0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : مجله روانشناسي پاییز 1381; 6(3 (پیاپی 23)):255-275.
 
سبكهاي روياروگري و سازگاري زناشويي در فرزندان شاهد
 
ملازاده جواد,منصور محمود,اژه اي جواد,كيامنش عليرضا
 
 
 

به منظور بررسي رابطه سبکهاي روياروگري با سازگاري زناشويي در فرزندان شاهد متاهل و همسران ايشان 211 نفر از فرزندان شاهد متاهل و 211 نفر همسرانشان (در مجموع 422 نفر) که در تهران ساکن بودند، به طور تصادفي انتخاب گرديده، با استفاده از پرسشنامه سبکهاي روياروگري کارور و همکاران (1989) و مقياس سازگاري دو نفره (زناشويي) اسپانير (1976) در طرح مطالعه مقطعي مورد ارزيابي قرار گرفتند. براي بررسي داده ها از روش ضريب همبستگي پيرسن، تحليل رگرسيون خطي دو متغيره و چند متغيره استفاده شد. نتايج حاصل از تحليل يافته ها نشان داد که بين سبکهاي روياروگري با سازگاري زناشويي رابطه وجود دارد و بر اساس نتايج رگرسيون چند متغيره به شيوه گام به گام مي توان سبکهاي روياروگري را به عنوان متغير پيش بين براي سازگاري زناشويي در سطح زن و مرد تلقي نمود.

 
كليد واژه: سبكهاي روياروگري، سازگاري زناشويي، خانواده هاي شاهد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:08 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : مجله روانشناسي پاییز 1381; 6(3 (پیاپی 23)):276-294.
 
معرفي شيوه فهرست ساختارها گزارش پژوهش مقدماتي (نامه به سردبير)
 
يونسي سيدجلال*
 
* دانشگاه توانبخشي و علوم بهزيستي (تهران)
 
 

کلي (1955) در انتقاد به جرياني که سعي در کسب اطلاعات از افراد به واسطه شيوه هاي فرافکني و ذهني داشت پيشنهاد جالبي داد و آن اينکه اگر شما دوست داريد چيزي را درباره شخصي بدانيد بايد از او سوال کنيد. اين نظر، وي را به ايجاد شيوه اي سوق داد که به استخراج اطلاعات از آزمودني ها منتهي گرديد. اين شيوه، فهرست ساختارها ناميده مي شود و به طور وسيعي در مطالعات تجربي و باليني کاربرد دارد (وينتر1992، يونسي 1380، 1955و 1998). دلايل افزايش استفاده از شيوه فهرست ساختارها خصوصا در مطالعات باليني يکي قابليت آن در اندازه گيري هرگونه تغيير است (اسپرلينگر،1976) و ديگر اينکه يک وسيله قابل انعطاف است (دينتي، 1991). اين روش در واقع شکلي از مصاحبه سازمان يافته است که نتايجي را فراهم مي کند و مي تواند در يک ماتريس نمايان شود، و داراي سه جزء اصلي است: 1- عناصر، که منطقه و حدود و ثغور ساختار مورد مطالعه را تعريف مي کند 2- ساختار ذهني، شيوه هايي که شخص عناصر را گروه بندي نموده و متمايز مي سازد 3- مکانيزم اتصال که نشان مي دهد چگونه هر عنصر در هر ساختار مورد ارزيابي واقع مي شود.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:08 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : مجله روانشناسي تابستان 1381; 6(2 (پیاپی 22)):115-133.
 
بررسي نقش حمايت اجتماعي در رضايتمندي از زندگي، سلامت عمومي و احساس تنهايي در بين سالمندان بالاتر از 60 سال
 
معتمدي شملزاري عبداله,اژه اي جواد,آزادفلاح پرويز,كيامنش عليرضا
 
 
 

مطالعه حاضر به بررسي نقش حمايت اجتماعي بر اساس تنهايي، سلامت عمومي و رضايتمندي از زندگي در بين سالمندان مي پردازد. علاوه بر آن با توجه به تفکيکي که در پيشينه پژوهشي نسبت به انواع حمايت اجتماعي، در دو شکل حمايت عاطفي و حمايت ابزاري شده است، تاثير اين دو نوع حمايت اجتماعي بر زنان و مردان سالمند نيز بررسي مي شود. براي اجراي اين مطالعه 200 نفر از سالمندان شهر شهرکرد (افراد بالاتر از 60 سال)، بطور تصادفي انتخاب و با توجه به هدف و فرضيات ارائه شده مورد آزمون قرار گرفتند. آزمونها عبارت بودند از: مقياس رضايتمندي از زندگي از دينر و پاوت و پرسشنامه سلامت عمومي گلدبرگ و ويليامز، الگوي ايتاردورک. نتايج به دست آمده که با استفاده از آزمون ضريب همبستگي پيرسن و رگرسيون چندگانه نشان داد، اولا حمايت اجتماعي تاثير معني داري بر احساس تنهايي، سلامت عمومي و رضايتمندي سالمندان از زندگي دارد. ثانيا حمايت عاطفي نقش با اهميت تري نسبت به حمايت ابزاري داشته و به ويژه نقش حمايت عاطفي بر احساس تنهايي، سلامت عمومي و رضايتمندي از زندگي به طور معني داري بيش از حمايت ابزاري بر زنان سالمند موثر است.

 
كليد واژه: سالمندان، حمايت اجتماعي، حمايت عاطفي، حمايت ابزاري، احساس تنهايي، سلامت عمومي، رضايتمندي از زندگي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:08 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : مجله روانشناسي تابستان 1381; 6(2 (پیاپی 22)):134-148.
 
مقايسه عوامل تنيدگي زا و شيوه هاي مقابله با آن در دانش آموزان
 
آقامحمديان شعرباف حميدرضا,پاژخ زاده شهناز
 
 
 

اين پژوهش به مقايسه عوامل تنيدگي زا و شيوه هاي مقابله اي در دانش آموزان پر تنش و کم تنش پرداخته است. سوالات و فرضيات مطرح شده به ارزيابي ميزان تنش و نقش جنس در عوامل تنيدگي زا و شيوه هاي مقابله اي مي پردازد. نمونه مورد بررسي شامل 124 آزمودني مي باشد که 62 پسر پرتنش و کم تنش و 62 دختر پرتنش و کم تنش را در بر مي گيرد. ابزارهاي مورد استفاده پرسشنامه DASS براي سنجش ميزان تنش، مقياس رويدادهاي زندگي نوجوانان و پرسشنامه روش رويارويي مي باشند. روش تحقيق، از نوع علي – مقايسه اي است. به منظور تجزيه و تحليل داده ها از آزمون t براي ميانگينهاي مستقل و آزمون t هتلينک استفاده شد. نتايج بدست آمده بيانگر اين است که عوامل تنيدگي زا در دو گروه پرتنش و کم تنش تفاوت دارد. نقش جنس در نوع عوامل تنيدگي زا تاثير ندارد. شيوه هاي مقابله اي در دو گروه پرتنش و کم تنش متفاوت است و نقش جنس در انتخاب شيوه هاي مقابله اي تاثير دارد.

 
كليد واژه: تنش، عوامل تنيدگي زا، شيوه هاي مقابله، دانش آموز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:08 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : مجله روانشناسي تابستان 1381; 6(2 (پیاپی 22)):149-163.
 
بررسي تاثير ارائه خدمات مشاوره اي در تغيير نظامهاي ارزشي زنان مجرم
 
لياقت ريتا*
 
* دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
 
 

پژوهش حاضر به بررسي تاثير ارائه خدمات مشاوره اي در تغيير گرايش به مولفه هاي نظام ارزشي يعني ارزش هاي نو و سنتي در گروههاي بزهکاران پرداخته است. در اين پژوهش 120 نفر از بزهکاران مستقر در بازداشتگاه اصفهان به صورت تصادفي انتخاب شدند. 90 نفر اين افراد شامل 3 گروه آزمايشي (سارقين، معتادين و منحرفين جنسي) بودند و 30 نفر در گروه گواه به نسبت مساوي از بين کل افراد، به عنوان نمونه انتخاب شدند. پس از آن به عنوان پيش آزمون «فهرست افتراقي ارزشهاي پرينس» و «معيار ارزشهاي راکيچ» را تکميل کردند. سپس بمدت 3 ماه، هفته اي يک جلسه از خدمات مشاوره اي فردي و گروهي بهره مند شدند. پس از پايان 3 ماه، آزمودنيها مجددا به صورت گروهي توسط آزمون پرينس و راکيچ ارزيابي شدند. نتايج حاکي از آن بود که ميانگين تفاوتهاي پيش آزمون و پس آزمون در گروههاي آزمايشي بنحو چشمگيري از گروه گواه بالاتر است. اين امر تاکيدکننده اين مطلب است که ارائه خدمات مشاوره اي در تغيير نظام ارزشي دختران بزهکار (سارق، معتاد و منحرفين جنسي) تاثير داشته است. در مجموع يافته هاي پژوهش چشم انداز جديدي در زمينه به کارگيري اقدامات خاص در برنامه هاي بازپروري جوانان بزهکار و همچنين تدبير برنامه هايي را براي جلوگيري از بزهکاري جوانان نويد مي دهد.

 
كليد واژه: مشاوره، بزهكاري، نظامهاي ارزشي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : مجله روانشناسي تابستان 1381; 6(2 (پیاپی 22)):164-185.
 
روش نگارش مقالات پژوهشي روانشناختي
 
نشاط دوست حميدطاهر,مظاهري محمدعلي,اژه اي جواد
 
 
 

در چند سال اخير بسياري از گروههاي آموزشي دانشگاههاي کشور اقدام به راه اندازي دوره هاي کارشناسي ارشد و دکتري در رشته ها و گرايشهاي مختلف نموده اند. بر همين اساس هر روز بر تعداد دانشجويان شاغل به تحصيل در اين مقاطع افزوده مي شود. بخشي از برنامه آموزشي اين گروه از دانشجويان انجام پژوهش و ارائه نتايج اين پژوهشها در پايان نامه هاي تحصيلي است. به منظور ارتقا وضعيت پژوهشي کشور، از دانشجويان مقاطع کارشناسي ارشد و دکتري خواسته مي شود تا نتايج پژوهش خود را به صورت مقاله در نشريات معتبر علمي مربوط به رشته خود منتشر سازند. انتشار نتايج اين پژوهشها بصورت مقاله موجب مي شود علاقه مندان به اين زمينه هاي تخصصي از جديدترين يافته هاي علمي اطلاع يافته و براي بررسي صحت نتايج منتشر شده و دستيابي به نتايج دقيق تر، دست به انجام پژوهشهاي ديگري بزنند. از طرف ديگر، انتشار نتايج اين پژوهشها باعث مي شود پاسخ سوالات ايجاد شده در ذهن پژوهشگران در دسترس آنها قرار گيرد و از پژوهشهاي موازي و تکراري نيز جلوگيري شود.
گسترش فضاي پژوهش در کشور موجب افزايش مجلات علمي در رشته هاي مختلف شده است. افزايش طرحهاي پژوهشي در دانشگاهها و توسعه دوره هاي کارشناسي ارشد و دکتري در داخل کشور، تعداد مقالات دريافتي اين مجلات را افزايش داده است. از سوي ديگر محدوديت تعداد مجلات و گنجايش آنها، موجب دقيق تر شدن فرآيند داوري و انتخاب مقالات گرديده است
.
اصول کلي مورد قبول مجلات علمي جهت داوري و انتخاب مقالات رسيده بسيار مشابه است. تدوين کنندگان در اين مقاله سعي کرده اند اصول کلي نگارش مقالات پژوهشي – روانشناختي را با استفاده از کتب و راهنماي نگارش مقالات روانشناختي و تجارب نويسندگان اين گونه مقالات و همچنين تجارب داوران و هيات تحريريه مجلات روانشناختي و فرمهاي مورد استفاده جهت ارزيابي مقالات، مشخص تر نمايند
.
معمولا مقالات پژوهشي شامل بخشهاي عنوان، اسامي نويسندگان، چکيده، مقدمه، پيشينه تحقيق، روش تحقيق، نتايج، بحث و نتيجه گيري، تقدير و تشکر، يادداشتها، منابع و ضمائم مي باشد. در اين مقاله اصول کلي نگارش اين بخشها به ترتيب ارائه مي شود
.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : مجله روانشناسي تابستان 1381; 6(2 (پیاپی 22)):186-194.
 
روي آوردي جديد در تشخيص اختلال تنيدگي پس از ضربه (PTSD) (نامه به سردبير)
 
سهرابي فرامرز*
 
* دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی (تهران)
 
 

اختلال تنيدگي پس از ضربه مجموعه واکنشهايي است که فرد در مواجهه با تنيدگي هايي که خارج از قدرت تحمل اوست از خود بروز مي دهد. اين واکنشها از صدها سال پيش مورد توجه پزشکان و روانشناسان بوده و تحت عناوين مختلفي از جمله هيستري، ضربه عصبي، موج انفجار، نوروز جنگ، درد دوري يار و ديار، سندرم تقلا، نوروز ناشي از ضربه و آسيب و اختلال تنيدگي پس از ضربه از آنها ياد شده است (سليمي، 1377).
اختلال تنيدگي پس از ضربه، به مثابه، زير مجموعه اختلالات اضطرابي، اولين بار در 1980 در سومين مجموعه تشخيصي و آماري اختلالات رواني
DSMIII (1980)، مطرح شد. معيارهاي تشخيص جاري اين بيماري به صورتي که در سومين چاپ تجديدنظر شده اين مجموعه DSMIII-R (1987)، تنظيم شده است عبارتند از:
الف) شخص يک تهديد جدي نسبت به زندگي و يا سلامت جسمي خود را تجربه کرده و يا شاهد آن باشد. به عبارت ديگر شخص يک رويداد آسيب زاي شديد را که خارج از تحمل عادي انسان است تجربه نمايد
.
ب) تجربه مجدد رويداد آسيب زا به صورتهاي مختلف
.
ج) اجتناب مداوم از محرکهايي که در رابطه با رويداد، آسيب زا است و يا بي تفاوتي کلي (عدم پاسخ دهي کلي).
د) تجربه مداوم علائم برانگيختگي فزاينده و افزايش تحريک پذيري
ھ) علايم محورهاي ب، ج و د حداقل يک ماه طول بکشد
.
لازم به ذکر است که براي تشخيص اختلال تنيدگي پس از ضربه بر اساس
DSMIII و DSMIV وجود هر پنج معيار فوق ضروري است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : مجله روانشناسي بهار 1381; 6(1 (پیاپی 21)):4-17.
 
بررسي رابطه بازيهاي رايانه اي و مهارتهاي اجتماعي نوجوانان
 
دوران بهناز,آزادفلاح پرويز,اژه اي جواد
 
 
 

يکي از اصلي ترين پرسشهاي پژوهشگراني که در زمينه پيامدهاي بازيهاي رايانه اي به مطالعه پرداخته اند، تاثير اين بازيها در قلمرو رفتار اجتماعي است. به سخن ديگر، اين مطلب که ارتباط فرد با دنياي بازيهاي رايانه اي، ارتباطهاي انساني او را متاثر مي سازد، ترديدهاي فراواني را در استفاده از اين بازيها به ميان مي آورد. گر چه بعضي بيان داشته اند که بازيهاي رايانه اي موجب انزواي اجتماعي نمي گردد، ولي تحقيقات ديگر حاکي از آنند که اين بازيها نه تنها سبب انزوا و کناره گيري اجتماعي، کاهش ارتباط اجتماعي و مردم آميزي مي شوند، بلکه ميزان نوع دوستي را کاهش داده و ارزشهاي مبتني بر همکاري و همياري را بي رنگ مي سازند. در اين راستا پژوهش حاضر به بررسي تاثير بازيهاي رايانه اي – ويدئويي بر مهارتهاي اجتماعي نوجوانان پرداخته است. به اين منظور 258 دانش آموز پسر مقطع اول دبيرستان انتخاب شدند که ضمن پاسخ به پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات جمعيت شناختي، پرسشنامه مهارتهاي اجتماعي را نيز تکميل کردند. اطلاعات گردآوري شده با استفاده از روش تحليل رگرسيون چند متغيري مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته هاي اين پژوهش حاکي از آنند که گر چه تجربه بازي با مهارتهاي اجتماعي رابطه اي معکوس دارد، يعني هر چه بازي بيشتر باشد، مهارتهاي اجتماعي کمتر است؛ اما اين رابطه معنادار نبوده و در عوض وجود رابطه معنادار بر دو محور محل بازي و حضور ديگران در محل بازي متمرکز بوده است. به طوري که انتخاب منزل به عنوان محل بازي و يا ترجيح تنها بودن در محل بازي با مهارتهاي اجتماعي رابطه اي معکوس و معنادار دارد. در مجموع با استناد به يافته هاي پژوهش مي توان نتيجه گرفت که مبادرت به اين بازيها مي تواند تاثير معناداري در الگوي تعاملات بين فردي و در نتيجه مهارتهاي اجتماعي برجاي گذارد.

 
كليد واژه: بازيهاي رايانه اي، بازيهاي ويديويي، مهارتهاي اجتماعي، نوجوانان، پرسشنامه مهارتهاي اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : مجله روانشناسي بهار 1381; 6(1 (پیاپی 21)):18-29.
 
تاثير آموزش شناختي بر مسند مهارگذاري، انگيزه پيشرفت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان شاهد
 
طالب پور اكبر,نوري ابوالقاسم,موسوي حسين
 
 
 

اين پژوهش به منظور بررسي تاثير آموزش شناختي بر مسند مهارگذاري، انگيزش پيشرفت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان شاهد شاغل به تحصيل در مقطع متوسطه (سال تحصيلي 1380-1379) در شاهين شهر (شهرستان برخوار و ميمه اصفهان) انجام گرديد. نمونه مورد مطالعه شامل 100 دانش آموز شاهد (50 پسر و 50 دختر) بود که به صورت تصادفي انتخاب و در گروههاي آزمايشي و گواه جايگزين گرديدند. ابزارهاي مورد استفاده شامل سه پرسشنامه جمعيت شناختي، مسند مهارگذاري راتر و انگيزه پيشرفت هرمنس و يک برنامه آموزش شناختي بود. در اين پژوهش از طرح پيش آزمون – پس آزمون با گروه گواه استفاده گرديد. بنابراين، با توجه به طرح مذکور ابتدا پرسشنامه هاي جمعيت شناختي، مسند مهارگذاري و انگيزه پيشرفت به عنوان پيش آزمون بر روي کليه آزمودنيها اجرا گرديد. پس از آن برنامه آموزش شناختي بر روي گروه آزمايشي اجرا گرديد، در حاليکه گروه گواه هيچ گونه آموزشي را دريافت نکردند. پس از اتمام جلسات آموزشي پرسشنامه هاي مسند مهارگذاري و انگيزه پيشرفت به عنوان پس آزمون بر روي کليه آزمودنيها اجرا گرديد. همچنين از ميانگين نيمسالهاي اول و دوم تحصيلي به عنوان شاخص پيشرفت تحصيلي آزمودنيها در مرحله پيش آزمون و پس آزمون استفاده شد. نتايج بدست آمده نشان داد که آموزش شناختي تاثير معني داري بر افزايش درجات مسند مهارگذاري دروني (F=81.03, P<0.01) و افزايش نمرات انگيزه پيشرفت (F=370.37, P<0.01) داشته است. همچنين اين نتايج بيانگر اين بود که آموزش شناختي بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان تاثير معني دار نداشته است (F=2.09, P<0.01).

 
كليد واژه: مسند مهارگذاري، انگيزه پيشرفت، پيشرفت تحصيلي، دانش آموزان شاهد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : مجله روانشناسي بهار 1381; 6(1 (پیاپی 21)):30-51.
 
بررسي شيوع درد در طول عمر، درد مزمن مستمر و برخي از ويژگي هاي همراه با آن
 
اصغري محمدعلي,كرمي باقر,رضايي صدريه
 
 
 

اهداف پژوهش حاضر عبارتند از: 1- بررسي ميزان شيوع درد در طول عمر (شيوع عمرانه)، 2- بررسي ميزان شيوع درد طي يک دوره زماني 6 ماهه قبل از شروع مطالعه، 3- بررسي ميزان شيوع درد مزمن مستمر و 4- فراهم آوردن اطلاعات تفصيلي درباره برخي از ابعاد درد مزمن در جمعيت مورد مطالعه دو شهر کوچک قروه و ايلام. براي دستيابي به اين اهداف، 512 نفر (298 مرد و 214 زن) از اهالي اين دو شهر مورد بررسي قرار گرفتند. نتايج بدست آمده نشان داده است که 72 درصد (370 نفر) از افراد مورد مطالعه دست کم يکبار در طول عمر خود دردي را تجربه کرده اند که يا به دليل درد مذکور به پزشک مراجعه نموده اند و يا براي رهايي از آن دارو مصرف کرده اند. علاوه بر اين، 26 درصد (133 نفر) از افراد مورد مطالعه در طول 6 ماه گذشته دردي را تجربه کرده اند که دست کم يک روز و يا بيشتر طول کشيده است. ميانگين سن اين گروه از افراد 33.02 سال (سال 11.90= انحراف معيار) و ميانگين مدت استمرار درد آنها 21.07 ماه (ماه 36.6= انحراف معيار) گزارش شده است. از مجموع 133 نفر که در طول 6 ماه گذشته درد را تجربه کرده اند، 87 درصد به دليل درد به پزشک مراجعه کرده اند، 14 درصد به دليل درد دست کم يک بار تحت عمل جراحي قرار گرفته اند و 68 درصد از آنها به منظور رهايي از درد و يا تسکين آن دارو مصرف کرده اند. از مجموع 133 نفري که در طول 6 ماه قبل از انجام پژوهشي درد را تجربه کرده بودند، 46 نفر (يا 9 درصد کل نمونه مورد مطالعه) گزارش کردند که درد آنها در طول اين مدت بطور مستمر ادامه داشته است. بنابراين، ميزان شيوع درد مزمن مستمر در جمعيت مورد مطالعه 9 درصد بوده است. مقايسه دو گروه مبتلا به درد (133 نفر) و بدون درد (379 نفر) در 8 شاخص مربوط به سلامت عمومي (درد بدني، سلامت عمومي، سلامت رواني، عملکرد جسماني، ايفاي نقش جسماني، ايفاي نقش هيجاني، عملکرد اجتماعي و سرزندگي) نشان داد که وضعيت افراد داراي درد در کليه شاخص هاي مربوط به سلامت به نحو معني داري پايين تر از وضعيت سلامت افراد گروه بدون درد است. بخشي از يافته هاي پژوهش حاضر، با نتايج پژوهش هاي انجام شده در کشورهاي غربي داراي هماهنگي است.

 
كليد واژه: درد، درد مزمن، درد عمرانه، نرخ شيوع درد، ايران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : مجله روانشناسي بهار 1381; 6(1 (پیاپی 21)):52-62.
 
بررسي اثر بخشي آموزش گروهي مهار خشم به شيوه عقلاني - رفتاري - عاطفي، بر كاهش پرخاشگري
 
صادقي احمد,احمدي سيداحمد,عابدي محمدرضا
 
 
 

اين پژوهش به بررسي اثر بخشي آموزش گروهي مهار خشم به شيوه عقلاني، رفتاري، عاطفي، بر کاهش پرخاشگري دانش آموزان پسر دبيرستاني شهر اصفهان مي پردازد. براي انجام پژوهش 24 دانش آموز که در آزمون پرخاشگري نمره بالايي آورده بودند به صورت تصادفي انتخاب و در دو گروه آزمايش (12 نفر) و گواه (12 نفر) جايگزين شدند. گروه آزمايش ده جلسه آموزش گروهي مهار خشم به شيوه عقلاني، رفتاري، عاطفي، را دريافت کردند و پس از اتمام جلسات گروه، پس آزمون و بعد از يک ماه آزمون پيگيري اجرا شد. فرضيه هاي تحقيق عبارت بودند از: 1- آموزش گروهي مهار خشم به شيوه عقلاني، رفتاري، عاطفي رفتار پرخاشگرانه دانش آموزان را کاهش مي دهد. 2- بين خصوصيات جمعيت شناختي دانش آموزان و ميزان پرخاشگري آنها رابطه وجود دارد. براي آزمون فرضيه ها از آزمون t و تحليل واريانس چند متغيري استفاده شد. نتايج حاصل از تحقيق نشان داد که آموزش گروهي مهار خشم رفتار پرخاشگري دانش آموزان را کاهش داده است (P<0.005, t=3.34) همچنين بين خصوصيات جمعيت شناختي دانش آموزان و ميزان پرخاشگري رابطه معناداري مشاهده نگرديد.

 
كليد واژه: خشم، شيوه عقلاني، رفتاري – عاطفي، پرخاشگري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : مجله روانشناسي بهار 1381; 6(1 (پیاپی 21)):85-94.
 
بررسي تاثير الگوي مشاوره مراقبت مداوم بر كيفيت زندگي بيماران مبتلا به اختلال عروق كرونر
 
احمدي فضل اله,غفراني پور فضل اله,عارفي سيدحسن,عابدي حيدرعلي,فقيه زاده سقراط
 
 
 

اين مطالعه، پژوهشي از نوع کارآزمايي باليني است که با هدف بررسي تاثير مدل مشاوره مراقبت پيگير بر کيفيت زندگي مددجويان مبتلا به اختلال عروق کرونر در شهر تهران اجرا گرديد. ابزار گردآوري اطلاعات در اين پژوهش پرسشنامه جمعيت شناختي و فرم کوتاه پرسشنامه کيفيت زندگي مي باشد. اين پرسشنامه در دو مرحله قبل و بعد از مداخله در دو گروه مورد استفاده و تجزيه تحليل واقع شد. بر اساس برآورد انجام شده تعداد نمونه هاي مورد مطالعه هفتاد نفر در نظر گرفته شد که با روش تخصيص تصادفي به دو گروه آزمايش و گواه تقسيم شدند. سپس الگوي مشاوره مراقبت مداوم در گروه آزمايش در طول شش ماه به کار گرفته شد و گروه گواه طبق روند جاري مورد بررسي قرار گرفت. عليرغم عدم تفاوت معنادار در خصوص کيفيت زندگي قبل از مداخله در دو گروه، يافته هاي بدست آمده نشان مي دهد که ميانگين امتياز مربوط به ابعاد روان شناختي کيفيت زندگي قبل از مطالعه در نمونه هاي گروه آزمايش 41 و در گروه گواه 39 بوده است که اين ميزان پس از مداخله در نمونه هاي آزمايش به 50.7 افزايش و در گروه گواه به 36 کاهش يافته است. ميانگين ابعاد جسماني کيفيت زندگي قبل از مداخله در نمونه هاي گروه گواه 42 و در گروه آزمايش 43 بوده که اين ميزان پس از به کارگيري الگو در گروه گواه به 39.7 کاهش و در گروه آزمايش به 6.01 افزايش يافته است. همچنين امتياز کيفيت کل زندگي قبل از مداخله در گروه گواه 40.5 و در گروه آزمايش 42 بوده است و پس از مداخله اين امتياز در گروه گواه به 37.9 کاهش و در گروه آزمايش به 55.4 افزايش يافته است. آزمون آماري t مستقل نشان دهنده تفاوت معني دار آماري (P<0.05) در ابعاد مختلف کيفيت زندگي در دو گروه مي باشد که حاکي از تاثير مثبت الگوي مشاوره مراقبت مداوم مي باشد.

 
كليد واژه: مراقبت پيگير، كيفيت زندگي، اختلال عروق كرونر
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 : مجله روانشناسي زمستان 1380; 5(4 (پیاپی 20)):303-315.
 
بررسي رابطه سرسختي روان شناختي و روشهاي مقابله با تنيدگي
 
فيض عبداله,نشاط دوست حميدطاهر,حميدونائل حسين
 
 
 

اين پژوهش به بررسي رابطه سرسختي روانشناسي و روشهاي مقابله با تنيدگي مي پردازد. نمونه مورد بررسي شامل 104 نفر از دانشجويان (66 دختر و 38 پسر نفر) سال اول بودند که به صورت نمونه گيري خوشه اي بطور تصادفي از 12 گروه آزمايشي در 6 دانشکده دانشگاه اصفهان انتخاب گرديدند. به منظور جمع آوري داده ها از پرسشنامه سرسختي اهواز و پرسشنامه روشهاي مقابله با تنيدگي پارکر و اندلر (1990)، استفاده شد. نتايج ضريب همبستگي پيرسن نشان داد رابطه سرسختي روان شناختي و روشهاي مقابله مساله مدار (r<0.408) و هيجان مدار (r=-0.544) معنادار بود (P<0.01). همچنين نتايج تحليل واريانس چند عاملي نشان داد دانشجوياني که در پرسشنامه سرسختي روان شناختي نمره بالا آورده بودند بطور معناداري بيشتر از روشهاي مقابله اي مساله مدار استفاده مي کردند (P=0.01) در حاليکه دانشجوياني که در پرسشنامه سرسختي روان شناختي نمره پايين آورده بودند به طوري معناداري بيشتر از روشهاي مقابله اي هيجان مدار استفاده مي کردند (P<0.01). ارتباط متغيرهاي جنس، سن، تحصيلات والدين و وضعيت اجتماعي – اقتصادي خانواده با سرسختي روان شناختي و استفاده از روشهاي مقابله اي مساله مدار، هيجان مدار و اجتناب مدار فقط ارتباط سن و روش مقابله اي هيجان مدار معنادار بود (r<0.239, P<0.05).

 
كليد واژه: سرسختي روان شناختي، روشهاي مقابله با تنيدگي، مساله مداري، هيجان مداري و اجتناب مداري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : مجله روانشناسي زمستان 1380; 5(4 (پیاپی 20)):316-330.
 
تاثير آموزش تنش زدايي تدريجي و مهارتهاي مقابله اي بر ميزان تنيدگي و شيوه هاي مواجهه دختران فراري
 
معظمي گودرزي بهمن,اژه اي جواد,رسول زاده طباطبايي سيدكاظم
 
 
 

در اين پژوهش تاثير آموزش تنش زدايي تدريجي و مهارتهاي مقابله اي (حل مساله) بر کاهش ميزان تنيدگي و شيوه هاي مواجهه دختران فراري مورد بررسي قرار گرفت. بدين منظور از ميان دختران فراري 12 تا 21 ساله مستقر در مراکز نگهداري سازمان بهزيستي در شهر تهران 15 نفر به عنوان گروه آزمايش و از ميان دختران فراري 12 تا 21 ساله مستقر در مراکز نگهداري سازمان بهزيستي شهر مشهد 15 نفر همتا شده با گروه آزمايش به عنوان گروه گواه انتخاب شدند. دو کاربندي آموزش تنش زدايي تدريجي و آموزش مهارت مقابله اي (حل مساله) هر کدام به مدت 12 جلسه، هر جلسه يک ساعت براي گروه آزمايش مورد استفاده قرار گرفت. براي ارزيابي و سنجش ميزان تنيدگي آزمودني ها از مقياس رويدادهاي زندگي ويژه نوجوانان و براي ارزيابي و سنجش شيوه مقابله اي از پرسشنامه شيوه مقابله اي به روش پيش آزمون و پس آزمون براي هر دو گروه استفاده شد. نتايج بررسي نشان مي دهد که نمرات پس آزمون گروه آزمايش در هر دو آزمون بطور معني داري با نمرات پس آزمون گروه گواه متفاوت است و به عبارت ديگر آموزش تنش زدايي تدريجي موجب کاهش ميزان تنيدگي گروه آزمايش گرديده و افرادي که با شيوه مقابله اي مساله محور با موقعيتهاي تنيدگي زا مواجه مي شوند، علايم آشفتگي کمتري از خود نشان دادند. در نتيجه فرضيه هاي تحقيق تاييد شد.

 
كليد واژه: تنش زدايي تدريجي، مهارتهاي مقابله اي، حل مساله، دختران فراري، نوجوانان فراري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : مجله روانشناسي بهار 1381; 6(1 (پیاپی 21)):63-84.
 
تاثير آموزش راهبردهاي فراشناختي بر درك مطلب دانش آموزان
 
كارشكي حسين
 
 
 

به منظور بررسي تاثير آموزش راهبردهاي فراشناختي بر درک مطلب دانش آموزان، برنامه اي جهت آموزش فراشناخت تهيه شد. ويژگي بارز برنامه مذکور تاکيد بر آگاهي از فرايند يادگيري است که به دانش آموزان امکان مي دهد تا فرايندهاي يادگيري خود را شناسايي، هدف گذاري، هدايت و نظارت کنند. نمونه انتخاب شده از بين پسران دانش آموز پايه اول دبيرستان منطقه 11 تهران بودند، پس از انتخاب سه گروه آزمودني که هر کدام از آنها 30 نفر بودند، گروه آزمايشي به مدت 500 دقيقه از آموزش فراشناختي برخوردار شدند. دو گروه ديگر به عنوان گروههاي گواه محسوب مي شدند. براي سنجش درک مطلب آزمودني ها دو نوع آزمون پيش آزمون و پس آزمون که هر کدام داراي 3 بخش (زيست شناسي، ادبيات، اصلاح اشتباهات متن) بود تهيه شد، پيش آزمون و پس آزمون نيز داراي سطح دشواري يکساني بودند. نمرات حاصل از اجراي پيش آزمون و پس آزمون درک مطلب در سه گروه با استفاده از روش تحليل واريانس با اندازه گيري مکرر نشان داد که اثر گروه و آزمون معنادار است. ميانگين نمرات گروه آزمايشي در پس آزمون نسبت به پيش آزمون افزايش قابل توجهي داشته است. حال آنکه ميانگين نمرات پس آزمون و پيش آزمون دو گروه گواه تفاوت قابل توجهي نداشته است و حتي اندکي کاهش نشان مي دهد. تفاوت قابل توجه پيش آزمون و پس آزمون گروه آزمايشي نشان مي دهد که آموزش راهبردهاي فراشناختي باعث بهبود عملکرد درک مطلب دانش آموزان مي گردد.

 
كليد واژه: شناخت، فراشناخت، راهبردهاي فراشناختي، درك مطلب و آموزش
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:10 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها