مطالبي راجع به رفتن «جن» از خانه مي خواستم؟
زاهد ار رندى حافظ نكند فهم چه باكديو بگريزد از آن قوم كه قرآن خوانند (مضمون مصراع دوم، ترجمه ى روايتى است از حضرت على(ع): البيت الّذى يُقرء فيه القرآن و يذكر الله عزّ و جلّ فيه، تكثر بركته و تحضره الملائكة و يهجره الشيطان ؛ خانه اى كه در آن قرآن قرائت شود، و ياد خداوند در آنخانه مرتب انجام شود، بركت آن خانه زياد شود و ملائكه در آن خانه حاضر گردند و شيطانها از آن خانه بيرون روند. (ديوان حافظ دكتر انجوى شيرازى) ما در پارهاى خبرها درباره شرارتها، وسوسهها و تهاجمهاى شيطانهاى جنّى مطالبى را مىشنويم يا مىخوانيم و با استفاده از قرآن كريم پى مىبريم كه شيطان معنى وسيعى دارد و به معنى هر موجود سركش و طغيانگر و موذى است، لذا در قرآن به انسانهاى پست و خبيث و طغيانگر نيز شيطان گفته شده است.سوره انعام، آيه 112. در سوره ناس چنين مىخوانيم: «بگو پناه مىبرم به پروردگار مردم،... خدا و معبود مردم، از شرّ وسوسههاى شيطان و موجود شرورى كه همواره ظهور مىكند و سپس پنهان مىشود؛ و براى تصرّف دل حمله و گريز دارد. آن كه در سينههاى مردم وسوسه مىكند خواه از جنس جن باشد و خواه از جنس انسان» بنابراين، انسان بايد پيوسته از شرّ شيطانهاى جنّى و انسى به خدا پناه ببرد. البته همه جنيان شيطان نيستند شيطان جنّى آن جنى است كه كافر است و اسلام نياورده و كارش خرابى و شرارت و شيطنت است.
مطلب ديگر اين است كه منظور از ظهور جنّ و شيطان اين نيست كه از ماهيّت حقيقى خود خارج شوند و تغيير ماهيت بدهند! بلكه به اين معنى است كه در قوّه حسّ و ادراك انسان به صورتهاى مختلفى محسوس مىشوند.
به همين جهت، گاهى جنيان به صورت يك آرم، گاهى موجودات كوچك، گاهى موجودات بزرگ با بدنها و چشمها و موهاى عجيب متمثّل مىشوند؛ و شيطان نيز بصورت يك پيرمرد، گاهى بصورت جوان و... ظاهر شده است. در خبرى مىخوانيم كه شيطان انگشت پاى مبارك امام سجاد(ع) را در حال نماز نيش مىزند و مىخواهد حضرت را از توجه در نماز غافل سازد ولى امام با ذكر الهى از شرّ او نجات مىيابد.
امام صادق(ع) چه زيبا و متين فرمودهاند: در شگفتم براى كسى كه ترس بر او غلبه كرده، چگونه به ذكر «حسبنا الله و نعم الوكيل»(سوره آل عمران، آيه 173. پناه نمىبرد؛ زيرا كه خداوند عزّوجل به دنبال ذكر ياد شده فرموده: پس (آن كسانى كه به عزم جهاد خارج گشتند و ترساندن شياطين در آنها اثر نكرد و به ذكر فوق تمسّك جستند) همراه با نعمتى از جانب خداوند (عافيت) و چيزى كه زائد بر آن (سود در تجارت) بود، بازگشتند و هيچگونه بدى به آنان نرسيد.رسالهى «نور على نور»، در ذكر و ذاكر و مذكور، علامه حسن زاده آملى. چهار «قل» را مداومت نمائيد؛ يعنى سورههاى «توحيد»، «فلق»، «ناس» و «كافرون» را دائما مخصوصا به هنگام خواب ذكر نمائيد. صدقه بدهيد؛ به فرموده آيتالله شيخ حسنعلى اصفهانى در كتاب نشان از بىنشانها، هر روز ـ اگر چه به مقدار كم ـ صدقه بدهيد. توسل به چهارده معصوم و ذكر شريف صلوات در طول بيدارى و قبل از خواب نقش موثرى در اعاده حالات معنوى دارد.
كسانى كه اشتغالات روزشان زياد است، با استفاده از ذكر صلوات مىتوانند حالات معنوى مانند حضور قلب خود را حفظ نمايند و در عين حال به كار و پيشه خود بپردازند. (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، كد: 1/100112164)