پاسخ به:مقالات روانشناسی
نسخه قابل چاپ
فن آوري، همچون ساير پديده هاي بشري يا طبيعي، محتاج تأمل فلسفي و انديشيدن در حوزه فلسفه فن آوري است . آموزش فن آوري. از جمله ، در گرو آن است كه چنين تأملي با دقت كافي صورت پذيرد. گونه هاي مختلف فلسفه فن آوري ، نيازمند بحث و بررسي است زيرا برخي از آنها شهرت يافته اند و در عمل ، ذهن ما را در قالب خرد شكل مي دهند. در اين مقاله ، دو گونه از فلسفه هاي فن آوري مورد بررسي قرار گرفته و از گونه سومي حمايت شده است . در گونه نخست ، فن آوري چون امري طبيعي . خنثي در نظر گرفته ميشود كه به لحاظ ارزشي خنثي است و تأثير يك جانبه بر فرهنگ دارد. در گونه دوم ، فن آوري چون امري فرهنگي - تك ارزشي لحاظ ميشود كه ارزش غالب بر آن ناشي از عقلانيت ابزاري و گرايش به تصرف و تسلط است . درگونة سوم ، فن آوري چون امري طبيعي - فرهنگي - چند ارزشي در نظر گرفته ميشود. فن آروي در يك لايه ، از طبيعت ذهن و ضمير آدمي نشأت مييابد اما با قرار داشتن در چارچوب فرهنگ شكل ارزشي نيز مييابد. و در اين خصيصه ، برخلاف رويكرد دوم ، نظر بر چند ارزشي بودن آن است . با قبول رويكرد سوم ، اقتضاهاي آن در آموزش فن آوري مورد بحث قرار گرفته است . بر اين اساس ، آموزش فن آوري را نبايد به مهارت آموزي محدود كرد. زيرا هم مستلزم دسترسي به دانشهاي مرتبط با فن آوري و هم متلزم ايجاد گرايش هاي اجتماعي، اخلاقي، و جهان شناختي است .
پژوهش حاضر به منظور بررسي تفاوت ميزان افسردگي پسران دبيرستاني جانبازان مي پردازد كه با توجه به سطوح مختلف ارتباط با پدرانشان در شهر تهران اجرا شده است. در پژوهش علّي - مقايسه اي حاضر، 120 آزمودني به روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند. براي بررسي افسردگي آزمودني ها، از سياهه افسردگي بك (فرم كوتاه) و براي بررسي سطوح مختلف ارتباط پدر - پسر از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. نتايج نشان داد كه ميانگين افسردگي پسران جانبازان تركش خورده با ميانگين افسردگي پسران جانبازان داراي نقص عضو و ضايعات نخاعي تفاوت معناداري دارد. هم چنين بين ميانگين افسردگي پسران جانبازان داراي نقص بينايي با ميانگين افسردگي پسران جانبازان تركش خورده و اعصاب و روان، شيميايي و دچار موج انفجار شده تفاوت معناداري مشاهده شد. ميزان افسردگي دانش آموزاني كه ارتباط ضعيف با پدران خود داشتند، با ميزان افسردگي دانش آموزاني كه ارتباط قوي با پدران خود داشتند تفاوت معناداري را نشان داد.