سهم تعطیلات در تقویم آموزشی
آیا پس از تعطیلات سال قبل (به مناسبت آلودگی هوا) برنامهای از سوی مسئولان آموزشی نوشته شد؟ آیا چارهای برای چنین تعطیلات احتمالی اندیشیده شد؟ برخی مسئولان از امکان افزوده شدن به روزهای سال تحصیلی خبر دادهاند برخی از آنها به کلاسهای فوقبرنامه اشاره کردهاند و برخی دیگر...
تعطیلی چند روزه در تهران و چند شهر بزرگ که ثمره آلودگی شدید هوا بود، وقفهای در آموزش دانشآموزان پایههای مختلف تحصیلی ایجاد کرد.
به گزارش شبکه ایران، این مسئله نگرانیهایی را برای خانوادهها و دانشآموزان در پی داشته است، اما مسئولان نظام آموزشی کشور به طور مکرر اعلام کرده و میکنند که جای هیچ نگرانی نیست و به شکلی این فاصله به وجود آمده جبران خواهد شد، اما این تجربه فقط مختص سال جاری نبوده، بلکه سال قبل هم شهروندان برخی شهرهای بزرگ از جمله پایتختنشینها به آن دچار شدند که از زمره آنها دانشآموزان بودند، آیا پس از تعطیلات سال قبل (به مناسبت آلودگی هوا) برنامهای از سوی مسئولان آموزشی نوشته شد؟ آیا چارهای برای چنین تعطیلات احتمالی اندیشیده شد؟ برخی مسئولان از امکان افزوده شدن به روزهای سال تحصیلی خبر دادهاند برخی از آنها به کلاسهای فوقبرنامه اشاره کردهاند و برخی دیگر...
حجم دروس کم نمیشود
«فاطمه قربان» معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این باره میگوید: «شرایط جوی چیزی نیست که بتوان از قبل آن را پیشبینی کرد، وقتی سلامت بچهها در معرض خطر قرار میگیرد، ناگزیر به تعطیلی هستیم، اما به همه والدین و دانشآموزان تأکید میکنیم از سوی معلمان و مدیران مدارس به گونهای برنامهریزی خواهد شد که وقفه پیش آمده جبران میشود، اما ساعات خاصی برای آن پیشبینی نشده است. البته کلاسهای جبرانی بر عهده خود مدارس قرار میگیرد تا آنها با توجه به موقعیت و شرایط خود برنامهریزی کنند.
ممکن است برخی معلمان از ساعت یک کلاس دیگر برای دروس عقبمانده استفاده کنند و یا در هفته یکی دو روز را بیش از ساعات معمول در مدرسه بمانند.»
وی تأکید میکند: «حجم دروس در دوره ابتدایی به هیچ عنوان کم نخواهد شد، چرا که این دروس با دروس سال آینده دانشآموزان مرتبط است و اگر از حجم آن کاسته شود قطعاً آنها آسیب خواهند دید، بنابراین همه محتوای پیشبینی شده برای یک سال تحصیلی تدریس میشود.»
باید در تقویم آموزشی دیده میشد
دکتر «علیرضا شریفی» پژوهشگر تعلیم و تربیت هم در این باره میگوید: «به طور معمول در همه نظامهای آموزشی دنیا در ابتدای سال تحصیلی به گونهای برنامهریزی می شود که فاصلههای احتمالی در امر آموزش در طول سال را مدنظر قرار دهند، اگر چنین برنامهریزی در نظام آموزش ما هم از سوی معلمان و مدیران و مدیران دروس مدارس انجام گرفته باشد، مشکلی پیش نمیآمد اما در غیر این صورت فشار مضاعفی به معلم و دانشآموز وارد میشود که باید برای آن فکری کرد.
البته سادهترین راه حل در چنین مواقعی سرشکن کردن دروسی است که روزهای تدریس آن از تقویم آموزشی حذف شدهاند، آن هم روی دروسی که تا پایان سال تحصیلی تدریس خواهد شد.»
به هر حال ممکن است چنین تعطیلیهای احتمالی سالهای بعد هم جایی برای خود در بین روزهای سال تحصیلی باز کند که باید برای آن فکری کرد و بهترین فکر در این باره برنامهریزی اصولی و علمی است نه راه حلهای موقت و گذرا.
ناگفته نماند که اگر در بین راهحلهای پیشنهادی برای جبران دروس عقبافتاده بحث افزایش روزهای سال تحصیلی را به میان میآوریم آیا به هزینههای تحمیل شده در این باره و منابع مورد نیاز برای آن فکری اندیشیده شده است و آیا توان و فشار روانی به دنبال این افزایش برای دانشآموزان و معلمان در نظر گرفته شده است؟