پاسخ به:مقالات روانشناسی
8 : روانشناسي نظامي زمستان 1389; 1(4):79-89. |
|
کارکرد رسانه هاي ماهواره اي در تصويرسازي ذهني مردم |
|
باصري احمد*,حاجياني ابراهيم |
|
* دانشگاه امام حسين (ع) |
|
مقدمه: امروزه رسانه ها تلاش مي كنند تصاوير ذهني مورد نظر خود را، در جامعه، شكل دهند. آنان در واقع با تصوير ذهني، افكار عمومي جهانيان را به سمت مورد نظر خود هدايت و مديريت مي كنند. رسانه ها در عمليات تصويرسازي ذهني مي توانند دو کارکرد متفاوت داشته باشند: به صورت سازنده با ارائه تصوير ذهني مطلوب، اميدبخش و تقويت وحدت ملي و خنثي سازي و مقابله با اقدامات مخرب دشمن مي توانند توليد کننده فرصت رشد و تعالي براي يک کشور باشند. يا با نقش مخرب در ارائه تصوير ذهني نامطلوب، توليد نااميدي و ياس در مردم، تخريب وحدت ملي و خنثي سازي و مقابله با اقدامات سازنده دولت هاي بومي به عنوان يک عامل تهديد کننده تلقي گردند. در اين مطالعه به ارزيابي نوع و ميزان اثرات رسانه هاي ماهواره اي در مقايسه با رسانه ملي در ايجاد تصويرهاي ذهني مردم تهران در خصوص شاخص هاي مورد مطالعه پرداخته ايم.
روش: جامعه آماري اين مطالعه كليه ساكنان بالاي 18 سال تهران بزرگ بودند كه به صورت تصادفي چند مرحله اي نمونه اي معادل 900 نفر انتخاب و از طريق پرسشنامه محقق ساخته مورد ارزيابي قرار گرفتند. با استفاده از روش تحقيق علي مقايسه اي از نوع پس رويدادي دو گروه از مردم تهران كه از تلويزيون هاي ماهواره اي و رسانه ملي به عنوان مهمترين منبع كسب خبر استفاده مي كنند مورد مقايسه تطبيقي قرار گرفتند.
نتايج: اين تحقيق نشان داده است كه رسانه هاي ماهواره اي در حد زيادي توانسته اند بر تصويرهاي ذهني مخاطبين خود در حوزه هاي اعتماد عمومي مردم به نظام و اركان آن (17.3)، اعتماد به نيروهاي مسلح (28.7)، انسجام اجتماعي (16.4)، ترويج احساس ناامني در جامعه (22.6) و كاهش باورهاي ديني آنان (19.2) تاثيرگذار باشند.
بحث: رسانه هاي ماهواره اي به عنوان يک ابزار تهديد نرم دشمن تلاش دارد با نفوذ در باورها و اعتقادات مردم زمينه كاهش سرمايه هاي اجتماعي جامعه و اعتماد عمومي مردم به نظام را كاهش دهند. نتايج تحقيق نشان مي دهد كه در سال هاي اخير در اين زمينه موفقيت هايي را كسب نموده اند. لذا لازم است مسوولين رسانه اي كشور به ويژه در سطح رسانه ملي با آگاهي از اين تاثير به مقابله اثربخش با رسانه هاي ماهواره اي پرداخت و ضمن پاسخ گويي به نيازهاي رسانه اي مردم در اقشار و گروه هاي مختلف، مخاطبين خود را در برابر اين تهاجم واكسينه نمايند.
|
|
كليد واژه: تصويرسازي ذهني، رسانه ملي، اعتماد عمومي، نافرماني، رسانه هاي ماهواره اي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 10:42 PM
تشکرات از این پست