پاسخ به:مقالات روانشناسی
1 : مجله روانشناسي بهار 1380; 5(1 (پیاپی 17)):4-30. |
|
تاثير روش تنش زدايي بر اضطراب، پيشرفت تحصيلي و حافظه كودكان دبستاني |
|
دادستان پريرخ,جان بزرگي مسعود,نوري ناهيد |
|
|
روش تنش زدايي عميق عضلاني که با الهام از روشهاي جاکوبسن (1983)، ريم و ماسترز (1974)، ولپي ولازاروس (1966) توسط موريس و همکاران (1983) براي کودکان فراهم شده متغير مستقل اين تحقيق است و تاثير آن بر اضطراب، حافظه شنيداري – کلامي (به عنوان شاخص توانايي شناختي) و معدل نمرات ثلث سوم آزمودنيها (به عنوان معيار پيشرفت تحصيلي) به منزله متغيرهاي وابسته، بررسي شده است. از مناطق 19 گانه آموزش و پرورش تهران، منطقه 4 به صورت تصادفي انتخاب و از بين مدارس پسرانه نمونه مردمي سابق اين منطقه نيز 4 مدرسه و در هر مدرسه دو کلاس چهارم و پنجم به تصادف برگزيده شد. سپس بر اساس نتايج آزمون اضطراب رينولدز، کلاسها همتا شدند و 4 کلاس به عنوان گروه گواه (140 نفر) و 4کلاس به عنوان گروه آزمايشي (146 نفر) در نمونه تحقيق قرار گرفتند و آزمون حافظه شنيداري – کلامي ري (RAVLT) نيز به اجرا درآمد. معلمان گروه هاي آزمايشي پس از طي دوره آموزش روش تنش زدايي عميق عضلاني، اين روش را به دانش آموزان آموزش دادند و سپس در خلال ثلث اول تا سوم به مدت 5 ماه و 120 جلسه، شاگردان روزانه يک بار در ساعات تدريس با هدايت معلم، تمرين مي کردند. پس از جمع آوري داده ها در موقعيت پس آزمون، براي تجزيه و تحليل آنها، افزون بر روشهاي توصيفي آماري از تحليل واريانس يک طرفه، روشهاي آماري t براي دو گروه مستقل و وابسته استفاده شد. نتايج تحقيق، افزون بر آنکه تاثير متغير مستقل را بر کاهش اضطراب گروه آزمايشي نشان دادند اين نکته را نيز برجسته کردند که آموزش تنش زدايي عميق عضلاني به عنوان يک شيوه مهارگري بر افزايش کارآمدي دانش آموزان سطوح مختلف اضطرابي موثر است و با تاثير بر مجموعه به بهبود سطح سازش يافتگي گروه عمده اي از افراد منجر مي شود. اما اثر بخشي آن برحسب چارچوب زندگي رواني کودک به عنوان يک نظام درهم تنيده و در حال تحول تغيير مي کند. درمجموع، يافته هاي اين پژوهش همسو با بسياري از پژوهشهاي ديگر، بر نقش عمده مدرسه در تامين بهداشت رواني دانش آموزان صحه مي گذارند و بر لزوم آموزش روشهاي خود مهارگري در سطح پيشگيري اوليه تاکيد مي کنند.
|
|
كليد واژه: آموزش تنش زدايي عميق عضلاني، اضطراب، حافظه شنيداري – كلامي، بهداشت رواني، پيشرفت تحصيلي، خودمهارگري، عوامل خطر |
|
 |
نسخه قابل چاپ
|
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 6:19 PM
تشکرات از این پست