0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 9 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1381; 32(2):191-213.
 
تحليل خلاقيت در كودكان: معرفي آزمون تفكر خلاق در عمل و حركت
 
شهرآراي مهرناز,سيدان ابوالقاسم,فرزاد ولي اله
 
 
 كودكان خلاق به دنيا مي آيند ولي به گفته تورنس (1962) خلاقيت بسياري از آنان در حدود ده سالگي افت مي كند. در ريشه يابي علل در محيط هاي آموزشي غيررسمي و رسمي, بي توجهي به آموزش و پورش پويا و خلاق بويژه در سنين پيش دبستاني و دبستاني به عنوان عاملي اساسي مطرح است. در ابعاد مختلف برنامه ريزي - اهداف, محتوا, روش ها و نظام ارزشيابي - نقش تربيت كننده به عنوان ركن اصلي نظام تربيتي, در ارزشيابي و پرورش خلاقيت جايگاه و ارزش ويژه اي دارد. نگرش سازي صحيح و ارتقا دانش و مهارت هاي مربيان و معلمان جهت ارزيابي درست و به هنگام كودكان خلاق و فراهم آوردن شرايط مناسب براي پرورش استعداد خلاق, در دوران كودكي اهميتي عمده دارد و بايد مورد توجه قرار گيرد. در اين مقاله, دو شيوه غيررسمي و رسمي ارزيابي خلاقيت, با هدف ارتقاء دانش و مهارت مربيان در شناسايي دقيق و به هنگام خلاقيت در كودكان مورد بحث قرار گرفته و سرانجام آزمون تفكر خلاق در عمل و حركت تورنس (1981) به طور كامل معرفي شده است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:29 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 10 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1381; 32(2):215-232.
 
كاربرد استناد در نگارش هاي علمي
 
حقيقي محمود*
 
 
 استنادها يكي از عناصر شاخص نگارش هاي علمي محسوب مي شوند و نقش بارزي در توليد و نشر اطلاعات دارند. در واقع, امر استناد پديده جديدي نيست و نويسندگان از قديم ترين ايام به اهميت آن واقف بوده و در آثار خود به منابع پيشين استناد مي كرده اند. اين نوشته بر آن است كه با ارائه نمونه استنادهاي نويسندگان متقدم و نيز با ارائه نتايج چند بررسي نوين در زمينه دلايل و كاربردهاي استناد در نگارش هاي علمي اهميت و ضرورت كاربرد دقيق آن را نشان دهد. از بررسي مطالعات مربوط به چگونگي كاربرد استناد و با توجه به وضعيت امر استناد در برخي نگارش هاي فارسي, چند نكته شاخص در اين زمينه به دست مي آيد. كه عبارتند از: 1) اثبات مستدل و مستند مدعاها، 2) تجليل از پيشكسوتان, 3) استناد به منابع اصيل و معتبر, 4) ويژگي نقل قول ها, 5) چگونگي كاربرد استنادها, 6) آسيب شناسي استنادها و 7) ويژگي هاي فهرست منابع, به نظر مي رسد كه رعايت ضوابط مربوط به نكات فوق در نگارش هاي علمي به ميزان قابل ملاحظه اي در ارتقا اصالت و اعتبار اين نوع آثار موثر خواهد بود.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:29 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1381; 32(1):3-41.
 
مطالعه عوامل موثر بر احساس شادي و بهزيستي در دانشجويان دانشگاه تهران
 
كرمي نوري رضا,مكري آذرخش,محمدي فر محمد,يزداني اسماعيل
 
 
 در مطالعه حاضر احساس بهزيستي و رضامندي 270 دانشجوي دختر و پسر ايراني در سه گروه تحصيلي فني- مهندسي، علوم پزشكي و علوم انساني به همراه يك گروه 24 نفره از دانشجويان جانباز - معلول با استفاده از دو نوع آزمون SWLS و SWB مورد بررسي قرار گرفته و اولويت بندي و اهميت مؤلفه هاي گوناگون اقتصادي، اجتماعي، خانوادگي، هيجاني و عاطفي در احساس رضامندي آنها نيز مطالعه شده است . نتايج نشان مي دهد كه رشته تحصيلي و زندگي با خانواده در احساس بهزيستي و رضامندي دانشجويان نقش مؤثري دارد. اما در اين موارد ميان دختران و پسران تفاوتهايي مشاهده ميشود. در ميان مؤلفه ها 9 گانه مورد مطالعه ، سلامت جسماني اصليترين مؤلفه و وضعيت اقتصادي، استقلال در تصميم گيري، شغل و هيجان خواهي و برخورداري از تجربه هاي جديد درمراتب بعدي قرار دارند ميان دختران و پسران تفاوت هايي مشاهده گرديد، اما ميان گروه جانباز - معلول و گروه عادي از نظر احساس بهزيستي و رضامندي تفاوتي مشاهده نشد.
 
كليد واژه: بهزيستي، دانشگاه تهران، دانشجويان.
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:29 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1381; 32(1):43-74.
 
مطالعه ميزان همبستگي موضوعي پايان نامه ها و مقالات فارسي در رشته كتابداري و اطلاع رساني ايران
 
حري عباس*
 
* دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران
 
 دو نوع توليد علمي رشته كتابداري و اطلاع رساني با هدف تعيين ميزان نزديكي يا دوري موضوعي آنها در سيزده مقولة جايدهي گرديد و با استفاده از دو روش كتابسنجي و تحليل محتوا ، ابتدا گرايشهاي دروني هر يك از دو نوع توليد جداگانه بررسي شد، سپس روند گرايش آنها در طول زمان (از سال 1347 تا سال 1378) مورد مطالعه قرار گرفت . در اين بررسي، كار مدت مورد نظر به هفت دوره تقسيم شده و روند دگرگوني و اوج و فرود گرايش پايان نامه ها و مقالات با يكدگر مقايسة گرديده است . سرانجام همبستگي اين دو نوع توليد با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون محاسبه شده است . يافته ها نشان ميدهد كه گرايش ها در هر يك از دو نوع توليد الزاما با يكديگر يكسان نيستند. در برخي حوزه ها مانند مباني كتابداري ، مجموعه سازي ، استفاده و خدمات ، و آموزش و تحقيق نوعي همسويي نسبي ميان پايان نامه ها و مقالات وجود دارد؛ در حال آنكه مقوله هايي چون "سازماندهي ، و كتابشناسي چندان همسو نيستند. درجه همبستگي موضوعي مقالات و پايان نامه ها، به طور كلي، نيز بسيار ضعيف ارزيابي شده است .
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:30 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1381; 32(1):75-98.
 
فلسفه فن آوري و آموزش فن آوري
 
باقري خسرو*
 
*  دانشگاه تهران
 
 

فن آوري، همچون ساير پديده هاي بشري يا طبيعي، محتاج تأمل فلسفي و انديشيدن در حوزه فلسفه فن آوري است . آموزش فن آوري. از جمله ، در گرو آن است كه چنين تأملي با دقت كافي صورت پذيرد. گونه هاي مختلف فلسفه فن آوري ، نيازمند بحث و بررسي است زيرا برخي از آنها شهرت يافته اند و در عمل ، ذهن ما را در قالب خرد شكل مي دهند. در اين مقاله ، دو گونه از فلسفه هاي فن آوري مورد بررسي قرار گرفته و از گونه سومي حمايت شده است . در گونه نخست ، فن آوري چون امري طبيعي . خنثي در نظر گرفته ميشود كه به لحاظ ارزشي خنثي است و تأثير يك جانبه بر فرهنگ دارد. در گونه دوم ، فن آوري چون امري فرهنگي - تك ارزشي لحاظ ميشود كه ارزش غالب بر آن ناشي از عقلانيت ابزاري و گرايش به تصرف و تسلط است . درگونة سوم ، فن آوري چون امري طبيعي - فرهنگي - چند ارزشي در نظر گرفته ميشود. فن آروي در يك لايه ، از طبيعت ذهن و ضمير آدمي نشأت مييابد اما با قرار داشتن در چارچوب فرهنگ شكل ارزشي نيز مييابد. و در اين خصيصه ، برخلاف رويكرد دوم ، نظر بر چند ارزشي بودن آن است . با قبول رويكرد سوم ، اقتضاهاي آن در آموزش فن آوري مورد بحث قرار گرفته است . بر اين اساس ، آموزش فن آوري را نبايد به مهارت آموزي محدود كرد. زيرا هم مستلزم دسترسي به دانشهاي مرتبط با فن آوري و هم متلزم ايجاد گرايش هاي اجتماعي، اخلاقي، و جهان شناختي است .

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:30 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1381; 32(1):99-120.
 
هنجاريابي آزمون خلاقيت صداها و تصويرهاي ذهني در شيراز
 
سجادي سيدحسين*
 
* دانشگاه تهران
 
 آزمون خلاقيت صداها و تصريرهاي ذهني ، يكي از دو مؤلفه "تفكر خلاق با صداها و واژه ها" ساخته تورنس و همكاران براي استفاده در ايران هنجاريابي شد. تعداد 2345 دانش آموزان دوره راهنمايي و دبيرستان شهر شيراز در اين هنجاريابي شركت داشتند. قابليت اعتماد آزمون به پژوهشهاي تنصيف رولون و آلفاي كرونباخ به ترتيب 0.32 و 0.28 و ضريب قابليت اعتماد نمره گذار 0.83به دست آمد. براي محاسبه اعتبار ملاكي آزمون ، ضريب همبستگي آن با مقياس هاي خلاقيت "چگونه شخصي هستيد" ، بعضي چيزها درباره خودم و پرسشنامه چند موهبتي ختينا - تورنس محاسبه شد كه براي دو ملاك اول معنا دار بود. يافته هاي اين پژوهش نشان ميدهد كه آزمون "صداها و تصويرهاي ذهني" ميتواند به عنوان ابزاري براي سنجش خلاقيت (ابتكار) با قابليت اعتماد و اعتبار نسبتا مناسب براي دانش آموزان دوره هاي مورد بررسي به كار رود.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:30 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1381; 32(1):121-139.
 
بررسي مهارت اجتماعي در گروهي از دانش آموزان نابينا از نظر معلمان
 
شهيم سيما*
 
* دانشگاه شيراز
 
 هدف اين پژوهش بررسي رفتارهاي اجتماعي و مشكلات رفتاري دانش آموزان نابيناي دوره ابتدايي با استفاده از فرم معلمان مقياس روش درجه بندي مهارت اجتماعي (SSRS) طراحي شده توسط گرشام و اليوت (1990) براي سه مقطع پيش دبستان ، دبستان و دبيرستان بوده است و هر فرم داراي در بخش مهارت اجتماعي در مشكلات رفتاري است . در اين پژوهش از فرم ويژه معلمان مقطع دبستان استفاده شد. جامعه نمونه اين پژوهش 62 كودك دختر و پسر 7 تا 15 ساله بودند كه در دبستاني ويژه دانش آموزان نابينا در شهر شيراز تحصيل ميكردند. معلمان پرسشنامه را براي اين كودكان تكميل كردند و سپس اطلاعات حاصل از اين بررسي تحليل گرديد. يافته ها نشان داد كه : معلمان فراوان ترين مشكلات كودكان نابينا را بيقراري و حواسپرتي، قلدري، دعوا كردن ، قطع مكالمه ، عصبانيت ، و لج كردن و كاستيهاي مهارت اجتماعي آنان را كنترل خشم . انتقاد پسنديده . مصالحه در مجادله . تعريف مناسب از خود و ديگران ، گذراندن مناسب ارقات فراغت . عكس العمل مناسب در مقابل رفتار غير منصفانه ، و كمك به همسالان درانجام تكاليف و ناديده گرفتن سر و صدا گزارش كردند. مهارت اجتماعي تابع سن كودك نبود. تحليل عوامل منجر به استخراج عواملي نظير مقياس اصلي گرديد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:30 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1381; 32(1):141-162.
 
بررسي ميزان خودكشي در سطح استان آذربايجان غربي بين سالهاي 1377 و 1378 و دستيابي به برخي از متغيرهاي اثر گذار بر آن
 
عارفي مرضيه*
 
* دانشگاه اروميه
 
 پژوهش حاضر به منظور بررسي گذشته نگر رفتار خودكشي در سطح استان آذربايجان غربي بر اساس اطلاعات موجود در مراكز بيمارستاني يازده شهرستان استان انجام گرفته است. در اين بررسي عوامل اثرگذار بر رفتار خودكشي مانند سن، جنسيت، وضعيت تاهل، ميزان سود، شغل و روش انتحاري شناسايي شده است. جمعيت مورد بررسي 2793 مورد بوده است يافته ها نشان مي دهد كه : 1) ميزان خودكشي، در ميان افراد متاهل بيش از افراد مجرد است، 2) ميزان خودكشي در زنان بيش از مردان و در زنان متاهل بيش از زنان مجرد است؛ 3) درصد خودكشي در ميان افرادي كه داراي تحصيلات دبيرستاني هستند بيش از موارد ديگر است، 4) نرخ خودكشي در افراد شهرنشين بيشتر از روستاييان است؛ 5) بالاترين درصد خودكشي در استان به روش مسموميت دارويي و خوردن سموم كشاورزي بوده است؛ 6) بالاترين ميزان خودكشي را زنان خانه دار و محصلان داشته اند.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:30 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1381; 32(1):163-179.
 
انطباق و هنجاريابي آزمون تواناييهاي رواني - زباني ايلينوي (ITPA) براي استفاده در ايران
 
رضويه اصغر,البرزي شهلا,بشاش لعيا
 
 
 هدف پژوهش حاضر انطباق و هنجاريابي آزمون تواناييهاي رواني - زباني ايلينوي (آي. تي. پي. اي) براي استفاده در ايران است . در اين آزمون از ده زير آزمون اصلي و دو زير آزمون مكمل براي تشخيص اختلالات يادگيري در ميان كودكان استفاده گرديد. براي انطباق و هنجاريابي آزمون در مرحله نخست زير آزمون ها ترجمه شدند؛ سپس تغييرات فرهنگي لازم در آنها داده شد و براي استفاده آماده گرديد. هنجاريابي آزمون با استفاده از 570 پسر و دختر سنين پيش دبستاني و دبستاني انجام گرفت . قابليت اعتماد آزمون با روش دوباره سنجي مورد بررسي قرار گرفت و ضرايب رضايتبخش 70.0 تا 94.0 براي گروه هاي سني متفاوت به دست آمد. براي تعيين اعتبار از روشهاي زير استفاده شد : تعيين رابطه آزمون با آزمون هوشي گودايناف - هريس ، تعيين رابطه آزمون با سن آزمودنيها، و همبستگي زير آزمون ها با يكديگر براي سطوح متفارت سني و نيز نمره كل كه در هر سه مورد نتايج حاكي از اعتبار رضايت بخش آزمون براي استفاده در ايران بود
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:30 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 8 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1381; 32(1):181-199.
 
بهداشت رواني در قرن بيست و يكم و چالشهاي پيش رو
 
بهرامي احسان هادي*
 
* دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه تهران
 
 در دهه هاي گذشته تغييرات عظيمي جهان صنعتي را در بر گرفته و به ويژه ، جوانان تجربه هاي بسيار متفاوتي را در زندگي خود داشته اند. اين تغييرات بسيار جدي، اثرات عميتي را بر روابط انساني در سطوح مختلف خانوادگي و روابط با دوستان ايجاد كرده و تغيير در سبك زندگي بر تواناييهاي آنها براي تبديل جوانان به بزرگسالاني مستقل، موثر بوده است . نتيجه اين تغييرات، به ويژه در سطح جواني، منجر به شكل گيري مخاطراتي شده است كه براي خانواده ها و والدين ناشناخته است . افزون بر آن ، بسياري از تغييرات موجود در گستره زماني محدود رخ داده و وقوع اين تغييرات در دوره اي كوتاه عدم قطعيت و ابهام را افزايش داده و اين خود زمينه هاي افزايش اضطراب و آسيب پذيرش را تشديد كرده است . در نوگرايي متاخر، يا در موقعيت نويني ، كه از آن با عنوان پسانوگرايي ياد ميشود، مشكلات فراواني شكل گرفته است . بخشي از اين مشكلات به تغييرات محيطي و روابط انسان با ديگران وابسته است و بخش ديگر از اين مشكلات به ضرررت تغيير در رويكردهاي نظري مربوط ميگردد. در اين مقاله شواهدي مورد توجه قرار گرفته است كه دريافت انسان را از فرايندها تغييرات اجتماعي در جهان نوگرا گسترش مي دهد. هدف اصلي مقاله حاضر آشكار ساختن شواهدي از تغييرات اجتماعي است كه به صورت روزافزوني ساختارهاي اجتماعي را تحت تاثير خود قرار داده و چگونگي اين تغييرات را ميتوان با مطالعه جوانان در جهان نوگرا به خوبي مشاهده كرد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:30 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1380; 31(2):35-50.
 
بررسي رابطه ميزان افسردگي فرزندان پسر جانبازان و نحوه ارتباط با پدرانشان
 
افروز غلامعلي,ويسمه علي اكبر
 
 
 

پژوهش حاضر به منظور بررسي تفاوت ميزان افسردگي پسران دبيرستاني جانبازان مي پردازد كه با توجه به سطوح مختلف ارتباط با پدرانشان در شهر تهران اجرا شده است. در پژوهش علّي - مقايسه اي حاضر، 120 آزمودني به روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند. براي بررسي افسردگي آزمودني ها، از سياهه افسردگي بك (فرم كوتاه) و براي بررسي سطوح مختلف ارتباط پدر - پسر از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. نتايج نشان داد كه ميانگين افسردگي پسران جانبازان تركش خورده با ميانگين افسردگي پسران جانبازان داراي نقص عضو و ضايعات نخاعي تفاوت معناداري دارد. هم چنين بين ميانگين افسردگي پسران جانبازان داراي نقص بينايي با ميانگين افسردگي پسران جانبازان تركش خورده و اعصاب و روان، شيميايي و دچار موج انفجار شده تفاوت معناداري مشاهده شد. ميزان افسردگي دانش آموزاني كه ارتباط ضعيف با پدران خود داشتند، با ميزان افسردگي دانش آموزاني كه ارتباط قوي با پدران خود داشتند تفاوت معناداري را نشان داد.

 
كليد واژه: افسردگي، جانبازي، ارتباط پدر و پسر، فرزندان جانبازان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:31 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1380; 31(2):79-97.
 
بررسي مقياس هاي اعتباري فرم كوتاه پرسشنامه MMPI به زبان فارسي
 
ميرزماني بافقي سيدمحمود,بشارت محمدعلي
 
 
 هدف از اين پژوهش بررسي مقياس هاي اعتباري فرم كوتاه پرسشنامه MMPI به زبان فارسي است. نمونه مورد بررسي شامل 279 آزمودني در چهار گروه مختلف است. اين چهار گروه عبارتند از: 1) گروهي كه به منظور معاينات استخدامي از طرف مراكز استخدامي و گزينشي معرفي شده اند (N=120)؛ 2) گروهي كه به دلايلي از جمله تعيين درصد از كارافتادگي يا آسيب ديدگي، و يا بررسي شرايط احراز معافيت پزشكي از خدمت، و جز آن به درمانگاه ارجاع داده شده اند (N=32) ،
3) مراجعاني (بيماراني) كه به سبب مشكلات و اختلالات مختلف روان شناختي به درمانگاه روانشناسي مراجعه كرده اند (N=68) و 4) گروهي تصادفي از افراد عاري از ميان كاركنان بيمارستان و همراهان مراجعان فوق به عنوان گروه مقايسه (N=59)
يافته ها نشان مي دهد كه آزمودني هاي گروه استخدامي در مقياس هاي K و L به طور معني داري نمرات بيشتري نسبت به سه گروه ديگر به دست آورده اند. به عبارت ديگر، اين گروه از آزمودني ها سعي داشته اند خود را بهتر از آنچه هستند نشان دهند. از طرف ديگر آزمودني هاي گروه مراجعه كننده به كميسيون پزشكي در مقياس F نمرات بيشتر و در مقياس هاي K و L نمرات كمتري نسبت به سه گروه ديگر به دست آورده اند. به بيان ديگر، اين گروه آزمودني ها سعي داشته اند خود را بدتر از آنچه هستند نشان دهند.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:31 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 

 5 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1380; 31(2):99-121.
 
بررسي رفتار ميان فردي معلمان با دانش آموزان مدارس راهنمايي دخترانه تهران
 
بازرگان زهرا,صادقي ناهيد
 
 
 مقاله حاضر رفتار و روابط ميان فردي معلمان با دانش آموزان را در كلاس درس مورد بررسي قرار مي دهد. نمونة اين پژوهش شامل 948 نفر از دختران دانش آموز و 30 نفر از معلمان منطقه 2 آموزش و پرورش تهران است. براي اندازه گيري رفتار ميان فردي معلمان، از برگردان فارسي پرسشنامه تعامل معلم (QTI) كه براساس الگوي دو بعدي "ليري" ساخته شده، استفاده گرديده است.
يافته ها نشان مي دهد كه معلمان با توجه به الگوي ليري خود را در بعد همكاري - مخالفت جويي (CO) و دانش آموزان معلمان خود را در بعد سلطه گري - سلطه پذيري (DS) قرار مي دهند. نتايج نشان مي دهد تصويري كه معلمان از خود و ارتباطشان با دانش آموزان در ذهن دارند با تصويري كه دانش آموزان از آنان دارند متفاوت است. تصوير معلمان از خود و ارتباطشان با دانش آموزان با تصويري كه آنان از معلم مطلوب در ذهن دارند چندان تفاوتي ندارد، در حاليكه تصوير دانش آموزان از معلم خود با تصويري كه از معلم مطلوب دارند تفاوت دارد. تصوير ذهني دانش آموزان و معلمان از معلم مطلوب به هم شبيه است.
 
كليد واژه: رفتار ميان فردي، دانش آموزان دختر، دورة ‌راهنمايي تحصيلي، تهران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:31 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1380; 31(2):51-77.
 
مروري بر مفاهيم و نظريه ها در قلمرو اطلاع شناسي
 
حري عباس*
 
*  دانشگاه تهران
 
 از دهه 1940 به اين سو، درباب اطلاعات نقطه نظرهاي گوناگوني در متون و منابع عرضه شده است كه مي توان آنها را به دو مقوله نظريه هاي رياضي و نظريه هاي معنا شناختي تعبير كرد. اين دو گروه از نظريه ها - برخلاف آنچه به نظر مي رسد - نه تنها متعارض نيستند، بلكه وجوه اشتراكي نيز دارند. نظريه رياضي، سنجش اطلاعات را در مرحله توليد و انتقال و نظريه معني شناختي، در زمان دريافت قابل انجام مي داند. تعداد نمادها به عنوان مبناي سنجش در مرحلة توليد از لحاظ نظريه رياضي، در واقع احتمال دريافت را كه مورد توجه نظرية معني شناختي است در بر دارد.
در اين مقاله با بررسي نگرش هاي عمده اي كه در اين زمينه وجود دارد، رابطه ميان آنها را مشخص مي سازد و به مسائلي چون مفهوم اطلاعات، جريان اطلاعات، و اندازه گيري اطلاعات نيز مي پردازد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:31 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1380; 31(2):123-138.
 
جايگاه نظريه هاي تربيتي در عمل معلم
 
باقري خسرو,ايرواني شهين
 
 
 معلم فردي آموزش ديده است كه براي راهنمايي و جهت دهي تجارب آموزشي دانش آموزان رسماً مأمور گرديده است. وي آخرين حلقه در فرآيند عملي سازي نظريه هاي تربيتي و واسطة نظام آموزش و پرورش و دانش آموزان است.
كار معلم داراي ويژگي هاي نظام مندي و ماهيتي كل گرايانه، پيچيدگي، عدم تعيين، كثرت عمل، محدوديت زماني، دخالت اخلاق و تعاملات اخلاقي، و نياز به عقلانيت است. برخي نظير آيزنر تدريس را هنر و برخي نظير ديويد كار آن را با داوري هاي اخلاقي كه تدريس را به عقل عملي ملحق مي سازد عجين مي دانند. با اين وصف، اكثر صاحب نظران عمل معلم را نيازمند نظريه مي شناسند و اين نياز را در جهات متفاوتي بيان مي كنند.
اما آنچه باعث مي شود كه آموخته هاي معلمان مطابق اظهاراتشان در ميدان عمل چندان كارآ نباشد عبارتند از: 1) معلمان عموماً نگرش واقع بينانه اي نسبت به نظريه ها ندارند؛ 2) معلمان نسبت به نظريه ها تعلق خاطر نمي يابند؛ 3) معلمان با موقعيت هايي كه نظريه ها بايد مورد استفاده قرار گيرند آشنايي كافي ندارند. براي رفع اشكالاتي از اين دست است كه موضوع تربيت معلم نيازمند توجهي عميق و همه جانبه است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:31 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها