ديباچه: در هزاره سوم، فناوري اطلاعات (IT) به عنوان عمدهترين محور تحول و توسعه در جهان منظور شده است و دستاوردهاي ناشي از آن، آنچنان با زندگي مردم عجين گرديده که رويگرداني از آن، اختلالي عظيم در جامعه و رفاه و آسايش مردم به وجود ميآورد. براي مثال، کامپيوتري شدن بسياري از امور جاري مردم، انجام بسياري از کارهاي روزمره بانکي با استفاده از اينترنت و شبکههاي ارتباطي در منزل و خانهها، آموزش الکترونيکي و مجازي و عدم نياز به حضور در کلاسهاي درس، توسعه و ترويج تجارت الکترونيکي از نتايج و دستاوردهاي فناوري اطلاعات است؛ عواملي که هرچند در مراحل اوليه رشد و تکامل قرار دارند اما در همين حد نيز در رفاه و آسايش انسان نقش بسيار مهمي دارند.از همين رو امروزه تمامي کشورها در زمينه فناوري اطلاعات و عموميت بخشيدن به آن در جامعه تلاشي پيگير دارند. در کشور ما نيز براي تربيت نيروي متخصص و کارآمد در زمينه IT و حرکت سريع در اين عرصه, رشته IT در دانشگاهها و مراکز آموزش عالي ارائه ميشود و در مقطع کارشناسي و کارشناسي ارشد دانشجو ميپذيرد.فناوري اطلاعات يا IT که مخفف Technology Information ميباشد, رشتهاي است که تمام رشتههاي دانشگاهي را ميتواند پوشش دهد. منتها از نظر عملياتي يک رشته ميان رشتهاي, بين کامپيوتر و صنايع برق است که در اين ميان امور مربوط به توليد, پردازش, نگاهداشت و عرضه اطلاعات به مباحث کامپيوتري مرتبط ميشود, بحثهاي مديريت اطلاعات و فرآيندهاي آن از سلسله بحثهاي رشته صنايع و رشته برق است و به خصوص گرايش مخابرات, انتقالات مرتبط با اطلاعات و دادهها را برعهده دارد.IT را ميتوان استفاده بهينه از اطلاعات براي کاربردهاي مختلف دانست, يعني متخصص اين رشته بايد بتواند اطلاعات را جمعآوري, دستهبندي و پردازش کرده و به موقع از آن استفاده نمايد از همين رو کارشناس اين رشته بايد مباني کامپيوتر را بلد باشد. به عبارت ديگر هسته اصلي اين رشته همان هسته اصلي مهندسي کامپيوتر است، منتها چون يکي از توانمنديهاي اصلي کارشناسي اين رشته بهرهوري به موقع و صحيح از اطلاعات است؛ دانشجوي IT بايد داراي اطلاعات جنبي در زمينههاي مختلف باشد.براي مثال, فردي که ميخواهد از اين تکنولوژي در تجارت الکترونيکي استفاده کند بايد مديريت بداند يا فردي که ميخواهد از IT در آموزش از راه دور بهره ببرد, بايد با روشهاي آموزش آشنا باشد.
تواناييهاي لازم :
با توجه به ماهيت ميان رشتهاي مهندسي فناوري اطلاعات. دانشجوي اين رشته لازم است که به دو مبحث علوم مديريت و کامپيوتر علاقهمند باشد. همچنين بايد در رياضي توانمند بوده و قدرت تجزيه و تحليل خوبي داشته باشد. زيرا به گفته "الکساندروف", - رياضيدان و فيلسوف معاصر شوروي - علم رياضي کاربرد فراواني در ساير دانشها, صنعت و در همه زمينههاي مربوط به زندگي بشري دارد.برخي از استادان اين رشته معتقدند که آزمون اين رشته بايد به صورت نيمهمتمرکز برگزار گردد تا علاقهمندترين و مستعدترين داوطلبان وارد اين رشته گردند. داوطلباني که پيش از ورود به دانشگاه, با کامپيوتر آشنايي داشته و در اين زمينه توانمند باشند.
موقعيت شغلي در ايران :
اينجا يک شهر الکترونيکي است. شهري که آموزش, تفريحات, خريد و فروش و بخش قابل توجهي از ارتباطات آن الکترونيکي ميباشد. در اين شهر, فارغالتحصيلان IT حضوري فعال دارند. زيرا از سوار شدن به مترو و تاکسي تا خريد از فروشگاهي که در آن فروشندهاي حضور ندارد, به صورت الکترونيکي انجام ميگيرد.اين تصويري از آينده تمامي کشورهاي جهان از جمله کشور ايران است. تصويري که بيانگر وجود فرصتهاي شغلي فراوان براي فارغالتحصيل IT است. البته يک مهندسي IT نه تنها در آينده, بلکه در حال حاضر نيز فرصتهاي شغلي فراواني دارد.براي مثال, در حال حاضر وزارت بازرگاني در پي آن است که سيستم تجارت ايران را مثل کشورهاي پيشرفته, الکترونيکي کند. اين پروژه بسيار پيچيده است و نياز به تعداد قابل توجهي متخصص IT دارد. تا جايي که اگر تمامي دانشجويان ما وارد بازار کار شوند, باز هم پاسخگوي نياز اين پروژه و پروژههاي مشابه نخواهند بود. حتي در کارهايي سادهتر مثل مکانيزه شدن سيستم يک اداره, نياز به متخصص اين رشته است. کاري که در بعضي از سازمانها آغاز شده اما هنوز سيستم هيچ سازماني به طور کامل مکانيزه نشده است. به عبارت ديگر در حال حاضر همه چيز به سمت IT پيش ميرود و به همين دليل فارغالتحصيل اين رشته اگر توانمند باشد, بيکار نخواهد ماند.
درسهاي اين رشته در طول تحصيل :
دروس پايه :
رياضي, معادلات ديفرانسيل , آمار و احتمالات مهندسي , فيزيک , کارگاه عمومي.
دروس اصلي:
ساختمانهاي گسسته , مباني کامپيوتر و برنامهسازي , زبان ماشين و برنامهنويسي سيستم, ساختمان دادهها, مدارهاي منطقي, معماري کامپيوتر, برنامهسازي پيشرفته , سيستمهاي عامل, پايگاه دادهها, طراحي الگوريتمها, مهندسي نرمافزار , شبکههاي کامپيوتري, مباني الکترونيک ديجيتال, هوش مصنوعي, اصول و مباني مديريت, مباني اقتصاد مهندسي, آزمايشگاه شبکه, آزمايشگاه پايگاه دادهها, شيوه ارائه مطالب علمي و فني, زبان تخصصي, آزمايشگاه سيستم عامل.
دروس تخصصي :
مباني فناوري اطلاعات , مهندسي فناوري اطلاعات, تجارت الکترونيکي, مديريت و کنترل پروژههاي فناوري اطلاعات , برنامهريزي استراتژيک فناوري اطلاعات, آموزش الکترونيکي, محيطهاي چند رسانهاي, پروژه فناوري اطلاعات, کارآموزي IT .