سید مسعود میرکاظمی با اشاره به این که در ابتدای دولت دهم امریکا باهدف مقابله با ایران واردات بنزین را به کشور تحریم کرد گفت: در حالی واردات بنزین به کشور تحریم شد که ایران مجبور بود با واردات 22 میلیون لیتر بنزین با اکتان بالا کیفیت 44 میلیون لیتر بنزین تولید داخل را که به دلیل قدیمی بودن پالایشگاههای کشور کیفیت پایینی دارد افزایش دهد.
وی با اشاره به این که امریکا وعده آمدن ایران پای میز مذاکره را با اعمال تحریم واردات بنزین داده بود گفت: تا قبل از دولت دهم توجهی به ساخت پالایشگاه و ارتقای کیفیت بنزین تولید داخل نشده بود. بهتر از به جای اصرار بر واردات طرحهای ارتقای کیفیت و افزایش تولید پالایشگاه پیگیری شود البته افتتاح برخی از این طرحها در حال حاضر نیز حاصل کار دولت قبلی است.
رییس کمیسیون انرژی مجلس حجم گوگرد فرآوردههای نفتی تولید داخل را بسیار بالا دانست و افزود: حجم گوگرد فرآوردههای نفتی داخلی گاهی به 10 هزار پی.پی.ام هم میرسد به همین دلیل کیفیت تولید پالایشگاههای کشور پایینتر از تولید بنزین پتروشیمیهاست؛ اگر چه مقدار بنزن، بنزین پتروشیمی کمی بالاست اما هماکنون اکتان آن بیش از 100 است.
* تذکر کمیسیون انرژی به زنگنه
او با اعلام این که اخیرا کیفیت بنزین وارداتی هم پایین بوده و مطابق با استاندارد نبوده است تصریح کرد: سه ماه پیش وزیر نفت اعلام کرد که بنزین تولید پتروشیمیها مشکلی ندارد اما بعد گفت که بنزین مورد نظر مشکل دارد؛ این گونه اظهار نظرها نه تنها با نظرات کارشناسی تناقض دارد بلکه شبه سیاسی بودن واردات بنزین و آلاینده دانستن بنزین پتروشیمیها را به ذهنها متبادر میکند. به وزیر نفت هم تذکر داده شد به گونهای عمل نکنید که اگر امریکا دوباره مانع واردات بنزین به کشور شد نتوانید از تولید بنزین پتروشیمی استفاده کنید.
میرکاظمی افزود: البته برداشت مجلس از تصمیم وزارت نفت برای واردات بنزین این است که مصرف از تولید پیشی گرفته است؛ به طوری که اگر تولید در پتروشیمیها ادامه یابد باز هم امکان تامین نیاز داخل وجود ندارد البته در این حالت باید منتظر تاثیر اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانهها به مصرف بنزین بود.
* وزیر نفت اعلام کرده بود نیاز به واردت بنزین نیست
او با یادآوردی این که واردات بنزین نیازمند مجوز است گفت: واردات بنزین باید در بودجه امسال دیده میشد. البته قبل از تدوین بودجه چندین بار از وزارت نفت پرسیده شد که آیا در سال 93 نیاز به واردات بنزین است یا نه؟ که جواب آنها منفی بود. اکنون نیز نمیتوان با تصمیمات خلقالساعه اقدام به واردات بنزین گرفت بلکه قبل از آن، باید دولت یک لایحه دو فوریتی به مجلس بدهد تا مشخص شود چه مقدار بنزین نیاز است و قرار است از چه محلی هزینههای آن تامین و از کدام مقصد بنزین وارد شود.
رییس کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا تحریم واردات بنزین که از سال 1389 برعلیه کشور وضع شده بود برداشته شده است گفت: همین سوال نیز از وزیر نفت پرسید شد که آیا در صورت صدور مجوز صادرات بنزین ممنوعیت صادرات برداشته شده است؟ این در حالیست که هم اکنون پیگیری بنزین وارداتی به کشور توسط امریکا به راحتی انجام میشود از سوی دیگر شرایط به گونهایست که واردات بنزین از کشورهای دوست مانند ترکیه، ونزوئلا و چین به دلیل تهدیدهای امریکا ممکن نیست.
* اطلاعیههای شرکت پالایش و پخش سیاسی است
نماینده مردم تهران در پاسخ به این سوال که آیا مجلس امکان راستی آزمایی ” آلاینده یا پاک بودن بنزین پتروشیمی” را دارد گفت: مجلس اقدام اجرایی نمیکند اما سازمان ملی استاندارد و شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران وظیفه دارند در مورد کیفیت بنزین پتروشیمی به نمایندگان مجلس گزارش دهند.
میرکاظمی در پاسخ به این سوال که نظرات کارشناسان شرکت پالایش و پخش در مورد پاک یا آلاینده بودن بنزین پتروشیمیها دائما در حال تغییر است چگونه میتوان به نظرات این کارشناسان اعتماد کرد؟ گفت: این اطلاعیهها کارشناسی نیست بلکه سیاسی است؛ چرا که کیفیت بنزین تولید پتروشیمیها به مراتب از تولید پالایشگاهی بالاتر است. البته بهتر است مدیران شرکت پالایش و پخش درمورد گوگرد بالای بنزین و گازوییل تولیدی پالایشگاههای داخلی هم آمار دهند.
* بنزین تولید داخل بدون اکتانافزای پتروشیمیها قابلیت مصرف ندارد
وی با بیان این که مدیرانی که در زمان آنها به ساخت پالایشگاه و تولید بنزین در کشور توجهی نشده است باید پاسخگو این شرایط باشند یادآور شد : اگر با آغاز تحریم، ابتکار و آمادگی دولت دهم در تولید بنزین پتروشیمی و اکتان افزا نبود، بنزین تولید داخل که کیفیت چندانی ندارد قابلیت مصرف نداشت.
منبع: تسنیم