0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 31: بررسي رابطه نقش دانشگاه در تغيير مهارتهاي زندگي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد کرمانشاه
موسوي فرانك
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه: 
خلاصه:

 

هدف اين تحقيق بررسي رابطه نقش دانشگاه در تغيير مهارتهاي زندگي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد کرمانشاه است. پس از انتخاب دانشجويان دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه از طريق پرسشنامه پژوهشگر ساخته با 30 سوال بسته پاسخ پنج گزينه اي ميزان مهارت زندگي دانشجويان مشخص و به کمک آزمونهاي آماري پارامتريک به مقايسه ميانگين در سطوح متفاوت پرداخته شد. به اين ترتيب جامعه آماري اين تحقيق تمامي دانشجويان مشغول به تحصيل در دانشگاه آزاد اسلامي واحد کرمانشاه در سال تحصيلي 1387 -1386 را شامل مي شود که 200 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند.
براي اين تحقيق 3 فرضيه زير در نظر گرفته شده بود:
بين مهارتهاي زندگي دانشجويان سال اول و آخر تفاوت وجود دارد.
بين مهارتهاي زندگي دانشجويان رشته هاي علوم انساني و علوم پايه تفاوت وجود دارد.
بين مهارتهاي زندگي دانشجويان دختر و پسر تفاوت وجود دارد.
نتايج بررسي حاضر در ارتباط با فرضيه ها به شرح زير است:
هر 3 فرضيه فوق رد شدند و تفاوت معنا داري بين مهارت زندگي دانشجوي سال اول و آخر، علوم انساني و علوم پايه و دختر و پسر وجود ندارد.

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:11 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 32: بررسي سلامت عمومي و عملکرد تحصيلي دانشجويان جديدالورود دانشگاه علوم پزشکي بوشهر
بابانظري لاله، عباسي فروغ
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه: 
خلاصه:

جمعيت دانش آموخته به عنوان سرمايه انساني مهمترين عنصر در توسعه جوامع محسوب مي شود. بي ترديد در هر جامعه سرمايه گذاري بر دانشجويان و توجه به اين قشر عظيم آينده اي پربار را نويد مي دهد و کليد دستيابي به آينده اي متعالي است. تاکيد بر امور تحصيلي در روند برنامه هاي آموزشي امري بديهي و غير قابل انکار است. ليکن توجه صرف به بعد آموزش نمي تواند متضمن آينده اي نويد بخش براي جامعه باشد. در نظر گرفتن ابعاد رواني وجود دانشجويان خود مساله اي است که اغماض از آن کيفيت آموزشي را نيز متاثر خواهد ساخت.

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:11 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 33: بررسي رابطه رضايت زناشويي با عوامل شخصيتي
برزگري ليلي، غريبي حسن، قلي زاده زليخا
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه:  رضايت زناشويي، روان رنجورخويي، برون گرايي، بازبودن، دلپذير بودن و با وجدان بودن
خلاصه:

هدف اين پژوهش بررسي رابطه بين ويژگيهاي شخصيت و رضايت زناشويي بود. جامعه آماري تحقيق، زوجين تبريز بودند که از بين آنها160  نفر ( 80زن و  80مرد) با روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي از نواحي 1 و4  انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه رضايت زناشويي انريچ (47 سوالي) و پرسشنامه شخصيت  NEO-FFI(60 سوالی) جمع آوري شدند. تحليل داده ها در ابتدا با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون و سپس تحليل رگرسيون انجام شد. نتايج بدست آمده نشان داد که رابطه معني داري بين ويژگيهاي شخصيت و رضايت زناشويي وجود دارد. از بين ابعاد شخصيت روان رنجورخويي و بازبودن به ترتيب سهم بيشتري در پيش بيني متغير رضايت زناشويي داشتند

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:11 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 34: مقايسه برخي از ويژگيهاي شخصيتي فوتباليست هاي حرفه اي و غير حرفه اي استانهاي آذربايجا ن شرقي و اردبيل
شيخ عليزاده محبوب، پيرعلايي الهه، شيخ عليزاده حميد
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه:  ويژگيهاي شخصيتي، فوتباليست حرفه اي، فوتباليست غير حرفه اي
خلاصه:

 

هدف پژوهش مقايسه برخي از خصوصيات شخصيتي (پرخاشگري، اعتماد به نفس و عزت نفس) فوتباليست هاي حرفه اي و غير حرفه اي استانهاي آذربايجان شرقي و اردبيل مي باشد. بدين منظور تعداد 100 ورزشکار از فوتباليست هاي حرفه اي و 100 ورزشکار از فوتباليست هاي غير حرفه اي دو استان به عنوان نمونه تحقيق انتخاب گرديدند. براي جمع آوري اطلاعات از پرسشنامه هاي استاندارد آيزنگ (پرخاشگري)، برون رويتر (اعتماد به نفس) و کوپر اسميت (عزت نفس) استفاده گرديد. پس از جمع آوري داده ها، اقدام به تجزيه و تحليل آنها از طريق روش آماري T-student گرديد. نتايج تحقيق نشان داد که بين ميزان پرخاشگري، اعتماد به نفس و عزت نفس فوتباليست هاي حرفه اي و غيرحرفه اي تفاوت معني داري وجود دارد.

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:12 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 35: بررسي و مقايسه وضعيت رواني مادران کودکان عقب مانده ذهني و مادران کودکان عادي در شهر رويش
سعادتي محمدصادق
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه: 
خلاصه:

 

اين تحقيق با عنوان بررسي و مقايسه وضعيت رواني مادران کودکان عقب مانده ذهني و مادران کودکان عادي مي باشد که در آن به بررسي بعد اضطراب، افسردگي و حساسيت در روابط بين فردي دو گروه مادران، پرداخته شده است. اين تحقيق از نوع ميداني و به روش پيمايشي است. جامعه آماري اين تحقيق کليه دانش آموزان عقب مانده ذهني است که در مرکز آموزش کودکان استثنايي شهر رويش در سال 87 -86 مشغول تحصيل بوده که مجموعا 70 نفر مي باشد همچنين گروهي از مادران عادي که از نزديکان و آشنايان انتخاب شده است. روش نمونه گيري نيز بصورت تصادفي ساده مي باشد که در نهايت 30 نفر انتخاب شدند. وسيله جمع آوري اطلاعات در اين تحقيق، پرسشنامه محقق ساخته حاوي 10 سوال است. اين تحقيق شامل 3 سوال پژوهشي است که به شرح زيرمي باشد
(1
آيا مادران کودکان عقب مانده ذهني نسبت به مادران کودکان عادي از اضطراب بيشتري برخوردارند.
(2 آيا مادران کودکان عقب مانده ذهني نسبت به مادران کودکان عادي از افسردگي بيشتري برخوردارند؟
(3 آيا مادران کودکان عقب مانده ذهني نسبت به مادران کودکان عادي ميزان حساسيت بيشتري در روابط بين فردي برخودارند؟
فرضيه هاي اين تحقيق نيز به شرح زير مي باشد؟
(1 مادران کودکان عقب مانده ذهني از ميزان اضطراب بيشتري نسبت به مادران کودکان عادي برخوردارند؟
 (2مادران کودکان عقب مانده ذهني از ميزان افسردگي بيشتري نسبت به مادران کودکان عادي برخودارند.
 (3مادران کودکان عقب مانده ذهني از ميزان حساسيت بيشتري در روابط بين فردي نسبت به مادران کودکان عادي برخودارند.
با توجه به نتايج تحقيق بين شغل همسر و ميزان اضطراب مادران کودکان عقب مانده رابطه معني داري وجود دارد که در اين خصوص، مادراني که همسران آنها کارمند هستند در سطح حساسيت مرضي و آنها که همسرانشان بيکار و يا کارگر يا هنرمند هستند در سطح سالمند و بين سطح تحصيلات همسر، تعداد ديگر فرزندان تعداد فرزندان عقب مانده ديگر اينکه فرزند عقب مانده چندمين فرزند است و رضايت يا عدم رضايت از فرزند و وضعيت رواني مادران کودکان عقب مانده رابطه معني داري نمي باشد. همچنين با توجه به تحليل داده ها و آزمون فرض ها بين سطح تحصيلات مادران و حساسيت آنها در روابط بين فردي رابطه معني داري وجود دارد که بالاترين ميزان مربوط به مادراني است که سوادي در حد خواندن و نوشتن دارند که در سطح سالم و مادران ليسانس با کمترين فراواني در حد حساسيت مرضي هستند و بين شغل مادر سن ماد هنگام تولد فرزند و نسبت وي با همسر قبل از ازدواج با وضعيت رواني اين مادران رابطه معني دار نمي باشد.

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:12 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 36: بررسي رابطه بين انگيزش شغلي، فرسودگي شغلي و رضايت شغلي کارکنان آموزش و پرورش شهرستان مرودشت
عسكريان محمد، ساعتچي محمود، سروقد سيروس
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه: 
خلاصه:

هدف از انجام پژوهش حاضر بررسي رابطه بين انگيزش شغلي، فرسودگي شغلي و رضايت شغلي کارکنان آموزش و پرورش شهرستان مرودشت مي باشد در انجام اين پژوهش از بين 172 کارمند شاغل در آموزش و پرورش شهرستان مرودشت با استفاده از روش نمونه گيري طبقه اي 124 نفر انتخاب گرديدند. ابزارهاي تحقيق شامل سه پرسشنامه انگيزش شغلي، فرسودگي شغلي و رضايت شغلي بود که بين افراد نمونه توزيع و اطلاعات لازم جمع آوري گرديد. سوالات تحقيق در اين پژوهش مورد بررسي قرار گرفتند که نتايج زير به دست آمد:
 -نتيجه ضريب همبستگي پيرسون نشان داد که بين بيشتر مولفه هاي انگيزش شغلي و فرسودگي شغلي رابطه معنادار وجود دارد.
- همچنين نتيجه ضريب همبستگي پيرسون نشان داد که بين همه مولفه هاي انگيزش شغلي و رضايت شغلي رابطه معنادار وجود دارد

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:12 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 37: بررسي رابطه بين خودتنظيمي با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران در سال تحصيلي 1386- 87
طاهري مرضيه
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه:  خودتنظيمي، پيشرفت تحصيلي، دانش آموزان، مقطع متوسطه، شهر تهران
خلاصه:

هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه خودتنظيمي با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران است بدين منظوراز بين دانش آموزان دختر دوره دبيرستان شهر تهران بر اساس فرمول تعيين حجم نمونه، 300 دانش آموز با استفاده از شيوه نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب گرديد. جهت اندازه گيري داده ها از سه ابزار عمده، پرسشنامه يادگيري خودتنظيمي (صلاحيت ميان برنامه اي)، پرسشنامه انگيزش پيشرفت هرمنس و معدل نيمسال اول سال تحصيلي دانش  آموزان براي اندازه گيري عملکرد تحصيلي استفاده گرديد. نتايج پژوهش نشان داد که بين خودتنظيمي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران رابطه مثبت و معني داري وجود دارد رابطه مثبت و معني داري وجود دارد

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:12 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 38: بررسي رابطه بين منبع کنترل و پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان دختر مقطع راهنمايي منطقه 4 تهران در سال تحصيلي 87 -86
دبير مريم، مهدي پور كلشتري فاطمه، ياسمي نژاد پريسا
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه: 
خلاصه:

هدف پژوهش حاضر، بررسي رابطه بين منبع کنترل با پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان دختر مقطع راهنمايي منطقه 4 تهران در سال تحصيلي 87 -86 بود. نمونه مورد مطالعه شامل 300 نفر از دانش آموزان دختر پايه سوم راهنمايي منطقه 4 تهران بود که اين دانش آموزان با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند.
براي جمع آوري اطلاعات مربوط به متغيرهاي پژوهش از مقياس منبع کنترل راتر و معدل نيمسال اول دانش آموزان در سال تحصيلي 87 -86 استفاده شد.
نتايج حاصله به کمک نرم افزار  SPSSمورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. روش هاي آماري مورد استفاده در اين پژوهش آزمون خي دو، آزمون دقيق فيشر و ضريب همبستگي في و کرامر بود.
نتايج نشان دادند که فرض وجود رابطه بين منبع کنترل و پيشرفت تحصيلي با 0.99 اطمينان تاييد شد. بنابراين بين منبع کنترل و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان ارتباط معناداري وجود دارد

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:12 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 39: مقايسه نيمرخ روانشناسي، وضعيت اقتصادي– اجتماعي والدين کودک آزار با والدين غير کودک آزار
عابديني مريم
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه:  نيمرخ روانشناسي (روان نژندي، برون گرايي، انعطاف پذيري، دلپذير بودن، با وجدان بودن )، وضعيت اقتصادي – اجتماعي، والدين کودک آزار، والدين غير کودک آزار
خلاصه:

هدف پژوهش حاضر مقايسه نيمرخ روانشناختي، وضعيت اقتصادي– اجتماعي والدين کودک آزار با والدين غير کودک آزار است. بدين منظور 30 نفر از والدين کودک آزاري که به مرکز بهزيستي شهيد نواب صفوي شهر رشت سال 1386 مراجعه کرده بودند و 30 نفر از والدين غير کودک آزار با استفاده از روش نمونه گيري اتفاقي (غير احتمالي) از نمونه هاي در دسترس انتخاب شدند. سپس بر روي هر کدام از آنها پرسشنامه شخصيتي پنج عاملي NEO-FFI و فرم مصاحبه حيطه اقتصادي– اجتماعي (تقي خاني، 1381) اجرا گرديد.
پرسشنامه NEO-FFI بر اساس ديدگاه پنج عاملي مک کوي و کوستاو ساخته شده است. اين ديدگاه در اين باور است که مهمترين ابعاد شخصيت از پنج عامل به نامهاي روان نژندي (N)، برونگرايي(E) ، دلپذير بودن (A)، انعطاف پذيري (O) و با وجدان بودن (C) تشکيل يافته است. نتايج بدست آمده از روش t استودنت براي (گروههاي مستقل) و آزمون (خي دو) نشان داد :
 -1
بين والدين کودک آزار و والدين غير کودک آزار از لحاظ صفات روان نژندي تفاوت وجود دارد.
 -2
بين والدين کودک آزار و والدين غير کودک آزار از لحاظ صفات برون گرايي تفاوت وجود دارد.
 -3
بين والدين کودک آزار و والدين غير کودک آزار از لحاظ صفات انعطاف پذيري تفاوت وجود دارد.
 -4
بين والدين کودک آزار و والدين غير کودک آزار از لحاظ صفات دلپذير بودن تفاوت وجود دارد.
 -5
بين والدين کودک آزار و والدين غير کودک آزار از لحاظ صفات با وجدان بودن تفاوت وجود دارد.
 -6
بين والدين کودک آزار و والدين غير کودک آزار از لحاظ وضعيت اقتصادي و اجتماعي تفاوت وجود دارد.
بدين ترتيب از شش فرضيه پژوهش سه فرضيه آن مورد تائيد قرار گرفت.

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:12 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 40: تاثير روانشناسي صنعتي در بازده و کارايي واحد هاي صنعتي
صباغ زاده مژده
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه: 
خلاصه:

 

يکي از شاخه هاي جديد علم و معرفت که مساله نيروي انساني و ديگر جنبه هاي مربوط دنياي کار را در کانون توجه خود دارد، روان شناسي صنعتي و سازماني است. اين شاخه از دانش مطالعه علمي رابطه ميان انسان و دنياي کار را وجهه همت خود قرار داده است. در واقع، کاربرد و بسط و گسترش اصول روانشناسي است به مسايلي که انسان در تجارت و صنعت با آنها دست به گريبان است. از آنجا که شاخه روانشناسي صنعتي و سازماني يکي از شاخه هاي کاربردي و فعال رشته مهم روانشناسي است و همچنين کشور نيز در آستانه توسعه اقتصادي و صنعتي است لذا استفاده از خدمات مشاوره روانشناسي صنعتي و سازماني يکي از ضروريات دنياي توليد و کار است و بدون اين گونه خدمات توليد با کيفيت در دنياي پر رقابت فعلي با مشکل روبروست. خدمات مشاوره اي با حل و فصل مشکلات کارکنان در ابعاد مختلف مي تواند تخصص، انرژي و توان کارکنان را در اختيار اهداف و ماموريت سازمان قرار دهد. آثار عملي خدمات مذکور در سازمان ها بسيار زياد است که از آن جمله مي توان: بهبود رضايت کارکنان، پيشگيري از فرسودگي منابع انساني، کمک به توسعه منابع انساني، معنادار کردن سازمان غير رسمي، فراهم کردن بستر لازم براي اتخاذ تصميمات استراتژيک براي روان سازمان، بالابردن انگيزه کارکنان، تقويت فرهنگ استفاده از خدمات مشاوره اي، جلوگيري از پيري زودرس سازمان و هماهنگي بين خانه و کارخانه را نام برد که همگي اين آثار صرف نظر از صرفه جويي در سرمايه گذاري جديد براي نيروي انساني موجب تحقق رسالت توجه به کرامت انساني در سازمان ها مي شود و بهره وري و سلامت و شادابي را در کارکنان و سازمان تا حدود زيادي تضمين مي کند. روانشناسان صنعتي و سازماني مي توانند در زمينه هايي از قبيل: کارمنديابي، گزينش، کارگماري و طبقه بندي کارکنان، برنامه ريزي و آموزش نيروي انساني، ارزشيابي شغل و عملکرد شغلي، کاهش سوانح و افزايش ايمني، بهبود شرايط محيط کار، افزايش انگيزه و روحيه کار، افزايش دلبستگي، خشنودي شغلي و تعهد سازماني، کاهش فشار رواني شغلي، بهبود ارتباطات، ايجاد تغييرات مناسب، مشاوره شغلي و حرفه اي، افزايش بهداشت رواني، روابط فرهنگي و هماهنگي ميان انسان و ماشين نقش موثر و کارساز داشته باشند. به اين شاخه از روان شناسي گاه روان شناسي کار و روان شناسي شغلي هم گفته مي شود.

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:12 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 41: بررسي اثربخشي مشاوره شغلي به شيوه سازگاري شغلي ديويس بر کاهش فقدان موفقيت فردي کارکنان دانشگاه آزاد اسلامي واحد بهبهان
احياکننده منيژه، شفيع آبادي عبداله، سوداني منصور
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه:  مشاوره شغلي، سازگاري شغلي ديويس، فقدان موفقيت فردي
خلاصه:

 

 

هدف از پژوهش حاضر «بررسي اثربخشي مشاوره شغلي به شيوه سازگاري شغلي ديويس بر کاهش فقدان موفقيت فردي کارکنان دانشگاه آزاد اسلامي واحد بهبهان» بود. طرح تحقيق نيمه تجربي و جامعه آماري شامل کليه کارکنان مرد دانشگاه در سال 1387 بودند، که تعداد آنها 157 نفر بود. براي انجام پژوهش 40 نفر از کارکنان مرد که در پرسشنامه فرسودگي شغلي مسلش در مقياس فقدان موفقيت فردي نمره بالاتر از صدک 50 را کسب کرده بودند، به طور تصادفي طبقه اي انتخاب شدند و به طور تصادفي در دو گروه آزمايش 20) نفر) و گواه (20 نفر) جايگزين شدند. گروه آزمايش به مدت هشت جلسه 90 دقيقه اي در جلسات مشاوره گروهي شرکت کردند. جلسات مشاوره گروهي به سبک نظريه سازگاري ديويس اداره مي شد. پس از اتمام جلسات، جلسه پيگيري (يک ماه بعد) انجام شد. براي تحليل داده ها از آزمون t گروه هاي مستقل و تحليل کوواريانس يک راهه (آنوا) استفاده شد. در سطح (P<0. 05) نتايج نشان داد که مشاوره شغلي به شيوه سازگاري شغلي ديويس بر کاهش فقدان موفقيت فردي کارکنان مرد در دو مرحله پس آزمون و پيگيري تاثير دارد.

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:13 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 42: مقايسه مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان دختر ناشنوا و شنوا 15- 18 ساله شهر شيراز
كهن سال هاجر
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه:  مهارت اجتماعي، دانش آموز ناشنوا و شنوا، مقياس مهارت هاي اجتماعي ماتسون
خلاصه:

هدف از مطالعه حاضر مقايسه مهارت هاي اجتماعي در بين دانش آموزان دختر ناشنوا و شنوا شهر شيراز بود. بدين منظور 106 دانش آموز دختر (53 ناشنوا و 53 شنوا) 18 -15 ساله به طور تصادفي انتخاب شدند که پرسشنامه مهارت هاي اجتماعي ماتسون (فرم کودکان) را تکميل کردند.
به منظور پاسخ دهي به سوالات پژوهشي از آزمون t-test براي گروه هاي مستقل استفاده شد. يافته هاي اين پژوهش حاکي از آنند که دانش آموزان شنوا به طور کلي از ميزان مهارت اجتماعي بيشتري برخوردارند و همچنين در مقياس هاي فرعي مهارت هاي اجتماعي مناسب و رفتارهاي غير اجتماعي و برتري طلبي، اطمينان زياد به خود داشتن نمرات بيشتري را نسبت به دانش آموزان ناشنوا کسب کرده اند ولي در مقياس هاي پرخاشگري و رفتارهاي تکانشي و رابطه با همسالان تفاوت معني داري بين دانش آموزان شنوا و ناشنوا مشاهده نگرديد.

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:13 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 43: بررسي رابطه بين کارايي خانواده و سلامت عمومي فرزندان در دانشجويان پسر مقطع کارشناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد شبستر
عراقي يحيي
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه:  کارايي خانواده، سلامت عمومي، دانشجويان
خلاصه:

 

 

اين پژوهش؛ به منظور بررسي رابطه کارايي خانواده و سلامت عمومي فرزندان انجام شده است متغيرهاي مورد پژوهش عبارتند از: کارايي خانواده و خرده مقياسهاي آن (حل مشکل؛ ارتباط؛ نقشها؛ آميزش عاطفي؛ همراهي عاطفي و کنترل رفتاري) سلامت عمومي و خرده مقياسهاي آن (علايم جسماني؛ کارکرد اجتماعي؛ اضطراب و افسردگي).
نمونه پژوهش 470 نفر از دانشجويان پسر مقطع کارشناسي بين 19- 25 (به روش نمونه گيري تصادفي ساده) با استفاده از دو پرسشنامه F.A.D و G.H.Q مورد ارزيابي قرار گرفت. روش تحقيق همبستگي است. به منظور تجزيه و تحليل داده هاي بدست آمده از روش آماري ضريب همبستگي پيرسون استفاده شد.
محاسبه ضريب همبستگي پيرسون نشان داد که بين نمرات  F.A.Dو G. H.Qرابطه مستقيم و معناداري درسطح  p<0.001وجود دارد. همچنين يافته هاي ديگر اين پژوهش نشان داد که رابطه کارايي خانواده و سلامت عمومي با وضعيت اقتصادي و وضعيت زندگي والدين؛ در سطح p<0.001 معنادار بوده است.

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:13 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 44: مقايسه هوش هيجاني ورزشکاران قايقران و بدمينتونيست هاي حرفه اي استان فارس
جمشيدي اكبر، زارع قاسم، رستگار احمد
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه:  هوش هيجاني، تنظيم، بهره وري و ارزيابي هيجانها
خلاصه:

 

 

هدف پژوهش حاضر، مقايسه هوش هيجاني قايقرانان و بدمينتونيست هاي حرفه اي استان فارس مي باشد. هوش هيجاني از سه مولفه تنظيم، بهره وري و ارزيابي هيجانها تشکيل شده است. تعداد 30 قايقران (20 مرد، 10 زن) از قايقرانان نخبه و 30 بدمينتونيست حرفه اي (20 مرد، 10 زن) استان فارس به صورت تصادفي ساده انتخاب شدند. براي سنجش هوش هيجاني آزمودنيها، از مقياس هوش هيجاني شاته و همکاران (1998) استفاده شد. براي تحليل آماري داده ها، آزمون t گروه هاي مستقل استفاده شد. نتايج نشان داد که بدمينتون بازان از هوش هيجاني بالاتري نسبت به قايقرانان برخوردارند (p>0.05). هوش هيجاني بالاتر به بدمينتونيست ها اين امکان را مي دهد که در حيطه ناهشيار بهتر بتوانند به تنظيم و ارزيابي هيجانهاي خود بپردازد و در نتيجه در حين بازي هوشمندانه تر عمل مي کنند.

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:13 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 45: تدوين الگوي مفهومي مديريت استراتژيک براي دانشگاه هاي آزاد اسلامي
زارعي رضا
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه: 
خلاصه:

آموزش عالي با پيشينه اي به قدمت بيش از هشت سده، به عنوان نهادي کليدي مورد توجه خاص ملتهاست. دستيابي به فن آوري جديد و دانش پيشرفته که مي تواند نقش موثري در تحقق و شتاب حرکت اجتماعي و اقتصادي ملل ايفا کند، صرفا با تقويت آموزش عالي و برنامه ريزي ارتقاي کمي و کيفي آن ميسر است. در تحليل چگونگي کار دانشگاهها و موسسات آموزش عالي بايد به خصوصيات منحصر به فرد آن نيز در ابعاد ساختار سازماني، پويايي سيستم و ابعاد نمادي (سمبوليک) توجه نمود.
آموزش عالي، معرف نوع مهمي از سرمايه گذاري در منابع انساني است که با فراهم آوردن و ارتقا بخشيدن دانش، مهارتها و نگرشهاي مورد نياز کارکنان ارشد فني، حرفه اي و مديريتي به توسعه اقتصادي کمک مي کند. آموزش عالي نه تنها موجب ترويج دانش مي شود، بلکه با پيشرفتهاي تحقيقاتي، تکنولوژيک و علمي، دانش جديد نيز به وجود مي آورد. بدين ترتيب دانشگاهها و ساير موسسات آموزش عالي سهمي مضاعف در اقتصاد دارند. اقتصاددانان از دير باز به اهميت آموزش به عنوان نوعي از سرمايه گذاري پي برده بودند و از اوايل دهه 1960 اقتصاد آموزش به عنوان رشته مشخصي مطرح گرديد که سهم آموزش را در رشد اقتصادي تجزيه و تحليل مي کند و برنامه ريزان را به ابزار و فنوني مجهز مي نمايد که به امر برنامه ريزي سرمايه گذاري آموزش کمک مي کند

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:13 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها