0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 8 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) تابستان 1387; 4(16):399-401.
 
دلبستگي و پزشکي روان ـ تني: مشارکتهاي تحولي در قلمروهاي تنيدگي و بيماري (قسمت دوم)
 
رحيم زاده سوسن*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب
 
 

مقاله اي که به نکات کلي آن در شماره پيشين پرداخته شد، بر مبناي مرور مجموعه پژوهشهايي شکل گرفته است که از سال 1966 تا 2000 در MEDLINE و PsychInfo به زبان انگليسي فهرست شده و از واژه هاي کليدي «دلبستگي» و «روابط موضوعي» سود جسته اند. همچنين مقاله هاي مروري که در خلال اين سالها به طور مستقيم و بدون توجه انحصاري به آسيب شناسي رواني، به بررسي ارتباط بين بيماريهاي جسماني و دلبستگي پرداخته اند در شمار منابع مورد استفاده قرار گرفته اند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:49 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) تابستان 1387; 4(16):377-386.
 
درمانگري شناختي- رفتاري در بيماران مبتلا به نشانگان روده تحريك پذير
 
حقايق سيدعباس*,كلانتري مهرداد,مولوي حسين,طالبي مجيد
 
 
 

با هدف بررسي اثربخشي درمان شناختي رفتاري بر کاهش اضطراب سلامت و افسردگي بيماران مبتلا به نشانگان روده تحريک پذير(IBS) ، 32 بيمار (با تشخيص پزشک متخصص و بر اساس ملاکهاي (Rome II، به صورت تصادفي انتخاب شدند و در دو گروه آزمايشي (12 نفر) و کنترل (12 نفر) قرار گرفتند. درمان شناختي رفتاري در گروه آزمايشي طي هشت جلسه هفتگي به کار بسته شد. زير مقياس اضطراب سلامت از پرسشنامه کيفيت زندگي (پاتريك و ديگران، 1998) و فهرست افسردگي بک (1961 ،BDI) در آغاز و پايان جلسه ها و پس از گذشت دو ماه تكميل شدند. نتايج تحليل کوواريانس چند متغيري کاهش معناداري را در نمره هاي اضطراب سلامت و افسردگي گروه آزمايشي در پس آزمون نشان دادند. آزمون پيگيري هشت هفته که بعد از پس آزمون اجرا شد، تغييري در نمره هاي اضطراب سلامت نشان نداد، اما در نمره هاي افسردگي گروه آزمايشي، افزايش معناداري (05/ (P<?ديده شد و ضرورت تدارک يک طرح درمانگري اختصاصي را مطرح کرد. بر اساس اين نتايج، در بيماران روده تحريک پذير، درمان شناختي رفتاري مي تواند يک درمان موثر باشد.

 
كليد واژه: نشانگان روده تحريک پذير، درمان شناختي رفتاري، اضطراب سلامت، افسردگي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:49 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) بهار 1387; 4(15):217-233.
 
گسترش يك مقياس راهبردهاي مقابله اي در دانشجويان: دو فرم موازي
 
دادستان پريرخ*,عسگري علي,حاجي زادگان مرضيه
 
* دانشگاه آ‍زاد اسلامي، واحد تهران جنوب
 
 

به منظور گسترش يك ابزار اندازه گيري راهبردهاي مقابله اي دانشجويان با دو فرم موازي، تعداد 230 گويه طي سه مرحله پژ‍وهشي، تجربي و نهايي، تهيه و در گروه نمونه اي به تعداد 1145 دانشجو (496 دختر و 649 پسر) كه با روش نمونه برداري چند مرحله اي انتخاب شدند، اجرا شد. پس از چندين بار تحليل عاملي اكتشافي با چرخش متمايل (در دو مرحله پژوهش) تعداد 100 گويه (با قدرت تشخيص بالاتر از 0.4 و بار عاملي ناب و بالاتر از 0.35) انتخاب شد كه هشت راهبرد مقابله اي 1) حمايت اجتماعي، 2) حمايت معنوي (مذهب گرايي)، 3) بازسازي شناختي، 4) حل مساله، 5) تفکر آرزومندانه، نگراني، 6) انحراف توجه (بدني و هيجاني)، 7) اجتناب شناختي و 8) تسليم را متمايز مي ساخت و بر روي هم 33 درصد واريانس را تبيين مي كرد. سپس دو فرم 50 گويه اي بر اساس شباهت در محتوا و همساني بار عاملي به گونه اي انتخاب شدند كه ضريب همبستگي هشت عامل آنها معنادار و تفاوت ميانگينهاي آنها غير معنادار بود. ضرايب اعتبار (همساني دروني) و خطاي استاندارد اندازه گيري دو فرم به ترتيب برابر با 0.910، 3.60 و 0.913، 3.61 بود. تحليل عاملي راهبردهاي مقابله اي دو فرم روي هم، وجـود عوامل هشتگانه را تايـيد كرد. مشخصه هاي روان سنجـي عاملهاي هشتگانه دو فرم محاسبه شد و مباني نظري عاملها مورد بحث قرار گرفت.

 
كليد واژه: مقياس مقابله اي جوانان، دو فرم موازي، تحليل عاملي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:49 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) بهار 1387; 4(15):235-244.
 
پيش بيني كننده هاي درگيري شغلي در استادان دانشگاه آزاد اسلامي
 
ميرهاشمي مالك*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد رودهن
 
 

با اجراي پرسشنامه درگيري شغلي (كانونگو، 1982) در 214 عضو هيئت علمي تمام وقت و نيمه وقت 5 واحد دانشگاه آزاد اسلامي كه با روش تصادفي چند مرحله اي انتخاب شده بودند، اطلاعات لازم جمع آوري شد. نتايج نشان دادند كه اعضاي هيات علمي  مرد به طور معناداري بيشتر از زنان با شغلشان درگير مي شوند (-2.891=t،P<0.01 ). همچنين، معلوم شد كه الف) با افزايش سابقه كار 0.182)=r،P<0.01 )، و ب) بالاتر رفتن مرتبه علمي (2.785=F،P<0.05 ) ميزان درگيري شغلي نيز افزايش مي يابد.

 
كليد واژه: جمعيت شناسي، حرفه اي، درگيري شغلي، هيات علمي، دانشگاه آزاد اسلامي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:49 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) بهار 1387; 4(15):253-265.
 
ادراك دلبستگي كودكي، دلبستگي بزرگسال و دلبستگي به خدا
 
سپاه منصور مژگان*,شهابي زاده فاطمه,خوشنويس الهه
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران مركزي
 
 

در مطالعـه حاضر ارتباط بين سـه سبك دلبستگي: ادراك دلبسـتگي كودكي، دلبستگي بزرگسال و دلبستگي به خدا در جامعه اسلامي بررسي شد. 193 دانشآموز دبيرستاني به روش نمونه گيـري خوشـه اي انتخاب شدند و مقياسهاي سبك دلبستگي به خدا (روات و كرك پاتريك، 2002)، سبكهاي دلبستگي بزرگسال (هازان و شيور، 1987) و ادراك دلبستگي كـودكي به هر والد (هازان و شيور، 1986) را تكميل كردنـد. نتايج وجـود همبستگي مثبت بين دلبستـگي ناايمن بـه والدين با دلبستگي ايمن به خدا را نشان دادند. كيفيت ارتباط با خدا و دلبستگي به والدين به بحث گذاشته شد.

 
كليد واژه: ادراک دلبستگي کودکي، دلبستگي به بزرگسال، دلبستگي به خدا
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:52 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) بهار 1387; 4(15):245-252.
 
بهبود حرمت خود و خودكارآمدي در نوجوانان
 
زاده محمدي علي*,عابدي عليرضا,خان جاني مهدي
 
* پ‍‍ژوهشكده خانواده، دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

در ايـن پژوهش 20 نوجـوان پسر (14 تا 16 سـاله) از يك مركز شبانه روزي پسران بي سرپرست و بد سرپرست انتخاب و به طور تصادفي و مساوي به دو گروه آزمايشي و كنترل تقسيم شدند. گروه آزمايشي به مدت 12 هفته در جلسه هاي دو ساعته هنر روان درمانگري شركت كردند. گروه كنـترل مداخلـه اي دريافـت نكرد. حرمـت خود و خودكـارآمدي آزمودنيها، در آغاز و پايان 12 جلسه با استفاده از مقياس حرمت خود روزنبرگ (1979) و فهرست خودكارآمدي شرر و ديگران (1982) اندازه گيري شدند. يافته ها نشان دادند كه حرمت خود و خودكارآمدي گروه آزمايشي افزايش يافته بود (P<0.05). به نظر مي رسد تمرينهاي شناختي ـ رفتاري هنر روان درمانگري مي تواند خودكارآمدي و حرمت خود را در نوجوانان با تقويت اعتماد به توانايي ابراز خود و مثبت انديشي افزايش دهد.

 
كليد واژه: حرمت خود، خود کارآمدي، هنر روان درمانگري، روي آورد شناختي ـ رفتاري، نوجوانان بي سرپرست و بدسرپرست
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:52 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) بهار 1387; 4(15):277-292.
 
نقش آموزش مهارتهاي فرزندپروري بر کاهش تنيدگي مادران و مشکلات رفتاري کودکان
 
فرزادفرد سيده زينب*,هومن حيدرعلي
 
 
 

اثربخشي آموزش مهارتهاي والدگري بر پيشگيري تنيدگي در يك نمونه غيرباليني از مادران و كاهش مشكلات رفتاري كودكان آنها در اين پژوهش بررسي شد. شاخص تنيدگي والدين (PSI، آبيدين، 1990) در يك نمونه 198 نفري از مادران اجـرا شد. 51 نفر از مادراني كه نمره هـاي بالايي در PSI داشتند به تصادف در دو گروه آزمايشي (26 نفر) و كنترل (25 نفر) قرار گرفتند و به فهرست مشكلات رفتاري كودكان (CBCL، آشنبـاخ، 2001) پـاسخ دادند. داده هـاي كمي با استفـاده از پيش آزمون ـ پس آزمون (آزمون t)، ضريب همبستگي و تحليل كوواريانس چند متغيري تحليل شـدند. يافته ها نشان دادند كه پس از مداخلـه: الف) مادران گروه آزمايشي در مقايسه با مادران گروه كنترل سطح تنيدگي كمتري داشتند، ب) كودكان مادران گروه آزمايشي از كودكان مادران گروه كنترل مشكلات رفتاري نشان دادند.

 
كليد واژه: مهارتهاي فرزندپروري، تنيدگي مادران، مشکلات رفتاري کودکان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:52 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) بهار 1387; 4(15):267-276.
 
بازي درمانگري بي رهنمود در كودكان مبتلا به مشكلات دروني سازي شده
 
بيات مريم*
 
* دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

در ايـن پ‍ژوهش بـه بررسي اثربخشي بازي درمانگري بي رهنمود بر كاهش رفتارهاي دروني سازي شده در كودكـان پيش دبستاني كه بر اساس فهرست رفتاري كودك (CBCL، آشنباخ و رسكورلا، 2001) در حيطه مشكلات دروني سازي شده (اضطراب، افسردگي و كناره گيري) نيازمند توجه باليني بودند به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. اين كودكان در قالب گروههاي دو نفره در طي هفت هفته در 16 جلسه بازي درمانگري شركت كردند. مادران اين كودكان پس از پايان جلسه هاي چهارم، هشتم، دوازدهم و شانزدهم فرمهاي CBCL را در مورد فرزندان خود تكميل كردند. نتيجه آزمون اندازه گيريهاي مكرر نشان داد، نمره هاي مقياس دروني سازي شده به طور معناداري كاهش يافت. اهميت عملي يافته هاي پژوهش در ارتباط با يافته هاي پيشين در قلمرو پيشگيري و درمانگري اختلالهاي دروني سازي شده زودرس مورد بحث قرار گرفت.

 
كليد واژه: بازي ‏درمانگري بي‏رهنمود، مشکلات دروني‏سازي ‏شده، کودکان پيش ‏دبستاني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:52 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) بهار 1387; 4(15):293-303.
 
رابطه هوش هيجاني و مکانيزمهاي دفاعي با اعتياد
 
اكبري زردخانه سعيد*,رستمي رضا,زارعان مصطفي
 
 
 

مقيـاس هوش هيجانـي (بشارت، 2007)، پرسشنـامه سبـك دفـاعي (اندروز، سينگ، و باند، 1993) و مقياس پذيرش اعتياد (AAS؛ ويد و ديگران، 1992)، در 296 نفر از دانشجويان دانشگاه تهران با انتخاب تصادفي اجرا شد. نتايج نشان دادند كه بين نمره هاي كل هوش هيجاني، زيرمقياس ادراك هيجاني و پذيرش اعتياد رابطه منفي معنادار وجود دارد. با كنترل اثر هوش هيجاني و مولفه هاي آن، بين مكانيزمهاي دفاعي رشد يافته و رشد نايافته و پذيرش اعتياد به ترتيب رابطه منفي و مثبت معنادار مشاهده شد. اما با كنترل اثر مكانيزمهاي دفاعي، هوش هيجاني، مولفه ادراك هيجاني و پذيرش اعتياد رابطه منفي داشتند. بنابراين، سازه هوش هيجاني مي تواند نقش متغير ميانجي نيرومند بين وي‍ژگيهاي هيجاني با پذيرش اعتياد داشته باشد.

 
كليد واژه: هوش هيجاني، مكانيزمهاي دفاعي، پذيرش اعتياد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:52 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 8 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) بهار 1387; 4(15):304-306.
 
دلبستگي و پزشکي روان – تني: مشارکتهاي تحولي در قلمروهاي تنيدگي و بيماري (قسمت نخست)
 
رحيم زاده سوسن*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران جنوب
 
 

در ادبيات علمي معاصر، اصطلاح دلبستگي داراي چهار معناي متمايز است: نوعي از رفتار که هدف آن حفظ مجاورت با يک شخص ديگر است؛ پيوندهاي دلبستگي که با پيوند والدين و فرزندان مرتبط اند؛ نظام دلبستگي که هدف آن حفظ مجاورت با چهره دلبستگي و دستيابي به احساس ايمني دروني است و بالاخره، ارتباط هايي که در برگيرنده ابراز توجه، در دسترس بودن هيجاني و جستجوي آرامش در رابطه والدين ـ کودک اند. دلبستگي يک نظام کنترل رفتاري با مبناي زيست شناختي است که به کاربرد چهره هاي دلبستگي توسط کودک به منزله يک پايگاه ايمن، منجر مي شود؛ پايگاهي که بر اساس آن کودک به اکتشاف محيط دست مي يابد.
بالبي، زنجيره متوالي رفتارهاي هيجاني کودک در قبال جدايي از مادر يعني اعتراض، واکنش افسرده وار و سپس بي تفاوتي و بالاخره ترس از جدايي مجدد پس از بازيافتن وي را توصيف کرد و چون به کشف واکنشهاي مشابهي در بيماران بزرگسال خود نيز دست يافت چنين نتيجه گرفت که تار و پود زندگي فردي همواره يکسان باقي مي ماند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:52 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) زمستان 1386; 4(14):125-135.
 
کارآفريني مديران دانشگاه آزاد اسلامي
 
ناظم فتاح*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد رودهن
 
 

کارآفريني 456 نفر از مديران دانشگاه آزاد اسلامي با استفاده از يک پرسشنامه ساخته (اعتبار=88/0) ارزشيابي شد. نتايج نشان دادند که نياز به پيشرفت، پشتکار، هدف گرايي، رقابت جويي، اعتماد به نفس، مسند مهارگري دروني و نمره هاي کل کارآفريني با جنس، ميزان تحصيلات، تجربه شغلي و رشته تحصيلي (علوم انساني، علوم پايه، علوم فني ـ مهندسي) همبستگي مثبت (009/(P=? داشتند. ضرايب تجربه شغلي ميزان تحصيلات و رشته تحصيلي از لحاظ آماري معنادار بودند و 4 درصد از واريانس نياز به پيشرفت و ضرايب متغيرهاي جنس و ميزان تحصيلات به ترتيب 6 درصد و 5 درصد از واريانس پشتکار و هدف گرايي را تبيين کردند. رشته تحصيلي و ميزان تحصيلات با رقابت جويي، اعتماد به نفس و مسند مهارگري دروني ارتباط معناداري داشتند و هر يک با 6 درصد از واريانس کارآفريني مطابقت مي کردند. استلزامهاي تفاوتهاي فردي مديران در کارآفريني به بحث گذاشته شدند.

 
كليد واژه: کارآفريني، مدير، جنس، ميزان تحصيلات، رشته تحصيلي، تجربه شغلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) زمستان 1386; 4(14):137-153.
 
اندازه گيري باورهاي غير منطقي در روابط زناشويي: استاندارد سازي پرسشنامه باورهاي ارتباطي
 
ازخوش منوچهر*,عسگري علي
 
* دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي
 
 

اين پژوهش با هدف بررسي باورهاي غير منطقي در روابط زناشويي و استاندارد کردن پرسـشنامه باورهاي ارتباطي (رومنس و دي بورد، 1995)، در گروه نمونه اي به حجم 535 نفر متاهل (291 زن، 244 مرد) در شهر تهران اجرا شد. پس از حذف 13 گويه به دليل قدرت تشخيـص و بار عاملي ضعيف، اعتبار 58 گويه باقي مانده از طريـق همساني دروني و بازآزمايي با فاصله يک ماه به ترتيب برابر با 95/0 و 93/0 به دست آمد. تحليل عاملي اکتشافي با چرخش متمايل نشان داد که پرسشنامه از هفت عامل 1) کامل بودن همه چيز در روابط زناشويي 2) وابستگي متقابل 3) انحصارطلبي در روابط 4) فدا کردن خود براي ديگري 5) منطقي بودن و پذيرش متقابل 6) خواندن افکار يکديگر 7) آگاهي از افکار و احساسها و نيازهاي گذشته همسر اشباع شده است. تحليل عاملي تاييدي درستي عاملهاي استخراج شده را تاييد کرد. همبستگيRBQ  با آزمون باورهاي غير منطقي (جونز، 1968) روايي همگراي آن را تاييد کرد  (، p<0.01r=0.32).دو جنس از لحاظ باورهاي ناکارآمد زناشويي تفاوت نداشتند. افراد با تحصيلات غير دانشـگاهي، باورهاي ناکارآمد بيشـتري نسبت به افراد با تحصيلات دانشگـاهي داشتند. بين سن، مدت ازدواج و تعداد فرزندان با بـاورهاي ارتباطي رابطه اي به دست نيامد. جدول تبديـل نمره هاي خام به نمره هاي استاندارد RBQ براي کل گروه ارايه شد.

 
كليد واژه: پرسشنامه باورهاي ارتباطي، باورهاي غير منطقي، روابط زناشويي، استانداردسازي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) زمستان 1386; 4(14):115-123.
 
اختلال اضطراب اجتماعي و نمايش درمانگري
 
دادستان پريرخ,صالح صدق پور بهرام,اناري آسيه*
 
 
 

اثـربخشي نمايـش درمانگري بـر کاهش نشانـه هاي اختلال اضـطراب اجتماعي- شامل اضطراب کارآمدي، اجتناب کارآمدي، اضطراب اجتماعي و اجتناب اجتماعي ـ در اين پژوهش بررسي شـد. 220 کودک (10-11 ساله) دو مدرسه ابتدايي تهران، مقياس اضطراب اجتماعي لايبويتز براي کودکان و نوجوانان LSAS-CA)؛ ماسياـ وارنر، کلاين و لايبويتز، 2003) را تکميل کردند. سپس 32 نفر از کودکاني که بيشترين نمره ها را در مقيـاس LSAS-CA به دست آورده بودند به عنـوان نمونه انتخاب شدند و به طـور تصادفي در گروه آزمايشي (16 نفر) و گروه کنترل (16 نفر) قرار گـرفتند. گروه آزمايشي به مـدت 6 هفته، هفته اي دو بار در جلسه هـاي دو ساعـته روان نمايشگري شرکت کردند. گروه کنترل مداخله اي دريافت نکرد. يافته ها کاهش معنادار نشانه هاي مرضي در کودکان گروه آزمايشي در مقايسه با گروه کنترل را نشان دادنـد و يک پيگيـري سه ماهـه نيز پايداري نتايج را تاييد کـرد. استلزامهاي باليني براي پيشگيري و درمان اختلال اضطراب اجتماعي در کودکان مورد بحث قرار گرفت.

 
كليد واژه: اختلال اضطراب اجتماعي، نمايش درمانگري، کودکان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) زمستان 1386; 4(14):155-167.
 
کاربرد آزمون رورشاخ در تشخيص اختلال اضطراب تعميم يافته
 
رحماني فاتح*,صالحي مهدي
 
* دانشگاه کردستان
 
 

تعيين ويژگيهاي مبتلايان به اختلال اضطراب تعميم يافته (GAD) بر اسـاس شاخصهاي تفصيلي و ساير شاخصهاي آزمون رورشاخ (در سيستم جامع اكسنر، 2003) هدف پژوهش حاضر بود تا امكان تشخيص GAD بر مبناي نتايج آزمون اخير فراهم شود. بدين منظور، 30 بيمار واجـد اختلال اضطراب تعميم يافته و 30 فرد فاقد اين اختلال، با استفاده از مصاحبه باليني و فهرست نشانه هاي اضطراب تعميم يافته در DSM-IV، انتخاب شدند و پس از آن، آزمون رورشاخ به اجرا در آمد. نتايج دو گروه در آزمـون رورشاخ با استفاده از تحليل نيمرخ و تحليل واريانس چند متغيري مقايسه شد. نتايج به دست آمده امكان دستيابي به يك شاخص كلي با عنوان شاخص اضطراب (ANXI) را فراهم كرد.

 
كليد واژه: رورشاخ، اختلال اضطراب تعميم يافته، تشخيص
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) زمستان 1386; 4(14):189-198.
 
دانش آموزان دبيرستاني و بازيهاي کامپيوتري
 
اميني كورش*,اميني عبداله,يعقوبي مختار,اميني داريوش
 
* دانشگاه علوم پزشکي زنجان
 
 

پژوهش حاضر با هدف تعيين شيوع بازيهاي رايانه اي به عنوان سرگرمي در نوجوانان استان زنجان ايران انجام شد. 1500 دانش آموز از 18 دبيرستان (750 دختر، 750 پسر) پرسشنامه محقق ساخته اي را که شامل پرسشهاي جمعيت شناختي و پرسشهاي تعيين کننده ميزان کاربري رايانه اي و مدت زمان آن بود، تکميل کردند. يافته ها نشان دادند که 53 درصد از شرکت کنندگان کاربر بازيهاي رايانه اي بودند و 43 درصد از آنها بيش از سه ساعت در هفته را به اين بازيها اختصاص مي دادند. شيوع بازيهاي رايانه اي در پسران (68 درصد) بيش از دختران (39 درصد) بود. فراواني بازيهاي رايانه اي در دانش آموزان پايه اول (63 درصد) در مرتبه نخست قرار داشت و اين فراواني در دانش آموزان پايه دوم، سوم و پيش دانشگاهي به ترتيب 54، 57 و 50 درصد بود. فراواني بازيهاي رايانه اي در دانش آموزان شهري (62 درصد) بيش از دانش آموزان روستايي (35 درصد) بود. يافته هاي پژوهش با نتايج تحقيقات مشابه در کشورهاي ديگر مقايسه شد.

 
كليد واژه: بازي يارانه اي، ميزان شيوع، نوجوانان، استان زنجان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:54 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها