پاسخ به:مقالات روانشناسی
6 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1383; 34(2):125-151. |
|
بررسي ارتباط بين سبك هاي اسناد و عزت نفس |
|
موسوي سيدولي اله* |
|
* دانشكده علوم انساني دانشگاه گيلان |
|
به منظور بررسي ارتباط بين سبك هاي اسناد و عزت نفس دانشجويان، تعداد 277 نفر (151 دختر و 126 پسر) از دانشجويان دوره كارشناسي دانشگاه گيلان از طريق نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شدند و پرسش نامه هاي سبك اسناد سليگمن و عزت نفس كوپر اسميت دربارة آنها اجراء گرديد. نتايج آزمون تحليل واريانس چند متغيري حاكي از آن بود كه بين دختران و پسران دانشجو در دو سبك اسناد دروني - بيروني (پس از موفقيت) و كلي - اختصاصي (پس از شكست) تفاوت معني داري وجود دارد. اما در ميزان ارتباط بين انواع سبك هاي اسناد دانشجويان با سال ورود به دانشگاه و ماهيت رشته هاي تحصيلي آن ها تفاوت معني داري مشاهده نشد. همچنين بر اساس نتايج آزمون مجذور خي تنها سبك اسناد دروني - بيروني (پس از موفقيت) با جنسيت دانشجويان و سال ورود آنها به دانشگاه تفاوت معني داري را نشان داد. نتايج تحليل واريانس يك طرفه نيز حاكي از آن بود كه بين ميزان عزت نفس دانشجويان و ماهيت رشته هاي تحصيلي آنان تفاوت معني داري وجود ندارد. همچنين نتايج بدست آمده از آزمون t گروه هاي مستقل بيانگر آن بود كه از لحاظ ميزان عزت نفس هيچ گونه تفاوتي بين دختران و پسران دانشجو وجود ندارد. نتايج آزمون تحليل رگرسيون همزمان و گام به گام نيز نشان داد كه ميان سه سبك پايدار - ناپايدار (پس از موفقيت)، پايدار - ناپايدار و كلي - اختصاصي (پس از شكست) با عزت نفس دانشجويان رابطه منفي و معني داري وجود دارد. |
|
كليد واژه: |
|
![](http://sid.ir/fa/image/PDF.gif) |
نسخه قابل چاپ
|
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 11:07 PM
تشکرات از این پست