيميايي به طور معني داري بيشتر از گروه كنترل بود. هم چنين نمره كل مي سي سي پي در مصدومان شيميايي (شوهران گروه آزمون)، بيشتر از شوهران گروه كنترل بود.
نتيجه گيري: مطابق نتايج به دست آمده تقريبا تمامي همسران جانبازان
PTSD دچار آسيب نيابي بودند. لذا با توجه به فراواني و شدت بالاي اين اختلال در همسران جانبازان شيميايي، پيگيري و درمان موارد مبتلا ضروري به نظر مي رسد.

 
كليد واژه: اختلال فشار رواني آسيب زاد، آسيب نيابي، قربانيان شيميايي، جنگ شيميايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:55 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : مجله علوم رفتاري پاييز 1388; 3(3):201-207.
 
ويژگي هاي روان سنجي پرسش نامه سلامت رواني و جسماني وير
 
فولادوند خديجه*,فرزاد ولي اله,شهرآراي مهرناز,سنگري حسين
 
* گروه روان شناسي، دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه تربيت معلم، تهران، ايران
 
 

مقدمه: اين پژوهش، با هدف بررسي روايي و اعتبار پرسش نامه سلامت رواني و جسماني (فرم كوتاه 36 سوالي نسخه) SF-36 (V2) وير اجرا شد.
روش: 320 دانشجوي كارشناسي دانشگاه تربيت معلم شهر تهران (188 دختر، 132 پسر) كه از طريق روش نمونه گيري چندمرحله اي انتخاب شده بودند، به پرسش نامه
SF-36 (V2) و پرسش نامه فشارزاهاي دانشجويي پولادي ري شهري پاسخ دادند. در اين پژوهش، به منظور بررسي ساختار عاملي (روايي سازه)، روايي افتراقي و اعتبار پرسش نامه SF-36 از تحليل عامل اكتشافي، ضريب همبستگي پيرسون و ضريب آلفاي كرونباخ استفاده شد.
يافته ها: ضرايب آلفاي كرونباخ نشان داد كه عامل ها و مقياس هاي پرسش نامه
SF-36 (V2) از اعتبار بالايي برخوردارند. نتايج تحليل عامل اكتشافي نيز دو عامل سلامت رواني و جسماني را در اين پرسش نامه نشان داد. ضريب همبستگي SF-36 (V2) و فشارزاهاي دانشجويي، -0.68 بود (p<0.001).
نتيجه گيري:
SF-36 (V2)، پرسش نامه اي روا و معتبر براي بررسي سلامت رواني و جسماني است.

 
كليد واژه: روان سنجي، سلامت رواني، سلامت جسماني، روايي، اعتبار، تحليل عامل
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:55 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 

 6 : مجله علوم رفتاري پاييز 1388; 3(3):209-216.
 
مقايسه عناصر آزمون «ترسيم آدمک رنگي» در کودکان مبتلا به اختلال تضادورزي مقابله اي و عادي
 
پوراحمدي الناز*,عابدين عليرضا,پاك دامن شهلا,شعيري محمدرضا,جلالي محسن
 
* گروه روان شناسي، دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه شهيد بهشتي، تهران، ايران
 
 

مقدمه: پژوهش حاضر به منظور مقايسه عناصر آزمون ترسيم آدمك رنگي در كودكان 7 تا 10ساله مبتلا به اختلال تضادورزي مقابله اي (ODD) و كودكان عادي انجام شد.
روش: اين تحقيق از نوع علي - مقايسه اي است. جمع آوري نمونه، در دو مرحله تصادفي و مبتني بر هدف صورت گرفت و در نهايت از 16 مدرسه ابتدايي (هشت مدرسه دخترانه و هشت مدرسه پسرانه) انتخاب شده از مدارس شهر تهران، 60 دانش آموز در محدوده سني 7 تا 10سال بر اساس فهرست رفتاري كودك و فرم گزارش معلم (داراي نمره بالاتر از نقطه برش در مقياس تضادورزي مقابله اي) به عنوان گروه آزمايش انتخاب شدند. 60 دانش آموزان نيز به عنوان گروه گواه انتخاب شدند كه در تمام مقياس هاي هر دو پرسش نامه مذكور، نمره كمتر از نقطه برش داشتند. آزمون ترسيم آدمك رنگي روي همه كودكان اجرا شد. از آزمون مجذور كاي براي مقايسه فراواني سطوح عناصر در آزمون ترسيم آدمك رنگي استفاده شد.
يافته ها: فراواني 18 مورد از عناصر آزمون ترسيم آدمك در گروه آزمايشي به طور معني داري بالاتر از گروه گواه
(P?0.05) و فراواني 13 مورد از عناصر نيز در گروه گواه به طور معني داري بالاتر از گروه آزمايش بود (P?0.05). ميان فراواني عناصر آزمون ترسيم آدمك دختران و پسران مبتلا به ODD، تفاوت معني داري به دست نيامد.
نتيجه گيري: عناصري در ترسيم آدمك رنگي كودكان مبتلا به اختلال تضادورزي مقابله اي وجود دارند كه مي توان به واسطه آنها به تشخيص كودكان مبتلا به اين اختلال نزديك شد و اين عناصر، صرف نظر از جنس، به شكل مشابهي در آزمون ترسيم آدمك رنگي اين كودكان ديده مي شوند.

 
كليد واژه: آزمون ترسيم آدمک رنگي، اختلال تضادورزي مقابله اي، کودکان، فهرست رفتاري کودک، فرم گزارش معلم
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:55 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : مجله علوم رفتاري پاييز 1388; 3(3):217-222.
 
اعتبار و روايي پرسش نامه سبك زندگي مبتني بر خودكارآمدي وزن در افراد داراي اضافه وزن و چاق
 
نويديان علي*,عابدي محمدرضا,باغبان ايران,فاتحي زاده مريم السادات,پورشريفي حميد
 
* گروه مشاوره، دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران
 
 

مقدمه: اين مطالعه با هدف بررسي ويژگي هاي روان سنجي پرسش نامه سبك زندگي مبتني بر خودكارآمدي وزن انجام شد.
روش: اين بررسي از نوع مقطعي است و در آن 118 نفر كه با نمايه توده بدني بيش از 25 به روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شده بودند به كمك پرسش نامه سبك زندگي مبتني بر خودكارآمدي وزن مورد بررسي قرار گرفتند. براي بررسي اعتبار از روش بازآزمايي و براي تعيين روايي از روش هاي مختلف از جمله روش تحليل عاملي با مولفه هاي اصلي، همبستگي سوالات با نمره كل و با پرسش نامه خودكارآمدي عمومي شرر و روايي بيروني بهره گرفته شد. داده ها با استفاده از آمار توصيفي، آزمون هاي آماري ضريب همبستگي، تحليل عاملي و آزمون
T تحليل شدند.
يافته ها: ضريب اعتبار اين ابزار به شيوه بازآزمايي براي كل پرسش نامه
0.91 به دست آمد. به كمك تحليل عاملي، 5 عامل «هيجان هاي منفي»، «در دسترس بودن مواد غذايي»، «فشارهاي اجتماعي»، «ناراحتي هاي جسماني» و «فعاليت هاي مثبت و سرگرم كننده» از پرسش نامه اصلي استخراج و تاييد شد. همچنين، همبستگي 5 عامل با نمره كل پرسش نامه، همبستگي معني دار با نمره پرسش نامه خودكارآمدي عمومي شرر (r=0.62؛ P<0.001) و افزايش نمره كل پرسش نامه طي آموزش تغذيه، همه نشان دهنده كفايت و كارآيي اين پرسش نامه بود.
نتيجه گيري: پرسش نامه سبك زندگي مبتني بر خودكارآمدي وزن را مي توان به عنوان ابزاري معتبر و مناسب براي استفاده در محيط هاي آموزشي، باليني و پژوهشي به كار برد.

 
كليد واژه: پرسش نامه خودکارآمدي وزن، اعتبار، روايي، کنترل وزن
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:55 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 8 : مجله علوم رفتاري پاييز 1388; 3(3):223-229.
 
تاثير آموزش بر اساس مدل «پرسيد – پروسيد» بر آگاهي، نگرش و رفتار بيماران مصروع
 
ذيقيمت فرزانه,نادري زينب*,عبادي عباس,كچويي حسين,مهدي زاده سودابه,عاملي جواد,نيك نام زهرا
 
* گروه پرستاري، دانشكده پرستاري و مامايي رازي، دانشگاه علوم پزشكي كرمان، كرمان، ايران
 
 

مقدمه: تحقيق حاضر با هدف تعيين تاثير آموزش بر اساس چارچوب مدل «پرسيد – پروسيد» بر آگاهي، نگرش و رفتار بيماران مصروع انجام گرفت.
روش: در اين پژوهش نيمه تجربي، 64 بيمار مبتلا به صرع بزرگ بر اساس معيارهاي ورود به مطالعه و به صورت تصادفي به دو گروه آزمون و شاهد تقسيم شدند. مداخله آموزشي بر اساس الگوي «پرسيد – پروسيد» به عنوان چارچوب برنامه ريزي براي آموزش بيماران در گروه آزمون صورت گرفت. ابزار گردآوري اطلاعات پرسش نامه محقق ساخته شامل سوالاتي در زمينه مشخصات جمعيتي - بهداشتي بيماران و شاخص هاي الگوي «پرسيد – پروسيد» بود. اطلاعات از طريق تكميل پرسش نامه طي مصاحبه ساختاريافته با نمونه هاي منتخب در دو نوبت قبل از مداخله آموزشي و دو ماه بعد از آن جمع آوري شد.
يافته ها: پس از مداخله، در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد ميانگين نمرات عوامل مستعدكننده شامل آگاهي و نگرش و نيز نمرات عوامل تقويت كننده و نمرات رفتارها افزايش معني داري داشت
(p<0.05)، اما بين ميانگين نمرات عوامل قادركننده در گروه آزمون و شاهد بعد از مداخله تفاوت معني داري وجود نداشت (p>0.05). به علاوه، ميانگين نمرات تمامي سازه هاي مدل پرسيد - پروسيد در بيماران گروه آزمون و رفتار هدف يعني «رعايت دقيق رژيم درماني» نسبت به قبل از مداخله افزايش معني داري يافت (p<0.05). در گروه شاهد نيز ميانگين نمرات شاخص هاي آگاهي، نگرش و عوامل قادركننده قبل و بعد از مداخله تفاوت معني داري داشت.
نتيجه گيري: آموزش بر اساس چارچوب مدل «پرسيد – پروسيد» در افزايش آگاهي، نگرش، عوامل تقويت كننده و نيز رفتارهاي مقابله اي مثبت در بيماران مصروع موثر است.

 
كليد واژه: صرع، آگاهي، نگرش، رفتار، آموزش، مدل
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:55 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 9 : مجله علوم رفتاري پاييز 1388; 3(3):231-236.
 
مقايسه سبك هاي دلبستگي دانش آموزان مبتلا به اختلال رفتاري، نارساخوان و عادي
 
باعزت فرشته*,ايزدي فرد راضيه,پيوسته گر مهرانگيز
 
* مركز خدمات روان شناسي و مشاوره، دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه شهيد بهشتي، تهران، ايران
 
 

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقايسه سبك هاي دلبستگي دانش آموزان مبتلا به اختلال رفتاري، نارساخوان و عادي صورت گرفت.
روش: پژوهش حاضر از نوع پس رويدادي است. جامعه آماري پژوهش، كليه دانش آموزان پايه هاي سوم تا پنجم ابتدايي شهر تهران بودند. به منظور انجام اين پژوهش، ابتدا تعداد 55 دانش آموز نارساخوان و 43 دانش آموز داراي اختلال رفتاري پايه سوم تا پنجم شهر تهران پس از اجراي آزمون هاي تشخيصي (آزمون اختلال خواندن و آزمون اختلال رفتاري راتر) به شيوه نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي به طور تصادفي انتخاب شدند. سپس 60 دانش آموز عادي از مقطع ابتدايي به منظور مقايسه با دانش آموزان مبتلا به اختلال رفتاري و نارساخوان به صورت هدفمند انتخاب شدند. پس از نمونه گيري، آزمون دلبستگي رندولف روي دانش آموزان اجرا شد. داده هاي به دست آمده با روش آماري تحليل واريانس يك راهه و آزمون تعقيبي شفه مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.
يافته ها: تجزيه و تحليل داده هاي به دست آمده با روش آماري تحليل واريانس يك راهه و آزمون تعقيبي شفه حاكي از آن بودند كه بين سبك هاي دلبستگي دانش آموزان نارساخوان، عادي و اختلال رفتاري تفاوت معني داري وجود دارد
(p>0.0001). در نتيجه دانش آموزان نارساخوان و اختلال رفتاري در مقايسه با دانش آموزان عادي از سبك دلبستگي ناايمن برخوردارند.
نتيجه گيري: دانش آموزان عادي از سبك دلبستگي ايمن برخوردار هستند، اما دانش آموزان نارساخوان داراي سبك دلبستگي ناايمن از نوع اجتنابي و دانش آموزان مبتلا به اختلال رفتاري داراي سبك دلبستگي ناايمن دوسوگرا هستند.

 
كليد واژه: سبک هاي دلبستگي، دانش آموزان عادي، دانش آموزان نارساخوان، دانش آموزان مبتلا به اختلال رفتاري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:55 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : مجله علوم رفتاري تابستان 1388; 3(2):85-91.
 
تاثير حالت هاي خلقي بر پاسخ هاي قلبي- عروقي بر حسب ابعاد شخصيتي برون گردي و نوروزگرايي
 
رفيعي نيا پروين*,آزادفلاح پرويز,فتحي آشتياني علي,رسول زاده طباطبايي سيدكاظم
 
* گروه روان شناسي باليني، دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه سمنان، سمنان، ايران
 
 

مقدمه: اين مطالعه با هدف بررسي اثر حالت هاي خلقي مثبت و منفي بر پاسخ هاي قلبي- عروقي و نقش تعديل كننده ابعاد شخصيتي برون گردي و نوروزگرايي انجام شد.
روش: ابتدا 654 نفر از دانشجويان دختر دانشگاه تربيت مدرس، نسخه تجديدنظرشده پرسش نامه شخصيتي آيزنك را تكميل نمودند؛ سپس بر اساس نمره‌ هاي نهايي دو بعد شخصيتي برون گردي و نوروزگرايي، 4 گروه برون گرد، درون گرد، نوروزگرا و پايدار هيجاني (هر گروه 30 نفر؛ مجموعا 120 نفر) انتخاب شدند. كاربندي آزمايشي در مورد هر يك از آزمودني ‌ها در دو جلسه با فاصله دو تا چهار هفته، اعمال گرديد؛ بدين ترتيب كه در يك جلسه خلق مثبت و در جلسه ديگر، خلق منفي به آنها القا شد. ميزان فشار خون و ضربـان قلب آزمودني هـا در پيش و پس از فرآيند القـاي خلق، اندازه گيري و ثبت گرديد.
يافته ها: در مورد همه آزمودني ها، در موقعيت خلقي مثبت در مقايسه با موقعيت خلقي منفي، ميزان فشار خون سيستولي نسبت به ميزان آن در مرحله خط پايه كاهش بيشتري داشت. در موقعيت خلقي منفي در مقايسه با موقعيت خلقي مثبت، ميزان ضربان قلب نسبت به ميزان آن در مرحله خط پايه با افزايش همراه بود. اما ابعاد شخصيتي برون گردي يا نوروزگرايي اين آثار را تعديل نكردند.
نتيجه گيري: با توجه به نتايج پژوهش حاضر، مي توان از شيو هاي القاي خلق، در راستاي بهبود سلامت افراد بهره گرفت.

 
كليد واژه: برون گردي، نوروزگرايي، خُلق، فشار خون، ضربان قلب
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:56 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : مجله علوم رفتاري تابستان 1388; 3(2):93-97.
 
اثر مستقيم و غيرمستقيم خوداثرمندي اجتماعي در احساس تنهايي نوجوانان
 
طهماسيان كارينه*,اناري آسيه,صالح صدق پور بهرام
 
* پژوهشكده خانواده، دانشگاه شهيد بهشتي، تهران، ايران
 
 

مقدمه: اين پژوهش با هدف بررسي و مدل يابي تاثير مستقيم و غيرمستقيم خوداثرمندي اجتماعي بر احساس تنهايي نوجوانان انجام شد.
روش: آزمودني هاي اين پژوهش، 946 نفر از دانش آموزان مقطع دبيرستان و پيش دانشگاهي شهر تهران بودند كه به روش نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي تصادفي انتخاب شدند. ابزار گردآوري اطلاعات پرسش نامه اجتناب اجتماعي، پرسش نامه حمايت اجتماعي كودكـان و نوجوانـان، پرسش نامه طرد هم سالان و پرسش نامه خوداثرمندي كودكان و نوجوانان بود. براي تجزيه و تحليل داده ها از نرم افزار
SPSS AMOS استفاده شد.
يافته ها: تاثير مستقيم خوداثرمندي اجتماعي بر احساس تنهايي نوجوانان معني دار بود و تاثير غيرمستقيم آن، از طريق اثر معني دار در اجتناب اجتماعي و حمايت اجتماعي تاييد شد.
نتيجه گيري: خوداثرمندي اجتماعي از طريق اجتناب اجتماعي و حمايت اجتماعي در احساس تنهايي نوجوانان تاثير مستقيم و غيرمستقيم دارد. از اين رو در بحث پيشگيري از آسيب هاي ناشي از احساس تنهايي در نوجوانان، خوداثرمندي اجتماعي و متغيرهاي وابسته به آن مي توانند مورد توجه قرار گيرند.

 
كليد واژه: احساس تنهايي، خوداثرمندي اجتماعي، نوجوانان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:56 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : مجله علوم رفتاري تابستان 1388; 3(2):99-104.
 
رابطه بين راهبردهاي يادگيري و سبك هاي اسناد در دانش آموزان
 
كيميايي سيدعلي*,غريب سميه
 
* گروه مشاوره، دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه فردوسي، مشهد، ايران
 
 

مقدمه: اين پژوهش، به منظور بررسي رابطه بين راهبردهاي يادگيري (شناختي و فراشناختي) و سبك هاي اسناد (دروني و بيروني) انجام گرفت.
روش: در اين مطالعه كه از نوع همبستگي بود، آزمون هاي راهبردهاي يادگيري كرمي و سبك اسناد سليگمن در مورد 384 دانش آموز مقطع متوسطه شهرستان شيروان به اجرا درآمد. در تحليل فرضيه ها از برنامه هاي آماري
SPSS 11.5 و آزمون t، تحليل واريانس يك طرفه و مجذور كاي استفاده شد. متغيرهاي مربوط به ابعاد اسناد در دو موقعيت دروني و بيروني مورد بررسي قرار گرفتند.
يافته ها: ميزان استفاده دانش آموزان دختر از راهبردهاي يادگيري، هم در حوزه شناخت و هم در حوزه فراشنـاخت، از پسران بيشتر بود. همچنين دانش آموزان داراي سبك اسناد دروني به طور معني داري بيشتر از دانش آموزان داراي سبك اسناد بيروني از راهبردهاي فراشناختي يادگيري استفاده كردند.
نتيجه گيري: دختران دانش آموز از راهبردهاي يادگيري بيشتر از پسران استفاده مي كنند. احتمال مي رود كه انتساب هاي دروني و راهبردهاي فراشناخت در افزايش موفقيت و خودكارآمدي تحصيلي، يادگيري عميق تر و عزت نفس دانش آموزان موثر باشند.

 
كليد واژه: راهبردهاي يادگيري، سبك اسناد، دانش آموزان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:56 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : مجله علوم رفتاري تابستان 1388; 3(2):105-111.
 
سبك هاي اسنادي و سبك هاي يادگيري همگرا- واگرا در دانشجويان افسرده و عادي
 
قاسمي نظام الدين*,فتحي آشتياني علي,رييسي فاطمه
 
* دانشكده روان شناسي باليني، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران
 
 

مقدمه: تحقيق حاضر با هدف مقايسه سبك هاي اسنادي و سبك هاي يادگيري همگرا- واگرا در دانشجويان افسرده و عادي انجام شد.
روش: اين پژوهش از نوع علي- مقايسه اي است كه با نمونه گيري در دسترس، سبك يادگيري و سبك اسنادي 170 دانشجو در مقطع كارشناسي را به كمك پرسش نامه سبك هاي يادگيري كلب
(LSI) و پرسش نامه سبك هاي اسنادي (ASQ) براي وقايع خوشايند و ناخوشايند سنجيد. افراد به كمك پرسش نامه افسردگي بِك به دو گروه افسرده (45 نفر) و عادي (125 نفر) تقسيم شدند. داده هاي به دست آمده با آزمون من- ويتني و مجذور كاي تجزيه و تحليل شدند.
يافته ها: دانشجويان افسرده در مقايسه با دانشجويان عادي، در موقعيت هاي مثبت از اسناد دروني و پايدار كمتري استفاده كردند و بين دو گروه از لحاظ سبك اسنادي كلي- اختصاصي در موقعيت مثبت تفاوت معني داري وجود نداشت. درصورتي كه در موقعيت منفي، دانشجويان افسرده در مقايسه با دانشجويان عادي از اسناد دروني بيشتري استفاده كردند و در ساير ابعاد اسنادي تفاوتي با هم نداشتند. به علاوه، بين گروه افسرده و غيرافسرده در استفاده از سبك يادگيري (همگرا- واگرا) تفاوت معني داري مشاهده نشد. همچنين افراد داراي سبك يادگيري همگرا در مقايسه با افراد داراي سبك يادگيري واگرا، در موقعيت هاي منفي از اسنادهاي بدبينانه بيشتري استفاده نكردند
.
نتيجه گيري: شنـاخت سبك اسنـادي و الگوي يادگـيري افـراد مي تواند به عنوان دو متغير مهم شناختي در فهم آسيب پذيري شناختي اختلالات هيجاني نقش مهمي ايفا كند
.

 
كليد واژه: سبك اسنادي، سبك يادگيري همگرا- واگرا، افسردگي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:56 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 8 : مجله علوم رفتاري تابستان 1388; 3(2):135-142.
 
تاثير عملكرد كلي خانواده بر وضعيت هويت دانش آموزان
 
فرزانه خو مرجان,يارمحمديان احمد*,مولوي حسين
 
* گروه روان شناسي، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران
 
 

مقدمه: هدف از اين پژوهش، بررسي تاثير عملكرد كلي خانواده بر وضعيت هويت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر اصفهان بود.
روش: اين پژوهش توصيفي از نوع همبستگي است. بدين منظور 140 دانش آموز دختر پايه هاي اول تا سوم دبيرستان به روش نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي انتخاب شدند كه پس از حذف پرسش نامه هاي ناقص، تعداد 121 پرسش نامه براي تجزيه و تحليل پذيرفته شد. ابزارهاي مورد استفاده در اين پژوهش، پرسش نامه سنجش خانواده (
FAD) و پرسش نامه سنجش حالات هويت بنيون و آدامز (EOM-EIS2) بود. داده هاي به دست آمده با روش هاي آماري تحليل عوامل (با استفاده از روش چرخشي واريماكس) و تحليل مانواي تك گروهي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: بين عملكرد كلي خانواده و 3 وضعيت هويت آشفته، تعليق در هويت يابي، و هويت زودشكل گرفته رابطه معني داري وجود دارد، اما بين عملكرد كلي خانواده و هويت تحقق يافته، رابطه معني داري وجود ندارد.
نتيجه گيري: نه تنها عامل عملكرد خانواده بلكه عوامل فرهنگي و ميزان جدايي فرديت نيز در دستيابي به هويت بسيار موثر هستند و مي توانند در شكل گيري هويت تاثيرگذار باشند. از طرف ديگر، بايد به تاثير كودك بر رفتار والـدين و دوجـانبه بودن روابط والـدين- نوجوان در مورد رفتـارهـاي مشكل آفرين و هويت يابي در دوران نوجواني نيز توجه شود.

 
كليد واژه: عملکرد کلي خانواده، هويت تحقق يافته، تعليق در هويت يابي، هويت زودشکل گرفته، هويت آشفته
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:56 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 9 : مجله علوم رفتاري تابستان 1388; 3(2):143-149.
 
تاثير آموزش مهارت هاي هيجاني- اجتماعي در رشد اين مهارت ها
 
كريم زاده منصوره*,اخوان تفتي مهناز,كيامنش عليرضا,اكبرزاده نسرين
 
* دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه الزهرا، تهران، ايران
 
 

مقدمه: اين پژوهش به بررسي اثربخشي آموزش مهارت هاي هيجاني- اجتماعي به معلمين زن و مرد در رشد مهارت هاي هيجاني- اجتماعي آنان پرداخت.
روش: مطالعه از نوع طرح هاي آزمايشي است كه در آن 68 معلم پايه هاي چهارم و پنجم ابتدايي با حداقل 10 سال سابقه تدريس و مدرك ليسـانس به صورت تصادفي در دو گروه كنترل (18 زن و 16 مرد) و آزمايش (20 زن و 14 مرد) قرار گرفتند. ابزار سنجش مهارت هاي هيجـاني- اجتمـاعي، پرسش نامه هوش هيجاني- اجتماعي بار- ان بود كه داراي 90 گويه و 5 عامل درون فردي، بين فردي، سازگاري، مديريت استرس و خلق عمومي است كه توسط سموعي هنجاريابي شده است. مهارت هاي هيجاني- اجتماعي در 10 جلسه 2 ساعته در حوزه مهارت هاي درون فردي و بين فردي آموزش داده شد.
يافته ها: عملكرد گروه آزمايش در مهارت هاي هيجاني- اجتماعي كلي و خرده مولفه هاي آن نسبت به عملكرد گروه كنترل بيشتر و تفاوت بين دو گروه معني دار است. اين نتايج پس از 4 ماه در مهارت هاي هيجاني- اجتماعي كلي و خرده مولفه هاي آن، كاهش معني داري نشان نداد.
نتيجه گيري: طراحي برنامه ‌هايي براي آموزش معلمان مي تواند كمك بالقوه سودمندي براي رسيدن به ابعاد گوناگون هوش هيجاني- اجتماعي نمايد. نخستين گام در اجراي برنامه هاي يادگيري هيجاني- اجتماعي، درگير نمودن معلمان با اين مهارت ها و رشد توانمندي هاي هيجاني- اجتماعي آنان است.

 
كليد واژه: معلمان، آموزش، مهارت هاي هيجاني- اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 12 : مجله علوم رفتاري تابستان 1388; 3(2):167-172.
 
رابطه سبك هاي فرزندپروري با نشانه هاي دروني سازي شده در كودكان
 
قنبري سعيد*,نادعلي حسين,سيدموسوي پريسا سادات
 
* گروه روان شناسي، دانشگاه شهيد بهشتي، تهران، ايران
 
 

مقدمه: با توجه به نقش رابطه كودك و والدين در رشد و تحول كودك، هدف اين پژوهش بررسي نشانگان دروني سازي شده (اضطراب- افسردگي، افسردگي- كناره گيري و شكايات جسماني) در كودكان در رابطه با سبك هاي فرزندپروري (مقتدرانه، مستبدانه و سهل گيرانه) و تعيين سهم هر يك در پيش بيني مشكلات كودكان بود.
روش: به اين منظور تعداد 271 نفر از مادران كودكان پسر 7 تا 9 سال مشغول به تحصيل در مدارس ابتدايي منطقه شش تهران به روش نمونه گيري خوشه اي از بين كلاس هاي مقاطع اول تا سوم از 4 مدرسه ابتدايي موجود در اين منطقه انتخاب شده و با پرسش نامه سبك هاي فرزندپروري بامريند و فهرست رفتاري كودك ارزيابي شدند. نتايج با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون تحليل شد.
يافته ها: سبك فرزندپروي مقتدرانه با تمام نشانه هاي دروني سازي رابطه منفي معني دار و سبك فرزندپروري مستبدانه با تمام نشانه ها رابطه مثبت معني دار داشتند. بر طبق نتايج تحليل رگرسيون، سبك مقتدرانه پيش بيني كننده منفي معني دار و سبك مستبدانه پيش بيني كننده مثبت معني دار براي تمام نشانه هاي دروني سازي شده است.
نتيجه گيري: يافته هاي پژوهش همسو با بيشتر پژوهش هاي قبلي در اين زمينه است. به طور كلي، به نظر مي رسد كه كنترل همراه با صميميت، مهم ترين عامل در پيشگيري از نشانه هاي دروني سازي شده باشد.

 
كليد واژه: سبک هاي فرزندپروري، نشانه هاي دروني سازي شده، اضطراب، افسردگي، شکايات جسماني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : مجله علوم رفتاري بهار 1388; 3(1):1-8.
 
تاثير بازي هاي رايانه اي با محتواي متفاوت خشونت بر ميزان IgA ترشحي، كورتيزول بزاقي و درجه حرارت بدن
 
علي پور احمد*,آگاه هريس مژگان,سيادتي سيدمحمد,نوربالا احمدعلي
 
* گروه روان شناسي، دانشگاه پيام نور، تهران، ايران
 
 

مقدمه: از آنجا كه استفاده از بازي هاي الكترونيكي خشونت آميز به عنوان منبعي استرس زا به طور گسترده در ميان كودكان و بزرگسالان رواج يافته است، پژوهش حاضر به منظور بررسي تاثير انواع بازي هاي رايانه اي با محتواي متفاوت خشونت بر سلامت دختران و پسران مقطع راهنمايي انجام شد.
روش: اين پژوهش مطالعه اي تجربي از نوع پيش - و پس آزمون با گروه كنترل است. به اين منظور 209 دانش آموز با دامنه سني 15-12سال به روش نمونه برداري تصادفي چندمرحله اي از ميان مدارس راهنمايي مناطق 22 گانه شهر تهران انتخاب و به 9 گروه تقسيم شدند. 8 گروه به مدت 40 دقيقه به بازي با انواع بازي هاي رايانه اي درجه بندي شده از نظر محتواي خشونت (در دو سطح؛ با - و بدون موسيقي) پرداختند. درجه حرارت بدن 10 دقيقه قبل از شروع بازي و 5 دقيقه مانده به پايان بازي و كورتيزول ترشحي و
IgA ترشحي، 5 دقيقه بعد از بازي به عنوان شاخص هاي سلامتي آزمودني هاي گروه هاي آزمايشي و گروه كنترل (بدون بازي و در حالت استراحت) اندازه گيري شد. همچنين كليه آزمودني ها به گويه هاي پرسش نامه شخصيت نوجوانان آيزنك پاسخ دادند.
يافته ها: بازي هاي رايانه اي پرخشونت باعث كاهش سطح
IgA ترشحي، افزايش كورتيزول و افزايش درجه حرارت بدن به واسطه وارد شدن استرس حاد به بدن با توجه به سنخ شخصيتي و جنسيت شدند.
نتيجه گيري: شاخص هاي سلامتي يا تغييرات نوروايمونواندوكريني آزمودني ها، متاثر از وجود يا عدم وجود موسيقي متن بازي، نوع بازي از نظر محتواي خشونت، سنخ شخصيتي و جنسيت آزمودني ها است.

 
كليد واژه: بازي هاي رايانه اي، خشونت، سلامت، کودکان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 10 : مجله علوم رفتاري پاييز 1388; 3(3):237-242.
 
رضايت مندي زناشويي و تفاوت هاي فردي: نقش عوامل شخصيتي
 
عباسي روح اله*,رسول زاده طباطبايي سيدكاظم
 
* گروه روان شناسي، دانشكده علوم انساني، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
 
 

مقدمه: هدف از پي ريزي اين پژوهش، بررسي مهم ترين عوامل شخصيتي موثر در رضايت مندي زناشويي زوجين بود.
روش: 600 نفر (300 زوج) به روش نمونه گيري تصادفي (چندمرحله اي) از ميان دانشجويان 3 دانشگاه به عنوان گروه نمونه انتخاب شده و پرسش نامه هاي
NEO-FFI و رضايت زناشويي ENRICH را تكميل كردند. داده ها به كمك رگرسيون چندگانه، ضريب همبستگي پيرسون و آزمون T مستقل مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: چهار عامل مسووليت پذيري، روان آزرده خويي و سازگاري مردان و مسووليت پذيري زنان،
%29.2 واريانس رضايت مندي زناشويي مردان را به طور معني داري تبيين كردند (p<0.03). همچنين، مسووليت پذيري و روان آزرده خويي زنان و روان آزرده خويي مردان، %27 از تغييرات رضايت مندي زناشويي زنان را تبيين نمودند (p<0.002).
نتيجه گيري: از ميان ويژگي هاي شخصيتي، دو عامل مسووليت پذيري و روان آزرده خويي بيشترين نقش را در تبيين تغييرات رضايت مندي زناشويي زوجين به خود اختصاص مي دهند.

 
كليد واژه: رضايت مندي زناشويي، ويژگي هاي شخصيتي، رگرسيون چندگانه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:57 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها