0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) زمستان 1389; 7(26):175-185.
 
هوش هيجاني و خلاقيت در دانشجويان
 
نوفرستي اعظم*,معين الغربائي فاطمه
 
* جهاد دانشگاهي، واحد تربيت معلم
 
 

در اين پژوهش پرسشنامه رابطه بين هوش هيجاني و خلاقيت در دانشجويان بررسي شد. بدين منظور 396 دانشجو (236 دختر و 160 پسر) براساس روش نمونه برداري خوشه اي چند مرحله اي از بين دانشجويان دانشگاههاي دولتي شهر تهران انتخاب شدند و مقياس خود گزارش دهي هوش هيجاني شاته (شاته و ديگران، 1998) و پرسشنامه خلاقيت (عابدي، 1372) را تکميل کردند. نتايج نشان دادند که بين هر سه جنبه هوش هيجاني و خلاقيت در هر دو جنس رابطه مثبت معنادار وجود دارد. نتايج آزمون Z فيشر نشان داد، ضرايب همبستگي بين جنبه ادراک و بيان هيجان از هوش هيجاني با زيرمقياسهاي بسط، انعطاف پذيري، سيالي و خلاقيت کلي در گروه پسران به گونه معناداري بيشتر از گروه دختران بود. نتايج تحليل رگرسيون نشان داد که دو جنبه نظم دهي به هيجان و ادراک و بيان هيجان در گروه دختران 7 درصد و در گروه پسران نمره هوش هيجاني کلي و جنبه ادراک و بيان هيجان 16 درصد از واريانس خلاقيت را تبيين مي کند.

 
كليد واژه: هوش هيجاني، خلاقيت، جنس
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:21 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 8 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) زمستان 1389; 7(26):187-191.
 
رابطه ادراک تعامل اجتماعي با خطرپذيري و مهار خشم در دانشجويان
 
يزدخواستي فريبا*
 
* دانشگاه اصفهان
 
 

به منظور بررسي عوامل خطرپذيري در جوانان، 100 دانشجوي (50 دختر و 50 پسر) دانشگاه اصفهان به پرسشنامه هاي ادراک تعامل اجتماعي (گلاس، 1994)، خطرپذيري (ايسنک و ايسنک، 1975) و مهار خشم (گريفين و ديگران، 1999) پاسخ دادند. نتايج نشان دادند که همبستگي منفي و معنادار خطرپذيري با ادراک تعامل
اجتماعي (R=-0.28) و با مهار خشم (R=-0.26)، فرضيه هاي پژوهش را تاييد کردند. شدت ضرايب همبستگي براي هر دو گروه دختران و پسران يکسان بود.

 
كليد واژه: ادراک تعامل اجتماعي، خطرپذيري، مهار خشم، دانشجويان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:21 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 9 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) زمستان 1389; 7(26):192-194.
 
دستيابي به بنيان هسته ارزشيابي خود : مرور و رهنمودها
 
نعمت طاووسي محترم*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران جنوب
 
 

مقاله اي که به نکات کلي آن در شماره پيشين اشاره شد، بر مبناي مرور بر ادبيات نظريه هسته ارزشيابي خود، سنجش و رگه هاي خاص آن شکل گرفته است. نويسندگان اين مقاله مروري با برجسته ساختن موضوع هاي کليدي مرتبط با اين سازه، ضرورت نگاه تازه اي به شيوه هاي تحکيم و غني سازي بنيان نظريه هسته ارزشيابي خود را به عنوان يك سازه چند بُعدي و نه به منزله نمره يک مقياس مطرح و با تلفيق رگه ديگري در اين نظريه که منعکس‌كننده يک انگيزش گرايشي است، رهنمودهاي اصلي خود را ارايه کرده اند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:21 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) پاييز 1389; 7(25):7-27.
 
پرسشنامه غربالگري اختلالهاي اجتماعي/ هيجاني كودكان پيش‌ دبستاني: يك مطالعه روا سازي متقاطع
 
دادستان پريرخ*,عسگري علي,رحيم زاده سوسن,بيات مريم
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران جنوب
 
 

ويژگيهاي روان سنجي نسخه ترجمه شده پرسشنامه مهارتهاي اجتماعي/ هيجاني کودکان پيش دبستانKIST) ؛ ميلر، مايشي و ميلر، 1997) با روش رواسازي متقاطع بررسي شد. يک نمونه 1435 نفري از کودکان 5 و 6 ساله (668 دختر، 767 پسر) مهدکودکها و مراکز پيش دبستاني شهر تهران انتخاب و به دو گروه (نمونه الف=725، نمونه ب=710) تقسيم شدند و مادران آنها پرسشنامه 50 گويه اي KIST را تکميل کردند. نتايج تحليل عاملي اکتشافي با چرخش متمايل بر پايه نمره هاي فرم والد نشان داد با ادغام دو زير مقياس رفتارهاي فزون کنشي/ بي توجهي و سازش نايافته و حذف زير مقياس رفتار خواب، نسخه فارسي متشکل از شش عامل 1) رفتارهاي سازش‌ نايافته/ فزون‌ كنش، 2) مهارتهاي اجتماعي، 3) مهارتهاي ارتباطي، 4) مهارتهاي زندگي ‌روزمره، 5) رفتار تغذيه، و 6) نشانه‌ هاي اضطراب جدايي است و بر روي هم تقريبا 2/40 درصد واريانس را تبيين مي کند. شاخصهاي برازندگي تحليل عاملي تاييدي در دو گروه روايي متقاطع پرسشنامه را تاييد کرد. ضرايب همبستگي مثبت و معنادار بين نمره کلKIST با نمره گروه مربيان (r=0.35) روايي همگرا و ضرايب منفي و معنادار آن با دو فرم فهرست رفتاري کودکان (r=0.32) و گزارش مربي ‌ معلم (- 0.33) نظام سنجش مبتني بر تجربه آشنباخ (آشنباخ، 1991) روايي واگراي پرسشنامه را تاييد کرد. مباني نظري عاملهاي استخراج شده مورد بحث قرار گرفت.

 
كليد واژه: اختلالهاي اجتماعي/ هيجاني، رواسازي متقاطع، کودکان مهدکودکي، پيش دبستاني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:21 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) پاييز 1389; 7(25):27-39.
 
کنش وري اجرايي در کودکان مبتلا به اختلال نارسايي توجه / فزون کنشي
 
دادستان پريرخ*,دل آذر ربابه,عليپور احمد
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران جنوب
 
 

مولفه هاي زير بنايي کنش وري اجرايي در 18 کودک درمان نشده و 18 کودک درمان شده (با دارو) مبتلا به اختلال نارسايي توجه/ فزون کنشي با 18 کودک بهنجار مقايسه شدند. هر گروه شامل 3 دختر و 15 پسر با دامنه سني 7 تا 12 سال بود. تمام کودکان به آزم ونهاي رنگ  واژه استروپ (استروپ، 1935)، دسته بندي کارتهاي ويسکانسين (گرانت و برگ، 1948) و عملکرد مداوم (روزولد، ميرسكي، ساراسون، برانسام و بك، 1956) و زير مقياس فراخناي ارقام (وكسلر، 1974) پاسخ دادند. نتايج تحليل واريانس چند متغيري نشان دادند که گروه درمان نشده در مقايسه با گروه بهنجار و درمان شده در بيشتر کنش هاي اجرايي ضعيف تر عمل کردند. عملکرد کودکان درمان شده در کنش هاي اجرايي تفاوتي با کودکان بهنجار نداشت.

 
كليد واژه: اختلال نارسايي توجه/ فزون کنشي، کنشهاي اجرايي، آزمونهاي عصب ـ روان شناختي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:21 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) پاييز 1389; 7(25):39-47.
 
تعاملهاي اجتماعي و رفتار تکراري کودکان درخود مانده و عقب‌ مانده ذهني آموزش ‌پذير
 
بهاري قره گوزلو علي*,حسن پور عباس,اميري شاهرخ
 
 
 

هدف اين پژوهش بررسي تشخيص افتراقي الگوهاي رفتار تکراري قالبي و اجتماعي در کودکان با نيازهاي ويژه بود. با استفاده از مصاحبه تجديد نظر شده تشخيصي درخود ماندگي (لرد و ديگران، 1994) در دو گروه درخود مانده (5 دختر و 11 پسر) و عقب مانده ذهني آموزش پذير (5 دختر و 11 پسر) در دامنه سني 6-8 سال از مدارس استثنايي انتخاب شدند. نتايج تحليل واريانس چند متغيري نشان دادند که ميانگين نمره تخريب کيفي تعامل اجتماعي، ارتباطي و الگوهاي رفتار تکراري قالبي در کودکان درخود مانده به گونه معناداري بيشتر از کودکان عقب مانده ذهني آموزش پذير است. استلزامها بر اساس تشخيص هاي افتراقي کودکان استثنايي بحث شد.

 
كليد واژه: درخودمانده، عقب مانده ذهني، تعاملهاي اجتماعي، رفتارهاي قالبي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) پاييز 1389; 7(25):49-57.
 
هوش هيجاني و سبکهاي دلبستگي
 
آزادي مهران*,محمدطهراني مريم
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران جنوب
 
 

به منظور بررسي رابطه هوش هيجاني با سبکهاي دلبستگي، 262 دانشجوي زن (با ميانگين سني 21 سال) و 238 دانشجوي مرد (با ميانگين سني 22 سال) فهرست هوش هيجاني بار ان (1997) و پرسشنامه سبک دلبستگي (هازان و شيور، 1987) را تکميل کردند. يافته‌ ها نشان دادند که در هر دو جنس، هوش هيجاني با سبک دلبستگي ايمن رابطه مثبت و با سبک دلبستگي اجتنابي و دوسوگرا رابطه منفي داشت. تحليل رگرسيون چند متغيري نشان داد که سبک هاي دلبستگي ايمن، دوسوگرا و اجتنابي مي توانند در زنان 25 درصد و در مردان 17 درصد از واريانس هوش هيجاني را تبيين کنند.

 
كليد واژه: هوش هيجاني، سبکهاي دلبستگي، دانشجو، جنس
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) پاييز 1389; 7(25):57-64.
 
برجستگي مرگ و حرمت خود: يك مطالعه آزمايشي
 
محمدي مصطفي*,قرباني نيما,عبدالهي عبدالحسين
 
 
 

نظريه هاي مديريت وحشت (گرينبرگ، پيزينسكي و سولومون، 1986) و ذهن پردازشگر هيجاني (لانگز، 2004) معتقدند که تهديد مرگ بنيادي ترين و مهمترين منبع ساختارهاي روان شناختي سازش يافته و سازش نايافته مانند حرمت خود بالا و پايين است. در اين پژوهش تاثير روش برجستگي مرگ (روزنبلات و ديگران، 1989) بر حرمت خود بررسي شد. يک نمونه شامل 91 دختر و 128 پسر دانشجوي دانشگاه تهران به طور تصادفي در دو گروه آزمايشي و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمايشي به دو پرسش در باره موضوع برجستگي مرگ و گروه کنترل به دو پرسش غير مرتبط با موضوع برجستگي مرگ (پيزينسكي و ديگران، 1999) پاسخ دادند. سپس هر دو گروه مقياس حرمت خود روزنبرگ (روزنبرگ، 1965) را تکميل کردند. يافته ها آشکار ساختند که حرمت خود گروه آزمايشي به طور معناداري از گروه کنترل بالاتر بود (P=0.03) نتايج بر اساس نقش مرگ در ساختار روان شناختي فرد بحث شدند.

 
كليد واژه: برجستگي مرگ، مديريت وحشت، ذهن پردازشگر هيجاني، حرمت خود
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) پاييز 1389; 7(25):65-73.
 
راهبرد هاي شناختي در بيماران مبتلا به اضطراب-افسردگي مختلط و وسواس‌‌-بي‌ اختياري
 
معين الغرباني فاطمه*,شعيري محمدرضا,صنعتي محمد,فدايي مهدي
 
* جهاد دانشگاهي، واحد تربيت معلم
 
 

افکار مزاحم از ويژگي هاي اختلال هاي هيجاني و اضطرابي هستند. اين پژوهش با هدف مقايسه راهبردهايي که بيماران و غير بيماران، براي مهار افکار مزاحم به کار مي برند، انجام شد. دو گروه از بيماران مبتلا به اختلال وسواس بي اختياريOCD) ؛ 11 مرد و 14 زن با ميانگين سني 29 سال) و اختلال اضطراب افسردگي مختلط MADD)؛ 10 مرد و 15 زن با ميانگين سني 27 سال) و يک گروه غير بيمار (12 مرد و 13 زن با ميانگين سني 28 سال) انتخاب شدند. شرکت کنندگان به پرسشنامه هاي مهار فکر (ولز و ديويس، 1994) و اضطراب و افسردگي بک (بک، اپشتين، براون و استير، 1988؛ بک، راش، شاو و ابري، 1979) پاسخ دادند. يافته ها نشان دادند که بيماران OCD و MADD بيشتر از راهبردهاي نگراني و تنبيه استفاده مي کنند. گروه غير بيمار راهبردهاي مهار اجتماعي و انحراف توجه را بيشتر به کار مي برند. بين گروه ها تفاوت معناداري بر اساس استفاده از راهبرد ارزيابي مجدد ديده نشد.

 
كليد واژه: راهبردهاي مهار فکر، اختلال وسواس-بي اختياري، اختلال اضطراب-افسردگي مختلط
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) پاييز 1389; 7(25):75-83.
 
هراس اجتماعي، سبکهاي والد گري و كمال ‌گرايي
 
بيطرف شبنم*,شعيري محمدرضا,حكيم جوادي منصور
 
 
 

اين پژوهش به بررسي نقش کمال گرايي و سبکهاي والدگري در تبيين هراس اجتماعي دانشجويان پرداخت. نمونه اي از 396 دانشجو (215 دختر و 181 پسر) از دانشگاه گيلان به پرسشنامه سبکهاي والدگري بامريند (1973)، مقياس كمال گرايي چند بعدي فراست (فراست، مارتن، لاهارت و روزنبلات، 1990) و فهرست هراس اجتماعي (کانر و ديگران، 2000) پاسخ دادند. يافته ها بر اساس همبستگي نشان دادند که هراس اجتماعي با سبک والدگري مستبدانه و با دو بعد از کمال گرايي شامل نگراني درباره اشتباهها و شک درباره اعمال، همبستگي مثبت دارد، در حالي که با سبک والدگري مقتدرانه و بعد انتظارهاي والديني (از ابعاد كامل گرايي) همبستگي منفي معنادار نشان مي دهد. نتايج بر اساس تعامل بين پيامدهاي تربيتي والدگري و ويژگيهاي شخصيتي والدين بر سلامت رواني کودکان تفسير شدند.

 
كليد واژه: شيوه هاي والدگري، کمال گرايي، هراس اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 

 8 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) پاييز 1389; 7(25):83-94.
 
آيا دانشجويان ايراني در حال شكوفايي هستند؟
 
نصرت آبادي مسعود*,جوشن لو محسن,محمدي فاطمه,شاه محمدي خديجه
 
* دانشگاه تهران
 
 

بر مبناي الگوي کيز (2002) سلامت رواني به سه مقوله در حال شکوفايي، در حال پژمردگي و سلامت رواني نسبي تقسيم مي ‌شود. اين پژوهش با هدف بررسي اين الگو در جمعيت ايراني انجام شد. يک نمونه 424 نفري (226 دختر، 198 پسر) از دانشجويان دانشگاه تهران، سه مقياس بهزيستي هيجاني (کيز، 2002)، بهزيستي روان‌ شناختي (ريف و کيز، 1995) و بهزيستي اجتماعي (کيز، 1998) را تکميل کردند. يافته‌ ها آشکار ساخت که در حدود 16 درصد دانشجويان در حال شکوفايي، 20 درصد در حال پژمردگي و 64 درصد از سلامت رواني نسبي برخوردار بودند. در الگوي سلامت رواني بين دو جنس تفاوت معناداري به دست نيامد.

 
كليد واژه: بهزيستي فاعلي، سلامت رواني، شكوفايي، پژمردگي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) تابستان 1389; 6(24):151-155.
 
تعامل هاي اجتماعي، ارتباطي و رفتارهاي قالبي: مقايسه کودکان درخودمانده و عقب مانده ذهني آموزش پذير
 
بهاري قره گوز علي*,حسن پور عباس,اميري شاهرخ
 
 
 

در اين پژوهش 40 فرد معتاد به مواد مخدر که به مرکز بهزيستي شهر رشت مراجعه مي کردند، به پرسشنامه هاي فرم کوتاه هوش هيجاني بار ان (1997) و سبک هـاي حل مساله (کسيدي و لانگ، 1996) پاسخ دادند. تحليل همبستگي پيرسون نشان داد که هوش هيجاني با سبک هاي درماندگي، مهار حل مساله، اجتنابي و روي آوري رابطه مثبت و با دو سبک خلاقانه حل مساله و اعتماد به رابطه منفي و معنادار داشت. يافته ها برحسب وِيژگي هاي خاص افراد گروه نمونه مورد بحث قرار گرفته اند.

 
كليد واژه: هوش هيجاني، سبک هاي حل مساله، اعتياد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) تابستان 1389; 6(24):295-306.
 
قصه گويي و تحول مفهوم خدا در کودکان ايراني و لبناني
 
دادستان پريرخ,عليق اميمه محسن,رسول زاده طباطبايي سيدكاظم,آذربايجاني مسعود,بيات مريم*
 
* دانشگاه پيام نور
 
 

اين پژوهش به بررسي تاثير قصه گويي برتحول مفهوم خدا در کودکان ايراني و لبناني پرداخت. بدين منظور، 238 دختر (138 ايراني و 100 لبناني) و 222 پسر (107 ايراني و 115 لبناني) از دانش آموزان 6 تا 11 ساله ايراني و لبناني به طور تصادفي انتخاب و به دو گروه کنترل و آزمايشي تقسيم شدند. براي گروه آزمايشي در هشت جلسه 45 دقيقه اي قصه گفته شد اما گروه کنترل جلسه اي نداشت. قبل و بعد از هشت جلسه قصه گويي، مصاحبه باليني (لارنس، 1965) به منظور بررسي مفهوم خداوند انجام شد. تحليل کوواريانس نشان داد که قصه گويي بر تحول مفهوم خداوند و همه مولفه هاي آن تاثير مثبت داشت. نمره کل مفهوم خداوند در دانش آموزان دو جنس و دو فرهنگ تفاوت معنادار نداشت. اما دانش آموزان ايراني در دو مولفه وجود خداوند در زمان حال و علم مطلق خداوند و دانش آموزان لبناني در مولفه نامريي بودن خداوند، نمره هاي بالاتري کسب کردند. پسران، خداوند را قوي تر از دختران توصيف کردند. در پس آزمون، پسران گروه آزمايشي نمره بالاتري نسبت به دختران و گروه کنترل، در مولفه ماهيت خداوند به دست آوردند.

 
كليد واژه: قصه گويي، مفهوم خدا، کودکان ايراني و لبناني، مطالعه بين فرهنگي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) تابستان 1389; 6(24):307-315.
 
ساختار عاملي و ويژگي هاي روان سنجي پرسشنامه دشواري هاي بين فردي نوجوانان در يک نمونه ايراني
 
شكري اميد*,عبدالخالقي معصومه,افضلي محمدحسن,گراوند فريبرز,پاييزي مريم,طولابي سعيد
 
* دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

به منظور بررسي و روايي و اعتبار پرسشنامه دشواريهاي بين فردي نوجـوانان (QIDA؛ انگلس، هيدالگو و مندز، 2005)، 276 دختر و 224 پسر 12 تا 18 ساله ساکن تهران،QIDA  و مقياس اضطراب اجتماعي نوجوانان (SASA؛ پاکلک، 1997) را تکميل کردند. نتايج  نشان دادند که نسخه فارسي پرسشنامه همانند با ساختار عاملي اصلي QIDA از پنج عامل جرات ورزي، روابط با غيرهمجنس، صحبت کردن در جمع، روابط خانوادگي و دوستي هاي نزديک در نمونه ايراني تشکيل شده اند. ضرايب همبستگي مثبت و معنادار بين عاملهاي QIDA و مجموع نمره هاي SASA در دامنه اي از r=0.10 (دوستي هاي نزديک) تا) r=0.35 جرات ورزي)، روايي همگراي QIDA را تاييد کرد. ضرايب اعتبار بازآزمايي با فاصله دو هفته براي نمره کل QIDA برابر با 82/0 و براي عاملهاي آن به تـرتيب برابر با  77/0، 0.84، 0.71، 0.62 و 0.51 بودند. نتايج روايي و اعتبار، نسخه فارسي QIDA را تاييد کردند و سازه جهاني دشواري هاي بين فردي براساس يافته هاي يکسان در بافت هاي فرهنگي متفاوت بحث شد.

 
كليد واژه: ساختار عاملي، ويژگي هاي روان سنجي، پرسشنامه دشواري هاي بين فردي نوجوانان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) تابستان 1389; 6(24):317-328.
 
ارزيابي ويژگي هاي روان سنجي مقياس کيفيت زندگي افراد ديابتي (گستره سني 20 تا 60 سال)
 
بزازيان سعيده*,رجب اسداله
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد ابهر
 
 

با هدف اعتباريابي و رواسازي مقياس کيفيت زندگي افـراد ديابتي (بوير و ايرپ، 1997)، از بيماران 20 تا 60 ساله انجمن ديابت ايران، 263 زن و 197 مرد، به پـرسشنامه مقياس کيفيت زندگي افراد ديابتي، (D-39، بويرويرپ، 1977) و زيرمقياس بهزيستي روان شناختي از پرسشنامه سلامت رواني (بشارت، 1388) پاسخ دادند. ضرايب همساني دروني و بازآزمايي با فاصله 4 هفته به ترتيب برابر با 0.89 و 0.75 بودند. نتايج تحليل مولفه هاي اصلي با استفاده از روش چـرخش پروماکس و تحليل عاملي تاييدي نشان دادند که پرسشنامه با 6 عامل مهار ديابت، انرژي و تحرک، فشار اجتماعي، اضطراب و نگراني، عـوارض ديابت و بيماريهاي ديگر و کنش وري جنسي تقريباً 64 درصد واريانس را تبيين مي کند. همبستگي منفي معنادار بين نمره کل کيفيت زندگي و زيرعامل هاي استخراج شده کيفيت زندگي با زيرمقياس بهزيستي روان شناختي، روايي همگراي مقياس را تاييد کرد. تفاوت بين عاملهاي مقياس اصلي با نسخه فارسي بر مبناي گستره سني بيماران مورد بحث قرار گرفت.

 
كليد واژه: کيفيت زندگي، افراد ديابتي، اعتباريابي، رواسازي، تحليل عاملي تاييدي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  9:25 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها