0

تاریخچه اتومبیل " پیکان "

 
mrt4636
mrt4636
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1392 
تعداد پست ها : 172
محل سکونت : اصفهان

تاریخچه اتومبیل " پیکان "

تاریخچه پیکان

ايران ناسيونال يا همان ايران خودرو كه مادر پيكان در 40 سال اخير بوده روز 12 مهرماه 1341 با سرمايه‌اي در حدود 10 ميليون تومان و با هدف مونتاژ و توليد انواع خودرو وتوسط آقايان حاج علي اکبر خيامي ، محمود خيامي ،احمد خيامي ، خانم مرضيه خيامي و خانم زهرا سيدي رشتي در خيابان اکباتان تهران تأسيس شد و از 28 اسفندماه 1342 با توليد اتوبوس شروع به كار كرد.

اينک با گذشت بيش از40سال از زمان تأسيس آن همچنان در زمينه ي طراحي و توليد خودروهاي سواري ، اتوبوس و ميني بوس به عنوان بزرگترين توليد کننده ي خودرو در کشور ، در راستاي تأمين نياز هاي جامعه ، ورود به بازارهاي جهاني ، تعميق ساخت داخل کردن قطعات و در نهايت تحقق اهداف ايران به فعاليت خود ادامه مي دهد .

شرکت ايران خودرو بزرگترين شرکت خودرو سازي کشور مي باشد که به طور متوسط 65 تا 70 درصد توليد خودرو داخل کشور را به طور دائم به خود اختصاص داده است . اما توليد اتوبوس آن هم به تيراژ محدود خواسته‌هاي برادران خيامي، مديران آن روز ايران خودرو، را برآورده نمي‌كرد، و به همين دليل در آن زمان آنها سعي كردند با كارخانجات خودروسازي دنيا ارتباط برقرار كنند تا بتوانند خودرويي را براي اقشار متوسط در ايران توليد كنند.

فورد، پژو، فولكس‌ و تالبوت برخي گزينه‌هايي بودند كه با آنها تماس برقرار شد. هنوز هم بسياري بر اين باورند كه استعمار پير انگلستان كه صنعت خودروي خود را در آن روزگار مظهر اراده ملي خود مي‌ديد، به وسيله راه‌هايي كه همه به آن روش‌هاي انگليسي نام مي‌دهند سبب شد تا شركت تالبوت بتواند جاي شركت‌هاي آلماني و فرانسوي را بگيرد؛ اما عده‌اي ديگر نيز مي‌گفتند در آن زمان تنها كارخانجات انگليسي روي خوش به مديران ايران خودرو نشان دادند. به هرحال پيكان وارد ايران شد.

تبلیغات پیکان

درسال 1345 قراردادي بين شركت ايران خودرو و تالبوت در مورد مونتاژ و ساخت خودروي پيكان كه نام انگليسي آن هيلمن بود منعقد شد و به طور رسمي با وارد شدن قطعات از تالبوت انگلستان كه در آن روزگار زيرمجموعه شركت كرايسلر آمريكا بود توليد پيكان در ارديبهشت سال 1346 با ظرفيت 60 هزار دستگاه آغاز شد، اين تيراژ به تدريج به 120 هزار دستگاه رسيد.

اما ورود اولين پيكان به خيابان‌هاي تهران بسيار جالب بود، خودرو بعد از طي مسافت كمي جوش مي‌آورد، علت هم مشخص بود، رادياتور براي انگلستان طراحي شده بود نه ايران؛ بعدها با اصلاح اين ايراد، مشكل پيكان تا حدودي حل شد. توليد داخل اين خودرو به آرامي و با شكل‌گيري قطعه‌سازان كوچك و بزرگ و با به وجود آمدن نظام‌هاي مهندسي در حال افزايش بود.

شايد دانستن اين مطلب جالب است كه توليد اين خودرو پس از يك دهه توليد در انگلستان، در ايران شروع شد. پيكان را شايد هنوز هم بتوان در استراليا ديد، محبوب‌ترين مكان‌هايي كه بعد از ايران اين خودرو در آن توليد يا فروخته شده است را مي‌توان انگلستان و استراليا دانست.

چهره خودرو كه طراحي آن در سال 1965 به پايان رسيده و در سال 1966 نيز در شهر كاونتري انگلستان توليدش آغاز شده بود آكنده از فرم‌هاي هندسه و قرينه‌اي است كه چهره يك اتومبيل كلاسيك را تداعي مي‌كند. 
مدل‌هاي اوليه پيكان در انگلستان داراي حجم موتور 1725 سي‌سي بود، در سال‌هاي بعد يعني سال 1969 مدل دولوكس پيكان كه در ايران نيز بسيار مشهور است ساخته شد.

بهترين مدل پيكان كه در ايران معروف به پيكان اونجر است نيز در سال 1975 ساخته شد؛ تالبوت در آن زمان موتور پرتحرك فورد را بر روي پيكان گذاشته بود.

پيكان تا قبل از انقلاب در بيش از شش مدل توليد شد كه پيكان استيشن، دولوكس، كار، جوانان برخي از مدل‌هاي قبل از انقلاب پيكان است. روند مونتاژ خودرو در ايران خودرو به همين ترتيب تا سال 1364 ادامه يافت و تا اين سال كماكان قطعات اصلي از خارج وارد و شركت ايران خودرو آن را مونتاژ مي‌كرد، و در كنار آن قسمت‌هايي چون بدنه، رادياتور، شيشه و كمك فنر عقب و جلو در ايران ساخته مي‌شد.

http://www.donya-e-eqtesad.com/News/1536/16-01.jpg

در سال 1364 خط توليد پيكان تالبوت انگلستان متوقف و در شركت پژو فرانسه ادغام شد. با توجه به اين وضعيت، توليد پيكان از سقف بيش از 70 هزار دستگاه در سال 1363 به سه هزار دستگاه در سال 1368 رسيد و عملا خط توليد پيكان مي‌رفت تا با توقف روبه‌رو شود.

اما در سال 1368 مديران آن زمان ايران خودرو تصميم گرفتند تا خطوط دست دوم شركت تالبوت را خريداري كرده و با تقسيم آن در توليد كنندگان قطعات خودرو و بازسازي بخشي از خطوط توليد ايران خودرو سعي كردند پيكان را از ورطه نيستي نجات دهند، اما بعد از نصب خطوط ايران خودرو با خطوط ناقص ، دست دوم و مستهلك شده‌اي روبه‌رو بودند كه كاستي‌هاي فراواني داشت.

در سال 1370 صنعت خودروي ايران به جانداري نيمه‌مرده شبيه بود؛ ركود اقتصادي و صنعتي بعد از جنگ و حدود هفت سال خواب زمستاني، ايران خودرو را در آستانه نابودي قرار داده بود. در آن زمان بسياري معتقد بودند ديگر احتياجي به صنعت خودرو نيست و عده‌اي نيز خواستار ادامه توليد كارخانجات خودروسازي و نجات آن بودند، اما پيكان در آن سال‌ها، صنعت خودروي ايران را نجات داد و جريان حياتي سرمايه را به شركت ايران خودرو بازگرداند.

حتي در اوايل دهه 70 و واردات انبوه خودرو، اين خودرو از محبوبيت نيفتاد و هم‌چنان پول رايج بازار خودروي ايران بود. تعمير راحت، ارزان بودن تعمير، تعمير در همه جا، هزينه كم و انس مردم ايران با اين خودرو، هم‌چنان اين خودرو را تا سال 1380 به عنوان پرمشتري‌ترين خودرو مطرح مي‌كرد.

خودروي پيكان از طي دهه 70 به بعد سبب شد مراكز قطعه سازي نيز بعد از انقلاب دوباره با داخلي سازي قطعات پيكان شكل بگيرد، بسياري از قطعه سازان از كپي كاري قطعات پيكان به روش مهندسي معكوس به دانش ساخت دست يافتند وتا جايي پيش رفتند كه هم اكنون به اروپا و آمريكا نيز صادرات قطعه انجام مي‌دهند.

آخرين مدل پيكان طراحي معروف كرايسلر است كه توليدش در ايران از سال 1359 آغاز شد. شايد اولين زمزمه‌هاي رفتن پيكان سال 1356 به گوش مي‌رسيد. در آن زمان قرار بود پژو 304 هووي پيكان شود و طي مدتي كوتاه اين نوعروس، قصد گرفتن جاي پيكان را داشت. و بالاخره در سال 1384 و تولید دو ميليون و 295 هزار دستگاه پيكان تولید آن متوقف شد.


این قطره های اشک که مانند شبنم است/دریا اگر شود برای شما کم است

گیرم بهشت هم بروم با شفاعتت/ آقا بهشت بی گل رویت جهنم است

  ..::  محمد رضا ::...

 

یک شنبه 15 دی 1392  2:58 PM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon AliFanoodi mina_k_h mehdi0014 khashayar HOSNA1390
AbolghasemMeskoob
AbolghasemMeskoob
کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 62
محل سکونت : تهران

پاسخ به:تاریخچه اتومبیل " پیکان "

عجب ماشینی بود برای خودش ،  در زمان خودش البته

دوشنبه 16 دی 1392  11:26 AM
تشکرات از این پست
mrt4636 mehdi0014
milad85
milad85
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : اسفند 1391 
تعداد پست ها : 641

پاسخ به:تاریخچه اتومبیل " پیکان "

عجب سودی بردند تولید کنندگان این گاری

یا علی

دوشنبه 16 دی 1392  11:49 AM
تشکرات از این پست
mrt4636 mehdi0014
alikhatar20
alikhatar20
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 26
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تاریخچه اتومبیل " پیکان "

خدا پیکان رو بیامرزه اما در کل ماشین خوبی بود همه هم از موتور ایناش سر در میوردن

دوشنبه 16 دی 1392  12:44 PM
تشکرات از این پست
mrt4636 mehdi0014
arseyfi
arseyfi
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1392 
تعداد پست ها : 6672
محل سکونت : مرکزی

پاسخ به:تاریخچه اتومبیل " پیکان "

باز هرچی باشه از لگنهای این دوره زمونه  که بهتره   با یه تصادف مچاله میشند و نمیشه کاری براشون کرد ضمنا تمام قطعاتش را بعد از تصادف میشد با ارزانترین قیمت خرید .

دی شیخ با چراغ همی‌‌گشت گرد شهر

کز دیو و دَد ملولم و انسانم آرزوست

دوشنبه 16 دی 1392  12:52 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
heydar29
heydar29
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : مهر 1391 
تعداد پست ها : 33

پاسخ به:تاریخچه اتومبیل " پیکان "

من که یه مدل 83 پیکان رو درام که ازش خیلی راضی هستم

abbas

دوشنبه 16 دی 1392  1:45 PM
تشکرات از این پست
siryahya mehdi0014 mrt4636
mrt4636
mrt4636
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1392 
تعداد پست ها : 172
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تاریخچه اتومبیل " پیکان "


نقل قول arseyfi

باز هرچی باشه از لگنهای این دوره زمونه  که بهتره   با یه تصادف مچاله میشند و نمیشه کاری براشون کرد ضمنا تمام قطعاتش را بعد از تصادف میشد با ارزانترین قیمت خرید .

منهم با نظر شما کاملا موافقم

 


این قطره های اشک که مانند شبنم است/دریا اگر شود برای شما کم است

گیرم بهشت هم بروم با شفاعتت/ آقا بهشت بی گل رویت جهنم است

  ..::  محمد رضا ::...

 

دوشنبه 16 دی 1392  1:46 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mrt4636
mrt4636
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1392 
تعداد پست ها : 172
محل سکونت : اصفهان

عکسهایی از پیکانهای اسپرت

 

 

 

 


این قطره های اشک که مانند شبنم است/دریا اگر شود برای شما کم است

گیرم بهشت هم بروم با شفاعتت/ آقا بهشت بی گل رویت جهنم است

  ..::  محمد رضا ::...

 

دوشنبه 16 دی 1392  2:00 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158650
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:تاریخچه اتومبیل " پیکان "

ای کاش اندازه تصاویر رو بیش از اندازه نمیکردی که صفحه بی رذریخت شه!

ولی در کل مطلب جالبی بود

 

اینم پراید  اسپورت تو راسخون

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

دوشنبه 16 دی 1392  2:30 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014 mrt4636
mghjkhhjiu
mghjkhhjiu
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : شهریور 1392 
تعداد پست ها : 64
دوشنبه 16 دی 1392  5:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014 mrt4636
mghjkhhjiu
mghjkhhjiu
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : شهریور 1392 
تعداد پست ها : 64

پاسخ به:تاریخچه اتومبیل " پیکان "

کارلوکس

تولید آن از سال ۱۳۴۶ آغاز شد و دارای حجم موتور ۱۷۲۵ سی‌سی بود. این مدل مجهز به نوارهای فلزی و آب کروم کاری در جای کنار بدنه، داشبورد چوبی، سپرهای استیل کوتاه بود.
دولوکس؛ تولید آن از سال ۱۳۴۶ آغاز شد.


پیکان جوانان (هیلمن جی‌تی)


استقبال ایرانیان از پیکان سبب شد در اوایل دهه ۱۳۵۰ مدل جوانان نیز که دارای حجم موتور ۱۸۰۰ سی سی، قدرت موتور بیشتر و دو کاربراتور بود به خط تولید پیکان اضافه شود.


دولوکس فیس‌لیفت


از سال ۱۳۵۹ پیکان با تغییری که کرایسلر در فرم ظاهری هانتر بوجود آورد، شامل تغییر کامل چراغ‌های جلو وعقب (به فرم بزرگ و یکپارچه کاملاً مستطیل)، نشانگرهای مقابل راننده، تولید شد. این مدل در سال‌های ابتدایی تولید به پیکان چراغ بنزی معروف بود.


پیکان پژویی


در سال ۱۳۷۰ ایران خودرو با استفاده از سیستم تعلیق و موتور پژو ۵۰۴ بر روی بدنه پیکان، نوع جدیدی از پیکان را که در ایران به پیکان پژویی معروف شد تولید نمود و تا ۶ سال به تولید آن ادامه داد.


پیکان ۱۶۰۰


تولید آن از شهریور ۱۳۷۱ با تولید موتور ۱۶۰۰ سی سی مگاموتور در ایران و استفاده از جعبه‌دنده‌هايي از کشورهای آلمان آرژانتین و سرانجام تولید داخل، اکسل‌های تولید ایران، آغاز شد و برای ۱۳ سال ادامه یافت.

 

مونتاژ پيكان با ابزار اوليه

 

 

ناگهان در بازار

 

نقش آفريني در فيلم قاتل نخبه

 

وقتي بيش از حد اسپرت مي شود

 

در بازي معروف GTA

 

در رالي محلي استراليا

  

مدلي براي تپه نوردي

 

حضور در بازي گوست ريكون

 

صادرات پيكان از انگلستان

مدل پيكاپ وانت دستكاري شده با نماد دوج

 

قبل از انقلاب در تبليغ كداك

 

خداحافظي با پيكان

 

هنرنمايي جوانان خلاق

اين هم از مدل ليموزين

دور دنيا با هيلمن هانتر

براي چه كاري استفاده مي شد؟

حضور در مسابقات رالي

رنگ مشكي روغني هم بد چيزي نبود

 

اولين توليدي هاي استيشن

 

نسخه هاي استيشن و سدان از يك مدل

دستكاري براي تعبيه زاپاس

 

گاهي سر كار هم برده مي شد

 

تبليغ شركت لاستيك سازي دانلوپ

------

دوشنبه 16 دی 1392  5:47 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014 mrt4636
medina
medina
کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 14
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:تاریخچه اتومبیل " پیکان "

تا ماه پش من هم پیکان داشتم...

ولی خداییش ماشین نبود سالار بود...!

ربنا افرغ ...

دوشنبه 16 دی 1392  9:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014 mrt4636
re_at80
re_at80
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 33
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تاریخچه اتومبیل " پیکان "

بابا ایول داره این ماشین باب مسافر کشیه

indecision

سه شنبه 17 دی 1392  10:19 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014 mrt4636
mgmoheby1
mgmoheby1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1390 
تعداد پست ها : 5196
محل سکونت : تهران

پاسخ به:تاریخچه اتومبیل " پیکان "

حیف باشه جمعش کردند تنها خودرویی بود که بدون خرج چند نسل را خدمت میکرد دیدم که میگما ماشینای الان صفر میخری سال دیگه باید بدی اوراقی

چهارشنبه 18 دی 1392  6:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014 mrt4636
mohamadr200090
mohamadr200090
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : مهر 1392 
تعداد پست ها : 694
محل سکونت : یه جایی همین حوالی

پاسخ به:تاریخچه اتومبیل " پیکان "

می تونم بگم که از پراید خیلی بهتره...

چهارشنبه 18 دی 1392  8:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014 mrt4636
دسترسی سریع به انجمن ها