0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1380; 31(2):139-156.
 
رقابت يا رفاقت در كلاس درس
 
كرامتي محمدرضا*
 
* دانشگاه تربيت معلم سبزوار
 
 مقاله حاضر با بررسي جوانب مختلف "رقابت" ضرورت ايجاد "رفاقت" در كلاس درس را مورد تأكيد قرار مي دهد. ايجاد رقابت در ميان دانش آموزان و مقايسة آنها با يكديگر موجب حسادت، احساس حقارت، تضعيف عزت نفس، و شوق يادگيري مي شود. زماني كه اين نوع رقابت با تشويق و پاداش توأم گردد، آثار منفي آن به مراتب بيشتر مي شود. براي اينكه فراگيران با توجه به قابليت هاي منحصر به فرد خود رشد كنند و يادگيري در محيطي انساني صورت گيرد، بايد رقابت بيروني به رقابت دروني و رفاقت تبديل شود. بررسي ها نشان مي دهد كه رويكرد يادگيري مشاركتي در اين زمينه مؤثر بوده است؛ كار گروهي، همفكري و مشورت دانش آموزان با يكديگر، ارتباط نزديك معلم با شاگردان و راهنمايي آنان، و احساس مسئوليت فردي و گروهي از مشخصه هاي مهم يادگيري مشاركت هستند. اين امر علاوه بر تقويت روابط عاطفي، رشد مهارت هاي كلامي، ارتباطي و فكري، در پرورش حس مسئوليت اجتماعي، افزايش موفقيت تحصيلي و عزت نفس شاگردان تأثير بسزايي دارد. اجراي اين رويكرد، مستلزم همكاري خانه با مدرسه، توانايي معلم در ادارة كلاس، برنامه ريزي دقيق و تناسب عناصر نظام آموزشي با يكديگر است.
 
كليد واژه: رقابت، رفاقت، يادگيري مشاركتي، دانش آموز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:32 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 8 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1380; 31(2):157-173.
 
بررسي فرايند تحول مراحل مختلف هويت جنسي در كودكان 2 تا 7 سال
 
ساماني سيامك,خير محمد
 
 
 هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي فرايند تحول مراحل مختلف هويت جنسي در كودكان بود. بدين منظور 117 نفر از كودكان 2 تا 7 ساله در مركز پيش دبستاني و دبستاني دانشگاه شيراز انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. سپس با استفاده از مصاحبه به گردآوري اطلاعات در مورد سطح رشد هويت جنسي كودكان پرداخته شد. فرايند مصاحبه شامل 10 سؤال بود كه سه سؤال در باب هويت جنسي، سه سوال در باب ثبات جنسي، و سه سؤال ديگر نيز در مورد استواري جنسي بود. سؤال ها در سه گروهي موضوعي مختلف طبقه بندي گرديد: 1) خود كودك 2) همسال همجنس 3) همسال غير همجنس. سؤال دهم مصاحبه نيز در مورد قضاوت كودك دربارة نحوة شناسايي و تشخيص جنسيت توسط كودك بود. يافته هاي پژوهش حاكي از آن است كه كودكان در جريان تحول جنسي به ترتيب سه مرحلة هويت جنسي، ثبات جنسي، و استواري جنسي را پشت سر مي گذراند. كودكان در جريان تحول جنسي ابتدا در مورد خود، سپس در مورد همسال همجنس، و سپس در مورد همسال غير همجنس اين مراحل را اكتساب مي كنند. كودكان 6 تا 7 ساله نيز در قضاوت در مورد نحوه تشخيص جنسيت، به نقش هاي جنسي بيشتر از ديگر گروه هاي سني اشاره داشتند. همچنين اين تحقيق نشان مي دهد كه رشد هويت جنسي از فرايند رشد شناختي تبعيت مي كند.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:32 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 9 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1380; 31(2):175-198.
 
ارتباط منبع كنترل و خود تنظيمي با پيشرفت تحصيلي
 
سليمان نژاد اكبر,شهرآراي مهرناز
 
 
 در اين پژوهش، رابطة منبع كنترل دانش آموزان (شامل گرايش هاي سه گانه دروني، افراد قدرتمند و شانس) و خود تنظيمي دانش آموزان با پيشرفت تحصيلي (نمره درس شيمي و رياضي) مورد بررسي قرار گرفته است. 150 نفر دانش از دانش آموزان پر رشته رياضي - فيزيك سال سوم دبيرستان شهر تهران به پرسشنامه منبع كنترل لونسون) (IPC) (1972) و پرسشنامه خود تنظيمي زيمرمان و مارتينز - پونز (SRLIS ,RSSRLفرم ) (1986)پاسخ دادند. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد كه در درس شيمي، به ترتيب اهميت، منبع كنترل دروني و خود تنظيمي دانش آموز رابطه مثبت و منبع كنترل در بعد شانس و افراد قدرتمند رابطه منفي با پيشرفت تحصيلي دانش آموز دارند. همچنين در درس رياضي به ترتيب اهميت، خود تنظيمي دانش آموز و منبع كنترل دروني با پيشرفت تحصيلي رابطه مثبت و منبع كنترل در بعد افراد قدرتمند و شانس رابطه منفي با پيشرفت تحصيلي دارند. بين خود تنظيمي دانش آموز با منبع كنترل دروني رابطه مثبت و با منبع كنترل بيروني شانس رابطه منفي وجود دارد. بين خود تنظيمي دانش آموز و منبع كنترل در بعد افراد قدرتمند رابطة معني داري يافت نشد. همچنين رابطه اي بين خود تنظيمي دانش آموز از نظر دبير با ساير متغيرها بدست نيامد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:32 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1380; 31(1):1-20.
 
بررسي‌ ملاكها و كيفيت دوستي‌ در كودكان و نوجوانان دختر
 
حجازي الهه,ظهره وند زهره
 
 
 پژوهش حاضر ملاكها وكيفيت دوستي‌ و روند تحول آن را در بين كودكان و نوجوانان دختر مورد بررسي‌ قرار مي‌ دهد. بدين منظور 171 دانش آموز دختر از سه دوره تحولي ‌كودكي‌ مياني‌ (n=47)، اوايل نوجواني‌ (n=68) و اواخر نوجراني‌ (n=56) در دو منطقه آموزشي‌ شهر تهران مورد بررسي‌ قرار گرفتند. داده ها ازطريق دو پرسشنامه ملاكها وكيفيت دوستي‌ و اطلاعات جامعه سنجي‌ به دست آمد. نتايج نشان مي‌ دهند ملاكهاي‌ انتخاب دوست در بين كودكان و نوجوانان به تدريج از ويژگي ‌هاي‌ بيروني‌، قابل مشاهده و عيني‌ به طرف ويژگي ‌هاي‌ رواني‌ تر و انتزاعي ‌تر تحول مي‌ يابد. هم چنين در اواخر نوجواني‌ در مقايسه با كودكي‌ مياني‌، مجاورت فيزيكي‌ در دوستي‌ افزايش قابل ملاحظه اي‌ مي‌ يابد. علاوه بر آن ، دوستي‌ در بين نوجوانان در اواخر نوجواني‌ در مقايسه با اوايل نوجواني‌ و كودكي‌ مياني‌ داراي‌ پايداري‌ و ثبات بيشتري‌ بوده و تقابل در دوستي‌ بيشتر مشاهده مي‌شود. كودكان و نوجوانان دختر در پژوهش حاضر در هر سه دوره تحول به دوست خود اعتماد داشتند و از ارتباطات خود احساس رضامندي‌ دارند، ولي‌ آنان كمتر با دوستان خود "درد دل" (خودفاش‌ سازي‌) مي ‌كنند.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:33 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1380; 31(1):21-40.
 
مقايسه ادراك لياقتهاي‌ شناختي‌ و اجتماعي‌ در دانش ‌آموزان با پيشرفت تحصيلي‌ پايين، ديرآموز و عادي
 
به پژوه احمد,سليميان بهروز
 
 
 هدف اصلي‌ پژوهش‌ حاضر مقايسه ادراك لياقتهاي‌ شناختي‌ و اجتماعي‌ در سه گروه از دانش آموزان پايه اول دبستان بود. سه گروه آزمودني‌ به طريق نمونه گيري‌ تصادفي‌ به تعداد سي‌ و پنج نفر در هر گروه انتخاب شدند. گروه اول را دانش‌آمرزان با پيشرفت تحصيلي‌ پايين ، گروه دوم را دانش آموزان ديرآموز جايابي‌ شده در كلاسهاي‌ ويژه در مدارس عادي‌ و گروه سوم را دانش آموزان عادي‌ تشكيل مي‌ داد. ابزار مورد استفاده در اين پژوهش مقياس تصويري‌ ادراك لياقت و پذيرش‌ اجتماعي‌ هارتر و پايك (1984) بود كه به طور انفرادي‌ براي‌ يكايك آزمودني‌ ها اجرا شد. اين مقياس‌ شامل چهار خرده مقياس لياقت شناختي‌، لياقت جسماني‌، پذيرش‌ توسط همسالان و پذيرش‌ توسط مادر است . نتايج به دست آمده با استفاده از روش‌ آماري‌ تحليل واريانس چند متغيري‌ نشان داد : (الف) دانش‌ آموزان با پيشرفت تحصيلي‌ پايين در چهار خرده مقياس مورد بررسي، به طور معناداري نسبت به دانش آموزان عادي از ادراك لياقت خود و پذيرش اجتماعي پايين تري برخوردار بودند؛ (ب) دانش آموزان با پيشرفت تحصيلي پايين در مقايسه با دانش آموزان ديرآموز تنها در دو خرده مقياس لياقت شناختي و پذيرش توسط همسالان به طور معناداري ادراك پايين تري از خود نشان دادند؛ (ج) بين دانش آموزان ديرآموز و دانش آموزان عادي از نظر نمره كل در مقياس مورد نظر هيچ گونه تفاوت آماري معنادار مشاهده نشد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:33 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1380; 31(1):41-65.
 
ارزيابي‌ وضعيت علمي‌ رشته كتابداري‌ و اطلاع رساني‌ مقطع كارشناسي‌ ارشد در دانشكده هاي‌ تربيت مدرس، تهران و علوم پزشكي‌ ايران در سالهاي‌ 1365-1373
 
علومي‌ طاهره*
 
* دانشكده روان شناسي‌ و علوم تربيتي دانشگاه تهران
 
 

پژوهش حاضر به منظور ارزيابي‌ وضعيت علمي‌ (مدرسان ، انتشارات و تجهيزات) رشته كتابداري‌ و اطاع رساني‌ مقطع كارشناسي‌ ارشد در دانشكده هاي‌ تربيت مدرس ، تهران و علوم پزشكي‌ ايران انجام و گردآوري‌ اطلاعات از طريق دو نوع پرسشنامه صورت گرفته است : بدين منظور تعداد 26 پرسشنامه بين مدرسان و تعداد 3 پرسشنامه بين مديران سه گروه آموزشي‌ كتابداري‌ توزيع شد. براي‌ گردآوري‌ اطلاعات درباره كتب و مقالاتي ‌كه تا پايان سال 1373 در زمينه كتابداري‌ واطلاع رساني‌ منتشر شده بود از فهرستهاي‌ كتاب نامه كتابداري،" مقاله نامه كتاب، كتابخانه ، كتابداري‌ وكتاب شناسي‌ اطلاعات و ارتباطات استفاده شد.
- سوابق آموزشي‌ مدرسان گروههاي‌ مورد بررسي‌ نشان داد كه بيش از 50 درصد آنان تدريس خود را بعد از پيروزي‌ انقلاب اسلامي‌ ايران يا در واقع با برنامه مصوب آغاز كرده اند. فعاليتهاي‌ پژوهشي‌ مدرسان ، چه به صورت تأليف و ترجمه كتاب ، چه به شكل مقالات و طرحهاي‌ پژوهشي‌ حجم قابل ملاحظه ايي‌ را به خود اختصاص نمي‌ دهد. با توجه به 49 اثر تأليف و ترجمه شده توسط مدرسان گروه هاي‌ مزبور و تعداد 543 عنوان اثر منتشر شده در ايران ، سهم اينان حدود 9 درصد مي ‌باشد. درمورد مقالات نيز با توجه به تعداد 152 مقاله منتشر شده توسط اين گروهها و 1362 مقاله منتشر شده در تمام زمينه هاي‌ كتابداري‌ و اطلاع رساني ‌كشور سهم اينان در حدود 11 درصد است .
اطلاعات به دست آمده در باره منابع و تجهيزات حاكي‌ از وابستگي‌ شديد گروه ها به كتابخانه هاي‌ دانشگاههاي‌ مادر است . بررسي‌ منابع و تجهيزات و ابزار موجود نيز نشان مي ‌دهد كه در هيچ يك از سه دانشگاه امكانات كافي‌ آموزش عملي‌ دروس ، وجود ندارد. با توجه به نتايج به دست آمده به نظر مي ‌رسد كه گروه هاي ‌كتابداري‌ و اطلاع رساني‌ نيازمند بازنگري‌ همه جانبه در برنامه ها و امكانات خويش مي‌ باشند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:33 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1380; 31(1):67-90.
 
بررسي‌ مقدماتي‌ ميزان اعتبار و قابليت اعتماد مقياس جهت گيري‌ مذهبي‌
 
بهرامي احسان هادي*
 
* دانشكده علوم تربيتي‌ وروان شناسي‌، دانشگاه تهران
 
 

به منظور فراهم سازي‌ مقياسي‌ براي‌ بررسي‌ جهت گيري‌ مذهبي‌ منطبق با ويژگيهاي‌ خاص فرهنگي‌ و ديني‌ اسلام پژوهش حاضر به انجام رسيد. پس از تدوين مباني‌ نظري‌ لازم ، فرم مقدماتي‌ با 80 پرسش تهيه شد. پرسشها از نظر اعتبار محتوايي‌ و صوري‌ بررسي‌ شدند. پس از اجراي‌ مقدماتي‌ و اصلاح پرسشنامه ، مقياس آماده شده بر روي‌ 470 نفر كه به صورت تصادفي‌ انتخاب شده بودند اجرا شد. به منظور بررسي‌ ساختار هماهنگي‌ دروني‌ پرسشها و بررسي‌ اعتبار و قابليت اعتماد و اعتبار مقياس از روشهاي‌ تحليل عاملي‌، اسپيرمن - براون و دو نيمه سازي‌ گاتمن استفاده شد. پس از تحليل نتايج ، تعداد پرسشها از 80 به 45 تقليل يافت . نتايج به دست آمده از اين بررسي مقدماتي‌ نشان مي‌دهد كه قابليت اعتماد اين آزمون در حد قابل قبولي‌ است و با تكيه بر پژوهشهاي ‌كاملتر ميتوان از آن به عنوان مقياسي‌ معتبر در ارزشيابي جهتگيري‌ مذهبي‌ استفاده كرد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:33 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1380; 31(1):91-103.
 
ارزيابي‌ طرح موجود ارزشيابي‌ كاركنان دولت
 
ابيلي خدايار*
 
* دانشكده روان شناسي‌ وعلوم تربيتي‌، دانشكاه تهران
 
 نقش مديريت عملكرد در سازمانها، تعيين عوامل مهم موفقيت و معيارهاي‌ عملكرد مطلوب افراد و بهبود مستمر آنهاست . رويكرد سنتي‌ مديريت عملكرد سازمانهاي‌ دولتي ‌كشور ، در قالب نظام ارزشيابي‌ كاركنان دولت ، نه تنها در ايفاي‌ چنين نقش مهمي‌ چندان موفق نبوده است ، بلكه خود عامل كاهش وفاداري‌ افراد به سازمانها و در نتيجه افت كيفيت و بهره وري‌ آنها بوده است . در اين مقاله ، كه حاصل يك طرح پژوهش ملي‌ است ، تلاش شده است مختصري‌ از دستاوردهاي‌ ارزيابي‌ طرح موجود ارزشيابي‌ كاركنان دولت با تأكيد بر مشكلات و نارساييهاي‌ آن ارايه و اقدامات كلي‌ در جهت اصلاح و تقويت طرح مذكور و تأمين ساز و كارهاي‌ پويايي‌ آن پيشنهاد شود.
الگوي‌ نظري‌ مورد استفاده در اين ارزيابي‌، الگوي‌ IPP است كه با استفاده از روش پيمايشي‌ و انجام نمونه گيري‌ و دريافت نظرات از طريق پرسشنامه ، براي‌ شناخت ضعفهاي‌ طرح موجود ارزشيابي ‌كاركنان دولت از آن بهره گيري‌ شد.
يافته ها و نتايج پژوهش نشان مي دهد اين طرح در ارتباط با الف) ميزان انطباق آن با واقعيتهاي‌ نظام اداري ‌كشور ب) بعد محتوايي‌ آن از نظر دستورالعملهاي‌ اجرايي‌، فرم ها و معيارهاي‌ مورد استفاده در ارزشيابي‌ عملكرد كاركنان دولت داراي‌ نارسايي ‌هايي‌ است .
در پايان مقاله ، درباره اين نارساييها و چگونگي‌ تعديل آنها پيشنهادهايي‌ ارايه شده است .
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:33 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1380; 31(1):125-143.
 
سيماي‌ پايان نامه هاي‌ كارشناسي‌ ارشد دانشكده روانشناسي‌ وعلوم تربيتي دانشگاه تهران بين سالهاي تحصيلي 1364-1376
 
صادقي ناهيد*
 
* دانشكده روان شناسي‌ و علوم تربيتي‌، دانشگاه تهران
 
 دانشكده روان شناسي‌ و علوم تربيتي‌ دانشگاه تهران در 6 رشته كارشناسي‌ ارشد فعال است . دانشجويان كارشناسي‌ ارشد طي‌ سه سال تحصيلي با گذراندن تعدادي‌ واحد، موظف به نوشتن يك پايان نامه هستند.
در پژوهش حاضر پايان نامه كارشناسي‌ ارشد چهار رشته : آموزش كودكان استثنايي‌، برنامه ريزي‌ آموزشي‌، روان شناسي‌ تربيتي‌ و مديريت آموزشي‌ بين سالهاي‌ 1364-1376 مورد بررسي‌ قرار گرفت . يافته ها نشان داد كه موضوع پايان نامه ها بيشتر در زمينه هاي‌: آموزش ، فعاليتهاي‌ شناختي‌ و عوامل شناختي‌- اجتماعي‌ است . اكثر پژوهش ها توصيفي‌ و از نوع پيمايشي‌ هستند. جوامع آماري‌ مورد مطالعه را بيشتر دانش آموزان و كادر آموزشي‌ مناطق آموزشي‌ تهران و شهرستان ها تشكيل داده اند. حجم 64 درصد از نمونه هاي‌ مورد مطالعه بين 50 تا 200 نفر است . از پرسشنامه بيشتر از ساير ابزار اندازه گيري‌ استفاده شده است . روش هاي‌ آمار توصيفي‌ و استنباطي‌ براي‌ تحليل داده ها به كار گرفته شده است .
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:33 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1380; 31(1):105-124.
 
بررسي‌ و مقايسه خود ارزشيابي‌ رفتاري‌ در سه موقعيت خانه، مدرسه، همسالان در بين دختران و پسران سنين مختلف
 
البرزي شهلا,خير محمد
 
 
 هدف از پژوهش حاضر مقايسه خود ارزشيابي‌ رفتاري‌ دختران و پسران در موقعيتها و در گروه هاي‌ سني‌ مختلف بود. افراد نمونه مشتمل بر 1782 دانش آموز مقطع ابتدايي‌ و راهنمايي‌ شهر شيراز بود (920 دختر و 862 پسر). اين افراد در 4 گروه سني‌ (6 تا 8 سال و 11 ماه ، 9تا 10 سال و 11 ماه ، 11 تا 12سال و 11 ماه و 13سال وبالاتر) گنجانده شدند. ابزار پژوهش شامل فرم دانش آموزي‌ پرسشنامه درجه بندي‌ نيمرخ رفتاري‌ براون و هاميل (1978) بود. اين فرم داراي‌ زير مقياس خانه ، مدرسه و همسالان است . پايايي‌ و روايي‌ ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر محرز شد. نتايج به دست آمده حاكي‌ بود پسران در مقايسه با دختران در موقعيت هاي‌ خانه ، مدرسه و بين همسالان مشكلات رفتاري‌ بيشتري‌ نشان مي‌ دهند. هم چنين نتايج پژوهش با توجه به گروه هاي‌ سني‌ بيانگر آن بود كه در عامل خانه در تمام گروه هاي‌ سني‌، به جز گروه سني‌ 11 تا 12سال و 11 ماه و در عامل مدرسه در 6 تا 8 سال و 11 ماه و 13 سال و بالاتر و در ميان همسالان در 6 تا 8 سال و 11ماه و 13 سال و بالاتر پسران مشكلات بيشتري‌ را در مقايسه با دختران نشان مي‌ دهند. نتايج پژوهش حاضر مبين اين مطلب است كه با توجه به خود ارزيابي رفتاري دو جنس، پسران مشكلات بيشتري در تمام موقعيتها نشان مي‌ دهند و هم چنين بروز مشكلات رفتاري در گروه هاي سني متفاوت است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:33 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 8 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1380; 31(1):145-179.
 
مقايسه كارايي‌ روشهاي‌ شناخت - رفتار درمانگري‌ و شناخت - رفتار درمانگري‌ توام با دارو درماني‌، در مبتلايان به اختلال وسواس فكري‌ - عملي‌
 
خداياري فرد محمد,عابديني ياسمين
 
 
 اختلال وسواس فكري‌ - عملي‌، اختلالي‌ مزمن ، نوروتيك و ناتوان كننده است كه از ديرباز مورد توجه روان پزشكان و روان شناسان بوده است . اين اختلال در صورت عدم درمان به موقع اغلب به صورت مزمن در آمده و ساليان دراز همراه فرد خواهد بود و در موارد جدي‌، روابط خانوادگي‌ و اجتماعي‌ فرد را مختل مي‌ كند. مبتلايان به اين اختلال علايم اضطراب و يا افسردگي‌ را نيز با خود نشان مي‌دهند . بنابراين ، جداسازي‌ وسواس فكري‌ - عملي‌ از افسردگي‌ اساسي‌ و اضطراب فراگير بسيار مهم تلقي‌ مي‌ شود و يافتن راه حلهاي‌ درماني‌ مناسب با آن از اهميتي‌ ويژه برخوردار است . مهمترين علايم تشخيص اين بيماري‌ عبارتند از: افكار، تكانه ها يا تصاوير ذهني‌ بيهوده و مزاحم ، رفتارها و يا اعمال ذهني‌ تكراري‌ كه با هدف جلوگيري‌ و يا كاهش ناراحتي‌ طرح ريزي‌ مي ‌شوند. در اين پژوهش آزمودني‌ هاي‌ مبتلا به وسواس فكري‌ - عملي‌ به شيوه هاي‌ شناختي‌ - رفتاري‌ و شناختي‌ - رفتاري‌ توأم با درمان دارويي‌ مورد مطالعه و درمان قرار گرفتند. نتايج نشان مي ‌دهند كه روش پيشين بسيار مؤثرتر از روش‌ اخير است .
 
كليد واژه: اختلال وسواس فكري - عملي ، رفتار درمانگري ، شناخت - رفتار درمانگري ، دارو درماني ، مطالعه موردي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:33 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 9 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1380; 31(1):181-201.
 
مقايسه نگرش‌ دانش ‌آموزان ايراني‌ و آمريكايي‌ نسبت به دوستي‌ با دانش آموزان ناتوان
 
شكوهي‌ يكتا محسن,كاووسي‌ شهين,اكبري‌ زاده علي‌
 
 
 هدف از پژوهش‌ حاضر مقايسه نگرش‌ دانش آموزان عادي‌ دبيرستاني‌ ايراني‌ و آمريكايي‌ نسبت به امكان دوستي‌ آنها با دانش ‌آموزاني‌ با ناتواني‌ شديد و چگونگي‌ تسهيل چنين دوستي ‌هايي‌ بوده است . به همين منظور نتايج حاصل از پژوهشهاي‌ هندريكسون ، شكوهي‌ يكتا، نيتا پسكي‌ ، و گيبل (1996) و كاووسي‌ (1377) مورد مقايسه قرار گرفت . بدين ترتيب ، از داده هاي‌ مربوط به 289 دانش ‌آموز ايراني‌ و 656 نفر دانش آموز آمريكايي‌ استفاده شد. آزمودني ‌ها با دامنه سني‌ 19-13 سال شامل هر دو گروه دختر و پسر بودند.
"پرسشنامه ادراك دوستي‌ دانش ‌آموزان " (SFPS) روي‌ هر دو گروه از دانش ‌آموزان اجرا شد. نتايج به دست آمده از مقايسه داده هاي‌ دو گروه نشان مي ‌دهد علاوه بر نقاط مشترك ، در بسياري‌ از موارد بين نگرش دانش آموزان ايراني‌ و آمريكايي‌ تفاوت وجود دارد. از جمله اين كه هر دو گروه آزمودني ‌ها دوستي‌ با دانش آموزاني‌ با ناتواني‌ شديد را ممكن دانسته و حاضرند در جهت ايجاد چنين دوستيهايي‌ تلاش كنند. در ايجاد و تسهيل اين گونه دوستيها، دانش‌ آموزان آمريكايي‌ بر نقش بزرگسالان ، و دانش آموزان ايراني‌، به ويژه بر نقش متخصصان ، تأكيد داشته اند. در ضمن در پايان مقاله دلايل احتمالي‌ يافته هاي‌ به دست آمده مورد بحث و بررسي‌ قرار گرفته و كاربردهاي‌ عملي‌ و پيشنهادهايي‌ براي‌ پژوهشهاي‌ آينده ارايه شده است .
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:34 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1379; 30(2):1-26.
 
رويكرد مناسب ارزيابي دروني براي ارتقاي مستمر كيفيت گروه هاي آموزشي در دانشگاه هاي علوم پزشكي
 
بازرگان هرندي عباس,فتح آبادي جليل,عين الهي بهرام
 
 
 

در دو دهه اخير اغلب کشورها براي ارتقاي کيفيت آموزش عالي کوشش هاي ويژه اي به عمل آورده اند. در انجام اين امر از رويکردهاي ارزيابي (ارزشيابي) استفاده کرده اند. در ميان رويکردهاي گوناگون که براي اين منظور وجود دارند، ارزيابي دروني داراي ويژگي هايي است که مي تواند براي ارتقاي مستمر کيفيت به کار برده شود. در نظام آموزش عالي ايران در سال 1375 يک طرح ارزيابي دروني به طور آزمايشي در شش گروه آموزشي در سه دانشگاه علوم پزشکي به اجرا درآمد. بر اساس داده هاي حاصل از طرح ياد شده، در اين مقاله ابتدا چارچوب نظري ارزيابي دروني و سپس ضرورت استفاده از آن بيان مي شود. پس از آن با تحليل داده هاي حاصل از اجراي آزمايشي ارزيابي دروني، رويکرد مناسب اين نوع ارزيابي در دانشگاه هاي علوم پزشکي عرضه مي شود. سرانجام چگونگي کاربرد آن در نظام آموزش عالي کشور مورد بحث قرار مي گيرد.

 
كليد واژه: آموزش عالي، ارزشيابي، آموزش پزشكي، كيفيت، ارزشيابي دروني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:34 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1379; 30(2):27-42.
 
ازريابي هوش گروهي از كودكان آذري با مقياس هاي گوداينف - هريس و ماتريس هاي پيشرونده ريون
 
شهيم سيما,سپهريان آذر فيروزه
 
 
 هدف از پژوهش حاضر که روي 133 کودک دختر و پسر دوزبانه آذري در کلاس هاي اول و دوم ابتدايي در اروميه با استفاده از دو مقياس غير کلامي ماتريس هاي پيشرونده ريون و گوداينف- هريس انجام گرفت، بررسي رابطه هوشبهر هر يک از آزمون هاي فوق با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان و تعيين توان پيش بين اين دو متغير در تعامل با متغير ميزان تحصيلات والدين به منظور پيش بيني پيشرفت تحصيلي دانش آموزان با روش آماري رگرسيون چند متغيري بود. همچنين تأثير ميزان تحصيلات والدين به عنوان عامل فرهنگي بر نمرات آزمودني ها و تاثيرات جنسيت بر نمرات آن ها از اهداف ديگر اين پژوهش بود.
نتايج نمودار اين واقعيت است که نمرات اين دو مقياس پيش بيني کننده معنادار پيشرفت تحصيلي دانش آموزان به طور کلي نيست و تنها مقياس ريون در گروه دختران پيش بيني کننده معنادار پيشرفت تحصيلي است. به علاوه،تفاوت هاي يافت شده بين عملکرد دختران و پسران در دو مقياس و تفاوت بين ميانگين هوشبهر گروه هاي مختلف بر اساس ميزان تحصيلات والدين معرف فرهنگ وابستگي دو مقياس است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:34 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1379; 30(2):43-63.
 
ارزيابي پايان نامه هاي كارشناسي ارشد رشته كتابداري و اطلاع رساني در دانشگاه هاي تربيت مدرس، تهران، و علوم پزشكي ايران (سالهاي 1365- 1373)
 
علومي‌ طاهره*
 
* دانشکده روان شناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران
 
 پژوهش حاضر به منظور ارزيابي پايان نامه هاي کارشناسي ارشد رشته کتابداري و اطلاع رساني در دانشگاه هاي تربيت مدرس، تهران و علوم پزشکي ايران صورت پذيرفت. اطلاعات از طريق توزيع پرسشنامه به 26 نفر از مدرسان و مطالعه مستقيم 158 پايان نامه در کتابخانه دانشکده ها گردآوري شد، سپس اطلاعات به دست آمده از جهات زير مورد تجزيه و تحليل کامل قرار گرفت: تعداد پايان نامه ها بر حسب زمينه موضوعي، و انطباق آن ها با گرايش هاي چهارگانه در هر يک از گروه هاي کتابداري؛ به کارگيري روش تحقيق در تهيه پايان نامه ها؛ ميزان منابع مورد استفاده و تازگي آن ها؛ مرتبه علمي راهنمايان و مشاوران پايان نامه ها.
نتايج نشان داد 13 درصد پايان نامه ها استاد راهنما در رشته کتابداري نداشته اند و منابع مورد استفاده قديمي بوده است. پراکندگي موضوعي پايان نامه ها نيز نشان مي دهد که انتخاب موضوع عالباً نه بر اساس نياز و يا مسائل و مشکلات کتابداري و اطلاع رساني کشور بوده، بلکه بر مبناي گرايش هاي ارائه شده در گروه ها و سليقه اي است. رعايت روش تحقيق در پايان نامه هاي فارغ التحصيلان دانشگاه تربيت مدرس و علوم پزشکي ايران همواره مد نظر قرار گرفته است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:34 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها