پاسخ به:مقالات روانشناسی
3 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) پاييز 1387; 5(17):27-41. |
|
مديريت تقسيم - توجه و افزونگي در محيطهاي يادگيري چند رسانه اي: شواهدي بر سامانه هاي پردازش دوگانه در حافظه کاري |
|
حسن آبادي حميدرضا*,سرمد زهره,قاضي طباطبايي سيدمحمود |
|
* دانشگاه تهران |
|
هدف مطالعه حاضر، اصلاح اثرهاي تقسيم توجه و افزونگي در محيطهاي يادگيري چند رسانه اي از طريق ارايه متن به صورت شنيداري يا يکپارچه سازي فيزيکي منابع چندگانه اطلاعات بود. بدين منظور، موضوع شکل گيري صاعقه از طريق يک انيميشن به دانش آموزان دوره راهنمايي (n=51) ارايه شد. همزمان با انيميشن، يک گروه متن بر - صفحه اي را نزديک انيميشن ديدند (گروه موجز متني)، گروه دوم گفتاري را شنيدند (گروه موجز گفتاري) و گروه سوم هم متن و هم گفتار را دريافت کردند (گروه افزونه). يادگيري فرآيند شکل گيري صاعقه از طريق آزمونهاي نگهداري و انتقال اندازه گيري شد. عملکرد بهتر گروه گفتاري نسبت به گروه متني در ميزان نگهداري اطلاعات، اثر وجه حسي را آشکار کرد. اما عملکرد ضعيف تر دانش آموزان گروه افزونه در آزمون انتقال نسبت به دانش آموزاني که قالبهاي موجز دريافت کرده بودند، اثر افزونگي را آشکار ساخت. نتايج بر پايه الگوي پردازش دوگانه حافظه کاري و ظرفيت محدود مجراي ديداري تبيين شدند. استلزامهاي نظري و عملي يافته ها مورد بحث قرار گرفتند.
|
|
كليد واژه: تقسيم - توجه، افزونگي، وجه حسي، يادگيري چند رسانه اي، قالب آموزشي موجز، پردازش دوگانه |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 9:40 PM
تشکرات از این پست