0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) پاييز 1388; 6(21):25-34.
 
سبک رهبري و رضايت شغلي: مقايسه رگرسيون گام به گام با رگرسيون ريج
 
عريضي ساماني سيدحميدرضا,گل پرور محسن*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد خوراسگان
 
 

در ايـن پژوهش رگرسيـون ريـج و گـام به گـام در قلمرو روان شنـاسي صنعتي، که غالبا متغيرهاي مستقل با هم همبسته هستند، مقايسه شد. از بيـن کارکنـان مرد صنايع شهر اصفهـان 329 نفر به دو پرسشنامه سبـک رهبري مديران (گرستنر و دي، 1994) و رضايت شغلي (برايفيلد و روث، 1995) پـاسخ دادند. بر پايـه نتـايج رگرسيون گام به گام تنها عـامل بررسـي و رسيـدگي به شکـايتها، رضايت شغـلي را پيـش بيـني کرد (b=0.84 و P<0.05). اما نتايج رگرسيون ريج نشان داد که علاوه بر بررسـي و رسيدگي شکايتها، اهميت يادگيري و عدالت ادراک شده در رفتار سرپرسـت نيز مي تواند رضايت شغلي را پيش بيني کند (به ترتيب b=0.6، P<0.05؛ b=0.2، P<0.01). بـا آنکـه واريـانس تبيين شده بر اساس رگرسيون گام به گام (R2=0.7) بيشتر از رگرسيون ريـج (R2=0.6) بود، امـا به نظر مي رسـد در اين روش بـه دليل غلبه بر هـم خطي چندگانه، نتايج واقع بينانه تر است.

 
كليد واژه: سبک رهبري، رضايت شغلي، رگرسيون ريج، رگرسيون گام به گام
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) پاييز 1388; 6(21):35-46.
 
اختلال تنيدگي پس ضربه اي در بازماندگان زلزله بم
 
نورمحمدي فرحناز*,عطايي فاطمه
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران مرکز
 
 

هشت مـاه پس از زلـزله ويرانگر بم، به منظور بـررسي شيوع اختـلال تنيدگي پس ضربه اي، مقياس پيامد رويداد (هورويتز و ديگران، 1979) با هدف اندازه گيري دو نوع پاسخهاي تسخير و اجتنـاب، به 129 زن و 45 مرد که به طور تصافي انتخاب شده بودند، ارايه شد. نتايج نشان دادند که به طـور متوسط 93.7 درصد بازماندگان از اختلال شديد تنيدگي پـس ضربه اي رنج مي بردند و پاسخهاي تسخير را بيشتر از پاسخهاي اجتناب نشـان مي دهنـد. بين زنـان و مردان در ميزان شيوع نشانگان اختـلال تنـيدگي پس ضربه اي و پاسخهاي تسخير و اجتناب تفاوت معنادار وجـود نداشت. نتايج بر اساس نظريه نگهداري منابع و تفاوتهاي فرهنگي تفسير شدند.

 
كليد واژه: اختلال تنيدگي پس ضربه اي، زلزله بم، مقياس پيامد رويداد، جنس
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) پاييز 1388; 6(21):47-54.
 
الگوي صلاحيت رواني ـ اجتماعي تايلر: مقايسه دانشجويان ايراني و لبناني
 
عليق اميمه محسن,اي.آگيلاروفايي ماريا,رسول زاده طباطبايي سيدكاظم
 
 
 

بـا هدف بررسي تفاوت ضرايب همبستگي دروني بين سه مولفه مقابله پيشگيرانه، مسند مهارگري و بازخورد نسبت به جهان، 172 (50 پسر و 122 دختر) دانشجـوي ايراني و 146 (66 پسر و 80 دختر) دانشجـوي لبنـاني بـه سه مقيـاس ويژگيهاي رفتاري صلاحيت رواني ـ اجتماعـي تايلـر (1978)، مقياس مسند مهارگري دروني و بيروني راتر (1967) و مقيـاس اعتمـاد (راتر، 1966) پاسخ دادند. نتايج نشان دادند در نمونـه لبنـاني بـا افزايش مسند مهارگري بيروني و بازخورد مثبت تر نسبت به جهان، مقابله پيشگيرانه کاهش يافت؛ در حالي که در نمونه ايراني بالا ـ بودن مهارگري بيروني، با کاهش مقابله پيشگيرانه همراه بود. رابطه مسند مهارگري بيروني با بازخورد مثبت نسبت به جهان در هر دو گروه غيرمعنـادار بود اما اين ضريب در گروه ايراني به گونه معناداري بزرگتـر از گروه لبناني به دست آمد. وجود تفاوت بين ساختارهاي اجتماعي و سياسي دو کشور به عنوان يکي از دلايل عمده اين يافته ها مورد بحث قرار گرفت.

 
كليد واژه: بـررسي بيـن فرهنـگي، الگوي صلاحـيت روانـي اجتمـاعي تايلر، مسند مهارگري، مقابله پيشگيرانه، بازخورد نسبت بـه جهان، دانشجويان ايراني و لبناني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) پاييز 1388; 6(21):55-60.
 
تکليف مدرسه و پيشرفت تحصيلي: نقش تعديل کننده سطح تحصيلات مادر و جنس دانش آموز
 
امين زاده انوشه*,سرمد زهره
 
* دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

يک نمونه 120 نفري از دانش آموزان رشته رياضي سال دوم دبيرستان بـه دو سوال مربوط به مدت زمان انجام تکليف و درصد تکليف ريـاضي انجـام شده از پرسشنـامه فرآيند تکليف مدرسه (کوپر و ديگران، 1999) به عنوان متغيرهـاي پيش بين، پاسخ دادند. پيشرفت تحصيلي بر پايـه معـدل دو امتحان پاياني رياضي اندازه گيري شد. نتايج رگـرسيون سلسله مراتبي نشان دادند کـه جنس دانش آموزان و درصد تکليف رياضي انجام شده، تغييرات پيشرفت تحصيلي را تبيين مي کنند اما ميزان تحصيلات مادر و جنس دانش آموزان در رابطه بين پيشرفت تحصيلي و دو شاخص انجام تکليف مدرسه نقش تعديل کننده نداشتند.

 
كليد واژه: تکليف مدرسه، پيشرفت تحصيلي، سطح تحصيلات مادر، جنس دانش آموز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 8 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) پاييز 1388; 6(21):61-68.
 
پنج عامل بزرگ شخصيت و نياز به شناخت
 
حسيني فريده سادات*,لطيفيان مرتضي
 
* دانشگاه شيراز
 
 

هـدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه پنج عامل بزرگ شخصيت و نياز بـه شناخت بود. بدين منظور 191 دانشجـو (109 دختر و 82 پسر) از دانشگـاههاي مختلف شيـراز به پـرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصيت (گلـدبرگ، 1999) و مقياس نياز به شناخت (کاسيوپا، پتي و کائو، 1984) پـاسخ دادند. نتايج نشان دادند که نياز به شناخت با گشودگي نسبت به تجربه، وظيفه شناسي و بـرون گردي، ارتباط مثبت، با نورزگرايي ارتباط منفي دارد و با مقبوليت رابطـه اي ندارد. اما فقط گشودگي نسبت به تجربه توانست نياز به شناخت را پيش بيني کند (r2=0.18). استلزامهاي پژوهشي درباره نياز به شناخت به بحث گذاشته شد.

 
كليد واژه: مـدل پنـج عامل بزرگ شخصيت، نياز به شناخت، دانشجويان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 9 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) پاييز 1388; 6(21):69-71.
 
آيا فربهي يک اختلال تغذيه است؟ (قسمت اول)
 
نعمت طاووسي محترم*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران جنوب
 
 

ارتباط بين فربهي و اختلالهاي تغذيه همواره توجه متخصصان را به خود معطوف کرده است. در هر دو مورد وزن، خوردن و تصوير بدني از مشخصه هاي اصلي هستند و عوامل اجتماعي و فرهنگي نيز نقش اساسي را ايفا مي کنند. اين دو اختلال در بسياري از الگوهاي علت شناختي با يکديگر مرتبط بوده اند. در گذشته، فربهي را يک اختلال رواني مي دانستند که بر اساس تمايل نابهنجار به خوردن مشخص مي شد. در سالهاي اخير به نقش علت شناختي اختلال بحران پرخوريbinge eating disorder  در فربهي پرداخته اند و بر اساس تحليل عوامل فرهنگي ـ اجتماعي، آرماني سازي اجتماعي لاغري را مسوول نارضايتي از اندام خود دانسته اند؛ نارضايتي اي که به نو به خود کوششهاي مهار وزن را به راه مي اندازد که يا بسيار موثرند (به روان بي اشتهايي يا پرخوري مرضي منجر مي شوند) و يا غيرسازنده (افزايش وزن و فربهي را در پي دارند). از ديدگاهي مشابه، برنامه هاي پيشگيري از فربهي را از عوامل بالقوه اي دانسته اند که خطر گسترش اختلالهاي تغذيه را افزايش مي دهد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 

 1 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) تابستان 1388; 5(20):274-276.
 
توهم يا واقعيت؟
 
دادستان پريرخ*
 
 
 

به پيشگفتار كوتاه ژان پياژه بر «دائره المعارف بين المللي روان پزشكي، روان شناسي و روان  تحليل گري» در سال 1997 توجه كنيد:
وقتي جوان بودم (سالها پيش) روان شناسان بزرگي مانند ثورانديك، اسپيرمن، كهلر، بينه، كلاپارد و بسياري ديگر، كه صحنه را زير سلطه داشتند، مي توانستند درباره ادراك، هوش، يادگيري، رغبتها، عواطف و جز آن به بحث بنشينند و از شناخت خود درباره همه قلمروهاي روان شناسي احساس غرور كنند. اطلاعاتشان در باره كارهاي اصلي به روز بود، همه مطالب پر اهميت مرتبط با اين زمينه ها را مي خواندند و در مورد روان پزشكي و عصب شناسي نيز از معلومات عمومي گسترده اي برخوردار بودند. متخصصان بزرگ عصب شناسي و روان پزشكي هم با روان شناسي آشنا بودند. تنها سد ناراحت كننده اي كه مشاهده مي شد، سدي بود كه روان تحليل گران را از روان شناسان تجربي جدا مي كرد. اما در حالي كه گروه نخست نسبت به روان شناسي علمي، نگاهي تفاهم آميز نداشتند در بسياري از افراد گروه دوم، آمادگي درك مباني روان تحليل گري مانند اهميت ناهشياري و ريشه هاي آن در خردسالي، سركوب گري و غيره به چشم مي خورد
.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) تابستان 1388; 5(20):277-287.
 
درمان اختلال اضطراب تعميم يافته با استفاده از روي آوردهاي درمانگري دارويي و روان پويشي
 
رحماني فاتح*,صالحي مهدي,رضاعي فرزين
 
* دانشگاه كردستان
 
 

يك نمونه 36 نفري از بيماران مبتلا به اختلال اضطراب تعميم يافته، با استفاده از مصاحبه باليني بر اساس (2000) DSMI-IV-TR، انتخاب شدند. نيمي از آزمودنيها تحت روان درمانگري روان پويشي و نيم ديگر، به عنوان گروه مقايسه، به مدت سه ماه تحت دارودرمانگري قرار گرفتند. حضور و شدت نشانه هاي اضطراب آنها از طريق فهرست نشانه هاي اختلال اضطراب تعميم يافته در (2000) DSM-IV-TR و ماده هاي سنجش اضطراب پرسشنامه MMPI-II (باچر و ويليامز، 2000) قبل و بعد از درمانگري ارزيابي شدند. نتايج پژوهش بيانگر كاهش مشابه حضور نشانه هاي اضطراب در دو گروه بودند. اما شدت اضطراب، در گروه روان درمانگري روان پويشي كاهش بيشتري را نشان داد. نتايج بر اساس تعارضهاي اديپي در نظريه روان پويشي تفسير شد.

 
كليد واژه: روان درمانگري روان پويشي، اضطراب تعميم يافته، روان پويشي، دارودرمانگري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) تابستان 1388; 5(20):289-296.
 
خشم در مادران كودكان داراي نيازهاي ويژه
 
شكوهي‌ يكتا محسن*,زماني نيره,پوركريمي جواد,پرند اكرم
 
* دانشگاه تهران
 
 

بر مبناي دو متغير سطح تحصيلات و وضعيت اشتغال، ميزان خشم مادران داراي فرزند استثنايي (ديرآموز و عقب مانده عقلي) بررسي شد. 100 مادر داراي فرزند ديرآموز و عقب مانده عقلي آموزش پذير، پرسشنامه خشم چند بعدي (سيگل، 1986) با زيرمقياسهاي برانگيختگي خشم، موقعيتهاي فراخوان خشم، نگرش خصمانه، خشم بيروني و خشم دروني و فرم اطلاعات جمعيت شناختي را تكميل كردند. نتايج تحليل واريانس دو راهه نشان دادند سطح تحصيلات با ميزان برانگيختگي خشم و خشم دروني ارتباط معنادار دارد و مادران با سطح تحصيلات بالاتر از سطوح پايين تر برانگيختگي خشم و خشم دروني برخوردارند.

 
كليد واژه: خشم، وضعيت اشتغال، سطح تحصيلات، عقب مانده عقلي، ديرآموز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) تابستان 1388; 5(20):297-306.
 
آموزش مهارتهاي زندگي براي كاهش افسردگي
 
اميري برمكوهي علي*
 
 
 

پژوهش حاضر به مطالعه اثربخشي آموزش مهارتهاي زندگي در كاهش نشانه هاي افسردگي دانش آموزان پرداخت. 62 دختر دانش آموز سال سوم راهنمايي به طور تصادفي در دو گروه آزمايشي و گواه جايگزين شدند. گروه آزمايشي هفته اي دو بار و طي 12 جلسه دو ساعته، مهارتهاي زندگي را آموزش ديدند. هر دو گروه، مقياس افسردگي كودكان (لانگ و تيشر، 1983) را قبل و بعد از آموزش تكميل كردند. نتايج حاصل از تحليل كوواريانس نشان داد كه آموزش مهارتهاي زندگي، نشانه هاي افسردگي، مشكلات اجتماعي و اشتغال ذهني با بيماري و مرگ را به گونه اي معنادار كاهش مي دهد، اما از لحاظ پاسخ عاطفي، احساس گناه، حرمت خود و خوشي و لذت بين دو گروه تفاوت معناداري مشاهده نشد. بنابراين به نظر مي رسد براي بهبود كامل نشانه ها به دوره هاي طولاني تر آموزش نياز است.

 
كليد واژه: مهارتهاي زندگي، افسردگي، دانش آموزان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 
شبكه هاي عصبي مصنوعي: مدلي براي پيش بيني
 
پورشهريار حسين*,رسول زاده طباطبايي سيدكاظم,خداپناهي محمدكريم,كاظم نژاد انوشيروان,خفري ثريا
 
 
 

با توجه به محدوديتها و ابهامهاي موجود در مدلهاي متداول آماري مانند از دست دادن داده هاي مربوط به تعاملهاي پيچيده و غيرخطي بين سازه هاي روان شناختي و برخي مفروضه ها مانند همگوني واريانسها و توزيع نرمال، پژوهش حاضر توانايي مدلهاي شبکه هاي عصبي مصنوعي را براي مطالعات پيش بيني بررسي کرد. گروه نمونه اي شامل 456 دانش آموز پسر سال سوم دبيرستان پرسشنامه شخصيتي کاليفرنياCPI) ؛ گاف، 1975) و پرسشنامه همسازي دانش آموزان مدرسهAISS) ، سينها و سينگ، 1993) را تکميل و در پنج سطح همسازي (از ناسازگار تا کاملا سازگار) طبقه بندي شدند. تحليل عاملي ترکيبهاي مختلف رگه هاي شخصيتي نشان داد که برخي از شبکه ها به دليل ناهمخواني بين تعداد متغيرها و معماريهاي شبکه، نمي توانند همسازي را پيش بيني کنند. اما بازنگري معماري ها و تکرار شبکه هاي جديد نسبت پيش بيني درست (نسبت طبقه بندي شرکت کنندگان در سطوح همسازي مبتني بر (AISS را به گونه اي معنادار افزايش داد. مناسب ترين شبکه براي پيش بيني همسازي شامل ترکيبي از متغيرهاي شناختي انعطاف پذيري، زنانگي، اشتراک و تحمل بود.

 
كليد واژه: شبكه هاي عصبي مصنوعي، رگه هاي شخصيتي، پيش بيني همسازي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) تابستان 1388; 5(20):323-331.
 
سوء مصرف مواد مخدر و پايگاه هويت در دانشجويان
 
سماوي سيدعبدالوهاب,حسين چاري مسعود*
 
* دانشگاه شيراز
 
 

اين پژوهش با هدف پيش بيني سوء مصرف مواد مخدر بر اساس پايگاه هويت در دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد بندرعباس انجام شد. 160 دانشجوي پسر به نسخه فارسي پرسشنامه زمينه يابي مصرف الكل و مواد (اتينگ، بووز، 1987) و مقياس تجديدنظر شده اندازه عيني بسط يافته پايگاه هويت من (بنيون و آدامز، 1986) با چهار زير مقياس هويت تحميل شده، پراكنده، موفق و معوق پاسخ دادند. نتايج رگرسيون چندگانه نشان دادند كه هويتهاي تحميل شده و پراكنده پيش بيني كننده مثبت و معنادار سوء مصرف مواد هستند و هويتهاي موفق و معوق نتوانستند سوء مصرف مواد را پيش بيني كنند.

 
كليد واژه: هويت من، پايگاههاي هويت، سوء مصرف مواد مخدر، دانشجويان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) تابستان 1388; 5(20):333-342.
 
اختلال وسواس-بي اختياري مادر و اضطراب در کودکان
 
صرامي زهرا*,اميري شعله,نشاط دوست حميدطاهر,مولوي حسين
 
 
 

در اين پژوهش، اثربخشي درمانگري شناختي رفتاري بر نشانه هاي وسواس بي اختياري مادر و اضطراب کودک بررسي شد. 217 مادر دانش آموزان دبستاني، پرسشنامه هاي وسواس بي اختياري مادزلي (رچمن و هاجسون، 1980)، وسواس بي اختياري نيلي پور (نيلي پور، 1379) و مقياس سلامت کودک انتاريو (بويل و ديگران، 1993) را تکميل کردند. بر اساس بالاترين نمره ها در دو فهرست وسواس بي اختياري و مصاحبه تشخيصي (1994) DSM-IV، 32 مادر به طور تصادفي در دو گروه آزمايشي و گواه جايگزين شدند. گروه آزمايشي در 8 جلسه 90 دقيقه اي در معرض درمانگري شناختي رفتاري قرار گرفت. نتايج تحليل کوواريانس چند متغيري کاهش معناداري را در نمره هاي وسواس مادران گروه آزمايشي در پس آزمون، نشان دادند. به رغم آنکه وسواس مادران با اضطراب کودکان همبستگي داشت، درمان مادران، سطح اضطراب کودکان را بهبود نبخشيد. پيگيري، پس از يک ماه حاکي از عدم تغيير نمره هاي وسواس بي اختياري مادران و اضطراب کودک بود.

 
كليد واژه: اختلال وسواس بي اختياري، اضطراب، درمانگري شناختي رفتاري، مادر و کودک
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 8 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) تابستان 1388; 5(20):343-350.
 
ويژگيهاي روان سنجي مقياسهاي عاطفه مثبت و منفي در يک نمونه ايراني
 
بخشي علي*,دائمي فاطمه,آجيل چي بيتا
 
* دانشگاه علم و فرهنگ
 
 

در اين پژوهش ساختار عاملي و روايي سازه مقياسهاي عاطفه مثبت و منفي (مروزک و کولارز، 1998) در دانشجويان ايراني بررسي شدند. بدين منظور 205 دانشجوي دانشگاه تهران (88 مرد و 117 زن) علاوه بر مقياسهاي عاطفه مثبت و عاطفه منفي به مقياسهاي بهزيستي روان  شناختي (ريف، 1989) و بهزيستي اجتماعي (کيز، 1998) پاسخ دادند. نتايج تحليل عاملي اکتشافي، ساختار عاملي تک بعدي هر دو مقياس عاطفه مثبت و عاطفه منفي را نشان دادند، اما شاخصهاي برازش تحليل عاملي تاييدي به ويژه براي مقياس عاطفه منفي مطلوب نبود. روايي همگرا و واگرا (با مقياسهاي بهزيستي روان شناختي و بهزيستي اجتماعي) و همساني دروني هر دو مقياس مناسب بودند.

 
كليد واژه: مقياس عاطفه مثبت، مقياس عاطفه منفي، اعتبار، روايي، دانشجو
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 9 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) تابستان 1388; 5(20):351-353.
 
پبشرفتهايي در قلمرو سلامت حرفه اي: از آغازي تنيدگي زا تا آينده اي مثبت (قسمت سوم)
 
نعمت طاووسي محترم*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران جنوب
 
 

در دو شماره پيشين، پس از مرور اختصاري بر روي آوردهاي چند رشته اي در قلمرو سلامت حرفه اي و روند شکل گيري تدريجي اين شاخه ها، مشخص شد که در پانزده سال گذشته تنيدگي ناشي از کار، استيصال، مقابله و يا پيامدهاي منفي آن به عنوان موضوعهاي غالب در سلامت حرفه اي و سازماني مطرح بوده اند. در جهت حرکت به سوي نگاهي جامع تر به سلامت، مولفان اين اثر با نگاهي خوشبينانه نسبت به آينده و با تاکيد بر اهميت اشتياق به کار همراه با سلامت قلبي  عروقي و بهزيستي، دو روند پژوهشي بالنسبه جديد را در قلمرو سلامت حرفه اي  مشخص کردند. در اولين مجموعه، سازمان دهي پژوهشهايي پيشنهاد شد که با تمرکز بر سلامت مثبت کارکنان و بهزيستي، با قالبي نو و به روز در فراسوي تنيدگي حرفه اي و سلامت کارکنان در جهت پيشگيري از استيصال و پيامدهاي منفي آن حرکت  کند. در بخش پاياني اين مقاله در قالب مجموعه دوم، به معرفي افقهاي جديد در گستره سلامت حرفه اي مي پردازيم که به عقيده نويسندگان اين اثر، مستلزم تغيير در ماهيت سازمانها و کارگران و چگونگي ارتباط اين تغييرات با سلامت است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:35 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها