0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1383; 34(2):65-95.
 
استناد در آثار علمي: چاله ها و چالش ها
 
حري عباس,شاه بداغي اعظم
 
 
 استناد در نوشته هاي علمي عمري طولاني دارد، ولي امروزه خود يكي از شاخص هاي مهم براي سنجش پيوند ميان آثار، اثرگذاري ها، و نيز ارزشگذاري هايي است كه نفس استناد به آثار ديگران پديد آورده است. امروزه رويّه هاي متقاوت و رويكردهاي گوناگوني در عرصة استناد پديد آمده كه منجر به قواعد شناخته شدة بين المللي گرديده است. به دليل ارزشي بودن كار استناد، اين امر گرفتار آفت ها و آسيب هاي گوناگوني نيز شده است كه گاه رفع آنها با دشواري روبه روست. مقالة خاضر با مروري كلي بر رويّه ها، روندها، و نيز دام هايي كه در اين مسير قرار دارد، راهكارهايي را نيز عرضه كرده است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1383; 34(1):77-97.
 
تدارك مدل معادلات ساختاري اضطراب رايانه در دانشجويان دانشگاه تهران
 
غلامعلي لواساني مسعود*
 
* دانشگاه تهران
 
 در پژوهش حاضر به منظور تدارك يك مدل معادلات ساختاري، 730 نفر از دانشجويان كارشناسي دانشگاه تهران (295 دختر و 435 پسر ) در گروه‌هاي تحصلي فني و مهندسي، علوم پايه، و علوم انساني به صورت تصادفي انتخاب شدند. ويژگي‌هاي فردي آزمودني‌ها يعني جنسيت و رشته تحصيلي، به علاوه انگيزه پيشرفت، خودكارآمدي رايانه، تجربه رايانه، اضطراب خصيصه‌اي و اضطراب رايانه آنان بر مبناي مقياس هاي معتبر اندازه گيري شد. در اين مدل تجربه رايانه، اضطراب خصيصه‌اي،‌انگيزه پيشرفت و ويژگي‌هاي فردي معرف سازه‌هاي نهان برونزا و خودكار آمدي رايانه و اضطراب رايانه معرف سازه‌هاي نهان و درونزا تلقي گرديد. مدل با حضور سازه‌ها و نشانگرهاي مربوط در سطح نسبتا مناسبي برازش شد. شاخص برازندگي تطبيقي (0.91 = CFI) و متوسط باقيمانده هاي استاندارد شده (0.048= SRMR) به دست آمد. اين مدل مشخص مي كند كه به ويژه ويژگي‌هاي فردي و تجربه رايانه به افزايش خودكارآمدي رايانه و در تداوم اين مسير به كاهش اضطراب رايانه دانشجويان منجر مي‌شود.
 
كليد واژه: مدل معادلات ساختاري. اضطراب رايانه. تجربه رايانه. خودكارآمدي رايانه. اضطراب خصيصه‌اي.
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 8 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1383; 34(1):177-200.
 
ريشه‌هاي تاريخي و آثار تربيتي اعتقاد به برگزيدگي در آيين يهود
 
ايرواني شهين*
 
* دانشگاه تهران
 
 در طول تاريخ قوم يهود همواره نسبت به ديگر اقوام و اديان مدعي برگزيدگي بوده است. به همين دليل، ديانت و قوميت در اين دين بر هم انطابق دارد و يهوديت بايد همواره در انحصار قوم باقي بماند. نبوت در انحصار يهود است وانبياي غير اسرائيلي فاقد سلامت هستند. روز جزا روز انتقام از دشمنان يهود است و بني اسرائيل به ميثاق با يهوه مخصوص شده اند تا به ارض موعود برسند. حاصل آن كه در تعليم و تربيت يهود، هدف بر ايجاد هويت قومي متمركز است و تربيت سياسي و اجتماعي بر حفظ خود و كسب قدرت پنهان براي تحقق آرمان برگزيدگي استوار است، و مهم تر از همه، چهره مخدوش شخصيت هاي الگويي در تعليم و تربيت يهود است كه تلاشي نيز براي توجيه و اصلاح آن توسط علما انجام نمي‌شود.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 9 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1383; 34(1):201-225.
 
مفاهيم تربيتي اسلام از ديدگاه قرآن در ادبيات كودكان و نوجوانان
 
زارع گاوگاني وحيده*
 
 
 هدف پژوهش حاضر تحليل محتواي ادبيات كودكان و نوجوانان و جست و جوي مفاهيم تربيتي اسلام از ديدگاه قرآن در زمينه ارتباط انسان با خداوند، خويش، خلق، و طبيعت است. به همين منظور، با استفاده از روش پژوهش ، تحليل محتوا در 283 داستان برگزيدة كودكان كه طي سال هاي 1358 ، 1378 تأليف و توسط 8 مركز و سازمان دولتي و غير دولتي به عنوان كتاب برگزيده سال انتخاب شده و جايزه گرفته‌اند. گروه هاي سني، شامل ج ( 8-9 سال)، ج (9-15 سال) و د (12 - 15 سال) است. نتايج به دست آمده نشان مي دهد كه در قرآن 39.1 درصد مفاهيم به ارتباط فرد با خدا، 37 درصد ارتباط فرد با خويش، 17.2 درصد ارتباط فرد با خلق، 6.7 درصد ارتباط فرد با طبيعت تعلق يافته است. در داستان هاي كودكان 19.4 درصد به ارتباط فرد با خداوند، 42.9 درصد به ارتباط فرد با خويش، 32.8 درصد ارتباط فرد با خلق، 5.5 درصد به ارتباط فرد با طبيعت اختصاص داشته است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1382; 33(2):1-25.
 
تاثير حالات خلقي بر سرعت پردازش ذهني
 
حاتمي جواد,زماني رضا
 
 
 هدف پژوهش بررسي تاثير حالات خلقي بر سرعت پردازش ذهني است. به همين منظور از 45 دانشجوي بهنجار خواسته شد به عنوان آزمودني در اين آزمايش شركت كنند. آزمودني ها به طور تصادفي به سه گروه تقسيم شدند و با استفاده از روش القاي آزمايشي حالت خلقي، در يك گروه خلق شاد و در گروه ديگر خلق غمگين ايجاد شد. گروه سوم گروه كنترل بود. هر سه گروه در يك آزمون سرعت بازشناسي كلمات در حافظه كوتاه مدت شركت كردند. مواد اين آزمون، كلمات داراي بارعاطفي مثبت و منفي بود. تجزيه و تحليل داده هاي حاصل از آزمايش نشان داد كه سرع بازشناسي كلمات در حالت خلقي غمگين كندتر از حالت خلقي شاد و عادي صورت مي گيرد. همچنين خلق شاد موجب تسريع در بازشناسي كلمات مثبت مي شود؛ اما اثر خلق غمگين در تسريع بازشناسي كلمات منفي معنادار نيست.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:16 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1382; 33(2):27-45.
 
مقايسه زنان و مردان نابارور بر حسب سبك دلبستگي و سازش روانشناختي با ناباروري
 
بشارت محمدعلي,فيروزي منيژه
 
 
 در اين پژوهش زنان و مردان نابارور بر حسب سبك دلبستگي و ميزان سازش روانشناختي با ناباروري مقايسه مي شوند. يكصد و چهل زوج (280=n) نابارور مراجعه كننده به مركز ناباروري بيمارستان امام خميني تهران با تكميل پرسش نامه هاي دلبستگي بزرگسال، سلامت رواني، و مشكلات زناشويي در اين پژوهش شركت كرده‌اند. يافته ها نشان مي دهد كه فراواني سبك دلبستگي ايمن مردان نابارور بيش از فراواني سبك دلبستگي ايمن زنان نابارور است، گرچه اين تفاوت معني دار نيست. مقايسه شاخص هاي سازش يافتگي زنان و مردان نشان مي دهد كه سطح سازش روانشناختي زنان با ناباروري كمتر از سطح سازش روانشناختي مردان با ناباروري است. همچنين افراد نابارور داراي سبك دلبستگي ايمن در مقايسه با افراد نابارور داراي سبك دلبستگي نا ايمن از سطوح بهزيستي روانشناختي بيشتر و درمانگي روانشناختي و مشكلات زناشويي كمتر برخوردارند.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:17 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1382; 33(2):47-70.
 
بررسي ميزان همگوني تدريس مواد با توليد و هدايت آثار توسط اعضاي هيات علمي رشته كتابداري و اطلاع رساني در ايران
 
حري عباس,سالمي نجمه
 
 
 هدف پژوهش حاضر كشف ميزان همگوني مواد تدريس شده با آثار توليد يا هدايت شده توسط اعضاي هيات علمي رشته كتابداري و اطلاع رساني ايران است. جامعه پژوهش 45 نفر عضو تمام وقت تحصيلات تكميلي در هفت گروه آموزشي است و از دو روش پژوهش پيمايشي و كتابخانه اي استفاده شده است. يافته ها نشان مي دهد كه به طور ميانگين 10.3 درصد اعضا براي 87.5 درصد مواد تدريس شده خود آثار همگون توليد يا هدايت كرده اند، 66.6 درصد از اعضا براي 65.8 درصد از دروس تدريس شده خود اثري توليد و براي 26.3 درصد دروس پايان نامه اي هدايت كرده اند. در نهايت 30.7 درصد اعضا براي 19.6 درصد مواد تدريس شده اثر توليد كرده و فقط براي 0.6 درصد آنها پايان نامه همگون هدايت كرده اند. در طي سابقه تدريس اعضا (14 تا 19 سال) به طول ميانگي 24.96 اثر توليد شده است كه از اين ميان 18.44 عنوان (73.8 درصد) با مواد تدريس شده همگون بوده است. در نتايج، رابطه معناداري ميان كميت توليد اعضاء و تعداد آثار همگون به دست آمد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:18 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1382; 33(2):109-130.
 
رويكردهاي نوين در مديريت آموزشي
 
بازرگان زهرا*
 
* دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي ، دانشگاه تهران
 
 در سال هاي اخير توجه به نقش مدير به عنوان رهبر آموزشي و مهمترين عامل تغيير و تحول و موفقيت برنامه هاي آموزشي و پرورشي مدرسه سبب گرديده كه كار برنامه ريزان آموزش مديران زير سوال قرار گيرد، و برنامه ريزان به تجديد نظر در برنامه هاي آموزشي و جست جوي رويكردهاي كارآمدتر براي آماده سازي مديران بپردازند. انتفاد از برنامه هاي سنتي آموزش مديران مدارس در زمينه هايي مانند ناكارآمدي ساختار برنامه ها، تدريس انتزاعي يا عدم سازگاري بين نظريه و عمل، فقدان شيوه مناسب، ناسازگاري برنامه با شيوه هاي يادگيري، و روحيه بزرگسالان موجب شده كه در چند دهه اخير تلاش هاي بسياري در دانشگاه‌ هاي بزرگ دنيا براي تغيير برنامه هاي سنتي آموزش مديران و سازگار كردن آن با نيازهاي اين حرفه انجام گيرد. مقاله ضمن مرور پارادايم ها و ديدگاه‌هاي غالب در آموزش مديران و تحليل انتقادهاي وارده به آموزش سنتي، به بررسي رويكردهاي عمده در اين زمين مي‌پردازد، و با معرفي نمونه هايي از رويكردهاي غالب مانند مربيگري، مانتورا، تشكيل گروه هاي مطالعه مسائل مديريت و غيره، رويكرد نوشتن مورد را، كه در حال حاضر به عنوان روشي موثر در دانشگاههاي ايالت كبك (كانادا) براي آموزش اوليه و آموزش ضمن خدمت مديران مورد استفاد قرار مي گيرد، مورد تجزيه و تحليل قرار مي دهد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:18 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1382; 33(2):71-108.
 
برداشت كودكان و نوجوانان از مفهوم هوش: تحول نظريه ضمني هوش
 
حجازي الهه*
 
* دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي ، دانشگاه تهران
 
 هدف پژوهش حاضر بررسي تحول برداشت مفهوم هوش در ميان كودكان و نوجوانان است. به همين منظور، تعداد 240 دانش آموز دختر و پسر شاغل به تحصيل در پايه هاي دوم (8 ساله) و چهارم (10 ساله) ابتدايي و اول (12 ساله) و سوم (14 ساله) راهنمايي (در هر پايه 60 نفر) با پيشرفت تحصيلي متوسط (بدون سابقه مردودي) از مناطق 1 و 18 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصيلي 78-79 انتخاب و با استفاده از مصاحبه باليني با چهار محور (تعريف هوش و هوشمند، ويژگي ها و نشانگان هوشمندي، منشاء هوش، و ثبات و تغييرپذيري) مورد بررسي قرار گرفتند. يافته ها نشان دادند كه تعريف هوش و هوشمند بر اساس رفتارها و نمودهاي عيني از 8 الي 14 سالگي مشاهده مي شود؛ استفاده از رفتارهاي مدرسه اي براي تعريف هوش و هوشمند سيري نزولي از دوره ابتدايي به راهنمايي داشته است؛ اكثريت كودكان و نوجوانان منشاء هوش را اكتسابي مي دانند؛ اعتقاد به تغيير پذيري هوش و توجه به عامل تلاش و تجربه در اكتساب هوش در هر دو دوره تحصيلي مشاهده مي گردد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:18 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1382; 33(2):131-153.
 
تاثير سطح پردازش و دستور عمل و نوع آزمون بر آماده سازي در آزمون هاي حافظه
 
پژهان مهرداد,ايرواني محمود
 
 
 هدف پژوهش حاضر بررسي تاثير سه عامل سطح پردازش (خطي - معنايي)، دستور عمل، و نوع آزمون بر آماده سازي در آزمون هاي حافظه است. با توجه به الگوي پردازش متناسب با انتقال (TAP) و ملاك عمدي بودن بازيابي (RIC)، و با توجه به ويژگي هاي آزمون هاي تكميل ستاك واژه و پاره لغت پيش بيني شده است كه در موقعيت دستور عمل نهان، آزمودني ها متفاوت پاسخ دهند. آزمودني ها 80 دانشجوي دوره كارشناسي بودند كه به طور تصادفي در هشت گروه آزمايشي قرار گرفتند. آزمون هاي تكميل پاره لغت و ستاك واژه شامل 40 ماده آماج و 40 ماده پر كننده بودند. يافته ها نشان داد كه هريك از سه عامل مورد نظر به طور معناداري بر آماده سازي تاثير داشتند. و بويژه در موقعيت دستور عمل نهان، آزمودني ها به آزمون هاي مورد نظر يكسان پاسخ ندادند. عامل سطح پردازش بر پاره لغت اثر داشت ولي بر تكليف ستاك واژه با دستور عمل آشكار، يك آزمون يادآوري معطوف به نشانه و با دستور عمل نهان، يك آزمون نهان ادراكي است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:19 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1382; 33(2):155-175.
 
رابطه كيفيت دوستي و راه هاي مقابل با تنيدگي در نوجوانان دختر: بررسي نقش واسطه اي جايگاه اجتماعي - اقتصادي
 
عابديني ياسمين*
 
* دانشگاه تهران
 
 با هدف بررسي رابطه بين كيفيت دوستي و راه هاي مقابله با تنيدگي، تعداد 328 دانش آموز دختر پايه سوم راهنمايي با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي مرحله اي، از مناطق جغرافيايي جنوب، مركز، و شمال شهر تهران انتخاب شدند. تحليل يافته ها با استفاده از روش تحليل عاملي و ضريب همبستگي چند متغيري پيرسون انجام گرفت. نتايج نشان دهنده وجود رابطه مثبت و معناداري ميان مجاورت فيزيكي با مقابله اجتنابي؛خود فاش سازي با مقابله هيجان مدار؛ رضايتمندي با مقابله مسئله مدار، و صميميت با مقابله اجتنابي بود. همچنين در آزمودني هايي كه داراي جايگاه اجتماعي - اقتصادي پايين و متوسط بودند رابطه معناداري بين مجاورت فيزيكي و مقابله اجتنابي؛ خود فاش سازي و مقابله هيجان مدار؛ رضايتمندي و صميميت با مقابله مسئله مدار مشاهده شد در حاليكه در آزمودني هايي كه داراي جايگاه اجتماعي - اقتصادي بالا بودند هيچ گونه رابطه معناداري ميان عامل هاي كيفيت دوستي و راه هاي مقابله با تنيدگي مشاهده نگرديد. عامل اعتماد در دوستي در هيچ يك از سه گروه فوق رابطه معناداري با راه هاي مقابله با تنيدگي نداشته است.
 
كليد واژه: نوجوان ، كيفيت دوستي ، جايگاه اجتماعي - اقتصادي ، مقابل با تنيدگي ، تنيدگي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:19 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 9 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1382; 33(2):203-227.
 
بررسي مقايسه اي اهداف تعليم و تربيت از ديدگاه افلاطون و فارابي
 
ميرزامحمدي محمدحسن*
 
* دانشگاه شاهد
 
 اهداف تعليم و تربيت همواره در زمره بزرگ ترين مسائل تربيتي مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. درباره اينكه هدف يا اهداف تعليم و تربيت چيست ميان صاحب نظران توافق نظر وجود ندارد و همين امر، زمينه مورد اشاره را مسئله‌دار جلوه داده است. در ميان فلاسفه تعليم و تربيت كساني هستند كه نسبت به اهداف تعليم و تربيت رويكرد جامع و كاملي دارند و ضروري است كه همواره اين رويكرد مورد توجه دست اندركاران نظام هاي تربيتي قرار گيرد. از جمله بزرگ ترين آنها يكي افلاطون و ديگري فارابي است كه در اين مقاله اهداف تعليم و تربيت در نظر آنان بررسي و مقايسه شده است. اهداف تعليم و تربيت از ديدگاه افلاطون و فارابي در دو بخش كلي اهداف فردي و اجتماعي تقسيم شده و اهداف فردي نيز به بخش هاي فرعي اهداف جسماني (بدني)، ذوقي (هنري)، اخلاقي، و عقلاني تقسيم شده است. پس از تشريح اهداف تعليم و تربيت از ديدگاه دو مربي، زمينه هاي مشترك و متفاوت ميان اين دو ديدگاه مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:20 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1382; 33(1):1-28.
 
بررسي وضعيت خشونت كلامي در مدارس راهنمايي شهر تهران : مقايسه نظرات دانش آموزان و معلمان
 
بازرگان زهرا,صادقي ناهيد,غلامعلي لواساني مسعود
 
 
 مقاله حاضر به بررسي خشونت كلامي از نظر معلمان و دانش آموزان مدارس راهنمايي شهر تهران مي پردازد. آزمودني هاي پژوهش شامل 498 نفر از دانش آموزان دختر و پسر و 43 نفر از دبيران زن و مرد آن ها است. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد كه خشونت كلامي در مدارس راهنمايي شهر تهران شايع است. دانش آموزان فضاي آموزشي نامناسب، ارتباطات نامطلوب در مدرسه، و حجم زياد كتب درسي را باعث خشونت كلامي خود مي دانند؛ در حاليكه معلمان بيشتر بر عوامل خارج از مدرسه، در ايجاد خشونت دانش آموزان، تأكيد دارند. دانش آموزان ناتواني معلم در تدريس، حقوق و درآمد ناكافي، و عدم ارتباط مطلوب و همكاري ميان معلمان و مسئولان مدرسه را سبب بروز خشونت كلامي معلمان مي دانند؛ حال آن كه اكثر معلمان عدم علاقه و انگيزه معلم به حرفه معلمي و تدريس را از عوامل بروز خشونت در معلم تلقي مي كنند. معلمان بيشتر از دانش آموزان اعتقاد دارند كه مسئولان مدرسه در مقابل خشونت كلامي دانش آموزان و معلمان واكنش نشان مي دهند.
 
كليد واژه: خشونت كلامي. پرخاشگري. دانش آموزان. خشم. معلمان.
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:20 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 8 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1382; 33(2):177-202.
 
بررسي رابطه استدلال صوري، آگاهي عاطفي و پيشرفت تحصيلي در گروهي از دانش آموزان مدارس تيزهوش و عادي شهر شيراز
 
يوسفي فريده,خير محمد
 
 
 

اهداف عمده پژوهش حاضر عبارت است از 1) بررسي قابليت اعتماد و آزمون استدلال صوري و آگاهي عاطفي در فرهنگ ايران،2) مقايسه استدلال صوري و آگاهي عاطفي دانش آموزان مدارس عادي و تيز هوش. براي اين منظور، 388 دانش آموز تيزهوش وعادي از دبيرستان هاي شيراز، آزمون هاي استدلال صوري و آگاهي عاطفي را تكميل كردند. يافته ها نشان مي دهد كه در هر دو گروه دانش آموزان تيزهوش و عادي، آزمودني هايي وجود دارند كه از لحاظ استدلال صوري هنوز به سطح انتزاعي نرسيده اند. بين دو متغير استدلال صوري و آگاهي عاطفي همبستگي معني دار مشاهده نگرديد؛ اما بين نمرات هر يك از آزمون هاي استدلال صوري، آگاهي عاطفي، با شاخص هاي پيشرفت تحصيلي همبستگي معني دار بدست آمد. بررسي قابليت اعتماد هر دو آزمون استدلال صوري و آگاهي عاطفي نيز با استفاده از ضريب آلفاي كرونباخ ضرائبي به ترتيب برابر 0.71 و 0.76 بدست داد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:20 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1382; 33(1):29-54.
 
استاندارد كردن پرسشنامه شخصيت نوجوانان آيزنك در نوجوانان دختر و پسر تهراني
 
رحيمي نژاد عباس*
 
*  دانشگاه تهران
 
 پرسشنامه شخصيت نوجوانان آيزنك (JEPQ) با اضافه كردن 9 سؤال و تغيير و جايگزيني 12 سؤال روي 1171 نفر از دانش آموزان دختر و 1019 نفر از دانش آموزان پسر تهراني اجرا شد. هدف پژوهش حاضر بررسي قابليت اعتماد، اعتبار عاملي، شناسايي سؤال‌هاي مناسب و نامناسب هر مقياس و ارائه هنجار مناسب با دانش آموزان تهراني در مقياس هاي شخصيت است. پس از انجام تغييرات لازم در سؤال‌ها و اضافه كردن 4 سؤال به مقياس برونگرايي و 5 سؤال به مقياس روان گسسته خويي پرسشنامه 90 سؤالي JEPQ براي گروه تهراني آماده اجرا شد. قابليت اعتماد مقياس‌هاي شخصيت بر حسب ضريب آلفاي كرونباخ و آزمون مجدد در سطح قابل قبولي به دست آمد. همچنين براي حذف سؤال‌هاي نامناسب، بر اساس ضريب همبستگي غير معني دار هر سؤال با كل مقياس مربوط، بار عاملي كمتر از 30 درصد براي هر سؤال در تحليل عاملي بر اساس روش كايزر- گاتمن (با ملاك ارزش ويژه بالاتر از 1) و تحليل 4 عاملي اقدام شد. پس از حذف سؤال‌هاي نامناسب در مقياس هاي برونگرايي (4 سؤال ) و روان گسسته خوبي (6 سؤال)، ميانگين و انحراف معيار 4 مقياس پرسشنامه مورد اشاره محاسبه گرديد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:20 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها