0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 46: بررسي رابطه ادراک نوجوانان از عملکرد خانواده با احساس امنيت رواني
رجايي عليرضا، تيموري سعيد، ساقي محمدحسين
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه:  عملکرد خانواده، امنيت رواني، سازگاري، نوجوانان
خلاصه:

 

هدف اصلي پژوهش حاضر، بررسي و شناخت رابطه ادراک نوجوانان از عملکرد خانواده با امنيت رواني آنان بود. 395 دانش آموز (230 دختر و 165 پسر) در اين پژوهش شرکت کردند. از آزمودني ها خواسته شد؛ آزمون ايمني- ناايمني مزلو (S-I) ، ابزار سنجش خانواده (FAD) را تکميل کنند. براي تحليل داده ها از شاخص ها و روشهاي آماري شامل، ميانگين، انحراف معيار، تحليل ميانگين مستقل، ضرايب همبستگي و تحليل رگرسيون استفاده شد. يا فته هانشان دادکه ادراک نوجوانان از عملکردهاي خانواده (عملکرد کلي، حل مشکل در خانواده، ارتباط، نقشها، همراهي عاطفي، آميزش عاطفي و کنترل رفتار) ارتباط معنا داري(P<0.01)  با امنيت رواني آنها داشت. تفاوت ميان ادراک نوجوانان دختر و پسر از ابعاد عملکرد خانواده، (عملکرد کلي، حل مشکل، نقشها، همراهي عاطفي، آميزش عاطفي و کنترل رفتار) ، معنا دار نبود ولي در بعد ارتباط تفاوتها معنا دار (P<0.01) بود. بين امنيت رواني در بين نوجوانان دختر و پسر تفاوت ها معنادار نبود. همچنين مشخص شد که عملکرد هاي خانواده مي توانند امنيت رواني را در بين نوجوانان تبيين کنند. در پايان احساس مي شود نتايج پژوهش حاضر مي تواند براي آموزش و پرورش و دست اندر کاران تعليم و تربيت مفيد و موثر واقع شود

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:14 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 47: بررسي رابطه بين ويژگي هاي دموگرافيک و عوامل روان شناختي توانمندسازي کارشناسان سازمان تربيت بدني
زارع قاسم، رستگار احمد، جمشيدي اكبر
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه: 
خلاصه:

 

با هدف بررسي رابطه بين ويژگي هاي دموگرافيک و عوامل روان شناختي توانمندسازي (احساس معني دار بودن، احساس شايستگي، احساس خودتعييني، احساس تاثير و اعتماد) 169 نفر از کارشناسان سازمان تربيت بدني از طريق نمونه گيري سيستماتيک انتخاب و به پرسشنامه هاي ويژگي هاي فردي و توانمندسازي روان شناختي اسپريتزر پاسخ دادند. نتايج حاصل از آزمون t نشان داد که در زمينه عوامل روان شناختي توانمندسازي بين دو گروه زن و مرد تفاوتي وجود ندارد. همچنين ضريب همبستگي پيرسون نشان داد که بين سن و احساس خود تعييني کارشناسان رابطه مثبت و معني داري وجود دارد (r=0.218). بعلاوه نتايج حاصل از تحليل واريانس يک راهه حاکي از اين بود که از نظر سابقه خدمت در زمينه احساس معني دار بودن و خود تعييني بين گروههاي مختلف تفاوت معني داري وجود دارد. در نهايت، با توجه به سطح تحصيلات، بين گروههاي مختلف از نظر تمامي عوامل روان شناختي توانمندسازي تفاوت معني داري وجود دارد.

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:14 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 48: بررسي و مقايسه تاثيرهشت هفته تمرين هوازي برميزان سلامت روان (شکايت جسماني، اضطراب، کارکرد اجتماعي، افسردگي) دانشجويان پسر دانشگاه شهيد چمران اهواز
فردوسي محمدحسن، مرعشيان فاطمه، ولي زاده روح اله، مرعشيان سيدحسين
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه:  تمرين هوازي، شکايت جسماني، اضطراب، کارکرد اجتماعي، افسردگي
خلاصه:

هدف از پژوهش حاضر بررسي تاثير هشت هفته تمرين هوازي برميزان سلامت روان (شکايت جسماني، اضطراب، کارکرد اجتماعي، افسردگي) دانشجويان پسر دانشگاه شهيد چمران اهواز بود. نمونه شامل 70 نفر ازدانشجويان پسر دانشگاه شهيد چمران اهواز (35 نفر گروه تجربي و 35 نفر گروه کنترل) بود که به روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شدند. براي گردآوري داده ها از پرسشنامه سلامت عمومي گلدبرگ (GHQ) استفاده شد. پژوهش حاضر از نوع نيمه تجربي (پيش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل) بود. داده هاي بدست آمده با استفاده از روش هاي آماري تحليل واريانس چند متغيري (مانوا) در سطح معني داري p≤0.05 نشان داد که بين نمرات گروه تجربي و کنترل از لحاظ سلامت عمومي قبل و بعد از انجام تمرينات هوازي تفاوت معني داري وجود دارد.

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:14 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

1 : پژوهش در سلامت روانشناختي پاييز 1387; 2(3):5-13.
 
تاثير الگوي آموزش خوش بيني به روش قصه گويي بر سبک اسناد کودکان
 
نيك منش زهرا*,كاظمي يحيي
 
* گروه روانشناسي دانشگاه سيستان و بلوچستان
 
 

هدف از اين پژوهش، بررسي تاثير الگوي آموزش خوش بيني به روش قصه گويي بر تغيير سبك اسناد بدبينانه به خوشبينانه درکودکان دبستاني سال چهارم و پنجم ابتدايي بوده است. روش پژوهش مورد استفاده تجربي با طرح دو گروه آزمايش و كنترل با پيش آزمون، پس آزمون و آزمون پيگيري مي باشد. از پرسشنامه سبك اسناد كودكان گازلو (CASQ) جهت جمع آوري اطلاعات استفاده شد. گروه نمونه از بين داوطلبان شركت در كارگاه قصه گويي انتخاب شد و با روش همتا کردن بر اساس نمره پيش آزمون سبک اسناد، آزمودني ها به دو دسته هم طراز تقسيم شدند و به طور تصادفي در دو گروه آزمايش و كنترل قرار گرفتند. گروه نمونه شامل 30 نفر بوده است.
طرح آزمايشي طي 12جلسه اجرا شد و دو هفته بعد از اتمام جلسات پس آزمون و 6 ماه بعد، آزمون پيگيري اجرا شد. نتايج نشان داد که الگوي آموزش خوش بيني به روش قصه گويي، باعث تغيير سبک اسناد بدبينانه به خوشبينانه در کودکان دبستاني شده است. همچنين کاربردپذيري اين روش منجر به پايداري نسبي اثرات آن بعد از 6 ماه شده است. بنابر اين مي توان سبک تبيين کودکان را با استفاده از الگوي آموزش خوش بيني به روش قصه گويي تغيير داد و با آموزش خوشبيني به کودکان مي توان بسياري از مشکلات ناشي از اسناد بد بينانه را کاهش داد
.

 
كليد واژه: قصه گويي، بد بيني، خوش بيني، سبک اسناد، کودکان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:08 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : پژوهش در سلامت روانشناختي پاييز 1387; 2(3):15-24.
 
رابطه استرس شغلي و خودکار آمدي با رضايت از زندگي در امدادگران حوادث گاز استان اصفهان
 
گنجي ارجنگي معصومه,‏فراهاني محمدنقي*
 
* دانشگاه تربيت معلم تهران
 
 

پژوهش حاضر به منظور بررسي رابطه متقابل عوامل استرس زاي شغلي و خودکار آمدي با رضايت از زندگي در امدادگران گاز استان اصفهان انجام شده است. نمونه مورد مطالعه شامل 337 نفر از امدادگران شرکت گاز بود که به شيوه دربستي انتخاب شدند و پرسشنامه هاي خود گزارشي استرس شغلي مارتينسون (2001)، پرسشنامه خودکار آمدي عمومي شرر و همکاران (1982) و پرسشنامه رضايت از زندگي داينر و همکاران (1985) را تکميل نمودند. از روش مدل يابي معادلات ساختاري براي ارزيابي مدل فرضي استفاده شد.
نتايج پژوهش نشان داد که مدل فرضي روابط بين عوامل استرس زاي شغلي، خودکار آمدي و رضايت از زندگي از برازش قابل قبولي برخوردار است. بر اساس اين مدل عوامل استرس زاي شغلي از طريق مستقيم و غير مستقيم بر رضايت از زندگي تاثير مي گذارد. متغير خودکار آمدي در رابطه بين عوامل استرس زا و رضايت از زندگي ميانجي است.

 
كليد واژه: استرس شغلي، خودکار آمدي، رضايت از زندگي، امدادگران حوادث گاز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:08 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : پژوهش در سلامت روانشناختي پاييز 1387; 2(3):25-34.
 
بررسي عملکرد افراد مبتلا به PTSD ناشي از جنگ در حافظه شرح حال رويدادي
 
عبدي احمد*,مرادي عليرضا,اکرميان فهيمه
 
* دانشگاه تربيت معلم تهران (خوارزمي)
 
 

پژوهش حاضر رابطه بين توانايي دستيابي به مواد شرح حال اختصاصي از حافظه و نشانه هاي استرس پس از سانحه را مورد بررسي قرار داده است. نمونه هاي اين مطالعه شامل يک گروه از مبتلايان به PTSD ناشي از جنگ، به عنوان گروه آزمايشي و دو گروه کنترل(Non PTSD و سالم) مي باشند که در متغيرهاي سن و هوش همتا شده اند. آزمودني ها پس از  تکميل مقياس تجديد نظر شده تاثير رويداد (IES R)، سياهه افسردگي بک (BDI)، سياهه اضطراب بک (BAI)، و مقياس هوش تجديد نظر شده وکسلر بزرگسالان (WAIS R)، به تکميل آزمون حافظه شرح حال (AMT) پرداختند. نتايج پژوهش نشان داد که افراد مبتلا به PTSD در مقايسه با گروه هاي کنترل قادر به بازيابي خاطرات اختصاصي کمتري بودند، کاهش اختصاصي بودن خاطرات در AMT با استرس پس از سانحه گسترده تري در گروه هاي داراي سابقه تروما همراه مي باشد و همچنين افرادي که داراي نشانه شناسي هاي شديدتري بودند، نواقص حافظه وسيعتري را نشان دادند. سرانجام، نتايج نشان داد که ميزان اين نواقص با نشانه هاي خاص PTSD رابطه مستقيمي دارد. داده هاي اين مطالعه برحسب دستيابي توافقي به مواد شرح حال اختصاصي در افراد مبتلا که منعکس کننده يک  فرآيند تنظيم اثر مي باشد، بحث شده  است.

 
كليد واژه: اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، حافظه شرح حال رويدادي، شناخت، هيجان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : پژوهش در سلامت روانشناختي پاييز 1387; 2(3):35-45.
 
نقش ابعاد شخصيتي، دلبستگي، شاخص هاي خلقي، و عوامل جمعيت شناختي فاصله جغرافيايي و جنس دانشجويان در پيش بيني احساس غربت
 
دهقاني محسن*,خداپناهي محمدكريم,گنجوي آناهيتا
 
* پژوهشكده خانواده دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

به منظور بررسي عوامل پيش بيني کننده احساس غربت در دانشجويان، نمونه اي بالغ بر 360 دانشجوي سال اول (210 دختر و 150 پسر) با روش نمونه گيري تصادفي از خوابگاه هاي دانشگاه شهيد بهشتي انتخاب و پرسشنامه هاي احساس غربت (ون وليت،2001)، NEO FFI (کاستا و مک کري، 1992)، سبک هاي دلبستگي بزرگسالان (هازان و شيور، 1987)، و مقياس افسردگي، اضطراب، استرس (DASS) (لويباند و لويباند، 1995) اجرا شدند. در ضمن، عوامل جمعيت شناختي جنس و فاصله جغرافيايي نيز مورد بررسي قرار گرفتند. داده هاي به دست آمده با استفاده از تحليل رگرسيون گام به گام، حاکي از آن هستند که از ميان عوامل جمعيت شناختي مورد مطالعه، عامل جنس و از ميان متغيرهاي روانشناختي، نوروزگرايي و اضطراب قادر به پيش بيني احساس غربت مي باشند.

 
كليد واژه: احساس غربت، شخصيت، دلبستگي، اضطراب، دانشجويان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : پژوهش در سلامت روانشناختي پاييز 1387; 2(3):47-62.
 
بررسي تاثير "سيري شناختي" بر روي "واکنش شکست" و رابطه آن با "حالت هاي کنترل عمل"
 
باقري فريبرز*
 
* گروه روانشناسي دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات تهران
 
 

در ارتباط با مطالعه واکنش شکست، نظريه هايي که به بررسي فرايند «کنترل عمل» مي پردازند جايگاه محوري تري را در تحقيقات روانشناسي آلمان به خود اختصاص مي دهند. در اين پژوهش يکي از مهمترين نظريات کنترل عمل يعني نظريه يولويس کول، مورد نقد قرار مي گيرد. بر اساس اين نظريه، تفاوت واکنش شکست به واسطه حالت کنترل عمل فعال شده توضيح داده مي شود. اما بر اساس مفروضات اين پژوهش، تعامل انسان با محيط بطور اعم و واکنش شکست بطور اخص، توسط متغير «ميزان سيري شناختي» تعيين مي شود. اين متغير، تاثير مستقيم بر الويت بندي «فرا اهدافي» دارد که افراد از به انجام رساندن عمل، آن را دنبال مي کنند. رجحان هر يک از فرا اهداف که توسط ميزان سيري شناختي درک شده، تنظيم مي گردد، زمينه را براي نوع خاصي از واکنش شکست مهيا مي سازد. به منظور تقسيم آزمودني ها به دو گروه وضعيت گرا و عمل گرا مقياس SSI K مورد استفاده قرار گرفت و جهت تقسيم آزمودني ها به دو گروه گرسنگي و سيري شناختي به آزمودني ها تکليفي واحد اما با دستورالعمل هاي متفاوت جهت انجام، ارايه گرديد. براي ايجاد حس شکست و ضبط متغيرهاي وابسته مورد نظر، نرم افزار شبيه سازي، خاص اين پژوهش توسط مهندسين برنامه نويس ساخته و بکار گرفته شد. متغيرهاي وابسته شامل «انتظار مربوط به نقش عمل در راستاي تحقق قصد»، «واکنش شکست» و «دامنه تمرکز» بود. هر يک از اين متغيرها به کمک شاخص هايي عيني تعريف عملياتي شدند. تنها يافته هاي مربوط به شاخص هاي متغير اول، بطور هماهنگ فرضيه پژوهش را تاييد مي کنند.

 
كليد واژه: کنترل عمل، سيري شناختي، واکنش شکست
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 : پژوهش در سلامت روانشناختي پاييز 1387; 2(3):63-74.
 
مقايسه سبک ها و مکانيسم هاي دفاعي بيماران مبتلا به برگشت محتويات معده به مري و افراد سالم
 
شهيدي شادكام منظرسادات*,آزادفلاح پرويز,خدمت حسين
 
* گروه روانشناسي دانشگاه تربيت مدرس
 
 

 اين مطالعه با هدف بررسي و مقايسه سبک ها و مکانيسم هاي دفاعي افراد مبتلا به برگشت محتويات معده به مري (GERD) و افراد سالم، انجام پذيرفت. به اين منظور60 بيمار (شامل30 زن و30 مرد) مبتلا به GERD، از بين بيماران مراجعه کننده به يک کلينيک تخصصي  گوارش در شهر تهران، با تشخيص پزشک فوق تخصص گوارش به شيوه نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند. همچنين60  فرد سالم (شامل30 زن و30 مرد) که از نظر ميانگين سني و ملاک هاي ورود به گروه بيمار نزديک بودند، به عنوان گروه مقايسه انتخاب شدند. هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه سبک هاي دفاعي (DSQ 40)، مورد ارزيابي قرار گرفتند. ميانگين هاي دو گروه در متغير مورد نظر، با استفاده از آزمون t براي  مقايسه ي دو گروه مستقل، مورد بررسي قرارگرفت. نتايج نشان داد که افراد مبتلا بهGERD  نسبت به افراد سالم، از سبک ها و مکانيسم هاي دفاعي رشد نايافته و روان آزرده، بيشتر استفاده مي کردند. برگشت محتويات معده به مري، بيماري مزمني است که برکيفيت زندگي بيماران مبتلا اثر مي گذارد.
شناخت الگوهاي دفاعي نامناسب بيماران مبتلا به
GERD ، مي تواند ضمن تاکيد بر نقش عوامل روان شناختي در پديدآيي اختلال، منجر به مداخلات درماني خاص در جهت تعديل شيوه هاي دفاعي باشد.

 
كليد واژه: بيماري برگشت محتويات معده به مري، مکانيسم دفاعي، سبک دفاعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : پژوهش در سلامت روانشناختي پاييز 1387; 2(3):75-82.
 
مقايسه سطح سلامت رواني افرادمبتلا به سندرم روده تحريک پذير(IBS) و بيماري التهاب روده(IBD) و افراد سالم
 
محوي شيرازي مجيد*,فتحي آشتياني علي,اميني محسن,رسول زاده طباطبايي سيدكاظم
 
* دانشگاه آزاد اسلامي واحد بوئين زهرا، گروه روانشناسي
 
 

سندرم روده تحريك پذير يکي از شايع ترين اختلالات گوارشي است كه در مقايسه با ديگر اختلالات گوارشي از قبيل بيماري التهاب روده  بيشتر با عوامل رواني اجتماعي در ارتباط است. اين تحقيق با هدف مقايسه سلامت رواني در افراد مبتلا به روده تحريک پذير، التهاب روده  و افراد سالم انجام گرفته است. اين مطالعه از نوع مطالعات علي  مقايسه اي است. جامعه آماري پژوهش حاضرشامل کليه بيماران مبتلا به اختلال گوارشي مذکور مراجعه کننده به درمانگاه بيمارستان بقيه ا... تهران که طي مرحله پژوهش مراجعه نموده اند و جامعه دوم شامل کليه افراد سالم شاغل و همراهان سالم بيماران گوارشي مراجعه کننده به بيمارستان بقيه ا...(عج) طي مرحله پژوهش مي باشد که با توجه به اطلاعات جمعيت شناختي جامعه اول با هم جور شده اند. نمونه مورد مطالعه شامل 90 نفر (30 نفر افراد مبتلا به روده تحريک پذير 30نفر بيمار مبتلا به التهاب روده و 30نفر افراد سالم) بود.
نتايج  بدست آمده بيانگر آن بود که سطح سلامت رواني افراد مبتلا به روده تحريک پذير و التهاب روده در مقايسه با سطح سلامت رواني افراد سالم در تمام ابعاد و شاخص کلي علايم مرضي پايين تر بود. اما سطح سلامت رواني افراد مبتلا به
IBS در مقايسه با بيماران IBD در نيمي از ابعاد معني دار نبود. در مقياس هاي  SCL 90 Rبه استثناي مقياس پارانوئيدي بقيه خرده مقياس ها  تفاوت معناداري در بين گروه هاي سه گانه نشان داد. در نتيجه تنها فرضيه تحقيق مبني بر پايين بودن سطح سلامت رواني بيماران مبتلا به IBS در مقايسه با افراد سالم تاييد گرديد. اما اين فرضيه مبني بر پايين بودن سطح سلامت رواني مبتلايان IBS در مقايسه با بيماران IBD در ابعاد وسواس و اجبار، افسردگي، پرخاشگري و افکار پارانوئيدي و شاخص کلي علايم مرضي تاييد نشد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : پژوهش در سلامت روانشناختي بهار 1387; 2(1):5-15.
 
مقايسه اثربخشي آموزش خود تنظيمي رفتار توجهي، خود تنظيمي رفتار انگيزشي، خود تعليمي کلامي بر عملکرد رياضي و خود کارآمدي تحصيلي کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه همراه با بيش فعالي
 
مرادي عليرضا*,هاشمي نصرت آباد تورج,فرزاد ولي اله,كرامتي هادي,بيرامي منصور,كاووسيان جواد
 
* دانشگاه تربيت معلم
 
 

اختلال نقص توجه همراه با بيش فعالي از بحث انگيزترين اختلالات دوران کودکي و نوجواني است که مطالعات گسترده و وسيعي در مورد آن انجام شده است. همچنين گزارش شده است اين اختلال با پيامدهاي منفي تحصيلي، رفتاري، اجتماعي و هيجاني نوجواني و بزرگسالي در ارتباط است و بي توجهي، تکانش وري و بيش فعالي ويژگيهاي بارز اين افراد هستند. پژوهش حاضر با هدف مقايسه اثر بخشي خود تنظيمي رفتار توجهي، رفتار انگيزشي و خود تعليمي کلامي بر عملکرد رياضي و خود کارآمدي کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه همراه با بيش فعالي انجام گرفته است. روش مطالعه پژوهش نيمه تجربي است که روش نمونه گيري تصادفي انجام شده است. 40 نفر دانش آموز پايه سوم ابتدايي شهر تبريز داراي اختلال نقص توجه همراه که با بيش فعالي به طور تصادفي در 4 گروه جايگزين شدند. ابزار جمع آوري اطلاعات عبارت بودند از: مصاحبه تشخيصي بر اساس ملاک هاي DSM-IV-TR، مصاحبه با والدين و معلمان، و پرسشنامه علايم مرضي کودکان ويژه معلمان. براي تحليل داده ها، از تحليل واريانس يک راهه و تحليل واريانس چند متغيره استفاده شده است. نتايج نشان دادند: الف) آموزش راهبردهاي خود تنظيمي رفتارهاي انگيزشي و خود تعليمي کلامي اثرات معنا دار مثبت بر ادراکات خود کارآمدي دانش آموزان مبتلا به نقص توجه همراه با بيش فعالي دارند. ب) آموزش راهبردهاي خود تنظيمي رفتارهاي توجهي، اثرات معنادار مثبت بر عملکرد رياضي دانش آموزان مبتلا به نقص توجه همراه با بيش فعالي دارد.

 
كليد واژه: خود تنظيمي رفتار توجهي، خود تنظيمي رفتار انگيزشي، خود تعليمي کلامي، عملکرد رياضي، خودکارآمدي تحصيلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : پژوهش در سلامت روانشناختي بهار 1387; 2(1):17-27.
 
روايي عاملي و پايايي نسخه فارسي فهرست استرس دوران دانشجويي
 
شكري اميد*,‏فراهاني محمدنقي,فرزاد ولي اله,صفايي پريوش,سنگري علي اكبر,دانشورپور زهره
 
 
 

پژوهش حاضر با هدف بررسي روايي عاملي و پايايي فهرست استرس دوران دانشجويي (SLSI) (گادزلا، 1991) در يک نمونه از دانشجويان ايراني اجرا شد. نسخه فارسي فهرست استرس دوران دانشجويي بر روي 419 دانشجو (166 پسر و 253 دختر) اجرا شد. در اين پژوهش، به منظور تعيين روايي عاملي SLSI از تحليل عامل تاييدي و به منظور بررسي همساني دروني SLSI از ضرايب آلفاي کرونباخ استفاده شد. همسو با نتايج مطالعه گادزلا و بالگلو (2001) نتايج تحليل هاي عاملي تاييدي نشان داد که الگوي سلسله مراتبي SLSI برازش قابل قبولي با داده ها دارد. نتايج تحليل هاي عاملي تاييدي منجر به تقويت اين ايده گرديد که SLSI يک ابزار اندازه گيري روا براي تعيين عوامل استرس زاي دوران دانشجويي، واکنش دانشجويان نسبت به اين عوامل و شاخص کلي استرس آنان است. به عبارت ديگر، تمام شاخص هاي نيکويي برازش، مدل اول، دوم و عامل کلي SLSI را تاييد کردند.

 
كليد واژه: روايي عاملي، پايايي، فهرست استرس دوران دانشجويي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : پژوهش در سلامت روانشناختي بهار 1387; 2(1):29-35.
 
اثر عدم حضور مستمر پدر در خانه (به دليل اشتغال) بر ميزان اختلالهاي رفتاري دانش آموزان دبستاني
 
شاه قليان مهناز*
 
* دانشگاه تربيت مدرس
 
 

هدف اين پژوهش مقايسه اختلالهاي رفتاري در ميان دانش آموزان با پدران شاغل در عسلويه و دانش آموزان با پدران شاغل در محل سکونتشان مي باشد. در اين پژوهش 100 دانش آموز (50 نفر، پدرشان شاغل در عسلويه و 50 نفر، پدرشان شاغل در محل سکونتشان بود) از ميان دانش آموزان پايه ابتدايي شهرستان شهرکرد به شيوه در دسترس انتخاب شدند. براي هر دو گروه پرسشنامه رفتاري کودکان فرم معلم و فرم والدين تکميل شد. نتايج نشان داد ميزان اختلالهاي رفتاري در گروه دانش آموزان داراي پدران شاغل در عسلويه بيشتر از گروه دانش آموزان داراي پدر شاغل در محل سکونت است. تفاوت بين آزمودني هاي دو گروه در خرده مقياسهاي بيش فعالي - پرخاشگري، اضطراب - افسردگي، کمبود توجه و حواس پرتي معنادار بود.

 
كليد واژه: اختلالهاي رفتاري، دانش آموزان دبستاني، پدران شاغل
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : پژوهش در سلامت روانشناختي بهار 1387; 2(1):37-47.
 
رابطه هوش هيجاني و سبک هاي مقابله اي با سلامت عمومي دانشجويان
 
محمدخاني شهرام*,باش قره رقيه
 
* دانشگاه تربيت معلم
 
 

هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه هوش هيجاني و سبک هاي مقابله اي با سلامت عمومي دانشجويان بود. به همين منظور 96 نفر از دانشجويان سال اول دانشگاه تربيت معلم (50 پسر و 46 دختر) به شيوه تصادفي انتخاب و پرسشنامه هاي هوش هيجاني شات، مقابله با موقعيت هاي استرس زا و سلامت عمومي را تکميل نمودند. داده هاي پژوهش با استفاده از روش هاي همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون گام به گام مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج بررسي نشان داد که هوش هيجاني و سبک مقابله اي هيجان مدار رابطه معنا داري با سلامت عمومي دارند. همچنين نتايج تحللي رگرسيون نشان داد که از ميان مولفه هاي هوش هيجاني، مولفه بهره برداري از هيجان به طور مثبت و از ميان سبک هاي مقابله اي سبک مقابله هيجان مدار به طور معکوس سلامت عمومي را در دانشجويان پيش بيني مي کنند. اين دو متغير در مجموع %22 واريانس سلامت عمومي را پيش بيني مي کنند ولي ضريب اثر سبک مقابله هيجان مدار بيشتر از هوش هيجاني بود. اين يافته ها مي توانند در تکوين و رشد رويکردهاي آموزشي و باليني سودمند واقع شود. با توجه به نقش مهم مهارتهاي مقابله اي و هوش هيجاني در سلامت عمومي مي توان با طراحي و اجراي برنامه هاي آموزشي موثر به تقويت اين عناصر کمک نمود.

 
كليد واژه: هوش هيجاني، سبک هاي مقابله اي، سلامت عمومي دانشجويان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : پژوهش در سلامت روانشناختي بهار 1387; 2(1):49-60.
 
تعارض زناشويي، ارزيابي و مقابله شناختي کودک با تعارضات والدين و نشانه هاي آسيب شناختي و سلامت کودك
 
قره باغي فاطمه*,وفايي مريم
 
* دانشگاه تربيت مدرس
 
 

در دو دهه گذشته نظريه شناختي استرس (لازاروس، 1991) به عنوان نظريه اي براي بزرگسالي مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته است. هدف از اجراي اين پژوهش بررسي نظريه شناختي استرس يعني رابطه استرس- ارزيابي- مقابله شناختي و نقش اين رابطه در مشکلات عاطفي - رفتاري و سلامت جسمي و رواني - اجتماعي در کودکان است. اين پژوهش با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي نسبتي بر روي يک نمونه 413 نفري از دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي شهر تهران (220 دختر و 193 پسر) انجام شد. کودکان به پرسشنامه ادراک کودک از تعارض والدين، مادران به پرسشنامه هاي خصومت آشکار اولري- پورتر و سلامت کودک و مادران و معلمان به پرسشنامه تواناييها و مشکلات کودک پاسخ دادند. نتايج نشان دهنده رابطه معنادار بين تعارض زناشويي با ارزيابي منفي کودک از تعارض والدين و مقابله شناختي کودک است. همچنين رابطه معنادار بين تعارض زناشويي و ارزيابي شناختي منفي کودک از تعارض والدين با نشانه هاي آسيب شناختي و سلامت کودک بدست آمد. علاوه بر روابط مستقيم، نقش تعاملي تعارض زناشويي و ارزيابي شناختي منفي تعارض والدين در نشانه هاي آسيب شناختي کودک نيز مورد تاييد قرار گرفت. نتايج اين پژوهش در قالب الگوي چارچوب شناختي مبتني بر بافت، نظريه شناختي استرس و رويکرد سيستمي در آسيب شناسي تحولي، تاييد کننده نقش مستقل و تعاملي دو عامل خطر تعارض زناشويي و ارزيابي هاي شناختي منفي کودک در پيش بيني مشکلات آسيب شناختي رواني و کاهش سلامت کودکان است.

 
كليد واژه: تعارض زناشويي، استرس، ارزيابي، مقابله، عوامل خطر، نشانه هاي آسيب شناختي رواني، سلامت کودک
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:10 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها