0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 16: نقش فشارزاهاي شغلي در پيش بيني ابهام نقش و تعارض نقش کارمندان دانشگاه آزاد اسلامي واحد کرمانشاه
فرجي آناهينا,آرياپوران سعيد
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه:  ابهام نقش، تعارض نقش، فشارزاها، کارمندان
خلاصه:

هدف مطالعه حاضر نقش فشارزاهاي شغلي در پيش بيني ابهام نقش و تعارض نقش کارمندان دانشگاه آزاد اسلامي واحد کرمانشاه بوده است. به همين منظور100  نفر (39 نفر زن و 66 نفر) از کارمندان دانشگاه آزاد اسلامي واحد کرمانشاه به صورت تصادفي طبقه اي انتخاب شدند و پرسشنامه هاي استرسورهاي کارمندان (ابوالقاسمي و پولادي ريشهري،1379 ) و مقياس ابهام- تعارض نقش 9 را تکميل کردند. نتايج نشان داد که بين استرس شغلي با ابهام نقش و تعارض نقش کارمندان زن و مرد همبستگي مثبت وجود دارد. نتايج تحليل رگرسيون چند متغيري نشان داد که متغير نگراني در مورد خود و استرس ناشي از محيط کار و مشکلات سازماني ابهام نقش کارمندان زن و استرس ناشي از محيط کار و مشکلات سازماني ابهام نقش کارمندان مرد را پيش بيني کرده است. همچنين نتايج تحليل رگرسيون چند متغيري نشان دادکه متغير نگراني در مورد خود در زنان و استرس ناشي از محيط کار و مشکلات سازماني در مردان تعارض نقش را پيش بيني کرده است.

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:07 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 17: بررسي رابطه بين احساس امنيت شغلي با بهداشت رواني، خشنودي شغلي و تعهد سازماني در کارکنان شرکت طرح توسعه ميدان نفتي آزادگان
بيت مشعل بلقيس، عويدي منصور، دغلاوي احمد
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه: 
خلاصه:

مساله مورد بحث در اين پژوهش بررسي رابطه بين احساس امنيت شغلي که يکي از متغيرهاي مهم و موثر بررفتار سازماني کارکنان در سازمان ها بوده که امروزه به عنوان يکي از معضلات شناخته شده مي باشد همچنين شناسايي و برسي عوامل تهديد کننده امنيت شغلي در بين کارکنان و اثرات مخرب و زيان بار آنها بر سلامت رواني کارکنان در افزايش و کاهش خشنودي شغلي و علاوه بر آن تعيين ميزان تعهد کارکنان سازمان با توجه به متغير امنيت شغلي و آثار تهديد کننده آن مي باشد. به عبارتي در اين تحقيق مي خواهيم بدانيم که چه رابطه اي بين احساس امنيت شغلي و بهداشت رواني کارکنان وجود دارد، چه رابطه اي بين احساس امنيت شغلي و خشنودي شغلي وجود دارد و چه رابطه اي بين احساس امنيت شغلي و تعهد سازماني وجود دارد.

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:07 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 18: مقايسه ميزان استرس و الگوي رفتاري نوع C در بيماران مبتلا به سرطان و افراد عادي
الواني جمال الدين، قنبري جهرمي فاطمه، سبحاني بنفشه
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه: 
خلاصه:

 

استرس به شرايطي گفته مي شود كه فرد در محيط كار يا زندگي با آن روبرو مي شود و اين شرايط با ظرفيت ها و امكانات كنوني وي هماهنگي ندارد و او را دچار عدم تعادل، تعارض وكشمكش هاي دروني مي كند. درجهان امروز سرطان مساله بزرگي به شمار مي رود. گفته شده كه 75% بيماريهاي بدني با استرس ارتباط دارند و يكي از عوامل موثر در بيماريهاي قلبي و سرطان كه دو عامل مهم مرگ و مير در جهان شناخته مي شوند مي باشند. همچنين پژوهشهاي سالهاي اخير در زمينه استرس به بررسي شخصيت هاي مستعد تحت تاثير قرار گيرنده استرس و بعبارتي شخصيت هاي شكننده در موقعيت هاي استرس زا اختصاص يافته اند. توجه به پژوهش هايي از اين دست نشان مي دهد كه 2 الگوي شخصيتي نوع A و نوع C بيش از همه تحت تاثير استرس قرار مي گيرند. هدف: استرس و الگوي رفتاري نوع C دو متغيير مهم روانشناختي در بروز و پيشرفت بيماري سرطان هستند كه توجه بسياري از محققين را در سالهاي اخير به خود معطوف داشته اند. پژوهش حاضر به مقايسه استرس و الگوي رفتاري نوع C در بيماران مبتلا به سرطان و افراد عادي پرداخت.

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:08 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 19: رابطه بين پنج عامل بزرگ شخصيت NEO– R و رضايت زناشويي
سرمدي افسانه، داوودي حسين، پيراني ذبيح، گيوكي ابراهيم
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه: 
خلاصه:

 

پژوهش حاضر با عنوان بررسي رابطه بين پنج عامل بزرگ شخصيت و رضايت زناشويي، درصدد بررسي اين سوال بود که آيا بين پنج عامل بزرگ شخصيت NEO-R و رضايت زناشويي رابطه معناداري وجود دارد؟ روش پژوهش، روش همبستگي و جامعه آماري پژوهش زوج هاي بين 20 تا 45 سال شهرستان خمين در سال 1385 مي باشد. نمونه آماري شامل 70 زوج بود که به روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي انتخاب گرديد. نتايج پژوهش نشان داد که بين عامل روان رنجورخويي و رضايت زناشويي رابطه معنادار و معکوس وجود دارد. همچنين بين عامل وظيفه شناسي و رضايت زناشويي رابطه معنادار و نيز بين متغير سن و رضايت زناشويي رابطه معنادار و معکوسي وجود دارد. اما بين عوامل گشودگي- خوشايندي و برونگرايي با رضايت زناشويي رابطه معنا داري وجود ندارد.

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:08 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 20: بررسي رابطه منبع کنترل و عملکرد تحصيلي دانش آموزان سال سوم متوسطه شهر خورموج (استان بوشهر)
يوسفي حسين، ميرجعفري سيداحمد، رضايي آذرميدخت
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه:  منبع کنترل، عملکرد تحصيلي
خلاصه:

 

هدف اين پژوهش بررسي رابطه منبع کنترل و عملکرد تحصيلي دانش آموزان پسر و دختر سال سوم شاخه نظري شهر خورموج از استان بوشهر بوده است که به منظور بررسي فرضيه هاي پژوهش يک نمونه 384 نفري (196 پسر و 188 دختر) از دانش آموزان به صورت تصادفي خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شد و پرسشنامه منبع کنترل راتر (1995) را تکميل نمودندهم چنين براي ارزيابي عملکردتحصيلي اعضاي نمونه از معدل کسب شده در سه سال آخر منتهي به سال سوم متوسطه استفاده گرديد.
تجزيه و تحليل داده ها از طريق ضريب همبستگي پيرسون، انجام گرديد.
نتايج پژوهش نشان داد که بين منبع کنترل (بيروني) و عملکرد تحصيلي رابطه منفي معني دار وجود دارد

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:08 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 21: بررسي رابطه ديدگاه مديران به خلاقيت و نوآوري با يادگيري سازماني در بين دبيرستان هاي ناحيه يک شهر شيراز
سينا حميد
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه:  خلاقيت و نوآوري، يادگيري سازماني
خلاصه:

اين پژوهش به دنبال بررسي ديدگاه مديران به خلاقيت و نوآوري با يادگيري سازماني در دبيرستان هاي ناحيه يک شهر شيراز در سال تحصيلي 1386 -87 انجام شد. روش پژوهش زمينه يابي بود. جامعه آماري پژوهش مديران دبيرستان هاي دخترانه و پسرانه (دولتي و غير انتفاعي) ناحيه يک شهر شيراز به تعداد 150 نفر بود و چون جامعه آماري کوچک بود، حجم نمونه با حجم جامعه آماري برابر گرفته شد. ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه بود. داده ها با استفاده از آزمون خي دو تحليل شد و نتايج نشان داد که بين ديدگاه مديران به خلاقيت و نوآوري با يادگيري سازماني در سطح 0.01 رابطه وجود دارد و همبستگي بدست آمده مثبت و مستقيم است

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:08 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 22: بررسي رابطه انگيزش شغلي و تعهد سازماني در بين معلمان آموزش و پرورش درودزن
شفيعي راحله، اسفندياري فرامرز
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه: 
خلاصه:

با پيچيده ترشدن روز افزون جوامع امروزي به طور حتم رسالت سازمانها در جهت برآوردن انتظارات افراد جامعه حساس تر و با اهميت تر مي شود به طورکلي مي توان ادعا نمود دنياي ما دنياي سازمان ها ست، آنچه امروزه درسازمانها از اهميت خاصي برخوردار است نقش اساسي انسان به عنوان گرداننده اصلي سازمانها مي باشد (هنرمند،1387 ).
با توجه به اين که انگيزه ها بيانگر چرايي رفتارند و باعث بروز فعاليت ها و حامي آنها به حساب مي آيند و جهت کلي رفتارهاي انسان را تعيين مي کنند، اگر کارکنان فاقد انگيزه کافي براي کار در سازمان باشند، قادر به تحمل سختي ها و مشکلات کار نخواهند بود و اثربخشي لازم را نخواهند داشت (وحيدي،1380 ).
نتايج مطالعات نشان مي دهند که کارکنان همراه با نيازهاي به خصوص به سازمان مي آيند، آنها همچنين علايق، مهارتها و مانند آن را به همراه دارند و انتظار دارند تا محيطي را براي کار در اختيار داشته باشند که بتوانند توانايي خود را در آن بکارگرفته و بسياري از نيازهاي اساسي خود را برطرف سازند. وقتي که سازمان چنين محيطي را فراهم کند تعهد کارکنان آشکارا افزايش مي يابد. کارکنان نسبت به سازماني احساس تعلق و تعهد مي کنند که نسبت به توسعه آنان، رفاه آنها و علاقه آنها براي تبديل شدن به کسي که هميشه آرزويش را داشته اند احساس تعهد کند، کارکنان نيازها، انگيزه ها و اميدهاي خود را به شغلشان پيوند مي دهند و نسبت به کار، سازمان هايي را که قدم هايي را براي کمک به آنها در توسعه توانايي ها در رسيدن به قابليت ها برمي دارد احساس تعهد مي کنند(دسلو،1987 ).
با توجه به مفاهيم نظري دو
متغير انگيزش شغلي و تعهد سازماني و ارتباط تنگاتنگي که با هم دارند پژوهش حاضر ضمن بررسي رابطه بين انگيزش شغلي و تعهد سازماني به بررسي سوال هاي زير مي پردازد: -1 آيا بين انگيزش شغلي و تعهد سازماني کارکنان رابطه معنادار وجود دارد؟ -2 آيا بين مولفه هاي انگيزش شغلي و تعهد سازماني رابطه معناداري وجود دارد؟ -3 آيا بين سابقه کار کارکنان و ميزان تعهد سازماني رابطه معناداري وجود دارد؟

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:08 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 23: انسان شناسي هنر براي درمان بيماري هاي رواني و جسمي (هنر درماني)
مظفريان رايحه
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه:  هنر، انسان، درمان
خلاصه:

از آنجا که روانکاوي سنتي مزايا و ويژگي هاي خاص خود را دارد اما روش هايي که در سال هاي اخير بيشتر به آنها توجه مي شود و البته ريشه در ادوار گذشته نيز دارد؛ به نوعي مي توانند در بهبود جسمي و رواني بيماران موثر باشند.
يکي از همين روش ها، تسکين بيماران به وسيله هنر مي باشد. هنر درماني نوعي تکنيک درماني است که مي کوشد موقعيت احساسي بيماراني که از ناراحتي هاي روحي و رواني رنج مي برند و يا مورد آزار و اذيت هاي احساسي قرار گرفته اند را بهبود بخشد

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:09 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 24: بررسي ميزان رضايتمندي دانش آموختگان از دانشگاه آزاد اسلامي
حسن زاده رمضان
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه:  رضايتمندي، فارغ التحصيلان يا دانش آموختگان، بخش هاي مختلف دانشگاه
خلاصه:

هدف: هدف اين پژوهش بررسي ميزان رضايتمندي فارغ التحصيلان يا دانش آموختگان از دانشگاه است بررسي رضايتمندي فارغ التحصيلان دانشگاه مي تواند به ارايه راهكارهايي منجر شود، تا برنامه ريزان بر اساس آن تلاش بيشتر در جهت ارايه خدمات بهتر را طراحي كرده و رضايت آنها را بيشتر فراهم كنند.
روش: در تحقيق و پژوهش حاضر، از روش تحقيق توصيفي از نوع پس رويدادي يا علّي مقايسه اي استفاده شد. جامعه آماري كليه دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامي ساري است. بر اساس جدول تعيين حجم نمونه از روي حجم جامعه (جدول كرجسي و مورگان) حجم نمونه
250 نفر به شيوه نمونه گيري تصادفي انتخاب  شد. براي گردآوري داده ها از پرسشنامه استفاده به عمل آمد. پايايي پرسشامه با استفاده از روش آلفاي کرونباخ 0.93 به دست آمد. براي آزمون فرضيه هاي تحقيق و تحليل داده ها از دو روش آمار توصيفي و آمار استنباطي استفاده شد.
يافته ها: نتايج آزمون فرضيه هاي تحقيق نشان داد که:
-1  دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامي از رضايتمندي برخوردارند  (t=4.443, p<%5)ميزان رضايتمندي دانش آموختگان از بخش هاي مختلف دانشگاه (آموزشي، پژوهشي، دانشجويي، اداري و مالي، و فرهنگي) متفاوت است -3 .(F=36.98, P<%5) ميزان رضايتمندي دانش آموختگان دختر و پسر متفاوت نيست.(t=0.744, P<%5)
بحث و نتيجه گيري: لوسول و همکارانش
(2001)، داگلاس و همکارانش (2006)، اوم و همکارانش (2006) در تحقيق خود نشان دادند که بهبود خدمات در دانشگاه و گسترش تکنولوژي و خدمات رفاهي در افزايش رضايت دانشجويان تاثير دارد. نسر و همکارانش (2008) در پژوهش خود رضايت دانشجويان را از بخش هاي مختلف دانشگاه مورد ارزيابي قرار دادند. نتايج نشان داد که بين دانش دانشجويان و رضايت آنها رابطه وجود دارد.

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:09 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 25: بررسي رابطه بين سلامت روان و سرسختي روان شناختي دانشجويان دانشکده پرستاري و مامايي دانشگاه آزاد اسلامي واحد گچساران
شيربيم زهرا، سوداني منصور، شفيع آبادي عبداله
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه:  سلامت روان، سرسختي روان شناختي، دانشجويان
خلاصه:

در اين پژوهش رابطه بين سلامت روان و سرسختي روان شناختي دانشجويان دانشکده پرستاري و مامايي دانشگاه آزاد اسلامي واحد گچساران مورد بررسي قرار گرفت. نمونه پژوهش شامل 148 نفر از دانشجويان دانشکده پرستاري و مامايي دانشگاه آزاد اسلامي واحد گچساران، که در سال تحصيلي 1386- 87 مشغول به تحصيل بودند، به روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شدند. در پژوهش حاضر براي گردآوري داده ها از پرسشنامه سلامت عمومي (GHQ-28) و پرسشنامه سرسختي روان شناختي(AHI)  استفاده شد. نتايج حاصل از تحليل داده ها با استفاده از روشهاي آماري ضريب همبستگي پيرسون، و رگرسيون چند متغييري نشان داد که که بين سلامت روان و سرسختي روان شناختي دانشجويان رابطه مثبت و معني داري وجود دارد. به عبارت ديگر، افزايش سلامت روان دانشجويان، افزايش سرسختي روان شناختي آنان را بدنبال داشته است. و بين مولفه هاي سلامت روان (نشانگان جسماني، اضطراب، اختلال در عملکرد اجتماعي، افسردگي) با سرسختي روانشناختي دانشجويان رابطه منفي معناداري وجود دارد. سطح معنا داري در پژوهش حاضرα<0.05  مي باشد

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:09 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 26: بررسي ميزان افکار خودکشي و سازگاري بر اساس منطقه جغرافيايي و اقليم محل سکونت
قادري زهرا
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه:  افکار خودکشي، سازگاري، اقليم محل سکونت، ايران
خلاصه:

اين پژوهش به منظور بررسي ميزان افکار خودکشي و سازگاري بر اساس منطقه جغرافيايي و اقليم محل سکونت انجام شده است. طرح اين پژوهش به روش علي مقايسه اي و از نوع توصيفي مي باشد و شيوه اجراي تحقيق به صورت انفرادي بوده است و آزمودني هاي پژوهش 360 نفر (30 نفر مرد، 30 نفر زن) افراد ساکن و بومي شهر مورد نظر (دو شهر از هر منطقه آب و هوايي، که با توجه به اين نکته که در کل سه نوع آب و هوا را مي توان در ايران تشخيص داد، از آب و هواي بياباني و نيمه بياباني شهرهاي يزد و اهواز، از آب و هواي کوهستاني شهرهاي بروجن و مشهد و از آب و هواي معتدل خزري شهرهاي رشت و آمل انتخاب شده اند) در محدوده سني 20 تا 40 سال و حداقل تحصيلات ديپلم بوده اند که به شيوه نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند. ابزار گرد آوري داده ها پرسش نامه اي بود است (پرسشنامه افکار خودکشي بک و پرسشنامه سازگاري) که توسط آزمودني ها تکميل گرديد. متغير مستقل در اين پژوهش، نوع آب و هوا و اقليم محل سکونت فرد و متغير وابسته، ميزان افکار خودکشي و سازگاري بوده است. همچنين متغيرهاي کنترل شده عبارت بودند از سن، جنس، ميزان تحصيلات، نوع آب و هوا. موقعيت جغرافيايي محل سکونت. متغيرهاي مزاحم اين پژوهش وضعيت اقتصادي، اجتماعي جمعيت مورد مطالعه بوده است. داده هاي گردآوري شده به کمک روش هاي آمار توصيفي و آزمون هاي آماري کروسکال- واليس جهت آزمون فرضيات و جهت مقايسه چند گانه از آزمون U من ويت ني و محاسبه ضريب همبستگي اسپيرمن -براون و ضريب همبستگي کندال تحليل گرديده اند و همچنين جهت مقايسه چندگانه از آزمون t استفاده شد

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:09 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 27: مقايسه سبک هاي فرزند پروري والدين داراي کودک ADHD با والدين داراي کودک بهنجار
تيموري سعيد، يوسفي شکيلا
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه:  سبک هاي فرزند پروري، ADHD
خلاصه:

نوعي رابطه متقابل بين فرزند پروري والدين، محيط خانواده و اختلال نارسايي و فزون جنبشي وجود دارد که با آسيب پذيري زيستي کودک ارتباط دارد. بنابراين مي توان گفت فرزند پروري وظيفه اي است و تعامل هاي ميان والدين و کودک و عوامل محيطي بر تعامل هاي والد فرزند و پيامدهاي رفتار کودک تاثير متقابل دارد. به دليل اين که کودکان ADHD هم داراي مشکلات تحرکي، بي توجهي و تحصيلي هستند برخورد والدين با آنها خشن است، حتي گاه آنها را کتک زده و به شدت تحقير مي کنند به عبارت ديگر از شيوه هاي فرزند پروري مستبدانه استفاده مي کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسي ارتباط بين سطح تنيدگي والدين با سبک هاي فرزند پروري در مادران داراي پسرADHD  و عادي مي باشد. جامعه آماري اين پژوهش کليه والدين داراي پسر 5 تا 12 ساله مبتلا به ADHD مراجعه کننده به بيمارستان هاي دکتر شيخ و ابن سينا و کلينيک دکتر عبدالهيان و کليه والدين داراي پسر 5 تا 12 ساله بهنجار مقطع پيش دبستاني و دبستان بود که با روش نمونه گيري در دسترس 50  والد کودک مبتلا بهADHD  و با روش نمونه گيري خوشه اي مرحله اي 80 والد کودک بهنجار انتخاب شدند. ابزار اين پژوهش پرسشنامه سبک فرزند پروري ديانابامريند(1972)  بود. داده ها با استفاده از ابزار آماري آزمون T گروه هاي مستقل، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت نتايج بدست آمده نشان داد که:(1  بين سبک فرزند پروري متقدارنه والدين در کودکان بهنجار و بيش فعال تفاوت معناداري وجود داشت(p<0.05) . مي توان گفت که ميانگين سبک فرزند پروري مقتدرانه در گروه والدين کودکان بهنجار بالاتر بوده است.(2  بين سبک فرزند پروري مستبدانه والدين در کودکان بهنجار و بيش فعال تفاوت معناداري وجود داشت(p<0.05) . مي توان گفت که ميانگين سبک فرزند پروري مستبدانه در والدين کودکان بيش فعال بالاتر بوده است (3 بين سبک فرزند پروري سهل گيرانه والدين در کودکان بهنجار و بيش فعال تفاوت معناداري وجود داشت(p<0.05) . مي توان گفت که سبک فرزند پروري سهل گيرانه در والدين دو گروه کودکان بيش فعال زياد نبود و تقريبا در يک سطح بوده است.
آدرس: دانشگاه آزاد اسلامي تربت جام. تلفن 09153005910- دکتر سعيد تيموري
همچنين نتايج نشان داد که وجود کودک
ADHD  در خانواده برانتخاب سبک هاي فرزند پروري در والدين اثر گذار بوده است به عبارت ديگر هرچه کودکان ميزان مشکلات رفتاري بيشتري را دارا باشد والدين آنها نيز سبک هاي فرزند پروري مستبدانه را بر آنها اعمال مي کردند

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:11 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 28: بررسي رابطه سخت رويي با کيفيت زندگي در مديران اجرايي منطقه 9 دانشگاه آزاد
تيموري سعيد، ايوبي سميه
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه:  سخت رويي، کيفيت زندگي، مديران اجرايي
خلاصه:

مديران کمياب ترين و در عين حال با ارزش ترين سرمايه سازمان ها و عوامل اصلي تعيين کننده در جامعه هستند و مديريت نيز يکي از مشاغلي است که موجب فشار رواني زيادي براي مديران مي شود از جمله عواملي که در اين شرايط و موقعيتهاي شغلي استرس زا نقش تعديل کننده ايفا مي کنند، ويژگي شخصيتي سخت رويي مي باشد. به عبارت ديگر سخت رويي به عنوان يک سپر مقاومتي در امور اجرايي و مديريتي که حوزه هاي پرفشاري مي باشند مي تواند کيفيت زندگي افراد و احساس رضايتمندي از زندگي را تحت تاثير قرار دهد. سرسختي، يک متغيير شخصيتي است که از سه مولفه تعهد، کنترل، مبارزه طلبي تشکيل شده است.
هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه بين سخت رويي با کيفيت زندگي در مديران اجرايي منطقه
9 دانشگاه آزاد اسلامي مي باشد. جامعه آماري اين پژوهش شامل کليه مديران اجرايي منطقه 9 بودند که با روش نمونه گيري در دسترس انتخاب گرديدند. ابزارهاي مورد استفاده، مقياس بررسي ديدگاههاي شخصي سوزان اولت کوباسا(1986)  و فرم کوتاه پرسشنامه کيفيت زندگي سازمان بهداشت جهاني مي باشد. داده ها با استفاده از ابزارهاي آماري، ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون دو متغيره مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
نتايج بدست آمده نشان داد که:
 -1
بين سخت رويي و مولفه هاي آن با کيفيت زندگي (r=0.65, P<0.01) رابطه مثبت و معناداري وجود داشت، يعني مديراني که سخت رويي آنها (تعهد، کنترل، مبارزه طلبي) بيشتر بود، کيفيت زندگي خود را مطلوبتر گزارش کردند.
 -2
همچنين نتايج حاصل از تحليل رگرسيون دومتغييره نشان داد که سخت رويي و مولفه هاي آن مي توانند تغييرات مربوط به کيفيت زندگي را به صورت معناداري پيش بيني کنند.

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:11 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 29: موضوع تحقيق: بررسي ميزان تاثير خدمات توانبخشي برروي هوش ترسيمي کودکان کم توان ذهني تربيت پذير 4 تا 10 سال شهر شيراز
ده بزرگي شهرام
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه: 
خلاصه:

هدف از اجراي اين پژوهش بررسي ميزان تاثير خدمات توانبخشي (شامل: گفتار درماني، بازي درماني، کاردرماني و فيزيوتراپي، آموزش مفاهيم و ...) بر روي پيشرفت هوش ترسيمي درمرکز توانبخشي کودکان زير 10 سال بود. در اين پژوهش از بين مددجويان کم توان ذهني تربيت پذير 30 نفر ( 11دختر و 19 پسر) انتخاب شد و قبل از ارايه خدمات توانبخشي ميزان هوشبهر اين کودکان به وسيله آزمون هوشي گوديناف– هريس اندازه گيري شد. پس از 7 ماه هوشبهر مددجويان مذکور مجددا سنجيده شد که بررسي تفاوت بين پيش آزمون و پس آزمون به وسيله آزمون t براي گروههاي همبسته نشان داد تفاوت بين پيش آزمون و پس آزمون درسطح آماري  (P<0.01)معني دار است و همچنين محاسبه ضريب همبستگي بين دو گروه نمرات پيش آزمون و پس آزمون نشان داد که رابطه بين آن دو نيز در سطح آماري(P<0.05)  معني دار است و بررسي رابطه بين سن کودکان و هوشبهر بدست آمد از پس آزمون (يعني پس از انجام خدمات توانبخشي) نشان داد که رابطه درسطح P<0.05 معني دار است بنابراين بررسي هاي آماري بيانگر اين است که هر چه خدمات توانبخشي در سنين پايين تر ارايه شوند. کودکان پيشرفت هوشي– شناختي بيشتري خواهند داشت رابطه بين سن و IQ بدست آمده ازپس آزمون منفي (-0.33) بوده است و خدمات توانبخشي باعث پيشرفت هوشي کودکان کم توان ذهني تربيت پذير در 10 سال شد و آزمون هوشي گوديناف- هريس آزمون معتبري براي سنجش هوش اين گروه از کودکان است.

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:11 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی

 30: بررسي مفاهيم صلح و خشونت در فيلمهاي سينماي دفاع مقدس طي سالهاي 1360 تا 1385
مرتضوي قهي فاطمه، منادي مرتضي
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه  1387;آبان 1387(1)
کلید واژه:  هنر هفتم، سينماي دفاع مقدس، صلح، خشونت
خلاصه:

 

دير زماني است که تاثير شگفت انگيز و بي واسطه هنر بر انسان مورد توجه انديشمندان علوم انساني به ويژه روانشناسان قرار گرفته است. شواهد بسياري وجود دارد که مويد تاثيرات غير قابل انکار هنرهاي رسانه اي در مديريت و شکل دهي افکار عمومي است. از ميان هنرها، هنر هفتم، سينما، از اين رو که استفاده شاياني از هنرهاي ديگر داشته است، بيشترين اثر گذاري را در دنياي معاصر دارد.
پژوهش حاضر، با در نظر گرفتن سينما به عنوان تاثيرگذارترين هنر قرن حاضر و انتخاب ژانر دفاع مقدس به عنوان مهمترين گونه سينماي ملي، به بررسي مفاهيم صلح و خشونت پرداخته است. بدين منظور، با استفاده از روش نمونه گيري هدفمند، از ميان 230 فيلم، دو فيلم از هر دهه (از آغاز جنگ تحميلي ايران و عراق تا کنون) که جمعا شامل شش فيلم مي باشد، برگزيده و توسط سياهه نشانگان صلح و خشونت پژوهشگر ساخته، به تحليل محتواي فيلمها از منظر صلح و خشونت پرداخته شد.
نتايج به دست آمده نشان دهنده آن است که اغلب فيلمهاي دفاع مقدس خشونت را ترويج مي کنند و تعداد انگشت شماري در اين ميان وجود دارند که مبلغ صلح هستند. اصولا فيلمهايي که به جاي پرداختن به جنگ، به بررسي اثرات مخرب جنگ بر انسانها مي پردازند و انسان، روابط انساني، نوع دوستي و همدلي را چيره بر هر گونه جنگ و دشمني به تصوير مي کشند، بيشتر منادي صلح هستند. و فيلمهايي که قصد قهرمان سازي در جنگ را دارند و به بهانه نوع دوستي، به زبان خشونت از آشتي مي گويند، بيشتر مبلغ خشونت مي باشند.
نکته قابل تامل آن است که تعداد بسياري از فيلمهاي سينماي دفاع مقدس که به بررسي تاثير جنگ بر روي نوع انسان اشاره دارند، با نمايش تصاوير بسيار خشن از اهداف صلح آميز خود دور مي شوند و جزو فيلمهاي خشن دسته بندي مي شوند.

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  11:11 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها