0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : روانشناسي نظامي پاييز 1389; 1(3):1-12.
 
بررسي اثربخشي درمان بازآفريني خيالي و پردازش مجدد بر کاهش سطح آشفتگي ذهني و تصاوير راجعه مربوط به سانحه جانبازان
 
زينتي افخم عليرضا*,سهرابي فرامرز,برجعلي احمد
 
* دانشگاه علامه طباطبايي، تهران ايران
 
 

مقدمه: هدف اين مطالعه بررسي اثربخشي درمان بازآفريني خيالي و پردازش مجدد، که درماني مبتني بر تصوير سازي ذهني هدايت شده است، بر کاهش سطح آشفتگي ذهني و تصاوير راجعه مربوط به سانحه جانبازان جنگ ايران که مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه مي باشند، بوده است.
روش: در اين پژوهش تعداد 4 نفر جانباز مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه، به صورت نمونه در دسترس مورد آزمون قرار گرفتند. با استفاده از طرح خطوط پايه چندگانه، اثربخشي روش درمان و پايداري نتايج درماني يک ماه پس از درمان، مشخص شد. اين پيامدهاي مطلوب درماني، صرفا با استفاده از تجسمات بصري بيماران و بدون چالش کلامي با باورهاي منفي آنان، به دست آمد. در اين پژوهش مقياس هاي
CAPS و SUDs به عنوان ابزارهاي تحقيق مورد استفاده قرار گرفتند.
نتايج: مطابق نتايج به دست آمده، پس از کاربست شيوه درماني مورد آزمايش، به طور موثري از ميزان فراواني و شدت بروز تصاوير راجعه مربوط سانحه بيماران کاسته شد. همچنين سطح کلي آشفتگي ذهني آزمودني ها به ميزان زيادي کاهش پيدا کرد. اين شيوه درماني در مورد کاهش سطح آشفتگي ذهني و شدت بروز تصاوير راجعه، نسبت به کاهش فراواني بروز تصاوير راجعه، موفق تر عمل کرده است
.
بحث: پذيرش تصاوير ذهني مزاحم به عنوان هسته اصلي اختلال استرس پس از سانحه، مستلزم پذيرش و به کارگيري درمان هاي اساسا تصويري (تصوري) يا لااقل به کارگيري اين عنصر به عنوان مولفه اي اساسي در درمان اين اختلال خواهد شد. اين پژوهش هم راستا با پژوهش هاي به عمل آمده در اين حوزه، در پي تبيين اثربخشي درمان هاي تصوري و بيان لزوم گسترش کاربرد اين نوع درمان هاست
.

 
كليد واژه: اختلال استرس پس از ضربه، درمان بازآفريني خيالي و پردازش مجدد، تصاوير راجعه مزاحم، سطوح آشفتگي ذهني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  10:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 8 : روانشناسي نظامي زمستان 1389; 1(4):79-89.
 
کارکرد رسانه ‌هاي ماهواره ‌اي در تصويرسازي ذهني مردم
 
باصري احمد*,حاجياني ابراهيم
 
* دانشگاه امام حسين (ع)
 
 

مقدمه: امروزه رسانه ‌ها تلاش مي كنند تصاوير ذهني مورد نظر خود را، در جامعه، شكل دهند. آنان در واقع با تصوير ذهني، افكار عمومي جهانيان را به سمت مورد نظر خود هدايت و مديريت مي‌ كنند. رسانه‌ ها در عمليات تصويرسازي ذهني مي ‌توانند دو کارکرد متفاوت داشته‌ باشند: به صورت سازنده با ارائه تصوير ذهني مطلوب، اميدبخش و تقويت وحدت ملي و خنثي ‌سازي و مقابله با اقدامات مخرب دشمن مي ‌توانند توليد کننده فرصت رشد و تعالي براي يک کشور باشند. يا با نقش مخرب در ارائه تصوير ذهني نامطلوب، توليد نااميدي و ياس در مردم، تخريب وحدت ملي و خنثي ‌سازي و مقابله با اقدامات سازنده دولت‌ هاي بومي به عنوان يک عامل تهديد کننده تلقي گردند. در اين مطالعه به ارزيابي نوع و ميزان اثرات رسانه ‌هاي ماهواره ‌اي در مقايسه با رسانه ملي در ايجاد تصويرهاي ذهني مردم تهران در خصوص شاخص ‌هاي مورد مطالعه پرداخته ‌ايم.
روش: جامعه آماري اين مطالعه كليه ساكنان بالاي 18 سال تهران بزرگ بودند كه به صورت تصادفي چند مرحله ‌اي نمونه ‌اي معادل 900 نفر انتخاب و از طريق پرسشنامه محقق ساخته مورد ارزيابي قرار گرفتند. با استفاده از روش تحقيق علي مقايسه ‌اي از نوع پس‌ رويدادي دو گروه از مردم تهران كه از تلويزيون‌ هاي ماهواره اي و رسانه ملي به عنوان مهمترين منبع كسب خبر استفاده مي ‌كنند مورد مقايسه تطبيقي قرار گرفتند
.
نتايج: اين تحقيق نشان داده است كه رسانه‌ هاي ماهواره ‌اي در حد زيادي توانسته ‌اند بر تصويرهاي ذهني مخاطبين خود در حوزه‌ هاي اعتماد عمومي مردم به نظام و اركان آن (
17.3)، اعتماد به نيروهاي مسلح (28.7)، انسجام اجتماعي (16.4)، ترويج احساس ناامني در جامعه (22.6) و كاهش باورهاي ديني آنان (19.2) تاثيرگذار باشند.
بحث: رسانه ‌هاي ماهواره اي به عنوان يک ابزار تهديد نرم دشمن تلاش دارد با نفوذ در باورها و اعتقادات مردم زمينه كاهش سرمايه ‌هاي اجتماعي جامعه و اعتماد عمومي مردم به نظام را كاهش دهند. نتايج تحقيق نشان مي ‌دهد كه در سال ‌هاي اخير در اين زمينه موفقيت ‌هايي را كسب نموده‌ اند. لذا لازم است مسوولين رسانه ‌اي كشور به ويژه در سطح رسانه ملي با آگاهي از اين تاثير به مقابله اثربخش با رسانه ‌هاي ماهواره ‌اي پرداخت و ضمن پاسخ‌ گويي به نيازهاي رسانه ‌اي مردم در اقشار و گروه‌ هاي مختلف، مخاطبين خود را در برابر اين تهاجم واكسينه‌ نمايند.

 
كليد واژه: تصويرسازي ذهني، رسانه ملي، اعتماد عمومي، نافرماني، رسانه ‌هاي ماهواره‌ اي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  10:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : روانشناسي نظامي پاييز 1389; 1(3):13-20.
 
مطالعه ميزان افسردگي، اضطراب و استرس در اعضاي خانواده آسيب ديدگان شيميايي سردشت
 
احمدي خدابخش*,رشادت جو محمود,كرمي غلام رضا
 
* دانشگاه علوم پزشکي بقيه اله (عج)، مرکز تحقيقات علوم رفتاري
 
 

مقدمه: تسليحات شيميايي اثرات مخرب جسمي و رواني بر افراد آسيب ديده مي گذارد، بر اين اساس مطالعه حاضر با هدف تعيين ميزان افسردگي، اضطراب و استرس در خانواده هاي افراد آسيب ديده شيميايي انجام شده است.
روش: شامل دو گروه، خانواده هاي افراد آسيب ديده جنگ افزارهاي شيميايي منطقه سردشت شامل همسران و فرزندان و افراد مشابه از شهروندان همان منطقه که تحت تاثير مستقيم اثرات حملات شيميايي نبوده اند به صورت تصادفي سيستماتيک وارد اين مطالعه شدند. اختلالات رواني شامل افسردگي، اضطراب و استرس با استفاده از مقياس
DASS مورد بررسي قرار گرفت. آزمون آماري T و خي 2 براي بررسي متغيرهاي مورد نظر استفاده شد.
نتايج: ميزان افسردگي، اضطراب و استرس در ميان همسران گروه مورد نسبت به همسران گروه شاهد و نيز ميزان اختلالات در ميان فرزندان دو گروه به طور قابل ملاحظه اي بيش تر است (همه موارد
P<0.005). اما در داخل گروه مورد تفاوت چنداني بين مادران و فرزندان ديده نمي شود (P<0.05).
بحث: نتايج نشان دهنده وجود ميزان بالايي از علايم اختلالات روانشناختي، به ويژه اضطراب و افسردگي در بين اعضاي خانواده افراد آسيب ديده حملات شيميايي است. هر چند ساير مردم ساکن سردشت که تحت تاثير ساير آثار جنگ بوده اند نيز داراي ميزاني از علايم اضطراب و افسردگي هستند.

 
كليد واژه: افسردگي، اضطراب، خانواده، آسيب ديدگان شيميايي، سردشت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  10:43 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : روانشناسي نظامي زمستان 1389; 1(4):25-40.
 
تاثير شناخت درماني بر ميزان اضطراب حاصل از عمليات راپل دانشجويان يک دانشگاه نظامي
 
كرمي نيا رضا*,سليمي سيدحسين,محمدزاده يداله
 
* دانشگاه علوم پزشكي بقيه اله (عج)، دانشكده پزشكي، گروه روانشناسي باليني
 
 

مقدمه: عمليات راپل به دليل حساسيت و كاربردهاي رزمي نيازمند جرات، جسارت و اعتماد به نفس است و اضطراب از ميزان تمركز، توجه، تفكر، تسلط و تصميم گيري افراد مي ‌كاهد. از اين رو هدف پژوهش حاضر بررسي تاثير روش شناخت درماني بر كاهش اضطراب حين عمليات راپل است.
روش: تحقيق به شيوه آزمايشي انجام شد. بدين منظور تعداد 39 نفر كه در پيش آزمون اضطراب بالا داشتند، انتخاب شدند و به صورت تصادفي در دو گروه قرار گرفتند. گروه آزمايشي 6 جلسه تحت آموزش شناخت درماني قرار گرفتند. براي تعيين رگه اضطراب، از
SCAT، براي تعيين حالت اضطراب، ازCSAI-2 ، استفاده شد.
نتايج: تفاوت ميانگين هاي مربوط به متغير پيش آزمون و پس آزمون در رگه اضطراب و حالت اضطراب معنادار است. اختلاف بين گروه آزمايشي و گواه در رگه اضطراب و حالت اضطراب معنادار است. همچنين نتايج سنجش اثرات درون گروهي نشان داد كه تفاوت ميانگين هاي مربوط به متغير پيش آزمون و پس آزمون در اضطراب حالتي شناختي و بدني و اعتماد به‌ نفس معنادار است. اختلاف بين گروه آزمايشي و گواه در اضطراب حالتي شناختي و بدني و اعتماد به نفس معنادار بود.
بحث: آموزش شناخت درماني تاثير مثبتي در كاهش رگه اضطراب، حالت اضطراب، اضطراب حالتي شناختي و اضطراب بدني و افزايش اعتماد به نفس حالتي حين عمليات راپل گروه آزمايشي داشته است
.

 
كليد واژه: اضطراب، شناخت درماني، عمليات راپل، پرسشنامه SCAT، پرسشنامه CSAI-2
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  10:43 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : روانشناسي نظامي پاييز 1389; 1(3):21-29.
 
ويژگي هاي شخصيتي افراد ايثارگر و ياري رسان با تاکيد بر شخصيت مطلوب درسازمان نظامي
 
شريفي رضا*,اسكندري حسين,دلاور علي,برجعلي احمد
 
* دانشگاه امام حسين (ع)
 
 

مقدمه: با توجه به نقش تعيين کننده فرهنگ ايثار در دفاع مقدس و اهميت اين عامل در توان ملي و دفاعي ج.ا.ايران به منظور دستيابي به شخصيت مطلوب در سازمان نظامي و سپاه ضروري است با توجه به سوابق پژوهشي موضوع، ويژگي هاي شخصيتي افراد ايثارگر به طور جدي مورد بررسي قرار گيرد. هدف از اين پژوهش شناسايي افراد ايثارگر در موقعيت عملي و آزمايشي و بررسي ويژگي هاي شخصيتي افراد ايثارگر و ياري رسان بود.
روش: اين پژوهش از نوع علي مقايسه ايي است که با روش نمونه گيري داوطلبانه از ميان جوانان (با تعداد 500 نفر) در سال 1389 به انجام رسيد. آزمودني ها بعد از آزمون عملي در سنجش ميزان ايثارگري، پرسشنامه شخصيتي
NEO-PI-R-240 را تکميل کردند و داده هاي به دست آمده با آزمون آماري تحليل واريانس چند متغيري به کمک نرم افزار spss18 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
نتايج: نتايج حاصله نشان داد افراد ايثارگر و ياري رسان در همه ويژگي هاي شخصيتي از ديگران تفاوت اساسي دارند و پروفايل شخصيتي آن ها متمايز است
.
بحث: نتايج اين پژوهش تيپ شخصيتي مطلوب سازماني را با تاکيد بر نيروهاي مسلح و سپاه نشان مي دهد و به کمک مطالعات تکميلي مي تواند زمينه دستيابي به مدل شخصيت مطلوب سازماني نيروهاي نظامي را براي بهبود جذب، آموزش و مديريت منابع انساني فراهم سازد
.

 
كليد واژه: ايثار، ياري رسان، سازمان نظامي، ويژگي هاي شخصيتي، شخصيت مطلوب سازماني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  10:43 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : روانشناسي نظامي پاييز 1389; 1(3):30-42.
 
تعيين نقش تنش هاي شغلي در عملکرد مديران نيروي انساني و راه کارهاي کاهش آن در يکي از نيروهاي مسلح
 
ظريفيان يگانه محمود*
 
* دانشگاه امام حسين (ع)
 
 

مقدمه: اين پژوهش با هدف شناسايي آثار تنش شغلي در عملکرد مديران نيروي انساني يکي از نيروهاي مسلح و شيوه هاي رويارويي براي کاهش آن ها از نظر مديران مذکور، انجام شده است.
روش: روش تحقيق به کار رفته از نوع پيمايشي (زمينه يابي) است و ازپرسشنامه هاي محقق ساخته، پس از اعتباريابي (با روايي و پايايي چشمگيري)، به عنوان ابزار پژوهش استفاده شده است. نمونه ها (
n=57) به صورت تمام شمار از سراسر کشور انتخاب شده اند، پس از اجرا، داده هاي جمع آوري شده، با نرم افزار آماريSPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است.
نتايج: مديران نيروي انساني نيروي مسلح مذکور در معرض روان فشارهاي شغلي متعدد و متنوعي قرار دارند که در آنان فشار رواني ايجاد مي کنند و در سطوح متفاوتي بر عملکرد آنان تاثير منفي دارد. آنان براي کاهش فشارهاي رواني - شغلي، روش هاي رويارويي با فشار رواني را به ميزان هاي متفاوت به کار مي برندکه در اغلب موارد تا حد خيلي زياد در بهبود عملکرد آنان موثر است
.
بحث:
مديران نيروي انساني نيروي مسلح مذکور، براي انجام وظايف شغلي مديريتي شان در چارچوب وظايف اساسي (تصميم گيري، سازماندهي ، برنامه ريزي، رهبري و کنترل) متحمل انواع روان فشار مي شوند. فشار رواني ناشي از اين روان فشارها از نظر مديران در سطوح (خيلي کم، تا خيلي زياد) بر عملکرد آنان تاثير منفي داشته که با به کارگيري روش هاي رويارويي، توانسته اند آثار اين تنشها را کاهش داده و وظايف مربوطه را انجام دهند.

 
كليد واژه: تنش (فشار رواني)، تنش شغلي (فشار رواني شغل)، عملکرد، مديريت منابع انساني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  10:43 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : روانشناسي نظامي پاييز 1389; 1(3):43-57.
 
ساخت و اعتباريابي پرسشنامه رضايت شغلي نيروي انتظامي
 
علي زاده ابراهيم*,حاتمي حميدرضا,احمدوند علي محمد,رضايي علي محمد
 
* دانشگاه علامه طباطبايي
 
 

مقدمه: ناجا براي سنجش رضايت شغلي کارکنان خود نياز به پرسشنامه معتبر و قابل قبول دارد که عوامل تشکيل دهنده آن هم راستا با تعالي سازماني باشد، يعني عواملي که بهبود در آن ها بتواند سازمان را به سمت سرآمدي هدايت کند. بدين منظور تلاش شده است تا بر اساس «مدل بنياد اروپايي مديريت کيفيت» پرسشنامه اي براي سنجش رضايت شغلي پليس ايران طراحي شود.
روش: براي اين منظور 2933 نفر از کارکنان ناجا در سراسر کشور به وسيله روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب و پرسشنامه را تکميل نمودند. پايايي پرسشنامه از طريق ضريب آالفاي کرانباخ و بازآزمايي و اعتبار سازه از طريق تحليل عاملي تاييدي مورد بررسي قرار گرفت
.
نتايج: نتايج نشان داد که 45 سوال پرسشنامه، 15 عامل را مورد اندازه گيري قرار مي دهد. اين عوامل با توجه به مباني نظري تحقيق و محتواي سوالات قرار گرفته روي عوامل تحت عناوين: 1- توسعه ارتقاي شغلي، 2- ارتباطات سازماني،
3- توانمندسازي، 4- ايجاد فرصت هاي يکسان در سازمان، 5- مشارکت، 6- رهبري، 7- فرصت هاي يادگيري و دستيابي به اهداف، 8- قدرداني، 9- تبيين اهداف و ارزيابي ها، 10- آموزش و توسعه منابع انساني، 11- تسهيلات و خدمات، 12- حقوق و مزايا، 13- ارتباط با همکاران، 14- مديريت تغيير و تحول، 15- شرايط محيط کار نام گذاري شدند.
بحث: ضرايب پايايي به وسيله روش بازآزمايي براي همه خرده مقياس ها بين 0.61 تا 0.84 و براي کل پرسشنامه 0.73 بود. ضرايب همساني دروني براي همه خرده مقياس ها بين 0.57 تا 0.70 و براي کل پرسشنامه 0.91 بود. در کل، ضرايب اعتبار و پايايي به دست آمده براي پرسشنامه رضايت بخش بود. طبق نتايج اين تحقيق پرسشنامه ساخته شده واجد شرايط لازم براي اندازه گيري رضايت شغلي پليس ايران مي باشد
.

 
كليد واژه: رضايت شغلي، اعتباريابي و مدل تعالي سازماني بنياد کيفيت اروپا
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  10:43 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : روانشناسي نظامي پاييز 1389; 1(3):59-72.
 
مقايسه تاثير آموزش صبر، حل مساله و ترکيبي (صبر و حل مساله) بر مولفه هاي سخت رويي دانشجويان در يک دانشگاه نظامي
 
ايزدي طامه احمد*
 
* دانشگاه امام حسين (ع)
 
 

مقدمه: يکي از پديده هاي جوامع انساني، فشار رواني است. متغيرهاي متعددي در واکنش ها انسان ها در برابر فشار رواني تاثيرگذار است که يکي از آن ها ويژگي سخت رويي است. اين ويژگي از سه مولفه تعهد، کنترل و مبارزه جويي تشکيل شده است. هدف پژوهش حاضر، مقايسه تاثير آموزش صبر، حل مساله و ترکيبي بر مولفه هاي سخت رويي دانشجويان است.
روش: براي اين منظور تعداد 80 نفر از دانشجويان يکي از دانشگاه هاي نظامي با روش خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند. طرح اين تحقيق از نوع پيش آزمون، پس آزمون با استفاده از گروه گواه بود. آزمودني ها به صورت تصادفي در 4 گروه قرار داده شدند و بعد از انجام پيش آزمون به ترتيب آموزش صبر، آموزش حل مساله و آموزش ترکيبي ديدند و گروه گواه در معرض هيچ آموزشي قرار نگرفت. نتايج به دست آمده با کمک آمار توصيفي و استنباطي تحليل گرديد
.
نتايج: مشخص شد که در تمام مولفه هاي سخت رويي، روش صبر موثرتر از روش حل مساله و روش ترکيبي موثرتر از روش صبر است
.
بحث: با کمک آموزش ترکيبي صبر و حل مساله مي توان دانشجويان را براي مقابله سازگارانه با فشار رواني که جزء لاينفک زندگي اجتماعي و تحصيلي آن هاست آماده نمود
.

 
كليد واژه: تعهد، کنترل، مبارزه جويي، صبر، حل مساله
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  10:43 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : روانشناسي نظامي پاييز 1389; 1(3):73-79.
 
ميزان آگاهي از روشهاي جنگ رواني و مقابله با آن با ارايه راهکارهاي ارتقا سطح آگاهي نيروهاي نظامي
 
حبي محمدباقر*,آزادمرزآبادي اسفنديار,نوري رضا
 
* دانشگاه جامع امام حسين (ع)
 
 

مقدمه: يکي از عوامل موثر بر موفقيت جنگ رواني دشمن و روش هاي مقابله با آن، عنصر آگاهي است. پژوهش حاضر در صدد است تا به اين پرسش اساسي پاسخ دهد که آگاهي نيروهاي نظامي از روش هاي جنگ رواني و شيوه هاي مقابله با آن به چه ميزان است؟ روش هاي مناسب ارتقاي سطح آگاهي هاي نظاميان نسبت به جنگ رواني و روش هاي مقابله اي کدام است؟
روش: روش تحقيق توصيفي، تحليلي است. جامعه آماري شامل کليه کارکنان يک واحد نظامي است. انتخاب نمونه به صورت خوشه اي چند مرحله اي برابر 1055 نفر است. از ابزارهاي آماري ميانگين، انحراف معيار، فراواني و درصد، آزمون مجذور خي به منظور مقايسه متغيرهاي کيفي و شمارشي استفاده شده است
.
نتايج: يافته هاي پژوهش نشان مي دهد که پرداختن به موضوع جنگ رواني بسيار ضروري است. ميزان آگاهي از روش هاي جنگ رواني و روش هاي مقابله با آن در نمونه مورد بررسي ضعيف است و افراد کمي تحت آموزش هاي مربوط به جنگ رواني قرار گرفته اند. ميزان آگاهي از شيوه هاي جنگ رواني با ميزان تحصيلات و درجه رابطه مثبت دارد. ميزان آگاهي از شيوه هاي مقابله با جنگ رواني و رشته هاي تحصيلي با ميزان اطمينان 95 درصد داراي تفاوت معناداري مي باشد. روش هاي جنگ رواني دشمن عليه جمهوري اسلامي ايران به ترتيب اهميت از طريق اقدامات فرهنگي و اقتصادي سپس اقدامات سياسي وامنيتي و در نهايت از طريق اقدامات نظامي عليه نظام جمهوري اسلامي اعمال مي شوند
.
بحث: انجام پروژه هاي پژوهشي، تهيه، تدوين و اجراي برنامه هاي آموزشي و اطلاع رساني به منظور افزايش ميزان آگاهي نيروهاي نظامي از روش هاي جنگ رواني و شيوه هاي مقابله با آن ضرورت دارد. استفاده از رسانه ها و برنامه هاي سمعي و بصري در کنار ساير روش هاي اطلاع رساني در اولويت قرار دارد و همچنين ضروري است تا آموزش جنگ رواني نيروهاي نظامي از منابع رسمي، معتبر، مداوم و به صورت برگزاري کلاس ها، سخنراني و همايشهاي تخصصي منظم و انجام مسابقات دوره اي و اهدا جوايز نفيس باشد
.

 
كليد واژه: آگاهي، جنگ رواني، روش هاي مقابله اي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  10:44 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : روانشناسي نظامي تابستان 1389; 1(2):1-12.
 
کيفيت گذراندن اوقات فراغت و رابطه آن با آسيب پذيري فرهنگي و اجتماعي در بين خانواده هاي نظامي
 
احمدي خدابخش*,عبدالمالكي هادي,آزادمرزآبادي اسفنديار,رييسي فاطمه
 
* دانشگاه علوم پزشکي بقيه اله (عج)، مرکز تحقيقات علوم رفتاري
 
 

مقدمه: هر سازماني به ويژه سازمان هاي نظامي وظيفه خود مي داند براي توسعه سلامت، رفاه و بهبود شرايط کاري و افزايش بازدهي سازماني به موضوع اوقات فراغت توجه نمايد. بر اين اساس پژوهش حاضر مي کوشد تا رابطه بين نوع گذران اوقات فراغت را با آسيب پذيري فرهنگي در بين خانواده هاي نظامي مورد بررسي قرار دهد.
روش: روش تحقيق توصيفي و همبستگي بود. تعداد 1282 نفر در قالب 481 خانواده انتخاب و در پژوهش شرکت داده شدند. شرکت کنندگان در پژوهش از هفت شهر کشور بر حسب پراکندگي جغرافيايي و به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند. ابزار جمع آوري اطلاعات عبارت بود از: پرسش نامه نحوه گذران اوقات فراغت که داراي 15 ماده در مقياس ليکرت بود و توسط محقق تدوين شد و پرسش نامه آسيب پذيري فرهنگي- اجتماعي که با هدف بررسي آسيب پذيري خانواده در جامعه ايران توسط محقق ساخته شده است
.
نتايج: نتايج نشان داد که شوهران بيش تر اوقات فراغت خود را با فعاليت شغلي (56.7 درصد)، زنان با بودن در نزد خانواده (57.1 درصد) و فرزندان بيش تر از طريق بودن در نزد خانواده (59.5 درصد) و ديدن فيلم (36.7درصد)، صرف مي کنند. همچنين ملاحظه شد که بين شيوه هاي گذران اوقات فراغت و آسيب پذيري فرهنگي رابطه معني داري (در سطح
P£0.05) وجود دارد. بر اين اساس برخي از روش ها مانند تفريح با خانواده با کاهش آسيب و برخي ديگر مانند خواب يا تفريح با دوستان با افزايش آسيب در ارتباط هستند.
بحث: بيش تر اوقات فراغت مردان با کار، فعاليت شغلي و بودن در نزد خانواده مي گذرد. آن ها در واقع فاقد برنامه سازنده براي گذران اوقات فراغت هستند و شايد همين امر باعث شده که زنان و فرزندان نيز اکثر اوقات خود را در خانه بگذرانند. مطابق يافته هاي پژوهش لازم است نحوه برنامه ريزي براي گذران اوقات فراغت را به خانواده ها آموزش داد و فرصت ها و امکانات لازم براي بهبود اوقات فراغت در اختيار آن ها قرار گيرد
.

 
كليد واژه: اوقات فراغت، خانواده نظامي، آسيب شناسي فرهنگي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  10:44 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : روانشناسي نظامي تابستان 1389; 1(2):13-24.
 
موفقيت شغلي و ويژگيهاي کارکنان در يک رسته خاص نظامي
 
اسكندري محسن*,فتحي آشتياني علي,سليمي سيدحسين,انيسي جعفر
 
* دانشگاه علوم پزشکي بقيه اله (عج)، مرکز علوم رفتاري
 
 

مقدمه: يکي از دغدغه هاي سازمانها اين است که فرد چه اندازه با شغلي که در آن به کارگيري مي شود همخواني دارد؟ روش هاي تخمين بهترين همخواني شغل و سازمان چيست؟ اين پژوهش با هدف تعيين ويژگي هاي شخصيتي افراد شاغل در يکي از رسته هاي نظامي و تعيين ويژگيهاي روانشناختي شخصيت و هوش افراد موفق در اين رسته انجام شده است.
روش: جامعه آماري اين تحقيق شامل تمامي کارکنان يکي از رسته هاي خاص نظامي است که از آن، با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي، 223 نفر، 139 نفر افسر و 84 نفر درجه دار انتخاب و مورد بررسي قرار گرفته اند .ابزار مورد تحقيق، پرسش نامه 16 عاملي شخصيتي کتل، آزمون هوشي کتل مقياس 3 و پرسش نامه ارزشيابي عملکرد شغلي محقق ساخته مي باشد
.
نتايج :سازگاري بهتر با محيط، هوش بالاتر از ميانگين، تحصيلات بالاتر و سن بيش تر بر اساس نتايج اين تحقيق از عوامل موفقيت محسوب ميشوند. مقايسه گروه هاي سه گانه عملکردي براي تعيين رابطه ويژگي هاي روانشناختي (عوامل مرتبه دوم شخصيت و هوش) و عملکرد شغلي نشان داد، سه عامل سازگاري، خلاقيت و هوش با عملکرد شغلي رابطه معناداري دارند
.
بحث: ميزان موفقيت شغلي با ويژگي هاي روانشناختي و شخصيتي افراد ارتباط دارد. از اين رو ضرورت دارد تا گزينش ها به سمت تخصصي شدن، استفاده از آزمون هاي هوش، استعدادسنجي براي سنجش رسته هاي خاص، توجه به ويژگيهاي روانشناختي و شخصيتي و ميزان خلاقيت افراد سوق يابند
.

 
كليد واژه: ويژگي هاي روانشناختي (شخصيت و هوش)، عملکرد شغلي. موفقيت شغلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  10:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : روانشناسي نظامي تابستان 1389; 1(2):25-40.
 
بررسي وضعيت رضايت شغلي و تعهد سازماني کارکنان يک دانشگاه نظامي
 
محمديان يداله*,اسكندري مجتبي,مهدوي موسي,حسيني نژاد اعظم
 
* دانشگاه علوم پزشکي بقيه اله «عج»، مرکز تحقيقات علوم رفتاري، تهران، ايران
 
 

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسي وضعيت رضايت شغلي و تعهد سازماني کارکنان دانشگاه، انجام شد.
روش: جامعه مورد مطالعه شامل تمامي کارکنان دانشگاه بودند، که با استفاده از پرسش نامه ها رضايت شغلي و تعهد سازماني ماير و الن، تعداد 267 نمونه، مورد آزمون قرار گرفتند.
نتايج: ميانگين رضايت شغلي کارکنان 3.22 از 5 به دست آمد که نشانگر رضايت متوسط به بالا مي باشد. همچنين تفاوت معناداري بين رضايت شغلي افراد با جنس، سن، تحصيلات، عضويت و سابقه کار، کارکنان وجود نداشت، اما تفاوت معناداري بين رضايت شغلي افراد با رشته شغلي، دانشگاه وجود داشت. همچنين ميانگين ابعاد تعهد سازماني کارکنان 5.24 از 7 بدست آمد که نشانگر رضايت متوسط به بالا مي باشد. همچنين تفاوت معناداري بين تعهد سازماني افراد با جنس، سن، عضويت، سابقه کار، کارکنان وجود نداشت اما تفاوت معناداري بين تعهد سازماني افراد با تحصيلات و رشته شغلي، آنان وجود داشت
.
بحث: اختلاف معناداري بين رضايت شغلي و تعهد سازماني کارکنان دانشگاه، وجود دارد. با توجه به معنادار بودن رضايت شغلي وتعهد سازماني لازم است که مديران از رشته شغلي و تحصيلات مختلفي که از حيث تجربه تخصص و دانش فني براي کارکنان قابل قبول است استفاده کنند. همچنين با بهبود رضايت شغلي و تعهد سازماني، حس خلاقيت و نوآوري را در کارکنان برانگيخته و باعث افزايش بهره وري در سطح سازمان ها و جامعه شوند
.

 
كليد واژه: رضايت شغلي، تعهد سازماني، تعهد عاطفي، تعهد استمراري، تعهد هنجاري، کارکنان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  10:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : روانشناسي نظامي تابستان 1389; 1(2):41-50.
 
نيازسنجي تربيتي و آموزشي و اولويت بندي آن در بسيج
 
حبي محمدباقر*,فقيري مژگان,موسوي سيداسماعيل,سليقه دار آمنه,ايماني هادي,اسلامي رضا
 
* دانشگاه جامع امام حسين (ع)
 
 

مقدمه: برنامه ريزي موثر در گرو نيازسنجي و تعيين اولويت هاست. در اين راستا، طرح پژوهشي فوق با دو سوال زير به اجرا گذارده شده است، نيازهاي تربيتي و آموزشي بسيج کدامند؟ اين نيازها داراي چه اولويت هايي هستند؟
روش: روش تحقيق توصيفي تحليلي است که از فنون ترکيبي در نياز سنجي بهره گرفته است. پرسش نامه محقق ساخته است. نمونه گيري به صورت خوشه اي و تعداد نمونه 3500 نفر از اعضا بسيج بوده است. روايي پرسش نامه از نوع روايي محتوايي و تعيين اعتبار آن از طريق محاسبه آلفاي کرنباخ برابر
/.94 براي کل پرسش نامه محاسبه شده است. اطلاعات جمع آوري شده با استفاده از آزمون هاي آماري همچون فريدمن، ضريب همبستگي و مربع کاي و تجزيه و تحليل شده است.
نتايج: مهم ترين نيازهاي تربيتي و آموزشي بسيج به ترتيب اولويت عبارتند از: 1) اعتقادي- فرهنگي، 2) دفاعي- امنيتي، 3) روانشناختي، 4) علمي، 5) بصيرت سياسي، 6) اجتماعي، 7) سازماني و مديريتي
.
بحث: از يافته هاي فوق مي توان نتيجه گيري کرد که مديران در حوزه برنامه ريزي هاي آموزشي و تربيتي با اولويت دادن به نياز هاي تربيتي بر امر انتقال مفاهيم و دانش بر فراگيران و ايجاد مهارت هاي رفتاري تاکيد کرده و از ميان نيازهاي متنوع تربيتي و آموزشي، نيازهاي اعتقادي و فرهنگي در اولويت نخست قرار دارند
.

 
كليد واژه: بسيج، نيازسنجي، نيازهاي آموزشي، نيازهاي تربيتي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  10:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : روانشناسي نظامي تابستان 1389; 1(2):51-60.
 
بررسي رابطه بين حمايت اجتماعي و سلامت رواني در زنان سرپرست خانوار در کارکنان يک دانشگاه نظامي
 
حميدي فريده*
 
* دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي، گروه روان شناسي و علوم تربيتي
 
 

مقدمه: خانواده به عنوان مهم ترين نهاد اجتماعي است که نقش اصلي سازندگي جوامع و سلامتي آن را تضمين مي نمايد. در خانواده هايي که به دلايل متعددي زنان عهده دار تامين معاش مادي و معنوي خود و اعضاي خانوار مي گردند، نقش حمايتي خانواده، دوستان و سازمان هاي ذيربط در تحقق عدالت اجتماعي و پيشگيري از آسيب هاي خانوادگي و اجتماعي بسيار بارز و پراهميت مي گردد. از اينرو هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين حمايت اجتماعي و سلامت رواني در زنان سرپرست خانوار شاغل در سپاه پاسداران است.
روش: تعداد 60 نفر از زنان سرپرست خانوار شاغل در سپاه که به روش هدفمند از هفت استان کشور انتخاب شدند، مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه هاي حمايت اجتماعي – مقياس خانواده
PSSFA و دوستانPSSFR  و سلامت عمومي GHQ-28 بود که از روايي و اعتبار خوبي برخوردار بودند. داده ها با استفاده از همبستگي پيرسن مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: نتايج نشان داد که رابطه معناداري بين حمايت اجتماعي و سلامت رواني (نمره کل) در نمونه مورد بررسي، وجود دارد (
r=-0.330 و P£0.05) همچنين نتايج بيانگر رابطه معنادار حمايت خانواده در کل و نيز با خرده مقياس هاي افسردگي D (r=-0.504) و خرده مقياس اضطراب واختلال خوابB است (r=-0.387، P£0.01) اما متغير حمايت دوستان رابطه معناداري با نمره کل سلامت رواني در نمونه مورد مطالعه نشان نداد.
بحث: نتايج نشان مي دهد هر چه زنان سرپرست خانوار از حمايت اجتماعي بيش تري بهره مند گردند، از ميزان سلامت رواني بيش تري نيز برخوردار مي شوند و احتمال بروز افسردگي و اصظراب در آنان کم ترخواهد شد. همچنين نتايج بيانگر نقش بيش تر حمايت خانواده در سلامت رواني زنان سرپرست خانواده است.

 
كليد واژه: سلامت روان، حمايت اجتماعي، حمايت دوستان، حمايت خانواده، زنان سرپرست خانوار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  10:46 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : روانشناسي نظامي تابستان 1389; 1(2):61-71.
 
نقش توسعه شادي و نشاط در افزايش روحيه حماسي
 
باصري احمد*
 
* دانشگاه جامع امام حسين (ع)
 
 

مقدمه: شادي يکي از مهم ترين هيجانات انساني است، اگر هيجانات را به شش دسته خشم، ترس، تنفر، تعجب، ناراحتي و شادي تقسيم کنيم، شادي اساسي ترين هيجاني است که افراد در پي دستيابي به آن مي باشند زماني که به صورت دروني احساس مثبت مي کنيم، شيوع شادي در رگهاي زندگي، منجر به احساس خوشايندي زندگي ميگردد. همچنين شادي و نشاط از متغيرهايي تاثيرگذار اجتماعي است و به عنوان يک متغير پيشبين بر روي متغيرهاي ديگري تاثير ميگذارد. در اين مقاله به ارزيابي ميزان تاثير اين متغير بر روحيه حماسي مردم ايران ميپردازيم.
روش: اين مطالعه با استفاده از روش مطالعات توصيفي از نوع همبستگي با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که روايي و پايايي آن مورد تائيد قرار گرفته است به ارزيابي ارتباط بين متغيرهاي مورد نظر در جامعه ايراني نموديم. جامعه آماري اين مطالعه کليه افراد بالاي 15 ساله ايراني بودند که با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي از يازده استان کشور انتخاب و مورد نظرخواهي قرار گرفتند
.
نتايج: نشان داد که ميزان نشاط و شادابي مردم ايران در حد متوسط 56.19 از 100 نمره مي باشد و بين اين متغير و روحيه حماسي مردم ايران رابطه همبستگي مثبت معنادار معادل 0.34 وجود دارد
.
بحث: نتايج حاکي از آن است که نشاط و شادابي به خودي خود، و بدون همراهي با نفرت و ساير هيجانات منفي، ميتواند روحيه حماسي مردم را فزوني بخشد. چون روحيه، نوعي خلق است که با شادابي همراه است. افزون بر آن، شادابي موجب نوعي تغييرات عصبشناختي و اندوکريني تغيير در غدد درون ريز ميشود که آمادگي توان افراد براي فعاليت و دفاع از خود را افزايش مي دهد
.

 
كليد واژه: شادي، نشاط، روحيه حماسي، رضايت از زندگي، عاطفه مثبت، عاطفه منفي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  10:46 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها