0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : مجله روانشناسي زمستان 1382; 7(4 (پياپي 28)):372-386.
 
مقايسه اثر بخشي روش هاي مشاوره گروهي و اقتصاد ژتوني در كاهش مشكلات رفتاري دانش آموزان عقب مانده ذهني
 
فرخنده محمدجعفر,به پژوه احمد
 
 
 هدف از پژوهش حاضر، مقايسه اثر بخشي روش هاي مشاوره گروهي و اقتصاد ژتوني در كاهش مشكلات رفتاري دانش آموزان پسر عقب مانده ذهني آموزش پذير بود. براي اين منظور چهار مدرسه ويژه دانش آموزان عقب مانده ذهني آموزش پذير در شهر مشهد به طور تصادفي انتخاب شدند. براساس اجراي پرسشنامه رفتاري كودكان راتر (1967)، سي نفر از دانش آموزاني كه مشكلات رفتاري داشتند، شناسايي و آنگاه افراد مورد مطالعه به طور تصادفي به سه گروه ده نفري تفسيم شدند. گروه آزمايش اول استفاده كننده از روش مشاوره گروهي، گروه آزمايشي دوم استفاده كننده از روش اقتصاد ژتوني و گروه سوم به عنوان گروه كنترل مشخص گرديدند. همچنين با استفاده از آزمون نقاشي آدمك گوديناف و ماتريس هاي پيش رونده ريون، سن هوشي افراد مورد مطالعه همتا سازي شد. در گروه آزمايشي اول، آزمودني ها طي هشت هفته در شانزده جلسه مشاوره گروهي شركت كردند. در گروه آزمايشي دوم افراد مورد مطالعه طي هشت هفته در مقابل بروز رفتارهاي مطلوب توسط معلم، ژتون دريافت مي‌كردند. نتايج به دست آمده با استفاده از روش آماري تحليل واريانس يك عاملي نشان داد كه : الف - بين اثر بخشي استفاده از روش مشاوره گروهي و روش اقتصاد ژتوني در كاهش مشكلات رفتاري دانش آموزان عقب مانده ذهني تفاوت معناداري وجود نداشت. ب - مقايسه نتايج در گروه آزمايشي اول و گروه كنترل، تفاوت ها به نفع گروه آزمايشي اول معنادار بود. ج - مقايسه نتايج در گروه آزمايشي دوم و گروه كنترل نيز، تفاوت ها به نفع گروه آزمايشي دوم معنادار بود.
 
كليد واژه: مشاوره گروهي، اقتصاد ژتوني، مشكلات رفتاري، دانش آموزان عقب مانده ذهني، پرسشنامه راتر
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  11:00 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : مجله روانشناسي زمستان 1382; 7(4 (پياپي 28)):398-421.
 
تحليل ماهيت هوش در دوره سالمندي و رابطه آن با سالمندي موفق
 
معتمدي شملزاري عبداله,اژه اي جواد
 
 
 در سالهاي اخير با افزايش رشد جمعيت سالمندي و همچنين افزايش اميد به زندگي، نگرش نسبت به سالمندي متحول شده است. طرح الگويي تحت عنوان سالمندي موفق ضمن آنكه حاكي از تغيير در نگرش نسبت به سالمندي است، تلاشي در جهت افزايش كيفيت سالمندي محسوب مي شود. از جمله تصورات رايجي كه درباره سالمندي متداول بوده است، كاهش عملكردهاي شناختي در دوره سالمندي است. اعتقاد به كاهش عملكردهاي شناختي در دوره سالمندي كه گاهي همراه با شواهدي از يافته هاي علمي مطرح شده و گاهي نيز مورد نقد و بررسي قرار گرفته است، طي سالهاي اخير استقراري نسبي يافته است. هدف اين تحقيق، تحليل ماهيت هوش در دوره سالمندي و بررسي نقش هوش در سالمندي موفق بوده است. جامعه آماري، سالمندان 60 ساله و بالاتر شهر شهركرد بودند. نمونه گيري تحقيق طي دو مرحله انجام شد؛ در مرحله نخست، 200 سالمند به روش خوشه اي تصادفي از مناطق مختلف شهر انتخاب و سالمندان موفق و غيرموفق از بين آنها شناسايي شدند. در مرحله بعد عملكرد هوشي 60 نفر از سالمنداني كه جزء دو گروه سالمندان موفق و غير موفق بودند، با استفاده از آزمون كتل اندازه گيري شد. تحليل داده ها با روشهاي مختلف آماري همچون آزمون t، ازمون F به همراه آزمون تعقيبي توكي و رگرسيون چند گانه انجام شد. نتايج نشان داد كه عملكرد هوشي سالمندان در گروههاي سني مختلف، تفاوت معني داري با يكديگر ندارد و اين مي تواند بدان معنا باشد كه عملكرد هوشي سالمندان پس از 60 سالگي لزوماً كاهش نمي يابد. همچنين تحليل اطلاعات با استفاده از رگرسيون چندگانه نشاند داد، عملكرد هوشي سالمندان موفق به طور معني داري بهتر از سالمندان غير موفق بوده است.
 
كليد واژه: پيري، سالمندي، سالمندي موفق، هوش، هوش سيال، هوش متبلور.
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  11:00 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 

 5 : مجله روانشناسي پاييز 1382; 7(3 (پياپي 27)):287-299.
 
بررسي تاثير موسيقي درمانگري فعال و فعل پذير با استفاده از نغمه هاي ايراني و غربي بر افسردگي نوجوانان
 
صديقي ارفعي فريبرز,آزادفلاح پرويز,فتحي آشتياني علي,رسول زاده طباطبايي سيدكاظم
 
 
 در مطالعه حاضر به منظور بررسي تاثير روش موسيقي درمانگري بر كاهش افسردگي نوجوانان، تعداد 80 دانش آموز دختر افسرده از كلينيك آموزش و پرورش شهر كاشان انتخاب و بصورت تصادفي در چهار گروه (سه گروه آزمايش و يك گروه گواه) جايگزين شدند. آزمودنيها در سه گروه آزمايشي تحت مداخله روش موسيقي درمانگري فعال و فعل پذير( در دو سطح با استفاده از نغمه هاي ايراني و نعمه هاي غربي) قرار گرفتند. به منظور سنجش سطح افسردگي آزمودنيها از سياهه افسردگي بك (BDI) و مصاحبه باليني در دو سطح پيش آزمون و پس آزمون استفاده شد. نتايج تجزيه و تحليل داده ها حاكي از اثر بخشي روش موسيقي درمانگري فعال و فعل پذير مي باشد. همچنين سودمندي موسيقي درمانگري فعال بيشتر از موسيقي درمانگري فعل پذير بود. اما در سطح فعل پذير، تفاوت معنا داراي در دو گروه مشاهد نشد. به عبارت ديگر اثر بخشي استفاده از نغمه هاي ايراني در مقايسه با نغمه هاي غربي تفاوت معناداري ندارد.
 
كليد واژه: موسيقي درمانگري فعال، موسيقي درمانگري فعل پذير، افسردگي، نوجواني.
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  11:01 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : مجله روانشناسي پاييز 1382; 7(3 (پياپي 27)):300-320.
 
بررسي ميزان تاثير آموزش تبادلي راهبردها بر بهبود درك مطلب
 
برزگري صغري,نشاط دوست حميدطاهر,مولوي حسين
 
 
 روش آموزش تبادلي راهبردهاي درك و فهم خواندن يكي از روش هاي آموزش شناختي و فراشناختي است كه براي دانش آموزان ضعيف دوره ابتدايي طرحريزي شده است. هدف از اين پژوهش بررسي ميزان تاثير روش آموزش تبادلي راهبردهاي درك و فهم خواندن بر بهبود درك مطلب دانش آموزان ضعيف در درك مطلب پايه پنجم ابتدايي بود. در اين پژوهش آزمودني ها 60 نفر دانش آموز (30 دختر و 30 پسر) ضعيف در درك مطلب پايه پنجم ابتدايي بودند كه به روش نمونه گيري خوشه اي و تصادفي ساده انتخاب شدند. اين تعداد به طور تصادفي در سه گروه 20 نفري (يك گروه آزمايشي و دو گروه گواه) قرار گرفتند. گروه آزمايشي در 20 جلسه 100 دقيقه اي، آزمايش چهار راهبرد درك مطلب را با استفاده از روش آموزش تبادلي راهبردها دريافت كردند. گروه گواه اول، همان مطالب را به شيوه سنتي، همراه با تمرين تكاليف مربوط به راهبردها و تعريف راهبردها دريافت كردند. گروه گواه دوم، بدون هيچ گونه مداخله اي همان مطالب را به روش سنتي دريافت كردند. به منظور جمع آوري اطلاعات از آزمون هاي درك مطلب (غير درسي و درسي)، آزمون هوشي كتل، فرم نشانگان نارساخواني، پرسشنامه ارزيابي درك مطلب و ويژگيهاي جمعيت شناختي، استفاده شد. نتايج تحليل و اريانس چند متغيري (مانوا) نشان داد كه روش آموزش تبادلي راهبردها منجر به بهبود عملكرد درك مطلب (غير درسي و درسي) گروه آموزشي در مقايسه با گروههاي گواه گرديد (0.001>p)
 
كليد واژه: روش آموزش تبادلي راهبردها، راهبردهاي درك و فهم خواندن، دانش آموز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  11:01 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : مجله روانشناسي پاييز 1382; 7(3 (پياپي 27)):218-232.
 
بررسي تاثير مداخلات خانواده درماني راهبردي در اختلافات زناشويي
 
عامري فريده,نوربالا احمدعلي,اژه اي جواد,رسول زاده طباطبايي سيدكاظم
 
 
 

پژوهش حاضر به بررسي تاثير مداخلات خانواده درماني راهبردي در اختلافات زناشويي مي پردازد. به اين منظور 39 زوج از زوجيني كه براي حل اختلافات زناشويي به مراكز مشاوره مراجعه كرده بودند، بطور تصادفي در دو گروه آزمايش (21 زوج) و گواه (18 زوج) قرار گرفتند. براي ارزيابي زوجين در اين پژوهش از مصاحبه باليني و آزمون رضايت زناشويي انريچ استفاده شد. ابتدا زوجين با آزمون رضايت زناشويي مورد ارزيابي قرار گرفتند. پس از آن برنامه مداخلات خانواده درماني راهبردي در مورد گروه آزمايش اجرا گرديد، در حاليكه گروه گواه در ليست انتظار بودند و بعد از 6 هفته مجدداً مورد ارزيابي قرار گرفتند و گروه آزمايش پس از اتمام درمان مورد ارزيابي مجدد قرار گرفتند. به منظور تجزيه و تحليل داده ها از آزمون t و تحليل واريانس و آزمونهاي تعقيبي استفاده شد. نتايج بدست آمده نشان مي دهد كه مداخلات خانواده درماني راهبردي نه تنها منجر به افزايش رضايت زناشويي در بين گروه آزمايش شده، بلكه تعارضات بين فردي آنان را نيز كاهش داده است، اين مداخلات در زنان مؤثرتر بوده است. همچنين نتايج پژوهش مبين آن است كه اين مداخلات روي مشكلات ارتباطي نسبت به ساير مولفه هاي سبب شناسي اختلاف، تأثير بيشتري دارد.

 
كليد واژه: خانواده درماني راهبردي ، رضايت زناشويي ، تعارضات و اختلافات زناشويي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  11:01 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : مجله روانشناسي پاييز 1382; 7(3 (پياپي 27)):253-269.
 
بررسي مقايسه اي خصوصيات روانشناختي زنان ويژه با زنان عادي
 
كامراني فكور شهربانو,رسول زاده طباطبايي سيدكاظم,اله ياري عباس علي
 
 
 انحرافات اجتماعي، بويژه در زنان، سلامت و امنيت رواني - اجتماعي و حتي سياسي و اقتصادي جامعه را تهديد مي كند و جامعه براي بقا و پايداري خود بايستي تدابير مناسبي جهت جلوگيري از انحرافات زنان بزهكار و اقداماتي جهت بازپروري آنها به عمل آورد و اين امر جز از طريق شناخت دقيق عوامل زمينه ساز و تشديد كننده گرايش به انحرافات امكان پذير نيست. پژوهش حاضر به بررسي ويژگيهاي روانشناختي (هيجان طلبي، هوش، حرمت خود و هويت) در زنان ويژه و مقايسه آنها با زنان عادي پرداخته است. بدين منظور، از ميان زنان ويژه 35-15 ساله اي كه بازداشت شده و در مراكز بازپروري زنان آسيب ديده اجتماعي سازمان بهزيستي و يا زندان اوين نگهداري مي شدند، تعداد 60 نفر بعنوان گروه آزمايش و تعداد 60 نفر به عنوان آزمودنيهاي گروه كنترل از ميان زناني كه در شهر تهران (شمال، جنوب شرق و غرب) سكونت داشتند، انتخاب شدند. سپس هر دو گروه به سؤالات آزمون هيجان طلبي زاكرمن، آزمون هوش ريون بزرگسالان، پرسشنامه حرمت خود كوپر اسميت و پرسشنامه سنجش عيني منزلت هويت من آدامز پاسخ دادند. نتايج حاصل از اجراي آزمونهاي آماري نشان داد؛ زنان ويژه به صورت معني داري در مقياس هيجان خواهي و خرده عاملهاي آن يعني، تجربه طلبي، بازداري زدايي و ملال پذيري نمرات بالاتري در مقايسه با زنان عادي بدست آوردند. همچنين، زنان ويژه در مقايسه با زنان عادي بصورت معناداري در آزمونهاي هوش و حرمت خود نمرات پايين تري بدست آوردند. بعلاوه، بين زنان ويژه و زنان عادي از حيث منزلتهاي هويتي تفاوت معناداري وجود ندارد.
 
كليد واژه: زنان ويژه، هيجان طلبي، هوش، حرمت خود ، هويت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  11:01 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : مجله روانشناسي پاييز 1382; 7(3 (پياپي 27)):233-252.
 
بررسي رابطه نشانه هاي مرضي مادر با شكل گيري دلبستگي و مشكلات رفتاري / اجتماعي كودكان پيش دبستاني
 
دادستان پريرخ
 
 
 به منظور بررسي رابطه نشانه هاي مرضي مادر با تحول دلبستگي و مشكلات رفتاري / اجتماعي كودكان طيف سني چهار تا چهار سال و يازده ماه، 176 زوج مادر/ كودك از مناطق متوسط اقتصادي - اجتماعي شهر تهران انتخاب شدند. آزمودني ها براساس ميزان تحصيلات، شغل مادران، نوع طبقات اجتماعي - اقتصادي والدين و براساس سن و نحوه مراقبت قبلي كودك به طور نيمه تصادفي برگزيده شدند. براي به دست آوردن اطلاعات پژوهش در سه محور مادر - كودك - مربي مهد كودك اجرا شد. مادران، مشكلات رفتاري كودك و آسيب هاي روانشناختي خود را شامل افسردگي، اضطراب ، احساس نا ايمني و انواع سازش نايافتگي ها، كودكان الگوي دلبستگي خود را و مربيان مهد كودك نيز مشكلات رفتاري كودكان و ميزان شايستگي هاي اجتماعي آنان را با استفاده از آزمون هاي معتبر، ارزيابي و گزارش كردند. نتايج نشان داد كه از ميان نشانه هاي الگوي دلبستگي كودكان محسوب مي شوند. از سوي ديگر احساس ناايمني معني دار داشت. همچنين بين افسردگي و سازش نايافتگي مادران با الگوي دلبستگي و مشكلات رفتاري كودكان رابطه معني داري به دست نيامد.
 
كليد واژه: دلبستگي ، نشانه هاي مرضي، مشكلات رفتاري / اجتماعي، كودك پيش دبستاني.
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  11:01 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : مجله روانشناسي زمستان 1382; 7(4 (پياپي 28)):387-397.
 
بررسي مقايسه اي عوامل تنيدگي‌ زا و شيوه هاي مقابله با آن در دختران فراري و عادي شهر تهران
 
بازياري ميمندي مهتاب,رسول زاده طباطبايي سيدكاظم,آزادفلاح پرويز
 
 
 

هدف از اين پژوهش، بررسي مقايسه اي عوامل تنيدگي زا و شيوه هاي مقابله با عوامل تنيدگي زا در دختران فراري و عادي شهر تهران مي باشد. در اين پژوهش از يكسو ميزان عوامل تنيدگي زاي دختران فراري و عادي و از سوي ديگر شيوه هاي مقابله اي آنان مورد مقايسه قرار گرفته است. در پژوهشي حاضر كه يك مطالعه پس رويدادي است و براي آزمون فرضيه ها تعداد 90 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند (45 نفر دختر فراري و 45 نفر دختر عادي) نمونه دختران فراري از زندانها و مراكز نگهداري بهزيستي و دختراني كه يك بار سابقه فرار داشتند و تحويل به خانواده مي شدند، انتخاب گرديد و نمونه دختران عادي با خصوصياتي مشابه دختران فراري از دبيرستانهاي دخترانه منطقه 6 تهران به طور تصادفي انتخاب شدند. تمام آزمودني ها با استفاده از "مقياس رويدادهاي زندگي ويژه نوجوانان" و "پرسشنامه شيوه هاي مقابله" مورد ارزيابي قرار گرفتند. نتايج بدست آمده نشان داد كه بين عوامل تنيدگي زا و شيوه هاي مقابله با عوامل تنيدگي زا در دختران فراري و عادي تفاوت معناداري وجود دارد.

 
كليد واژه: نوجوانان، دختران فراري، عوامل تنيدگي زا، شيوه هاي مقابله
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  11:02 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : مجله روانشناسي پاييز 1382; 7(3 (پياپي 27)):270-286.
 
مطالعه رابطه فراشناخت و ادراك يادگيري با عملكرد يادگيري زبان انگليسي
 
صالحي رضا,فرزاد ولي اله
 
 
 اين پژوهش به منظور بررسي رابطه فراشناخت و ادراك يادگيري با عملكرد يادگيري زبان انگليسي دانش آموزان مراكز پيش دانشگاهي انجام شد. بدين منظور نمونه اي تصادفي مركب از 370 نفر از دانش آموزان مراكز پيش دانشگاهي شهرستان يزد در سال تحصيلي 79-78 انتخاب شده اطلاعات لازم از طريق اجراي پرسشنامه فراشناخت حالتي، آزمون عملكرد زبان انگليسي و مصاحبه ادراك يادگيري جمع آوري گرديد. نتايج حاكي از اين است كه فراشناخت و ادراك يادگيري، با عملكرد يادگيري در زبان انگليسي رابطه معني دار دارند. همچنين مشخص شد كه بين دانش آموزان قوي و ضعيف در درس زبان انگليسي از جهت فراشناخت و ادراك يادگيري تفاوت معني داري وجود دارد. به علاوه، از لحاظ جنس در هيچ يك از متغيرها تفاوت معني داري مشاهده نشد.
 
كليد واژه: فراشناخت، يادگيري، زبان انگليسي.
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  11:02 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : مجله روانشناسي تابستان 1382; 7(2 (پياپي 26)):112-126.
 
نقش باورهاي انگيزشي در رفتار كمك طلبي و پيشرفت تحصيلي دانش ‌آموزان
 
قدم پور عزت اله,سرمد زهره
 
 
 پژوهش حاضر، نقش باورهاي انگيزشي را در رفتار كمك طلبي و پيشرفت تحصيلي 200 دانش آموز پسر پايه سوم راهنمايي كه به صورت تصادفي انتخاب شده بودند، مورد بررسي قرار داد. به منظور سنجش باورهاي انگيزشي (اهداف تكليف مدار، اهداف بيروني، اهداف توانايي نسبي، ادراك لياقت شناختي و ادراك لياقت اجتماعي) از پرسشنامه محقق ساخته و مقياس ادارك لياقت هارتر استفاده شد. رفتار كمك طلبي (پذيرش و اجتناب از كمك طلبي) از طريق پرسشنامه محقق ساخته مورد اندازه گيري قرار گرفت و براي سنجش پيشرفت تحصيلي، از ميانگين نمرات دروس دانش آموزان استفاده شد. جهت تحليل داده ها، از روش آماري تحليل رگرسيون چند متغيري استفاده گرديد. نتايج پژوهش نشان داد كه: 1)بهترين متغيرهاي پيش بيني كننده پذيرش كمك طلبي عبارتند از: اهداف تكليف مدار و ادراك لياقت اجتماعي، 2) بهترين متغير پيش بيني كنندة اجتناب از كمك طلبي. اهداف بيروني است و 3) رفتار كمك طلبي (پذيرش و اجتناب از كمك طلبي) پيش بيني كننده پيشرفت تحصيلي دانش آموزان است. به طور كلي، نتايج پژوهش حاكي از اهميت توجه به مؤلفه‌هاي انگيزشي ـ اجتماعي در رفتار كمك طلبي و عملكرد تحصيلي دانش آموزان است.
 
كليد واژه: باورهاي انگيزشي، اهداف تكليف مدار، اهداف بيروني، اهداف توانايي نسبي، ادراك لياقت شناختي، ادراك لياقت اجتماعي، رفتار كمك طلبي، پيشرفت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  11:02 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : مجله روانشناسي تابستان 1382; 7(2 (پياپي 26)):98-111.
 
بررسي مقايسه اي دانشجويان از لحاظ مسند مهار گذاري، باورهاي انگيزشي و راهبردهاي يادگيري خود نظم داده شده
 
جباري حسن,خداپناهي محمدكريم,حيدري محمود
 
 
 اين پژوهش به منظور مقايسه دانشجويان دانشگاه امام حسين (ع) از لحاظ مسند مهارگذاري، باورهاي انگيزشي و راهبردهاي يادگيري خود نظم داده شده انجام گرديده است. نمونه مورد بررسي شامل 383 نفر از دانشجويان دانشكده هاي سه گانه دانشگاه مي باشد كه به روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب گرديدند. ابزار پژوهش شامل آزمون مستد مهارگذاري راتر، پرسشنامه راهبردهاي انگيزشي براي يادگيري و پرسشنامه جمعيت شناختي بود. بطور همزمان توسط گروه نمونه تكميل گرديد. نتايج بررسي نشان مي دهد دانشجوياني كه داراي مسند مهارگذاري بيروني هستند در مقايسه با دروني ها داراي باورهاي انگيزشي كمتري هستند و در كل از راهبردهاي يادگيري كمتري استفاده مي كنند، همچنين تفاوت دانشجويان گروههاي تحصلي مختلف (فني مهندسي، علوم انساني و علوم پايه) در باورهاي انگيزشي و راهبردهاي يادگيري خود نظم داده شده معنادار است، به نحوي كه دانشجويان رشته هاي فني و مهندسي نسبت به ساير دانشجويان داراي باورهاي انگيزشي قوي تري هستند و از راهبردهاي فني مهندسي نسبت به ساير دانشجويان داراي باورهاي انگيزشي قوي تري هستند و از راهبردهاي يادگيري بيشتري استفاده مي كنند و نيز بين ميزان استفاده دانشجويان از باورهاي انگيزشي و راهبردي يادگيري خود نظم داده شده و موفقيت تحصيلي آنان ارتباط مستقيم وجود دارد.
 
كليد واژه: راهبردهاي شناختي و انگيزشي، مسند مهارگذاري ، دانشجو.
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  11:02 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : مجله روانشناسي تابستان 1382; 7(2 (پياپي 26)):127-142.
 
بررسي اثر بخشي آموزش مهارتهاي حل مساله در كاهش افسردگي دانش آموزان
 
كهرازئي فرهاد,آزادفلاح پرويز,اله ياري عباس علي
 
 
 پژوهش حاضر، اثربخشي آموزش مهارتهاي حل مسئله در كاهش افسردگي و كارآمد ساختن شيوه هاي مقابله نوجوانان 15 تا 18 ساله را مورد وارسي قرار مي دهد. براي تعيين تأثير اين روش (آموزش مهارتهاي حل مسئله)در درمان افسردگي، از طرح پيش آموزش و پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. از بين 1400 دانش آموز، 300 نفر به صورت تصادفي انتخاب و سايه افسردگي بك روي انها اجرا گرديد. سپس 30 نفر از كساني كه در اين مقياس حداقل نمره 17 را كسب كرده بودند، انتخاب و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و گواه جايگزين شدند و اندازه گيري متغيرهاي وابسته (ميزان افسردگي و مهارتهاي مقابله اي) براي هر دو گروه در يك زمان و تحت يك شرايط صورت گرفت. در واقع گروه آزمايش تحت كاربندي متغير مستقل (آموزش مهارت هاي حل مسئله) قرار گرفت و گروه گواه تحت كاربندي خاصي قرار نگرفت. براي تجزيه و تحليل داده‌ ها، ابتدا نمره تفاوت پيش آزمون و پس آزمون هر يك از آزمودنيهاي دو گروه محاسبه و سپس براي مقايسه ميانگينهاي نمرات هر يك از متغيرهاي وابسته، از آزمون آماري t گروههاي مستقل به صورت جداگانه استفاده شد. يافته ها بيانگر اين بود كه گروه ازمايش كه از آموزش مهارتهاي حل مسئله سود جسته بودند، نسبت به گروه گواه، كاهش در افسردگي و كارائي در مهارتهاي مقابله اي(0.001>p) را نشان دادند. بنابراين مي توان نتيجه گرفت كه آموزش مهارتهاي حل مسئله مي تواند به عنوان مداخله سودمندي در جهت تعديل افسردگي و استفاده از شيوه هاي مقابله اي مؤثر (مسئله دار) باشد.
 
كليد واژه: آموزش مهارتهاي حل مسئله، مهارتهاي مقابله اي، افسردگي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  11:03 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : مجله روانشناسي تابستان 1382; 7(2 (پياپي 26)):143-152.
 
بررسي اثر موسيقي غير فعال و حركات خود انگيخته در مهار كردن پرخاشگري كودكان عقب مانده ذهني خفيف
 
سادات پور مريم,منصور محمود
 
 
 به منظور بررسي اثر موسيقي غير فعال و حركات خود انگيخته در مهار پرخاشگري كودكان عقب مانده ذهني خفيف و مقايسه اثر موسيقي بين كودكان عقب مانده ذهني خفيف، 40 دانش آموز دختر و پسر ( از هر گروه 20 نفر) از پنج مدرسه استثنايي شهر كرج برگزيده شدند. اين كودكان به آموزن هاي نگهداري ذهني پياژه (آزمون خمير) و ريون رنگي (كودكان) از نظر هوشي همتا شدند در مرحله بعد به منظور تعيين ميزان پرخاشگري تحت آزمون ناكامي روزنزوايك قرار گرفتند. آزمودني ها به شيوه تصادفي به چهار گروه (دو گروه گواه دو گروه آزمايشي) تقسيم شدند. به دو گروه آزمايشي دختر و پسر به مدت 50 روز (هفته‌اي سه جلسه 75 دقيقه اي) از طريق ضبط صوت موسيقي ارائه گرديد، كودكان اجازه داشتند كه به همراه موسيقي حركات خود جوش و منظمي انجام دهند و يا دست برنند. بعد از اتمام جلسات مداخله، كودكان مجدداً با آزمون ناكامي روزنزوايك مورد بررسي قرار گرفتند، پس از خارج كردن اثر پيش آزمون با روش تحليل كواريانس نتايج نشان داد كه موسيقي غير فعال و حركات خود انگيخته در مهار پرخاشگري تاثير معناداري دارد ولي تعديل اثر متغير مستقل توسط جنس، معنادار نبود. علاوه بر داده هاي كمي، نتايج كيفي كه شامل مشاهدات پژوهشگر و گزارش هاي والدين و معلمان مي باشد؛ نيز بيانگر تأثير مؤثر متغير مستقل در مهار كردن متغير وابسته مي باشد.
 
كليد واژه: موسيقي غير فعال، حركات خود انگيخته، پرخاشگري، كودكان عقب مانده.
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  11:03 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : مجله روانشناسي تابستان 1382; 7(2 (پياپي 26)):153-178.
 
بررسي اعتبار و روايي مقياس اختلال تنيدگي پس از ضربه مي سي سي پي (اشل)
 
گودرزي محمدعلي
 
 
 مقياس مي سي سي پي يكي از مقياس هاي معروف براي سنجش شدت اختلال تنيدگي پس از ضربه (PTSD) است. به منظور بررسي اعتبار و روايي اين مقياس، نسخه انگليسي آن با استفاده از روش توصيه شده به وسيله بريسلين، لانر و ثوراندايك (1973) از انگليسي به فارسي برگردانده شد. شكل فارسي اين مقياس به اختصار "اشل" ناميده شد. مقياس هاي اشل، فهرست اختلال تنيدگي پس از ضربه، فهرست وقايع زندگي و مقياس وسواس فكري ـ عملي پادوآ توسط اين افراد تكميل گرديد: افراد داراي تشخيص هاي اختلال تنيدگي پس از ضربه (69 نفر)، اختلال افسردگي (30 نفر)، اختلال اضطراب (41 نفر)، اختلال وسواسي ـ اجباري (31 نفر) و افراد بهنجار (93نفر) بودند. يافته ها حاكي از روايي و اعتبار مقياس اشل در شيراز بود. الف ـ تفاوت معني دار ميانگين نمرات گروه هاي اختلال تنيدگي پس از ضربه. اضطرابي و بهنجار به نفع گروه داراي تشخيص اختلال تنيدگي پس از ضربه. ب ـ همبستگي معني دار بين نمرات آزمودني ها در مقيساس هاي اشل و فهرست هاي اختلال تنيدگي پس از ضربه و وقايع زندگي، ج - بالا بودن ضريب همساني دروني و ضريب بازآزمايي مقياس د- تحليل عاملي مقياس به چهار عامل زير دست يافت: خاطرات رخنه كننده، مشكل در ارتباطات بين فردي ، مشكل در مهارعاطفي و فقدان افسردگي.
 
كليد واژه: مقياسي مي سي سي پي (اشل)، اختلال تنيدگي پس از ضربه، افسردگي، روايي. اعتبار.
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  11:03 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : مجله روانشناسي تابستان 1382; 7(2 (پياپي 26)):179-197.
 
بررسي رابطه بين سبكهاي يادگيري و سبكهاي شناختي و نقش آن در موفقيت تحصيلي دانش آموزان
 
همايوني عليرضا,عبدالهي محمدحسين
 
 
 هدف از اجراي اين پژوهش بررسي رابطه بين سبكهاي يادگيري كلب (همگرا، واگرا، جذب كننده و انطباق دهنده) و سبكهاي شناختي ويتكين (وابسته به زمينه و مستقل از زمينه) و نقش آن در موفقيت تحصيلي دانش آموزان دختر سال اول دبيرستان بوده است. آزمودنيها شامل 104 دانش آموز دختر سال اول دبيرستان بودند كه با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي انتخاب شدند. روش تحقيق از نوع همبستگي و نوع تحقيق كاربردي بود. براي جمع‌آوري داده هاي مربوط به سبكهاي يادگيري از سياهه سبك يادگيري كلب (ISI) و براي داده‌ها مربوط به سبكهاي شناختي از آزمون شكلهاي گروهي نهفته ويتكين (GEFT) استفاده شد. جهت تجزيه و تحليل داده‌ها از روش همبستگي پيرسن استفاده گرديد. نتايج نشان داد كه بين سبكهاي شناختي، سبكهاي يادگيري مفهوم سازي انتزاعي و موفقيت تحصيلي دروس رياضي و زبان انگليسي رابطه مثبت و معني داري وجود دارد.
 
كليد واژه: سبكهاي يادگيري كلب، سبكهاي شناختي ويتكن، موفقيت تحصيلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  11:03 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها