0

چنددقیقه آنتن برای فروش!

 
borkhar
borkhar
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 19319
محل سکونت : اصفهان

چنددقیقه آنتن برای فروش!

یکی از سوالاتی که همواره در ذهن مخاطبان رسانۀ ملی وجود داشته، دارد و خواهد داشت این است که درآمد حاصل از آگهی‌های بازرگانی در تلویزیون چقدر است و در کجا مصرف می‌شود؟ عدم شفاف‌سازی در رابطه با این مسئله باعث آن شده که همواره شایعاتی از اعداد و ارقام هزینه‌های تبلیغات تلویزیونی به گوش برسد که گاهی اوقات این رقم‌ها فاصلۀ زیادی با واقعیت دارد.
اما رقم واقعی حاصله از تبلیغات نیز رقم بالایی است که به راحتی نمی‌توان از کنارش رد شد. ولی مساله اینجاست که بر خلاف تصور عموم این مبلغ یک‌راست روانه خزانه دولت خواهد شد نه سازمان صداو سیما.
 
نام: صداوسیما، نام خانوادگی: تبلیغات!
 
صدا و سیما در سال 91 تنها یک سوم بودجه سالیانه خود را از دولت دریافت کرد و بودجه اش در پی بحرانهای مالی کشور ناشی از تحریم‌ها، به‌شدّت کاهش یافت. در چنین شرایطی تلویزیون خودش دست به کار شد و باب سیاست آنتن فروشی را باز کرد تا بتواند حقوق و دستمزد معوقه چند ماهه کارکنانش را بپردازد. به همین خاطر چندی است پیام های بازرگانی جای خود را به برنامه های مشارکتی داده تا پولش یک‌راست نصیب خود تلویزیون بشود تا خزانه دولت. آیین نامه های معاونت بازرگانی صدا و سیما برای چنین برنامه هایی قیمت مشخصی ندارد. تنها اشاره شده است در دوره های پربینده مانند بهمن ماه و اسفندماه هر سال قیمت ها گران تر و دوره های کم ببیننده مانند فرودین و اردیبهشت ماه قیمت ها کاهش می یابد. برنامه های مشارکتی تبلیغاتی که در واقع گزارش های سفارشی از شرکت ها و ارگان های دولتی پخش می کنند در شبکه های سراسری پنج گانه به طور متوسط 100 تا 200 میلیون تومان برای هر ساعت هزینه دارد. همین برنامه‌ها در شبکه های شانزده گانه دیجیتالی تنها 5 تا 10 میلیون تومان قیمت گذاری می‌شوند. در پی بحران های مالی سازمان، تلویزیون  به  پاتوق خوبی برای فروش اجناس کارخانه ها تبدیل شده و بازار تبلیغ گرم گرم است. در کنار بازار تبلیغاتی، بازار برنامه های مشارکتی هم داغ شده و به تمام بخشها کشانده شده است.  ساخت برنامه‌های مشارکتی شمار بیشتری نسبت به گذشته دارد و این روزها تمام شبکه ها را قرق کرده و به تمام برنامه های تلویزیون راه باز کرده است، سریال ها و برنامه های کودک و پیام های بازرگانی. اغلب سریالهای اخیر مثل سریال دودکش، زمانه و ماتادور از این قبیل اند. برنامه های کودک مثل عمو پورنگ و فتیله هم از این قاعده مستثنی نیستند.
 
فرهنگ‌سازی با بستنی و ماکارونی!
 
پیام‌های بازرگانی در حالی جای خود را به برنامه‌های بلند مدتی مثل اعلام پروازهای هواپیمایی قشم و تبلیغات تابه های دوطرفه که اشتها را زیاد می کنند، داده اند که هدف ساخته شدن این برنامه‌های مشارکتی تنها  تامین بودجه است. به این‌صورت که تلویزیون آمادگی خود را جهت فروش آنتن با زمان محدود و مشخص اعلام می‌کند و در همین راستا برای تهیه کنندگانی که در آوردن اسپانسرهای قوی توانمندند یک سری مجوز ویژه صادر می کند. در واقع طرح تهیه کنندگانی پذیرفته می شود که دارای روابط خوبی با سازمان ها و منابع سرمایه گذار خارج از سازمان هستند و می توانند پول را وارد مجموعه صدا و سیما کنند. در کنار این موضوع یک مجری طرح با تجربه و صاحب نام قرار می‌گیرد که بتواند موفقیت سریال و همچنین اسپانسر مذکور را تضمین کند. در این شیوه سیاست گذاری ملاک اسپانسر است نه تجربه و سابقه اجرایی تهیه کننده مذکور! همین اتفاق باعث شده که به تدریج  برنامه ها و سریال ها از کیفیت بیفتد و بیشتر نقش تبلیغاتی داشته باشد تا اهداف سرگرمی و آموزشی. به‌طور مثال وقتی فلان ماکارونی با مبلغ قراردادی در حدود 3.5 میلیارد تومان برای یک سال، اسپانسر عمو پورنگ می شود مجری موظف است درباره مزایای خوردن ماکارونی برای بچه ها بگوید و دیگر خبری از اندرزهای اخلاقی وآموزشی نیست. نکته عجیب تر اینکه اخیرا بسیار دیده شده که در کنار اسامی صاحب نام و با تجربه نام های نا آشنایی دیده می شود که هیچ سابقه و تجربه ای ندارند و تنها بواسطه قدرت در جذب سرمایه و سود آوری نامشان گل کرده است. ادامه این سیاست باعث بروز پدیده دلال بازی و ورود افرادی با حداقل توانمندی‌های هنری و در عوض نگاهی سودجویانه به رسانه در شبکه‌های مختلف می‌شود که بی‌شک در آینده اگر تداوم یابد شاهد کاهش میزان رضایت و ریزش بیشتر تعداد مخاطبین خواهیم بود.

خدایا دلم به سان قبله نماست...وقتی عقربه اش به سمت "تو"می ایستد آرام می شود

"ان الله مع الصابرین ...همانا خداوند با صابرین است"

دوشنبه 12 اسفند 1392  9:40 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014 khodaeem1 hessamnice AliFanoodi ahmaddanak
hessamnice
hessamnice
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : خرداد 1392 
تعداد پست ها : 4099
محل سکونت : گیلان

پاسخ به:چنددقیقه آنتن برای فروش!

من فکر کنم مجبورن که این کارها رو بکنن چون بودجه کافی برای ادامه برنامشون ندارن. ولی حق با شماست اگه همین جور ادامه بدن تلوزیون همش میشه تبلیغات.

 

.: آخر ای مولای من چندی به درگاهت شدم / در طریقت، از دل و جان پیرو راهت شدم :.


.: محو روی آن جمال پاک چون ماهت شدم / ذره ای گشتم ز خاک و زیر پاهایت شدم :.

دوشنبه 19 اسفند 1392  2:28 PM
تشکرات از این پست
AliFanoodi borkhar mehdi0014 ahmaddanak
ahmaddanak
ahmaddanak
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : بهمن 1392 
تعداد پست ها : 151
محل سکونت : خوزستان

پاسخ به:چنددقیقه آنتن برای فروش!

احتمالا میره تو حساب صدا سیما

هر که در سینه دلی داشت به دلداری داد

دل نفرین شده ماست که تنهاست هنوز

دوشنبه 19 اسفند 1392  11:21 PM
تشکرات از این پست
borkhar mehdi0014
mohsen_alavi
mohsen_alavi
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 8348
محل سکونت : تهران

پاسخ به:چنددقیقه آنتن برای فروش!

همه چیز اندازش مناسبه و نباید زیاده روی کنند

وبلاگ شیعه 12 امامی

 

خواهد آمد مرهم زخم علی(ع) در کوچه ها

 

دوشنبه 19 اسفند 1392  11:27 PM
تشکرات از این پست
borkhar mehdi0014
دسترسی سریع به انجمن ها