پاسخ به:مقالات روانشناسی
6 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) زمستان 1386; 2(8):105-128. |
|
اثر بخشي راهبرد ياددهي - يادگيري نقشه مفهومي بر بازده هاي شناختي - عاطفي در يادگيري درس زيست شناسي |
|
مصرآبادي جواد,حسيني نسب سيدداوود,فتحي آذر اسكندر,مقدم محمد |
|
|
اين پژوهش با هدف تعيين ميزان اثر بخشي شيوه هاي ارايه نقشه مفهومي، ساخت نقشه مفهومي و عدم استفاده از نقشه مفهومي بر بازده هاي شناختي (يادداري، درك و حل مساله) و عاطفي (نگرش نسبت به مدرسه، نگرش نسبت به معلم و كلاس، انگيزش / خود - نظم دهي، ادراك خود - تحصيلي و ارزش گذاري هدف ها) در يادگيري درس زيست شناسي اجرا شد. اثرات كاربندي ها بر بازده هاي شناختي فراگيران از طريق آزمون پيشرفت تحصيلي و بر بازده هاي عاطفي از طريق پرسشنامه سنجش نگرش نسبت به مدرسه كه هر دو داراي شاخص هاي قابل قبول روايي و پايايي بودند، مورد اندازه گيري قرار گرفت. اين پژوهش مبتني بر يك طرح شبه آزمايشي با پيش آزمون و پس آزمون بود. كلاس هاي درسي از قبل تشكيل شده به روش نمونه گيري هدفمند به عنوان 4 گروه آزمايشي و 2 گروه كنترل انتخاب شدند. در دو گروه آزمايشي، نقشه هاي از قبل آماده شده در فرآيند آموزش كلاسي به آزمودني ها ارايه شد و اعضاي دو گروه آزمايشي ديگر به تهيه نقشه هاي مفهومي از متن هاي آموزش داده شده پرداختند. يافته هاي پژوهش حاضر نشان مي دهند كه هر دو شيوه ارايه و ساخت نقشه مفهومي در مقايسه با شيوه مرسوم آموزش بر متغيرهاي يادداري و درك تاثير مثبت بيشتري دارند، اما اين دو روش اثر معني داري بر عملكرد حل مساله ندارند، در اين مقايسه ها هيچ كدام از دو روش تهيه و ارايه برتري مشخصي نسبت به هم نداشتند. يافته ها در ارتباط با متغيرهاي عاطفي نشان مي دهند كه ارايه نقشه هاي از قبل آماده شده، موجب بهبود نگرش نسبت به معلم و كلاس مي شود اما ساخت نقشه هاي مفهومي بر انگيزش و خود - نظم دهي فراگيران تاثير مثبتي دارد.
|
|
كليد واژه: نقشه مفهومي، عاطفه تحصيلي، حل مساله، درك، يادگيري زيست شناسي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 5:37 PM
تشکرات از این پست