پاسخ به:مقالات روانشناسی
3 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1380; 31(1):41-65. |
|
ارزيابي وضعيت علمي رشته كتابداري و اطلاع رساني مقطع كارشناسي ارشد در دانشكده هاي تربيت مدرس، تهران و علوم پزشكي ايران در سالهاي 1365-1373 |
|
علومي طاهره* |
|
* دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران |
|
پژوهش حاضر به منظور ارزيابي وضعيت علمي (مدرسان ، انتشارات و تجهيزات) رشته كتابداري و اطاع رساني مقطع كارشناسي ارشد در دانشكده هاي تربيت مدرس ، تهران و علوم پزشكي ايران انجام و گردآوري اطلاعات از طريق دو نوع پرسشنامه صورت گرفته است : بدين منظور تعداد 26 پرسشنامه بين مدرسان و تعداد 3 پرسشنامه بين مديران سه گروه آموزشي كتابداري توزيع شد. براي گردآوري اطلاعات درباره كتب و مقالاتي كه تا پايان سال 1373 در زمينه كتابداري واطلاع رساني منتشر شده بود از فهرستهاي كتاب نامه كتابداري،" مقاله نامه كتاب، كتابخانه ، كتابداري وكتاب شناسي اطلاعات و ارتباطات استفاده شد.
- سوابق آموزشي مدرسان گروههاي مورد بررسي نشان داد كه بيش از 50 درصد آنان تدريس خود را بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران يا در واقع با برنامه مصوب آغاز كرده اند. فعاليتهاي پژوهشي مدرسان ، چه به صورت تأليف و ترجمه كتاب ، چه به شكل مقالات و طرحهاي پژوهشي حجم قابل ملاحظه ايي را به خود اختصاص نمي دهد. با توجه به 49 اثر تأليف و ترجمه شده توسط مدرسان گروه هاي مزبور و تعداد 543 عنوان اثر منتشر شده در ايران ، سهم اينان حدود 9 درصد مي باشد. درمورد مقالات نيز با توجه به تعداد 152 مقاله منتشر شده توسط اين گروهها و 1362 مقاله منتشر شده در تمام زمينه هاي كتابداري و اطلاع رساني كشور سهم اينان در حدود 11 درصد است .
اطلاعات به دست آمده در باره منابع و تجهيزات حاكي از وابستگي شديد گروه ها به كتابخانه هاي دانشگاههاي مادر است . بررسي منابع و تجهيزات و ابزار موجود نيز نشان مي دهد كه در هيچ يك از سه دانشگاه امكانات كافي آموزش عملي دروس ، وجود ندارد. با توجه به نتايج به دست آمده به نظر مي رسد كه گروه هاي كتابداري و اطلاع رساني نيازمند بازنگري همه جانبه در برنامه ها و امكانات خويش مي باشند.
|
|
كليد واژه: |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391 8:33 AM
تشکرات از این پست