0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : پژوهش در سلامت روانشناختي بهار 1387; 2(1):61-69.
 
رابطه بين مشابهت و مکمل بودن در ابعاد اصلي شخصيتي زوجين با رضايتمندي زناشويي
 
محمد زاده ابراهيمي علي*,جمهري فرهاد,برجعلي احمد
 
* دانشگاه علامه طباطبايي
 
 

هدف پژوهش حاضر بررسي ابعاد شخصيتي مشابه و مکمل زوجين در رضايت زناشويي است. جامعه آماري شامل کليه دانشجويان متاهل دانشگاه هاي دولتي شهر تهران، ساکن در خوابگاه هاي متاهلي، و حجم نمونه در برگيرنده 174 دانشجوي متاهل (87 زوج) بود که از طريق انتخاب تصادفي خوشه اي در پژوهش شرکت داده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه NEO-FF-I و پرسشنامه ENRICH به ترتيب براي گرد آوري داده هاي مربوط به ابعاد اصلي شخصيت و رضايت زناشويي است. براي تحليل داده ها از روشهاي آماري همبستگي پيرسون، تحليل رگرسيون و آزمون t استفاده شد. در اين پژوهش وجود تفاوت معنادار ميان ابعاد اصلي شخصيتي زوجين به منزله مکمل و عدم تفاوت معنادار به منزله مشابه بودن در آن بعد تلقي گرديد. نتايج نشان داد که روان آزرده خويي به عنوان عامل مکمل و برونگرايي، خوشايندي، پذيرا بودن به تجارب و وجداني بودن به عنوان ابعاد مشابه شناسايي شدند. نتايج همچنين نشان داد که از بين 4 عاملي که بعنوان ابعاد مشابه شناسايي شدند به ترتيب بين مشابه بودن در خوشايندي و برونگرايي با رضايت زناشويي رابطه معناداري وجود دارد. در مورد مکمل بودن نيز نتيجه پژوهش نشان داد که بين مکمل بودن در عامل روان آزرده خويي با رضايت زناشويي رابطه منفي وجود دارد.

 
كليد واژه: مشابه بودن، مکمل بودن، رضايت زناشويي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : پژوهش در سلامت روانشناختي بهار 1387; 2(1):71-83.
 
مباني نظري و نحوه ساخت آزمايه رايانه اي سوگيري توجه پروب دات با استفاده از تصاوير هيجاني واقعي براي بيماران مبتلا به اضطراب اجتماعي
 
سرافراز مهدي رضا*,تقوي سيدمحمدرضا,گودرزي محمدعلي,كفايتي محمدحسن
 
* دانشگاه تهران
 
 

نظريات شناختي درباره اضطراب معتقدند که اضطراب باعث سوگيري توجه نسبت به محرک هاي مربوط به تهديد مي شود؛ در زمينه هراس اجتماعي تعدادي از نظريات مدعي اند که توجه در هراس اجتماعي معطوف به نشانه هاي تهديد کننده مربوط به نگراني در مورد ارزيابي منفي مي شود (کلارک و ولز، 1995). همچنين به اعتقاد کلارک و ولز (1995) افراد مبتلا به هراس اجتماعي ممکن است از توجه به موقعيت هاي اجتماعي اجتناب کنند. جهت رفع اين تناقض فرضيه گوش به زنگي - اجتناب (موگ و همکاران، 1997) پيشنهاد مي کند که در افراد مضطرب، اجتناب به عنوان مکانيسم دفاعي پس از گوش به زنگي ظاهر مي شود. از اين رو يافته هاي متفاوت ممکن است تفاوت هاي روش شناختي را منعکس کند. با توجه به اين که فرآيند هاي ابتدايي سامانه پردازش اطلاعات در کسري از ثانيه اتفاق مي افتند و آنها را به روشهاي قلم و کاغذي نمي توان سنجيد، پژوهش حاضر به منظور بررسي سوگيري توجه، آزمايه رايانه اي پروب دات را با استفاده از محرک هاي تصاوير هيجاني واقعي فراهم آورده است. به اين منظور از 4 دسته تصوير شامل تصاوير چهره هاي شاد، خشمگين، خنثي و تصاوير اشيا استفاده شد که به صورت دوبه دو با يکديگر جفت مي شوند، به طوري که تصوير هر چهره هيجاني در حالت هاي مختلف با يکديگر و در حالت خنثي با تصوير اشيا بي جان جفت مي شود. اين جفت تصاوير به مدت کوتاهي بر روي نمايشگر رايانه ظاهر شده و پس از حذف آنها نقطه اي در محل يکي از تصاوير روشن مي گردد. آزمودني به محض ديدن نقطه روشن بايد دکمه اي را فشار دهد و در نتيجه رايانه مدت زمان عکس العمل فرد را در حالات مختلف جفت شدن تصاوير و محل قرار گرفتن نقطه روشن ثبت مي کند. مدت زمان عکس العمل نشان دهنده ميزان و نحوه اختصاص توجه فرد در حالات مختلف مي باشد.

 
كليد واژه: آزمايه رايانه اي پروب دات، سوگيري شناختي، سوگيري توجه، روش شناسي پيشرفته، اضطراب اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 : پژوهش در سلامت روانشناختي زمستان 1386; 1(4):5-17.
 
ايمني هيجاني در خانواده و نشانه هاي آسيب شناختي رواني و سلامت کودک: بررسي نقش واسطه اي و تعديل کننده خلق کودک
 
قره باغي فاطمه*,وفايي مريم
 
* دانشگاه تربيت مدرس، تهران
 
 

هدف از اجراي اين تحقيق، بررسي نقش واسطه اي و تعديل کننده خلق کودک در رابطه بين ارزيابي کودک از ايمني هيجاني در خانواده با نشانه هاي مشکلات عاطفي – رفتاري و سلامت جسمي و رواني – اجتماعي کودک است. براي اين منظور، يک گروه نمونه (413 نفر) از جامعه دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي شهر تهران شامل 220 دختر و 193 پسر، با روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي نسبتي انتخاب شدند. مادران به پرسشنامه خلق نوجواني اوليه و سلامت کودک-فرم 28 سوالي والدين- و مادران و معلمان به پرسشنامه توانايي ها و مشکلات کودک پاسخ دادند. دانش آموزان نيز به مقياس ايمني در سيستم خانواده پاسخ دادند. يافته ها نشانگر نقش پيش بيني کننده ايمني هيجاني خانواده در کاهش مشکلات عاطفي- رفتاري و نقش پيش بيني کننده ايمني هيجاني خانواده در کاهش مشکلات عاطفي- رفتاري و نقش پيش بيني کننده مقابله هيجان مدار کودک به ناايمني و همچنين خلق کودک در پيش بيني نشانه هاي آسيب شناختي و سلامت کودک است. علاوه بر اين، نقش واسطه اي خلق منفي کودک در رابطه بين مقابله هيجان مدار با سلامت جسمي کودک و همچنين در رابطه بين ايمني هيجاني با نشانه اي آسيب شناختي کودک تاييد شد. هيچگونه حمايتي براي نقش تعديل کننده خلق کودک در اين تحقيق بدست نيامد. نتايج اين پژوهش در قالب نظريه هاي خلق و الگوهاي مرببوط به رابطه خلق با سازگاري، نظريه ايمني هيجاني و رويکرد سيستمي به عوامل خطر و محافظ در آسيب شناسي تحولي، نشان مي دهند که خلق منفي کودک مي تواند به عنوان يک عامل خطر فردي اثر محافظ ايمني هيجاني بر نشانه هاي آسيب شناختي کودک را خنثي کند. همچنين، مقابله هيجان مدار کودک با ناايمني در خانواده (به دو صورت مشغله ذهني و کناره گيري)، در کودکاني که واجد خلق منفي هستند مي تواند منجر به کاهش سلامت جسمي کودک شود.

 
كليد واژه: ايمني هيجاني خانواده، مقابله هيجان مدار، خلق کودک، نشانه هاي عاطفي – رفتاري، سلامت جسمي و رواني- اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : پژوهش در سلامت روانشناختي زمستان 1386; 1(4):19-30.
 
بررسي تاثير افشاي هيجاني نوشتاري بر افسردگي و ظرفيت حافظه فعال در دانشجويان با علايم افسردگي بالا
 
رمضاني ولي اله*,احمدي عبدالجواد,موسوي علي محمد
 
* دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) قزوين
 
 

هدف اين پژوهش بررسي تاثير افشاي هيجاني نوشتاري بر افسردگي و ظرفيت حافظه فعال دانشجويان با علايم افسردگي بالا بود. نمونه مورد بررسي 33 (29 دختر و 4 پسر) دانشجوي دانشگاه تربيت معلم تهران پرديس کرج- بودند که با شيوه غربالگري انتخاب و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و کنترل جايگزين شدند. به منظور اندازه گيري افسردگي آزمودني ها از سياهه افسردگي بک (BDI) (بک، 1961) و مصاحبه باليني، و براي ارزيابي ظرفيت حافظه فعال از نمايه حافظه فعال (WMI) (وکسلر، 1997) بهره گرفته شد. در تجزيه و تحليل داده ها، از تحليل کوواريانس چند متغيري استفاده گرديد. يافته هاي پژوهش نشان داد که افشاي هيجاني نوشتاري ميزان علايم افسردگي را کاهش داده و ظرفيت حافظه فعال را در دانشجويان با علايم افسردگي بالا افزايش مي دهد، همچنين نتايج حاکي از اين است که افشاي هيجاني علي رغم پيامدهاي منفي بلافاصله پس از افشا، در هفته هاي بعدي موجب کاهش علايم منفي مي شود. و در نهايت اين که افشاي هيجاني نوشتاري را مي توان به عنوان يکي از روشهاي ساده، سازنده، کم هزينه و موثر در رويارويي و مقابله با وقايع منفي زندگي دانست.

 
كليد واژه: افشاي هيجاني نوشتاري، افسردگي، ظرفيت حافظه فعال
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : پژوهش در سلامت روانشناختي زمستان 1386; 1(4):41-49.
 
مقايسه اثربخشي درمان هاي مواجه سازي – جلوگيري از پاسخ و فلوکسيتن در بهبود مبتلايان به اختلال وسواسي- اجباري
 
ايماني مهدي*,محمودعليلو مجيد,بخشي پوررودسري عباس,فرنام عليرضا
 
* دانشگاه تبريز
 
 

هدف اين پژوهش، مقايسه ميزان اثر بخشي مواجه سازي و جلوگيري از پاسخ و فلوکسيتن در بيماران وسواسي – اجباري است. آزمودني هاي پژوهش را 45 بيمار وسواسي – اجباري که به صورت جايگزيني تصادفي در سه گروه مواجه سازي و جلوگيري از پاسخ، فلوکسيتن و ليست انتظار جاي داده شده بودند، تشکيل مي دادند. آزمودنيهاي سه گروه در متغيرهاي سن، جنس سطح تحصيلات و وضعيت تاهل همتاسازي شدند. براي گردآوري اطلاعات از پرسشنامه هاي وسواسي-اجباري مادزلي، افسردگي و اضطراب بک استفاده شد نمرات به دست آمده از ارزيابيها در سه مرحله (پيش آزمون، پس آزمون و دو ماه بعد از پس آزمون) به کمک آزمونهاي آماري تحليل واريانس چند متغيره يک راهه و آزمون تعقيبي T توکي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد که در کاهش علايم وسواسي، مواجه سازي و جلوگيري از پاسخ فقط در بلند مدت اثر درماني بيشتري نسبت به فلوکسيتن دارد (P<0.05). همچنين مواجه سازي و جلوگيري از پاسخ در هر دو دوره کوتاه مدت و بلند مدت تفاوت معني داري با گروه ليست انتظار دارد (P<0.01)، اما فلوکسيتن فقط در کوتاه مدت تفاوت معني داري با گروه ليست انتظار دارد (p<0.05). در کاهش علايم افسردگي بيماران وسواسي- اجباري هم فلوکسيتن اثر درماني بيشتري نسبت به مواجه سازي و جلوگيري از پاسخ در کوتاه مدت (P<0.01) و بلند مدت 0.05 دارد. همچنين اين تفاوت بين فلوکسيتن و گروه ليست انتظار در کوتاه مدت و بلند مدت معني دار است (P<0.01). در کاهش علايم اضطراب بيماران وسواسي- اجباري هم بين هيچ کدام از گروهها تفاوت معني داري وجود ندارد.

 
كليد واژه: اختلال وسواسي- اجباري، مواجه سازي و جلوگيري از پاسخ، فلوکسيتن
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : پژوهش در سلامت روانشناختي زمستان 1386; 1(4):31-40.
 
بررسي رابطه بين نوع فرايند طرحواره اي و نگرش به ازدواج
 
خسروي زهره*,سيف سوسن,عالي شهربانو
 
* دانشگاه الزهرا
 
 

طرحواره ها در احساسي که ما از خودمان داريم نقش محوري دارند، آنها دانش ما را در مورد خودمان و جهان شکل مي دهند به نحوي که وقايع زندگي را بر اساس اين باورها پيش بيني مي کنيم (يانگ و کلسکو، 1994). در اين پژوهش نگرش به ازدواج دو گروه افرادي که در همسر گزيني به فرايند تداوم طرحواره گرايش دارند و آنها که به جبران طرحواره گرايش دارند مورد بررسي و مقايسه قرار گرفته است. روش پژوهش حاضر توصيفي از نوع هميستگي است. نمونه مورد مطالعه از ميان دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد به روش نمونه گيري طبقه اي نسبتي انتخاب شدند که شامل 191 زن و 116 مردمي باشند.
شرکت کنندگان به پرسشنامه طرحواره هاي يانگ (SQ-SF) و پرسشنامه محقق ساخته همسر گزيني (MSI) پاسخ دادند. نتايج پژوهش حاضر نشان داد تفاوت معناداري در نگرش به ازدواج در افرادي که به فرايند جبران طرحواره گرايش دارند در مقايسه با آنها که به فرايند تداوم طرحواره متمايل هستند وجود دارد. اين تفاوت در خصوص طرحواره هاي رهاشدگي، شکست، وابستگي، خودتحول نيافته، ايثار و اطاعت تاييد شد.

 
كليد واژه: طرحواره هاي اوليه نوع فرآيندهاي طرحواره اي، انتخاب شريک زندگي، نگرش به ازدواج
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : پژوهش در سلامت روانشناختي زمستان 1386; 1(4):50-66.
 
هنجاريابي مقياس مشکلات رفتاري ايشنباخ (YSR): فرم خود گزارشگري 18-11 سال کودک و نوجوان روي دانش آموزان مقطع متوسطه
 
كاكابرايي كيوان,حبيبي عسگرآبادي مجتبي*,فدايي زهرا
 
* دانشگاه تهران
 
 

اين پژوهش به بررسي ويژگيهاي روانسنجي و هنجاريابي نسخه فارسي مقياس مشکلات رفتاري ايشنباخ (YSR)- فرم خود گزارشگري 11-18 سال کودک و نوجوان- روي دانش آموزان مقطع متوسطه استان کرمانشاه (388 دختر و 398 پسر) پرداخته است.
يافته ها نشان داد که همساني دروني، اعتبار بازآزمايي، روايي ملاکي همگراي و روايي سازه اين مقياس بر روي دانش آموزان مقطع متوسطه استان کرمانشاه رضايت بخش بود. عوامل به دست آمده از تحليل عاملي شبيه عوامل مطالعه اصلي بود و به ترتيب با عناوين گوشه- گيري/ افسردگي/ اضطراب، مشکلات اجتماعي، مشکلات تفکر، مشکلات توجه، رفتار بزهکارانه، رفتار پرخاشگرانه و ساير مشکلات رفتاري نامگذاري شدند.
نتايج حاکي از وجود شواهد لازم در خصوص کارايي اين مقياس از نظر ويژگي هاي روانسنجي روي دانش آموزان استان کرمانشاه و روايي بين فرهنگي اين مقياس است.

 
كليد واژه: هنجاريابي، اعتبار، روايي، مقياس خود گزارشگري مشکلات رفتاري ايشنباخ (YSR)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 : پژوهش در سلامت روانشناختي زمستان 1386; 1(4):67-76.
 
بررسي اثربخشي اميد درماني گروهي بر ميزان اميد و سلامت رواني
 
علاالديني زهره*,كجباف محمدباقر,مولوي حسين
 
* دانشگاه اصفهان
 
 

هدف اين پژوهش بررسي اثر بخشي اميد درماني گروهي بر افزايش ميزان اميد و سلامت رواني دانشجويان دختر دانشگاه اصفهان بوده است. به اين منظور با استفاده از اطلاعيه، از دانشجويان براي شرکت در جلسات دعوت به عمل آمد. سپس تعداد 30 نفر از اين افراد به طور تصادفي در دو گروه آزمايش و کنترل جايگزين شدند.
به منظور اندازه گيري متغيرهاي مورد نظر از آزمون GHQ و پرسشنامه اميد اسنايدر استفاده شد.
فرض تحليل کواريانس نشان داد که اين برنامه درماني منجر به افزايش آمد (
p<0.05) و سلامت رواني شده (P<0.01) و کاهش نارساکنش وري اجتماعي و افسردگي (p<0.05) شده است، اما در نمرات زير مقياس هاي اضطراب و بي خوابي و نشانه هاي جسماني تغيير معناداري مشاهد نشد.

 
كليد واژه: اميد درماني، اميد، سلامت رواني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : پژوهش در سلامت روانشناختي زمستان 1386; 1(4):77-85.
 
اثر بخشي آموزش پسخوراند عصبي بر سلامت روان بيماران وابسته به مواد افيوني
 
دهقاني آراني فاطمه*,رستمي رضا,رحيمي نژاد عباس,اكبري زردخانه سعيد
 
* دانشگاه تهران
 
 

هدف از مطالعه حاضر بررسي اثربخشي روش درماني نوروفيدبک بر سلامت روان بيماران وابسته به مواد افيوني بود. به اين منظور 20 بيمار وابسته به مواد افيوني تحت دارو درماني، به شيوه در دسترس انتخاب شدند. در مرحله پيش آزمون تمام آزمودني ها بوسيله پرسشنامه سلامت عموم (GHQ) مورد ارزيابي و بر اساس نمرات اين ابزار همتاسازي و در دو گروه جايگزين شدند. يکي از گروه ها به تصادف به عنوان گروه آزمايش و ديگري به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. در اين مطالعه آزمايشي با طرح پيش آزمون پس آزمون با گروه کنترل، بيماران گروه آزمايش علاوه بر دارو درمان، 30 جلسه پسخوراند عصبي دريافت کردند و بيماران گروه کنترل تنها دارو درماني خود را ادامه دادند. پس از پايان دوره تمام بيماران دو گروه بوسيله پرسشنامه سلامت عمومي مورد ارزيابي مجدد قرار گرفتند. نتايج تحليل کواريانس چند متغيري نشان داد گروه آزمايش در متغيرهاي علايم جسماني، افسردگي و نمره کل سلامت روان، نسبت به گروه کنترل تغيير معناداري داشته است. بنابراين مي توان از آموزش پسخوراند عصبي جهت بالا بردن اثربخشي درمان بيماران وابسته به مواد افيوني استفاده کرد.

 
كليد واژه: پسخوراند عصبي، افيون، سلامت رواني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : پژوهش در سلامت روانشناختي پاييز 1386; 1(3):5-28.
 
تاثير روان درماني بين فردي بر درمان افسردگي نوجوانان: مطالعه موردي
 
مرادي عليرضا,شكري اميد*,دانشورپور زهره
 
* دانشگاه تربيت معلم، تهران
 
 

افسردگي به عنوان يک اختلال متعارف در ميان نوجوانان اغلب شامل يک دوره باليني مزمن و عود کننده است. تجربه يک دوره افسردگي در کودکي يا نوجواني يک عامل خطر براي دوره هاي افسرده ساز آتي و همچنين مشکلات رواني - اجتماعي محصوب مي شود. يافته هاي پژوهشي نشان داده اند که در اوايل دهه 1990 درباره استفاده از درمان هاي خاص براي افسردگي نوجوانان شواهد تجربي حمايت کننده وجود نداشته است. بر اين اساس، علاقه فزاينده اي نسبت به رشد و آزمون درمان هاي جديد که کوتاه مدت نيز بوده اند، به چشم مي خورد. در اين ميان، روان درماني بين فردي براي نوجوانان افسرده، به مثابه يک رويکرد درماني که به سادگي در گستره اي از موقعيت ها مورد استفاده واقع مي شود. به دليل تاکيد بر شناسايي حوزه مساله ساز بين فردي، نشانگان افسرده ساز مرتبط با حوزه مساله ساز، تمرکز بر روابط فعلي و کمک به بيمار جهت تسلط بر بافت بين فردي افسردگي از اهميت ويژه اي برخوردار است. بر اين اساس، هدف پژوهش حاضر بررسي اثر بخشي روان درماني بين فردي در درمان افسردگي نوجوانان است. روش پژوهش حاضر مطالعه موردي است. در اين پژوهش، يک آزمودني 16 ساله دختر که با استفاده از مصاحبه باليني، ملاک هاي تشخيصي DSM-IV-TR، پرسشنامه افسردگي بک و پرسشنامه دشواري هاي بين فردي در نوجوانان، مبتلا به افسردگي تشخيص داده شده بود، شرکت کرد. نتايج پژوهش نشان مي دهد که در زمينه درمان افسردگي نوجوانان روان درماني بين فردي يک رويکرد درماني کارآمد قلمداد مي شود.

 
كليد واژه: افسردگي، روان درماني بين فردي، نوجوانان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:12 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : پژوهش در سلامت روانشناختي پاييز 1386; 1(3):29-37.
 
بررسي اثربخشي آموزش مهارت هاي اجتماعي بر عزت نفس دانش آموزان نابينا
 
به پژوه احمد*,خان جاني مهدي,حيدري محمود,شكوهي‌ يكتا محسن
 
* دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه تهران
 
 پژوهش حاضر به منظور بررسي اثر بخشي آموزش مهارت هاي اجتماعي بر عزت نفس دانش آموزان پسر نابينا طراحي شده است. به همين منظور 380 دانش آموز پسر نابيناي دوره راهنمايي به صورت نمونه گيري هدف دار انتخاب شده و در دو گروه آزمايش و گواه جايگزين شدند. ابزار پژوهش شامل فهرست بررسي ارزيابي مهارت هاي اجتماعي کودکان متسون و همکاران (1983) و پرسشنامه عزت نفس کوپراسميت (1967) بود. طرح پژوهش حاضر از نوع پيش آزمون - پس آزمون با گروه گواه است. برنامه آموزش مهارت هاي اجتماعي در طول هشت جلسه 90 دقيقه اي، هفته اي دو جلسه به مدت يک ماه بر روي گروه آزمايشي اجرا گرديد. در حالي که در طي اين مدت، گروه گواه برنامه عادي روزانه خود را دنبال مي کرد. پس از اجراي برنامه آموزشي، مجددا هر دو آزمون بر روي هر دو گروه اجرا گرديد.
فرضيه هاي اين پژوهش با استفاده از تحليل کوواريانس، مورد بررسي قرار گرفتند. نتايج حاصل، نشان داد که آموزش مهارت هاي اجتماعي بر بهبود عزت نفس دانش آموزان پسر نابينا، در گروه آزمايشي به طور معنا داري موثر بوده است. اين يافته ها، بيانگر اين است که اجراي برنامه آموزش مهارت هاي اجتماعي به دانش آموزان نابيناي گروه آزمايشي، کمک کرده است تا در تعامل با همسالان خود، با عزت نفس بالايي رفتار کنند.
 
كليد واژه: دانش آموزان نابينا، مهارت هاي اجتماعي، عزت نفس
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:12 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : پژوهش در سلامت روانشناختي پاييز 1386; 1(3):38-50.
 
بررسي روايي سيکل هاي فکري بيوريتم با استفاده از عملکرد هاي شناختي
 
ايزانلو بلال*,ابراهيمي قوام صغري,حبيبي عسگرآبادي مجتبي
 
* دانشگاه علام طباطبايي
 
 اين مطالعه به منظور بررسي روايي سيکل هاي فکري مطرح شده در نظريه رايج بيوريتم انجام گرفت. به اين منظور يک نمونه n=63 نفري از بين دانش آموزان مقطع راهنمايي به صورت تصادفي انتخاب و به دو گروه آزمايشي 1 و 2 تقسيم شدند. ابتدا براي گروه آزمايشي 1 روزهاي اوج و افول سيکل فکري و براي گروه آزمايشي 2 نيز روزهاي بحراني اين سيکل تعيين شدند. سپس افراد اين دو گروه با استفاده از يک طرح آزمايشي با اندازه گيري مکرر در روزهاي موردنظر از نظر فعاليت هاي شناختي مورد مطالعه قرار گرفتند.
هريک از دو گروه طي دو مرحله با آزموش هوشي کتل (مقياس دوم فرم
A و B)، خرده مقياس تداي کلمات آزمون حافظه و کسلر (فرم A و B) و آزمون سرعت و دقت تولوز- پيرون (بار اول) و بوناردل (بار دوم) مورد اندازه گيري قرار گرفتند. سپس داده ها با استفاده از تحليل واريانس طرح مختلط که داراي يک عامل بين گروهي (دو گروه آزمايشي 1 و 2) و يک عامل درون گروهي (اجراي هريک از آزمون ها در دو مرحله) بود، تحليل شدند. نتايج به دست آمده از اين تحقيق نشان داد که عملکرد شناختي از سيکل 33 روزه فکري مطرح شده در نظريه رايج بيوريتم پيروي نمي کند و شواهدي مبني بر وجود اين سيکل ها به دست نيامد.
 
كليد واژه: بيوريتم، سيکل هاي فيزيکي، عاطفي و فکري، آزمون هاي شناختي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:13 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : پژوهش در سلامت روانشناختي پاييز 1386; 1(3):51-59.
 
اثربخشي آموزش راهبردهاي برنامه ريزي عصبي - کلامي بر انگيزش پيشرفت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان
 
زميني سهيلا*,حسيني نسب سيدداوود,هاشمي نصرت آباد تورج
 
* دانشگاه تبريز
 
 به منظور بررسي تاثير آموزش راهبرد هاي «برنامه ريزي عصبي - کلامي» بر انگيزش پيشرفت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان، تعداد 56 دانش آموز با روش نمونه گيري خوشه اي از بين دانش آموزان دختر هنرستانهاي شهر تبريز انتخاب و پس از کنترل متغير هاي جمعيت شناختي (سن، جنس، رشته تحصيلي و وضعيت اقتصادي- اجتماعي) در دو گروه آزمايش و کنترل جايگزين شدند. پس از اعمال کنترل هاي لازم، اندازه هاي مربوط به متغير وابسته (انگيزش پيشرفت) به وسيله آزمون «پرسشنامه انگيزش پيشرفت هرمنس» (HAMQ) مورد اندازه گيري قرار گرفتند. بدنبال آن گروه آزمايش به مدت 18 جلسه 80 دقيقه اي تحت مداخلات «برنامه ريزي عصبي - کلامي» با استفاده از الگو هاي هدف گزيني، مديريت زمان، مهارتهاي ابراز وجود، نظامهاي بازنمايي و سطوح عصب شناختي طراحي گرديده بودند. پس از اتمام کاربندي متغير آزمايشي (مستقل) در گروه آزمايشي، هر دو گروه به وسيله آزمون «پرسشنامه انگيزش پيشرفت هرمنس» مورد ارزيابي مجدد قرار گرفتند. ارزيابي آزمودنيها در پيشرفت تحصيلي نيز از طريق مقايسه معدل آزمودنيها در دو نيمسال تحصيلي صورت گرفت. داده هاي بدست آمده با استفاده از روش آماري تحليل کوواريانس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد که آموزش برنامه ريزي عصبي - کلامي تاثير مثبت بر انگيزش پيشرفت فراگيران داشته است. همچنين نتايج مبين آن است که آموزش برنامه ريزي عصبي - کلامي بر پيشرفت تحصيلي فراگيران تاثير معني دار نداشته است.
 
كليد واژه: برنامه ريزي عصبي کلامي، انگيزش پيشرفت و پيشرفت تحصيلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:13 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

5 : پژوهش در سلامت روانشناختي پاييز 1386; 1(3):60-75.
 
تاثير سازماندهي اطلاعات در بهبود حافظه اسکيزوفرنهاي آشفته و پارانوئيد
 
قلي زاده حسين*,رنجبركوچك سرايي فاطمه
 
* دانشگاه تبريز
 
 هدف پژوهش حاضر بررسي نارسايي حافظه بيماران اسکيزوفرن و تاثير سازماندهي اطلاعات در بهبود حافظه اين بيماران است. جامعه آماري پژوهش شامل بيماران مرد اسکيزوفرني بستري در بيمارستان رازي تبريز بودند. 28 بيمار اسکيزوفرن (14 پارانوئيد، 14 آشفته) و 14 فرد بهنجار به صورت نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند.
آزمودنيهاي بهنجار از لحاظ متغير هاي سن، تحصيلات و طبقه اقتصادي با گروه بيمار همتا شدند. آزمودني ها با استفاده از يک تکليف ليست يادگيري متشکل از دو فهرست واژگان تصادفي و طبقه بندي شده مورد آزمون قرار گرفتند. براي تحليل داده ها از روشهاي آمار توصيفي و استنباطي شامل ميانگين، انحراف معيار، تحليل واريانس يک راهه
(ANOVA) و آزمون تعقيبي توکي استفاده شد. يافته ها نشان دادند که عملکرد افراد بهنجار در آزمون حافظه بهتر از عملکرد بيماران اسکيزوفرن است. همچنين بيماران پارانوئيد در آزمون حافظه بهتر از بيماران آشفته عمل کردند. در هر سه گروه، سازماندهي اطلاعات باعث بهبود حافظه شد.
 
كليد واژه: حافظه، اسکيزوفرني، سازماندهي اطلاعات
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:13 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 : پژوهش در سلامت روانشناختي پاييز 1386; 1(3):67-75.
 
تاثير مشاهده فيلم هاي حادثه اي بر غلظت ايمونوگلوبولين نوع A ترشحي موجود در بزاق
 
بهرامي احسان زينب*,بهرامي احسان هادي,شفيعي تبار مهديه
 
* دانشگاه تهران
 
 

در پژوهش حاضر اثر مشاهده فيلمهاي حادثه اي بر سيستم ايمني بدن، بويژه بر دستگاه تنفسي، تغييرات در مقدار غلظت « sIgA»موجود در بزاف آزمودنيها مورد بررسي قرار گرفت. آزمودني ها 22 دانشجوي دختر که در مقطع کارشناسي دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه تهران و الزهرا مشغول به تحصيل بودند به روش داوطلبانه انتخاب گرديد و پيش از اجراي آزمايش، يک پزشک عمومي، سلامت جسمي آزمودنيها را تاييد کرد. آزمودنيها به شکل تصادفي در دو گروه 11 نفره آزمايش و کنترل قرار گرفتند. به گروه آزمايش فيلمي حادثه اي و به گروه کنترل فيلمي خانوادگي نشان داده شد.
بر اساس طرح اندازه گيري هاي مکرر از آزمودنيهاي دو گروه قبل و بعد از مشاهده فيلمها به مدت پنج دقيقه در شرايط کاملا يکسان نمونه بزاق جمع آوري شد. داده هاي هر دو گروه بر اساس روش آزمايشگاهي ايلايزا و با روش تحليل کوواريانس مورد بررسي قرار گرفت. نتايج نشان داد غلظت «
sIgA» در گروه آزمايشي بعد از تماشاي فيلم حادثه اي در مقايسه با غلظت آن قبل از تماشاي فيلم بشکل معناداري افزايش يافته بود. همچنين اين افزايش غلظت « sIgA» در مقايسه با غلظت « sIgA»قبل و پس از مشاهده فيلم خانوادگي در گروه کنترل از نظرآماري معنادار بود. مي توان نتيجه گرفت که مشاهده فيلم حادثه اي بر ميزان غلظت « sIgA» بزاق دختران دانشجو اثر گذار است. همسو با ساير نتايج تحقيقات گذشته مشاهده يک فيلم حادثه اي همچون تماشاي يک فيلم ترسناک و پرخاشگرانه و قرار گرفتن در معرض يک استرس حاد به افزايش غلظت « sIgA» منجر مي گردد.

 
كليد واژه: سيستم ايمني، غلظت ايمونوگلوبولين نوع A، مشاهده فيلم حادثه اي
 
 

 نسخه قابل چا

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:13 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها