0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1382; 33(1):103-120.
 
بررسي ميزان رضايت شغلي معلمان ابتدايي آموزش و پرورش شهر تهران
 
كلدي عليرضا,عسگري گيتا
 
 
 پژوهش حاضر با هدف تعيين ميزان رضايت شغلي معلمان مدارس ابتدايي تهران انجام گرفته است. رضايت شغلي يكي از عوامل بسيار مهم در امر كيفيت آموزش و موفقيت شغلي معلمان است. روش مطالعه در اين پژوهش پيمايشي است و براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه تعديل شده رضايت شغلي مينه سوتا استفاده شده است. جمعيت نمونه شامل 400 نفر از معلمان مدارس ابتدايي در مناطق يك، يازده، و شانزده، تهران بوده است. شيوه نمونه گيري به روش تصادفي سيتماتيك و خوشه‌اي انجام گرفت. يافته‌ها نشان مي دهد كه 76.5 درصد از معلمان مدارس ابتدايي مورد بررسي از شغل خود راضي و يا خيلي راضي بوده، حال آن كه 9 درصد ناراضي و يا خيلي ناراضي بوده‌اند. متغيرهاي سطح تحصيلات معلمان و قصد معلمان براي ماندن در موقعيت كنوني شغلي، از متغيرهاي قابل پيش بيني رضايت شغلي معلمان است. جنبه هاي مربوط به بيشترين ميزان رضايت شغلي معلمان است. جنبه هاي مربوط به بيشترين ميزان رضايت شغلي معلمان شامل خدمت اجتماعي، ارزش هاي اخلاقي، خلاقيت، فعاليت ، تنوع و كاربرد توانايي، و جنبه هاي مربوط به كمترين ميزان رضايت شغلي معلمان شامل جبران، سياست هاي نظام آموزشي، پيشرفت و امنيت شغلي است. معلمان در گروه سني بالاتر، سطح تحصيلات بالاتر و درآمد بيشتر و بالطبع منزلت اجتماعي بالاتر از ميزان رضايت شغلي بيشتر برخوردارند.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 

 4 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1382; 33(1):77-102.
 
كارآيي روش هاي شناخت - رفتار درمانگري توأم با دارو درماني در درمان اسكيزوفرني (مطالعه موردي)
 
خداياري فرد محمد*
 
* دانشگاه تهران
 
 تقريبا از هر صد نفر، يك نفر از بيماري اسكيزوفرني رنج مي برد. اين بيماري مي تواند سيري طولاني مدت و يا كوتاه مدت داشته باشد و اثرات آن از دامنه متوسط تا شديد در نوسان باشد. در حالت مزمن، اين بيماري ساختار شخصيت فرد را از هم مي پاشد و فعاليت هاي او را مختل مي سازد. آمار منتشر شده از سوي سازمان جهاني بهداشت نشان مي دهد كه تعداد 27000000 نفر از كل جمعيت جهان مبتلا به انواع مختلف اسكيزوفرني هستند، اين بيماري پرهزينه ترين اختلال رواني از نظر هزينه درمان است. ديده شده است كه بسياري از بيماران اسكيزوفرنيك به درمان هاي دارويي پاسخ نمي دهند. هم چنين اثرات جانبي داروها باعث مي شود كه اثر بخشي آن ها جهت درمان به ميزان زيادي كاهش يابد. از اين رو، پژوهشگران سعي در ايجاد و توسعه درمان هاي شناختي- رفتاري جهت درمان اين بيماري كرده اند. در اين پژوهش يك آزمودني بزرگسال اسكيزوفرنيك با استفاده از روش شناخت - رفتار درمانگري تو‌أم با دارو درماني، مورد مطالعه و درمان قرار گرفته است. يافته ها نشان مي دهند كه اين روش درماني كارايي زيادي را جهت درمان بيماري داراست.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1382; 33(1):139-154.
 
تأثير ورزش صبحگاهي در كاهش تمايلات پرخاشگري كودكان عقب مانده ذهني آموزش پذير
 
غباري بناب باقر,نبوي محمد
 
 
 تحقيق حاضر بر آن است كه تأثير ورزش صبحگاهي را بر كاهش پرخاشگري كودكان عقب مانده ذهني آموزش پذير بررسي كند. به اين منظور، 60 نفر از دانش آموزان عقب مانده ذهني خفيف را بين سنين 10 الي 13 سال انتخاب كرده و با استفاده از پيش آزمون، پس آزمون، گروه كنترل، و گزينش تصادفي تأثير برنامه ورزش صبحگاهي را بر كاهش پرخاشگري اين كودكان مورد سنجش قرار داده است. به منظور اجراي آزمايش، گروه نمونه به طور تصادفي به دو گروه آزمايش و گواه تقسيم شدند. آزمون ناكامي روزنزاويك به عنوان پيش آزمون در مورد گروه نمونه اجرا گرديد، و سپس گروه آزمايش به مدت سه ماه و هر هفته شش روز تحت آموزش قرار گرفتند. در طول اين دوره گروه گوا هيچ گونه آموزشي را دريافت نمي كردند. پس از خاتمه دوره آزمايش، آزمون ناكامي روزنزوايك از دو گروه آزمايش و گواه به عمل آمد و در پايان نتايج تحليل آماري به كمك طرح اندازه گيري هاي مكرر تفاوت معني داري را بين دو گروه نشان داد. يافته ها همچنين نشان داد كه گروه آزمايشي، در نمره تطابق با گروه رشد، پيشرفت قابل ملاحظه اي داشته و تمايلات پرخاشگرانة آن ها به شدت كاهش يافته است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1382; 33(1):55-75.
 
روند به كارگيري روش‌هاي پژوهش در پايان‌نامه كارشناسي ارشد كتابداري و اطلاع رساني دانشگاه تهران (1348- 1387)
 
حري عباس,محسن زاده افسانه
 
 
 كشف روش هاي به كار رفته در پژوهش پايان‌نامه‌اي دانشجويان كارشناسي ارشد رشته كتابداري و اطلاع رساني دانشگاه تهران و گرايش ها و روند تحول پيدايش و افول آن ها هدف تحقيق حاضر بوده است. يافته هاي اين پژوهش نشان مي دهد كه در ميان 436 پايان نامه دفاع شده در فاصله سال هاي 1348 تا 1378 بيشترين سهم از 9 روش به كار رفته، متعلق به روش كتابخانه اي با (42.9 درصد) و پيمايشي (با 37.1 درصد) بوده است. اما روند اين روش ها در مورد اول از نوع نزولي و در دومي از نوع صعودي بوده است. تنوع روش ها بيشتر متعلق به دوره هاي متأخر بوده و در دوره هاي نخست از يكي دو روش فراتر نرفته است. روند اوج و فرود تعيين گرديده است. يافته‌ها در مقياس با مطالعات پيشين حاكي از آن است كه روش پيمايشي خصلتا مورد توجه پژوهش هاي اين رشته در جوامع مختلف و مراكز گوناگون آموزشي از جمله دانشگاه تهران است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 8 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1382; 33(1):155-181.
 
بررسي ميزان همسويي كتابخانه ها در سازمان دهي موضوعي كتاب ها (با تأكيد بر حوزه ايران شناسي)
 
نشاط نرگس*
 
 
 پژوهش حاضر تلاشي است براي مقايسه ميزان همگوني فهرست نويسي موضوعي ميان فهرست نويسان كتابخانه ملي از يك سو و 12 كتابخانه عمده دانشگاهي و تخصصي تهران از سوي ديگر . يافته ها نشان مي دهد كه در 75 درصد كتابخانه ها ارزش ناهمگوني موضوعي 60 تا 85 درصد است كه بيشترين ناهمگوني متعلق به كتابخانه دانشكده هنرهاي زيبا و پايين ترين آن متعلق به دانشگاه علوم انساني است. از لحاظ رده هاي موضوعي، ناهمگوني ها ميان 51.13 تا 82.45 درصد است كه ميانگين آن به 70.6 درصد مي رسد. بالاترين ميزان ناهمگوني در رده فلسفه و پايين ترين آن ها در رده كليات بوده است. تعداد سر عنوان هاي موضوعي تعلق يافته به كتاب ها در رده فلسفه، بيشترين و در رده كليات كمتري است. اين بدان معني است كه هر چه تعداد موضوع هاي منتسب به متون افزايش يابد احتمال همگوني آن ها كاهش مي يابد؛ و اين نتيجه يافته هاي ماركي در سال 1984 را تأييد مي كند. بيش از 50 درصد ناهمگوني موضوعي كتابخانه ها مربوط به ساختار موضوعي است. در مجموع مي توان گفت كه موضوع دهي به كتاب ها در كتابخانه ها - حداقل در جامعه مورد بررسي- بسيار ناهمگون و نقاط دستيابي به كتاب ها بسيار اندك است، كه اين هر دو به جامعيت و ماهيت نازل در نظام فهرست نويسي منجر مي گردد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1382; 33(1):121-138.
 
مقايسه مهارت هاي اجتماعي و مشكلات رفتاري در دو گروه از كودكان عادي و مبتلا به اختلالات يادگيري در خانه و مدرسه
 
شهيم سيما*
 
* دانشگاه شيراز
 
 به منظور انجام اين بررسي دو گروه از كودكان عادي و مبتلا به اختلالات يادگيري كه در مدارس عادي تحصيل كرده و بر اساس سن و جنس همتا شده و داراي هوش بهر طبيعي بودند از طريق مقياس درجه بندي مهارت‌هاي اجتماعي (گرشام واليوت، 1990) مورد مقايسه قرار گرفتند. اين مقياس داراي دو فرم ويژه ارزيابي والدين و معلمان است. يافته ها نشان مي دهد كه مهارت هاي اجتماعي و مشكلات رفتاري كودكان مبتلا به اختلالات يادگيري و عادي بر اساس ارزيابي معلمان تفاوت معني دار ندارد؛ اما والدين، كودكان عادي را در زمينه كسب مهارت هاي اجتماعي در خانه بهتر از كودكان مبتلا به اختلالات يادگيري ارزيابي كرده اند و ميانگين نمرات كودكان عادي در زمينه همكاري و مسئوليت پذيري به طور معني دار بيشتر از كودكان مبتلا به اختلالات يادگيري بوده است. افزون بر اين، كودكان مبتلا به اختلالات يادگيري بيشتر از كودكان عادي در خانه داراي مشكلات رفتاري هستند؛ و اين وضعيت در سه عامل مشكلات رفتاري شامل رفتارهاي درونزا و برونزا و پرتحركي ديده شده است. به نظر مي رسد كودكان مبتلا به اختلالات يادگيري در محيط مدرسه عادي و مشكلات رفتاري بيشتري از كودكان عادي ندارند و در محيط مدرسه از مهارت هاي اجتماعي كافي برخوردارند. اما در محيط خانه داراي كاستي مهارت هاي اجتماعي و رفتار نامناسب هستند.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 9 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1382; 33(1):183-199.
 
تاثير موافق و مخالف بودن جنسيت در ارزشيابي دانشجويان از اعضاي هيات علمي
 
آهنچيان محمدرضا*
 
* دانشگاه فردوسي
 
 همه ساله منابع انساني و مادي زيادي در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي صرف ارزشيابي از عملكرد اعضاي هيأت علمي توسط دانشجويان مي شود. در اين ميان متغيرهاي مداخله گر زيادي وجود دارد كه ممكن است بر نتايج ارزشيابي اثر بگذارد. اين پژوهش با هدف بررسي يكي از متغيرهاي احتمالي ، تأثير هم سويي يا غير هم سويي جنسيت دانشجو، به منزله ارزشيابي كننده را با مدرس، به عنوان ارزشيابي شوند، مورد نظر قرار مي دهد. پژوهش به روش پيمايشي انجام شد و نتايج بر اساس داده هاي به دست آمده از پرسشنامه هايي كه 371 تن از دانشجوان چهار گروه آزمايشي دانشگاه فردوسي تكميل كرده بودند مورد تحليل قرار گرفت. يافته هاي تحقيق نشان مي دهد كه موافق يا مخالف بودن جنسيت تأثيري در ارزشيابي دانشجويان از اعضاي هيأت علمي ندارد.
 
كليد واژه: ارزشيابي. جنسيت. دانشجو. هيأت علمي.
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 10 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1382; 33(1):201-221.
 
اخلاق و مسووليت اجتماعي در مديريت آموزشي
 
ميركمالي سيدمحمد*
 
* دانشگاه تهران
 
 مقاله حاضر در جهت روشن ساختن اصطلاح اخلاق و مسئوليت اجتماعي در مديريت آموزشي و نشان دادن مصاديق آن نوشته شده است. مقاله ضمن بيان ضرورت و اهميت اخلاق و مسئوليت اجتماعي، ريشه هاي فردي و اجتماعي و اثار آن را بر رفتار فرد و جامعه مورد بحث قرار داده است. علاوه بر بررسي عوامل مختلف اخلاق و مسئوليت اجتماعي مانند تأثير ويژگي‌هاي شخصيتي فرد بر تصميم گيري ها، چگونگي هماهنگي تصميمات مديران با فرهنگ معين و اين كه چگونه يك تصميم تحت تأثير ادراكات و ارزش هاي افراد قرار دارد. سه جنبه عدالتي، مراقبه اي و انتقادي اخلاق و مسئوليت اجتماعي در سازمان هاي آموزشي نيز تشريح شده است. جنبه عدالتي به چگونگي اداره و تصميم گيري سازمان هاي آموزشي و تأمين منابع و فرصت هاي مساوي توجه كرده است. جنبه انتقادي به تمركز قدرت و صلاحيت كساني كه آموزش و پرورش را اداره مي كنند و اين كه چگونه طبقات اجتماعي پديد مي‌ايد پرداخته است. جنبه مراقبه اي بر ابعاد انساني رفتارهاي مديريت، تأمين نيازها و حفظ ارزش انسان ها متمركز شده است. در انتهاي مقاله، ضمن نقد روش هاي جاري آموزش و پرورش در رابطه با اخلاق و مسئوليت اجتماعي، راه كارهاي اصلاح آن ارائه گرديده است.
 
كليد واژه: اخلاق . مسئوليت اجتماعي. مديريت آموزشي.
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1381; 32(2):35-55.
 
طراحي مدلي جهت پيش بيني عملكرد آموزشي كارشناسان بخش صنعت (مورد: مركز تحقيقات شركت ايران خودرو)
 
دراني كمال,طباخي محمدمهدي
 
 
 هدف پژوهش حاضر طراحي مدلي براي پيش بيني عملكرد آموزشي كارشناسان مركز تحقيقات شركت ايران خودرو است. در اين راستا, با توجه به نظام آموزشي مركز تحقيقات ايران خودرو چهار مدل رگرسيوني و چهار مدل مسير به دست آمد. نمونه مورد بررسي 206 نفر اعضاي دوره اي بوده كه در سال 1380 در مركز تحقيقات شركت ايران خودرو, در دوره هاي آموزشي شركت داشته اند. براي گردآوري داده ها از پرسشنامه اثربخشي و بانك اطلاعاتي آموزش مركز تحقيقات و مديريت آموزش ايران خودرو استفاده شد، و سپس داده هاي جمع آوري شده با روشهاي آماري چند متغيري از جمله رگرسيون چندگانه, تحليل مسير, و تحليل عاملي تجزيه و تحليل شده اند. يافته ها نشان مي دهد كه متغيرهايي مانند وضعيت تاهل, سابقه كاري , سن, فاصله كارشناس با سال اخذ مدرك, مدرك تحصيلي, نسبت غيبتهاي كارشناس در دوره, و نسبت قبولي هاي كارشناس از متغيرهاي بسيار مهم جهت پيش بيني عملكرد آموزشي است. نتايج بررسي حاكي از آن است كه بيشترين رابطه ميان اثربخشي آموزشي و نمرات پايان دوره كارشناسان گروه آموزش رايانه و كم ترين آن مربوط به دوره هاي زبان هاي خارجي است
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:28 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1381; 32(2):57-67.
 
بررسي عملكرد سيستم توسعه منابع انساني در دانشكده هاي علوم رفتاري و اجتماعي دانشگاه تهران
 
ابيلي خدايار,عالي خاني فرخ
 
 
 هدف پژوهش حاضر بررسي جنبه هايي از توسعه منابع انساني در دانشكده هاي علوم رفتاري و اجتماعي دانشگاهي تهران است. دانشگاه تهران به منظور تحقق اهداف خويش, نيازمند برنامه ريزي در توسعه منابع انساني است. بهره گيري از الگوهاي رايج در توسعه منابع انساني و اتكا به روش هاي منطقي و علمي جهت بهبود كيفيت منابع انساني و تحقق اهداف سازماني الزامي است. در اين پژوهش شاخص هاي آموزش چرخش شغلي ارزشيابي عملكرد و كار راهه شغلي از توسعه منابع انساني در نظر گرفته شده است تا با بررسي آنها در بخش خدمات آموزشي دانشكده هاي روانشناسي و علوم تربيتي, علوم اجتماعي, مديريت, اقتصاد و تربيت بدني وضعيت موجود بررسي و فاصله آن تا وضعيت مطلوب مشخص گردد. روش پژوهش پيمايشي از نوع كاربردي است. جامعه مورد مطالعه را كليه كاركنان (بخش خدمات آموزشي) دانشكده هاي مورد اشاره تشكيل داده اند. يافته ها نشان مي دهد كه وضعيت توسعه كاركنان بخش خدمات آموزشي اين دانشكده ها در وضعيت نامطلوبي است و با اهداف و رويكردهاي توسعه منابع انساني بسيار فاصله دارد.
 
كليد واژه: توسعه, توسعه منابع انساني, آموزش چرخش شغلي، ارزشيابي عملكرد, كار راهه شغلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:28 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1381; 32(2):77-107.
 
نگرش اعضاي هيات علمي و دانشجويان مقطع كارشناسي كتابداري درباره اهداف و نحوه ارائه دروس كارورزي
 
مختارمعمار حسين*
 
* دانشگاه تهران
 
 هدف پژوهش حاضر نظرسنجي اعضاي هيات علمي و دانشجويان مقطع كارشناسي رشته كتابداري و اطلاع رساني دانشگاه هاي دولتي غير علوم پزشكي سراسر كشور درباره دروس كارورزي است. پرسش هاي اساسي تحقيق به عواملي مانند اهداف و نحوه ارائه دروس كارورزي پرداخته است. جامعه آماري شامل اعضاي هيات علمي هشت گروه آموزشي كتابداري و اطلاع رساني سراسر كشور و همه دانشجوياني است كه كارورزي 4 را انتخاب كرده اند. براي انجام اين تحقيق از روش توصيفي و تحليل محتوا و به كارگيري پرسشنامه اي با 9 سوال بسته و يك سوال باز استفاده شده است. يافته ها نشان مي دهد كه اهداف تعريف شده مورد تاييد جامعه آماري است ولي از نحوه ارائه دروس رضايت چنداني وجود ندارد. يافته ها همچنين نشان داد كه كارورزي به طور كلي تحت نظارت و هدايت گروه هاي آموزشي نيست و سرنوشت 12 واحد دروس كارورزي به كتابخانه هاي محل كارورزي سپرده شده است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:28 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1381; 32(2):109-133.
 
بررسي رابطه متغيرهاي فردي با ميزان اضطراب رايانه دانشجويان دوره كارشناسي دانشگاه تهران
 
غلامعلي لواساني مسعود*
 
*  دانشگاه تهران
 
 

پژوهش حاضر به منظور بررسي رابطه اضطراب رايانه با خودكارآمدي رايانه, تجربه رايانه, انگيزه پيشرفت, اضطراب خصيصه اي, جنسيت, و رشته تحصيلي دانشجويان انجام گرفته است. نمونه پژوهش 730 نفر دانشجويان مقطع كارشناسي شامل 295 دختر و 435 پسر در سه رشته تحصيلي فني و مهندسي, علوم پايه, و علوم انساني از 12 دانشكده دانشگاه تهران, با نمونه گيري طبقه اي انتخاب شدند. براي بررس متغيرهاي مورد مطالعه از پرسشنامه محقق ساخته تجربه رايانه, مقياس درجه بندي اضطراب رايانه، پرسشنامه اي انگيزه پيشرفت, مقياس خودكارآمدي رايانه, و مقياس اضطراب خصيصه اي استفاده گرديد. يافته ها نشان مي دهد كه خوكارآمدي رايانه, تجربه رايانه, و انگيزه پيشرفت بيشترين روابط مثبت و معناداري را با آن نشان مي دهد. دانشجويان علوم انساني در مقايسه با دو رشته ديگر اضطراب بيشتري نشان داده اند. براساس يافته هاي پژوهش پيشنهاد شده است كه دوره هاي آموزشي رايانه, به ويژه براي دانشجويان علوم انساني, ارائه شود تا از اين طريق شاهد كاهش اضطراب و افزايش خودكارآمدي رايانه در افراد باشيم.

 
كليد واژه: اضطراب خودكارآمدي رايانه, تجربه رايانه, انگيزه پيشرفت, اضطراب خصيصه اي.
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:28 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1381; 32(2):135-154.
 
بررسي تاثير علي خودگرداني والدين در خودگرداني تحصيلي دانش آموزان و پيشرفت درسي آنان
 
فولادچنگ محبوبه,لطيفيان مرتضي
 
 
 

هدف از پژوهش حاضر بررسي تاثير علي ارايه خودگرداني تحصيلي توسط والدين برخودگرداني تحصيلي و پيشرفت درسي دانش آموزان است. بدين منظور, تعداد 201 دانش آموز (81 پسر و 120 دختر) از كلاس اول دبيرستان انتخاب و با پاسخگويي به پرسشنامه ارايه خودگرداني توسط والدين (اقتباس از مارتينزپونز, 1996) ادراك خود را از تاثير والدين بر رفتارهاي خودگرداني خويش نشان دادند؛ و همچنين پرسشنامه خودگرداني تحصيلي را نيز تكميل كردند. از ميانگين نمرات نهايي دروس رياضي و ادبيات فارسي به عنوان ملاك پيشرفت تحصيلي استفاده گرديد. نتايج تحليل مسير بيانگر تاثير مستقيم خودگرداني والدين بر خودگرداني تحصيلي دانش آموزان و نيز تاثير مستقيم خودگرداني دانش آموزان بر پيشرفت درسي آنان است. همچنين, ارائه خودگرداني توسط والدين از راه تاثير بر خودگرداني دانش آموزان بطور معني داري پيشرفت درسي را تبيين مي كند. تحليل رگرسيون چند متغيري نشان داد كه يكي از مؤلفه هاي خودگرداني والدين, يعني تشويق, به عنوان عاملي مهم, بعد از خودگرداني تحصيلي, در تبيين پيشرفت درسي دانش آموزان محسوب مي گردد. يافته ها بيانگر راهكارهايي جهت افزايش خودگرداني والدين در برنامه آموزش خانواده و ارتقا خودگرداني تحصيلي دانش آموزان است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:28 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1381; 32(2):155-170.
 
تاثير نقاشي درماني در كاهش رفتارهاي پرخاشگرانه دانش آموزان عقب مانده ذهني
 
به پژوه احمد,نوري فريده
 
 
 پژوهش حاضر به منظور بررسي تاثير نقاشي درماني در كاهش رفتارهاي پرخاشگرانه دانش آموزان پسر عقب مانده ذهني آموزش پذير انجام گرديده است. بدين منظور, شصت نفر از دانش آموزان پسر عقب ماندده ذهني كه داراي رفتارهاي پرخاشگرانه بوده اند، از چهار منطقه آموزشي شهر تهران, از طريق روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي انتخاب شدند. روش پژوهش آزمايشي و براساس طرح پيش آزمون - پس آزمون با گروه كنترل و انتساب تصادفي صورت گرفته است؛ و از پرسش نامه سنجش رفتارهاي پرخاشگرانه, كه توسط والدين تكميل گرديده, به عنوان پيش آزمون استفاده گرديد. پس از تشكيل دو گروه همتاي سي نفري, برنامه نقاشي درماني به مرحله اجرا درآمد, تحليل داده ها حاكي از كاهش معنادار رفتارهاي پرخاشگرانه دانش آموزان عقب مانده ذهني در گروه آزمايشي بود.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:28 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 8 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1381; 32(2):171-189.
 
رابطه ميان ويژگي هاي شخصيتي و عملكرد شغلي
 
حجازي يوسف,ايرواني محمود
 
 
 هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه ويژگي هاي شخصيتي با عملكرد شغلي شاغلان بخش كشاورزي است. براي اين منظور، فارغ التحصيلان دانشكده كشاورزي دانشگاه تهران انتخاب و از طريق ارسال پرسشنامه شخصيتي NEO اطلاعات مربوط به 655 نفر از آنها گردآوري گرديد. سپس پنج عامل انعطاف پذيري, دلپذير بودن با وجدان بودن, از آنها گردآوري گرديد. سپس پنج عامل انعطاف پذيري, دلپذير بودن, با وجدان بودن, روان رنجوري, و برون گرايي با استفاده از 60 سوال مورد ارزيابي قرار گرفت و اطلاعات مربوط به محل خدمت, نوع شغل, سنوات خدمات افراد نيز گردآوري گرديد. در خصوص عملكرد شغلي, اطلاعات مربوط به هماهنگي رشته تحصيلي با شغل, فراهم بودن عملكرد شغلي, اطلاعات مربوط به هماهنگي رشته تحصيلي با شغل, فراهم بودن امكانات كار و ماهيت شغلي از نظر آموزشي, پژوهشي و اداري - مديريتي از طريق پرسشنامه خود ساخته جمع آوري شد. به منظور تعيين ارتباط ميان ويژگي هاي پرسشنامه خود ساخته جمع آوري شد. به منظور تعيين ارتباط ميان ويژگي هاي شخصيتي با عملكرد شغلي از تحليل رگرسيون استفاده شد. يافته ها نشان داد كه ارتباط آماري معناداري ميان ويژگي هاي شخصيتي و عملكرد شغلي وجود ندارد. در نمونه مورد مطالعه بيش از 56.5 درصد در حد زياد و خيلي زياد در ارتباط با رشته تحصيلي خود اشتغال داشته اند و ارزيابي كارفرمايان از حجم فعاليتها نشان مي دهد كه 47.2 درصد در حد مطلوب و بسيار مطلوب بوده است. بيشترين ميانگين (71.14 درصد) از صفت انعطاف پذيري و (62.13 درصد) از صفت دلپذير بودن در حد نسبتا مطلوب و مطلوب برخوردارند.
 
كليد واژه: ويژگي شخصيتي, عملكرد شغلي.
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:29 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها