0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي تابستان 1388; 11(40):63-73.
 
مقايسه اضطراب صفتي، اضطراب حالتي و اعتماد به نفس ورزشکاران مرد در ورزش هاي گروهي و ورزش هاي انفرادي
 
زماني عليرضا*,مرادي علي
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد دهاقان
 
 

تحقيق حاضر به مقايسه اضطراب صفتي، مولفه هاي اضطراب حالتي و اعتماد به نفس در ورزشکاران ورزش هاي گروهي (واليبال، بسكتبال و هندبال) و ورزش هاي انفرادي (كشتي، دو و ميداني و بدمينتون) مي پردازد. جامعه آماري پژوهش شامل ورزشکاران مرد كشور در رشته هاي مذكور مي باشد. براي هر رشته 90 نفر و دركل 540 نفر از دوازده استان كشور به صورت تصادفي خوشه اي به عنوان نمونه انتخاب شدند. براي جمع آوري داده ها از آزمون اضطراب رقابت ورزشي (a=0.825) (SCAT) و سياهه اضطراب حالتي رقابتي ايلي نويز(CSAI-2) ، (a=0.839) استفاده شد. براي تحليل داده ها از آزمون t و ضريب همبستگي پيرسون استفاده شد و نتايج نشان داد، ورزشكاران ورزشهاي انفرادي درمقايسه با ورزشكاران ورزشهاي گروهي داراي اضطراب صفتي بيشتر (P<0.05) و اعتماد به نفس كمتري (P<0.05) هستند. اما بين مولفه هاي شناختي اضطراب حالتي دو گروه تفاوت معني داري مشاهده نشد. بين مولفه شناختي و بدني اضطراب حالتي و نيز مولفه شناختي اضطراب حالتي با اضطراب صفتي همبستگي معني دار مثبت (P=0.05) وجود دارد. ولي ارتباط مولفه شناختي اضطراب حالتي با اعتماد به نفس همبستگي معني دار منفي ضعيفي در سطح (P=0.05) وجود دارد. همچنين بين مولفه بدني اضطراب حالتي با اعتماد به نفس همبستگي معني دار منفي و بين مولفه بدني اضطراب حالتي با اضطراب صفتي رابطه مثبت (P=0.05) وجود دارد.

 
كليد واژه: اضظراب صفتي، اضطراب حالتي، اعتماد به نفس، ورزشهاي انفرادي، ورزشهاي گروهي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  9:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي تابستان 1388; 11(40):52-62.
 
مقايسه هوش هيجاني و شناختي مديران مقاطع سه گانه آموزش و پرورش و رابطه آن با عملكرد شغلي آنها در منطقه اصفهان 1388
 
صفاري دهنوي يداله*,شريفي درآمدي پرويز,سماواتيان حسين
 
* دانشگاه علوم تربيتي، دانشگاه خوراسگان اصفهان
 
 

مطالعه حاضر با اهداف، مقايسه هوش هيجاني و شناختي مديران مقاطع ابتدايي دوره هاي سه گانه آموزش و پرورش و رابطه آن با عملكرد شغلي آنها در منطقه لنجان اصفهان در سال 1388 انجام شده است. در اين مطالعه از روش توصيفي از نوع همبستگي و نيز علي، مقايسه اي به صورت مقطعي استفاده شده است. جامعه آماري مورد پژوهش 306 نفر بود که از ميان آنها 146 نفر از مديران مدارس سه مقطع ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان منطقه لنجان به صورت نمونه گيري تصادفي انتخاب شدند. داده هاي پژوهش با استفاده از آزمون هوش هيجاني شيرينگ، پرسشنامه ريون (عباسي، 1384) و پرسشنامه عملكرد شغلي سرپرست (موتوويدلوون اسكاتر 1994، به نقل از خاکسار،1384) جمع آوري شدند و با استفاده از شاخص هاي آماري نظير ميانگين، انحراف معيار، تحليل واريانس و آزمون توکي و ضريب همبستگي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. يافته ها نشان داد كه، بين هوش هيجاني، هوش شناختي و عملكرد شغلي مديران سه مقطع ابتدايي، راهنمايي و متوسطه تفاوت معنا دار وجود دارد (P<0.05) بين هوش هيجاني در کل و مولفه هاي آن، (خودآگاهي، خودانگيزي، مهارت اجتماعي) با عملكرد شغلي رابطه معني دار وجود دارد (P<0.05) اما بين هوش شناختي و عملكرد شغلي مديران مقطع ابتدايي رابطه معنا داري در سطح (P<0.05) وجود نداشت. بين هوش هيجاني و عملكرد شغلي مديران مقطع راهنمايي نيز رابطه معنا داري در سطح (P<0.05) مشاهده نشد.

 
كليد واژه: هوش هيجاني، هوش شناختي، عملکرد شغلي مديران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  9:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي بهار 1388; 11(39):15-26.
 
تاثير آموزش مهارت هاي زندگي بر روابط بين فردي، عزت نفس و ابراز وجود دختران نابينا
 
ساجدي سهيلا*,آتش پور سيدحميد,كامكار منوچهر
 
* باشگاه پژوهشگران جوان
 
 

هدف پژوهش بررسي تاثير آموزش مهارتهاي زندگي بر روابط بين فردي، عزت نفس و ابراز وجود دختران نابيناي مرکز فاطمه زهرا (س) اصفهان در سال 1386 بود. پژوهش از نوع تجربي بوده و در آن از طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماري پژوهش را کليه دختران نابيناي اين مرکز تشکيل مي دادند که از بين آنها دختران بين سنين 20 تا 40 سال به دليل توانايي درک بهتر جلسات براي تحقيق مد نظر قرار گرفتند و از ميان آنها 26 نفر به طور تصادفي انتخاب و در 2 گروه 13 نفري آزمايش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمايش به مدت 9 جلسه 2 ساعته و 2 روز در هفته تحت آموزش مهارتهاي زندگي قرار گرفتند. ابزارهاي مورد استفاده در اين تحقيق زير مقياس روابط بين فردي از پرسشنامه هوش هيجاني برادبري و گريوز (1384)، پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ (1965) و پرسشنامه ابراز وجود آلبرتي و آمونز بود. نتايج اين پژوهش استفاده از تحليل کواريانس چند متغيري نشان داد که آموزش مهارتهاي زندگي بر عزت نفس و ابراز وجود دختران گروه آزمايش تاثير مثبت معنادار داشته است (P<0.001)، ولي بر روابط بين فردي آنها تاثير معناداري نداشته است (P<0.05).

 
كليد واژه: نابينايي، مهارتهاي زندگي، روابط بين فردي، عزت نفس، ابراز وجود
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  9:40 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي بهار 1388; 11(39):1-13.
 
نقش ويژگي هاي شغل، رهبري تحولي و دشواري هدف در عملكرد كاركنان شرکت احيا فولاد سپاهان
 
وكيلي نفيسه,گل پرور محسن,آتش پور سيدحميد
 
 
 

اين پژوهش با هدف بررسي نقش ويژگي هاي شغل، رهبري تحولي و دشواري هدف در عملكرد كاركنان به مرحله اجرا درآمد. جامعه آماري پژوهش را كاركنان هولدينگ صنايع و معادن شركت احيا فولاد سپاهان در تابستان 1388 (2500 نفر) تشكيل دادند كه از اين تعداد 329 نفر با استفاده از نمونه گيري دو مرحله انتخاب شدند. ابزارهاي پژوهش شامل پرسشنامه 22 سوالي رهبري تحولي (با چهار خرده مقياس موسوم به اهداف گروهي، حمايت شخصي، الگوي نقش هوشمندانه و انتظارات عملكرد بالا)، پرسشنامه پنج سوالي دشواري هدف، پرسشنامه 23 سوالي ويژگي هاي شغل (با پنج خرده مقياس تنوع مهارت، هويت تكليف، اهميت تكليف، خودمختاري و بازخورد) و پرسشنامه 6 سوالي ارزيابي عملكرد (با سه خرده مقياس عملكرد عمومي، عملكرد فني و عملكرد بين فردي) بودند. داده ها با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون گام به گام مورد تحليل قرار گرفت. نتايج حاصل از تحليل رگرسيون گام به گام نشان داد كه به ترتيب براي عملكرد شغلي عمومي، دشواري هدف، تنوع مهارت و انتظارات عملكرد بالا، براي عملكرد شغلي فني، اهداف گروهي، دشواري هدف و انتظارات عملكرد بالا، براي عملكرد شغلي بين فردي، دشواري هدف، تنوع مهارت والگوي نقش هوشمندانه و براي عملكرد شغلي كلي نيز تنوع مهارت، دشواري هدف و انتظارات عملكرد بالا داراي بالاترين توان پيش بين معنادار (P<0.01) هستند.

 
كليد واژه: ويژگي هاي شغل، رهبري تحولي، دشواري هدف، عملكرد كاركنان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  9:40 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي بهار 1388; 11(39):27-42.
 
تاثير تمرين تمرکز و تعقيب چشمي بر ميزان توجه و تکانش گري کودکان داراي اختلال نقص توجه همراه با بيش فعالي مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر مرودشت
 
قاسمي نوشاد*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد فسا
 
 

هدف از پژوهش حاضر بررسي تاثير تمرينات تمرکز و تعقيب چشمي معرفي شده به وسيله دانيل مور، بر ميزان توجه و کاهش ميزان تکانشگري کودکان داراي اختلال نقص توجه همراه با بيش فعالي (ADHD) مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر مرودشت بود. بدين منظور با استفاده از يک طرح نيمه آزمايشي با پيش آزمون و پس آزمون بدون گروه کنترل، تعداد 17 کودک (12پسر و 5 دختر)ADHD ، در محدوده سني پيش دبستاني (4 نفر) و دبستاني (13 نفر) مراجعه کننده به مراکز (به طور عمده سه مرکز) مشاوره در شهر مرودشت در بين سالهاي 1385 و 1386 به شيوه نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند. آزمودني ها، قبل و بعد از سپري کردن يک دوره سه ماهه از تمرينات تعقيب و تمرکز چشمي، توسط معلمان و والدين با استفاده از مقياس تشخيصي ADHD درجه بندي والدين وندربيت (1998، به نقل ورهالست و اندي، 2006) و مقياس تشخيصي ADHD درجه بندي معلم وندربيت (1998، به نقل ورهالست و اندي، 2006) از لحاظ علايم ADHD مورد ارزيابي قرار گرفتند. نتايج به دست آمده از مقايسه ارزيابي پيش آزمون و پس آزمون با بهره گيري از آزمون آماري t همبسته نشان داد اعمال تمرين تعقيب و تمرکز چشمي به طورمعنا داري (P<0.05) بهبود عملکرد آزمودني ها در  ارزيابي هاي تمرکز توجه و کاهش تکانشگري را به دنبال داشته است.

 
كليد واژه: تعقيب چشمي، تمرکز چشمي، تمرکز توجه، تکانشگري، نقص توجه، بيش فعالي، ADHD
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  9:40 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 4 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي بهار 1388; 11(39):43-53.
 
رابطه الگوهاي ارتباطي خانواده با تاب آوري در دانشجويان دانشگاه شيراز
 
کشتکاران طاهره*
 
* دانشگاه شيراز، مرکز آموزش علمي و کاربردي، واحد بهزيستي
 
 

 هدف از انجام اين پژوهش بررسي رابطه الگوهاي ارتباطي والدين (گفت و شنود و همنوايي) با تاب آوري دانشجويان است. اين پژوهش توصيفي از نوع همبستگي بود. بدين منظور 200 نفر از دانشجويان سال اول که در مقطع کارشناسي در دانشگاه شيراز مشغول تحصيل بودند، به روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي انتخاب شدند. ابزارهاي به کار رفته شامل مقياس تاب آوري بزرگسالان (فريبرگ و همکاران، 2003) و مقياس تجديد نظر شده الگوهاي ارتباطي خانواده (ريچي و فيتز پاتريک، 1994) بود، که براي بررسي پايايي اين ابزارها ازآلفاي کرونباخ و براي بررسي روايي از روش تحليل عامل استفاده شد که هر دو پرسشنامه پايايي و روايي خوبي را نشان مي داد. براي بررسي اينکه آيا انواع الگوهاي ارتباطي خانواده قدرت پيش بيني کننده تاب آوري را دارا هستند، از تحليل رگرسيون و براي بررسي تفاوت ميان انواع اشکال خانواده از منظر تاب آوري از تحليل واريانس استفاده شد. نتايج تحليل آماري يافته ها از طريق تحليل واريانس و رگرسيون چند متغيري نشان داد که، اولا بعد گفت و شنود پيش بيني کننده مثبت تاب آوري است (0.001)، اما بعد همنوايي پيش بيني کننده منفي تاب آوري است (0.005) و بين انواع الگوهاي ارتباطي يعني خانواده هاي کثرت گرا و توافق کننده و خانواده هاي بي قيد و محدود کننده تفاوت معنادار (0.001) از لحاظ ميزان تاب آوري وجود دارد.

 
كليد واژه: تاب آوري، الگوي ارتباطي خانواده، گفت و شنود و همنوايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  9:40 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي بهار 1388; 11(39):54-66.
 
تاثير خدمات روان شناختي دوره بازتواني بر خود پنداره منفي، اضطراب، افسردگي و عزت نفس معتادان خود معرف مرکز اجتماع درمان مدار شهرستان اهواز
 
باوي ساسان*,برنا محمدرضا,حيدري عليرضا
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد اهواز
 
 

نفس معتادان مرکز اجتماع درمان مدار شهرستان اهواز درسال 87- 1386 بود. طرح پژوهش، شبه آزمايشي از نوع پيش آزمون - پس آزمون با يک گروه بود. جامعه آماري کليه معتادان خود معرف مرد (50 نفر) بودند که براي درمان در فاصله زماني چهار ماهه در اين مرکز پذيرش شدند. نمونه اين پژوهش شامل کليه معتادان مرکز يادشده بود که به عنوان جامعه آماري در نظر گرفته شدند. پس از انتخاب گروه نمونه، قبل از ارايه خدمات روان شناختي، پيش آزمون اجرا شد و پس از طي دوره چهارماهه درمرکزبازتواني و ارايه خدمات روان شناختي، از آنها پس آزمون به عمل آمد. ابزارهاي مورد استفاده در اين پژوهش، عبارت بودند از: پرسشنامه خود پنداره راجرز (ثامتي، 1375)، اضطراب کتل (فرجي، 1380)، افسردگي بک (پاشا شريفي و نيکخو، 1373) و عزت نفس کوپر اسميت (فرجي، 1380). داده هاي پژوهش به کمک آمار توصيفي و آزمون t وابسته تجزيه و تحليل شدند. نتايج نشان دادکه شرکت در مراکز اجتماع درمان مدار و گرفتن خدمات روان شناختي در اين مراکز باعث کاهش ميزان خود پنداره منفي، افسردگي، اضطراب(P<0.01)  و افزايش ميزان عزت نفس (P<0.01) آزمودني ها شده است.

 
كليد واژه: اعتياد، مرکز اجتماع درمان مدار، خدمات روان شناختي، خودپنداره منفي، افسردگي، اضطراب، عزت نفس
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  9:40 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

6 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي بهار 1388; 11(39):67-78.
 
مقايسه روان رنجوري و ويژگي هاي جمعيت شناختي شوهران همسر آزار و غير همسر آزار شهر اصفهان از ديد همسران آنان در سال 1386
 
فدايي الهام,كنعاني كبري,مولوي حسين,نوري ابوالقاسم
 
 
 

هدف از اين پژوهش مقايسه روان رنجوري و ويژگيهاي جمعيت شناختي شوهران همسر آزار و غير همسر آزار از ديد همسران آنان در شهر اصفهان بوده است. جامعه آماري تحقيق را زنان شوهران همسر آزار و غير همسر آزار شهر اصفهان تشکيل دادند. بدين منظور 50 نفر از زناني که داراي مشکل خانوادگي (همسر آزاري) بودند و ازاوايل ارديبهشت ماه تا اواخر تيرماه 1386، براي شکايت همسرآزاري به مراجع انتظامي و قضايي موجود در شهر اصفهان مراجعه کرده بودند به روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شدند، سپس نمونه گيري 50 نفر از زناني که از اوايل ارديبهشت ماه تا اواخر تيرماه 1386، براي شکايت همسر آزاري به مراجع انتظامي و قضايي موجود در شهر اصفهان مراجعه کرده بودند به روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شدند. نمونه گيري 50 نفر از زناني که مشکل خانوادگي خانوادگي (همسر آزاري) نداشتند، در دو مرحله انجام گرفت. در مرحله اول پنج منطقه از مناطق يازده گانه شهر اصفهان به صورت خوشه اي تصادفي انتخاب شدند و در مرحله دوم، از هر منطقه، 10 نفر از خانم هاي خانه دار به صورت تصادفي ساده انتخاب شدند. ابزار تحقيق پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصيت فرم کوتاه R با ضريب پايايي 0.86 و يک پرسشنامه ويژگيهاي جمعيت شناختي بود. اين تحقيق توصيفي از نوع علمي - مقايسه اي بوده است. نتايج تحليل کواريانس پس از کنترل متغيرهاي سن، سن ازدواج و تعداد خواهران و برادران آزمودني ها، نشان داد که به طور معنا داري (P<0.05) روان رنجوري شوهران همسر آزار بيشتر از شوهران غير همسر آزار (از ديد همسران آنان) بوده است. همچنين در مقايسه جمعيت شناختي دو گروه مشخص شد که، بيکاري بيشتر شوهران همسر آزار از غير همسر آزار (P<0.05)، پايين بودن مدرک تحصيلي شوهران همسر آزار از غير همسر آزار (P<0.01)، سن پايين ازدواج شوهران همسر آزار از غير همسر آزار (P<0.05)، کمتر بودن ازدواج فاميلي شوهران همسر آزار از غير همسرآزار (P<0.05)، تعداد زياد خواهران و برادران شوهران همسر آزار از غير همسرآزار (P<0.01) جزء نتايج ديگر اين تحقيق بوده اند.

 
كليد واژه: ويژگيهاي شخصيتي، همسر آزاري، روان رنجوري، شوهران همسر آزار، شوهران غير همسر آزار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  9:40 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي بهار 1388; 11(39):79-105.
 
مقايسه درک اجتماعي و ابعاد آن در دانش آموزان با و بدون اختلال شنوايي
 
جاهديان پور فهيمه,البرزي شهلا,هارون رشيدي همايون*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد دزفول
 
 

هدف از پژوهش حاضر مقايسه درک اجتماعي و ابعاد آن در دانش آموزان با و بدون اختلال شنوايي شهر شيراز بود. در اين پژوه پژوهش تعداد 160 نفر (80 نفر با اختلالات شنوايي) و (80 نفربدون اختلال شنوايي) مورد بررسي قرار گرفتند. آزمودني هاي موردبررسي شامل دو گروه از دانش آموزان با اختلال شنوايي (40 پسر و 40 دختر) و دو گروه از دانش آموزان بدون اختلال شنوايي (40 پسر و 40 دختر) بودند که از بين دانش آموزان دو مرکز ناشنوايي، دانش آموزان با اختلال شنوايي به صورت تصادفي ساده و در انتخاب دانش آموزان بدون اختلال شنوايي از روش نمونه برداري چند مرحله اي استفاده شد. ابزار مورد استفاده مقياس درک اجتماعي بوزاکي (2000) (a=0.81) بود. براي تجزيه و تحليل داده ها از روشهاي آماري تحليل واريانس يک طرفه و دو طرفه و رگرسيون چندگانه استفاده شد. نتايج نشان داد بين دانش آموزان دختر و پسر در نمره کل مقياس درک اجتماعي و ابعاد آن تفاوت معناداري وجود ندارد. همچنين نتايج نشان داد که تفاوت معناداري بين دو گروه با اختلال شنوايي و بدون اختلال شنوايي در نمره کل مقياس درک اجتماعي و ابعاد آن وجود دارد (P<0.001) .

 
كليد واژه: درک اجتماعي، دانش آموزان ناشنوا، اختلال شنوايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  9:40 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 1 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي زمستان 1387; 10(38):1-24.
 
تاثير مشاوره شغلي به شيوه سازگاري شغلي ديويس بر فرسودگي شغلي كاركنان دانشگاه آزاد اسلامي واحد بهبهان
 
احياکننده منيژه*,شفيع آبادي عبداله,سوداني منصور
 
* گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامي بهبهان
 
 

هدف از اين پژوهش «بررسي اثربخشي مشاوره شغلي به شيوه سازگاري شغلي ديويس بر فرسودگي شغلي کارکنان دانشگاه آزاد اسلامي واحد بهبهان» بود. طرح تحقيق از نوع شبه آزمايشي و جامعه آماري شامل کليه کارکنان مرد دانشگاه (157 نفر) در سال 1387 بود، براي انجام پژوهش 40 نفر از کارکنان مرد که در پرسشنامه فرسودگي شغلي مسلش نمره بالاتر از صدک پنجاه را کسب کرده بودند، به طور تصادفي طبقه اي انتخاب و به طور تصادفي در دو گروه آزمايش (20 نفر) و گواه (20 نفر) جايگزين شدند. گروه آزمايش هشت جلسه 90 دقيقه اي در جلسات مشاوره گروهي شرکت کردند. جلسات مشاوره گروهي شغلي بر اساس نظريه سازگاري ديويس اداره مي شد. پس از اتمام جلسات، جلسه پيگيري (يک ماه بعد) انجام شد. براي تحليل داده ها از آزمون t گروههاي مستقل، تحليل واريانس چند متغيري (مانوا) استفاده شد. در سطح P<0.05 نتايج نشان دادند كه مشاوره شغلي به شيوه ديويس بر کاهش فرسودگي شغلي کارکنان موثر بوده است. همچنين يافته ها اثربخشي اين شيوه بر کاهش خستگي عاطفي، مسخ شخصيت و کاهش نداشتن موفقيت فردي کارکنان در دو مرحله پس آزمون و پيگيري را نيز تاييد نموده اند (P<0.05).

 
كليد واژه: مشاوره شغلي، شغلي، فرسودگي شغلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  9:43 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 2 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي زمستان 1387; 10(38):25-40.
 
تاثير بازي درماني گروهي بر هراس خاص كودكان 5 تا 11 ساله مراجعه كننده به درمانگاههاي علوم پزشكي اصفهان
 
جلالي سليمه*,آقايي اصغر,مولوي حسين,كاراحمدي مژگان
 
 
 

هدف اصلي اين پژوهش بررسي تاثير بازي درماني به شيوه گروهي بر هراس خاص كودكان 5 تا 11 ساله شهر اصفهان است. بدين منظور ابتدا به روش نمونه گيري خوشه اي تصادفي از كودكان مراجعه كننده به درمانگاههاي علوم پزشكي اصفهان دو درمانگاه (كودك و نوجوان دانشگاه علوم پزشكي اصفهان و درمانگاه روانپزشكي كودكان بيمارستان نور) انتخاب و 30 نفر از كودكان به روش واگذاري تصادفي در دو گروه آزمايش و گواه جايگزين شدند. گروه آزمايش تحت بازي درماني به شيوه گروهي در 6 جلسه هفتگي قرار گرفت و گروه گواه هيچ مداخله اي دريافت نكرد. براي تشخيص اين كودكان از پرسشنامه علايم مرضي كودكان (CSI-4)، فرم والدين استفاده شد. علاوه بر اين آزمودني ها، تشخيص روانپزشك در مورد اين اختلال را نيز دريافت كردند. اين پرسشنامه بر اساس ملاكهاي چهارمين ويرايش راهنماي تشخيصي و آماري اختلالات رواني تهيه شده است كه در ايران نيز مورد پذيرش و استفاده است و روايي اين ملاك ها را متخصصان انجمن روانپزشكي آمريكا تاييد كرده اند. پايايي اين پرسشنامه را پژوهشگر به روش آلفاي كرونباخ 0.751 به دست آورد. نتايج تحليل كوواريانس در پرسشنامه علايم مرضي كودكان (CSI-4) نشان داد كه بازي درماني در مرحله پس آزمون هراس خاص را كاهش نمي دهد (P=0.094) ولي در مرحله پيگيري هراس خاص را در گروه آزمايش كاهش مي دهد (P=0.01).

 
كليد واژه: بازي درماني، هراس خاص، كودكان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  9:43 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 3 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي زمستان 1387; 10(38):41-62.
 
تاثير آموزش مبتني بر افزايش آگاهي از آسيب هاي حاصل از روابط آسيب زاي دختر و پسر بر نگرش دانش آموزان دختر دوره متوسطه
 
شيخ داراني هما*,مهرابي حسين علي,كجباف محمدباقر,عابدي محمدرضا
 
 
 

هدف از اين پژوهش، بررسي تاثير آموزش مبتني بر افزايش آگاهي از آسيبهاي ناشي از روابط آسيب زاي دختر و پسر بر نگرش دانش آموزان دختر مدارس دوره متوسطه شاهين شهر بود. پژوهش در قالب طرح پژوهشي نيمه آزمايشي از نوع دو گروهي همراه با پيش آزمون، پس آزمون و پيگيري يکماهه انجام گرفت. جامعه آماري کليه دانش آموزان دختر پايه اول و دوم متوسطه شاخه نظري بودند و نمونه گيري به شيوه تصادفي خوشه اي بر مبناي کلاس انجام گرفت. آزمودني ها به طور تصادفي در دو گروه آزمايش و گواه قرار گرفتند. آزمودني هاي گروه آزمايش طي يک دوره شش جلسه اي 90 دقيقه اي مداخلات آموزشي را دريافت کردند و گروه گواه هيچ مداخله اي دريافت نکرد. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه محقق ساخته «نگرش نسبت به روابط دختر و پسر» با پنج خرده مقياس و 41 گويه بود که به بررسي نگرش دانش آموزان دختر نسبت به روابط دختر و پسر مي پرداخت. نتايج حاصل از تحليل کوواريانس چند متغيره با کنترل نمرات پيش آزمون نشان داد در مجموع آموزش پيشگيري از روابط آسيب زا باعث ايجاد تغيير نگرش در دانش آموزان در مرحله پس آزمون و پيگيري شده است. همچنين نتايج نشان داد اين آموزش ها در دانش آموزان دختر باعث بهبود نگرش آنها در حيطه هاي «آسيب به زندگي مشترك آينده» و «آسيب به روابط خانوادگي» شده است (P<0.05). اين تغيير در حيطه «آسيبهاي اجتماعي» فقط در مرحله پس آزمون ايجاد شد. همچنين اين مداخله بر نگرش آنان در حيطه هاي «آسيبهاي عاطفي، رواني» و «مشكلات تحصيلي» تاثير معناداري نداشت.

 
كليد واژه: نگرش نسبت به روابط دختر و پسر، پيشگيري از روابط آسيب زا، آسيبهاي اجتماعي، آسيبهاي رواني - اجتماعي، آسيبهاي رواني - عاطفي و مشکلات تحصيلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  9:43 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 5 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي زمستان 1387; 10(38):93-104.
 
رابطه ديدگاه آگاهي و اثر منابع اطلاع رسان در مورد اعتياد با تمايل به مصرف مواد مخدر از ديدگاه دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوراسگان
 
قائمي فريده,صمصام شريعت محمدرضا*,آصف وزيري كيميا,بلوچي دلارام
 
 
 

هدف از انجام اين پژوهش بررسي رابطه ديدگاه آگاهي و اثر منابع اطلاع رساني در مورد اعتياد با تمايل به مصرف مواد مخدر در دانشجويان بوده است. اين پژوهش توصيفي از نوع همبستگي است. نمونه آماري شامل 200 دانشجو است که به شيوه طبقه اي تصادفي از بين کليه دانشجويان رشته هاي مختلف دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوراسگان در سال 1387 انتخاب شدند. ابزار تحقيق عبارت بود از پرسشنامه محقق ساخته ارزيابي ديدگاه فرد نسبت به اعتياد که بر اساس داده هاي حاصل در مرحله تدوين با روش تحليل عاملي واريماکس به 4 بخش تقسيم شد و اعتبار آن به روش آلفاي کرونباخ در بخش اول؛ آگاهي و شناخت مواد مخدر (a=0.72)، دوم؛ اثر منابع اطلاعاتي (a=0.71)، سوم؛ ديدگاه به اعتياد به عنوان يک مشکل خوش خيم و قابل درمان (a=0.80) و چهارم؛ تمايل به مصرف مواد (a=0.76) محاسبه گرديد. داده هاي حاصل از پرسشنامه هاي پژوهش در راستاي هدف تحقيق با استفاده از روش همبستگي و رگرسيون همزمان تحليل گرديد و نتايج نشان داد که بين تمايل به اعتياد به عنوان يک مشکل خوش خيم و قابل درمان و احساس خطر نكردن از آن با ميزان تمايل به مصرف مواد مخدر در دانشجويان رابطه مثبت وجود دارد (P<0.05).

 
كليد واژه: اعتياد، آگاهي، منابع آگاهي دهنده، تمايل به مصرف
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  9:43 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 6 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي زمستان 1387; 10(38):105-118.
 
رابطه هوش هيجاني با پديده سرريز شدن مثبت و منفي کار - خانواده و خانواده - کار در کارخانجات و صنايع کوچک شهرستان نائين
 
كامكار منوچهر*,كاشفيان محمدي آمنه
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد خوراسگان
 
 

هدف از اين پژوهش بررسي رابطه هوش هيجاني با پديده سرريز شدن کار - خانواده و خانواده - کار در کارخانجات و صنايع کوچک شهرستان نائين مي باشد. سرريز شدن از کار به خانواده و خانواده به کار به اين موضوع اشاره داردکه عوامل مربوط به کار تا چه اندازه بر محيط خانواده و نيز عوامل مربوط به محيط خانواده تا چه اندازه بر محيط کار تاثير مي گذارند. روش تحقيق توصيفي از نوع همبستگي است. در اين تحقيق با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي از مجموع 1568 نفر، 310 نفر بر اساس جدول كوهن به نقل از حسن زاده (1387)، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در اين تحقيق دو پرسشنامه است. پرسشنامه سرريز شدن کار- خانواده و خانواده - کار گرزيواکز و همچنين مارکز (2000) و پرسشنامه هوش هيجاني بار- اون (1997). براي تجزيه و تحليل داده ها از سه روش ضريب همبستگي پيرسون، ضريب رگرسيون همزمان و ضريب رگرسيون گام به گام استفاده شده است. نتايج حاصل از تجزيه و تحليل نشان داد که بين هوش هيجاني با پديده سرريز شدن منفي کار- خانواده و خانواده - کار رابطه منفي و معناداري وجود دارد (P<0.01). يعني هر چه هوش هيجاني بالاتر باشد، سرريز شدن (تعارض) منفي کار- خانواده و خانواده - کار کمتر و تعارض مثبت کار- خانواده (P<0.05) و خانواده - کار(P<0.01)  بيشتر خواهد بود.

 
كليد واژه: هوش هيجاني، پديده سرريز شدن، سرريز شدن منفي کار- خانواده، سرريز شدن مثبت کار- خانواده، سرريز شدن منفي خانواده - کار، سرريز شدن مثبت خانواده - کار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  9:43 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 7 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي زمستان 1387; 10(38):119-134.
 
رابطه ويژگي رواني و نشانگان ايمپاستر در دانشجويان رشته هاي پزشكي و داروسازي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان
 
روحاني نسيم,آتش پور سيدحميد,مسدد سيدعلي اصغر,صمصام شريعت محمدرضا*
 
 
 

اين پژوهش با هدف اصلي بررسي رابطه ويژگي رواني با نشانگان ايمپاستر بين دانشجويان رشته پزشكي و داروسازي دانشگاه اصفهان در ميان 120 نفر از دانشجويان رشته هاي پزشكي (n=60) و داروسازي (n=60) كه به شيوه طبقه اي از بين كليه دانشجويان اين دو رشته انتخاب شده بودند، اجرا شد. ابزار تحقيق عبارت بود ازآزمون سنجش ويژگيهاي رواني (SCL-90-R) و مقياس نشانگان ايمپاستر. سنجش ويژگي داده هاي حاصل از پرسشنامه هاي پژوهش با توجه به اهداف با استفاده از آمار توصيفي و استنباطي (آزمون همبستگي و رگرسيون همزمان) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد كه از بين ويژگيهاي رواني؛ روان پريشي، افکار پارانوئيد، ترس، پرخاشگري، اضطراب، افسردگي، حساسيت در روابط متقابل، وسواس و اجبار با نشانگان ايمپاستر داراي رابطه معنادار هستند (P<0.01). همچنين از بين تمامي ويژگيهاي شخصيتي (SCL-90-R)، ابعاد افکار پارانوئيد، پرخاشگري، حساسيت در روابط، وسواس و شکايات جسماني قادر به پيش بيني معنادار نشانگان ايمپاستر بوده است (P<0.01).

 
كليد واژه: شاخص هاي رواني، نشانگان ايمپاستر، رشته پزشکي، داروسازي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  9:43 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها