0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) زمستان 1387; 5(18):159-169.
 
سبكهاي شوخ طبعي، بهزيستي فاعلي و هوش هيجاني در دانشجويان
 
علي نيا كرويي رستم*,دوستي يارعلي,دهشيري غلام رضا,حيدري محمدحسن
 
 
 

نمونـه اي از 108 زن و 97 مـرد (ميانگين سنـي: 27 سال، انحـراف استانـدارد: 5 سال) دانشجو كه با روش نمونه بـرداري تصادفي چنـد مرحله اي انتخاب شدند و به پرسشنامه هاي سبكهاي شوخ طبعي (مارتين و ديگران، 2003)، مقياس هوش هيجاني (شات و ديگران، 1998)، مقياس رضايتمندي از زندگي (دينر و ديگران، 1985) و مقياس عاطفه مثبت و منـفي (مروزک و کولارز، 1998) پاسخ دادند. نتايج همبستگي و تحليل واريـانس چند متغيري نشان دادند كه سبكهاي شوخ طبعي پيوندجويانه و خودارزنده سازانه با رضايتمندي از زندگي، عاطفه مثبت و هـوش هيجاني رابطـه مثبـت معنـادار و بـا عاطفه منفي رابطه منـفي معنادار دارند. سبكهاي شوخ طبعي پرخاشگرايانه و خود تحقيرگرايانه با رضايتمندي از زندگي، عاطفه مثبت و هوش هيجاني رابطه منفي معنادار و با عاطفه منفي رابطه مثبت معنادار دارند. همچنين مردان در مقايسه با زنان بيشتر از سبكهاي شوخ طبعي سازش نايافته (پرخاشگرايانه و خودتحقيرگرايانه) استفاده كردند. يافته ها بـر نقش موثر سبكهاي شوخ طبعي سازش يافته (پيوندجويانه و خودارزنده سازانه) بر هوش هيجاني و بهزيستي فاعلي تاكيد داشتند.

 
كليد واژه: سبکهاي شوخ طبعي، بهزيستي فاعلي، عاطفه مثبت و منفي، هوش هيجاني، دانشجويان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:40 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 8 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) زمستان 1387; 5(18):170-172.
 
پبشرفتهايي در قلمرو سلامت حرفه اي: از آغازي تنيدگي زا تا آينده اي مثبت (قسمت اول)
 
نعمت طاووسي محترم*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران جنوب
 
 

روان شناسي سلامت حرفه اي(OHP)  يک تخصص بين رشته اي است که از لحاظ نظري و پژوهشي با قلمروهاي روان  شنـاسي، مديريت، سلامت عمومي، پزشکي پيشگيري، مهندسي صنعتي، همه گيـري شناسي، پزشکي حرفه اي و پرستاري پيـوند دارد. رغبتها و همکـاريهاي مشترک انجمن روان شناسي امريکا، موسسه ملي ايمني و سلامـت حرفه اي و آکـادمي مديريت با ايجاد استحکام و گسترش اين پيوند، به دلمشغوليهاي پژوهشگران درباره سلامت حرفه اي و بهزيستي کارکنان پاسخ داده اند. پيشگيري از آسيبهاي حرفه اي، بيماريها و اختلالها، بهبود و افزايش سلامت حرفه اي و نيروي حياتي را مي توان از هدفهاي اصلي اين حرکت به شمار آورد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:40 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) پاييز 1387; 5(17):7-17.
 
کمال گرايي و سبکهاي مقابله با تنيدگي
 
بشارت محمدعلي*,نادعلي حسين,زبردست عذرا,صالحي مريم
 
* دانشگاه تهران
 
 

رابطه کمال گرايي و سبکهاي مقابله با تنيدگي در 378 دانشجو (183 پسر و 195 دختر با ميانگين سني 22 سال و دامنه 18 تا 25 سال) با استفاده از نسخه فارسي مقياس کمال گرايي مثبت و منفي (تري شورت، اوئنز، اسليد و ديويي، 1995) و مقياس سبکهاي مقابله تهران (بشارت، 1387) بررسي شد. تحليل داده ها نشان دادند که بين کمال گرايي مثبت و سبکهاي مقابله مساله محور و هيجان محور مثبت، همبستگي مثبت وجود دارد. در حالي که بين کمال گرايي مثبت و سبک مقابله هيجان محور منفي همبستگي منفي وجود دارد. اين روابط در مورد کمال گرايي منفي معکوس بود. چگونگي افزايش راهبردهاي مقابله اي مساله محور و کاهش راهبردهاي هيجان محور بر پايه مفاهيم و مولفه هاي کمال گرايي مانند پوياييهاي انگيزشي مثبت / منفي؛ تعامل / تضاد؛ آرمان گرايي - واقعيت سنجي؛ رضايت/ نارضايتي از عملکرد شخصي؛ تعميم تعاملهاي سازش يافته / سازش نايافته با والدين و مثبت نگري / منفي نگري مورد بحث قرار گرفت.

 
كليد واژه: کمال گرايي، تنيدگي، مقابله
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:40 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) پاييز 1387; 5(17):19-26.
 
روان شناسي رنگ و انتخاب خودرو
 
رييسي صديق*,جوادي مهرداد,نيك قدم نيلوفر
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران جنوب
 
 

رنگ، به منزله کيفيت مهم اجسام، مي تواند از طريق تغيير هيجانهاي افراد چگونگي انتخاب خودرو و نيز بازار فروش آن را تحت تاثير قرار دهد. مرور پيشينه مطالعاتي بيانگر تاثير ناهشيار رنگ بر زندگي و متاثر بودن آن از ويژگيهاي فرهنگي است. در اين پژوهش نسبت توليد خودروهاي شخصي با رنگهاي مختلف در سالهاي 2005 و 2006 ايالات متحده با توليدات سالهاي متناظر کارخانه ايران خودرو مقايسه شد. نتايج نشان دادند با آنکه نسبت توليد رنگ نقره اي در هر دو کشور بيشتر از ساير رنگهاست اما نسبت توليد آن در ايران به گونه معناداري بيشتر از ايالات متحده است. توليد خودرو با رنگهاي آبي، مشکي، قرمز و قهوه اي روشن در آمريکا در هر دو سال بيشتر از ايران و توليد خودرو با رنگهاي سبز و خاکستري در ايران بيشتر از آمريکاست. نتايج بر پايه تفاوتهاي فرهنگي و روان شناختي و نيز محدوديتهاي اقتصادي مورد بحث قرار گرفت.

 
كليد واژه: روان شناسي رنگ، خودرو
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:40 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) پاييز 1387; 5(17):27-41.
 
مديريت تقسيم - توجه و افزونگي در محيطهاي يادگيري چند رسانه اي: شواهدي بر سامانه هاي پردازش دوگانه در حافظه کاري
 
حسن آبادي حميدرضا*,سرمد زهره,قاضي طباطبايي سيدمحمود
 
* دانشگاه تهران
 
 

هدف مطالعه حاضر، اصلاح اثرهاي تقسيم توجه و افزونگي در محيطهاي يادگيري چند رسانه اي از طريق ارايه متن به صورت شنيداري يا يکپارچه سازي فيزيکي منابع چندگانه اطلاعات بود. بدين منظور، موضوع شکل گيري صاعقه از طريق يک انيميشن به دانش آموزان دوره راهنمايي (n=51) ارايه شد. همزمان با انيميشن، يک گروه متن بر - صفحه اي را نزديک انيميشن ديدند (گروه موجز متني)، گروه دوم گفتاري را شنيدند (گروه موجز گفتاري) و گروه سوم هم متن و هم گفتار را دريافت کردند (گروه افزونه). يادگيري فرآيند شکل گيري صاعقه از طريق آزمونهاي نگهداري و انتقال اندازه گيري شد. عملکرد بهتر گروه گفتاري نسبت به گروه متني در ميزان نگهداري اطلاعات، اثر وجه حسي را آشکار کرد. اما عملکرد ضعيف تر دانش آموزان گروه افزونه در آزمون انتقال نسبت به دانش آموزاني که قالبهاي موجز دريافت کرده بودند، اثر افزونگي را آشکار ساخت. نتايج بر پايه الگوي پردازش دوگانه حافظه کاري و ظرفيت محدود مجراي ديداري تبيين شدند. استلزامهاي نظري و عملي يافته ها مورد بحث قرار گرفتند.

 
كليد واژه: تقسيم - توجه، افزونگي، وجه حسي، يادگيري چند رسانه اي، قالب آموزشي موجز، پردازش دوگانه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:40 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) پاييز 1387; 5(17):43-52.
 
گسترش يک مقياس براي اندازه گيري هويت من
 
دلخموش محمدتقي*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران جنوب
 
 

گسترش يک مقياس اندازه گيري روا و معتبر هويت من با توجه به ويژگيهاي فرهنگي جامعه ايراني مساله اي اساسي است. براي تدارک چنين مقياسي 442 دانشجو (193 مرد و 249 زن) با مقياس محقق ساخته «اندازه گيري هويت من» (EIM) (ملهم از «مقياس عيني پايگاه هويت من»، آدامز، بنيون، و هاه، 1989، آدامز، 1998) ارزيابي شدند. ساختار و محتواي مقياس با استفاده از فن تحليل کوچکترين فضا (SSA) تحليل شد. برآورد هماهنگي دروني مقياس از طريق آلفاي کرونباخ صورت گرفت. يافته ها نشان دادند که: هماهنگي دروني هر 4 پايگاه هويت (موفق، معوق، تحميل شده و پراکنده) از دقت کافي برخوردارند (ضرايب آلفا براي 4 پايگاه از 0.76 تا 0.85) و الگوي نظري مارسيا (1966) در زمينه هويت من (اکتشاف و تعهد) براي اندازه گيري در فرهنگ ايراني از روايي برخوردار است. تحليل محتوا و ساختار مقياس هويت من نيز شناسايي هر چهار پايگاه هويت را امکانپذير کرد و نشان داد که نواحي تشکيل دهنده پايگاههاي هويت به وضوح متمايزند و مقياس تدوين شده براي اندازه گيري هويت من در هر دو جنس معتبر است.

 
كليد واژه: هويت من، دانشجو، جنس، اعتبار، روايي، تحليل کوچکترين فضا
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) پاييز 1387; 5(17):53-62.
 
نقش ورزش و رگه هاي شخصيت در تحول رواني - اجتماعي دانشجويان
 
ناصري تفتي نگين*,پاك دامن شهلا,عسگري علي
 
 
 

در اين پژوهش يک نمونه 377 نفري از دانشجويان دختر مقطع کارشناسي (188 غير ورزشکار و 189 ورزشکار) پرسشنامه تحول رواني - اجتماعي (هاولي، 1988) و فهرست پنج عاملي شخصيت (کاستا و مک کري، 1992) را تکميل کردند. نتايج نشان دادند: الف) سطوح مولفه هاي شخصيت، به جز نورزگرايي در ورزشکاران نسبت به غير ورزشکاران بالاتر بود؛ ب) ورزشکاران نسبت به غير ورزشکاران از تحول رواني - اجتماعي بالاتري برخوردار بودند؛ ج) تحول رواني - اجتماعي با برون گردي، گشودگي، مقبوليت و وظيفه شناسي رابطه مثبت و با نورزگرايي رابطه منفي داشت؛ د) تحول رواني - اجتماعي در ورزشکاران داراي نورزگرايي، گشودگي و وظيفه شناسي بالا بيشتر از غير ورزشکاران بود اما تحول رواني - اجتماعي غير ورزشکاران برون گرد بيشتر از ورزشکاران درون گرد بود.

 
كليد واژه: روان شناسي ورزش، رگه هاي شخصيتي، تحول رواني - اجتماعي، دانشجويان دختر
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) پاييز 1387; 5(17):63-68.
 
احساس کهتري در بيماران مبتلا به هراس اجتماعي و وسواس - بي اختياري
 
يوسفي رحيم*,مظاهري محمدعلي,ادهميان الهام
 
* دانشگاه تربيت معلم آذربايجان
 
 

احساس کهتري دو گروه از بيماران سرپايي مبتلا به هراس اجتماعي (16 زن، 16 مرد، ميانگين سن: 31 سال) و وسواس - بي اختياري (20 زن، 16 مرد، ميانگين سن: 38 سال) با يک گروه بهنجار (20 زن، 20 مرد، ميانگين سن: 31 سال) مقايسه شد. به منظور اين مقايسه هر سه گروه مقياس کهتري (يائو و ديگران 1997) را تکميل کردند. نتايج نشان دادند که نمره هاي کهتري بيماران واجد اختلالهاي هراس اجتماعي و وسواس - بي اختياري در مقايسه با گروه بهنجار بالاتر بودند، در حالي که احساس کهتري دو گروه هراسي و وسواسي تفاوت معناداري نداشت.

 
كليد واژه: احساس کهتري، هراس اجتماعي، وسواس - بي اختياري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) پاييز 1387; 5(17):69-79.
 
همسرآزاري و سلامت رواني: نقش حمايت اجتماعي و راهبردهاي مقابله
 
پناغي ليلي*,قهاري شهربانو,احمدآبادي زهره,يوسفي حميد
 
* دانشگاه شهيد بهشتي، پژوهشکده خانواده
 
 

در پژوهش حاضر، سلامت رواني، حمايت اجتماعي و راهبردهاي مقابله اي در زنان آزار ديده توسط همسرانشان و گروه گواه مقايسه شد. يک گروه از زنان آزار ديده (45 نفر) و يک گروه از زناني که قرباني نبودند (72 نفر) پرسشنامه همسر آزاري (قهاري، عاطف وحيد و يوسفي، 1384)، پرسشنامه سلامت عمومي (گلدبرگ، 1972)، مقياس حمايت اجتماعي (کاسيدي و لانگ، 1996) و تنظيم مجدد مقياس راهبردهاي مقابله اي (حسيني قدمگاهي، 1376) را تکميل کردند. نتايج بر اساس تحليل واريانس چند متغيري نشان دادند که زنان آزار ديده در حمايت اجتماعي و سلامت رواني نمره هاي پايين تر و در راهبردهاي مقابله اي نمره هاي بالاتري کسب کردند.

 
كليد واژه: همسر آزاري، حمايت اجتماعي، سلامت رواني، راهبردهاي مقابله
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) تابستان 1387; 4(16):321-332.
 
تاثير آموزش تنش زدايي تدريجي بر مديريت تنيدگيهاي ناشي از رويدادهاي زندگي روزمره
 
نعمت طاووسي محترم*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب
 
 

اين پژوهش به منظور بررسي اثربخشي آموزش تنش زدايي تدريجي در ارزيابي تنيدگي رويدادهاي زندگي روزمره انجام شد. 100 دانشجوي دختر رشته مشاوره به طور تصادفي انتخاب و بر اساس زمينه يابي ديدگاههاي شخصيPVS)  موسسه سرسختي، 1985)، فهرست حرمت خود (کوپر اسميت، 1967) و مقياس اضطراب کتل (کتل، 1958) ارزيابي  شدند. پس از جايگزيني تصادفي آزمودنيها در دو گروه آزمايشي و کنترل، گروه آزمايشي به مدت 10 هفته در معرض آموزش تنش زدايي تدريجي (جاکوبسون، 1934) قرار گرفت. سپس مقياس رويدادهاي دردسرآفرين و خشنود کننده (دلانگيس و ديگران، 1982) در دو گروه اجرا شد. يافته ها نشان دادند که با کنترل سطوح سرسختي، حرمت خود و ميزان تنش، گروه آزمايشي پس از آموزش توانست رويدادهاي زندگي روزمره را نسبت به گروه كنترل کمتر تنيدگي زا ارزيابي کند.

 
كليد واژه: آموزش مديريت تنيدگي، آموزش تنش زدايي تدريجي، تنيدگي، رويدادهاي زندگي، دانشجو
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) تابستان 1387; 4(16):333-341.
 
مهارتهاي اجتماعي و مشكلات رفتار كودكان پيش دبستاني ايراني
 
عبدي بهشته*
 
* جهاددانشگاهي واحد تربيت معلم
 
 

با هدف اندازه گيري مهارتهاي اجتماعي، مشکلات دروني سازي شده و مشکلات بروني سازي شده براساس تفاوتهاي جنس در کودکان، والدين (n=1001) و مربيان  518 (n=284)دختر و 483 پسر (3 تا 5 ساله)، به فرمهاي والد و مربي نظام رتبه گذاري مهارتهاي اجتماعي (گرشام و اليوت، 1990) پاسخ دادند. نتايج تحليل واريانس چند متغيري نشان دادند که بر حسب رتبه گذاري والدين و مربيان، در زير مقياسهاي مهارتهاي اجتماعي (همياري، خودمهارگري و مسووليت پذيري) و مشکلات دروني سازي شده (غمگيني، افسردگي و تنهايي) دختران رتبه هاي بالاتر از پسران به دست آوردند. پسران در مقايسه با دختران، رتبه هاي بالاتري در زيرمقياس مشکلات بروني سازي شده (پرخاشگري، مهار ضعيف خلق و بحث با ديگران) کسب کردند. رتبه گذاري والدين براي نمره هاي جرات ورزي در دختران و پسران تفاوت معناداري را نشان نداد. 

 
كليد واژه: مهارتهاي اجتماعي، مشکلات دروني سازي شده، مشکلات بروني سازي شده، جنس، کودکان پيش دبستاني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) تابستان 1387; 4(16):343-353.
 
اثربخشي وسيله آموزشي سينا در كاهش خطاهاي خواندن كودكان نارساخوان
 
بهاري قره گوز علي*,سيف نراقي مريم
 
 
 

 30 دانش آموز نارساخوان از پايه هاي اول تا سوم مدارس ابتدايي شهر تبريز با استفاده از فهرست نارساخواني (ميکاييلي، 1384)، شناسايي شدند. گروه نمونه پس از اجراي آزمون هوش وكسلر کودکان (وكسلر، 1974) و آزمون تشخيصي خواندن (بهاري قره گوز، 1385)، به صورت تصادفي به دو گروه آزمايشي و گواه تقسيم شد. گروه آزمايشي در مدت سه ماه، 13 جلسه 45 دقيقه اي به طور انفرادي با استفاده از وسيله سينا: وسيله کمکي براي آموزش خواندن (سيف نراقي و نادري، 1382) و گروه کنترل به شيوه مرسوم آموزش ديدند. خطاهاي خواندن دو گروه در پيش آزمون و پس آزمون با استفاده از روش تحليل کوواريانس مقايسه شد. نتايج نشان دادند که با ثابت نگه داشتن متغير هوش، به كارگيري وسيله آموزشي سينا 48 درصد از خطاهاي خواندن را کاهش مي دهد. بنابراين معلمها مي توانند به وسيله آموزشي سينا در بهبود مهارتهاي خواندن دانش آموزان نارساخوان، اعتماد کنند.

 
كليد واژه: وسيله آموزشي سينا، نارساخواني، خواندن
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) تابستان 1387; 4(16):355-365.
 
ارزيابي سلامت رواني والدين كودكان واجد اختلال نارسايي توجه/فزون كنشي و پيشنهاد شيوه هاي مداخله گري
 
رحيم زاده سوسن*,پوراعتماد حميدرضا,سميعي كراني صمصام,زاده محمدي علي
 
* دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب
 
 

سلامت رواني والدين دانش آموزان داراي اختلال نارسايي توجه/فزون ـ کنشي (ADHD) با والدين دانش آموزان بهنجار مقايسه شد. معلمان 315 دختر و 315 پسر 7 تا 11 ساله فهرست نشانه مرضي کودک CSI-4 (گدو و اسپرافکين، 1994) را تکميل کردند. دو گروه (در هر گروه 15 دختر و 23 پسر) از دانش آموزان واجد اختلال و فاقد اختلال ADHD انتخاب شدند. سپس والدين تمام 76 دانش آموز به پرسشنامه سلامت عمومي (گلدبرگ، 1972) پاسخ دادند. نتايج نشان دادند که سطح سلامت رواني والدين کودکان واجد اختلال ADHD به گونه اي معنادار (001/ (P <?پايين تر از والدين کودکان بهنجار بود. استلزامهاي مرتبط با سياستگذاري برنامه هاي پيشگيرانه با هدف ارتقاي سطح سطح سلامت عمومي مورد بحث قرار گرفت.

 
كليد واژه: سلامت رواني، اختلال نارسايي توجه/ فزون کنشي، والدين
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) تابستان 1387; 4(16):367-376.
 
ارتباط بين پنج رگه شخصيتي و پيشرفت تحصيلي
 
آتش روز بهروز*,پاك دامن شهلا,عسگري علي
 
 
 

به منظور پيش بيني پيشرفت تحصيلي بر اساس رگه هاي شخصيت، تعداد 200 دانش آموز (100 دختر و 100 پسر) سال اول دبيرستان با نمونه برداري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند و به پرسشنامه رگه هاي پنجگانه شخصيتي NEO-FFI (كاستا و مك كري، 1992) پاسخ دادند. براي اندازه گيري پيشرفت تحصيلي از معدل امتحانهاي نهايي سال سوم راهنمايي استفاده شد. نتايج نشان دادند كه پيشرفت تحصيلي بدون رابطه معنادار با گشودگي، با رگه هاي برون گردي، مقبوليت و وظيفه شناسي همبستگي مثبت و با نورزگرايي همبستگي منفي دارد. نتايج رگرسيون گام به گام مشخص كرد كه تنها دو رگه نورزگرايي و وظيفه شناسي توانست در دو گام حدود 9 درصد واريانس پيشرفت تحصيلي را تبيين كنند. نتايج بر پايه نظريه رگه هاي شخصيتي مورد بحث قرار گرفت.

 
كليد واژه: پيشرفت تحصيلي، رگه هاي پنج گانه شخصيت، دانش آموز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) تابستان 1387; 4(16):387-398.
 
ساختار عاملي فهرست تنيدگي ناشي از انتظارهاي تحصيلي
 
شكري اميد*,به پژوه احمد,دانشورپور زهره,مولايي محمد,نقش زهرا,طرخان رضاعلي,كهتري فهيمه
 
* دانشگاه تربيت معلم
 
 

به منظور بررسي ساختار عاملي و ويژگيهاي روان سنجي فهرست تنيدگي ناشي از انتظارهاي تحصيلي AESI) انگ و هوان، 2006)، 143 پسر و 182 دختر دبيرستاني فهرست تنيدگي ناشي از انتظارهاي تحصيلي (AESI)‏ و فرم کوتاه مقياس ترس از ارزيابي منفي (FNES-B؛ لري، 1983) را تكميل كردند. تحليل عاملي اکتشافي دو عامل انتظارهاي والدين/معلمان و انتظارهاي خود را تاييد كرد. نتايج تحليل عاملي تاييدي ضمن حمايت از ساختار عاملي به دست آمده از تحليل عاملي اكتشافي، نشان دادند که الگوي دو عاملي AESI در مقايسه با الگوي تك عاملي برازش بهتري با داده ها دارد. همبستگي مثبت معنادار بين نمره هاي مقياس ترس از ارزيابي منفي با نمره هاي زير مقياسها و نمره کل AESI مبين روايي همگراي اين فهرست بود. همساني دروني زير مقياسها و عامل كلي AESI مناسب بود. نتايج پژوهش حاضر، ثبات ساختار عاملي AESI و اعتبار اين فهرست را براي سنجش تنيدگي ناشي از انتظارهاي تحصيلي در دانش آموزان ايراني نشان دادند.

 
كليد واژه: فهرست تنيدگي ناشِي از انتظارهاي تحصيلي، ساختار عاملي، تحليل عاملي اکتشافي، تحليل عاملي تاييدي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:49 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها