0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي زمستان 1387; 10(38):63-92.
 
رابطه برونگرايي، روان نژندگرايي، بخشودگي و راهبردهاي مقابله اسلامي با شادكامي در دانشجويان دانشگاههاي اهواز در سال 1387
 
احتشام زاده پروين*,احدي حسن,عنايتي ميرصلاح الدين,مظاهري محمدمهدي,حيدري عليرضا
 
* دانشگاه آزاد، واحد اهواز
 
 

هدف اين پژوهش بررسي رابطه برونگرايي، روان نژندگرايي، بخشودگي و راهبردهاي مقابله اسلامي با شادکامي بود. جامعه پژوهش كليه دانشجويان دانشگاههاي آزاد اسلامي و دانشگاه شهيد چمران اهواز بود كه از بين آنها 400 دانشجو (206 نفر از دانشگاه آزاد و 194 از دانشگاه چمران) به عنوان نمونه، با روش تصادفي طبقه اي انتخاب شدند. روش پژوهش توصيفي و از نوع همبستگي بود. ابزارهاي پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه شادکامي آکسفورد، فرم کوتاه نئو، مقياس بخشودگي بين فردي، و مقياس راهبردهاي مقابله اسلامي. داده ها با روش رگرسيون چندگانه و نتايج با روش تحليل رگرسيون چندگانه تجزيه و تحليل شدند و مشخص گرديد كه بين هر چهار متغير پيش بين (برونگرايي، روان نژندگرايي، بخشودگي و راهبردهاي مقابله اسلامي) با متغير ملاك همبستگي چندگانه وجود داشت (P<0.000) و اين متغيرها در تركيب با هم 43.4 درصد از واريانس شادكامي را تبيين نمودند. نتايج تحليل رگرسيون گام به گام نشان داد كه از بين متغيرهاي پيش بين در اين مطالعه، روان نژندگرايي و پس از آن برونگرايي، قوي ترين پيش بيني كننده هاي شادكامي بودند.

 
كليد واژه: برون گرايي، روان نژندگرايي، بخشودگي، راهبردهاي مقابله اسلامي، شادكامي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  9:44 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي زمستان 1386; 9(34):1-26.
 
نقش ميانجي عدالت سازماني ادراك شده در رابطه بين خودپنداره مزمن كاركنان با رضايت آنها از نتيجه، سرپرست و مديريت
 
خاكسار سرور*,گل پرور محسن,نوري ابوالقاسم
 
 
 اين پژوهش با هدف بررسي نقش ميانجي عدالت سازماني ادراك شده در رابطه بين خودپنداره مزمن كاركنان با رضايت آنها نسبت به نتيجه، سرپرست و مديريت با استفاده از 250 نفر از کارکنان صنايع و سازمانهاي شهر اصفهان که به شيوه دو مرحله اي انتخاب شدند، اجرا شد. روش پژوهش همبستگي بود و ابزارهاي پژوهش سه پرسشنامه براي سنجش انواع سه گانه عدالت سازماني (عدالت توزيعي، عدالت رويه اي و عدالت ارتباطي)، پرسشنامه سنجش سطوح خودپنداره مزمن (فردي، ارتباطي و جمعي) و پرسشنامه رضايت از نتيجه، رضايت از سرپرست و رضايت از مديريت بوده است. داده هاي حاصل از پرسشنامه ها با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون ميانجي مورد تحليل قرار گرفت. نتايج تحليل رگرسيون ميانجي گام اول نشان داد که سطوح خودپنداره مزمن فردي و جمعي (به ترتيب با بتا استاندارد 173/0 و 271/0 و با بتا استاندارد 162/0 و 205/0) براي عدالت توزيعي و عدالت رويه اي و سطح خودپنداره مزمن جمعي (با بتا استاندارد 247/0) براي عدالت ارتباطي داراي توان پيش بين معنادار (p<0.001) هستند. نتايج تحليل رگرسيون ميانجي گام دوم نشان داد که از بين سطوح خودپنداره مزمن براي پيش بيني رضايت از نتيجه، رضايت از سرپرست و رضايت از مديريت، خودپنداره مزمن فردي و جمعي قادر به پيش بيني رضايت از نتيجه و رضايت از سرپرست (با بتا استاندارد 136/0 و 208/0 و230/0 و170/0) و فقط خودپنداره مزمن جمعي (با بتا استاندارد 148/0) قادر به پيش بيني معنادار(p<0.001) رضايت از مديريت هستند. در گام آخر (سوم) تحليل رگرسيون ميانجي نشان داد وقتي ابعاد عدالت سازماني و سطوح خودپنداره مزمن به صورت يکجا براي پيش بيني وارد معادلات رگرسيون شدند، فقط عدالت توزيعي نقش ميانجي را در رابطه بين خودپنداره مزمن جمعي و رضايت از نتيجه ايفا مي کرد. عدالت رويه اي نيز به صورت جداگانه براي رابطه بين خودپنداره مزمن فردي و رضايت از سرپرست و عدالت ارتباطي نيز به طور جداگانه براي رابطه بين خودپنداره مزمن فردي و جمعي با رضايت از سرپرست نقش ميانجي داشتند. و بالاخره عدالت رويه اي نيز نقش ميانجي را در رابطه بين خودپنداره مزمن جمعي و رضايت از مديريت ايفا مي کرد.
 
كليد واژه: عدالت سازماني توزيعي، عدالت سازماني رويه اي، عدالت سازماني ارتباطي، خودپنداره مزمن فردي، خودپنداره مزمن ارتباطي، خودپنداره مزمن جمعي، رضايت از نتيجه، رضايت از سرپرست، رضايت از مديريت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:55 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي زمستان 1386; 9(34):27-38.
 
روايي تشخيصي آزمون باليني چندمحوري ميلون ـ3
 
شريفي علي اكبر*,مولوي حسين,نامداري كوروش
 
* مركز مشاوره دانشگاه شهركرد
 
 

هدف از اين مطالعه بررسي روايي تشخيصي مقياسهاي ام.سي.ام.آي ـ3 (ميلون، 1994) در يك جمعيت ايراني است. روايي تشخيصي مقياسهاي ام.سي.ام.آي ـ3 در نمونه اي شامل 283 بيمار روحي، رواني بررسي شد. با استفاده از خصيصه هاي عامل (شيوع، حساسيت و ويژگي) توان هاي پيش بيني (مثبت، منفي و كل) 24 مقياس ام.سي.ام.آي ـ3 محاسبه گرديد. نتايج نشان دهنده روايي تشخيصي بسيار خوب تمام مقياس ها بود. يافته ها نشان مي دهند، مقياسهاي ام.سي.ام.آي ـ3 توان پيش بيني مثبت، منفي و كل بالايي دارند. توان پيش بيني مثبت مقياسها در دامنه 92/0 تا 98/0، توان پيش بيني منفي مقياسها از 93/0 تا 99/0 است، همچنين توان تشخيص كل تمام مقياسها در دامنه 58/0 تا 83/0 قرار دارد. بنابراين ام.سي.ام.آي ـ3، يك آزمون معتبر است و مي توان از آن براي تشخيص اختلالات شخصيت و نشانگان باليني استفاده كرد.

 
كليد واژه: روايي تشخيصي، ام.سي.ام.آي ـ3، خصيصه هاي عامل
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:56 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي زمستان 1386; 9(34):39-60.
 
ارزيابي تراز تواناييهاي شناختي رياضي (فضا و عدد) و همبستگي آن با پيشرفت تحصيلي و سن عقلي و جنسيت
 
خزايي کاميان*
 
* دانشكده علوم تربيتي واحد چالوس
 
 اين مطالعه با هدف ارزيابي درك مفاهيم بنيادي رياضي و بررسي رابطه بين تواناييهاي شناختي رياضي و عملكرد دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدايي استان مازندران براساس نظريه پياژه انجام شده است. براي پوشش دادن کامل اهداف تحقيق 16 فرضيه فرعي بررسي شد. جامعه آماري اين مطالعه را كليه دانش آموزان پسر و دختر پايه هاي اول تا پنجم مشغول به تحصيل در استان مازندران در سال تحصيلي 86ـ 1385 تشكيل دادند. به طور كلي تعداد 200 آزمودني (100 پسر و 100 دختر) در پنج پايه تحصيلي ابتدايي مورد آزمون تشخيص تواناييهاي شناختي رياضي پياژه قرار گرفتند. از اين تعداد از هر پايه تحصيلي 20 دانش آموز انتخاب شدند. در مجموع از هر پايه تحصيلي 40 دختر و پسر آزمودنيهاي اين مطالعه را تشكيل دادند. ابزارهاي اين مطالعه را آزمون تواناييهاي شناختي رياضي پياژه، آزمون هوش آزماي گوديناف و محاسبه ميانگين نيمسال قبل تمامي دروس تشکيل دادند. يافته ها نشان داد که سطح عملکرد پايه هاي اول تا پنجم ابتدايي در مفاهيم دوازده گانه رياضي متفاوت است. بين پايه هاي تحصيلي در ادراک فضايي نقطه، مفهوم ضرب و مفهوم کسر تفاوت معنادار وجود دارد، ولي در مورد ساير تواناييها تفاوت معنادار نيست. بين تواناييهاي شناختي رياضي و پيشرفت تحصيلي در درس رياضي دانش آموزان پايه هاي تحصيلي مختلف دوره ابتدايي همبستگي وجود دارد. بين تواناييهاي شناختي رياضي و سن عقلي دانش آموزان پايه هاي مختلف مقطع ابتدايي همبستگي معنادار وجود ندارد. بين ميزان توانايي شناختي رياضي پسران و دختران تفاوت معنادار وجود ندارد سطح خطاپذيري در تمامي موارد تعيين شده است (p<0.5).
 
كليد واژه: تواناييهاي شناختي رياضي، سن عقلي، پيشرفت تحصيلي، نظريه تحولي پياژه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:56 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي زمستان 1386; 9(34):61-74.
 
پايايي، روايي و هنجاريابي آزمون ماتريس هاي پيشرونده ريون پيشرفته در دانشجويان دانشگاه آزاد واحد خوراسگان
 
رحماني جهان بخش*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوراسگان
 
 آزمون هوشي ماتريس هاي پيشرونده ريون از آزمون هاي معتبر هوشي است که به منظور سنجش و اندازه گيري هوش کلي (عامل g) از پايايي و روايي قابل قبولي برخوردار است. فرم پيشرفته اين آزمون براي سنجش هوش افراد درخشان و برجسته (از نظر هوشي) و دانشجويان، ابزار سودمندي محسوب مي شود. هدف اين پژوهش آن بود که پايايي و روايي اين آزمون براي سنجش هوش دانشجويان بررسي شود و سپس معادل هاي بهره هوشي نمرات خام افراد به دست آيد. به همين منظور، از جامعه آماري دانشجويان مشغول به تحصيل دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوراسگان در سال تحصيلي 85 ـ 1384 يک نمونه 707 نفري به روش تصادفي انتخاب شدند و مورد آزمون قرار گرفتند. نتايج به دست آمده نشان داد که آزمون ماتريس هاي پيشرونده ريون پيشرفته به منظور اندازه گيري هوش عمومي دانشجويان از پايايي و روايي معناداري (p<0.01) برخوردار است. با استفاده از روش محاسبه نمرات استاندارد (نمرات z)، معادل هاي بهره هوشي در مقياس هوشي وکسلر با ميانگين 100 و انحراف معيار 15 به دست آمد. همچنين بين ميانگين نمرات خام دختران و پسران در اين آزمون تفاوت معناداري (p<0.01) مشاهده نگرديد. مقايسه ميانگين نمرات خام آزمودني ها در سنين مختلف نشان داد که بعد از 18 سالگي تفاوت معناداري بين ميانگين نمرات وجود ندارد.
 
كليد واژه: ماتريس هاي پيشرونده ريون، هنجاريابي، روايي، پايايي، دانشجويان، آزمون هوش
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:56 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي زمستان 1386; 9(34):93-116.
 
ساخت و اعتباريابي مقياس نشانگان در آستانه بازنشستگي در افراد در آستانه بازنشستگي شهر اصفهان
 
بزرگمهري بوذرجمهري خاطره*,گل پرور محسن,نوري ابوالقاسم
 
 
 اين پژوهش با هدف ساخت و اعتباريابي مقياس نشانگان در آستانه بازنشستگي در افراد در آستانه بازنشستگي (اعم از زن و مرد که حداکثر پنج سال تا بازنشستگي آنان باقي مانده است) در ادارات و سازمانهاي دولتي اصفهان در بهار سال 1386 اجرا شد. به منظور دستيابي به هدف پژوهش از ميان کارمندان در آستانه بازنشستگي، 487 نفر با استفاده از نمونه گيري تصادفي طبقه اي (برحسب جنسيت) انتخاب شدند. با استفاده از مصاحبه مقدماتي، متون نظري و مشورت با صاحبنظران و شناسايي عوامل نشان دهنده نشانگان در آستانه بازنشستگي، يعني مجموعه احساسات و نشانه هايي که افراد بازنشسته تجربه مي کنند، پرسشنامه اي شامل 68 سوال تدوين و پس از اجراي مقدماتي بر روي 30 نفر از کارمندان رسمي، پرسشنامه اي 46 سوالي از آن استخراج شد. ملاک انتخاب سوال ها داشتن همبستگي مثبت با کل آزمون و داشتن بار عاملي مثبت 4/0 بود. پس از انتخاب سوال ها و اجراي آن بر روي نمونه پژوهش (487 نفر)، روايي سازه آزمون با استفاده از تحليل عوامل اکتشافي و با چرخش از نوع واريماکس بررسي شد. در تحليل عاملي چهار عامل استخراج شد. اين چهار عامل مي توانستند، در مجموع 06/57 درصد از واريانس کل را تبيين کنند. آلفاي کرونباخ عوامل چهارگانه به ترتيب معادل 90/0، 62/0، 48/0 و 60/0 بوده که در سطح p<0.01 معنادار بوده اند. آلفاي کرونباخ کل آزمون نيز معادل 88/0 محاسبه شده است.
 
كليد واژه: کار، کارمند، بازنشستگي، نشانگان در آستانه بازنشستگي، اعتباريابي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:56 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي زمستان 1386; 9(34):75-92.
 
رابطه سبکهاي فرزندپروري ادراک شده با احساس تنهايي نوجوانان دختر
 
خويي نژاد غلام رضا*,رجايي عليرضا,محب راد تکتم
 
* دانشگاه آزاد اسلامي واحد مشهد
 
 

هدف اين پژوهش بررسي رابطه ادراک از سبکهاي فرزندپروري و تاثير مولفه هاي آن بر احساس تنهايي نوجوانان دختر است. فرض اساسي اين پژوهش آن است که ادراک فرزندان از سبکهاي فرزندپروري والدين شان مي تواند احساس تنهايي آنان را تعديل كند يا تغيير دهد. نمونه پژوهش 387 دانش آموز بودند که به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي از بين دختران دبيرستاني مشهد و منطقه تبادکان انتخاب گرديدند. ابزار گردآوري داده ها عبارت بودند از: پرسشنامه سبکها و ابعاد فرزندپروري (PSDQ، رابينسون و همکاران، 2001) براي بررسي وضعيت ادراک فرزندان از چگونگي تربيت والدين و مقياس احساس تنهايي افتراقي (اشميت و سرمات، 1983) براي بررسي ميزان احساس تنهايي آزمودني ها که هر دو را دانش آموزان دختر پاسخ دادند. براي بررسي فرضيه ها از آزمون ضريب همبستگي پيرسون استفاده شد. در بررسي فرضيه هاي پژوهش، بين سبكهاي فرزندپروري مقتدر (54/0-r=)، سبک مستبد (34/0 r=) و سبک سهل گير (18/r=0) با احساس تنهايي رابطه معنادار (p<0.01) به دست آمد. همچنين نتايج به دست آمده نشان دهنده رابطه معنادار بين تمامي مولفه هاي سبك تربيتي مقتدر (بعد ارتباطي52/0- r=، بعد نظم 42/r=-0، و بعد خودمختاري 49/r=-0)، سبك فرزندپروري مستبد (اجبار فيزيكي، 28/r=0، خصومت كلامي، 29/ r=0و غيرتوضيحي ـ تنبيهي، 32/r=0) و مولفه بي توجهي (18/r=0 از سبك تربيتي سهل گير با احساس تنهايي (p<0.01) بود.

 
كليد واژه: سبکهاي فرزندپروري ادراک شده، سبک فرزندپروري مقتدر، مستبد، سهل گير، احساس تنهايي، نوجوانان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:56 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي زمستان 1386; 9(34):117-142.
 
هنجاريابي پرسشنامه رضايت ازدواج
 
تبريزي مهدي*
 
 
 توجه به ميزان و کيفيت رضايت از زندگي مشترک زوجين از ديرباز مورد توجه بسياري از متخصصان و درمانگران خانواده بوده است. بنابراين هنجاريابي پرسشنامه رضايت ازدواج (MSI) هدف اصلي اين پژوهش بود. اين پرسشنامه يکي از کاربردي ترين آزمونهايي است که به اين منظور ساخته شده است. براي هنجاريابي اين آزمون، نسخه اصلي آن به فارسي ترجمه شد و 250 زوج ناراضي و250 زوج راضي از زندگي زناشويي آن را تکميل کردند. بررسي اعتبار پرسشنامه رضايت ازدواج از طريق آلفاي کرونباخ ضريب 95/0 را نشان مي دهد که ضريب بسيار بالايي محسوب مي شود. از روش همبستگي دروني براي تعيين ميزان روايي مقياسها استفاده شد و حداکثر آن ضريب 86/0 به دست آمد. روايي تفکيکي با مقايسه دو گروه راضي و ناراضي از ازدواج به دست آمد و با 95/0 اطمينان مي توان گفت که بين دو گروه راضي و ناراضي از ازدواج تفاوت معناداري وجود دارد. نتايج اين پژوهش حاکي از آن است که پرسشنامه رضايت از ازدواج به عنوان يک ابزار تشخيصي معتبر، پايا و روا قابليت استفاده در موقعيت هاي تشخيص، درمان و پژوهشهاي باليني در زمينه مشکلات مربوط به نارضايتي از زندگي مشترک دارد.
 
كليد واژه: رضايت ازدواج، پرسشنامه، هنجاريابي، اعتبار، پايايي، روايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:56 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي پاييز 1386; 9(33):1-14.
 
تاثير بازي بر عزت نفس دانش آموزان (6 تا 11 ساله) نابيناي آموزشگاه ابابصير اصفهان
 
مددي زواره سارا*,كامكار منوچهر,گل پرور محسن
 
 
 

هدف کلي اين پژوهش تاثير بازي بر عزت نفس دانش آموزان (6تا11 ساله) نابيناي آموزشگاه ابابصير اصفهان بود. به همين منظور با اجراي يک تحقيق نيمه تجربي، از کليه دانش آموزان پسر 6 تا 11 ساله نابيناي مستقر در آموزشگاه ابابصير اصفهان که 71 نفر بودند، 36 نفر نمونه در دسترس انتخاب و به طور تصادفي ساده به دو گروه آزمايش و گواه (18 نفر گروه آزمايش و 18 نفر گروه گواه) تقسيم شدند. ابزارهاي پژوهش شامل پرسشنامه عزت نفس کوپر اسميت (58 سوال) و دستگاه ضبط صداي آزمودني ها بود، که روايي آن را عبدالله نژاد (1378) تاييد كرده و پايايي آن از طريق آلفاي كرونباخ معادل 85/0 محاسبه گرديده است.
در اين پژوهش فرضيه اي مبني بر اينکه بازي به طور معناداري عزت نفس دانش آموزان نابينا را افزايش مي دهد، مطرح شد. نتيجه تحليل کوواريانس پس از بررسي نمرات پيش آزمون و سن آزمودني ها نشان داد که در دانش آموزان پسر 6 تا 11 ساله نابيناي آموزشگاه ابابصير، بازي به طور معناداري عزت نفس آنها را افزايش داده است
(p<0.05) .

 
كليد واژه: بازي، عزت نفس، نابينايي، دانش آموزان نابينا
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي پاييز 1386; 9(33):15-36.
 
تاثير آموزش شيوه هاي رفتاري گروهي بر سازگاري اجتماعي كودكان و نوجوانان مصروع
 
مظاهري مينا,گل پرور محسن,شايگان نژاد وحيد
 
 
 

هدف از اين پژوهش تعيين اثربخشي آموزش شيوه هاي رفتاري گروهي بر سازگاري اجتماعي كودكان و نوجوانان مصروع بود. بدين منظور از بين جامعه آماري اين پژوهش (كليه 66 كودك و نوجوان مصروعي كه براي انجام معاينه پزشكي از ابتداي تيرماه تا پايان مردادماه 1384 به مركز خدمات درماني نور در اصفهان مراجعه كرده بودند)، 13 پسر و 17 دختر (30 نفر) مبتلا به صرع براساس شباهت سني (12 تا 18)، نوع مدرسه (عادي يا استثنايي) و محل سكونت (شهري يا غيرشهري ) انتخاب شدند و به صورت تصادفي در دو گروه 15 نفري آزمايش و گواه جاي گرفتند. از آنجا كه پژوهشگر به دليل محدود بودن جامعه آماري قادر به گزينش تصادفي اوليه نبود، از روش نيمه تجربي استفاده گرديد. به منظور سنجش متغيرهاي پژوهش از دو پرسشنامه جمعيت شناختي و پرسشنامه شخصيتي كاليفرنيا (زيرمقياس سازگاري اجتماعي) استفاده شد. پايايي پرسشنامه سازگاري اجتماعي برحسب آلفاي كرونباخ 797/0 محاسبه گرديد. براساس طرح تحقيق دو گروهي با پيش آزمون پس آزمون، متغير مستقل آموزش شيوه هاي رفتاري گروهي و متغير وابسته سازگاري اجتماعي (قالبهاي اجتماعي، مهارتهاي اجتماعي، علايق ضد اجتماعي، روابط خانوادگي، روابط مدرسه اي و روابط اجتماعي) در نظر گرفته شد. متغير مستقل در 5 هفته متوالي طي 9 جلسه 90 دقيقه اي و براي گروه آزمايش اجرا گرديد. نتايج حاصل از تحليل كوواريانس نشان داد كه با كنترل پيش آزمون در نمرات پس آزمون بين دو گروه گواه و آزمايش در هيچ يك از زيرمقياس ها و كل مقياس سازگاري اجتماعي تفاوت معنادار (p<0.05) نبود. ولي شواهد نشان داد كه با بررسي عامل سن، مدت بيماري، شدت علايم، تعداد حملات، ميزان تحصيلات، ميزان تحصيلات پدر و مادر و معدل تحصيلي در كل مقياس سازگاري اجتماعي ( p<0.05و 032/ (F=6و در زيرمقياس هاي قالبهاي اجتماعي (05/ P<0و 510/ (F=7و روابط مدرسه اي (05/ P<0و 872/ (F=4بين دو گروه آزمايش و گواه تفاوت معناداري وجود داشت.

 
كليد واژه: درمان رفتاري گروهي، سازگاري اجتماعي، صرع، كودكان و نوجوانان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي پاييز 1386; 9(33):37-62.
 
تاثير آموزش مهارتهاي اجتماعي بر سازگاري فردي ـ اجتماعي، پرخاشگري و ابراز وجود دانش آموزان دختر در معرض خطر مقطع متوسطه شهر اهواز
 
نادري فرح,پاشا غلام رضا,مكوندي فرزانه
 
 
 

هدف اين پژوهش تاثير آموزش مهارتهاي اجتماعي بر سازگاري فردي ـ اجتماعي، پرخاشگري و ابراز وجود دانش آموزان دختر در معرض خطر مقطع متوسطه شهر اهواز بود. آزمودني ها 60 دانش آموز بودند كه به صورت تصادفي چند مرحله اي انتخاب و به دو گروه 30 نفري آزمايش و گواه تقسيم شدند. ابزار اندازه گيري اين پژوهش عبارت اند از آزمون شخصيتي كاليفرني (CPI) ، پرسشنامه پرخاشگري اهواز (AGQ) و مقياس خود ابرازي نوجوانان (ASA) كه پيش آزمون براي هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمايش 20 جلسه يك ساعته تحت آموزش مهارتهاي اجتماعي قرار گرفت. پس از اعمال مداخله بار ديگر از هر دو گروه آزمون به عمل آمد. نتايج آزمون تحليل واريانس چند متغيره نشان داد كه آموزش مهارتهاي اجتماعي باعث افزايش سازگاري فردي ـ اجتماعي، كاهش پرخاشگري و افزايش ابراز وجود در دانش آموزان دختر در معرض خطر مقطع متوسطه شهر اهواز بود.

 
كليد واژه: مهارتهاي اجتماعي، سازگاري فردي و اجتماعي، پرخاشگري، ابراز وجود، دانش آموز در معرض خطر
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي پاييز 1386; 9(33):63-94.
 
مقايسه شيوه هاي فرزندپروري والدين نوجوانان با اختلال سلوک و نوجوانان عادي
 
کميجاني مهرناز,ماهر فرهاد
 
 
 

هدف از اين پژوهش، بررسي شيوه هاي فرزندپروري در بين والدين داراي نوجوانان با اختلال سلوک و والدين داراي نوجوانان عادي است. در انتخاب نمونه مورد مطالعه به دو روش نمونه برداري تصادفي و نمونه برداري انباشته عمل شده است. نمونه مورد مطالعه 282 نفر است که 137 نفر آزمودني هاي با اختلال سلوک و 145 نفر آزمودني هاي عادي مي باشد. کليه آزمودني ها با استفاده از پرسشنامه اختلال رفتاري کودکان (CSI- و والدين آنها با استفاده از پرسشنامه شيوه هاي فرزندپروري رابينسون مورد مطالعه قرار گرفته اند. نتايج استخراج شده از پرسشنامه ها با استفاده از آزمون مجذورخي و آزمون لگاريتم خطي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. نتايج نشان داد که شيوه فرزندپروري مستبدانه در والدين آزمودني هاي با اختلال سلوک بيشتر از والدين آزمودني هاي عادي به کار گرفته مي شود ( (p<0.001شيوه فرزندپروري مقتدرانه در والدين آزمودني هاي با اختلال سلوک کمتر از والدين آزمودني هاي عادي به کار گرفته مي شود ( (p<0.001بين والدين آزمودني هاي عادي و والدين آزمودني هاي با اختلال سلوک، در استفاده از شيوه فرزندپروري سهل گيرانه تفاوت معناداري وجود ندارد ( (p<0.05تضاد بين شيوه هاي فرزندپروري والدين، در والدين آزمودني هاي با اختلال سلوک، بيشتر از والدين آزمودني هاي عادي است ( (p<0.001آزمودني هاي پسر، تحت تاثير شيوه هاي فرزندپروري هر دو والدشان هستند ( (p<0.01در حالي که آزمودني هاي دختر، تحت تاثير شيوه فرزندپروري مادرانشان هستند ( (p<0.05همچنين يافته هاي جانبي تحقيق نشان داد که ميزان افت تحصيلي در آزمودني هاي با اختلال سلوک بيشتر از آزمودني هاي عادي است (p<0.05) و اعتياد در بين پدران آزمودني هاي با اختلال سلوک بيشتر از آزمودني هاي عادي است ( (p<0.05در بين ساير متغيرها، تفاوت معنادار يافت نشد.

 
كليد واژه: شيوه هاي فرزندپروري، اختلال سلوک، نوجوانان، والدين
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي پاييز 1386; 9(33):117-130.
 
رابطه خوش بيني و بدبيني با سلامت روان در افراد بزرگسال شهر اصفهان
 
آقايي اصغر,رييسي دهكردي راضيه,آتش پور سيدحميد
 
 
 

هدف اين پژوهش بررسي رابطه خوش بيني و بدبيني با سلامت روان و ابعاد آن (نشانه هاي بدني، اضطراب، اختلال در عملكرد اجتماعي، افسردگي) و مقايسه رابطه خوش بيني و بدبيني با سلامت روان در زنان و مردان بزرگسال شهر اصفهان، در سال 1385 است. براي دستيابي به اهداف پژوهش، نمونه اي 100 نفري با روش نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي از جامعه آماري انتخاب و پرسشنامه هاي خوش بيني ـ بدبيني (محقق ساخته) و سلامت عمومي  در مورد آنها اجرا شد. نتايج ضريب همبستگي پيرسون نشان داد كه بين خوش بيني با سلامت روان و ابعاد آن رابطه معنادار وجود دارد ( (p<0.001همچنين بين بدبيني با سلامت روان و ابعاد آن (نشانه هاي بدني، اضطراب، اختلال در عملكرد اجتماعي) ( (p<0.001و بدبيني با افسردگي (p<0.05) رابطه معنادار وجود دارد. اما براساس نتايج Z فيشر بين رابطه خوش بيني و بدبيني با سلامت روان در زنان و مردان بزرگسال تفاوتي وجود ندارد.

 
كليد واژه: خوش بيني، سلامت روان، نشانه هاي بدني، اضطراب، افسردگي، اختلال در عملكرد اجتماعي و افراد بزرگسال
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي پاييز 1386; 9(33):95-116.
 
رابطه بين شادكامي، خودشكوفايي، سلامت روان و عملكرد تحصيلي با دوگانگي جنسي در دانشجويان دختر و پسر واحد علوم و تحقيقات مركز اهواز
 
عسگري پرويز,احدي حسن,مظاهري محمدمهدي,عنايتي ميرصلاح الدين,حيدرئي عليرضا
 
 
 

در اين پژوهش رابطه متغيرهاي شادكامي، خودشكوفايي، سلامت روان و عملكرد تحصيلي با دوگانگي جنسي در دانشجويان تحصيلات تكميلي واحد علوم و تحقيقات مركز اهواز بررسي شده است. روش پژوهش از نوع همبستگي است. به منظور دستيابي به اهداف پژوهش از بين دانشجويان تحصيلات تكميلي علوم و تحقيقات مركز اهواز 373 نفر (185 پسر و 188 دختر) با روش تصادفي ساده انتخاب شدند. براي تجزيه و تحليل داده ها از ضريب همبستگي پيرسون استفاده شد. با توجه به نتايج به دست آمده بين متغيرهاي شادكامي و دوگانگي جنسي، بين خودشكوفايي و دوگانگي جنسي، بين سلامت روان و دوگانگي جنسي، بين شادكامي و خودشكوفايي، بين شادكامي و سلامت روان، بين خودشكوفايي و سلامت روان روابط معناداري به دست آمد ( (p<0.001ولي بين عملكرد تحصيلي با دوگانگي جنسي، بين شادكامي با عملكرد تحصيلي، خودشكوفايي با عملكرد تحصيلي و سلامت روان با عملكرد تحصيلي رابطه معناداري مشاهده نگرديد ( (p<0.001در ضمن روابط بين متغيرها با توجه به تفكيك جنسيت مورد بررسي قرار گرفت كه با توجه به نتايج به دست آمده بين شادكامي و دوگانگي جنسي در دانشجويان پسر رابطه معناداري مشاهده نگرديد ( (p<0.001ولي بين شادكامي و دوگانگي جنسي در دختران رابطه معناداري مشاهده گرديد ( (p<0.001همچنين بين سلامت روان و دوگانگي جنسي و خودشكوفايي و دوگانگي جنسي و نيز بين عملكرد تحصيلي و دوگانگي جنسي در دختران و پسران به تفكيك جنسيت رابطه معناداري مشاهده نگرديد ( (p<0.001از سوي ديگر بين شادكامي و خودشكوفايي و نيز بين شادكامي و سلامت روان و بين خودشكوفايي و سلامت روان هم در دختران و هم در پسران رابطه معناداري مشاهده گرديد ( (p<0.001ولي بين شادكامي و عملكرد تحصيلي، بين خودشكوفايي و عملكرد تحصيلي و نيز بين سلامت روان و عملكرد تحصيلي هم در دختران و هم در پسران رابطه معناداري مشاهده نگرديد ( (p<0.001

 
كليد واژه: دوگانگي جنسي، سلامت رواني، شادكامي، خودشكوفايي، عملكرد تحصيلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 8 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي پاييز 1386; 9(33):149-168.
 
بررسي زمينه هاي پيش اعتيادي معتادان و مقايسه آن با افراد سالم غيرمعتاد
 
زينالي علي*,وحدت رقيه,حامدنيا صفر
 
* دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوي
 
 

به منظور بررسي تفاوت زمينه هاي مستعدكننده اعتياد در افراد سالم و معتاد از دو گروه مطالعه (معتادان) و مقايسه (افراد سالم) استفاده شد. آزمودنيهاي شركت كننده در پژوهش 400 نفر بودند كه 200 نفر آنها را معتادان مراجعه كننده به مركز بازتواني معتادان اروميه و 200 نفر آنها را افراد سالم شهر اروميه تشكيل مي دادند. نمونه معتادان به صورت نمونه تصادفي ساده و نمونه افراد سالم به صورت غيرتصادفي ساده انتخاب شد. آزمودنيها مرد و تحصيلات حداقل پنجم ابتدايي به بالا داشتند. داده ها با پرسشنامه 70 سوالي محقق ساخته كه اعتبار و پايايي آن مطلوب برآورد شد، جمع آوري گرديد و در يك طرح علي ـ مقايسه اي با آزمون آماري t تحليل شد. يافته هاي پژوهش نشان داد، زمينه هاي پيش اعتيادي معتادان (خصوصيات شخصيتي، روابط خانوادگي، شيوه زندگي، عقايد) به طور معناداري متفاوت از افراد سالم است. لذا وجود زمينه و استعداد ويژه براي قبول و مصرف مواد مخدر ضروري است و لازم است، اقدامات پيشگيرانه از زمان كودكي و از درون نظام خانواده آغاز شود و در درمان بيماران معتاد علاوه بر جنبه جسمي به جنبه هاي روان شناختي و اجتماعي تخريب يافته، براي كسب بهبودي، توجه اكيد شود.

 
كليد واژه: زمينه هاي پيش اعتيادي، استعداد اعتياد، خانواده
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:58 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها