پاسخ به:مقالات روانشناسی
6 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) پاييز 1387; 3(11):99-121. |
|
بررسي رابطه هوش هيجاني - اجتماعي و سازگاري اجتماعي در دانشجويان داراي حکم انضباطي و مقايسه آن با دانشجويان بدون حکم دانشگاه اروميه |
|
ميكاييلي منيع فرزانه,مددي امام زاده زهرا |
|
|
هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه هوش هيجاني - اجتماعي و سازگاري اجتماعي در دانشجوياني که بدليل عدم رعايت قوانين دانشگاه حکم انضباطي دريافت کرده بودند و مقايسه آن با دانشجويان بدون حکم است. براي دستيابي به اين مهم، کليه دانشجوياني که در سال هاي تحصيلي 85-84 و 86-85 از کميته انضباطي حکم گرفته و حکم مورد نظر درباره آنها اجرا شده بود، به عنوان جامعه پژوهش انتخاب شدند. طي اين مدت 135 نفر حکم انضباطي گرفته و تخلف آنان محرز شده بود. بخشي از اين گروه بدليل تعليق از تحصيل و عدم دسترسي به آنها، عدم تمايل به شرکت در پژوهش و فارغ التحصيلي از دانشگاه حذف شدند. بر اين اساس کل نمونه داراي حکم انضباطي مطالعه شده 53 نفر (28 نفر مذکر و 26 نفر مونث) بود. با هدف مقايسه، 53 نفر از دانشجوياني که تخلفي نداشتند به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند و کل نمونه به 106 نفر رسيد. دو گروه از نظر جنس، سن، سال ورود به دانشگاه مقطع و رشته تحصيلي و محل سکونت (بومي و غير بومي بودن) همتا گرديدند. از آزمون هوش هيجاني - اجتماعي بار - آن و سازگاري اجتماعي بل جهت سنجش متغيرها استفاده شد. نتايج پژوهش نشان دادند بين سازگاري اجتماعي دانشجويان داراي حکم و بدون آن تفاوت معني دار وجود داشته و گروه دوم سازگارتر هستند (P<0.01). در زمينه هوش هيجاني - اجتماعي دانشجويان بدون حکم انضباطي از مهارت مديريت تنش، سازگاري و خلق کلي بهتري در قياس با دانشجويان دريافت کننده حکم انضباطي برخوردار بودند (P<0.01). علاوه بر اين، بررسي رابطه هوش هيجاني - اجتماعي با سازگاري اجتماعي حاکي از وجود رابطه معني دار بين آنها در تمام مولفه ها بود. در نهايت، نتايج تحليل رگرسيون گام به گام از ميان مولفه هاي هوش هيجاني - اجتماعي سه مولفه خلق کلي، مهارت هاي درون فردي و سازگاري و همچنين داشتن حکم انضباطي به شکل معني داري قادر به پيش بيني سازگاري اجتماعي بودند (P<0.001).
|
|
كليد واژه: هوش هيجاني - اجتماعي، سازگاري اجتماعي، تخلف انضباطي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 5:31 PM
تشکرات از این پست