0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 8 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1383; 34(2):175-198.
 
مديريت مشاركتي معلمان و ارتباط آن با رفتار جامعه مدني دانش آموزان
 
بني اسدي نازنين*
 
 
 پژوهش حاضر، مدريت مشاركتي معلمان و رفتار جامعة مدني دانش آموزان را مورد بررسي قرار مي دهد. بدين منظور، 300 دانش آموز دختر پايه دوم راهنمايي تحصيلي، به روش نمونه گيري خوشه اي، از مناطق بيست گانه آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شدند و مورد بررسي قرار گرفتند. ابزار اندازه گيري، دو پرسشنامه پژوهشگر ساخته، مجموعاً حاوي 63 گوية مبتني بر مقياس ليكرت، اجزاء مديريت مشاركتي معلمان را در سه سطح كاركردهاي مديريتي مشاركت جويانه، تدريس مشاركتي و مهارت هاي جذب مشاركت دانش آموزان و اجزاء رفتار جامعه مدني در ميان دانش آموزان را در سه سطح دانش جامعه مدني، گرايش هاي جامعه مدني و مهارت هاي عملي جامعه مدني مورد اندازه گيري قرار داده است. يافته ها همبستگي مستقيمي بين اجزاء دو متغير مديريت مشاركتي معلمان و رفتار جامعة مدني دانش آموزان نشان مي دهد. هفت رابطه از نه رابطه معنادار مي باشد. (بالاترين 0.36= r، پايين ترين 0.16= r).
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:04 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1383; 34(2):97-123.
 
بررسي رابطه ساختار تعاملات خانواده (عملكرد خانواده) با سبك هاي مقابله با فشارهاي رواني و تفاوت هاي جنسي در دانش آموزان پيش دانشگاهي
 
كدپور پروين,اسلامي عبداله,‏فراهاني محمدنقي
 
 
 راي انجام پژوهش حاضر از ميان 2700 دانش آموز حاضر دختر و پسر دورة پيش يش دانشگاهي شهرستان كاشان، 348 نفر (157 پسر و 191 دختر) به صورت تصادفي انتخاب شدند و به دو مقياس عملكرد خانوادة بلوم (1985) و مقابله با بحران اندلر و پاركر (1990) پاسخ گفتند. نتايج حاصل از رگرسيون چند متغيره، آزمون t مستقل و تحليل واريانس نشان داد كه: 1) بين عملكرد خانواده و انتخاب سبك هاي سه گانه مقابله، رابطة معني دار وجود دارد؛ 2) بين استفادة دختران و پسران از سبك هاي مقابله با عملكرد خانواده رابطة معني دار وجود دارد؛ 3) از بين ابعاد 15 گانة عملكرد خانواده، 12 بعد آن با سبك هاي مقابله افراد به طور كل و دختران و پسران به تفكيك رابطه معني دار وجود دارد؛ 4) در بررسي مقايسه اي پسران و دختران در انتخاب سبك مقابله، بين دختران و پسران در انتخاب سبك مسئله مدار و هيجان مدار تفاوت معني دار وجود ندارد و تنها در استفاده از سبك مقابلة اجتنابي بين دو جنس تفاوت معني دار مشاهده شد؛ 5) پسران از سبك مسئله مدار بيشتر از دو سبك اجتنابي و هيجان مدار استفاده كنند؛ و 6) در استفاده دختران از سبك هاي مقابله، سبك هاي مسئله مدار، اجتنابي، و هيجان مدار به ترتيب از اهميت ويژه اي برخوردارند.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:04 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 

 3 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1383; 34(1):57-76.
 
بررسي رابطه ارزشيابي دانشجويان دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي از تدريس استادان با ميانگين نمرات ‌آنان از درس استادان در سالهاي تحصيلي 78-77 تا 80-79
 
كرم دوست نوروزعلي*
 
 
 در اين پژوهش رابطه ميان ميانگين نمرات ارزشيابي دانشجويان دوره كارشناسي دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي از تدريس استادان با ميانگين نمرات آنان در دروس تدريس شده در سال هاي 80-79 بررسي شد و براي حدود 450 درس تدريس شده كه نمره ارزشيابي آنان نيز در دسترس بود همبستگي بسيار ضعيفي (0.135 = R ) در سطح معني داري 0.003 مشاهده گرديد. علاوه بر آن، بين ميانگين نمرات دروس و ميانگين نمرات ارزشيابي هر يك از چهار سوال اول فرم ارزشيابي استاد، ضريب همبستگي پيرسون محاسبه شد كه به جز سؤال دوم (توانايي استاد در بيان و تفهيم مطالب) كه همبستگي مثبت و ضعيفي (0.168= R ) را در سطح معني داري 0.004 نشان مي داد، در سه مورد ديگر رابطه معني داري مشاهده نگرديد. نتيجه جالب توجهي كه از مقايسه نمرات دروس متفاوت تدريس شده بود به وسيله استادان دانشكده به دست آمد نشان مي دهد كه ميانگين نمرات دروس مختلف مستقل از استاد درس نيست.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:04 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1383; 34(1):127-155.
 
بررسي وضعيت نمايه سازي و چكيده نويسي در مراكز اطلاع رساني كشور
 
باقري معصومه
 
 
 اين مقاله با بررسي خدمات نمايه سازي و چكيده نويسي در 45 مركز ايراني توليد كننده اين خدمات كوشش دارد تصويري از وضعيت فعاليت هاي نمايه سازي و چكيده نويسي كشور ارا ارائه دهد. بدين منظور امكانات و موانع پيشرفت مراكز دست اندكار فعاليت هاي نمايه سازي و چكيده نويسي، زمينه موضوعي فعاليت‌ها، نوع پايگاه‌هاي اطلاعاتي، شيوه و زبان نمايه سازي آن ها مورد توجه قرار گرفته است و همچنين از قابليت‌هاي مديران، نمايه سازان و چكيده نويسان سخن رفته است. نتايج بررسي حاكي از نبود يا كمبود خدمات نمايه سازي و چكيده نويسي در برخي مطالب تخصصي و اندك بودن نمايه نامه‌ها و چكيده نامه‌هاي جاري است. دو مركز عمومي و هشت مركز تخصصي نمايه منابع موجود در پايگاه‌هاي اطلاعاتي خود را منتشر مي‌كنند. دو دانشگاه نمايه پايان نامه فارغ التحصيلان خود و يك مركز نمايه و متن كامل استانداردها را به صورت پيوسته در دسترس عموم قرار مي دهند. مركز اطلاعات و مدارك عغلمي ايران با انتشار دو نمايه نامه و چهار چكيده نامه جاري فعال ترين مركز در زمينه توليد خدمات نمايه سازي و چكيده نويسي است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:04 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1383; 34(1):99-127.
 
ارزيابي كيفيت دوره‌هاي آموزشي مؤسسات ارائه دهنده خدمات آموزشي به شركت ايران خودرو
 
ابيلي خدايار,هداوندي محمدرضا
 
 
 هدف تحقيق حاضر ارزيابي كيفيت دوره‌هاي آموزشي مؤسسات ارائه دهنده خدمات ا,وزشي به شركت ايران خودرو با استفاده از الگوي (CIPP) در سال‌هاي 79 و 80 است. اين تحقيق از نوع ارزيابانه است. جامعه آماري از پنج زير جامعه 1) آموزش ديدگاه 2) سرپرستان 3) مديران ادارات 4) مدرسان، و 5) مديران اجرايي مؤسسات ‌آموزشي تشكيل شده است. نمونه مورد بررسي شامل 528 كارمند، 126 سرپرست، 9 مدير اداره، 8 مدير اجرايي، 72 مدرس و 8 مؤسسه آموزشي است. روش نمونه گيري شمارش كامل افراد و از نوع تصادفي طبقه‌اي است. ابزار مورد استفاده پرسشنامه و فرم مصاحبه بوده است. روش ‌آماري 1) مركز آموزش و تحقيقات صنعتي ايران و 2) شركت كنترونيك؛ در زمينه كامپيوتر 1) شركت داده پردازي و 2) انستيتو ايز ايران؛ در زمينه اداري مالي بازرگاني 1) مؤسسات مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني و 2) انجمن حسابداران خبره ايران؛ در زمينه مديريت و سرپرستي، سازمان مديريت صنعتي؛ و سرانجام در زمينه زبان انگليسي، لينگافن همگي در سطح نسبتا مطلوب ارزيابي قرار دارند.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:05 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1383; 34(1):157-175.
 
بررسي خود تنظيمي يادگيري دانش آموزان و والدين: مطالعه نقش جنسيت و عملكرد تحصيلي
 
صمدي معصومه*
 
 
 

هدف پژوهش حاضر مطالعه و مقايسه راهبردهاي خود تنظيمي در يادگيري دانش آموزان و خود تنظيمي والدين آن ها با توجه به نقش جنسيت و عملكرد تحصيلي است. به همين منظور، تعداد 120 دانش آموز دختر و پسر اول دبيرستان شهر تهران با روش نمونه گيري تصادفي مرحله‌اي انتخاب شدند و با پاسخگويي به پرسشنامه راهبردهاي خود تنظيمي در يادگيري دانش آموز و خود تنظيمي، ادراك خود را از راهبردهاي خود تنظيمي و خود تنظيم گري والدينشان نشان دادند. از معدل تحصيلي آنان نيز به عنوان ملاك عملكرد تحصيلي استفاده گرديد. داده‌هاي حاصل شده با آزمون t مستقل، تحليل واريانس يك راهه، و آزمون تعقيبي شفه مورد تحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد كه بين راهبردهاي خود تنظيمي در يادگيري دانش آموزان دختر و پسر و همين طور بين رفتارهاي خود تنظيم گرانه والدينشان تفاوت معني داري وجود ندارد. ولي بين راهبردهاي خود تنظيمي در يادگيري دانش آموزان قوي و متوسط با دانش آموزان ضعيف و همينطور بين رفتارهاي خود تنظيم گرانه والدين دانش آموزان قوي و متوسط با دانش آموزان ضعيف تفاوت معني داري وجود دارد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:05 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1384; 35(1):135-162.
 
پول شويي و تعليم و تربيت
 
قنادان محمود*
 
* دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه تهران
 
 

مفاهيم پول شويي، روش ها و تکنيک ها و مراحل کار، تاريخچه و سير تحول و نحوه برخورد و کوشش هاي انجام شده براي جلوگيري در سطح ملي و بين المللي و نيز برخي توصيه هاي کنوانسيون هاي وين، استراسبورگ، سن پيترزبورگ پالرمو و امريکا موضوع اين بررسي است. در اين نوشته به برخي فعاليت هاي FATF، UNODC و «سازمان ضد پول شويي جهاني» سازمان ملل متحد در مورد موسسات «پول شويي - مافيايي»، توصيه نامه ها و اشکالات هماهنگي در سطوح بين المللي اشاره شده و انگيزه و وسعت کار و شاخص هاي آماري برخي تحولات جهاني در سال هاي اخير مورد بحث قرار گرفته است. اشاره و تاکيد بر نحوه انجام پول شويي و جمع آوري مشخصات بسياري از پايگاه هاي اينترنتي فعال مبارزه با پول شويي و برنامه هاي آتي پول شويي و بالاخره توجه به راه حل هاي برخاسته از تعليم و تربيت و تاکيد بر نظرات برخي اقتصاددانان تعليم و تربيت خصوصا سرمايه گذاري در «سرمايه انساني» موضوع بحث هاي پاياني اين مقاله را تشکيل مي دهد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:05 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 8 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1384; 35(1):163-176.
 
بررسي ميزان مهارت هاي مديران از نظر معلمان و رابطه آن با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دبيرستان هاي پسرانه دولتي شهر تهران
 
ستاري صدرالدين,واعظي مظفرالدين
 
 
 

تحقيق حاضر با هدف بررسي ميزان مهارت هاي مديران از نظر معلمان و رابطه آن با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دبيرستان هاي پسرانه دولتي شهر تهران انجام شده است. جامعه آماري مورد مطالعه در اين تحقيق معلمان و دانش آموزان سال سوم رشته علوم تجربي دبيرستان هاي پسرانه دولتي شهر تهران است که با روش نمونه گيري چند مرحله اي از جامعه معلمان 146 نفر انتخاب شده و داده هاي مورد نياز براي بررسي مهارت هاي مديران جمع آوري گرديده است. همچنين براي متغير پيشرفت تحصيلي دانش آموزان، ميانگين معدل هاي 3135 نفر دانش آموزان مدارس مورد مطالعه جمع آوري گرديده است نتايج نشان مي دهد که اکثر مديران مدارس از نظر معلمان داراي مهارت هاي مديريتي در حد زياد هستند، و همچنين بين مهارت هاي مديران و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه معني داري مشاهده نگرديد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:05 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 10 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1384; 35(1):199-220.
 
بررسي روند برنامه ريزي فعاليت هاي فرهنگي دانشگاه هاي دولتي اصفهان طي برنامه دوم و سوم توسعه كشور
 
رشيدي حميدرضا,ميرشاه جعفري سيدابراهيم,شريف خليفه سلطاني سيدمصطفي
 
 
 

هدف از انجام اين پژوهش بررسي روند برنامه ريزي فعاليت هاي فرهنگي دانشگاه هاي دولتي اصفهان طي برنامه دوم و سوم توسعه کشور است. براي دستيابي به اين هدف تلاش گرديد. تا پژوهش امکان دستيابي به چهار هدف جزيي را فراهم آورد که شامل بررسي مولفه هاي برنامه ريزي، شاخص هاي کمي و کيفي، شاخص ها و الگوهاي برنامه ريزي، و نهايتا تفاوت عملکرد مجريان فعاليت هاي فرهنگي در دانشگاه هاي دولتي اصفهان طي برنامه دوم و سوم توسعه کشور بوده است. روش انجام اين پژوهش پيمايشي است. نتايج به دست آمده بيانگر آن است که ميان مولفه هاي شاخص هاي کيفي در برنامه ريزي فعاليت هاي فرهنگي طي برنامه دوم و سوم توسعه تفاوت چنداني وجود ندارد؛ ولي در خصوص شاخص هاي کمي، ميان دو برنامه تفاوت اساسي مشاهده مي شود. ميان عملکرد مجريان فرهنگي در برنامه دوم نيز تفاوت چنداني وجود ندارد، ولي در برنامه سوم بيشترين تفاوت ميان عملکرد اداره کل امور فرهنگي و جهاد دانشگاهي با مجريان ديگر فعاليت هاي فرهنگي مشاهده مي شود.

 
كليد واژه: برنامه ريزي، فعاليت فرهنگي، دانشگاه هاي دولتي، اصفهان، برنامه دوم توسعه، برنامه سوم توسعه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1383; 34(2):1-21.
 
رابطه ويژگي هاي فردي و خانوادگي با پيشرفت تحصيلي دانشجويان روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه تهران
 
غلامعلي لواساني مسعود,دراني كمال
 
 
 در پژوهش حاضر رابطة پيشرفت تحصيلي با ويژگي هاي فردي و خانوادگي دانشجويان كارشناسي دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران ورودي سال هاي 1372 تا 1376 بررسي شد. جمعيت مورد مطالعه 524 نفر (238 دختر 286 پسر) بود كه از اين تعداد نمونه اي حدود 230 نفر براي بررسي رابطة متغيرها، انتخاب شد.نتايج تحليل رگرسيون نشان داد كه از ميان متغيرها، سه متغير معدل ديپلم، نوع ديپلم، و نوع سهميه ورودي دانشجويان پيش بين هاي معناداري براي پيشرفت تحصيلي در دانشگاه هستند.
 
كليد واژه: پيشرفت تحصيلي. ويژگي هاي فردي و خانوادگي. دانشجويان كارشناسي. دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي. دانشگاه تهران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1383; 34(2):23-40.
 
بررسي وابستگي نتايج ارزشيابي استادان از دانشجويان به استاد در دوره كارشناسي دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران در نيمسال هاي 78-77 تا 80-79
 
كرم دوست نوروزعلي*
 
* دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي
 
 در اين پژوهش نتايج ارزشيابي استادان از دانشجويان كه در پايان هر نيمسال به صورت نمره اي در مقياس صفر تا 20 ارائه مي شود براي حدود 500 درس ارائه شده در سال هاي 80-77 بررسي شده است. نتيجة اين بررسي نشان مي دهد كه ميانگين نمرات امتحاني دروس تدريس شده بوسيله هر استادي دامنه معيني را در بر مي گيرد. در اين دوره، حدود 27 درصد از استادان، هر يك شش درس مختلف از دروس دوره كارشناسي را تدريس كرده اند. در مواردي نيز يك استاد 9 تا 11 درس مختلف از دروس دوره كارشناسي را تدريس كرده است. علاوه بر اين، بررسي تعداد دانشجويان دروس مختلف نشان داد كه در حدود 25 درصد از دروس، تعداد دانشجويان كمتر از 20 نفر و در حدود 56 درصد از دروس تعداد آنان كمتر از 30 نفر بوده است. يافته هاي اين پژوهش مي تواند به اصلاح و بهبود برنامه ها كمك كند
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 11 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1384; 35(1):221-233.
 
بررسي رابطه سبكهاي دلبستگي با سبكهاي مقابله مذهبي
 
قيامي سيده زهرا*
 
* موسسه روان شناسي و علوم تربيتي
 
 

در چند سال اخير، پژوهشگران کاربرد نظريه دلبستگي را در مطالعه جنبه هاي مختلف زندگي اجتماعي بزرگسالي، از جمله مذهب و پديده هاي مربوط به آن آغاز کرده اند. در پژوهشي که به منظور بررسي رابطه سبک هاي دلبستگي با مقابله مذهبي تدارک ديده شد، تعدادي از دانشجويان دانشگاه تهران (n=112) پرسشنامه دلبستگي بزرگسال و مقياس مقابله مذهبي را تکميل کردند. براساس نتايج به دست آمده از ميان سبک هاي دلبستگي (ايمن - اجتنابي و دوسوگرا) تنها سبک دلبستگي دوسوگرا توانايي پيش بيني سبک مقابله مذهبي مثبت را داشت و رابطه همبستگي منفي ميان دو متغير معني دار بود.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1383; 34(2):125-151.
 
بررسي ارتباط بين سبك هاي اسناد و عزت نفس
 
موسوي سيدولي اله*
 
* دانشكده علوم انساني دانشگاه گيلان
 
 به منظور بررسي ارتباط بين سبك هاي اسناد و عزت نفس دانشجويان، تعداد 277 نفر (151 دختر و 126 پسر) از دانشجويان دوره كارشناسي دانشگاه گيلان از طريق نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شدند و پرسش نامه هاي سبك اسناد سليگمن و عزت نفس كوپر اسميت دربارة آنها اجراء گرديد. نتايج آزمون تحليل واريانس چند متغيري حاكي از آن بود كه بين دختران و پسران دانشجو در دو سبك اسناد دروني - بيروني (پس از موفقيت) و كلي - اختصاصي (پس از شكست) تفاوت معني داري وجود دارد. اما در ميزان ارتباط بين انواع سبك هاي اسناد دانشجويان با سال ورود به دانشگاه و ماهيت رشته هاي تحصيلي آن ها تفاوت معني داري مشاهده نشد. همچنين بر اساس نتايج آزمون مجذور خي تنها سبك اسناد دروني - بيروني (پس از موفقيت) با جنسيت دانشجويان و سال ورود آنها به دانشگاه تفاوت معني داري را نشان داد. نتايج تحليل واريانس يك طرفه نيز حاكي از آن بود كه بين ميزان عزت نفس دانشجويان و ماهيت رشته هاي تحصيلي آنان تفاوت معني داري وجود ندارد. همچنين نتايج بدست آمده از آزمون t گروه هاي مستقل بيانگر آن بود كه از لحاظ ميزان عزت نفس هيچ گونه تفاوتي بين دختران و پسران دانشجو وجود ندارد. نتايج آزمون تحليل رگرسيون همزمان و گام به گام نيز نشان داد كه ميان سه سبك پايدار - ناپايدار (پس از موفقيت)، پايدار - ناپايدار و كلي - اختصاصي (پس از شكست) با عزت نفس دانشجويان رابطه منفي و معني داري وجود دارد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1383; 34(2):153-174.
 
درآمدي بر استاندارد سازي منابع انساني در آموزش و پرورش
 
خنيفر حسين*
 
* وزارت آموزش و پرورش
 
 هدف اين مقاله جستارگشايي در خصوص استانداردسازي منابع انساني در آموزش و پرورش است. امروزه حركت كيفي به سمت آموزش هاي بهينه و كارآمد در نظام هاي تعليم و تربيت امري بديهي و ضروري به شمار مي رود. زيرا يكي از عوامل مهم پيشرفت و توسعه هر جامعه اي اساساً منابع و نيروي انساني و چگونگي تربيت آنهاست. نوشتار حاضر، با نگاهي به آموزش و پرورش به عنوان نظام اساسي در تربيت منابع انساني، سعي در طرح مسئله دارد، زيرا ما در شرايطي هستيم كه سياستگذاران و رهبران آموزشي دغدغة اطمينان از آموزش هاي استاندارد را دارند و اين اطمينان زماني ميسر است كه معلم و منابع انساني استاندارد شوند. لذا در اين مقاله سعي شده است با استفاده از معتبرترين منابع و سايت ها در مورد مفهوم استاندارد و سابقة تاريخي آن در جهان و ايران بحث شود و سپس استانداردهاي آموزشي و اصول هفت گانة استاندارد مورد مطالعه قرار گيرد. اين بحث با تبيين نهضت استانداردهاي آموزشي و شرايط اقليمي دنبال مي شود و به خوشه هاي فرهنگي در سطح آمايش سرزمين اشاره مي گردد. در ادامة بحث به پنج مسئله در خصوص ضرورت آموزش مبتني بر استاندارد در كشور پرداخته مي شود و شپس صلاحيت هاي حرفه اي و چهار مدخل عمده در مقولة استانداردسازي مورد مطالعه و بررسي قرار مي گيرد. سرانجام به هشت مدل مفهومي به عنوان درآمدي جهت ادامة بحث در آينده اشاره شده است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 9 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1383; 34(2):199-224.
 
بررسي ديدگاه ارزش شناسي علامه طباطبايي و دلالت هاي آن در تربيت اخلاقي
 
حسني محمد*
 
 
 تربيت اخلاقي يكي از كاركردهاي مهم نظام آموزشي است. اين امر از موضوعات پر چالشي است كه از سوي متفكران مورد امعان نظر بسيار قرار گرفته است. از آن جا كه ديدگاه هاي فلسفي يكي از مباني نظريه هاي تربيتي را تشكيل مي دهد، ارزش شناسي نيز كه از مباحث مهم فلسفي است، دلالت هايي در مباحث تربيت اخلاقي خواهد داشت. در اين مقاله سعي شده است كه دلالت هاي ديدگاه ارزش شناسي علامه طباطبايي كه نظريه ادراكات اعتباري بخش مهمي از آن است؛ در تربيت اخلاقي (اهداف، اصول، و روش) استنتاج شود. لذا ابتدا مباني نظريه ارزش شناسي مورد بحث قرار گرفته و سپس دلالت هاي آن در حوزه هاي سه گانه اهداف، اصول، و روش تربيت اخلاقي بررسي شده است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:07 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها