0

در آيه 48 سوره بقره بحث شفاعت در آخرت منتفي اعلام شده ولي در حديثي از امام صادق (عليه السلام) اعلام

 
mohsen_alavi
mohsen_alavi
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 8348
محل سکونت : تهران

در آيه 48 سوره بقره بحث شفاعت در آخرت منتفي اعلام شده ولي در حديثي از امام صادق (عليه السلام) اعلام

شفاعت در قرآن وروایات

در آيه 48 سوره بقره بحث شفاعت در آخرت منتفي اعلام شده ولي در حديثي از امام صادق (عليه السلام) اعلام شده هر كس شفاعت را انكار كند از ما نيست لطفاً در اين باره توضيح دهيد .

شفاعت از کلمه «شفع» به معناي جفت است ، (در مقابل فرد ) يعني افرادي که مايه اي از ايمان و تقوي و عمل داشته و در آن روز کمبودي دارند ، لطفي به آن مايه ها اضافه مي شود و در اثر جفت و همراه شدن با لطف اولياي الهي ، از قهر خداوند نجات مي يابند بنابراين شفاعت ، تنها شامل کساني مي شود که تلاشگرند ، ولي در راه مانده اند و نياز به قدرتي دارند که در کنار آنان باشد .
حدود سي آيه از قرآن مربوط به شفاعت است که به چند دسته تقسيم مي شوند :
1- آياتي که شفاعت را نفي مي کنند ، مانند « و لايقبل منها شفاعت » (1) و شفاعت از کسي پذيرفته نمي شود .
2- آياتي که شفاعت را مخصوص خداوند مي دانند ، مانند غير از او هيچ ياور و شفاعت کننده اي نيست » (2).
3- آياتي که از شفاعت ديگران با اذن خداوند ياد مي کنند مانند « من ذالذيي يشفع عنده الا باذنه » (3) چه کسي در نزد او (خداوند) شفاعت مي کند مگر به اذنش ؟ از آيه فهميده مي شود شفاعت است لکن به اذن خداوند متعال
4- آياتي که شرايط شفاعت شوندگان را بيان مي کنند مانند :
الف- شفاعت براي کسي است که مورد رضايت خدا باشد « ولايشفعون الا لمن ارتضي » (3)
ب- براي ظالمان دوستدار و شفيعي نيست « ما للظالمين من حميم و لاشفيع» (4)
ج- فرشتگان براي کساني که ايمان آورده اند ، دعا و استغفار مي کنند (يستغفرون للذين آمنوا ) (5)
با توجه به آيات فوق ، معلوم مي شود که شفاعت بي قيد و شرط نيست و شفاعت به اجازه و اذن خداست و شفاعت شونده ، بايد واجد شرايطي باشد و اگر کسي شرايط را شفاعت دارا نباشد ، هر چند همسر پيغمبر خدا باشد ، مورد شفاعت قرار نمي گيرد، چنانکه همسر نوح و لوط (عليهما السلام) به علت عشق مشمول شفاعت نشدند بنابراين شفاعتي سازنده است که انسان را با اولياي خدا پيوند دهد و مانع يأس او شود (6). ولي اگر ايمان به شفاعت موجب جرأت برگناه گردد ، همانگونه که مسيحيان عقيده دارند که عيسي فدا شد تا گناهان ما بخشيده شود هرگز قابل قبول نيست ) (7)
نتيجه در مجموع موضوع اصل شفاعت در خور قرآن ذکر شده و منکر آن منکر آيات قرآن است و اين را بخاطر داشته باشيد که آيات را بايد همه را با هم کنار هم ديگر بگذاريم .
براي ادامه بحث به منابع زير مراجعه فرماييد :
1- تفسير نمونه ، ج 1 ، ص 240-223.
2- تفسير نمونه ، ج 2 ، ص 196.
3- تفسير نمونه ، ج 4 ، ص 143.
4- تفسير نمونه ، ج 5، ص 250.
5- تفسير نمونه ، ج 8 ، ص 220.
6- تفسير نمونه ، ج 9 ، ص 90.
7- تفسير نمونه ، ج 10 ، ص 354.
8- تفسير نمونه ، ج 12 ، ص 231.
9- تفسير نمونه ، ج 13، ص 304
10- تفسير نمونه ، ج 15 ، ص 276 .
11- تفسير نمونه ، ج 16، ص 194.
12- تفسير نمونه ، ج 17 ، ص 113.
13- تفسير نمونه ، ج 18 ، ص 79،217،253 ، 260،257،250.
14- تفسير نمونه ، ج 19 ، ص 479-481.
15- تفسير نمونه ، ج 20 ، ص 429 .
16- تفسير نمونه ، ج 21 ، ص 134و473 .
17- تفسير نمونه ، ج 22 ، ص 528 – 555 .
18- تفسير نمونه ، ج 23 ، ص 444.
19- تفسير نمونه ، ج 25 ، ص 128-256 .
20- تفسير نمونه ، ج 26 ، ص 53،ص59 .
21- تفسير نمونه ، ج 27 ، ص 99 .
منابع :
1- سجده /4 .
2- بقره / 255 .
3- انبياء / 28 .
4- غافر/18 .
5- غافر/7 .
6- تحريم /10 .
7- تفسير نور ، ج 1 ، ص 110-109 .
به نقل از اداره پاسخگويي آستان قدس رضوي (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، كد: 446/400008)

 

وبلاگ شیعه 12 امامی

 

خواهد آمد مرهم زخم علی(ع) در کوچه ها

 

یک شنبه 24 فروردین 1393  5:25 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها