0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : مجله روانشناسي تابستان 1380; 5(2 (پیاپی 18)):99-117.
 
تاثير اهداف پيشرفت و سطح توانايي بر رفتار و نگرش كمك طلبي تحصيلي
 
حجازي الهه,پاكدامن مجيد
 
 
 

با هدف تعيين تاثير اهداف پيشرفت وابسته به موقعيت و سطح توانايي بر رفتار و نگرش کمک طلبي تحصيلي، تعداد 114 دانش آموز پسر پايه دوم راهنمايي با توانايي متفاوت در حل مسايل رياضي (پايين، متوسط، بالا) انتخاب شدند. آزمودني ها به صورت انفرادي در شرايط تکليف درگير و يا خوددرگير به حل مسايل دشوار رياضي پرداختند. يافته ها نشان داد که دانش آموزان در شرايط تکليف درگير بيشتر اقدام به کمک طلبي نموده و هدف از آن را بهبود يادگيري و رسيدن به موفقيت بيان مي کنند. در مقابل در شرايط خوددرگير، دانش آموزان کمتر به جستجوي کمک پرداخته و هدف از اقدام به کمک طلبي را دشواري تکليف بيان مي دارند. همچنين يافته ها بر اين دلالت دارد که سطح توانايي دانش آموزان بر ماهيت کمک طلبي تاثير مي گذارد اما بر ميزان کمک طلبي تاثير معناداري ندارد. به علاوه دانش آموزاني که بيشتر به جستجوي کمک اقدام مي کنند در انجام مسايل بعدي به صورت انفرادي و مستقل به موفقيت بيشتري نايل مي شوند.

 
كليد واژه: رفتار كمك طلبي تحصيلي، اهداف پيشرفت وابسته به موقعيت، سطح توانايي، ماهيت كمك طلبي، نگرش كمك طلبي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:20 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : مجله روانشناسي تابستان 1380; 5(2 (پیاپی 18)):150-162.
 
اثر هيجان هاي رايانه اي بر مقادير كورتيزول صبحگاهي و شامگاهي كودكان
 
فرجي جمشيد,علي پور احمد,جعفري سيديعقوب,ميررضايي سيدعلي
 
 
 

روان – عصب – ايمني شناسي – به حوزه بين رشته اي جديدي اطلاق شود که در آن تعامل عوامل روان شناختي با وضعيت هاي عصب شناختي و ايمني شناختي مورد مطالعه قرار مي گيرد. مطالعات نشان مي دهند که شرايط سو روان شناختي (مثلا تنيدگي هاي مزمن) يا هيجان هاي منفي با ميانجي هاي عصب شناختي، هورموني و ايمني شناختي مي توانند، آسيب پذيري جسماني آزمودنيها را در مقابل آسيب زاهاي محيطي افزايش دهند. در اين تحقيق به منظور بررسي اثر بازي هاي رايانه اي و هيجان هاي متعاقب آنها بر مقادير کورتيزول صبحگاهي و شامگاهي 16 دانش آموز سال دوم راهنمايي با ميانگين سني 12.6 سال از يک مدرسه راهنمايي نمونه شبانه روزي به صورت تصادفي انتخاب شدند و به روش جايگزيني تصادفي در قالب طرح سولومون، در چهار گروه قرار گرفتند. دو گروه آزمايشي، 27 روز و هر روز به مدت شصت دقيقه به بازي هاي رايانه اي مختلف پرداختند. نمونه هاي خون صبحگاهي و شامگاهي، در آغاز و پايان مطالعه، بر اساس طرح سولومون، از آزمودني ها گرفته شد و نتايج با استفاده از روش تحليل واريانس بررسي شدند. يافته هاي ما نشان داد که بازي هاي رايانه اي به طور معنادار، کورتيزول صبحگاهي (P=0.01) و کورتيزول شامگاني (P<0.05) را افزايش مي دهد. با توجه به تغييرات رواني فيزيولوژيک ارگانيزم تحت هيجان و آثار ضعيف ساز هورمون کورتيزول بر نظام ايمني بدن، اين نتايج مي توانند يافته مهمي در مقوله مطالعات تنيدگي – بيماري و حوزه هاي مشابه باشند.

 
كليد واژه: بازي هاي رايانه اي، كورتيزول، هيجان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:21 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : مجله روانشناسي پاییز 1379; 4(3 (پیاپی 15)):286-318.
 
نقش دلبستگي بزرگسالان در كنش وري ازدواج
 
مظاهري محمدعلي*
 
* دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

در اين تحقيق رابطه بين دلبستگي بزرگسالان و کنش وري ازدواج در 52 زن و شوهر ايراني مورد بررسي قرار گرفته است. زوجين پرسشنامه هايي در خصوص سبک دلبستگي ساختار خانواده و سازگاري زناشويي خود تکميل کردند. تحليل نتايج نشان داد که رابطه قوي و مهمي بين سبک دلبستگي (خصوصا جفت شدن سبکهاي دلبستگي زن و شوهر با يکديگر)، ساختار خانواده و سازگاري زناشويي وجود دارد به نحوي که نشان دهنده اهميت دلبستگي زوجين به عنوان مولفه اي مهم در شکل گيري روابط خانوادگي است. روابط بين سبک دلبستگي ساختار خانواده و سازگاري زناشويي براي زنان قوي تر از مردان بوده و چنين به نظر مي رسيد که زنان بيشتر تحت تاثير شوهرانشان قرار گرفته باشند تا شوهران تحت تاثير زنانشان. بحث و نتيجه گيري مقاله عمدتا بر دو موضوع اهميت کشمکش فاصله در روابط ناسازگار زناشويي و تعبير و تفسير تفاوتهاي جنسي مشاهده شده متمرکز شده است.

 
كليد واژه: دلبستگي بزرگسالان، جفت شدن سبكهاي دلبستگي زوجين، ساختار خانواده، سازگاري زناشويي، تفاوتهاي جنسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:21 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : مجله روانشناسي تابستان 1380; 5(2 (پیاپی 18)):163-186.
 
بررسي رابطه تفاوتهاي فردي در الگوي رفتاري ريخت A و پاسخ هاي قلبي عروقي در يك موقعيت تنيدگي زا
 
بيگدلي ايمان اله,دلاور علي
 
 
 

پژوهش حاضر به منظور تبيين يافته هاي ضد و نقيضي که از اوايل دهه 1980 در مورد ارتباط اوليه بين الگوي رفتاري ريخت A و بيماريهاي کرونري قلب مطرح شده است، با روي آوردي چند مولفه اي به بررسي مولفه هاي تشکيل دهنده اين سازه پيچيده شخصيتي و ارتباط آن با فعاليت تشديد يافته سمپاتيکي پرداخته است. به دليل اينکه بررس مفهوم ريخت A به عنوان يک سازه چند بعدي مستلزم داشتن يک ابزار ارزشيابي دقيق که بتواند تمام ابعاد اين مفهوم را اندازه گيري کند مي باشد، مقياس چند بعدي الگوي رفتاري ريخت A تدوين و از لحاظ اعتبار و روايي سازه مورد تحليل قرار گرفت. 108 دانشجوي پسر بعد از تکميل اين پرسشنامه يک تکليف تنيدگي زا را تجربه کردند و پيش و پس از اين تجربه، پاسخهاي قلبي عروقي آنها مشتمل بر ضربان قلب و فشارخون سيستوليک و دياستوليک اندازه گيري شد.
پاسخهاي آزمودنيها از لحاظ بررسي اعتبار و روايي سازه پرسشنامه از طريق روش آلفاي کرونباخ و تحليل عوامل به شيوه مولفه هاي اساسي مورد تحليل قرار گرفت. نتايج اين تحليل نشان دهنده ميزان دقت و اعتبار مطلوب پرسشنامه و استخراج چهار مولفه اساسي تشکيل دهنده سازه ريخت A به نامهاي ناشکيبايي / احساس تنگناي زماني، خشم خصومت، رقابت جويي و تلاش براي پيشرفت بود. بعد از مقايسه ميانگين پاسخهاي قلبي عروقي آزمودنيها قبل و بعد از تجربه تکليف تنيدگي زا که نشان از تفاوت معني دار ميانگين پاسخها داشت، به بررسي ارتباط عوامل تشکيل دهنده ريخت A با تغييرات پاسخهاي قلبي عروقي بعد از تجربه تکليف تنيدگي زا در گروهي از آزمودنيها که نمرات بالايي در مقياس ريخت A داشتند (n=73) پرداخته شد. نتايج تحليل رگرسيون جهت بررسي اين ارتباط نشان از سهم متفاوت عوامل تشکيل دهنده ريخت A در تبيين پاسخهاي قلبي عروقي – ضربان قلب و فشارخون سيستوليک و دياستوليک – به مولفه خشم / خصومت تعلق داشته و عوامل ديگر نيز هر يک در ترکيبي خطي با اين عامل سهم متفاوتي در تبيين اين تغييرات داشتند. در مجموع يافتهاي پژوهش تاييدي بر ماهيت چند بعدي سازه شخصيتي ريخت A، تفاوتهاي فردي افراد داراي اين الگو و ارتباط متفاوت مولفه هاي تشکيل دهنده الگوي ريخت A با پاسخهاي تشديد يافته سمپاتيکي (قلبي عروقي) مي باشد و مي تواند پاسخي براي مطالعات ضد و نقيض اين حيطه محسوب شود.

 
كليد واژه: ريخت A، تفاوتهاي فردي، پاسخهاي قلبي عروقي، تنيدگي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:21 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : مجله روانشناسي بهار 1379; 4(1 (پیاپی 13)):83-97.
 
رابطه شيوه هاي فرزند پروري با سلامت رواني و هماهنگي مولفه هاي خود پنداشت
 
مهرابي زاده هنرمند مهناز,نجاريان بهمن,بحريني شهناز
 
 
 

هدف از انجام اين پژوهش «بررسي رابطه شيوه هاي فرزند پروري با سلامت رواني و هماهنگي مولفه هاي خود پنداشت در دانش آموزان دختر پايه سوم مقطع راهنمائي اهواز است». نمونه اين پژوهش 496 نفر از دانش آموزان دختر بودند که از طريق روش تصادفي چند مرحله اي انتخاب گرديدند. ابزارهاي به کار رفته شامل :پرسشنامه شيوه هاي فرزند پروري «وينتر باتوم» ، مقياس  تجديد نظر شده علائم رواني (SCL90-R) و فهرست صفات (ACL)، مي باشند .نتايج تحليل آماري يافته ها نشان داد که اولا ، بين سن استقلال آموزي ، تسلط آموزي ومراقبت آموزي در دانش آموزان و مشکلات رواني آنان رابطه منفي معني داري وجود دارد . ثانيا، رابطه بين سن استقلال آموزي و تسلط آموزي و مراقبت آموزي در کودکان تهديدي براي سلامت رواني است و مي تواند منجر به بروز ناهماهنگي در مؤلفه هاي خود پنداشت گردد.

 
كليد واژه: فرزند پروري، سلامت رواني، خود پنداشت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:21 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 
بررسي رابطه ابهام و تعارض نقش با خشنودي و دلبستگي شغلي
 
مهرابي زاده هنرمند مهناز,طالب زاده عليرضا
 
 
 

هدف از انجام پژوهش حاضر بررسي رابطه ابهام و تعارض نقش با خشنودي و دلبستگي شغلي در کارمندان مرد شرکت ملي نفت، مناطق نفتخيز – منطقه خارک مي باشد. نمونه اين پژوهش 292 نفر از کارمندان مرد داراي مدرک ديپلم و بالاتر اين شرکت بودند که شامل کليه افراد جامعه پژوهش بود. جهت جمع آوري داده ها از مقياس تعارض و ابهام نقش، پرسشنامه خشنودي شغلي و مقياس دلبستگي شغلي استفاده شد. طرح پژوهش از نوع همبستگي مي باشد. در اين پژوهش شش فرضيه ذکر شده است که کليه فرضيه ها تاييد شدند. سطح معناداري در پژوهش حاضر 0.05 در نظر گرفته شد. شواهد نشان مي دهد که بين هر يک از متغيرهاي ابهام تعارض نقش با هر يک از متغيرهاي خشنودي شغلي و دلبستگي شغلي رابطه منفي معناداري وجود دارد. همچنين شواهد نشان مي دهد که رابطه چند متغيري ابهام و تعارض نقش با هر يک از متغيرهاي خشنودي شغلي و دلبستگي شغلي از رابطه ساده هر يک از متغيرهاي ابهام و تعارض نقش با هر يک از متغيرهاي خشنودي شغلي و دلبستگي شغلي بيشتر است.

 
كليد واژه: ابهام نقش، تعارض نقش، رضايت شغلي، دلبستگي شغلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : مجله روانشناسي بهار 1380; 5(1 (پیاپی 17)):56-67.
 
رابطه جهت گيري مذهبي با ميزان تنيدگي
 
مختاري عباس,اله ياري عباس علي,رسول زاده طباطبايي سيدكاظم
 
 
 

پژوهش حاضر به بررسي ارتباط بين جهت گيريهاي مذهبي با ميزان تنيدگي در دانشجويان دانشگاه تهران مي پردازد. براي بررسي فرضيه فوق ابتدا از بين دانشجويان دانشگاه تهران به روش نمونه گيري تصادفي ساده 100 نفر انتخاب شدند. در نهايت 30 نفر که جهت گيري مذهبي دروني و 30 نفر که جهت گيري مذهبي بروني داشتند به عنوان دو گروه نمونه انتخاب شدند. ابزار اصلي پژوهش «پرسشنامه تنيدگي مسليچ» و «مقياس جهت گيريهاي مذهبي آلپورت» مي باشد به منظور آزمون فرضيه تحقيق، از آزمون ضريب همبستگي گشتاوري پيرسن و آزمون z استفاده گرديد. نتايج آزمون فرضيه ها نشان مي دهند که بين جهت گيري مذهبي دروني با کاهش تنيدگي و بين جهت گيري مذهبي بروني با افزايش تنيدگي همبستگي معني داري وجود دارد. بنابراين مي توان نتيجه گيري کرد که جهت گيري مذهبي به عنوان يک تعديل گر تنيدگي عمل کرده و افراد با جهت گيري مذهبي دروني تنيدگي کمتري را تجربه مي کنند.

 
كليد واژه: جهت گيري مذهبي دروني، جهت گيري مذهبي بروني، تنيدگي، تعديل گر تنيدگي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : مجله روانشناسي بهار 1380; 5(1 (پیاپی 17)):31-43.
 
تاثير سر و صدا و بو بر حل مساله
 
حكيمي حسن,نشاط دوست حميد,نوري ابوالقاسم
 
 
 

هدف از پژوهش حاضر بررسي تجربي تاثير سر و صداي مداوم، سر و صداي متناوب، بوي خوشايند و بوي ناخوشايند بر حل مسئله بود. آزمودنيها شامل 156 نفر از دانشجويان ترم دوم رشته هاي مختلف تحصيلي از 6 گروه آموزشي دانشگاه اصفهان بودند که به صورت نمونه گيري خوشه اي انتخاب و به صورت تصادفي در گروههاي پنجگانه آزمايشي: سر و صداي مداوم، سر و صداي متناوب، بوي خوش، بوي ناخوشايند و ترکيب سر و صداي متناوب و بوي ناخوشايند و گروه گواه قرار گرفتند. از ماتريسهاي پيشرونده ريون، پاره آزمون مسئله هاي آزمون هوش و کسلر و مسئله هاي انتخابي به عنوان مسئله استفاده شد. متغيرهاي مستقل سر و صداي متناوب، بوي خوشايند، بوي ناخوشايند و همچنين ترکيب سر و صداي متناوب و بوي ناخوشايند براي هر يک از گروههاي آزمايشي به صورت جداگانه در يک طرح آزمايشي پس آزمون چند گروهي با گروه گواه ارائه شد. زمان و مکان انجام آزمايش براي همه گروهها يکسان بود. نتايج نشان داد که گروههاي آزمايشي سر و صداي متناوب، بوي خوش و ترکيب سر و صداي متناوب و بوي ناخوشايند نسبت به گروه گواه عملکرد ضعيفتري در آزمون حل مسئله داشتند (p<0.05) تعامل جنس و سر و صدا، جنس و بو، رشته تحصيلي و سر و صدا و رشته تحصيلي و بو معنادار نبود.

 
كليد واژه: سر و صدا، بو، حل مساله
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : مجله روانشناسي زمستان 1379; 4(4 (پیاپی 16)):331-346.
 
بررسي نقش راهبردهاي شناختي و انگيزشي در پيشرفت تحصيلي و كاهش مشكلات روان شناختي دانشجويان
 
خداپناهي محمدكريم,باعزت فرشته,حيدري محمود,شهيدي شهريار
 
 
 

در پژوهش حاضر تاثير آموزش راهبردهاي خود نظم دهي شناختي و انگيزشي در پيشرفت تحصيلي و کاهش مشکلات روان شناختي دانشجويان رشته هاي علوم انساني دانشگاه شهيد بهشتي مورد بررسي قرار گرفت. تعداد 272 نفر از دانشجويان مقطع کارشناسي رشته هاي علوم انساني دانشگاه شهيد بهشتي به طور تصادفي در چهار گروه قرار گرفتند. به دو گروه به مدت هشت هفته آموزش در مورد مباني نظري و عملي راهبردهاي شناختي و انگيزشي ارائه گرديد و دو گروه ديگر هيچگونه آموزشي دريافت نکردند. ارزيابي آزمودنيها در پيشرفت تحصيلي از طريق مقايسه معدل آزمودنيها دردو نيمسال تحصيلي، وضعيت تحصيلي توسط پرسشنامه مشکلات تحصيلي خود ساخته، ميزان اضطراب توسط مقياس اضطراب کتل و راهبردهاي شناختي و انگيزشي از طريق مقياس MSLQ مورد سنجش قرار گرفت. نتايج بررسي نشان مي دهند که از لحاظ وضعيت تحصيلي دانشجوياني که آموزش ديده بودند پس از اتمام آموزش مشکلات کمتري را گزارش کردند، تاثير پيش آزمون در تجزيه و تحليل ميزان اضطراب گزارش شده توسط آزمودنيها مشهودتر است، بدين معني که هر چند تفاوت معنادار در اضطراب بين گروههاي آزمايش و گواه مشاهده مي گردد وليکن کمترين اضطراب در گروه آزمايش بدون پيش آزمون وجود دارد. استفاده از راهبردهاي شناختي و انگيزشي تفاوت بين گروههاي آزمايش و گواه در دو مولفه از راهبردهاي انگيزشي يعني خود کارآمدي و ارزش گذاري دروني و يک مولفه از راهبردهاي شناختي يعني خودنظم دهي معنادار است. در زمينه پيشرفت تحصيلي تفاضل معدل کل دانشجويان در نيمسال اول و دوم معنادار نيست يا به عبارت ديگر راهبردهاي انگيزشي و شناختي تاثير معناداري در پيشرفت تحصيلي دانشجويان نداشته است.

 
كليد واژه: راهبردهاي شناختي و انگيزشي، پيشرفت تحصيلي، مشكلات روان شناختي، دانشجويان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : مجله روانشناسي زمستان 1379; 4(4 (پیاپی 16)):347-370.
 
نقش عوامل شخصيتي بر راهبردهاي مقابله اي و تاثير روش مقابله درمانگري بر عوامل شخصيتي و افسردگي
 
آقايوسفي عليرضا,دادستان پريرخ,اژه اي جواد,منصور محمود
 
 
 

اين پژوهش به بررسي ويژگيهاي شخصيتي و راههاي مقابله اي دانشجويان دختر افسرده و همينطور به مقايسه تاثير «مقابله درمانگري» با «تنش زدايي تدريجي» مي پردازد. 45 دختر دانشجوي افسرده دانشگاههاي آزاد اسلامي و پيام نور قم با 40 همتاي غير افسرده (نمره پايينتر از 11 در شکل کوتاه فهرست افسردگي بک) توسط «آزمون 16 عاملي شخصيت کتل» و «پرسشنامه راههاي مقابله اي فولکمن – لازاروس» مورد سنجش قرار گرفته و گروه افسرده به طور تصادفي به سه گروه 15 نفره تقسيم شدند. نتايج نشان داد که افسردگي متاثر از عوامل عمقي شخصيت و سپس عوامل سطحي و راههاي مقابله اي است. «مقابله درمانگري» به عنوان يک فن ابداعي نه تنها مانند «تنش زدايي تدريجي» افسردگي را کاهش داد، بلکه از ميزان اضطراب نيز در حد قابل توجهي کاست، و اثرات خود را از راه تاثير بر نمرات عوامل بسيار بيشتري از شخصيت اعمال کرد. بواسطه تمرکز «مقابله درمانگري» بر تغيير راهبردهاي مقابله اي، اين روش درمانگري توانست دو راهبرد مقابله اي موثر در افسردگي را به گونه اي موفقيت آميز تغيير دهد (کاهش راههاي گريز – اجتناب و مسئوليت پذيري) که در مجموع نشان دهنده کارآمدي «مقابله درمانگري» و ارجحيت نسبي آن بر «تنش زدايي تدريجي» در اين زمينه است. اين پژوهش همچنين مشخص ساخت، که عوامل شخصيتي بالنسبه مشابهي در ساخت اختلالات اضطرابي و افسردگي دخالت دارند.

 
كليد واژه: راهبردهاي مقابله اي، مقابله درمانگري، تنش زدايي تدريجي، عوامل شخصيتي، افسردگي، اضطراب
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : مجله روانشناسي زمستان 1379; 4(4 (پیاپی 16)):388-404.
 
تهيه و ساخت فرم فارسي آزمون عملكرد پيوسته
 
هاديان فرد حبيب,نجاريان بهمن,شكركن حسين,مهرابي زاده هنرمند مهناز
 
 
 

آزمون عملکرد پيوسته به عنوان متداولترين ابزار آزمايشگاهي در سنجش مراقبت شناخته مي شود و در ارزيابي فزون کنشي همراه با نارسائي توجه کاربرد فراوان دارد. در حقيقت آزمون عملکرد پيوسته يک آزمون واحد نيست. تاکنون گونه هاي مختلفي از آن جهت اهداف درماني يا پژوهشي تهيه شده است. فرم فارسي آزمون که از طريق رايانه اجرا مي شود؛ داراي 150 عدد فارسي به عنوان محرک است. از اين تعداد 30 محرک (20 درصد) به عنوان محرک هدف مي باشد. فاصله بين ارائه دو محرک 500 ميلي ثانيه و زمان ارائه هر محرک 150 ميلي ثانيه است. ضرايب اعتبار (بازآزمايي) قسمتهاي مختلف آزمون، با فاصله 20 روز روي 43 دانش آموز پسر دبستاني انجام شد؛ در دامنه اي بين 0.59 تا 0.93 قرار دارد. تمام ضرايب محاسبه شده در سطح 0.001 همبستگي معناداري دارند. روائي آزمون با شيوه روائي سازي ملاکي از طريق مقايسه گروه بهنجار (30 دانش آموز پسر دبستاني) و فزون کنش همراه با نارسائي توجه (25 دانش آموز پسر دبستاني) انجام گرفت. مقايسه آماري ميانگين دو گروه در قسمت هاي مختلف آزمون، تفاوت معناداري را بين عملکرد اين دو گروه نشان داد (p< 0.001).

 
كليد واژه: آزمون عملكرد پيوسته، فزون كنشي، نارسايي توجه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : مجله روانشناسي پاییز 1379; 4(3 (پیاپی 15)):219-233.
 
شادكامي و عملكرد ايمني بدن
 
علي پور احمد,نوربالا احمدعلي,اژه اي جواد,مطيعيان حسين
 
 
 

ارتباط بين حالات منفي روانشناختي (از جمله افسردگي) و عملکرد نظام ايمني به کرات مورد بررسي قرار گرفته اما ارتباط بين حالات «مثبت رواني» و عملکرد ايمني در پژوهشها کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در اين تحقيق به منظور بررسي ارتباط «شادکامي» و «فعاليت ايمني بدن» بر اساس اجراي همزمان دو «آزمون افسردگي بک» و «شادکامي آکسفورد» روي 150 آزمودني، 15 آزمودني داراي شادکامي زياد و 15 آزمودني داراي شادکامي کم انتخاب شدند. آزمودني ها از نظر سلامت جسماني و رواني کنترل شدند و در روز بررسي در اولين ساعات بامداد از آنها 7 سانتي متر مکعب خون در حالت دراز کشيده گرفته شد و نمونه هاي خوني در آزمايشگاه به منظور تعيين ميزان پاسخ لنفوسيتي در برابر PHA ) LTT ( ، و درصدسلولهاي CD3+، CD4+، CD8+، CD56+ بررسي شدند.تحليل نتايج با استفاده از تحليل واريانس و تحليل واريانس چند متغيري نشان داد که افراد داراي شادکامي بالا تفاوت معناداري در LTT و درصد CD56+ دارند يعني ميزان LTT و درصد CD56+ آنها از گروه گواه بيشتر است. با توجه به اهميت اين دو شاخص ايمني نتايج مورد بحث قرار گرفته اند.

 
كليد واژه: روان - عصب ايمني شناسي، شادكامي، ايمني، LTT ،CD56
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : مجله روانشناسي زمستان 1379; 4(4 (پیاپی 16)):405-416.
 
بررسي اعتبار پرسشنامه ارزشيابي دانشجويان از اساتيد
 
بيگدلي ايمان اله*
 
* دانشگاه سمنان
 
 

جهت بررسي ميزان اعتبار پرسشنامه ارزشيابي دانشجويان از اساتيد که يکي از متداول ترين و پرکاربردترين شيوه ها در ارزشيابي فعاليت اعضا هيات علمي دانشگاههاي سراسر کشور مي باشد 9562 پرسشنامه تکميل شده توسط همه دانشجويان (دختر و پسر) دانشگاه سمنان در نيمسال اول 79- 78 به دو شکل مورد تحليل قرار گرفت: 1- ابتدا همه پرسشنامه ها 2- يک درس به طور تصادفي در هر گروه آموزشي. جهت ارزيابي ميزان اعتبار نتايج بدست آمده از روش آلفاي کرونباخ استفاده شد. نتايج حاکي از آن است که اعتبار و دقت پرسشنامه ارزشيابي به طور جدي مورد ترديد مي باشد. گامهاي اساسي در اصلاح افزايش اعتبار پيشنهاد شده است.

 
كليد واژه: اعتبار، روش آلفاي كرونباخ، اصلاح اعتبار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : مجله روانشناسي پاییز 1379; 4(3 (پیاپی 15)):234-246.
 
بنيادهاي زيستي - رواني زمينه ساز اعتياد
 
آزادفلاح پرويز*
 
* گروه روانشناسي دانشگاه تربيت مدرس
 
 

در سالهاي اخير مطالعه در مورد بنيادهاي زيستي زمينه ساز اعتياد توجه بسياري از پژوهشگران را جلب نموده است .حساسيت متفاوت نسبت به نشانه هاي پاداش و تنبيه در افراد مختلف اين فرض را مطرح ساخته است که افراد داراي وابستگي دارويي يا نظام بازداري رفتاري ضعيفي دارند و يا عملکرد نظام فعال ساز رفتاري در آنها به شکلي است که حساسيت نظام بازداري رفتاري رامختل مي سازد. در مطالعه حاضر به منظور بررسي تفاوت الگوي فعاليت نظام هاي مغزي/ رفتاري در افراد معتاد و غير معتاد 30 نفر آزمودني معتاد مرد و 30 نفر آزمودني غير معتاد مرداز طريق«مقياس شخصيتي گري ويلسن» مورد مقايسه قرار گرفتند.نتايج نمايانگر فعاليت بيشتر نظام فعال ساز رفتاري و فعاليت کمتر بازداري رفتاري در گروه افراد معتاد بود. از لحاظ فعاليت نظام جنگ / گريز تفاوت معناداري بين دو گروه مشاهده نشد.

 
كليد واژه: اعتياد - سيستم هاي مغزي/ رفتاري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : مجله روانشناسي پاییز 1379; 4(3 (پیاپی 15)):268-285.
 
آماده سازي مقياس نگرش مذهبي دانشجويان
 
خداياري فرد محمد,شكوهي‌ يكتا محسن,غباري بناب باقر
 
 
 

پژوهش حاضر جهت تهيه مقياسي براي اندازه گيري نگرش مذهبي دانشجويان صورت گرفته است. بدين منظور با بهره گيري ازپيشينه پژوهشي و متون اسلامي مقياسي مشتمل بر 52 سوال طراحي شد. اين سوالها ابعاد اعتقادي انسان را در بر مي گرفت. سپس با انجام دو مطالعه مقدماتي فرم نهايي مقياس تهيه گرديد. در نهايت پرسشنامه اي با 40 ماده چند گزينه اي و 7 ماده سنجش گمانه اي آماده شد.پرسشنامه روي 369 نفر دانشجوي دانشگاه صنعتي شريف اجرا شد و اعتبار آزمون مورد بررسي قرار گرفت. همچنين به منظور بررسي روايي پرسشنامه 235 نفر از طلاب حوزه علميه قم و 83 نفر دانشجوي رشته هنرهاي زيباي دانشگاه تهران به پرسشهاي آزمون پاسخ دادند. نتايج نشان داد که ميانگين نمرات نگرش مذهبي طلاب حوزه علميه قم به طور معناداري بالاتر از ميانگين نمرات دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف و دانشجويان هنرهاي زيباي دانشگاه تهران است.

 
كليد واژه: نگرش مذهبي، مقياس نگرش مذهبي، دانشجويان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:24 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها