0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : مجله روانشناسي پاییز 1379; 4(3 (پیاپی 15)):247-266.
 
هنجاريابي آزمون نقاشي مقياس مردان آدمك گوديناف - هريس بر روي كودكان 6 تا 11 ساله بوشهر
 
رجبي غلامرضا,نجاريان بهمن,عطاري يوسف علي
 
 
 

اين پژوهش به بررسي هنجاريابي آزمون نقاشي مقياس مردان آدمک گوديناف - هريس به عنوان يک آزمون تحولي در مدارس ابتدايي بوشهر پرداخته است.در اين مطالعه 365 آزمودني پسر در شش گروه 6 ،7 ،8 ،9 ،10 ،11 سال به صورت تصادفي چند مرحله اي انتخاب شدند. اجرا ونمره گذاري اين آزمون بر طبق روش نمره گذاري مردان (73 ماده) گوديناف - هريس (1963) انجام گرفت.تحليل واريانس يک راهه نشان داد که آزمودنيهاي 6 تا 11 ساله پسر در مقياس مردان در سطح آماري p = 0.01 با يکديگر تفاوت دارند.مقايسه آماري بين مطالعه هنجاري حاضر با مطالعات هنجاري انجام شده در ايران و در کشور آمريکا بيانگر اين است که دانش آموزان بوشهري درآزمون نقاشي آدمک گوديناف - هريس در مقايسه با مطالعه هنجاري آمريکا دچار تاخير تحولي هستند ليکن با مطالعه هنجاري شيراز فقط در يک سطح سني تفاوت دارد. همچنين بين نمره هاي آزمون نقاشي کل نمونه با نمره هاي پيشرفت تحصيلي (فارسي،رياضيات،علوم و ديکته) کودکان به استثناي درس رياضيات رابطه وجود دارد.در نهايت ضريب پاياني مقياس نمره گذاري مردان با استفاده از روش بازآزمايي به فاصله يک ماه 0.70 و ضريب توافق نمره گذاري در دو گروه 7 و 10 ساله به ترتيب 0.76 و 0.63 بود.روايي آزمون نقاشي آدمک گوديناف - هريس با استفاده از مقياس نمره گذاري مردان با آزمون ريون رنگي کودکان 0.24 و با آزمون خطاهاي بندر گشتالت Koppitz) ( قابل تامل است. يافته هاي فوق همگي فرضيات تحقيق را تاييد مي کنند.

 
كليد واژه: آزمون نقاشي مقياس مردان گوديناف - هريس، اعتبار، روايي، دانش آموز، تحول
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 
مقايسه راهبرد هاي يادگيري در دانش آموزان موفق و ناموفق
 
فتحي آشتياني علي,حسني مريم
 
 
 

اين مطالعه به منظور مقايسه راهبردهاي يادگيري در دانش آموزان «موفق» و«ناموفق» در سال 1378 انجام گرديده است . جامعه مورد مطالعه کليه دانش آموزان دختر پايه سوم مقطع متوسطه شهر تهران مي باشد . که از بين آنها با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي، 650 دانش آموز برحسب عملکرد تحصيلي (موفق و ناموفق) انتخاب گرديد. در اين پژوهش علاوه بر بررسي عملکرد تحصيلي ، از پرسشنامه راهبردهاي يادگيري استفاده به عمل آمد .داده هاي بدست آمده با استفاده از آزمون t مستقل و تحليل تمايز مورد بررسي قرار گرفت . نتايج بدست آمده نشان داد که بين دانش آموزان موفق و ناموفق از لحاظ ميزان استفاده از راهبردهاي بسط دهي و نظارت بر درک مطلب تفاوت معنادار (P<0.01) وجود دارد. به علاوه از لحاظ رشته تحصيلي در گروههاي رياضي – فيزيک  و علوم انساني تفاوت معناداري (P<0.01) در راهبردهاي بسط دهي و نظارت بر درک مطلب ودر گروههاي رياضي – فيزيک و علوم انساني تفاوت معنادار (P<0.05) در راهبرد هاي سازماندهي و نظارت بر درک مطلب بين دانش آموزان موفق و ناموفق وجود دارد . افزون بر آن نتايج تحليل تمايز نشان داد که در گروه رياضي – فيزيک ، راهبرد بسط دهي ،در گروه علوم تجربي راهبرد نظارت بر درک مطلب و در گروه علوم انساني راهبرد بسط دهي بيشترين سهم را در رابطه با موفقيت تحصيلي داشته اند.

 
كليد واژه: راهبردهاي يادگيري، راهبرد مرور ذهني، راهبرد بسط دهي، راهبرد سازماندهي، راهبرد نظارت بر درك مطلب، دانش آموزان موفق و ناموفق، پيشرفت تحصيلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : مجله روانشناسي بهار 1379; 4(1 (پیاپی 13)):16-31.
 
پاسخ هاي رفتاري تيزهوشان به محركهاي مبهم اجتماعي
 
صحبت زاده رزاق,اژه اي جواد
 
 
 

پژوهش حاضر مطالعه اي از نوع همبستگي بوده که با هدف تعيين «ارتباط بين اسناد نيت ، هدفهاي اجتماعي و ادراک خودکارآمدي کودکان تيزهوش با پاسخهاي رفتاري به محرکهاي مبهم اجتماعي »انجام شده است وويژگيهاي کودکان پرخاشگر، کناره گير و مسئله گشا براي پاسخ به مؤلفه هاي اهداف اجتماعي و ادراک خودکار آمدي بررسي گرديد .نمونه مورد پژوهش ،370 نفر از دانش آموزان پايه اول راهنمايي مدارس استعدادهاي درخشان تهران بود. براي انجام پژوهش در مرحله اول تمام دانش آموزان پرسشنامه را تکميل نمودند و آنگاه پس از تجزيه و تحليل اوليه واستخراج نتايج ، 195 نفر از آنان براي پاسخ گويي به مؤلفه هاي «اهداف اجتماعي» و « ادراک خودکارآمدي » مجددا مورد آزمون قرار گرفتند. با استفاده از روشهاي آماري تحليل واريانس و آزمونهاي تعقيبي مشخص شد که بين ميانگين نمرات گروههاي «پرخاشگر» ،«کناره گير »، و «مسئله گشا » در پاسخ به مؤلفه هاي «هدفهاي اجتماعي » و «ادراک خودکارآمدي » تفاوت معني داري وجود دارد (P<0.05). و ميتوان نتيجه گرفت که کودکان «پرخاشگر» بر اهداف ضد اجتماعي تأکيد دارند،در حاليکه اهداف کودکان «کناره گير» و «مساله گشا» در پاسخ به محرکهاي مبهم عمدتا «اجتماع گرايانه» است.

 
كليد واژه: اسناد نيت، هدفهاي اجتماعي، ادراك خودكارآمدي، محركهاي مبهم، كودكان تيزهوش
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : مجله روانشناسي بهار 1379; 4(1 (پیاپی 13)):46-62.
 
ميزان اثر بخشي روش مقابله با «تنيدگي» بر كاهش افسردگي جانبازان
 
كتيبايي ژيلا,منصور محمود,دلاور علي,آزاد حسين
 
 
 

«افسردگي » از بيماري هاي رواني شايع در جوامع است  و علل گوناگوني دارد ، واکنش نسبت به تنيدگي هاي شديد حاد و مزمن از جمله سبب شناسي هاي «افسردگي» محسوب مي شود که از ميان اين دسته  از تجارب مي توان از تجربيات ناشي از جنگ نام برد.
امروز، روش هاي درماني متنوعي در درمان اين بيماري به کار برده مي شود و از جمله درمانگري شناختي رفتاري ، روشي شناخته شده و معتبر است و لذا در اين تحقيق کوشش شده است علاوه بر دستيابي به ميزان افسردگي در جانبازان ، اثر بخشي اين شيوه مورد بررسي قرار گيرد . بدين جهت گروه نمونه از ميان جانبازاني که از نقاط مختلف تهران به مجتمع درماني کوثر مراجعه مي کردند و همچنين پرسنل جانباز اين مرکز درماني مورد بررسي قرار گرفتند. بر اساس نمرات آزمون بک 46 نفر با روش انتخاب و جايگزيني تصادفي برگزيده شدند.وبه طور تصادفي در دو گروه آزمايش و گواه قرار گرفتند.درمان شناختي رفتاري مدل ميشن بام درباره گروه آزمايش به مدت 5 ماه توسط محقق اجرا گرديد . پس از پايان درمان مجددا «آزمون بک» در مورد 46 نفر آزمودني جانباز اعمال شد . بر اساس تحليل آماري داده ها نتايج ذيل بدست آمدند:
1) ميزان شيوع افسردگي وخيم در جانبازان بيشتر از افسردگي متوسط بود. 2) بين ميزان افسردگي جانبازاني که تحت درمان قرار گرفتند و ميزان افسردگي جانبازاني که تحت درمان قرار نگرفتند ، تفاوت معناداري بدست آمد ؛ يعني روش درمانگري شناختي رفتاري «ميشن بام » در کاهش افسردگي جانبازان مؤثر واقع شده است. 3) بين طول مدت جانبازي و ميزان افسردگي جانبازان رابطه معناداري مشاهده نشد.  4) بين ميزان افسردگي جانبازاني که داوطلبانه به جبهه رفتند با ميزان افسردگي جانبازاني که طبق نظام وظيفه به جبهه اعزام شدند تفاوت معنا داري مشاهده نشد.  5) بين ميزان افسردگي جانبازان متأهل و مجرد تفاوت معناداري مشاهده نشد. 6) بين ميزان افسردگي و اضطراب جانبازان رابطه معناداري مشاهده شد . جانبازاني که داراي افسردگي بالايي بودند ميزان اضطرابشان نيز بالا بود.

 
كليد واژه: تنيدگي ، افسردگي ، اضطراب ، درمان ، جانباز جنگي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : مجله روانشناسي بهار 1379; 4(1 (پیاپی 13)):32-45.
 
بررسي وضعيت اجتماعي نوجوانان نزد همسالان خود و ارتباط آن با مشكلات رفتار ارتباطي و افسردگي
 
سليمي سيدحسين*
 
* گروه روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)
 
 

در اين تحقيق «وضعيت اجتماعي » 1022 نوجوان 14-11 ساله و همبستگي آن با «مشکلات رفتار ارتباطي و افسردگي » مورد بررسي قرار گرفته است . همچنين وضعيت اجتماعي نوجوانان در گروههاي «مشهور » ، «طرد شده » ، «موردغفلت » و «متناقض» با مشکل رفتار ارتباطي و افسردگي مورد بررسي قرار گرفته است . بدين منظور از آزمودني ها خواسته شد تا پرسشنامه دوستي مبتني بر روش جامعه سنجي و مقياس افسردگي را تکميل نمايند . به علاوه معلمين دانش آموزان پرسشنامه مشکلات روان شناختي «راتر» را در مورد نوجوانان تکميل کردند. نتايج نشان ميدهد آزمودني هايي که توسط همسالان خود در مقوله هاي منفي برگزيده شده اند در مقياسهاي روان شناختي نيز نمرات بالايي کسب کرده اند. « دانش آموزان طرد شده » در مقايسه با ديگر گروهها نمرات بالايي در مقياس افسردگي و روانشناختي داشتند. با وجود اين، نوجوانان داراي مشکلات رفتاري در پرسشنامه دوستي، توسط همسالان خود به عنوان «رهبر» انتخاب شدند. بنظر مي رسد که نوجوانان داراي مشکلات رفتاري به منظور جلوگيري از انزواي اجتماعي خود درصدد يافتن افرادي هستند که ويژگيهاي رفتاري مشابه خود دارند تا از اين طريق فعاليت اجتماعي خود را حفظ نمايند.

 
كليد واژه: وضعيت اجتماعي، نوجوانان مشهور و طرد شده، مشكل رفتار ارتباطي، افسردگي، گروه همسالان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : مجله علوم رفتاري بهار 1390; 5(1 (مسلسل 15)):1-10.
 
رابطه ارزش هاي فرهنگي و متغيرهاي فردي با ميزان استفاده از رايانه در دانشجويان
 
اماني ساري بگلو جواد*,غلامعلي لواساني مسعود,اژه اي جواد,خضري آذر هيمن
 
* گروه روان شناسي تربيتي، دانشکده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه تهران، ايران
 
 

مقدمه: پژوهش حاضر، با استفاده از الگويابي معادلات ساختاري در پي وارسي رابطه ميان ارزش هاي فرهنگي (فردگرايي/ جمع گرايي، مردانگي/ زنانگي، ابهام گريزي، فاصله قدرت) و استفاده از رايانه با توجه به نقش واسطه اي تمايل به نوآوري، سودمندي و سهولت استفاده ادراک شده است.
روش: 381 دانشجوي دوره کارشناسي دانشگاه تهران به پرسشنامه اي متشکل از خرده مقياس هاي سودمندي و سهولت استفاده ادراک شده، گرايش به نوآوري، فردگرايي/ جمع گرايي، فاصله قدرت و ابهام گريزي و مردانگي/ زنانگي پاسخ دادند. براي تجزيه و تحليل داده ها از روش حداقل مجذورات جزيي
(PLS) استفاده شد.
يافته ها: يافته ها به طور کلي نشان دادند که تمايل به نوآوري، سودمندي و سهولت استفاده ادراک شده نقش واسطه اي را در رابطه ميان جمع گرايي/ فردگرايي، ابهام گريزي، فاصله قدرت و استفاده از رايانه دارند: جمع گرايي/ فردگرايي از طريق تمايل به نوآوري، سودمندي و سهولت استفاده ادراک شده اثر غير مستقيم و مثبت بر استفاده از رايانه دارد. ابهام گريزي و فاصله قدرت نيز از طريق تمايل به نوآوري، سودمندي و سهولت استفاده ادراک شده اثر غير مستقيم و منفي بر استفاده از رايانه دارد. سهولت استفاده ادراک شده نيز از طريق سودمندي ادراک شده به صورت غير مستقيم و مثبت بر استفاده از رايانه اثر دارد.
نتيجه گيري: متغيرهاي فردي و ارزش هاي فرهنگي قادر به پيش بيني ميزان استفاده از رايانه در دانشجويان هستند.

 
كليد واژه: فناوري، ارزش هاي فرهنگي، نوآوري، سودمندي، رايانه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : مجله علوم رفتاري بهار 1390; 5(1 (مسلسل 15)):11-19.
 
بررسي ساختار عاملي، اعتبار و روايي مقياس انتظار از ازدواج
 
نيل فروشان پريسا*,عابدي احمد,احمدي سيداحمد,نويديان علي
 
* دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران
 
 

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسي ساختار عاملي، اعتبار و روايي مقياس انتظار از ازدواج (MES) در دانشجويان انجام شد.
روش: جامعه آماري پژوهش کليه دانشجويان مجرد دوره کارشناسي دانشگاه اصفهان بود. نمونه پژوهش شامل 137 دانشجو (51 پسر، 86 دختر) از جامعه در دسترس به روش نمونه گيري طبقه اي انتخاب شد. ابزارهاي مورد استفاده مقياس انتظار از ازدواج
(MES) و مقياس نگرش نسبت به ازدواج (MAS) بود. داده ها با استفاده از آزمون هاي تحليل عاملي، همبستگي و تحليل واريانس چند متغيري تحليل شد.
يافته ها: همساني دروني اين مقياس با استفاده از آلفاي کرونباخ 88
.0 و ضريب بازآزمايي در فاصله سه هفته 91.0 بدست آمد. همچنين همسبتگي اين مقياس با مقياس نگرش نسبت به ازدواج 0.43 بدست آمد. همچنين نتايج تحليل عاملي نشان داد مقياس انتظار از ازدواج  (MES) يک ابزار چند بعدي و داراي سه عامل انتظار واقع گرايانه، انتظار ايده آل گرايانه، و انتظار بدبينانه مي باشد. از سويي ديگر نتايج نشان داد که دختران در مقايسه با پسران انتظار بدبينانه تري نسبت به ازدواج دارند.
نتيجه گيري: بطور کلي مي توان از مقياس انتظار از ازدواج به عنوان ابزاري معتبر و مناسب براي سنجش انتظار از ازدواج استفاده کرد.

 
كليد واژه: مقياس انتظار از ازدواج، اعتبار، روايي، ساختار عاملي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 : مجله علوم رفتاري بهار 1390; 5(1 (مسلسل 15)):21-26.
 
ساختار عاملي فرم هاي رگه و حالت از مقياس هاي عاطفه مثبت و منفي
 
محمدي نوراله*
 
* بخش روانشناسي باليني، دانشگاه شيراز، شيراز، ايران
 
 

مقدمه: هدف اين پژوهش، بررسي شاخص هاي روان سنجي دو فرم حالت و رگه از مقياس هاي عاطفه مثبت و عاطفه منفي (پاناس) بود.
روش: روش تحقيق از نوع همبستگي بود. يک گروه نمونه با حجم 447 نفر (191 پسر و 256 دختر) از دانشجويان دانشگاه شيراز، به تصادف انتخاب شد. آزمودني ها به دو فرم حالت و رگه از مقياس هاي عاطفه مثبت و عاطفه منفي و دو زيرمقياس افسردگي و اضطراب از فهرست تجديد نظر شده نشانه هاي اختلالات رواني
(Scl-90-R) پاسخ دادند.
يافته ها: تحليل عوامل نشان داد که هر يک از فرم هاي حالت و رگه از مقياس پاناس داراي دو عامل به نام هاي عاطفه مثبت و عاطفه منفي هستند. در مورد روايي همزمان نيز نتايج نشان داد که عاطفه منفي با زير مقياس هاي افسردگي و اضطراب به ترتيب داراي ضريب همبستگي67
.0 و 56.0 بود و ضرايب همبستگي عاطفه مثبت با زير مقياس هاي افسردگي و اضطراب نيز به ترتيب 32.0- و 40.0- به دست آمد. ميزان شاخص آلفاي کرونباخ نيز براي دو فرم حالت و رگه از مقياس هاي عاطفه مثبت و عاطفه منفي، بين 82.0 و 88.0 متغير بود.
نتيجه گيري: فرم هاي حالت و رگه از مقياس هاي عاطفه مثبت و عاطفه منفي داراي اعتبار و روايي مناسبي بوده، و اين مقياس ها در موقعيت هاي پژوهشي و باليني قابل استفاده اند.

 
كليد واژه: اعتبار، عاطفه رگه، عاطفه حالت، روايي، مقياس عاطفه مثبت و منفي (پاناس)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : مجله علوم رفتاري بهار 1390; 5(1 (مسلسل 15)):27-32.
 
اثر بخشي دارو درمانگري و رفتار درمانگري در بي خوابي مزمن
 
داستاني محبوبه*,جمهري فرهاد,فتحي آشتياني علي,صادق نيت حقيقي خسرو,صومعلو سمانه
 
* مرکز تحقيقات علوم رفتاري، دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، تهران، ايران
 
 

مقدمه: اين پژوهش با هدف مقايسه اثربخشي دارو درمانگري و رفتار درمانگري در زنان مبتلا به بي خوابي مزمن صورت گرفت.
روش: جامعه مورد پژوهش تمام زنان مراجعه کننده به يکي از کلينيک هاي خواب در شهر تهران، طي يک ماه، با شکايت بي خوابي مزمن بود. نمونه شامل 26 نفر از مراجعه کنندگان بود که بطور تصادفي در دو گروه 13 نفره (براي دارودرمانگري و رفتاردرمانگري) جايگزين شدند. هر دو گروه قبل از مداخله مورد ارزيابي روانشناختي قرار گرفتند. سپس افراد گروه رفتار درمانگري افراد طي 4 جلسه تحت آموزش تنش زدايي عضلاني تدريجي، تصويرسازي ذهني، موسيقي آرام بخش و بهداشت خواب قرار گرفتند و افراد گروه دارو درمانگري افراد تحت دارو درماني با داروهاي خواب آور به مدت 4 هفته قرار گرفتند و پس از 4 هفته مجددا هر دو گروه مورد ارزيابي روانشناختي قرار گرفتند. ابزار گردآوري اطلاعات شامل شاخص شدت بي خوابي، مقياس خواب آلودگي اپوورث، پرسشنامه وقفه تنفسي خواب برلين و پرسشنامه افسردگي بک بود.
يافته ها: نتايج به دست آمده نشان داد هر دو نوع مداخله مي تواند باعث بهبودي بي خوابي شود اما در مقايسه با يکديگر رفتاردرمانگري اثربخشي بيشتري در بهبود بي خوابي، نسبت به دارو درمانگري دارد.
نتيجه گيري: با توجه به يافته هاي اين پژوهش مي توان رفتاردرمانگري را همراه با دارو درمانگري و حتي به عنوان جايگزيني مناسب براي درمان بي خوابي مزمن پيشنهاد کرد.

 
كليد واژه: بي خوابي مزمن، تنش زدايي عضلاني تدريجي، تصويرسازي ذهني، موسيقي، بهداشت خواب، دارو درمانگري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

5 : مجله علوم رفتاري بهار 1390; 5(1 (مسلسل 15)):33-38.
 
شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي در مورد بيماران افسرده خودکشي گرا (يک مطالعه کيفي)
 
حناساب زاده مريم*,يزدان دوست رخساره,اصغرنژادفريد علي اصغر,غرايي بنفشه
 
* انستيتو روان پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
 
 

مقدمه: اين مطالعه به منظور بررسي دقت و اعتبار پروتکل آماده شده طراحي شد. هدف آن، مطالعه کيفي پروتکل شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي (MBCT) در مورد بيماران افسرده خودکشي گرا با اجراي گروهي بود.
روش: 5 بيمار داراي اختلال افسردگي با افکار خودکشي اخير، تحت 10 جلسه درمان گروهي بر اساس راهنماي درماني حاضر قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده شامل يک فرم ساختاريافته ارزيابي کيفي محقق ساخته و فرم بدون ساختار محقق ساخته براي ارزيابي بازخوردهاي کلي شرکت کنندگان به جلسات درمان بود.
يافته ها: نتايج تحليل کيفي دال بر کارايي اين رويکرد بر کاهش افسردگي و افکار خودآيند منفي، افزايش علاقه مندي به زندگي و ميل به زنده ماندن، کنار آمدن با مشکلات زندگي و نيز بهبود عملکرد خانوادگي، تحصيلي و شغلي در بيماران افسرده خودکشي گرا و همچنين سودمندي اجراي گروهي آن بود. به علاوه، به نظر مي رسد، اين درمان با ننگ زدايي، منجر به پذيرش افسردگي و دريافت خدمات درماني براي اين بيماري مي شود. افزون بر اين، از ميان عناصر درماني پروتکل حاضر، مراقبه ها، آموزش هاي روان شناختي و اطاعت پذيري از درمان دارويي، کاراترين جنبه هاي درمان توصيف شدند.
نتيجه گيري: با توجه به نتايج پژوهش، به نظر مي رسد، اجراي گروهي راهنماي درماني تهيه شده توسط محققين حاضر روي بيماران افسرده خودکشي گرا موثر بوده است. بنابراين پروتکل حاضر داراي دقت و اعتبار براي اجرا به شکل گروهي در مورد اين بيماران مي باشد
.

 
كليد واژه: شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي، بيماران افسرده خودکشي گرا، افسردگي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : مجله علوم رفتاري بهار 1390; 5(1 (مسلسل 15)):39-45.
 
مطالعه مقدماتي اعتبار و روايي مقياس هاي سنجش ابعاد علي
 
حاجلو نادر*
 
* گروه روان شناسي، دانشكده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه محقق اردبيلي، اردبيل، ايران
 
 

مقدمه: اين مطالعه، با هدف بررسي اعتبار و روايي سه روش مرسوم سنجش ويژگي هاي ابعادي اسنادهاي علي (مقياس بعد علي، درجه بندي اهميت علل و اسنادهاي باز- پاسخ )، به اجرا درآمد.
روش: اطلاعات اين پژوهش از 147 دانشجو که داوطلب شرکت در مطالعه بودند جمع آوري و با استفاده از آلفاي کرونباخ، ضريب همبستگي پيرسون، و تحليل عاملي تاييدي، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت تا روايي تشخيصي، روايي سازه، روايي همگرا، و اعتبار مقياس هاي اسناد مورد ارزيابي قرارگيرد.
يافته ها: نتايج نشان داد که عليرغم وجود اشکالاتي در مقياس فرعي کنترل پذيري، بطور کلي مقياس بعد علي در مقايسه با ساير روش هاي سنجش ابعاد علي از روايي و اعتبار بالاتري برخوردار است.
نتيجه گيري: به پژوهشگران توصيه مي شود که براي سنجش مستقيم نحوه ادراک اسناد دهنده از اسناد علي خودش، بهتر است از مقياس هايي مثل مقياس بعد علي استفاده کنند
.

 
كليد واژه: درجه بندي اهميت علل، اسنادهاي بازپاسخ، مقياس ابعاد علي، اعتبار، روايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : مجله علوم رفتاري بهار 1390; 5(1 (مسلسل 15)):47-54.
 
رابطه بين خودکارآمدي مربوط به درد و شدت درد در بيماران مبتلا به مالتيپل اسکلروزيس
 
حقيقت فرشته*,زادهوش سميه,رسول زاده طباطبايي سيدكاظم,اعتمادي فر مسعود
 
* گروه روان شناسي، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
 
 

مقدمه: هدف از اين پژوهش بررسي الگوي چند بعدي در مورد درد مزمن با استفاده از ارزيابي رابطه يک متغير روانشناختي (خودکارآمدي مربوط به درد) با شدت درد در بيماران مالتيپل اسکلروزيس بود.
روش: در يک مطالعه توصيفي و از نوع همبستگي، 249 بيمار مبتلا به مالتيپل اسکلروزيس با روش نمونه گيري در دسترس از بين بيماران مراجعه کننده به انجمن ام. اس شهر اصفهان، انتخاب شدند و به پرسشنامه چند وجهي درد و پرسشنامه خودکارآمدي مربوط به درد پاسخ دادند. براي تحليل داده ها از روش هاي ضريب همبستگي پيرسون، تحليل رگرسيون و تحليل مانوا استفاده شد.
يافته ها: بين خودکارآمدي مربوط به درد و شدت درد ادراک شده در بيماران مالتيپل اسکلروزيس رابطه منفي معناداري مشاهده شد. تحليل مانوا نيز نشان داد که در نوع پيشرونده ثانويه، بيشترين ميزان شدت درد و کمترين ميزان خودکارآمدي مربوط به درد گزارش شده است.
نتيجه گيري: اين پژوهش شواهد تجربي در حمايت از الگوي زيستي- رواني- اجتماعي فراهم آورده و نشان مي دهد که عوامل روانشناختي نيز در تجربه شدت درد موثرند
.

 
كليد واژه: خودکارآمدي مربوط به درد، شدت درد، مالتيپل اسكلروزيس، ام.اس
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 8 : مجله علوم رفتاري بهار 1390; 5(1 (مسلسل 15)):55-60.
 
اثربخشي مديريت استرس مبتني بر روش شناختي- رفتاري بر اختلال افسردگي، اضطراب و ناباروري زنان
 
حميد نجمه*
 
* گروه روان شناسي باليني، دانشگاه شهيد چمران، اهواز، ايران
 
 

مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسي اثربخشي مديريت استرس مبتني بر روش شناختي- رفتاري بر اختلالات اضطرابي، افسردگي و ميزان باروري زنان نابارور شهر اهواز بوده است.
روش: اين پژوهش از نوع نيمه تجربي با طرح پيش آزمون– پس آزمون و پيگيري با گروه کنترل است. جامعه مورد مطالعه شامل 40 نفر از زنان نابارور شهر اهواز طي سال هاي 85-88 بوده است. براي انتخاب نمونه اين پژوهش از روش نمونه گيري داوطلبانه در دسترس با گمارش تصادفي در گروه ها استفاده شد. از ميان افراد مراجعه کننده زناني که بر اساس پرسشنامه افسردگي بک، پرسشنامه اضطراب کتل و مصاحبه باليني مبتلا به اختلال اضطراب و افسردگي بوده و از لحاظ متغيرهاي موردنظر در پژوهش همتاسازي شده بودند؛ انتخاب و به طور تصادفي در دو گروه آزمايش و کنترل به طور برابر (20 نفر) قرار گرفتند. آزمودني هاي گروه آزمايش به مدت 12 جلسه 2 ساعته تحت درمان مديريت استرس مبتني بر فنون شناختي– رفتاري قرار گرفتند. داده هاي حاصل با استفاده از تحليل کوواريانس و اندازه گيري مکرر تجزيه و تحليل شدند.
يافته ها: نتايج حاصل آشکار ساخت که ميان دو گروه آزمايش و کنترل از لحاظ افسردگي و اضطراب پس از خاتمه جلسات درماني تفاوت معناداري وجود دارد. همچنين ميان دو گروه از لحاظ افسردگي در مرحله پيگيري 12 ماهه تفاوت معني داري وجود داشت. ميزان افسردگي و اضطراب گروه آزمايش نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون و پيگيري نسبت به مرحله پيش آزمون کاهش معناداري داشته است. از سوي ديگر، تعداد 9 زن از زنان نابارور بعد از 6 ماه تا يکسال باردار شدند.
نتيجه گيري: آموزش مديريت استرس مبتني بر نظريه شناختي- رفتاري باعث کاهش افسردگي و اضطراب در زنان نابارور پس از خاتمه جلسات درماني و بعد از دوره پيگيري 12 ماهه شد
.

 
كليد واژه: افسردگي، اضطراب، مديريت استرس، روش شناختي- رفتاري، ناباروري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 10 : مجله علوم رفتاري بهار 1390; 5(1 (مسلسل 15)):69-74.
 
مقايسه کارکرد برنامه‎ريزي لب پيشاني نوجوانان پرخاشگر بزهکار و غيربزهکار و نوجوانان عادي
 
مهري نژاد سيدابوالقاسم*,داوودآبادي فراهاني زهرا
 
* گروه روان شناسي، دانشكده روان شناسي، دانشگاه الزهرا، تهران، ايران
 
 

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقايسه کارکرد برنامه ريزي لب پيشاني در نوجوانان بزهکار پرخاشگر، نوجوانان پرخاشگر غيربزهکار و نوجوانان عادي صورت گرفت.
روش: پژوهش حاضر از نوع علي- مقايسه اي است. نمونه مورد مقايسه متشکل از سه گروه 35 نفري از نوجوانان بزهکار پرخاشگر، پرخاشگر غيربزهکار و عادي با همتاسازي در متغيرهاي سن، جنس، ميزان تحصيلات و شرايط اجتماعي و اقتصادي بود. داده هاي پژوهش پس از جمع-آوري از طريق پرسشنامه پرخاشگري آيزنگ و مقياس برنامه
ريزي در نظام ارزيابي شناختي (CAS)، با استفاده از روش هاي آماري تحليل واريانس يکراهه و ضريب همبستگي پيرسون مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.
يافته ها: تجزيه و تحليل داده ها حاکي از آن بودند که بين کارکرد برنامه ريزي لب پيشاني نوجوانان بزهکار پرخاشگر، نوجوانان پرخاشگر غيربزهکار و نوجوانان عادي تفاوت معنا دار وجود دارد. در نتيجه نوجوانان بزهکار پرخاشگر و پرخاشگر غيربزهکار در مقايسه با نوجوانان عادي، از کارکرد برنامه ريزي ضعيف تري برخوردارند.
نتيجه گيري: با توجه به نتيجه بدست آمده احتمال دارد در افراد پرخاشگر، وجود نقايص عصب روان شناختي، نظير ضعف در کارکرد برنامه ريزي، منجر به عملکرد ضعيف تر اين افراد در مقايسه با افراد عادي شده باشد
.

 
كليد واژه: برنامه ريزي، لب پيشاني، نوجوانان، بزهکاري، پرخاشگري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : مجله علوم رفتاري تابستان 1390; 5( 2 (مسلسل 16)):101-108.
 
ويژگي هاي روان سنجي مقياس تاکتيک هاي تعارض (CTS-2) در زنان و مردان
 
جزايري رضوان السادات*,كجباف محمدباقر,اميري شعله,مولوي حسين
 
* دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران
 
 

مقدمه: هدف پژوهش، هنجاريابي مقياس تاکتيک هاي تعارض بين زنان و مردان متاهل شهر اصفهان بود.
روش: اين مطالعه از نوع پيمايشي بود و 250 زن و مرد متاهل با توجه به جنس و موقعيت اقتصادي - اجتماعي به شيوه نمونه گيري تصادفي طبقه اي و 45 نفر زن و مرد متاهل آزارديده به صورت تصادفي انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مقياس تاکتيک هاي تعارض
(CTS-2) بود که خشونت خانوادگي را در بعد آزارگر و آزار ديده در خرده مقياس هاي آزار (فيزيکي، صدمه جسمي، عاطفي و جنسي) و مذاکره ارزيابي مي نمايد. خرده مقياس آزار مالي نيز به آن اضافه شد. در تحليل داده ها از ضرايب اعتبار آلفاي کرونباخ، آزمون - بازآزمون، تحليل تمايزات و همبستگي با نمره کل استفاده گرديد.
يافته ها: محاسبه اعتبار بر اساس روش آلفاي کرونباخ و آزمون - بازآزمون و نيز ضرايب روايي بيانگر اعتبار و روايي مطلوبي براي اين مقياس بود. در ضمن ضرايب حساسيت و ويژگي بالا در نقاط برش 40 و 59 براي آزارگر و آزارديده نشان از قدرت تشخيص بالاي اين آزمون بود.
نتيجه گيري: اين مطالعه نشان داد مقياس تاکتيک هاي تعارض با 5 خرده مقياس و نيز خرده مقياس مالي افزوده شده به آن از ويژگي هاي روان سنجي بسيار مطلوب براي ارزيابي همسرآزاري در نمونه هاي ايراني برخوردار مي باشد.

 
كليد واژه: مقياس تاكتيك هاي تعارض، آزار فيزيكي، صدمه جسمي، آزار عاطفي، آزار جنسي، آزار مالي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:11 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها