0

اعتياد به اينترنت چه خطراتي دارد+راه هاي مقابله با اين نوع اعتياد

 
09186927057
09186927057
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 38
محل سکونت : مرکزی

اعتياد به اينترنت چه خطراتي دارد+راه هاي مقابله با اين نوع اعتياد

به نام آرامش بخش دلها

اعتیاد به اینترنت

مقدمه

اینترنت شبکه ای به هم پیوسته ای از کامپیوتر های شخصی.عمومی ومراکز بزرگ ذخیره اطلاعات است که مملو از اطلاعات گوناگون است.این شبکه ها با سرعت نور به هم وصل می شوند وبیشترین اطلاعاتی که تاکنون بشر به چشم خود دیده دربر می گیرند.در اینترنت همه گونه اطلاعات وجود دارد:اخبار.مقالات.کتب.مجلات.روزنامه ها.رادیو ها.کانال های تلویزیونی.تصاویر.آهنگ ها وفیلمها.اینترنت امکان ارتباط و فعالیت های مختلفی را فراهم می کند:جستجوی اخبار جدیدوبسیار تازه.پیوستن به گروه های جدید.اتاق های گفتگو.سایت های دوست یابی.خرید کردن.تبلیغات.انجام کارهای بانکی.تفریح کردن.بازی های کامپیوتری.دیدن فیلم.پزوهش کردن.پراکندن اطلاعات جدید.معرفی خود به صورت واقعی یا مجازی و نامه نگاری اینترنتی و... ...شرکت های اینترنتی به دلیل سود آوری بسیار.با رقابتی فشرده سرگرم افزایش امکانات اینترنت وجذاب تر کردن آن هستند. اینترنت تمام امکانات وجذابیت های سایر رسانه ها را یکجا در خود گرد آورده است.

اعتیاد به اینترنت:پیامد دسترسی آسان و جاذبه فراوان

باورهای رایج ما در مورد اعتیاد به مواد .باعث می شود اعتیاد به اینترنت را به سختی بپذیریم اما واقعیت این است که این اعتیاد آن قدر شایع است که حدود ده سال است.وجود این اختلال در کتابهای روانشناسی وروانپزشکی رسما پذیرفته شده است.حداقل 10% از کسانی که از اینترنت استفاده می کنند.برای آن بیش از اندازه وقت میگذارند.و1%تا 2% از کاربران اینترنت وابستگی بیمارگونه به آن دارند.

فرد در اینترنت به آسانی .به ارزانی و به سرعت.نیاز های مختلفی نظیردانش واخبار.روابط اجتماعی وجنسی.خرید و سرگرمی وهیجان را بدون محدودیت.بدون مسئولیت وبه صورت گمنام برآورده می کند واین ویزگی ها بستری برای وابستگی فراهم می سازد.

علائم اعتیاد به اینترنت:

1.گذراندن زیاد وقت در اینترنت بدون هدف روشن.مفیدو ضروری.این وقت گذراندن در طول زمان افزایش می یابد. اگر فرد روزانه به طورمیانگین بیش از 8ساعت از اینترنت یا بازی های رایانه ای استفاده کند وابستگی شدید به آن دارد.

2.بودن در اینترنت به فرد احساس شادی.لذت.آرامش وسرخوشی میدهد.وقتی ددر اینترنت نیست نسبت به آن دلتنگی می کند وبی قرار است.برای فرار از مشکلات به اینترنت پناه میبرد.

3.بودن در اینترنت را به انجام کارهای مهم و ضروری نظبر انجام تکالیف تحصیلی.وظایف شغلی وخانوادگی.روابط اجتماعی.خواب واستراحت ترجیح میدهد

4.اگردسترسی اش به اینترنت قطع یا محدود شود. احساس افسردگی. اضطراب .کج خلقی وپرخاشگری می کند.در وابستگی ها شدشد از نظر جسمی وروحی به هم میرزد.دقیقا مشابه افراد معتاد به مواد

5.قادر به کنترل ارادی بر میزان استفاده از اینترنت نیست و معمولا موفق به کاستن زمان استفاده از اینترنت نمی شود.با خودش در جدال است و در استفاده کردن ونکردن از اینترنت دودلی و تعارض دارد.میزان استفاده اش از اینترنت از نزدیکان پنهان می کند.

6. به دلیل طولانی شدن وابستگی به اینترنت .از نظرتحصیلی .شغلی.خانوادگی. اجتماعی و جسمی آسیب میبیند(استمرارپیش از 12ماه)درمعرض مشکلاتی نظیر افت شدید تحصیلی.اخراج از شغل وطلاق قرار میگیرد.

انواع اعتیاد به اینترنت:

1.وبگردی طولانی:فرد بدون هدف مشخص و ضروری.وقت زیادی صرف گشتن در سایت های مختلف اینترنت وذخیره کردن اطلاعات ونرم افرا های غیر ضروری می کند.

2.روابط مجازی و اینترنتی :یافتن دوستان اینترنتی.استفاد زیاد از ایمیل و چت یا تالار های گفتگو.پیوستن به گروه هاي مختلف در اینترنت.

3.جستجوی متن ها و عکس های غیر مجاز محرک و ایجاد روابط خارج از محدوده مجازی یا واقعی ازطریق اینترنت

4.خرید اینترنتی:انجام میزان زیاد و غیر ضروری خرید و معامله از طریق اینترنت.

5.بازی هاوسرگرمی های کامپیوتری:ساعات طولانی صرف سرگرمی های بی فایده در اینترنت می شود.

راههای پیشگیری و درمان:

1.شناخت دقیق این پدیده و جدی گرفتن آسیب های آن.افراد معتاد به اینترنت انسان های بسیار متفاوت تر از شما نیستند.فرد وابسته اراده خود را در برابر اینترنت از دست میدهد وزمان زیادی طول میکشد تا آن را بازیابد.بهترین پیشگشری محدود کردن ومتعادل کردن زمان استفاده از اینترنت از همان آغاز است

2.با خود یک تعهد نامه یا قسم نامه برای درمان امضا کنید.

3.پیامد های دراز مدت وابستگی به اینترنت را تصور کنید وزیان های آن را برآورد کنید.

4.افرادی که از اختلالات روانی نظیر افسردگی دو قطبی.افسردگی ساده .شیدایی.خجالتی بودن.پیش فعالی یارفتار های اعتیادی دیگر رنج میبرند.راحت تر به اینترنت وابسته می شوند.

5.شدت وابستگی خود رابا استفاده از آزمون اعتیاد به اینترنت بسنجید.قدم نخست درمان پذیرش بیماری است. اگر وابستگی تان زیاد است آن را انکار نکنید.

6.زمانی واقع بینانه و محدود برای استفاده از اینترنت  تعیین کنید .سپس بافعالیت های سالم وقتتان را پر کنید وتوجه تان را از اینترنت پرت کنید.

7.در عمل و بصورت سخت افزاری یا نرم افزاری دسترسی تان را به اینترنت محدود کنید برای مثال مودم اینترنت خود را قطع کنید یا از فرد مجربی بر کامپیوترتان رمز عبور جدیدی بگذارد وآن را در اختیار شما قرار ندهد.

8.فواید دور بودن از اینترنت را شناسایی کنید و بر آن تمرکز کنید.

9.بر موفقیت هایتان در کنترل وابستگی پاداش دهید .

10.فهرستی از بستگان و دوستانی که قادر به درک مشکل شما هستند ومایل به کمک به شما هستند.تهیه کنیدواز آنها یاری بخواهید. هر وقت میل به استفاده افراطی از اینترنت داشتید با انها تماس بگیرید.خودرا ملزم کنید که نظارت وکنترل انها را در درمان بپذیرید.

11.اهداف و ارزش هایتان را دوباره کشف کنید و تعارض آنها را با وابستگی آشکار سازید.

12.از تجربه کسانی که از اعتیاد رهایی یافته اند استفاده کنید.با آنها ارتباط ایجاد کنید.

13.از مشکل کنونی خود درسهای تازه ای برای آینده ای روشن بیاموزید.به معنویت و تجربه های تازه روی بیاورید.

فرد وابسته به اینترنت ازسایر جنبه های ضروری زندگی غفلت میکند.(سجاد مظاهري از خمين)

اللهم عجل لولیک الفرج.آمین

یک شنبه 15 دی 1392  3:33 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها