0

مسافرت فضايي؛ تجربه‌اي متفاوت

 
samsam
samsam
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 50672
محل سکونت : یزد

مسافرت فضايي؛ تجربه‌اي متفاوت

تصور و تجسم حضور در جايي مانند فضا جدا از ماموريت‌هاي متعارف اكتشافات فضايي يا برنامه‌هايي همچون بازگشت به ماه يا سفر به مريخ براي هر كسي در روي زمين از جذابيت نفسگيري برخوردار است. به همين دليل نيز شركت‌هاي مختلفي به موازات برنامه‌هاي كلان و درازمدت آژانس‌هاي هوافضاي كشورها، همواره تلاش كرده‌اند چه در زمينه طراحي و ارائه ايده‌هاي بكر و آينده‌نگر و چه در رابطه با برنامه‌هاي عملي و ميسر كوتاه‌مدت، به طور جدي در راه دستيابي به مرزهاي فضا و تحقق آرزوي ديرباز بشر براي مسافرت به خارج از مرزهاي زمين گام‌هايي ارزنده و اميدبخش بردارند.

به نحوي كه اكنون و با وجود فناوري‌هاي پيشرفته اكتشافات فضايي همچون موشك‌هاي فالكون 9 اسپيس ايكس، ناوگان پيشرفته فضايي شركت ويرجين گالاكتيك در قالب گردونه تيزروي مسافربري اسپيس شيپ 2 و ناو هواپيمابر مادر آن، سكونتگاه‌هاي مداري قابل اتساع جنسيس 1 و 2 و ديگر تجهيزات و امكانات پيشرفته حوزه ايمني، بقا و محافظت مسافران فضايي در مقابل مخاطرات احتمالي يا پيش‌بيني نشده اقليم فضا و همچنين آخرين نسل پوشاك پيشرفته فضايي و ربات‌هاي دستيار فضايي بايد پذيرفت كه به مفهوم داشتن يك نظام حمل و نقل فضايي بيش از هر زمان ديگري در حال نزديك شدن هستيم و اين پروژه‌ها جان دوباره‌اي را به سرفصل تور واقعي گردشگري فضايي خصوصي و تحقق رزرو كردن بليت سفر و محل اقامت از نوع فضايي بخشيده‌اند.

فضا، مقصدي متفاوت و مخاطره‌آميز

خيز غول‌آساي بعدي انسان براي پرش از سكوي زمين به سرزمين‌هاي ماوراي سياره چه نام خواهد داشت، مريخ يا اخترواره‌اي در كرانه‌هاي دوردست؟

زماني حول و حوش سال 2025 يا شايد بيشتر از آن كه فضانوردان يا مسافران فضا شروع به اكتشاف و جستجوي مقاصد دوردست مي‌كنند، بي‌شك آغاز مصاف رودررو و واقعي بشر با شرايط اقليمي بسيار سخت و جهنمي فضا كليد خواهد خورد؛ شرايط اقليمي فوق‌العاده سختي كه توفان‌هاي خورشيدي سهمگين و قطرات يا لكه‌هاي تشعشعي پرانرژي كه خورشيد به درون فضا پرتاب مي‌كند تنها نمونه‌هاي شاخص و بيشتر شناخته شده آن از ميان تعداد پرشمار پارامترهاي نامساعد و ناآشناي جو حاكم بر فضا به شمار مي‌روند. اين شرايط مي‌توانند ماهواره‌ها را زمينگير و فلج كرده و احتمالا به طور بالقوه‌اي انسان‌ها را به كشتن بدهند.

در همين رابطه و با هدف محافظت فضانوردان از چنين تركش‌ها و رگبارهاي انفجاري مرگ‌آفرين، افراد زيادي ازجمله محققان پيشروي تحقيقات فضايي و سفرهاي فضايي طرح‌ها و ايده‌هاي مختلفي را مطرح كرده‌اند. در اين ميان راجر داب، اختر فيزيكدان همكار ناسا نيز در زمينه بازنگري، اصلاح و تقويت اساس و ساختار سامانه‌هاي هشداردهنده فضايي ناسا كارهايي صورت داده است. اين دانشمند فضايي با اصلاح و بازنويسي الگوريتم‌هاي پيش‌بيني‌كننده روي ماهواره‌هاي موجود كه وظيفه پايش و كنترل داده‌هاي سطح و اتمسفر خورشيد را به عهده دارند، معتقد است مي‌تواند مدت زمان هشدار را از 30 دقيقه به 3 روز افزايش دهد. زمان قابل ملاحظه و زيادي كه به فضانوردان امكان اعاده وضعيت ايمني و محافظت از فضاپيمايشان را فراهم مي‌كند.

در اين ميان هر چند توفان‌هاي خورشيدي روي مريخ در حكم نسيم‌هاي ملايم تابستاني هستند، اما با شرايط و جو حاكم بر تعدادي از حدود 400 يا افزون‌تر سيارات خارجي ناشناخته قابل قياس به شمار مي‌رود. با اين حال بد نيست به گروهي از بدل‌ها يا جانشين‌هاي دوردست زمين كه ممكن است روزي در آينده انسان طي مسافرت‌هاي فرازميني خويش با آنها روبه‌رو شود نظري بيفكنيم و با مراجعه به راهنماي تورهاي مسافرتي كهكشاني از نزديك با چگونگي اوضاع و احوال سرزمين‌هاي دوردست و نحوه مصاف مسافران زميني با آب و هواي سرزمين‌هاي ناشناخته آشنايي مختصري پيدا كنيم.

تور مسافرتي فضاي نزديك

فضانوردان كه با عنوان كيهان‌نورد نيز شناخته مي‌شوند، افرادي هستند كه براي خدمت در فضا و در فضاپيما تعليم مي‌بينند. اين واژه غالبا براي دانشمندان و ساير كساني كه به فضا سفر مي‌كنند اما فضانورد حرفه‌اي نيستند نيز استفاده مي‌شود. خود ناسا ترجيح مي‌دهد براي متمايز كردن فضانوردان از گردشگران فضايي، از عبارت شركت‌كنندگان يا همراهان پروازهاي فضايي استفاده كند.

به رغم مترادف بودن معناي واژه‌هاي فضانورد و كيهان‌نورد، به طور سنتي از فضانوردان روسي با عنوان كيهان‌نورد ياد شده است. نخستين گروه فضانوردان براي ناسا در سال 1959 و از ميان نظامياني كه بيشترشان خلبانان آزمايش‌كننده هواپيما بودند انتخاب شدند.

شركت‌هاي مختلف به موازات برنامه‌هاي كلان كشورها تلاش مي‌كنند با برنامه‌هاي كوتاه‌مدت در جهت روياي سفر به خارج از مرزهاي زمين گام بردارند

در طول اين سال‌ها ناسا و ساير آژانس‌هاي فضايي دولتي پيش نيازهايي ازجمله محدوديت قد، تحصيلات و تجربه را براي گزينش فضانوردان توسعه بخشيده‌اند كه البته اين نيازمندي‌ها براي مراتب مختلف ازجمله فرمانده، خلبان، متخصص بار مفيد سفينه و متخصص ماموريت فرق مي‌كند.

آنها همچنين تحت تعاليم سنگيني كه مستلزم تجربه شرايط بي‌وزني و نيز حضور در هواپيماهاي ويژه و شبيه‌سازهاي پرواز در شاتل فضايي واقعي است قرار مي‌گيرند. تا سال 2009، 505 فضانورد از 38 كشور مختلف به فضا رفته‌اند.

تعريف رسيدن به فضا، دست يافتن به مرز حداقل 100 كيلومتري يا بيشتر در جو است كه البته براي فضانوردان آمريكا تنها رسيدن به مرز 80 كيلومتري كفايت مي‌كند. تاكنون فقط 24 نفر عملا به آن سوي مدار پايين زمين سفر كرده‌اند. كليه پروازهاي شاتل فضايي و مأموريت‌هاي ايستگاه فضايي در محدوده مدار پايين زمين و ماموريت‌هايي به ماه و همچنين پروازهاي تحت مداري برنامه فضايي عطارد آن سوي مدارهاي پايين زمين بوده‌اند.

ترمينال مسافرت به فضا

زماني كه تأسيسات 9290 متر مربعي مربوط به مركز نخستين فرودگاه فضايي تجاري تك‌منظوره تكميل شود، در نقش پايگاه عملياتي و بهره‌برداري مقدماتي خطوط فضايي تحت مداري شركت ويرجين گالاكتيك به رهبري سر ريچارد برانسون و همچنين به عنوان مركز فرماندهي فرودگاه فضايي نيومكزيكو خدمت خواهد كرد. اين ترمينال و تاسيسات آشيانه‌اي آن همچنين مكاني را براي هواپيما، فضاپيما و امكانات بهره‌برداري از جمله تسهيلات پيش پروازي، پس پروازي، دفاتر اجرايي و استراحتگاه‌ها فراهم مي‌كند. آشيانه وسيع و جا دار تعمير و نگهداري فرودگاه فضايي مي‌تواند ميزبان دو ناو هواپيما بر مدل «شواليه سفيد2» و همچنين پنج يگان از ناو هوايي مدل « 2

SpaceShip » باشد كه هم اكنون در مركز فناوري‌هاي هوافضاي موهاوي كاليفرنيا تحت ساخت است. پروژه 31 ميليون دلاري اين ترمينال پر ابهت و تاسيسات آشيانه‌اي آن براي بازديدكنندگان نخستين فرودگاه فضايي جهان، بي‌شك نوعي «تجربه مقصد» و تب و تاب حضور در فرودگاهي به مقصد فضا را تداعي خواهد كرد. اين مجموعه زماني كه از فراز زمين ديده مي‌شود، مفهومي را كه در واقع آميزه‌اي از حد بالاي احساس نسبت به محيط، فناوري تراش خورده و ناب، و تصوير و شكلي گيج‌‌كننده است به نمايش مي‌گذارد. طراحي جالب توجه اين سازه با ساختاري كه كمي پايين‌تر از سطح معمول زمين است، به نوعي از زمين مجاورش به عنوان يك خاكريز طبيعي سود مي‌برد و با صفحات فتوولتائيك براي توليد برق و همچنين امكانات بازيافت آب به جريان فعال انرژي براي گرمايش و سرمايش متكي است. يك پوسته بتني گردون به مانند سقفي با پنجره‌هاي عظيم عمل مي‌كند كه به منظره باند پرواز و فضاپيماها باز مي‌شوند.

خطوط مسافربري فضايي

تايتانيك فضايي: بسياري از مشتاقان فضا از روند پيشرفت كند اكتشافات فضايي سرنشين‌دار شكايت دارند و معتقدند با توجه به گذشت 30 سال از نخستين فرود آپولو بر ماه چيزي جز مرور خاطرات براي نشان دادن نداشته‌ايم و البته مردم از خاطرات خسته شده‌اند. رابرت بيگلو مولتي ميليونر لاس وگاسي براي تغيير دادن اين وضعيت پاي سرمايه‌اي 500 ميليون دلاري به همراه طرحي عظيم را براي ساخت يك فضا ناو مسافرتي به ميان كشانده است كه با تجهيز به آخرين فناوري پيشرفته موشك‌هاي فالكون 9 قادر است 100 مسافر و 50 خدمه را در تور گردشگري مدار ماه حمل كند. اين ناو فضايي تقريبا 800 متر طول خواهد داشت كه از تمام فضاپيماهاي كنوني بزرگ‌تر است و براي تامين جاذبه مصنوعي به آهستگي مي‌گردد تا مسافران بابت ناراحتي‌هاي ناشي از شرايط بي‌وزني نگراني نداشته باشند.

 

SpaceShipTwo: اين هواپيماي فضايي كه در كلاس گردونه‌هاي پروازي تيزرو با سامانه پرتابه هوا به هوا جاي مي‌گيرد، براي جاي دادن 8 نفر شامل 6 مسافر و 2 خلبان طراحي مي‌شود و توسط شواليه سفيد 2 كه فعلا در مراحل ساخت خود است به موقعيت روانه‌سازي خود در هوا يدك كش مي‌شود.

اين گردونه تيزرو صرفا به عنوان يك وسيله نقليه تجاري طراحي شده است و بدنه آن از جداري دو لايه ساخته و پرداخته شده كه به ايمني بيشتر مسافران و خلبانان در كابين تحت فشار هواپيما مي‌افزايد. در خلال پرواز فضايي مسافران چند دقيقه‌اي تجربه شرايط بي‌وزني را خواهند داشت و حدود 40 ثانيه نيز براي بازگشت به صندلي شان وقت دارند. مزيت وجود دو خلبان در اين هواپيما نه تنها امكان نيروي اضافي و روحيه بخش در شرايط حياتي ناوبري را فراهم مي‌كند، بلكه باعث مي‌شود يكي از خلبانان براي موارد اضطراري مسافران يا مسائلي كه در خلال پرواز بروز مي‌كند دستش باز باشد.

 

WhiteKnightTwo: شواليه‌هاي سفيد 2 در واقع خودروهاي يدك‌كش هوايي براي گردونه‌هاي پروازي مسافربر نظير اسپيس شيپ2 هستند و با پيكره‌اي بزرگ‌تر از يك جت بوئينگ 757 از همان فضاي داخلي اسپرت و سرگرم‌كننده اسپيس شيپ2 برخوردارند. ضمن اين كه از فضاي داخلي اين ناو هواپيمابر فضايي براي كمك به آموزش مسافران طي يك دوره توجيهي تشخيص موقعيت و جهت‌يابي قبل از مرحله روانه‌سازي استفاده مي‌شود. اين ناو هواپيما بر به موتورهاي جت جديدي متكي است كه تميزتر مي‌سوزند و قادر است بدون سوخت‌گيري مجدد مسافت قابل توجهي را بپيمايد.

قيمت‌هاي نجومي براي تورهاي فضايي

مسافران تور گردشگري فضايي خطوط ويرجين گالاكتيك براي گذراندن يك پرواز 5/2 ساعته بر روي عرشه اسپيس شيپ2 و پرتاب از ارتفاعي حدود 18288 متري فعلا بايد بليتي با بهاي اوليه 200 هزار دلاري بخرند.

مسافران به نحوي ايمن به صندلي‌هايشان مهار شده‌اند كه پس از رسيدن به فضاي تحت مداري به حالت نيمه درازكش درمي‌آيد. ضمن اين كه يك انيميشن پروازي نحوه پوشيدن لباس‌هاي فضايي شخصي مسافران را همچنان كه به ارتفاع حداكثري حداقل 110 كيلومتري مي‌رسند به نمايش مي‌گذارد. رقبايي همچون شركت‌هاي هوافضاي XCOR و آرماديلو نيز در حال توسعه فضاپيماهايي براي پروازهاي 95 هزار دلاري هستند. بي‌شك هم چنان كه پروازها به شكلي روزمره و عادي تر در مي‌آيند، هزينه‌ها نيز كاهش يافته و شانس مسافران براي حضور در تورهاي گردشگري فضايي بيشتر مي‌شود.

شركت ويرجين گالاكتيك به عنوان نخستين استفاده ‌كننده از فرودگاه فضايي دنيا بليت‌هاي سفر به مرز فضا را كه تا اوايل سال آينده محقق مي‌شود از قبل به بيشتر از 250 نفر فروخته است.

مهريار ميرنيا

منابع: space / Universe today

Discovery/ Nasa / Virgin galactic

نمونه‌اي از هتل‌هاي فضايي آينده كه به ايستگاه فضايي متصل مي‌شوند

 

 

 

Space ship2 در كلاس گردونه‌هاي پروازي تيزرو با سامانه پرتابه هوا به هوا قرار دارد

 

 

 

سكونتگاه شناور فضايي genesis1,2

 

 

 

منظره ترمينال و فرودگاه فضايي نيومكزيكو و باند و آشيانه آن به عنوان منزلگاه آينده ناوگان خطوط مسافربري فضايي.

 

 

 

منظره‌اي از بخش داخلي فرودگاه فضايي آينده در نيومكزيكو با خطوط فضايي SpaceShipTwo و ناو هواپيمابر مادر كه روي باند فرودگاه ديده مي‌شود.

 

 

 

برشي عرضي از نماي ترمينال فرودگاه فضايي نيومكزيكو كه آشيانه ميزبان خطوط فضايي تحت مداري شركت ويرجين گالاكتيك را نشان مي‌دهد.

چهار راه برای رسیدن به آرامش:
1.نگاه کردن به عقب و تشکر از خدا  2.نگاه کردن به جلو و اعتماد به خدا  3.نگاه کردن به اطراف و خدمت به خدا  4.نگاه کردن به درون و پیدا کردن خدا

پل ارتباطی : samsamdragon@gmail.com

تالارهای تحت مدیریت :

مطالب عمومی کامپیوتراخبار و تکنولوژی های جدیدسیستم های عاملنرم افزارسخت افزارشبکه

 

جمعه 25 تیر 1389  8:44 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها