0

بی توجهی ایران به بازار کردستان عراق

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

بی توجهی ایران به بازار کردستان عراق

 

سه شنبه 23 آذر 1389 ۱۴ : ۵۹ ساعت
منبع : البرز
نسخه قابل چاپ ارسال برای دیگران
بی توجهی ایران به بازار کردستان عراق
علیرغم اختلافات شدید ترکیه با کردهای عراقی ،این کشور تاکنون بیش از شش میلیارد دلار از صادرات کالاهای مختلف به این منطقه سود برده است.

علیرغم وجود اشتراکات زیاد بین ایران و کردستان عراق درقبال اختلافات امنیتی فراوانی که میان این اقلیم با ترکیه وجود دارد آمار رسمی دولت محلی کردستان حاکیست ترکیه با استقرار شرکتهای خود بیش از 36درصد بازار تولید را به محصولات خود اختصاص داده و ازاین طریق تاکنون شش میلیارد دلار سود کسب کرده است .


علیرغم اختلافات شدید ترکیه با کردهای عراقی ،این کشور تاکنون بیش از شش میلیارد دلار از صادرات کالاهای مختلف به این منطقه سود برده است.


به گزارش البرز این مطلب را یک کانال تلویزیون در کردستان عراق در گزارشی از فعالیت های اقتصادی ترکیه درمنطقه خودمختار کردستان خبر داد.


این گزارش حاکیست شبكه تلويزيوني chanel KNN در گزارشی عنوان کرد ترکیه بزودی مرز کسب شش میلیارد دلاراز محل  تولید محصولات شرکتهای خود را منطقه درخواهد نوردید.


این مطلب به تائید رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه عراق رسیده و وی براین باور است که تركيه يكي  از بزرگترين كشورهايي است كه به طرز گسترده اي  در اقليم كردستان فعاليت دارد و بيشترين تمركز خود را روي توليد محصولات در داخل كردستان عراق متمركز كرده است  .


حسن باقي حسن با اشاره به این مطلب  از كشورهاي ديگر خواست تا ايجاد كارخانه ها  و صنايع توليدي را در اقليم كردستان سياست كانوني خود قرار دهند و از ارايه مشوق هايي كه مسوولان اقليم كردستان به توليدكنندگان خارجي  مي دهند؛ به عنوان وزنه هاي  حمايتي مقامات محلي كردستان از توليدكنندگان ديگر كشورها بدانند.


وی با ارایه آماری تکان دهنده از بازار تولید در این اقلیم گفت : هم اكنون حدود يك هزار و 400 شركت توليدي در كردستان فعاليت دارند كه بالغ بر 63 درصد اين توليدكنندگان را شركت هاي تركيه اي  تشكيل  مي دهند!


این خبر درحالی منتشر میشود که ایران و کردستان عراق دارای اشتراکات فرهنگی ،زبانی و دینی بسیار گسترده ای با یکدیگر میباشند.


ازسوی دیگر ایران وعراق داراي مرزهاي طولاني و بازارچه هاي  مرزي پرشماري بایکدیگر میباشند که بعنوان نمونه  تنها در استان كرمانشاه بيش از 360 كيلومتر مرز مشترك با بخش هاي  عرب و كردنشين وجوددارد و در اين بين بازارچه هائي  چون پرويزخان ؛ شوشمي ؛ شيخ صله و مرز بين المللي خسروي وجود دارد كه با تاسف  مي توان گفت به رغم اين همه توانمندي ؛


 آن جايگاهي را كه در خور نام ايران و توانمندي هاي  كشورمان است ؛ محقق نشده است  .


شايد بتوان يكي از اصلي ترين  دلايل عقب ماندمان از كشورهاي ديگر نظيرتركيه را در قوانين تجارت خارجي و گمركي و نيز نحوه مديريت بازارچه هاي كشور قلمداد كرد كه فرايندي زمان بر و سيكلي دشوار به علاوه تعدد مراكز


تصميم گير را  مي توان به اين ضعف افزود .


يكي از صادركننده نمونه کرمانشاهی ، وجودمراكز تصميم گير موازي و نيز نبود سامانه اي  واحد نظير آنچه به پنجره


واحد معروف است را از موانع موجود بر سر راه توسعه صادرات ايران به عراق مي داند.


يوسفي دراین خصوص میگوید : بر عكس آنچه كه در مبادي مرزي و صادراتي ايران وجود دارد وعواملي بازدارنده هستند؛ اما يك بازرگان تركيه اي  براي تردد به عراق و يا حمل بار به اين منطقه در مدت زماني بسيار كوتاه  مي تواند امور تردد وديگر ملزومات مرزي خود را انجام دهد و شايد يكي از دلايل اصلي سبقت تركيه در مديريت بهينه تركيه اي ها   در مبادي مرزي شان نسبت به ما نهفته باشد .اگر واقع بين باشيم بايد بپذيريم كه ما همواره تلاش داريم تا صادراتي كه به عراق انجام  مي دهيم را در داخل كشور برجسته سازي  نماييم و كمتر واردآسيب شناسي مشكلات و موانعي كه باعث پس رفتمان نسبت به ديگر كشورها درزمينه رقابت براي تسخير بازار بكر كشور عراق شده است ؛  نمي پردازيم  .


توجه كنيد به حضور بيش از 63 درصد از شركت هاي  توليدي در كردستان عراق كه متعلق به  تركيه است   يعني 852 شركت تركيه اي  ساختار اصلي بازار عراق وتوليدات منطبق بر نيازهاي مصرفي شهروندان عراقي و كردستاني را بدست گرفته  اند؛ اما در اين ميان بايد پرسيد كه ما چه رتبه اي  داريم ؟


به طور قطع ديگر رويه هاي  صادرات چيپس و تنقلات و لبنيات به عراق وكردستان عراق كم كم جاي خود را به توليدات در كشور و منطقه هدف داده واين همان سياستي است كه توليدكنندگان تركيه اي  با بهره گيري  از امتيازاتي كه دولت محلي كردستان همچون زمين رايگان و حذف ماليات و ارايه مي كند؛ نهايت استفاده را برده و وارد كارزار توليد در منطقه كردستان باهمان برند تركيه اي  شده اند  لذا روشن است كه توليدات مشابه كشورمان با


هزينه هاي  سنگين حمل و نقل و ريسك هاي  مربوط و نيز معطلي بسيار زياد درمبادي مرزي ؛ ياراي رقابت با محصولي كه در چند صد متري منزل مصرف كنندگان عراقي توليد  مي شود؛ را ندارد .


اگر واقعا كشوري ناتوان در تسخير بازار عراق بوديم ؛ شايد نگارش اين مطلب هم لزومي نداشت و به جاي آن به طرف و رقيب تركيه اي   مي بايست تبريك مي گفتيم ؛ اما وقتي  مي بينيم كه توليدكننده  ايراني در سوريه ؛ ونزوئلا وافريقا به توليد خودرو مبادرت كرده و يا همين ديروز در خبرها از افتخارافريني مهندسين ايراني در ساخت سد برقابي در نايروبي كنيا شنيديم كه مايه مباهاتي هر ايراني بود؛  نمي توان زنگ خطر را براي از دست دادن بازار


عراق و سپردن آن به ديگر رقيب همسايه به صدا در نياورد بايد باور كنيم كه برند ايراني در توليداتي نظير شوينده ها؛ مواد غذايي ؛ابزارآلات صنعتي ؛ مصالح ساختماني ؛ فرش و     داراي شان و جايگاهي مناسب


نزد عراقي ها  و بخصوص كردهاي عراقي است   پس نبايد با بوروكراسي و سياست هاي پيچيده جا پاي خود را در بازار عراق لرزان نماييم و با دست خود ذائقه  مصرف كننده  عراقي را به سمت و سوي محصولات ديگر كشورها هدايت كنيم  .


هم اينك بسياري از كشورها در صدور خدمات فني - مهندسي و يا خدمات فني ومهندسي كشاورزي به ديگر كشورها از جمله عراق رقابتي نفس گير دارند و دراين بين بازار عراق توانايي بسيار زيادي براي صدور اين دست خدمات وبازسازي زيرساخت ها  و عمران و آباداني اين كشور دارد و به باور آگاهان اقتصادي ؛ اين نوع از صادرات است كه ماندگاري و ارزآوري هرچه بيشتر رابراي يك كشور در عراق تضمين  مي كند


حال كمي دقيق شويم و ببنيم با وجود اين همه توانمندي كه مهندسين وسازندگان ايراني در بيش از 17 فيلد مهندسي دارند و توجه به طرحهاي  بزرگي  كه در خارج از كشور اجرا كرده اند؛ در ساخت و ساز شريان ها  و زيرساخت هاي تخريب شده عراق چه ميزان سهم داريم وجود تشكل هاي  قوي مهندسي در كشور و امكان اتصال آنها به طرحهاي  عراق با رايزني هاي  قوي و سياست هاي  درست امكان پذير است و از اين راهكار مي توانيم اميد داشته باشيم كه هم قطعات و كالاي ايراني مرتبط با موضوع طرحها را صادر  مي كنيم و هم حجم نسبتا بالائي از نيروي انساني كشورمان مي توانند در عراق به كار مشغول شوند و در بلندمدت ارزش افزوده مناسبي را


براي كشور به ارمغان آورند بجاست كه همچون يك شطرنج باز ماهر علاوه بر چيدمان و حركت درست مهره هاي


خود؛ همواره مهرها و حركات رقبا را نيز زير نظر بگيريم و يقين بدانيم كه اگر دير بجنبيم سهم ما از بازار عراق شايد در همان رقم هاي  كنوني و شيوه هاي سنتي و پيله وري خلاصه شود و تشنه لبان تنها به كوزه اي  كه آب در آن


است ؛ بنگريم !

 
 
سه شنبه 23 آذر 1389  9:35 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها