0

آثار و فواید زیارت حضرت رضا(ع)

 
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

آثار و فواید زیارت حضرت رضا(ع)

بسیاری از ما بارها به زیارت حضرت رضا(ع) مشرف شده‌ایم؛ مشهدی یا غیر آن فرقی نمی‌کند. این روزها وسایل ارتباطی زیاد و آسان شده و به برکت انقلاب اسلامی، مشهدالرضا(ع) به پایتخت دل‌های شیعیان تبدیل شده است.

اما با این وجود هنوز هم بسیاری از عاشقان آن حضرت، توفیق زیارت نصیبشان نشده است.
اگر از زائران آن حضرت بپرسید «از ایشان چه می‌خواهید؟» بیشتر آن‌ها در درجه اول شفاعت امام رضا(ع) در روز قیامت را طلب می‌کنند و پس از آن حوائج شخصیشان را. انسان در این دنیا آزاد است و مى‏تواند به هر عملى دست بزند، هر چه مى‏خواهد بگوید و نیّت‌ها و آرزوهاى خود را بر طبق میل خود سامان دهد؛ اما خداوند همواره در قرآن تذکر داده و به آدمى نهیب مى‏زند که روز قیامت فراروى شماست و آن روز دادگاهى بزرگ و واقعى در محضر خدا تشکیل شده و همه‌ی گفتار، کردار و نیّت‌هاى آدمى در ترازوى سنجش قرار مى‏گیرد. در آن روزِ شگفت‏انگیز همه‌ی آدمیان مى‏باید پاسخ‌گوى اعمال خود باشند. در آن روز مردم باتوجه به اعمال و عقاید خود، در گروه‏ها و مراحل مختلفى قرار دارند و گروهى از آنان دارای موقعیت‌هاى ویژه و ممتازى هستند و زائران حضرت رضا(ع) در زمره‌ی آنانند. این مطلب در روایات زیادی وعده داده شده است. ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید.
موقعیت خاص در قیامت
بر طبق برخى از روایات، زائران قبر حضرت رضا(ع) از والاترین مقام و بهترین هدیه برخوردارند.(1)
بر پایه‌ی روایتى دیگر، هر کس حضرت رضا(ع) را زیارت کند، چون روز قیامت شود، براى او منبرى در برابر منبر رسول خدا(ص) بر پا مى‏کنند تا خدا از حساب خلایق فارغ شود.(2)
راوى مى‏گوید: «ایوب بن نوح را دیدم که آن حضرت را زیارت مى‏کرد و مى‏گفت: به طلب منبر آمده‏ام.»
در روایت دیگرى آمده است که آنان بهترین و با کرامت‏ترین ورود را بر خداى متعال دارند. در برخى از این روایات فقط نام منبر پیامبر(ص) آمده است.(3)
از مجموع این روایات نکته‏هاى مختلفى در شأن والاى زائر امام رضا(ع) استفاده مى‏شود که گروهى از آن‌ها عبارتند از:
اول: زائر امام رضا(ع) در قیامت از موقعیت ویژه‏اى برخوردار است؛
دوم: او در سایه پیامبران و امامان و در برابر على(ع) و رسول خدا(ص) قرار مى‏گیرد؛
سوم: در طول مدت حساب، جایگاهى خاص و راحت دارد؛
چهارم: در مقایسه با دیگر زائران ائمه(ع) او از والاترین درجه و بهترین هدیه برخوردار است.
ثواب مجاهدان و شهیدان
مجاهدان در درگاه الهى مقامى خاص دارند. خداوند مکرر در قرآن از بزرگى و فضیلت‌هاى آنان یاد مى‏کند. به آن دسته از مجاهدان که خونشان بر زمین ریخته مى‏شود و جان بر کف نهاده و در راه جانان نصار مى‏کنند، در زبان قرآن و سخنان معصومان(ع) «شهید» گفته مى‏شود. شهیدان در فرهنگ اسلامى مقامى بس ارجمند و جایگاهى رفیع دارند تا آن‌جا که در ردیف پیامبران از آنان یاد شده است.(4)
بر پایه بعضی از روایات آمده است که زائر حضرت رضا(ع) پاداشى به اندازه‌ی پاداش صدهزار مجاهد در راه خدا(5) دارد.
در روایت دیگرى از امام صادق(ع) چنین نقل شده است:
«مردى از فرزندان موسى بن جعفر(ع) به پا خواهد خواست. نام او مانند نام امیرالمؤمنین(ع)، «على» است و او در طوس در سرزمین خراسان مدفون خواهد شد. او به وسیله‌ی سم کشته و در همان‌جا غریبانه دفن خواهد شد. هرکس او را زیارت کند در حالى که حقّش را بشناسد، خدا پاداش کسانى را به او خواهد داد که قبل از فتح مکه در راه خدا انفاق کرده و جنگیده‏اند.(6)»
در برخی از روایات، زائر حضرت رضا(ع) اجرى مانند اجر شهید دارد. بر طبق این روایات، زائران حرم ملکوتى حضرت رضا(ع) مانند شهیدانى هستند که در رکاب رسول خدا(ص) جنگیده و به شهادت رسیده‏اند. شیخ صدوق از امام صادق(ع) در این باره چنین نقل کرده است:
«یکى از نوه‏هاى من در سرزمین خراسان، در شهرى که به آن طوس مى‏گویند، کشته خواهد شد. هر کس در حالى که حقّش را مى‏شناسد او را زیارت کند، روز قیامت دستش را مى‏گیرم و او را داخل بهشت مى‏کنم؛ گرچه در زمره انجام دهندگان گناه کبیره باشد. هرکس او را زیارت کند در حالى که حقّش را بشناسد، خدا به او اجر هفتاد شهید از شهیدانى که با ایمان و از روى حقیقت جلوى رسول خدا(ص) به شهادت رسیده‏اند، خواهد داد.(7)»
همه‌ی کسانى که در جنگ جان مى‏بازند، شهید به شمار نمى‌آیند؛ شهید کسى است که فقط براى خدا و با ایمان و اعتقاد به خدا و در راه او خونش بر زمین ریخته شود. اینان شهیدان حقیقى هستند.
پی‌نوشت:
1- «ثم یمدّ المضمار فیقعد معنا من زار قبور الائمه الا ان اعلاهم درجة واقربهم حبوة من زار قبر ولدى على علیه السلام.» کامل‌الزیارات، ترجمه سیّد محمدجواد ذهنى تهرانى، ص‏926؛ ابن قولویه در کامل‌الزیارات این حدیث را به دو سند نقل کرده است؛ عیون اخبارالرضا، ج‏2، ص‏295؛ کافى، ج‏4، ص‏585.
2- «بنى له منبرا بحذاء منبر رسول‌الله و على علیهماالسلام حتى یفرغ الله من حساب الخلایق.» کامل‌الزیارات، ص‏920؛ الکافى، ج‏4، ص‏585.
3- بحار الانوار، ج‏102، 46 ص 34 - 42، ح‏12، 16، 23، 41، 44.
4- «و من یطع الله والرسول اولئکَ مع الذین انعم الله علیهم من النبیین والصدیقین والشهداو الصالحین و حسن اولئک رفیقاً.» سوره نسا، آیه‏69.
5- من لایحضره الفقیه، ج‏2، ص‏585؛ عیون اخبارالرضا، ج‏2، ص 256.
6- من لایحضره الفقیه، ج‏2، ص‏583؛ عیون اخبارالرضا، ج‏2، ص‏285؛ وسائل‌الشیعة، ج‏14، ص‏553. علاوه بر منابع فوق در مجالس صدوق نیز نقل شده است. لازم به یادآورى است که ثواب آنان که قبل از فتح مکه انفاق کرده و در راه خدا براى دفاع از اسلام و پیامبر سینه سپر کرده و جنگیده‏اند به اندازه‏اى زیاد است که قابل شمارش نیست. خداوند مى‌فرماید: «لایستوى منکم من انفق من قبل الفتح وقاتل اولئک اعظم درجة من الذین انفقوا من بعد وقاتلوا»؛ زیرا انفاق و جهاد در راه خدا قبل از فتح مکه بسیار سخت و دشوار بود.
7- من لایحضره الفقیه، ج‏2، ص‏584؛ عیون اخبارالرضا، ج‏2، ص‏365. قال المجلسى: «على حقیقته اى کائناً على حقیقة الایمان أو شهادة حقیقیة.» بحارالانوار، ج‏102، ص‏35.

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

جمعه 28 شهریور 1393  4:32 PM
تشکرات از این پست
kuoroshss
دسترسی سریع به انجمن ها